Kesedaran Anak Bumi Kenyalang Tentang Islam

*

Author Topic: Kesedaran Anak Bumi Kenyalang Tentang Islam  (Read 3056 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

29 December, 2009, 05:00:49 PM
  • Publish

  • salam... saja buka topik ni...
    Cuma ingin bertanya kepada yg ingin menjawab, apa pandangan anda tentang umat Islam di Sarawak??
    tibe2 rasa mcm rakyat sarawak jauh sangt ketinggalan dpd semenanjung...
    cuba tgk d setiap ipta/ipts atau mana2 institusi, brp kerat je anak sarawak yg melibatkn diri dalam usrah, halaqah ilmu dan sebagainya??
    boleh dihitung dgn jari banyaknya... ternyata sarawak masih jauh ketinggalan dalam arena dakwah ini.. berapa ramai sekolah agama yg membudayakn usrah di sekolah2 rendah,menengah,asrama penuh,kolej,maktab dan sebagainya.. negeri kita besar tapi berapa je jumlah umat islam yg betul2 membudayakan cara hidup islam? sama2 kita fikirkn dan ulas...
    « Last Edit: 30 December, 2009, 05:21:19 PM by Ummi Munaliza »

    Reply #1 29 December, 2009, 09:47:26 PM
  • Publish
  • Assalamu'alaikum, sahabat saya yang bekerja di bumi kenyalang juga ada menyinggung masalah ini. Boleh sesiapa sahabat yang menyedari masalah ini dapat mengesahkannya ?

    Reply #2 30 December, 2009, 03:40:53 PM
  • Publish
  • assalamualaikum..
    nak bagi pandangan boleh??saya sebagai remaja yang tinggal kat sarawak,mengaku la kat sini dakwahnya kurang.dan para remaja pun kurang berminat nak ikut program yang diadakan oleh persatuan islam kat sini..sebagai contoh,mcm PERKEPIS(persatuan kebajikan pelajar islam sarawak) sering buat progam contohnya,usrah mingguan yang dibuat di sekretariat perkepis ..tapi sayang,kebanyakan remaja yang ada kt sini tidak tahu mengenai perkara ni..hanya sebilangan je yang tau..itupun ahli2nya dan kawan kepada ahli itu.tapi saya rasa,walaupun dakwah yang dibuat kat sini kurang,tapi takpe.asalkan golongan belia kat sini sudi ikut serta.tapi kan,saya rasa bukan sebab tahu atau tidak tahu mengenai program yang dibuat..tapi sebab mereka sendiri tak berminat nak join..kalau dilihat,program yang dibuat di masjid,hampir setiap hari kuliah agama dibuat.tapi,sape yang datang??mak cik pak cik je yang datang.kalau ade pun orang muda yang datang,itupun 2,3 orang je..lagi satu,macam sekolah saya,setiap pagi isnin diadakan tazkirah yang disampaikan oleh ustaz atau ustazah atau ahli mpp..lepas tu,kalau hari jumaat,pelajar muslimah akan berkumpul di dewan dan mengadakan usrah serta solat zohor..tapi,tak tau la sekolah len..mungkin ade jugak kot..tapi,usrah yang dibuat,bagi saya,xde kesan ape2 pun..mungkin dakwah kat sini perlu diperbaiki lagi supaya tak ketinggalan dan boleh menarik minat orang luar.

    terima kasih..
    (maaf kalau keluar tajuk..heheh..)

    ummi@uli@09

    • *
    • La Tahzan
      • View Profile
    Reply #3 30 December, 2009, 03:46:17 PM
  • Publish
  • Ini pengalaman ukhti ana yang bekerja di sana sebagai pendidik...katanya "bulan puasa pelajar islam makan minum...bila ditanya kenapa makan???dia mengaku yang dia bukan islam...sedangkan ukhti ana tahu yang dia memang pelajar islam (maklumlah muka mereka sama saja...hampir sama jika tidak dicamkan)...ukhti ana yakin yang dia pelajar Islam...boleh beliau mengaku bukan Islam semata2 kerana nak makan....pelaja2 sekolah menengah tinggal bersama lelaki & perempuan...tidak kira agama...ni pengakuan kawan ana sendiri...

    otramen_mebius22

    • *
    • SKYPE: azlan_sadan
      • View Profile
    Reply #4 15 March, 2010, 11:07:18 AM
  • Publish
  • banyak gilak org dunggu kat sitok! ney ndak Sarawak tok lembab.

    Reply #5 19 April, 2010, 03:26:33 PM
  • Publish
  • Quote
    Cuma ingin bertanya kepada yg ingin menjawab, apa pandangan anda tentang umat Islam di Sarawak??
    tibe2 rasa mcm rakyat sarawak jauh sangt ketinggalan dpd semenanjung...
    cuba tgk d setiap ipta/ipts atau mana2 institusi, brp kerat je anak sarawak yg melibatkn diri dalam usrah, halaqah ilmu dan sebagainya??

    tidak perlu kita membanding2kan rakyat swak ngan semenanjung...
    masing2 ada cara tersendiri untuk memperoleh ilmu Allah...
    bukan bermakna kita tidak mengikuti usrah dan sebagainya kita tidak melakukan kewajipan pada Allah...
    medium untuk memperoleh dan berkongsi ilmu banyak...
    jadi pergunakan dengan bijak
    tepuk dada tanya iman.


    Quote
    ternyata sarawak masih jauh ketinggalan dalam arena dakwah ini.. berapa ramai sekolah agama yg membudayakn usrah di sekolah2 rendah,menengah,asrama penuh,kolej,maktab dan sebagainya.. negeri kita besar tapi berapa je jumlah umat islam yg betul2 membudayakan cara hidup islam? sama2 kita fikirkn dan ulas...

    memang tak dinafikan...
    memang tak banyak sekolah2 membudayakan usrah sepertimana yang dilakukan di tempat2 lain.
    malahan bukan di sekolah saje,di surau2 pun tidak ramai yang rajin menghadiri majlis ilmu yang diadakan...
    itu semua bergantung pada individu itu sendiri...
    kesedaran pada ilmu Allah masih kurang...
    sedangkan dunia dah akhir zaman...
    sama2 kita rakyat swak bermuhasabah diri........
    insyaAllah semoga diberkati







    Reply #6 19 April, 2010, 05:12:45 PM
  • Publish
  • Bismillah Wa Syukrillah

    Benar kata Paprik. Tidak ada gunanya kita membanding-bandingkan penduduk kenegerian. Dakwah itu merangkumi semua. Tidak kira status, bangsa, negeri, agama dan kedudukan. Jika kita yang menyedari perkara ini, mengapa tidak kita sahaja yang menggerakkan perjalanan dakwah di sana? Saya yakin, bukan sekerat dua orang-orang di sana yang tahu berdakwah. Hanya pergerakan itu terbatas kerana sebab-sebab tertentu. Janganlah kita sibuk membeza-bezakan di sana menerima dakwah dan maju di sini tiada pergerakan dakwah dan mundur. Sedangkan kita yang sudah faham dan tahu ini hanya berdiri di atas pagar tanpa melakukan inisiatif agar dakwah itu terus bergerak. Sama-sama kita fikirkan.
    « Last Edit: 19 April, 2010, 05:17:47 PM by khaira_umairah »
    "Alang-alang hidup, hiduplah sebagai da'ie. Alang-alang mati, matilah sebagai syuhada".

    Reply #7 19 April, 2010, 05:41:13 PM
  • Publish
  • tapi ramai rakyat kita sendiri yang rajin nak berdakwah kat luar negara..UK ke Amerika ke..jarang yang nak pi ke pedalaman2 kat Malaysia, melainkan terpaksa..:sedihnya:..owh, lemah sungguh hamba-Mu ini..
    « Last Edit: 19 April, 2010, 06:00:25 PM by najiha »

    Reply #8 19 April, 2010, 05:46:42 PM
  • Publish
  • tapi ramai rakyat kita sendiri yang rajin nak berdakwah kat luar negara..UK ke Amerika ke..jarang yang nak pi ke pedalaman2 kat Malaysia, melainkan terpaksa..:sedihnya:..owh, lemah sungguh lemah sungguh hamba-Mu ini..

     Bismillah Wa Syukrillah

    Maksud najiha, Karkun ke? Setahu saya mereka ke sana untuk belajar. Lagi pula, banyak sahaja badan-badan dakwah di Malaysia ni. Bukan hanya mereka. Janganlah terlalu fokuskan pada satu-satu badan sahaja.

    Reply #9 03 May, 2010, 12:58:46 PM
  • Publish
  • Ini pengalaman ukhti ana yang bekerja di sana sebagai pendidik...katanya "bulan puasa pelajar islam makan minum...bila ditanya kenapa makan???dia mengaku yang dia bukan islam...sedangkan ukhti ana tahu yang dia memang pelajar islam (maklumlah muka mereka sama saja...hampir sama jika tidak dicamkan)...ukhti ana yakin yang dia pelajar Islam...boleh beliau mengaku bukan Islam semata2 kerana nak makan....pelaja2 sekolah menengah tinggal bersama lelaki & perempuan...tidak kira agama...ni pengakuan kawan ana sendiri...

    salam, asif ya... bukan sahaja disarawak umat islam yang makan di bulan puasa, negeri lain pun ada juga yang makan.... tak payah la kita nak melabelkan seseorang tu jika benda tu tak berlaku didepan mata... kita sebagai umat islam sama2 lah kita perbaiki diri sendiri... asif, sekadar pandangan

    Reply #10 03 May, 2010, 03:04:55 PM
  • Publish
  • kebanyakan pen peg hal ehwal islam yang hendak di hantar ke sabah atau serawak pasti akan menolaknya....apa maksudnye tu?
    http://www.cahayakehidupan-kebenaran.blogspot.com

    mardhiyyah

    • *
    • iNNi AkhOfuLLah
      • View Profile
    Reply #11 03 May, 2010, 06:20:36 PM
  • Publish
  • salam..ana setuju dengan Paprik. tidak perlu kita membanding antara negeri. mungkin hal ini berlaku kerana di Sarawak ini, mempunyai pelbagai etnik, yang kebanyakannya bukan beragama Islam. di sini, hanya Melayu dan sebahagian Melanau sahaja yang beragama Islam, sedangkan negeri ini adalah negeri yang terbesar di Malaysia.  tenaga "dakwah" di sini amat di perlukan di sini.
    di mana kita ditempatkan, jangan lupa tegakkan agama Allah!!!

    Reply #12 04 May, 2010, 01:52:22 PM
  • Publish
  • kebanyakan pen peg hal ehwal islam yang hendak di hantar ke sabah atau serawak pasti akan menolaknya....apa maksudnye tu?
    http://www.cahayakehidupan-kebenaran.blogspot.com

    kerana disarawak pun ada juga peg ha ehwal islam yang berkelayakan...

    Reply #13 30 June, 2010, 12:37:10 AM
  • Publish
  • assalamualaikum..
    nak bagi pandangan boleh??saya sebagai remaja yang tinggal kat sarawak,mengaku la kat sini dakwahnya kurang.dan para remaja pun kurang berminat nak ikut program yang diadakan oleh persatuan islam kat sini..sebagai contoh,mcm PERKEPIS(persatuan kebajikan pelajar islam sarawak) sering buat progam contohnya,usrah mingguan yang dibuat di sekretariat perkepis ..tapi sayang,kebanyakan remaja yang ada kt sini tidak tahu mengenai perkara ni..hanya sebilangan je yang tau..itupun ahli2nya dan kawan kepada ahli itu.tapi saya rasa,walaupun dakwah yang dibuat kat sini kurang,tapi takpe.asalkan golongan belia kat sini sudi ikut serta.tapi kan,saya rasa bukan sebab tahu atau tidak tahu mengenai program yang dibuat..tapi sebab mereka sendiri tak berminat nak join..kalau dilihat,program yang dibuat di masjid,hampir setiap hari kuliah agama dibuat.tapi,sape yang datang??mak cik pak cik je yang datang.kalau ade pun orang muda yang datang,itupun 2,3 orang je..lagi satu,macam sekolah saya,setiap pagi isnin diadakan tazkirah yang disampaikan oleh ustaz atau ustazah atau ahli mpp..lepas tu,kalau hari jumaat,pelajar muslimah akan berkumpul di dewan dan mengadakan usrah serta solat zohor..tapi,tak tau la sekolah len..mungkin ade jugak kot..tapi,usrah yang dibuat,bagi saya,xde kesan ape2 pun..mungkin dakwah kat sini perlu diperbaiki lagi supaya tak ketinggalan dan boleh menarik minat orang luar.

    terima kasih..
    (maaf kalau keluar tajuk..heheh..)
    Assalamualaikum.

    Bagus juga cadangan tu. Saya rasa asasnya ialah menanam ruh Islam dengan mengetahui rasional Islam itu sendiri. Kaedah penyampaian juga perlu diubah kepada sesuatu yang memberangsangkan dan boleh menjadikan remaja muslim membanggai agamanya. Suatu yang paling istimewa ialah SEMUA SUKA ISLAM. Namun tak kenal maka tak cinta (termasuk mereka yang mengaku Islam itu sendiri).

    Nota: Saya sedang merancang untuk ke Kuching pada hujung tahun ini. Bolehlah kita usrah sama-sama menjana pandangan masing-masing.

    Wassalam.

    Reply #14 30 June, 2010, 12:39:27 AM
  • Publish
  • salam, asif ya... bukan sahaja disarawak umat islam yang makan di bulan puasa, negeri lain pun ada juga yang makan.... tak payah la kita nak melabelkan seseorang tu jika benda tu tak berlaku didepan mata... kita sebagai umat islam sama2 lah kita perbaiki diri sendiri... asif, sekadar pandangan
    Assalamualaikum.

    Benarlah itu. Reputasi umat Islam merudum ni dah bertaraf global.

    Wassalam.

    baby_whiterose

    • *
    • babygurl whiterose
      • View Profile
    Reply #15 30 June, 2010, 01:16:39 AM
  • Publish
  • banyak gilak org dunggu kat sitok! ney ndak Sarawak tok lembab.

    salam..aiseh kitak..pa nama key bahasa camya ilak?neyda juwak orang ctok lembab suma..cuma kurang kesedaran jak..boh kitak ngina tempat kedirik hoo...kitak kedirik pun tauk kat ctok ramey orang bukan islam juwak.tempat kita paling besa

    (salam...aiseh awak...kenapa guna bahasa camtu sangat?mana ada orang kat sini lembab semua..cuma kurang kesedaran je..jangan awak menghina tempat sendiri)
    RAJIN adalah penawar yang paling mujarab, sedang MALAS adalah racun
    yang sangat berbisa

    Reply #16 06 August, 2010, 11:37:14 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum wbt...
    Sarawak ni besar dan terlalu banyak kaum bercampur2.dengan wajah yg seakan-akan sama memang susah nak cam. hal ni bukan salah org lain.salah kita juga.kita je yg kadang kala hebat dalam forum jerk.tapi realitinya kita pun buat tak tau jerk dgn masyarakat sekeliling. inilah cabaran kita sebagai umat akhir zaman.mengembalikan remaja kita ke jalan yg benar.
    Berkhidmat untuk Allah,Negara dan Bangsa!!!Allahuakbar!!!

    Reply #17 06 August, 2010, 03:56:23 PM
  • Publish
  • Beza atau tidak penghayatan islam di antara negeri adalah isu yang perlu diselesai di peringkat pemerintah. Persoalan tertinggal atau terkedepan ini adalah hasil dari pemimpin kita sendiri. Soal prihatin sebenarnya yang membezakan antara umat islam paatu ntai Timut dan pantai barat.Malaysia Timur dan juga malaysia Barat. Kalau semua pemimpin masyarakat mengambil berat persoalan ini ia akan menjadi satu yang standard dan tak pelu diungkit kenapa terkedepan dan terkebelakang. Satu lagi ini juga disebabkan budaya bangsa itu sendiri, melayu dengan cara nya manakala sarawak masyarakatnya agak kompleks dan berkembang dgn cara budaya masyarakatnya. Ditambah lagi Islam ini lebih dahlu berkembang di Malaysia Barat berbanding dengan Malysia Timur. Apa pun kita yang bertanggung atas agama kita maka berusahalah untuk menjaga dan menpastikan ia berterusan dalam jiwa masyarakat islam disekeliling kita...amin

    Reply #18 06 August, 2010, 06:51:48 PM
  • Publish
  • MARILAH SAMA SAMA IKHWAN IKHWAN WAL AKHAWAT AKHAWAT SEKALIAN MENYEBARKAN DAKWAH DAN NUR DI SARAWAK..... YANG NAK JADI CIKGU ATAU USTAZ USTAZAH BUAT LAH SARAWAK NEGERI PILIHAN PERTAMA........
    SINARKAN LEMBAYUNG ISLAM DI NEGERI KENYALANG INI ........

    Reply #19 07 August, 2010, 08:23:23 AM
  • Publish
  • Asslammu'alaikum wbt
    Kamek memang orang sarawak
    Bercakap pasal Islam di Sarawak,memang ada yang kurang cuma perlu tambahkan usaha lah.Semua pihak yang ada kesedaran perlu bantu.Sama ada bekerja sebagai cikgu ka,pegawai atau apa sahaja bidang...Usrah perlu ada,aktiviti masjid perlu digiatkan


    divider3
    halaqahforum4