Jangan Buka Aib Orang, Jangan Dedah Aib Sendiri

Author Topic: Jangan Buka Aib Orang, Jangan Dedah Aib Sendiri  (Read 37508 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

Ana Tholibah

  • *
  • Posts: 1295
    • View Profile
Jawab #100 29 November, 2010, 11:18:28 AM
  • Publish Di FB
  •  :)
    JANGAN BUKA AIB ORANG...JANGAN DEDAH AIB SENDIRI....
    bila rasa nak buka aib orang...cermin dulu diri sendiri...
    bila rasa nak dedah aib sendiri....baik fikir dulu berkali2.....

    Jauhilah perkara-perkara keji yang telah dilarang oleh Allah, sesiapa yang telah melakukannya, hendaklah dia menutupinya dengan tutupan Allah dan bertaubat kepada Allah. Ini kerana jika sesiapa menampakkan perkara keji (yang dilakukannya) kepada kami, kami akan menjatuhkan hukuman yang telah diperintahkan oleh Allah ‘Azza wa Jalla. (Dikeluarkan oleh al-Hakim dalam al-Mustadrak, hadis no: 7615 dan beliau berkata: “Hadis ini sahih atas syarat kedua-dua syaikh (al-Bukhari dan Muslim) dan mereka tidak mengeluarkannya.” Ini dipersetujui oleh al-Zahabi.)

     :msya: :msya:

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1063
      • View Profile
    Jawab #101 29 November, 2010, 12:05:50 PM
  • Publish Di FB

  • jangan sekali-kali kita membuka aib orang kerana aib kita akan dibuka pula di akhirat kelak. sama- sama kita saling menyimpan aib kerana ada hadis menyatakan tidak sempurna iman seseorang sekiranya dia tidak mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri

    chantek taaj

    • *
    • Posts: 152
      • View Profile
    Jawab #102 29 November, 2010, 02:31:08 PM
  • Publish Di FB
  • kalau mengumpat sesaja, memangla saya cuba mengelak
    alhamdulillah berjaya
    rasanya ramai kata masing2 mampu elakkan dr dari mngumpat
    tetapi bila saya teruji, A malukan saya depan org ramai, dkasari, dikutuk secara terbuka di facebook, sampai satu opis tahu
    saya mengaku saya gagal kawal kemarahan saya
    ada sebarang nasihat kpd saya?

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1063
      • View Profile
    Jawab #103 29 November, 2010, 02:39:00 PM
  • Publish Di FB

  • perlu anda ingat bahawa kemarahan itu adalah daripada syaitan.disaat kemarahan makin membara istighfar dan selawat lah semoga sejuk hati anda.

    Iffah Muhsin

    • *
    • Posts: 820
      • View Profile
    Jawab #104 04 December, 2010, 10:40:38 AM
  • Publish Di FB
  • salam~
    Mmg lumrah sbgai manusia perlukan teman utk meluah smua perasaan , sama ada benci, marah ataupun suka...tp ketahuilah bahawa sebaik-baik tmpt utk meluah  ialah dgn Allah...
    Allah yg maha mengetahui segala-galanya. Bila sdih @ marah @ gembira @ susah , adulah pada Allah... Berdoalah hanya pada Allah...
    Jgn mengaibkan balek org yg tlh mengaibkan kita. Kalau kita buat balek ape yg die buat kat kite, maka xde perbezaanlah kite dgn die...same2 dpt dose.
    Xde care lain, hanya sabar yg menjadi kunci menyelesaikan kemarahan. Di samping sabar, carilah hikmah knape Allah berikan ujian ini pada kite.
    Thabit bin Qurrah berkata: "Kerehatan badan bergantung kepada kurangnya makan. Kerehatan jiwa bergantung kepada kurangnya melakukan dosa. Kerehatan lidah bergantung kepada kurangnya bercakap. Dosa bagi hati umpama racun bagi badan."

    Marked as best answer by on 04 April, 2014, 11:44:42 AM

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Jawab #105 04 December, 2010, 01:48:36 PM
  • Publish Di FB
  • Undo Best Answer
  •  :)

    Jauhilah perkara-perkara keji yang telah dilarang oleh Allah, sesiapa yang telah melakukannya, hendaklah dia menutupinya dengan tutupan Allah dan bertaubat kepada Allah. Ini kerana jika sesiapa menampakkan perkara keji (yang dilakukannya) kepada kami, kami akan menjatuhkan hukuman yang telah diperintahkan oleh Allah ‘Azza wa Jalla. (Dikeluarkan oleh al-Hakim dalam al-Mustadrak, hadis no: 7615 dan beliau berkata: “Hadis ini sahih atas syarat kedua-dua syaikh (al-Bukhari dan Muslim) dan mereka tidak mengeluarkannya.” Ini dipersetujui oleh al-Zahabi.)

    Sesungguhnya seorang penguasa, apabila dia mencari-cari kesalahan rakyatnya, bererti dia merosakkan mereka. (Shahih Sunan Abu Daud, hadis no: 4889)

    Sesiapa yang menutupi (kesalahan) seorang muslim maka Allah menutupinya di dunia dan akhirat. (Shahih Sunan Ibn Majah, hadis 2078]. Imam Ibn Majah meletakkan hadis ini dalam bahagian Kitab al-Hudud, Bab menutup kesalahan seorang mukmin dan mengelak hukuman hudud disebabkan syubhat.)

    Saling memaafkanlah terhadap (jenayah) hudud yang berlaku di antara kalian kerana (sesuatu jenayah) hudud yang sampai kepada aku, maka wajib dikenakan hukumannya. (Shahih Sunan Abu Daud, hadis no: 4376).

    Sesiapa yang melakukan dosa sedemikian (syirik, mencuri dan zina) dan dihukum keranannya, maka hukuman itu adalah kifarah baginya. Dan sesiapa yang melakukan dosa sedemikian lalu Allah menutupinya, maka terpulang kepada Allah sama ada untuk mengampunkannya atau mengazabnya. (Shahih al-Bukhari, hadis no: 6784)

    Sesiapa yang berdosa di dunia dengan melakukan sesuatu dosa lalu dikenakan hukuman ke atasnya disebabkan dosanya itu, maka Allah Maha Adil daripada melipat gandakan hukuman-Nya ke atas hamba-Nya. Dan sesiapa yang berdosa dengan satu dosa di dunia lalu Allah menutupi ke atasnya, maka Allah Maha Mulia daripada mengenakan hukuman ke atas sesuatu yang telah Dia maafkan. (Dikeluarkan oleh Ahmad dan sanadnya dinilai hasan oleh Syu‘aib al-Arna’uth dan rakan-rakan dalam semakan mereka ke atas Musnad Ahmad, hadis no: 775)
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    zumar

    • *
    • Posts: 306
      • View Profile
    Jawab #106 04 December, 2010, 04:33:32 PM
  • Publish Di FB
  •                                                                           salam mahabbah ...
     

                                                                            lihat lah aib sendiri

                                                                          perbaiki lah aib sendiri

                            bezakan lah taat kepada allah dan maksiat pada allah dalam memandang aib saudara

                                                             
                                                     pasti hidup sentiasa dalam beribadat  :ins:

    rin10

    • *
    • Posts: 23
      • View Profile
    Jawab #107 04 December, 2010, 06:43:59 PM
  • Publish Di FB
  • Teringat saya pada siri Al-kuliyah tahun lepas, "Jaga Aib"..

    Hukum mendedahkan aib orang lain adalah Haram..Sama seperti kita mengumpat..

    Kalau kita membuka aib orang, Allah akan membuka aib kita didunia juga!!!Tidak ada untungnya kita berbuat sedemikian..

    ruqyah

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #108 13 December, 2010, 12:04:14 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Saya orang baru di sini. Harap saya boleh berkongsi sedikit ilmu yang saya pelajari.

    Dalam undang2 pun, seseorang pesalah yang di dakwa membunuh sekalipun, diberi peguam bela utk membela diri. Malah dari segi undang2 hudud, seseorang yg mencuri tidak sewenang2nya di potong tangan.

    Tapi saya perhatikan dlm hal buka aib ni, ada sebilangan kecil yg suka2 nak buka atau korek aib org lain dengan alasan untuk tujuan menegur dan memberikan kesedaran. Adakah kita benar2 mengenali orang yg kita hendak tegur itu ? Pernah Tuan2 mendengar kisah si pembunuh yg ingin bertaubat dan telah membunuh 99 org sepertimana yg di sebut di dalam hadis Shahih Bukhari ?

    Dalam kisah tersebut, si pembunuh telah membunuh 99 org. Akhirnya timbul kesedaran kepada si Pembunuh bahawa perbuatannya itu adalah berdosa besar dan beliau ingin bertaubat. Dia di tunjukkan dengan seorang Rahib. Apabila bertemu sang Rahib dan menyatakan keinginannya utk bertaubat, Si Rahib mengatakan bahawa dosa beliau tidak boleh diampunkan oleh Allah. Oleh kerana kejahilan si Rahib itu tadi, maka pembunuh itu melakukan dosa sekali lagi dengan membunuh si Rahib. Akhirnya ia bertemu dengan Ulama' iaitu org yg berilmu. Dan ulama itu tadilah yang memberikan jalan penyelesaian yang betul dan tepat, iaitu dengan pergi ke arah perkampungan org2 baik.

    Org yg bertaubat ini bukanlah seperti org yg ketagih hisap rokok dan ingin berhenti merokok. Makan ubat sahaja dah boleh berhenti merokok selama2nya. Seseorang yg ingin kembali kejalan Allah, dia akan menemui liku2 dan dugaan yang berat2.

    Tetapi yang lebih penting lagi, dalam proses kembali kpd Allah tersebut, ialah cara penyelesaiannya. Mungkin cara penyelesaiannya adalah mengikut kajian barat yang kurang tepat menyebabkan taubatnya adalah taubat sementara. Walhal jalan penyelesaian yg tepat telahpun diberikan oleh Allah melalui Tuan2 Guru, Al-Quran dan Hadis Nabi yang mana penyelesaiannya adalah Insya'Allah untuk selama2nya.

    Adab Menegur.

    Dalam Islam ada adab2 menegur. Antaranya ialah dengan memberi peluang kepada yg ingin ditegur untuk memberikan penjelasan. Selain itu kita boleh memanggil org tersebut secara peribadi atau menegur melalui PM jika ianya di forum Internet.

    Kata2 seperti "kalau ingin mengetahui kelemahan seseorang, tanyalah musuhnya" itu bukanlah suatu kata2 yg boleh dijadikan pegangan. Kerana sebagai musuh, w/pun ianya benar sekalipun tetapi ia berasaskan dendam atau dengki. Maka di sini, teguran tersebut lebih bersifat mengaibkan bukan utk menunjukki jalan yg benar.

    Sebaliknya teguran yg benar ialah seperti seorang kaunselor yg mencari punca kepada masalah tersebut dan memberikan jalan penyelesaian. Tetapi di dalam Islam sendiri, kita telahpun mempunyai cara2 utk mengetahui punca kepada sesuatu masalah iaitu antaranya melalui Al-Quran dan dengan menggunakan Al-Quran.

    Ingatlah ilmu Allah itu luas, walaupun seseorang itu mempunyai ijazah dlm agama, tak semua mempunyai pengalaman yg luas seperti Tuan2 Guru. Ada bidang2 tertentu di dalam agama ini yg hanya di fahami sebilangan kecil para Ust dan Ustazah dan juga difahami oleh para Tuan2 Guru. Jadi dlm bertanya utk menilai org lain, tanyalah dengan org yg pakar, bukan kepada org tahu.

    Yg lebih baik, berakhlaklah seperti akhlak para Ulama keturunan Rasulullah dari Yemen, iaitu dari Tariqat Ba'lawi. Mereka berkasih sayang sesama org Islam tanpa membuka atau mengorek2 aib org lain.

    Wallahu'alam.

    meja

    • *
    • Posts: 52
      • View Profile
    Jawab #109 18 May, 2011, 06:18:12 AM
  • Publish Di FB

  • Salam...

    Nak tanya..

    Macam mana pulak kalau kita bercerita pasal orang tu (aib la ni) kerana nak luahkan perasaan??
    Kalau tak luahkan perasaan kita boleh jadi tak betul lah..
    itu kira membuka aib jugak ke?
    (menyebut nama orang yang diaibkan)

    5zul

    • *
    • Posts: 3047
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #110 18 May, 2011, 09:23:31 AM
  • Publish Di FB

  • Salam...

    Nak tanya..

    Macam mana pulak kalau kita bercerita pasal orang tu (aib la ni) kerana nak luahkan perasaan??
    Kalau tak luahkan perasaan kita boleh jadi tak betul lah..
    itu kira membuka aib jugak ke?
    (menyebut nama orang yang diaibkan)
    :ws:

    bercerita memburukkan seseorang itu memang di katakan mendatangkan kemurkaan ALLAH - seeloknya jauhi lah -
    boleh bercerita kelemahan diri seseorang atau diri sendiri  akan tetapi kena dengan situasi keadaan Adakah beliau g di cerita kan itu boleh pegang AMANAH tersebut - (senyum)- seeloknya pergi lah pusat kauseling atau ustaz dan ustazah atau pakar motivasi - disitu akan kebaikkannya...
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    permata nilam

    • *
    • Posts: 153
      • View Profile
    Jawab #111 18 May, 2011, 01:57:31 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
     satu persoalan tentang aib...
    1) Adakakah salah jika kita terpaksa berterus-terang menceritakan perkara yang sebenar dan seterusnya membuka aib seseorang dan diri kita sendiri..?
    2) Adakah menceritakan permasalah kepada kaunselor/ ustazah itu juga turut dikatakan membuka aib sendiri..??
    3) Adakah turut berdosa jika seseorang menuduh orang lain membuka aibnya sedangkan dirinya sendiri tidak ada inisiatif untuk membetulkan kesilapan/ kesalahan tersebut..??

    5zul

    • *
    • Posts: 3047
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #112 18 May, 2011, 02:02:47 PM
  • Publish Di FB
  • :)
     satu persoalan tentang aib...
    1) Adakakah salah jika kita terpaksa berterus-terang menceritakan perkara yang sebenar dan seterusnya membuka aib seseorang dan diri kita sendiri..?
    2) Adakah menceritakan permasalah kepada kaunselor/ ustazah itu juga turut dikatakan membuka aib sendiri..??
    3) Adakah turut berdosa jika seseorang menuduh orang lain membuka aibnya sedangkan dirinya sendiri tidak ada inisiatif untuk membetulkan kesilapan/ kesalahan tersebut..??
    SeelokNya yang boleh memegang AMANAH-

    jaimejoothman

    • *
    • Posts: 232
    • striving for an independent soul
      • View Profile
    Jawab #113 18 May, 2011, 02:05:35 PM
  • Publish Di FB
  • kuman di tengah laut kita nampak, gajah di depan mata tak nampak. aib sendiri pun tak menang tangan nak tutup......

    http://jaimejoothman.blogspot.com/2011/04/kuman-di-tengah-laut.html
    A Long Walk Home - http://jaimejoothman.blogspot.com ~ Kerugian & kemiskinan yang paling mengerikan; bahwa surga itu seluas langit & bumi; tapi kita tak beroleh sepijakpun tempat di sana~

    elsanxs

    • *
    • Posts: 884
      • View Profile
    Jawab #114 04 January, 2012, 01:41:23 PM
  • Publish Di FB
  • Sebagai contoh hari ini yang semakin hangat diperkatakan, iaitu pelajar terbaik tahun 2005. Entah apa lah faedah mereka yang mengaibkan pelajar ni. Mengatakan bahawa seksi sana sini, culture shock .. Agaknya orang melayu kita ni gemar gosip2 dan suka dengar benda bukan2 ye.

    Jika benar pun apa yang diperkatakan, diam-diamkanlah sahaja. Usah dijadikan modal dosa pula.
    halaqahforum4

    Yuzie

    • *
    • Posts: 1023
    • Demi Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang
      • View Profile
    Jawab #115 04 January, 2012, 01:58:20 PM
  • Publish Di FB
  • Jika benar pun apa yang diperkatakan, diam-diamkanlah sahaja. Usah dijadikan modal dosa pula.
    Saya setuju dengan kata elxans ni..
    Patutlah pepagi bunyi macam tu, rupanya benda ni...
    dalam myFB pun ade tengahari tadi...
    KELAKORRR...Dihebohkan untuk mengelak DOSA..
    Betul ke?
    Wanaúzubillah...
    Tahun baru ni kena banyak perbaiki diri ana sendiri...
    Tak boleh dahhh PI MAI PI MAI TANG TU JUGA...[/color]
    Cukuplah bila kami merasa mulia karena Engkau sebagai Pencipta bagi kami dan cukuplah bila kami bangga bahawa kami menjadi hamba bagiMu. Engkau bagi kami sebagaimana yang kami cintai, maka berilah kami taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

    halawah

    • *
    • Posts: 2590
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Jawab #116 05 November, 2012, 03:14:23 PM
  • Publish Di FB

  • Subhanallah..
    Insaflah dan sedarlah wahai insan didunia bahawa Allah beri Peringatan...!!!

    Al-Quran > Surah An-Nisaa'> Ayat 148

    Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); kecuali oleh orang yang dianiayakan. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha Mengetahui.


       

    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    Hairizal

    • *
    • Posts: 14
    • Berbisnes dengan Allah adalah yang terbaik...
      • View Profile
    Jawab #117 12 November, 2012, 07:56:10 PM
  • Publish Di FB
  •  :msya:

    Kita memang tidak dibenarkan membuka aib orang. Ingatlah Allah akan membuka aib kita nanti jika kita lakukan hal seperti itu... Siapa yang malu?

    Air Mata Kasih

    • *
    • Posts: 967
      • View Profile
    Jawab #118 19 December, 2012, 03:01:21 PM
  • Publish Di FB
  • Antara tanda seseorang mempunyai banyak keaiban diri adalah apabila dia suka mencari dan memperbesarkan kelemahan dan aib orang lain dengan niat hasad dengki. ~ Ustaz Dr. Zaharuddin Abd Rahman


    fizarina

    • *
    • Posts: 50
    • Semoga redha Allah menjadi tujuan hidup kita..
      • View Profile
    Jawab #119 19 December, 2012, 03:25:18 PM
  • Publish Di FB
  • kalau kita bukan aib orang, Allah akan bukan aib kita...
    kalau bukan sekarang, mungkin akan datang, mungkin akan terkena pada anak cucu kita.
    Tujuan hidup kita ialah mencari redha Allah bukan mencari salah atau aib orang... antara kata kata dari Dr Prof Muhaya harini...
    "everyday you do your best, and Allah will do the rest ♥"

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    165 Replies
    24044 Views
    Last post 15 July, 2011, 12:57:21 PM
    by farahiyah0394
    41 Replies
    6112 Views
    Last post 24 January, 2010, 02:35:48 PM
    by al_farafishah
    5 Replies
    2573 Views
    Last post 19 January, 2013, 09:43:20 AM
    by halawah