Bagaimana hati menjadi tenang

*

Author Topic: Bagaimana hati menjadi tenang  (Read 18585 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

13 December, 2009, 09:04:57 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum,

    Saya ada masalah. Saya ditinggalkan oleh teman lelaki apabila terbongkar rahsia dia ada teman wanita lain. Selama ini saya ditipu olehnya selama saya berkawan dengannya hampir 2 tahun. Saya begitu kecewa dan hati tidak tenang dalam seminggu ini. Tetapi, alhamdulillah kejadian ini membuatkan saya ingat pada Allah dan mendekati-NYA.  Saya berdoa supaya dikuatkan semangat untuk terus hidup. Saya percaya ada hikmah atas kejadian ini. Walaupun saya sedih kerana duit saya banyak habis padanya dan saya sanggup pinjamnkan loan untuk dia dengan niat ikhlas membantu dan dia berjanji untuk membayar semula. Tetapi, sekarang saya sukar untuk menghubunginya kerana dia mengelakkan diri.

    Saya minta bantuan semua pembaca, apakah ayat yang boleh dibaca supaya dia lembut hati & ingat akan hutangnya pada saya kerana saya rasa ditipu dan teraniaya. Saya terpaksa membayar loan dengan potongan gaji bulanan selama 15 tahun.

    Saya berharap sangat dengan keizinan Allah, jika itu rezeki & hak saya, saya hendak dia bayar hutangnya pada saya.

    Tolong bantu saya.

    Terima kasih.

    dol_bendol

    • *
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #1 13 December, 2009, 09:33:46 PM
  • Publish
  • pada kami tiada ayat yg dapat membantu, kerana pada kami, Ingat Allah itu keutamaan, sekiranya di dalam al quran di nyatakan, hanya dengan mengingat dan menyebut Allah akan tenteramlah diri

    bagaimanapun hendak mengingatkan dia tentang hutangnya, kenalah boleh minta dengan Allah menyedarkan ruhaniahnya, kerana ruhaniah sahaja yang bolkeh Ingat dan menjadikan orang itu baik atau jahat

    sekiranya cik mahukan ILMU, agar dapat mengingatkan dia, agar membayar hutangnya, bolehlah cik datang bertemu dengan kami, di Banting, selangor, Inshallah dengan Ilmu yg kami beri bolehlah minta dengan Allahu, apa apa yang menjadi masalaah dapat di tenteramkan.

    cik boleh call 012 2835599 minta berbual dengan kak rose/ en hadi, utk keterangan lanjut
    Jangan putus asa ya, Inshallah ada bantuan Allah beri sebagai ganti

    Reply #2 13 December, 2009, 09:53:17 PM
  • Publish
  • Cara mudah untuk mententeramkan hati ingat selalu Firman Allah ini:

    ( وَمَآ أَصَـٰبَڪُم مِّن مُّصِيبَةٍ۬ فَبِمَا كَسَبَتۡ أَيۡدِيكُمۡ وَيَعۡفُواْ عَن كَثِيرٍ۬ (٣٠
    "Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana) maka ia adalah disebabkan oleh apa yang kamu lakukan (perbuatan salah dan berdosa) dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian daripada dosa kamu." [b](Surah Asy-Syura: ayat 30)[/b].
    [Tafsir PIMPINAN AR-RAHMAN kepada Pengertian Al-Qur’an, Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri, Kuala Lumpur, 1995, Cetakan [ke-6, hal. 1292].


    .

    imamah84

    • *
    • sy rela dan sy redha biarpun mujahadah itu perit
      • View Profile
    Reply #3 13 December, 2009, 11:23:40 PM
  • Publish
  • :)

    "Ingatlah, hanya dengan mengingati Allahlah hati menjadi tenteram"
    (Ar-Ra`d:28)

    dengan memperbanyak zikrullah.
    Itulah satu-satunya jalan untuk mencari kebahagiaan di dunia dan di akhirat nanti.
    Manusia perlukan zikir umpama ikan perlukan air. Tanpa zikir, hati akan mati.

    Insya-Allah, dengan zikrullah hati kita akan lapang sekalipun duduk di dalam pondok yang sempit
    apatah lagi kalau tinggal di istana yang luas.
    Inilah bukti keadilan Allah kerana meletakkan kebahagiaan pada zikrullah –
    sesuatu yang dapat dicapai oleh semua manusia tidak kira miskin atau kaya,
    berkuasa atau rakyat jelata, hodoh atau jelita.
    Dengan itu semua orang layak untuk bahagia asalkan tahu erti dan melalui jalan yang sebenar dalam mencarinya.
    ..indahnya dunia tuhan, Indah lagi syurgaNya akan datang..http://www.intelekniaga.com.my/amamah_rt

    Reply #4 13 December, 2009, 11:32:57 PM
  • Publish
  • semoge annaini tabah dlm teruskn hidup....byk2kn berzikir n bc AL QURAN,smbhyg sunat....sentiase berwuduk,berfikiran positif..Insya ALLAH,
    hati anda akn rase tenang....serahkn sumenyer kpd ALLAH kerna DIA lebih mengetahui...

    SNF

    • *
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #5 13 December, 2009, 11:46:45 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum,

    Saya ada masalah. Saya ditinggalkan oleh teman lelaki apabila terbongkar rahsia dia ada teman wanita lain. Selama ini saya ditipu olehnya selama saya berkawan dengannya hampir 2 tahun. Saya begitu kecewa dan hati tidak tenang dalam seminggu ini. Tetapi, alhamdulillah kejadian ini membuatkan saya ingat pada Allah dan mendekati-NYA.  Saya berdoa supaya dikuatkan semangat untuk terus hidup. Saya percaya ada hikmah atas kejadian ini. Walaupun saya sedih kerana duit saya banyak habis padanya dan saya sanggup pinjamnkan loan untuk dia dengan niat ikhlas membantu dan dia berjanji untuk membayar semula. Tetapi, sekarang saya sukar untuk menghubunginya kerana dia mengelakkan diri.

    Saya minta bantuan semua pembaca, apakah ayat yang boleh dibaca supaya dia lembut hati & ingat akan hutangnya pada saya kerana saya rasa ditipu dan teraniaya. Saya terpaksa membayar loan dengan potongan gaji bulanan selama 15 tahun.

    Saya berharap sangat dengan keizinan Allah, jika itu rezeki & hak saya, saya hendak dia bayar hutangnya pada saya.

    Tolong bantu saya.

    Terima kasih.
    Simpati dengan annaini
    kalau boleh janganlah berhubung dengan lelaki tersebut..
    lupakan lah dia..
    Cuba saudari baca ayat al-baqarah 286 ni jadikan doa sebagai tenang kan hati..
    ana selalu  amalkan ayat untuk berdoa..ayat utk meredakan keresahan hati,
    doa yang memberi jalan keluar daripada kesulitan dan menyedarkan pilihan kita penuh cabaran..
    wa'Allhualam

    assiddiq

    • *
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #6 13 December, 2009, 11:55:45 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum,

    Saya ada masalah. Saya ditinggalkan oleh teman lelaki apabila terbongkar rahsia dia ada teman wanita lain. Selama ini saya ditipu olehnya selama saya berkawan dengannya hampir 2 tahun. Saya begitu kecewa dan hati tidak tenang dalam seminggu ini. Tetapi, alhamdulillah kejadian ini membuatkan saya ingat pada Allah dan mendekati-NYA.  Saya berdoa supaya dikuatkan semangat untuk terus hidup. Saya percaya ada hikmah atas kejadian ini. Walaupun saya sedih kerana duit saya banyak habis padanya dan saya sanggup pinjamnkan loan untuk dia dengan niat ikhlas membantu dan dia berjanji untuk membayar semula. Tetapi, sekarang saya sukar untuk menghubunginya kerana dia mengelakkan diri.

    Saya minta bantuan semua pembaca, apakah ayat yang boleh dibaca supaya dia lembut hati & ingat akan hutangnya pada saya kerana saya rasa ditipu dan teraniaya. Saya terpaksa membayar loan dengan potongan gaji bulanan selama 15 tahun.

    Saya berharap sangat dengan keizinan Allah, jika itu rezeki & hak saya, saya hendak dia bayar hutangnya pada saya.

    Tolong bantu saya.

    Terima kasih.

    Wsalam..
    Redha dengan segala apa yg berlaku. InsyaALlah dengan apa yg terjadi ianya merapatkan lagi hubungan awk dengan ALlah..
    Susunan ALlah ni maha sempurna. Tiada ia jadikan dengan sia-sia..
    Banyakkan berdoa moga ALlah permudahkan segala urusan awk selepas ni dan perlembutkan hati si "PENGHUTANG" tu untuk membayar hutang..
    Jadikan ianya satu pengajaran pada awk dalam mematangkan diri menghadapi liku2 arus kehidupan dalam tadbirNya..
    Mungkin awk kehilangan duit berbulan2 dan bertahun2 tp jika hati awk redha dengan ketentuanNya,ALlah akan membalasnya di akhirat kelak..
    InsyaALlah..

    Teruskan berdoa moga dipertemukan si "PENGHUTANG" tu untuk membayar hutang.. Jangan putus.. Berusha hubungi kenalan2 yg mengenali beliau..Tp dapat ke tidak itu berserah padaNya. ALlah mengetahui apa yg terbaik buat kita.. Janji hati mesti kuat..ALlah jua yg boleh menguatkan hati kita. Banyakkan berdoa padaNya~

    Cukup lah mati sebagai guru dan pelajaran bagi kita.. InsyaALlah..

    Firman ALLAH dalam Hadith Qudsi:
    "Wahai hamba-hamba-KU! Aku telah berikan kurnia kepada kalian dan Aku telah meminta hutang,pinjaman dari kalian. Barangsiapa yg teLah memberikan sesuatu kepadaKU dari apa yg telah AKU kurniakan itu dengan taat,nescaya Kusegerakan(membalasnya) dalam waktu singkat(dunia) dan Kusimpan baginya untuk waktu mendatang(akhirat). Tetapi barangsiapa Kuberikan itu secara paksa ,namun ia bersabar dan berusha dengan ikhlas kerana ALLAH,nescaya Kuwajibkan pemberian hadiah dan rahmatKU baginya,dan KUcatatkan bahawa termasuk org yg dpt petunjuk dan Kuperbolehkan dia mendapat nikmati pandangan kepadaKu."
    (H.R Rafi`i dari Abu Hurairah R.A.)

    Hanya sekadar pendapat nasihat untuk diri sendiri juga dalam menghadapi dugaan dan cabaran untuk menjadi hambaNya yg bertakwa..InsyaALlah..
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    nurqaseh

    • *
    • http://nurqaseh2010.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #7 14 December, 2009, 07:15:56 AM
  • Publish
  • In-Team - Kehidupan (with nazrey Raihan)

    Reply #8 19 December, 2009, 08:48:52 PM
  • Publish
  • Salam,

    Terima kasih rakan semua atas nasihat dan kata-kata semangat pada saya untuk saya lebih muhasabah diri pada Allah & menerima ujian ini dengan tabah.  Hati saya lebih tenang & bertaubat pada Allah.


    Terima kasih banyak-banyak. Allah sahaja membalas kebaikan rakan sekalian.

    Riot_heroes

    • *
    • IMMORTALITY
      • View Profile
    Reply #9 19 December, 2009, 09:48:29 PM
  • Publish
  • Hutang.....di waktu siang merupakan satu "aib" manakala di waktu malam "penuh dengan resah dan gelisah". Apa yang dilakukan oleh teman lelaki saudari adalah satu kezaliman. Doa orang yang dizalimi tidak ada hijab antara ia dengan Allah. Banyakkanlah berdoa di waktu mustajab. Tetapi doalah untuk kebaikan. Selain itu boleh juga beikhtiar dengan menggunakan saluran yang betul, perundangan maybe or Biro-biro tertentu yang disediakan kerajaan. Setiap ujian itu sebenarnya mendekatkan kita kepada Pencipta kita. Saya berharap agar saudari dapat keluar dari masaalah ini. Soon it will be InshaAllah.........
    You'll Never Walk Alone

     Akaun Akhirat Anda No: CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services

    Reply #10 03 January, 2010, 11:51:25 AM
  • Publish
  • Salam annaini,

    Sy faham perasaan saudari skrang sbb sy pun sdg mengalaminya... Sy br berkenalan dgn seseorg dan sy berhajat nk jd kn dia sbg teman hidup sy... Kami br sgt berknlan dlm 1 mggu lbh... tiba2 dia senyap membisu tanpa memberi tahu apakah masalahnya?? sy dibiarkn terpinga-pinga dan mencr di mn salahnya sy?? sy hantar mesej langsung tidak dibalasnya... dalam hati ni hnya Allah yg tahu... setiap hari yg brlalu seolah2 hiba dan sayu.. sy cube tenangkn diri dgn byk mengingati Allah ..

    Reply #11 03 January, 2010, 12:01:55 PM
  • Publish
  • redhalah dan berdoa. dulu saya selalu merungut2 tp tiada apa yg dapat kecuali lebih banyak kesedihan. hati nak tenang, redha dan lapangkan dada terima takdirNya

    Reply #12 07 April, 2011, 12:53:36 AM
  • Publish
  • firman ALLAH AZZA WA JALLA :

    الذين ءامنوا وتطمئن قلوبهم بذكرالله ألا بذكرالله تطمئن القلوب

    maksudnya kira2 :

    org2 yg telah beriman dan tenang hati mereka itu dengan berzikruLLah ketahuilah
    dengan berzikruLLah itu sahaja akan mendapat ketenangan di hati

    Reply #13 19 June, 2011, 10:08:00 PM
  • Publish
  • :)

    "Ingatlah, hanya dengan mengingati Allahlah hati menjadi tenteram"
    (Ar-Ra`d:28)

    dengan memperbanyak zikrullah.
    Itulah satu-satunya jalan untuk mencari kebahagiaan di dunia dan di akhirat nanti.
    Manusia perlukan zikir umpama ikan perlukan air. Tanpa zikir, hati akan mati.

    Insya-Allah, dengan zikrullah hati kita akan lapang sekalipun duduk di dalam pondok yang sempit
    apatah lagi kalau tinggal di istana yang luas.
    Inilah bukti keadilan Allah kerana meletakkan kebahagiaan pada zikrullah –
    sesuatu yang dapat dicapai oleh semua manusia tidak kira miskin atau kaya,
    berkuasa atau rakyat jelata, hodoh atau jelita.
    Dengan itu semua orang layak untuk bahagia asalkan tahu erti dan melalui jalan yang sebenar dalam mencarinya.

    Reply #14 19 June, 2011, 10:15:38 PM
  • Publish
  • hati tak tenang sebab masalah anda atas bab =
    Quote
    Saya minta bantuan semua pembaca, apakah ayat yang boleh dibaca supaya dia lembut hati & ingat akan hutangnya pada saya kerana saya rasa ditipu dan teraniaya. Saya terpaksa membayar loan dengan potongan gaji bulanan selama 15 tahun.

    -doa- saja tanpa iktiar tak boleh.

    lain kali jangan senang2 bagi orang pinjam duit.

    cari kawan anda tu dan minta duit tu balik... baru tenang !!!!

    divider3
    halaqahforum4