Jangan Buka Aib Orang, Jangan Dedah Aib Sendiri

*

Author Topic: Jangan Buka Aib Orang, Jangan Dedah Aib Sendiri  (Read 41581 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

This topic contains a post which is marked as Best Answer. Press here if you would like to see it.

NoZaBiZz

24 May, 2007, 12:14:41 PM
  • Publish
  • aslm wbt

    meh hari ni kita baca beberapa hadis, pendek kata aku nak buat ringkasan pengajaran dari hadis-hadis di bawah ini ialah:

    1) Jangan suka bukak aib orang. Ni sape mengajar g fwd gambar orang wat maksiat, gambar mcm-mcm le. Orang yang tak tahu jd tahu. Esok-esok Allah bukak aib kita ka akhirat nanti.

    2) Kalau dah buat maksiat tu tak payahlah jujur sangat bagitau orang. Ni pergi bukak pekung di dada, tu bukan jujur namanya. Allah dah tutup dosa-dosa kita dari pengetahuan orang lain, so xyahle nak bukak.

    Jauhilah perkara-perkara keji yang telah dilarang oleh Allah, sesiapa yang telah melakukannya, hendaklah dia menutupinya dengan tutupan Allah dan bertaubat kepada Allah. Ini kerana jika sesiapa menampakkan perkara keji (yang dilakukannya) kepada kami, kami akan menjatuhkan hukuman yang telah diperintahkan oleh Allah ‘Azza wa Jalla. (Dikeluarkan oleh al-Hakim dalam al-Mustadrak, hadis no: 7615 dan beliau berkata: “Hadis ini sahih atas syarat kedua-dua syaikh (al-Bukhari dan Muslim) dan mereka tidak mengeluarkannya.” Ini dipersetujui oleh al-Zahabi.)

    Sesungguhnya seorang penguasa, apabila dia mencari-cari kesalahan rakyatnya, bererti dia merosakkan mereka. (Shahih Sunan Abu Daud, hadis no: 4889)

    Sesiapa yang menutupi (kesalahan) seorang muslim maka Allah menutupinya di dunia dan akhirat. (Shahih Sunan Ibn Majah, hadis 2078]. Imam Ibn Majah meletakkan hadis ini dalam bahagian Kitab al-Hudud, Bab menutup kesalahan seorang mukmin dan mengelak hukuman hudud disebabkan syubhat.)


    Saling memaafkanlah terhadap (jenayah) hudud yang berlaku di antara kalian kerana (sesuatu jenayah) hudud yang sampai kepada aku, maka wajib dikenakan hukumannya. (Shahih Sunan Abu Daud, hadis no: 4376).
     
    Sesiapa yang melakukan dosa sedemikian (syirik, mencuri dan zina) dan dihukum keranannya, maka hukuman itu adalah kifarah baginya. Dan sesiapa yang melakukan dosa sedemikian lalu Allah menutupinya, maka terpulang kepada Allah sama ada untuk mengampunkannya atau mengazabnya. (Shahih al-Bukhari, hadis no: 6784)

    Sesiapa yang berdosa di dunia dengan melakukan sesuatu dosa lalu dikenakan hukuman ke atasnya disebabkan dosanya itu, maka Allah Maha Adil daripada melipat gandakan hukuman-Nya ke atas hamba-Nya. Dan sesiapa yang berdosa dengan satu dosa di dunia lalu Allah menutupi ke atasnya, maka Allah Maha Mulia daripada mengenakan hukuman ke atas sesuatu yang telah Dia maafkan. (Dikeluarkan oleh Ahmad dan sanadnya dinilai hasan oleh Syu‘aib al-Arna’uth dan rakan-rakan dalam semakan mereka ke atas Musnad Ahmad, hadis no: 775)



    ~PoStInG MaSrI dI hAlAqAh.NeT/v1~
    « Last Edit: 02 April, 2009, 12:26:57 AM by Munaliza Ismail »

    almadani

    • *
    • Posts: 115
      • View Profile
    Reply #1 24 June, 2007, 04:00:08 PM
  • Publish
  • benda ni seharusnya menjadi panduan buat media massa kita yang banyak orang kita didalamnya..khasnya yang suka sensasi atas nama mempopularkan tabloid/ majalah masing-masing..ini juga harus menjadi amalan masyarakat kita, yang suka menjadikan aib orang ni, bahan cerita..ana tak komen hadis ni, cuma akan tampilkan apa-apa yang sesuai untuk memanjangkan manfaatnya..

    almadani

    • *
    • Posts: 115
      • View Profile
    Reply #2 24 June, 2007, 04:08:10 PM
  • Publish
  •  Al-Quran > Surah An-Nisaa'> Ayat 148

    Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); kecuali oleh orang yang dianiayakan. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

    link:
    الرئيسة - القرآن الكريم - موقع الإسلام

    almadani

    • *
    • Posts: 115
      • View Profile
    Reply #3 24 June, 2007, 07:39:26 PM
  • Publish
  • Al-Hujurat, ayat 11

    Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.


    الرئيسة - القرآن الكريم - موقع الإسلام

    « Last Edit: 24 June, 2007, 07:45:49 PM by almadani »

    almadani

    • *
    • Posts: 115
      • View Profile
    Reply #4 24 June, 2007, 07:54:50 PM
  • Publish
  • Dari Ibnu Umar radhiallahuanhu berkata, Rasulullah SAW menaiki mimbar lalu berkata dengan nada suara yang tinggi, lalu bersabda, Wahai manusia yang masuk Islam dengan lisannya, dan tidak memasukkan iman (sepenuhnya) dalam hatinya, janganlah mencerca muslim lain, jangan memalukan mereka, jangan mencari keaiban mereka, kerana sesungguhnya barangsiapa yang mencari keaiban saudara seislamnya, maka Allah akan turut menuruti keaibannya, dan siapa yang Allah turuti keaibannya, akan dibukakan walaupun dalam tempat persembunyiannya..

    Sahih Sunan Tirmizi, no hadis: 165

    rujuk, Mukhtasar Kitab Al-Kabair, disemak oleh Dr Abdurrahman al-Salih al-Mahmud, Professor Aqidah, Universiti Islam Muhammad bin Saud, cetakan, Darul Ibn Mubarak, al-Khobar, Arab Saudi. mukasurat, 58
    « Last Edit: 24 June, 2007, 07:59:30 PM by almadani »

    umsha

    • *
    • Posts: 695
    • Be yourself & always remember ALLAH
      • View Profile
    Reply #5 06 July, 2007, 02:13:05 PM
  • Publish
  • Salah satu cara manusia mendedahkan aib org adalah dgn mengumpat. Mengumpat bermaksud mencela, atau memburuk-burukkan orang lain ataupun menyiarkan kesalahan dan aib orang lain di belakangnya. Selalunya perkara ini dihubungkaitkan dengan kaum wanita, yang mana mungkin disebabkan perangai kaum wanita yang gemar atau suka bercakap atau berbual-bual. Walaupun begitu kaum lelaki juga sering terlibat dalam perkara ini.

    Ada sesetengah orang beranggapan bahawa tidak dikatakan mengumpat, sekiranya apa yang dikatakan itu memang benar. Hal ini sebenarnya tidak tepat sebagaimana sabda Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bermaksud:

    Daripada Abu Hurairah berkata: “Katakan wahai Rasulullah apakah mengumpat itu?” Baginda bersabda: “(Mengumpat) adalah kamu menyebutkan tentang saudaramu sesuatu yang dibenci”. Dia bertanya: “Beritahukanlah kalau pada dirinya terdapat apa yang aku katakan, maka kamu telah mengumpatnya dan kalau pada dirinya tidak terdapat apa yang kamu katakan, maka kamu telah membohonginya dengan dusta yang besar.”
     
    Tabiat atau penyakit mengumpat ini perlu dihindarkan kerana orang yang mengumpat itu terdedah kepada kemurkaan dan seksa Allah.
     
    Larangan perbuatan ini amat jelas sebagaiman firman Allah:“Janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain...”(Surah al-Hujarât:12)

    Sementara balasan atau akibat daripada perbuatan mengumpat ini amat jelas sebagaimana hadis riwayat Abu Daud yang kira-kira bermaksud:

    Pada malam aku di Isra’kan, aku melalui suatu kaum yang mencakar-cakar muka dengan kuku-kukunya sendiri, maka aku berkata: “Hai Jibril, siapa mereka ini?” Jawab Jibril: “Mereka ini adalah orang-orang yang suka mengumpat orang banyak dan mereka yang suka menjaga tepi kain orang.”

    Menurut riwayat yang lain bahawa mengumpat itu lebih dahsyat daripada melakukan zina, kerana orang yang berzina itu boleh bertaubat, sedangkan orang yang mengumpat, tidak akan diampunkan selama mana dia tidak diampunkan oleh orang yang telah diumpatnya tadi.
     
    Perlu disedari bahawa mengumpat itu boleh menghapuskan kebajikan dan amal salih  orang yang mengumpat kerana pahala dan amal salihnya akan diambil dan diberikan kepada orang yang diumpat. Jika habis kebajikannya, maka diambil kejahatan orang yang diumpat itu dan ditanggungkan kejahatan itu ke atasnya dan ditulis di dalam rekodnya.
     
    Jadi seseorang itu hendaklah sentiasa melihat aib diri sendiri dan berusaha membersihkan dan merasa malu mencela orang lain, dikhuatiri dirinya sendiri mempunyai aib seperti orang itu atau mungkin lebih dahsyat lagi.
     
    Hendaklah seseorang itu mencari punca yang membawanya mengumpat, supaya dia dapat membuang penyakit mengumpat itu daripada dirinya, dan wajiblah orang yang mengumpat itu bersegera bertaubat dan hendaklah juga dia bersegera meminta maaf daripada orang yang diumpatnya itu.
     
    Di dalam sebuah hadis shahîh yang bermaksud: “Adalah datang perintah minta halalkan daripada perkara kezaliman yang telah dilakukan ke atas seseorang, sebelum tiba pada hari tiada berguna wang ringgit, emas dan perak, hanya di sana ditukar ganti, kebajikan dan pahala orang zalim itu diambil dan dibayar kepada orang yang kena zalim itu dan kejahatan dan dosa orang yang kena zalim itu dilonggokkan ke atas tengkuk orang zalim itu.”
     
    Oleh itu orang orang Islam digesa meminta maaf dari sekarang. Akan tetapi bagi orang yang tidak dapat dicari atau orang yang sudah meninggal, sayugialah banyak-banyak meminta ampun baginya dan mendoakannya   dengan rahmat, keampunan dan belas kesihan daripada Allah Subhanahu wata’ala jua.
     
    Begitu juga jauhi diri daripada bersifat tajassus atau mengintip serta mencari-cari keaiban dan keburukan orang lain yang tersembunyi sebagaimana firman  Allah: “Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban  orang.”(Surah al-Hujarât:12)
     
    Sabda Rasulullah Sallallahu ’alaihi wasallam yang bermaksud: “Wahai golongan yang beriman dengan lisannya, tetapi tidak beriman dengan hatinya. Janganlah kamu mengumpat kaum Muslimin dan janganlah mengintip keaiban mereka, maka barang siapa yang mengintip keaiban saudaranya, nescaya Allah akan mengintip keaibannya dan siapa yang diintip Allah akan keaibannya maka Allah akan membuka keaibannya walaupun dirahasiakan di lobang kenderaannya.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

    Kita sepatutnya menutup aib sesama Muslim dan berhenti daripada menyebut-nyebut serta menyiarkannya, sebagaimana firman Allah: “Sesungguhnya orang-orang yang suka menghebah (menyiarkan) tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat.” (Surah an-Nûr:19)
     
    Sabda Rasulullah Sallallhu ’alaihi wasallam lagi yang bermaksud:“Barang siapa menutup aib seseorang Islam, maka Allah akan tutupkan aibnya di dunia dan di akhirat. (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

    Tidaklah seseorang itu banyak bercakap akan aib orang lain, menyebutkan kesalahan dan mendedahkan aib mereka melainkan orang itu orang munafiq yang terhina.
     
    Jadi adalah wajib bagi setiap Muslim, menutup aib saudaranya dan malah hendaklah menasihatkan secara sulit, lemah lembut dan penuh hikmah kerana bimbang saudaranya itu akan ditimpa celaka dengan sebab perbuatannya itu.

    Usahlah memandang semua dgn pandangan mata semata-mata, tetapi pandanglah dghn pandangan hati....kita bukan saja dpt melihatNya dimana-mana tetapi dpt merasa rahmat kurniaanNya juga....

    mmas_forever1991

    • *
    • Posts: 263
      • View Profile
    Reply #6 16 July, 2007, 06:51:55 PM
  • Publish
  • dan jangan suka mengintip

    la tajassasu

    macam mana lalau keje dia spy???
    yang hak itu hak , yang batil itu batil
    http://fightforjusticeforever.blogspot.com/

    swordofdeen

    • *
    • Posts: 465
    • Slashing Through Hypocrisy
      • View Profile
    Reply #7 16 July, 2007, 07:44:30 PM
  • Publish
  • Tapi kena faham. tak boleh bukak aib orng memang betul.

    Tapi kalau dengan tak bukak aibnya maka dia akan membawa kebinasaan dan mudharat kepada hal-hal dharuriyyat orang lain dan masyarakat sekitarnya, boleh bertukar jadi harus, malah WAJIB untuk didedahkan aibnya.

    Sepertimana hukuman hudud dijalankan di hadapan orang dan sebagainya. Ada hikmah dan tujuannya.



    "Ya ayyuhallazina amanudkhulu fi silmi kaffah..."
    We Punish to Preach, not Preach to Punish

    ain

    • *
    • Posts: 432
    • mahu mnjadi insan biasa yg LUAR BIASA!
      • View Profile
    Reply #8 11 November, 2007, 01:28:54 AM
  • Publish
  • buka aib...kgkdg (slalu kut..) zaman skang ni...gosip sane..mengumpat sini...terlalu mempercayai sesuatu berita tanpe usul periksa...bile sedar bende tue salah..buat macam x pernah buat salah...aduhai manusia...((fuh~terasenye..))
    "Sesiapa yang mahukan kebaikan dan Islah,kegemilangan dan izzah tanpa jihad dan pengorbanan,dia adalah orang yang bermimpi dan berkhayal!"

    AsRaR

    • *
    • Posts: 205
    • hidup dengAn tArbiyyAh
      • View Profile
    Reply #9 11 November, 2007, 07:30:01 AM
  • Publish
  • buka aib...kgkdg (slalu kut..) zaman skang ni...gosip sane..mengumpat sini...terlalu mempercayai sesuatu berita tanpe usul periksa...bile sedar bende tue salah..buat macam x pernah buat salah...aduhai manusia...((fuh~terasenye..))











    hurm....kat akhbar bnyak dah gosip....

    htta di klgn kita sendiri pun
    kadang-kadang keadaan sukar untuk dimengertikan, ditafsirkan........

    maka kembara diteruskan...

    Ya Allah....redhailah perjalananku...

    salinda

    • *
    • Posts: 64
    • فليضحكوا قليلا وليبكوا كثيرا
      • View Profile
    Reply #10 11 November, 2007, 08:40:14 AM
  • Publish
  • Tapi kena faham. tak boleh bukak aib orng memang betul.

    Tapi kalau dengan tak bukak aibnya maka dia akan membawa kebinasaan dan mudharat kepada hal-hal dharuriyyat orang lain dan masyarakat sekitarnya, boleh bertukar jadi harus, malah WAJIB untuk didedahkan aibnya.

    Sepertimana hukuman hudud dijalankan di hadapan orang dan sebagainya. Ada hikmah dan tujuannya.



    "Ya ayyuhallazina amanudkhulu fi silmi kaffah..."

    betul tu...tak semestinya semua umpatan tidak dibolehkan...umpatan yang tak dibolehkan apabila kita saje2 je nak menjatuhkan maruah orang lain...beritahu dengan detail siapa orang yang diumpat....ini memang akan mengaibkan orang yang terbabit walaupun memang jelas dia bersalah...

    tapi ada umpatan yang dibolehkan asalkan kita tak beritahu secara detail siapa2 orang yang terbabit...bukan berniat nak buruk2kan orang lain...bukan nak memecahbelahkan antara satu dengan yang lain....tujuan umpatan yang dibolehkan ni hanyalah untuk dijadikan iktibar, panduan n peringatan pada kita supaya tidak melakukan kesilapan yang sama n sentiasa berwaspada...

    kita lihat sahaja dalam al-Quran n Hadith...ALLAH menceritakan kisah2 umat terdahulu untuk dijadikan pedoman n pengajaran buat kita supaya kita mengambil iktibar daripadanya...wallahua'lam...

    ain

    • *
    • Posts: 432
    • mahu mnjadi insan biasa yg LUAR BIASA!
      • View Profile
    Reply #11 11 November, 2007, 10:42:00 AM
  • Publish
  • buka aib...kgkdg (slalu kut..) zaman skang ni...gosip sane..mengumpat sini...terlalu mempercayai sesuatu berita tanpe usul periksa...bile sedar bende tue salah..buat macam x pernah buat salah...aduhai manusia...((fuh~terasenye..))











    hurm....kat akhbar bnyak dah gosip....

    htta di klgn kita sendiri pun

    bagaimana kita nak mengelak dari perkara itu sdgkn diri kita sendiri terjerumus dlm perkara tersebut?...sesame kita perbaiki diri...

    adeq qai

    • *
    • Posts: 98
    • terajui islam,..[]/system down!+tQ+
      • View Profile
    Reply #12 11 November, 2007, 11:01:56 AM
  • Publish
  • janagn bukak aib orang klau x allah swt tidak akn
    menutup aibnye di akhirat kelak,..

    na'uzubillah,..
    sahabat,.teman,.
    dengarkanlah luahan hatiku
    yang melayar rindu,..

    ^_+

    Walid

    • *
    • Posts: 495
      • View Profile
    Reply #13 06 April, 2008, 03:27:42 PM
  • Publish
  • memang seronok membuka keiaban orang lain....bagaimana kalau keaiban kita di bongkar? So jangan lihatlah kebaikan orang lain dan pandanglah keburukan diri sendiri...maka akan lahir perasaan kasih sayang antara insan

    nana9284

    • *
    • Posts: 11
    • carilah ilmu mengenal ALLAH SWT
      • View Profile
    Reply #14 05 July, 2008, 03:15:20 PM
  • Publish
  • salam..macam tu la yer.kelak akan dimalukan oleh orang lain.wallahualam
    "INDAHNYA JALAN MENUJU KE SYURGA NAMUN BETAPA PAHITNYA PERJALANAN ITU"

    halawah

    • *
    • Posts: 2589
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #15 15 December, 2008, 10:39:53 PM
  • Publish
  • aslm wbt

    meh hari ni kita baca beberapa hadis, pendek kata aku nak buat ringkasan pengajaran dari hadis-hadis di bawah ini ialah:

    1) Jangan suka bukak aib orang. Ni sape mengajar g fwd gambar orang wat maksiat, gambar mcm-mcm le. Orang yang tak tahu jd tahu. Esok-esok Allah bukak aib kita ka akhirat nanti.

    2) Kalau dah buat maksiat tu tak payahlah jujur sangat bagitau orang. Ni pergi bukak pekung di dada, tu bukan jujur namanya. Allah dah tutup dosa-dosa kita dari pengetahuan orang lain, so xyahle nak bukak.

    Jauhilah perkara-perkara keji yang telah dilarang oleh Allah, sesiapa yang telah melakukannya, hendaklah dia menutupinya dengan tutupan Allah dan bertaubat kepada Allah. Ini kerana jika sesiapa menampakkan perkara keji (yang dilakukannya) kepada kami, kami akan menjatuhkan hukuman yang telah diperintahkan oleh Allah ‘Azza wa Jalla. (Dikeluarkan oleh al-Hakim dalam al-Mustadrak, hadis no: 7615 dan beliau berkata: “Hadis ini sahih atas syarat kedua-dua syaikh (al-Bukhari dan Muslim) dan mereka tidak mengeluarkannya.” Ini dipersetujui oleh al-Zahabi.)

    Sesungguhnya seorang penguasa, apabila dia mencari-cari kesalahan rakyatnya, bererti dia merosakkan mereka. (Shahih Sunan Abu Daud, hadis no: 4889)

    Sesiapa yang menutupi (kesalahan) seorang muslim maka Allah menutupinya di dunia dan akhirat. (Shahih Sunan Ibn Majah, hadis 2078]. Imam Ibn Majah meletakkan hadis ini dalam bahagian Kitab al-Hudud, Bab menutup kesalahan seorang mukmin dan mengelak hukuman hudud disebabkan syubhat.)


    Saling memaafkanlah terhadap (jenayah) hudud yang berlaku di antara kalian kerana (sesuatu jenayah) hudud yang sampai kepada aku, maka wajib dikenakan hukumannya. (Shahih Sunan Abu Daud, hadis no: 4376).
     
    Sesiapa yang melakukan dosa sedemikian (syirik, mencuri dan zina) dan dihukum keranannya, maka hukuman itu adalah kifarah baginya. Dan sesiapa yang melakukan dosa sedemikian lalu Allah menutupinya, maka terpulang kepada Allah sama ada untuk mengampunkannya atau mengazabnya. (Shahih al-Bukhari, hadis no: 6784)

    Sesiapa yang berdosa di dunia dengan melakukan sesuatu dosa lalu dikenakan hukuman ke atasnya disebabkan dosanya itu, maka Allah Maha Adil daripada melipat gandakan hukuman-Nya ke atas hamba-Nya. Dan sesiapa yang berdosa dengan satu dosa di dunia lalu Allah menutupi ke atasnya, maka Allah Maha Mulia daripada mengenakan hukuman ke atas sesuatu yang telah Dia maafkan. (Dikeluarkan oleh Ahmad dan sanadnya dinilai hasan oleh Syu‘aib al-Arna’uth dan rakan-rakan dalam semakan mereka ke atas Musnad Ahmad, hadis no: 775)



    ~PoStInG MaSrI dI hAlAqAh.NeT/v1~
    Sebaik-baiknya kita secara baik dan bijaksana dan bijaksini demi menjaga kemaslahatan Ummat Muhammad saw diakhir zaman penuh onak duri.
    Semoga kita semua dibawah peliharaan Allah swt.dgn memperbanyakan Istighfar/Zikrullah dan abdikan diri dgn Munajat /Bertaqarrub kpd Allah selalu.
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Reply #16 22 December, 2008, 03:28:29 PM
  • Publish
  • ada sebuah hadith..yang bermaksud..muslim itu adalah saudara muslim yang lain..janganlah engkau menyakiti dan janganlah engkau mengkeji............................dan janganlah engkau membuka aib seseorang,,,,jika engkau membukanya,,Allah akan membuka aib kamu di akhirat kelak....

    malu kita nnti...
    berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

    shikin azhari

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #17 22 December, 2008, 11:24:03 PM
  • Publish
  • kalau tak sengaja?


    beruang

    • *
    • Posts: 1351
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #18 23 December, 2008, 03:09:51 PM
  • Publish
  • x sngaja tu penyakit... tetiba je mengata orang...

    zueadna

    • *
    • Posts: 184
    • Ya Allah terimalah segala amalanku
      • View Profile
    Reply #19 23 December, 2008, 06:24:43 PM
  • Publish
  • Salam, I think the best solution is....kita bercakap bila perlu sahaja iaitu tentang perkara2 kebaikkan...
    other than that...just remain silence...
    Kecantikan abadi terletak pada keelokan adab, ketinggian ilmu. bukan pada wajah & pakaiannya..   - Hamka -
    [img]http://dl10.glitter-graphics.net/pub/1868/1868270fotwibw5m2.gif[/img]

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    165 Replies
    25780 Views
    Last post 15 July, 2011, 12:57:21 PM
    by farahiyah0394
    41 Replies
    6458 Views
    Last post 24 January, 2010, 02:35:48 PM
    by al_farafishah
    5 Replies
    2909 Views
    Last post 19 January, 2013, 09:43:20 AM
    by halawah