Alhabbatus Sauda

Author Topic: Alhabbatus Sauda  (Read 8005 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

mat_ceroi

  • *
  • Posts: 10
  • biar muke x encem, janji hati mau baik.
    • View Profile
16 June, 2007, 03:16:45 AM
  • Publish Di FB

  • Jika kamu didatangi sakit kepala(migrain). Ambil habbatus sauda. Dimasukkan kedalam karung kain kecil(yakni dibuat spt bunjut kecil) lalu disedut bunjut itu kedalam lubang hidung. Sedut sehingga rasa pening. insyaAllah akan hilang migrain beberapa minit kemudian.
    « Last Edit: 22 September, 2007, 09:23:02 PM by mat_ceroi »
    " khoibar khoibar ya yahudd!! jaishu Muhammad saufa ya 'ud "

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #1 16 June, 2007, 09:58:06 AM
  • Publish Di FB
  • Jika kamu didatangi sakit kepala(migrain). Ambil habbatus sauda. Dimasukkan kedalam karung kain kecil(yakni dibuat spt bunjut kecil) lalu disedut bunjut itu kedalam lubang hidung. Sedut sehingga rasa pening. insyaAllah akan hilang migrain beberapa minit kemudian.

    INFO YANG MENARIK
    TuhAN cInTa aGuNg..

    mashita

    • *
    • Posts: 19
      • View Profile
    Jawab #2 14 July, 2007, 08:46:02 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    ana juga pernah baca2 habatussauda atau jinten hitam atau black seeds ini memiliki banyak manfaat.
    ana pernah baca juga katanya ada hadis yang mengatakan bahwa habatusauda ini adalah obat segala penyakit kecuali kematian.

    aman23

    • *
    • Posts: 14
      • View Profile
    Jawab #3 14 July, 2007, 11:11:00 PM
  • Publish Di FB
  • :)
    ana juga pernah baca2 habatussauda atau jinten hitam atau black seeds ini memiliki banyak manfaat.
    ana pernah baca juga katanya ada hadis yang mengatakan bahwa habatusauda ini adalah obat segala penyakit kecuali kematian.
    benar info itu,ada dlm hadis nabi lagi shahih.

    uni

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Jawab #4 17 September, 2009, 08:58:18 AM
  • Publish Di FB
  • kat rumah saya mmg ade minyak habbatus sauda...beli di sebuah pusat perubatan islam di johor...alhamdulillah sgt berkesan bila digunakan semasa sakit kepala dan juga sewaktu datang bulan...

    cikfen

    • *
    • Posts: 97
      • View Profile
    Jawab #5 13 November, 2010, 12:38:53 PM
  • Publish Di FB
  • kat rumah saya mmg ade minyak habbatus sauda...beli di sebuah pusat perubatan islam di johor...alhamdulillah sgt berkesan bila digunakan semasa sakit kepala dan juga sewaktu datang bulan...

    Bagaimana cara pemakanan untuk mengatasi :

    1. Masalah sakit kepala?
    2. Masalah datang bulan?

    Guna yang cecair, serbuk atau minyak?

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #6 14 November, 2010, 01:07:11 AM
  • Publish Di FB
  • Habbatus sawda@jintan hitam, boleh dibeli dipasar raya berbentuk serbuk.. Rupanya macam halba cuma halba warna coklat tapi habbatus sawda warna hitam.. Boleh juga dibeli dikedai-kedai yang menjual barangan sunnah.

    Habbatus sawda ini boleh disangai hingga kering, dimana warnanya akan berubah menjadi kelabu. Setelah sejuk, dikisar dengan pengisar kering hingga menjadi halus(serbuk)

    kalau dimakan terus bersama madu (digaulkan 1sudu habbatus sawda dengan madu), rasanya sangat sedap.

    boleh juga dibancuh 1sudu habbatus sawda bersama 1sudu madu di dalam secawan air dan dijadikan sebagai minuman harian. InsyaALLAH, banyak masalah kesihatan yang dapat diatasi. Cubalah..

    Kalau di sri petaling, 1mangkuk dadih habbatus sawda harganya lingkungan rm2.00-rm2.50.

    Kalau kat mydin, ada jual timbang. Murahja.
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    naim_mahmood

    • *
    • Posts: 367
      • View Profile
    Jawab #7 14 November, 2010, 06:43:23 AM
  • Publish Di FB
  • eh kat maidin ada jual timbang ?

    ape "nama nya " klu kat tempat timbang itu ?

    aini zinnirah

    • *
    • Posts: 479
    • Indah senyuman pengubat kedukaan...Insya-Allah..
      • View Profile
    Jawab #8 14 November, 2010, 07:09:54 AM
  • Publish Di FB




  • HABBATUS SAUDA PENAWAR PELBAGAI JENIS PENYAKIT

    [/color]Habbatus sauda ialah sejenis tumbuhan yang banyak didapati di kawasan Mediterranean dan di kawasan yang beriklim gurun. Banyak kajian telah dijalankan, bagaimanapun kebanyakkannya ditulis di dalam Bahasa Arab. Oleh itu pendedahan terhadap dunia antarabangsa tidak banyak dibuat.Habbatus sauda digunakan secara tradisional untuk beberapa keadaan seperti untuk menghasilkan kulit muka yang cerah, membantu merawat batuk dan asma, kencing manis, selsema, keguguran rambut, tekanan darah tinggi, masalah untuk tidur, sakit-sakit otot dan sendi, rasa loya dan muntah, mengurangkan kolesterol, merawat batu karang dan sebagainya.Nabi Muhammad S.A.W. bersabda dalam Haditsnya yang dikutip dari kitab Ash Shahihain “‘Gunakanlah Habbatus Sauda’ kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)” (HR.Bukhari, Muslim)Ibnu Sina di dalam bukunya Canon of Medicine menyatakan Habbatus Sauda merangsang tenaga dan membantu pemulihan kepenatan dan semangat. Ibnu Qayyim di dalam bukunya Medicine of the Prophet menyatakan Habbatus Sauda berupaya memulihkan penyakit-penyakit seperti batuk, bronchitits, masalah perut, kecacingan, masalah kulit seperti jerawat, sakit senggugut dan haid yang lain, menambah susu badan, menambah pengaliran air liur dan sebagainya.Dr. Ahmad Elkadi pula membuat kajian dan mendapati Habbatus Sauda mempertingkatkan daya tahan sakit (immune system). Antara bahan-bahan kandungan Habbatus Sauda ialah Fixed Oil (saturated dan unsaturated), Minyak-minyak Asas (sterol, thymohydroquinone, carvone, limonine, cymene), Alkaloids, Saponin dan Asid Amino.Dalam kitab Al Tibb An-Nabawi (Pengobatan Cara Nabi) yang ditulis Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah, Habbatus Sauda’ dikenal juga sebagai Al Habbah Al Barokah. Dalam kitab tersebut disebutkan bahwa Habbatus Sauda’ dapat mengubati 50 macam penyakit tanpa kesan.Suatu ulasan ilmu kedoktoran menampilkan bahawa kandungan Habbatus Sauda’ antara lain :-Antiinflamasi, mengubati perih/radang tenggorokan.Antiarthritis, mengubati reumatik.Analgesik, mengubati sakit gigi dan sakit kepala (migrain).Aktivitas hormon, mengatur haid dan meningkatkan aliran susu.Antiseptik, mengubati bau mulut.Antivirus, mengubati demam dan flu.Dermatologi, mengubati jerawat dan eksim.Urinary tract, mengubati saluran kemih dan batu ginjal.Sistem kekebalan, meningkatkan daya tahan tubuh untuk menangkal penyakit.Gastrointestinal tract, mengubati mabuk, diare, kejang konstipasi, dan hempedu.Sistem sirkulasi, meningkatkan kinerja jantung.Nematocidal, mengubati cacing pita.Respiratory tract, mengubati sesak nafas (asma).Alhamdulillah HPA ada keluarkan Habatus Sauda ini dalam bentuk softgel pek 60 biji.
    « Last Edit: 14 November, 2010, 07:14:23 AM by aini zinnirah »
    ya allah pelihara lah diriku sepertimana Engkau pelihara kekasih-kekasih-Mu yang lain..

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #9 14 November, 2010, 07:54:01 AM
  • Publish Di FB
  • Naim: namanya jintan hitam. Letaknya ditempat rempah-rempah.

    Kalau dimakan 'begitu saja', rasanya pahit-pahit kelat. Kalau malas nak sangai, bolehla makan 'begitu saja'
    « Last Edit: 14 November, 2010, 08:00:19 AM by ummu fatimah »

    cikfen

    • *
    • Posts: 97
      • View Profile
    Jawab #10 15 November, 2010, 12:55:03 PM
  • Publish Di FB
  • Habbatus sawda@jintan hitam, boleh dibeli dipasar raya berbentuk serbuk.. Rupanya macam halba cuma halba warna coklat tapi habbatus sawda warna hitam.. Boleh juga dibeli dikedai-kedai yang menjual barangan sunnah.

    Habbatus sawda ini boleh disangai hingga kering, dimana warnanya akan berubah menjadi kelabu. Setelah sejuk, dikisar dengan pengisar kering hingga menjadi halus(serbuk)

    kalau dimakan terus bersama madu (digaulkan 1sudu habbatus sawda dengan madu), rasanya sangat sedap.

    boleh juga dibancuh 1sudu habbatus sawda bersama 1sudu madu di dalam secawan air dan dijadikan sebagai minuman harian. InsyaALLAH, banyak masalah kesihatan yang dapat diatasi. Cubalah..

    Kalau di sri petaling, 1mangkuk dadih habbatus sawda harganya lingkungan rm2.00-rm2.50.

    Kalau kat mydin, ada jual timbang. Murahja.

    Ummu fatimah buat amalan makan habbatus sauda nih? Dalam bentuk apa?

    cikfen

    • *
    • Posts: 97
      • View Profile
    Jawab #11 15 November, 2010, 12:56:25 PM
  • Publish Di FB
  • Naim: namanya jintan hitam. Letaknya ditempat rempah-rempah.

    Kalau dimakan 'begitu saja', rasanya pahit-pahit kelat. Kalau malas nak sangai, bolehla makan 'begitu saja'

    'Sangai' tu apa yek? Bukan maksudnya 'kisar' kan?

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #12 15 November, 2010, 01:24:37 PM
  • Publish Di FB
  • Sangai tu maksudnya digoreng tanpa minyak didalam kuali. Gunakan api yang perlahan, kacau selalu agar masaknya rata. Saya lebih suka kaedah makan sesudu dicampur madu. Bila dikunyah, rasanya macam kacang goreng. Memang sedap.

    Buat masani saya tak jual, buat makan sendiri ja. Takda stok lebih.
    « Last Edit: 15 November, 2010, 01:29:46 PM by ummu fatimah »

    cikfen

    • *
    • Posts: 97
      • View Profile
    Jawab #13 15 November, 2010, 04:10:43 PM
  • Publish Di FB
  • Sangai tu maksudnya digoreng tanpa minyak didalam kuali. Gunakan api yang perlahan, kacau selalu agar masaknya rata. Saya lebih suka kaedah makan sesudu dicampur madu. Bila dikunyah, rasanya macam kacang goreng. Memang sedap.

    Buat masani saya tak jual, buat makan sendiri ja. Takda stok lebih.

    Tq for the tips, rasa macam kacang goreng. Boleh dicuba nanti. Makan untuk amalan kesihatan? Belajar daripada siapa?

    cahayalurus

    • *
    • Posts: 1330
      • View Profile
    Jawab #14 15 November, 2010, 04:17:01 PM
  • Publish Di FB
  • Ayah saya tolong buatkan untuk saya,madu tambah lada hitam kisar dan habbatussauda' tumbuk, minum masa rajin sesudu, tapi sekarang sayang nak minum takut habis, dua2 sayang, madu pun sayang habbatussauda pun sayang, nanti habis tak terganti pulak, tapi ayh saya blend habbatussauda yang disangai tak jadi pun serbuk napa ye>>
    Mrs. Ikan Pari

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #15 15 November, 2010, 04:26:49 PM
  • Publish Di FB
  • Saya diajar suami dari awal perkahwinan. Alhamdulillah, antara kesan yang dapat dilihat dengan nyata, kedua-dua anak kami sangat jarang sakit dan cepat sembuh jika terkena penyakit berjangkit ditaska, tanpa sempat pergi ke klinik.. Alhamdulillah

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #16 15 November, 2010, 04:39:22 PM
  • Publish Di FB
  • Kenapa tak jadi serbuk ya cahayalurus? :-) resipi elok untuk pengantin baru tu.. Alahai, madu HPA 1botol baru rm18.. :-)

    cahayalurus

    • *
    • Posts: 1330
      • View Profile
    Jawab #17 15 November, 2010, 04:43:07 PM
  • Publish Di FB
  • Tak tahulah, tangan tak kuat kot, xpun tak berapa garing, makan biji2 gitu jah

    syuhada_2811

    • *
    • Posts: 128
      • View Profile
    Jawab #18 15 November, 2010, 04:50:04 PM
  • Publish Di FB
  •   :)
     
    untuk tahu dengan lebih lanjut mengenai kelebihan dan khasiat habbatus sauda.. boleh la beli buku 'RAHSIA KEAJAIBAN HABBATUS SAUDA'.... sila lawat di blog kedaisauda.blogspot.com ^_^

    cikfen

    • *
    • Posts: 97
      • View Profile
    Jawab #19 16 November, 2010, 12:07:45 PM
  • Publish Di FB
  • Ayah saya tolong buatkan untuk saya,madu tambah lada hitam kisar dan habbatussauda' tumbuk, minum masa rajin sesudu, tapi sekarang sayang nak minum takut habis, dua2 sayang, madu pun sayang habbatussauda pun sayang, nanti habis tak terganti pulak, tapi ayh saya blend habbatussauda yang disangai tak jadi pun serbuk napa ye>>

    Tak der stok backup ker? Ayah dapatkan stok daripada mana? Luar Malaysia ker?

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    0 Replies
    1678 Views
    Last post 13 November, 2010, 11:40:29 AM
    by cikfen
    32 Replies
    9014 Views
    Last post 03 July, 2012, 02:58:46 PM
    by fatihah arumi
    2 Replies
    1987 Views
    Last post 15 July, 2011, 05:43:16 PM
    by baraka_gel