Hati Seorang Isteri-luahan rasa

*

Author Topic: Hati Seorang Isteri-luahan rasa  (Read 13186 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

sendiri

  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
10 December, 2009, 09:25:01 PM
  • Publish
  •  :)

    Saya seorang isteri yang bekerja dan lulusan master...telah mempunyai 3 orang cahaya mata yang berumur 9 thn, 8 thn dan 4 bulan. saya telah mendirikan rumahtangga hampir sepuluh tahun..namun sepanjang sepuluh tahun perkahwinan ini saya telah dicurangi berkali-kali. perkahwinan kami adalah suka sama suka dan kami mendirikan rumahtangga ketika masih belajar lagi. pada awal perkahwinan semuanya indah, namun selepas saya melahirkan anak kedua, suami mula berpaling arah, namun bila diketahui tentang perhubungannya denagn wanita lain, dia terus memutuskan perhubungan itu.

    Pada masa itu saya sangat terluka, namun memikirkan tentang anak-anak saya menerimanya kembali. pada mata umum dia lah seorang suami yang terbaik, namun hanya saya sahaja yang tahu tentang perangainya yang sebenar, dan tidak pernah menceritakan keburukannya kepada orang lain termasuklah emaknya sendiri.

    Namun pada wanita lain, dia menceritakan betapa saya ini bukanlah isteri yang terbaik. semuanya saya telan dan saya rawat luka hati tanpa menceritakan kepada sesiapa. masa berlalu, dia berjanji dengan nama Allah tak akan mengulanginya lagi, namun takdir mengatasi segalanya, tanggal Nov 09 saya mengetahui perhubungannya denag wanita lain.

    Yang lebih memedihkan dia telah menjalin perhubungan itu semasa saya pantang anak ketiga. apabila mengetahuinya dia memebenarkan saya bercakap dengan perempuan itu yang berjanji tidak akan menghubungi suami saya lagi. namun suami telah berpakat dengan kawan perempuan untuk menyamar menjadi wanita itu, dan perhubungan diteruskan. pada masa yang sama dia telah bersumpah depan alquran tidak mempunyai lagi perhubungan denagn wanita lain.

    Namun Allah maha berkuasa, kebenaran telah terungkai dan saya tersangat luka dan jauh hati dengan tindakan suami selama ini. saya telah minta dilepaskan kerana tidak sanggup lagi menderita jiwa dan berendam air mata sepanjang masa. suami bersungguh-sungguh ingin berubah, namun hati ini terasa sangat susah untuk mempercayai suami lagi. dalam segi kewangan, kami sama-sama stabil, dan wanita itu hanyalah seorang yang berkelulusan diploma dan berusia 20-an.

    Semasa bersemuka, wanita itu datang bersama-sama seorang lelaki yang didakwanya sebagai kekasih dan dia menidakkan perhubungannya itu. namun saya mempunyai bukti: bil telefon dan gambar wanita itu. pada masa ini hati saya masih berbelah bagi samaada teruskan perkahwinan ini demi anak-anak atau tidak...diharap dapat beri pandangan.
    « Last Edit: 10 December, 2009, 09:55:43 PM by Ummi Munaliza »

    cahayalurus

    • *
    • Posts: 1289
      • View Profile
    Reply #1 10 December, 2009, 09:48:55 PM
  • Publish
  • istikharah dan mohon lah petunjuk daripada Allah, perelokkan diri niatkan hanya kerana ALlah,.bila niatkan segala2nya kerana Allah, dan berikan kemaafan nescaya hati menjadi tenang
    Mrs. Ikan Pari

    imansyauqina

    • *
    • Posts: 22
      • View Profile
    Reply #2 11 December, 2009, 01:10:48 AM
  • Publish
  • salam .. jujurnya iman takut membaca luaha hati ni.. mmg iman x pernah lalui .. dan berharap puan tidak putus asa.. sebaiknya puan berfikir dan istikharah .. kerana Allah saja yang tahu bgmana persaan puan skrg.. kuatkan ibadah dan berdoa sbyk mungkin.. dan usaha ;ah membaiki jika berfikir demi anak2..
    sabar itu perlu.. dan slow talk dengan baik ..

    sendiri

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #3 15 December, 2009, 10:29:13 AM
  • Publish
  • terima kasih atas pandangan puan...namun yang menjadi masalahnye  suami saya enggan berkahwin dengan perempuan itu...alasan nya perempuan itu tidak setaraf dari segi akademik/ perwatakan/ kewangan dan mendakwa dia tidak secantik saya....namun ketika ditanya kenapa ada perhubungan itu ..alasannye hanyalah kerana nak main-main dan kerana kebosanan nye.(kami berkerja ditempat yang sama -perempuan itu juga bekerja ditempat yang sama- berlaku semasa saya cuti bersalin)..dan dia juga berterima kasih kerana saya memutuskan perhubungannya dengan perempuan itu....kerana dia rimas tetapi tidak dapat bertindak dengan sendiri....dia juga bersumpah walau apa terjadi dia tidak akan berkahwin lain dan tidak akan menceraikan saya walau apa pun yang berlaku....namun hati sangat menderita dengan perlakuannye itu. saya tinggal dengan mertua yang amat memahami saya dan sentiasa menyokong saya...

    sukor

    • *
    • Posts: 14
      • View Profile
    Reply #4 15 December, 2009, 11:06:12 AM
  • Publish
  • kalu ana lah kan mintak je cerai. puan ada hak. hak puan mesti ditutup. islam tidak akan menyusashkan umatnya.

    cari la lelaki yang lebih beriman.

    sumpah dah dgn AL_QUran tapi  buat lagi. isk2. itu serius.

    cahayalurus

    • *
    • Posts: 1289
      • View Profile
    Reply #5 15 December, 2009, 11:36:35 AM
  • Publish
  • Puan Sendiri,

    saya banyak terjumpa orang yang isteri yang sangat solehah tetapi berkahwin dengan mereka yang tidak soleh, mungkin kes ini tidak sama, tetapi bolehlah diambil iktibar. dengan kuasa Allah suaminya berubah,

    Ayah kawan saya contohnya, pada awal perkahwinan tidak jaga solat, sangat rock, tetapi ibunya sangat tabah menghadapi suaminya itu, bangun bertahajud setiap malam, suaminya tidak langsung tahu mengaji, si isteri cuba untuk mengajar suaminya mengaji tetapi suaminya enggan belajar dgn isteri kerana malu, dan ego, namun lama-kelamaan dengan belajar menggunakan CD, kaset dan sebagainya, akhirnya suaminya berubah menjadi lebih baik. Semua berkat doa, dan tahajud si isteri. Jadi mungkin Puan Sendiri boleh merapatkan hubungan dengan Allah SWT, mohon doa daripadaNya supaya suami puan berubah. Hati suami Puan Allah yang pegang, untuk melalui kehidupan sendiri dan bergelar janda adalah tidak semudah yang disangka, banyakkan memberi kerana Allah, tingkat kan prestasi diri kerana Allah juga, biarlah manusia tidak nampak kerana penilaian mutlak adalah milik Allah jua

    dba

    • *
    • Posts: 208
    • its hard but everything going to be fine
      • View Profile
    Reply #6 16 February, 2011, 12:35:02 AM
  • Publish
  • ana tak berani bagi apa-apa pendapat kerana hakiikatnya ana tidak melalui semua itu...
    tetapi ana sekadar memberi pendapat...
    Allah tidak akan meninggalkan hambanya yang teranaya...
    ana cadangkan, berserahlah kepada Allah....
    suami puan telah bersumpah, bagi ana, iitu antara suami puan dan Allah...
    jadikan anak-anak sebagai kekuatan....
    slow talklah, minta dilepaskan cara baik...
    mohon pada Allah kerana puan tidak mengharungi perkara ini sendirian...
    semoga yang terbaik mengisi kehidupan puan....
    amin..

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2154
      • View Profile
    Reply #7 16 February, 2011, 01:07:48 AM
  • Publish
  • Minta dilepaskan cara baik.. Atas alasan apa ya?

    Saya tidak melihat puan perlu bercerai. Fitrah lelaki memang begitu. Suami puan tidak menipu mengatakan beliau bosan dalam tempoh puan berpantang. Naluri lelaki memang begitu.

    Suami tidak berhasrat ingin menceraikan puan, syukur. Suami juga tidak berhasrat mengahwini wanita itu, syukur. Jadi, apa masalahnya?

    Puan, bersabarlah. Banyakkan mengadu kepada Allah, dan doakan yang terbaik untuk kebahagiaan puan sekeluarga. Suami puan lelaki yang baik dan bekerjaya stabil, tidak hairanlah begitu ramai wanita yang berhasrat menjadi isteri kedua.

    Adakah puan ingin melepaskan apa yang puan ada sekarang kepada wanita lain? Suami puan tak rugi apa2 kerana beliau boleh berkhawin lain dengan perempuan lain yang sedia menanti.

    Ini ujian puan. Wanita di luar sana, akan bertanya.. Salahkah poligami, kalau lelaki tu mampu? Kerana mereka tidak faham keadaan puan. Jadi, perlukah puan mengalah dan tunduk pada mereka?

    Pertahankan rumahtangga puan, dan teguhkan kedudukan puan di sisi suami. Lelaki macam suami puan ni, memang ramai yang tunggu.. Bukan salah suami puan seorang.

    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    hani muslim

    • *
    • Posts: 847
      • View Profile
    Reply #8 16 May, 2011, 10:04:49 PM
  • Publish
  • :)

    Saya seorang isteri yang bekerja dan lulusan master...telah mempunyai 3 orang cahaya mata yang berumur 9 thn, 8 thn dan 4 bulan. saya telah mendirikan rumahtangga hampir sepuluh tahun..namun sepanjang sepuluh tahun perkahwinan ini saya telah dicurangi berkali-kali. perkahwinan kami adalah suka sama suka dan kami mendirikan rumahtangga ketika masih belajar lagi. pada awal perkahwinan semuanya indah, namun selepas saya melahirkan anak kedua, suami mula berpaling arah, namun bila diketahui tentang perhubungannya denagn wanita lain, dia terus memutuskan perhubungan itu.

    Pada masa itu saya sangat terluka, namun memikirkan tentang anak-anak saya menerimanya kembali. pada mata umum dia lah seorang suami yang terbaik, namun hanya saya sahaja yang tahu tentang perangainya yang sebenar, dan tidak pernah menceritakan keburukannya kepada orang lain termasuklah emaknya sendiri.

    Namun pada wanita lain, dia menceritakan betapa saya ini bukanlah isteri yang terbaik. semuanya saya telan dan saya rawat luka hati tanpa menceritakan kepada sesiapa. masa berlalu, dia berjanji dengan nama Allah tak akan mengulanginya lagi, namun takdir mengatasi segalanya, tanggal Nov 09 saya mengetahui perhubungannya denag wanita lain.

    Yang lebih memedihkan dia telah menjalin perhubungan itu semasa saya pantang anak ketiga. apabila mengetahuinya dia memebenarkan saya bercakap dengan perempuan itu yang berjanji tidak akan menghubungi suami saya lagi. namun suami telah berpakat dengan kawan perempuan untuk menyamar menjadi wanita itu, dan perhubungan diteruskan. pada masa yang sama dia telah bersumpah depan alquran tidak mempunyai lagi perhubungan denagn wanita lain.

    Namun Allah maha berkuasa, kebenaran telah terungkai dan saya tersangat luka dan jauh hati dengan tindakan suami selama ini. saya telah minta dilepaskan kerana tidak sanggup lagi menderita jiwa dan berendam air mata sepanjang masa. suami bersungguh-sungguh ingin berubah, namun hati ini terasa sangat susah untuk mempercayai suami lagi. dalam segi kewangan, kami sama-sama stabil, dan wanita itu hanyalah seorang yang berkelulusan diploma dan berusia 20-an.

    Semasa bersemuka, wanita itu datang bersama-sama seorang lelaki yang didakwanya sebagai kekasih dan dia menidakkan perhubungannya itu. namun saya mempunyai bukti: bil telefon dan gambar wanita itu. pada masa ini hati saya masih berbelah bagi samaada teruskan perkahwinan ini demi anak-anak atau tidak...diharap dapat beri pandangan.

    :sedihnya:..harap puan dapat bersabar..sentiasalah beringat kepadaNYA..

    Namo83

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Reply #9 16 May, 2011, 11:52:33 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum...
    Nampaknya nasib kita sama, masa sya berpantang anak ke 3,(2008), suami menjalinkan hubungan dgn perempuan lain..saya dpt tahu pun bila anak dh 8 @ 9 bulan. mula2 dia kata nak berubah namun masih sama je..kerja slalu balik lewat mlm kononnye OT, tp sewa, pengasuh,belanja dapur dn anak2 saya yg tanggung..masa tu kerja swasta..rezeki saya bertmbh bila dpt kerja kerajaan..suami pn turut gmbira dan berjanji utk berubah..
    rupa2nya saya ditipu sekali lagi, dia pujuk saya utk buat pinjaman, kerja kerajaan kn senang lulus loan, kononnya utk sibukkan diri nak buat bisnes jual pakaian, almaklumlah anak pun makin membesar..balance gaji masa tu tinggal rm 672 je. tolak kwsp dn socso. tp awal2 dia ada cover balik byr rm700 @ rm 800 ..lepas pada tu kantoi sekali lg ada perempuan mesej kt hp dia, ckp yg dia mengandung anak suami saya sbb 3 bulan sblum tu, mereka ada 'sleep' bersama..apa lagi, perang besar la!! Saya tk tahan dan bawak anak2 pergi umah kwn, tp dia dtg pujuk n bawak balik.. sebulan lepas tu ,kami sepakat berbaik semula demi anak2 dn dpt berita gmbira yg saya mengandung lg.. kami berdoa agar dpt anak perempuan kerana semua 3 anak kami adalah lelaki. Namun, mungkin  jodoh kami tk panjang walaupun dah 8 tahun hidup bersama, suami kantoi lg ada hubungan dgn perempuan yg berbeza .. dia selepas itu mengaku menjalinkan hbungan dgn ramai perempuan melalui tagged dn facebook. ada jg yg berakhir di ranjang. bila saya tanya apa salah saya, dia kata tiada yg kurang cuma dia ingin 'rasa' dgn perempuan lain.. Boleh dia jwb macam tu ??? Saya rasa sgt jijik dan meminta cerai..ketika kndungan berusia 4 bulan saya diceraikan dan selama tempoh iddah saya yg amat panjang itu, iaitu sehingga bersalin. dia tidak pernah minta utk rujuk atau dtg utk jumpa dgn anak2..
     Saya bersndirian dgn gaji 672, mengandung dan ada 3 org ank masa tu, umur mereka 7,5 dn 2 tahun, hidup penuh kesempitan dn mcm peminta sedekah meminta tlg dgn keluarga dn saudara mara utk byr sewa dn sbgnya. Saya rasa amat marah dan berdendam dgn bekas suami, tp biarlah ALLAH shj yg membalas semua perbuatannya..saya hairan macam mana dia boleh tidak menyayangi anak2 kandung nya dan berfoya-foya dgn org lain, sedangkan saya walau terfikir akan kehilangan anak2 pun dh rasa sebak dan tk boleh bernafas? Syukur, saya dikurniakan anak perempuan yg sampai hari (baby girl nak masuk 9 bulan) ayah nya tk pernah sentuh dn tgk dia.. seolah-olah tk punya ayah..Ya Allah, bagilah balasan yg setimpal untuknya dan berilah rezeki kepada anak-anakku supaya dapat hidup seperti orang lain..Amin..

    Semoga menjadi pengajaran buat semua.

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1030
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Reply #10 17 May, 2011, 08:43:12 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum...
    Nampaknya nasib kita sama, masa sya berpantang anak ke 3,(2008), suami menjalinkan hubungan dgn perempuan lain..saya dpt tahu pun bila anak dh 8 @ 9 bulan. mula2 dia kata nak berubah namun masih sama je..kerja slalu balik lewat mlm kononnye OT, tp sewa, pengasuh,belanja dapur dn anak2 saya yg tanggung..masa tu kerja swasta..rezeki saya bertmbh bila dpt kerja kerajaan..suami pn turut gmbira dan berjanji utk berubah..
    rupa2nya saya ditipu sekali lagi, dia pujuk saya utk buat pinjaman, kerja kerajaan kn senang lulus loan, kononnya utk sibukkan diri nak buat bisnes jual pakaian, almaklumlah anak pun makin membesar..balance gaji masa tu tinggal rm 672 je. tolak kwsp dn socso. tp awal2 dia ada cover balik byr rm700 @ rm 800 ..lepas pada tu kantoi sekali lg ada perempuan mesej kt hp dia, ckp yg dia mengandung anak suami saya sbb 3 bulan sblum tu, mereka ada 'sleep' bersama..apa lagi, perang besar la!! Saya tk tahan dan bawak anak2 pergi umah kwn, tp dia dtg pujuk n bawak balik.. sebulan lepas tu ,kami sepakat berbaik semula demi anak2 dn dpt berita gmbira yg saya mengandung lg.. kami berdoa agar dpt anak perempuan kerana semua 3 anak kami adalah lelaki. Namun, mungkin  jodoh kami tk panjang walaupun dah 8 tahun hidup bersama, suami kantoi lg ada hubungan dgn perempuan yg berbeza .. dia selepas itu mengaku menjalinkan hbungan dgn ramai perempuan melalui tagged dn facebook. ada jg yg berakhir di ranjang. bila saya tanya apa salah saya, dia kata tiada yg kurang cuma dia ingin 'rasa' dgn perempuan lain.. Boleh dia jwb macam tu ??? Saya rasa sgt jijik dan meminta cerai..ketika kndungan berusia 4 bulan saya diceraikan dan selama tempoh iddah saya yg amat panjang itu, iaitu sehingga bersalin. dia tidak pernah minta utk rujuk atau dtg utk jumpa dgn anak2..
     Saya bersndirian dgn gaji 672, mengandung dan ada 3 org ank masa tu, umur mereka 7,5 dn 2 tahun, hidup penuh kesempitan dn mcm peminta sedekah meminta tlg dgn keluarga dn saudara mara utk byr sewa dn sbgnya. Saya rasa amat marah dan berdendam dgn bekas suami, tp biarlah ALLAH shj yg membalas semua perbuatannya..saya hairan macam mana dia boleh tidak menyayangi anak2 kandung nya dan berfoya-foya dgn org lain, sedangkan saya walau terfikir akan kehilangan anak2 pun dh rasa sebak dan tk boleh bernafas? Syukur, saya dikurniakan anak perempuan yg sampai hari (baby girl nak masuk 9 bulan) ayah nya tk pernah sentuh dn tgk dia.. seolah-olah tk punya ayah..Ya Allah, bagilah balasan yg setimpal untuknya dan berilah rezeki kepada anak-anakku supaya dapat hidup seperti orang lain..Amin..

    Semoga menjadi pengajaran buat semua.

    tak tau nak cakap ape..tapi sabar je ubatnye..
    doakan la moge si lelaki berubh..sekurang kurangnya untuk anak2nye nanti..
    ..jAdIkAn aKu mEncIntAi sEsuAtu yAng mEmbAwA kEpAdA kEcIntAanMU..
    ..salamesrakuntukmuselamanya..

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1030
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Reply #11 17 May, 2011, 08:50:52 AM
  • Publish
  • kalu ana lah kan mintak je cerai. puan ada hak. hak puan mesti ditutup. islam tidak akan menyusashkan umatnya.

    cari la lelaki yang lebih beriman.

    sumpah dah dgn AL_QUran tapi  buat lagi. isk2. itu serius.

    kenapa perlu ceraii??? jalan terbaik ke tu???
    sumpah tu antara lelaki tu dengan Allah swt..
    semua cakap minta cerai cara baik....cerai tu baikke?? dah ade anak2 tu..lagi merisaukan
    kalu puan tu masih mampu sabar kan lebih baik sabar..
    anak2 macamne???
    saya tak tahu nak bagi pendapat tapi pikirla elok2..
    nampak suami tu memang nak kan puan tp hatinya tu yang tak kuat..suke berfoya..
    doakanlah moge dia berubah jadi yang lebih bertanggungjawab..

    humaizah

    • *
    • Posts: 33
      • View Profile
    Reply #12 26 September, 2011, 02:55:18 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum...
    Nampaknya nasib kita sama, masa sya berpantang anak ke 3,(2008), suami menjalinkan hubungan dgn perempuan lain..saya dpt tahu pun bila anak dh 8 @ 9 bulan. mula2 dia kata nak berubah namun masih sama je..kerja slalu balik lewat mlm kononnye OT, tp sewa, pengasuh,belanja dapur dn anak2 saya yg tanggung..masa tu kerja swasta..rezeki saya bertmbh bila dpt kerja kerajaan..suami pn turut gmbira dan berjanji utk berubah..
    rupa2nya saya ditipu sekali lagi, dia pujuk saya utk buat pinjaman, kerja kerajaan kn senang lulus loan, kononnya utk sibukkan diri nak buat bisnes jual pakaian, almaklumlah anak pun makin membesar..balance gaji masa tu tinggal rm 672 je. tolak kwsp dn socso. tp awal2 dia ada cover balik byr rm700 @ rm 800 ..lepas pada tu kantoi sekali lg ada perempuan mesej kt hp dia, ckp yg dia mengandung anak suami saya sbb 3 bulan sblum tu, mereka ada 'sleep' bersama..apa lagi, perang besar la!! Saya tk tahan dan bawak anak2 pergi umah kwn, tp dia dtg pujuk n bawak balik.. sebulan lepas tu ,kami sepakat berbaik semula demi anak2 dn dpt berita gmbira yg saya mengandung lg.. kami berdoa agar dpt anak perempuan kerana semua 3 anak kami adalah lelaki. Namun, mungkin  jodoh kami tk panjang walaupun dah 8 tahun hidup bersama, suami kantoi lg ada hubungan dgn perempuan yg berbeza .. dia selepas itu mengaku menjalinkan hbungan dgn ramai perempuan melalui tagged dn facebook. ada jg yg berakhir di ranjang. bila saya tanya apa salah saya, dia kata tiada yg kurang cuma dia ingin 'rasa' dgn perempuan lain.. Boleh dia jwb macam tu ??? Saya rasa sgt jijik dan meminta cerai..ketika kndungan berusia 4 bulan saya diceraikan dan selama tempoh iddah saya yg amat panjang itu, iaitu sehingga bersalin. dia tidak pernah minta utk rujuk atau dtg utk jumpa dgn anak2..
     Saya bersndirian dgn gaji 672, mengandung dan ada 3 org ank masa tu, umur mereka 7,5 dn 2 tahun, hidup penuh kesempitan dn mcm peminta sedekah meminta tlg dgn keluarga dn saudara mara utk byr sewa dn sbgnya. Saya rasa amat marah dan berdendam dgn bekas suami, tp biarlah ALLAH shj yg membalas semua perbuatannya..saya hairan macam mana dia boleh tidak menyayangi anak2 kandung nya dan berfoya-foya dgn org lain, sedangkan saya walau terfikir akan kehilangan anak2 pun dh rasa sebak dan tk boleh bernafas? Syukur, saya dikurniakan anak perempuan yg sampai hari (baby girl nak masuk 9 bulan) ayah nya tk pernah sentuh dn tgk dia.. seolah-olah tk punya ayah..Ya Allah, bagilah balasan yg setimpal untuknya dan berilah rezeki kepada anak-anakku supaya dapat hidup seperti orang lain..Amin..

    Semoga menjadi pengajaran buat semua.


    kagum saya dengan semangat puan membesarkan anak2....tapi pada saya rumahtangga ni memang ade ppahit manisnya...saya pun mengalami peengalaman tersendiri...setakat ini saya masih boleh beersabar...kerana saya memandang kelebihannya terhadap saya...dan memandang segala kesalahan saya yang perlu dia tanggung di sana kelak..insyaAllah,segalanya akan berakhir...innallaha maana...janji Allah itu benar..selagi kita sentiasa bersamaNya susah dan senang..DIA akan sentiasa bersama kita...tapi yelah,saya hanya boleh bercakap yang mengalami pendeeritaan adalah kita sendiri...Semoga Allah menetapkan rasa hatiku ini sentiasa istiqomah..wallahu a'lam...wassalam

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #13 26 September, 2011, 02:49:20 PM
  • Publish
  • Pelbagai kisah, pelbagai cerita, ada suka, ada duka. Semuanya akan dihitung dengan adil oleh Yang Maha Adil.

    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    LIESSA

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #14 17 October, 2011, 10:17:24 AM
  • Publish
  •  :)
    SENDIRI.


    SY PON MEMPUNYAI PENGALAMAN SPERTI SENDIRI MMG PERIT RASA NYA,SY BERKAWIN DGN SUAMI ATAS SUKA SAMA SUKA,,PADA THN PERTAMA SUAMI BUAT HAL CURANG DENGAN WANITA LAIN,PADAHAL MSA TU BARU SJA 3 BULAN KAWIN,,SY PULA MENGANDUNG SLEPAS SEBULAN MEDIRIKAN RUMAHTANGGA,SETIAP KALI SY BERTANYA TTG WANITA ITU,,DIA AKN MENJAWAB KAWAN,,,TAPI PADA MSA PERUT SY MASUK 5 BULAN SY TERJUMPA MSG DIA DAN WANITA ITU,DIA JUGA PERNAH PERGI BERCUTI DGN WANITA ITU,,WANITA ITU TAHU DIA SDH BERISTERI,SMASA SY BERPANTANG MEREKA PERGI BERCUTI 3 HARI 2 MLM,,TUHAN SJA YG TAHU BAGAI MANA  PERASAAN SY,,SMPI KE HARI INI SY TAK LUPA APA YANG TERJADI, ,,,KAMI BERGADUH DAN DISEPAK TERANJANG NYE SYA SEOLAH2 BUKAN ISTERI NYA,,KAMI HAMPIR BERCERAI,,TAPI DIA BERJANJI AKAN BERUBAH,,TAPI SEMUA HANYA TGGLA JNJI,,THN KETIGA DIA SKANDAL PULA DGN BINI ORG,,SY JUMPA HP DIA DLM BOX MOTOR KAMI BERGADUH,,DAN DISEPAK TERJANG JUGA LAH YG SY DAPT,,DAN KAMI BERCERAI,,,SLEPAS BERCERAI DIA MERAYU UNTUK RUJUK KMBALI,,DAN MENGGUNAKAN ANK KAMI SEBAGAI SNJATA UNTUK KMBLAI,,(KATANYA KESIA ANK ,,TKN NK MMBESR TNPA SALAH SEORG DRI KITA,,MMNDNGKN ANK SY,,KMI RUJUK,,DAN DIA BERSUMPAH TIDAK AKN MENGULANGINYA..TPI DIA BUAT JUGA TH KEEMPAT NYA,,,SY KECEWA HANCUR LULU HATI SY ,,,TUHAN SJA YG TAHU,,BILA SY MINTA LEPASKAN DIA TAK MAHU,,SY JUGA MINTA DIA LEPASKAN SY DAN KAWIN LA DGN PILIHAN ATINYA,,TPI DIA TDAK MAHU PULA,,KATA NYA SY TKKN AKAN CERAI KAN AWK,,,TAPI  HATI SAYA TERLALU TERLUKA DAN TAK DAPAT LUPAKAN APA YANG DIA LAKUKAN,,HIDUP SY SKRG HANYA KERANA ANK KAMI,,BYK JUGA ORG BERTANYA BILA SY AKN TMBH ANK,,TPI SY SERIK DIPERLAKUAN MCM2 KETIKA SY MNGANDUNG,,TK PNH SY DPT LYANAN SEPTUTNYA,,,SMPI KN ARI INI DI SSLU MAIN SUMPH,,TPI SUMPAH MKN DIRI SNDIRI,,JIKA SY TYA SESUATU DIA BERSUMPH,,TPI ESK NYA DIA MESTI TERJADI SESUATU PDA DIA ,,,NMPK SGT DIA TIPU SY,,,SY HMPIR PUTUS ASA DARI TAHUN PERTAMA SAMPI TAHUN KEEMPAT DIA TAK PERNAH BERUBAH,,

    mommy5

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #15 20 December, 2011, 08:56:43 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum...
    Nampaknya nasib kita sama, masa sya berpantang anak ke 3,(2008), suami menjalinkan hubungan dgn perempuan lain..saya dpt tahu pun bila anak dh 8 @ 9 bulan. mula2 dia kata nak berubah namun masih sama je..kerja slalu balik lewat mlm kononnye OT, tp sewa, pengasuh,belanja dapur dn anak2 saya yg tanggung..masa tu kerja swasta..rezeki saya bertmbh bila dpt kerja kerajaan..suami pn turut gmbira dan berjanji utk berubah..
    rupa2nya saya ditipu sekali lagi, dia pujuk saya utk buat pinjaman, kerja kerajaan kn senang lulus loan, kononnya utk sibukkan diri nak buat bisnes jual pakaian, almaklumlah anak pun makin membesar..balance gaji masa tu tinggal rm 672 je. tolak kwsp dn socso. tp awal2 dia ada cover balik byr rm700 @ rm 800 ..lepas pada tu kantoi sekali lg ada perempuan mesej kt hp dia, ckp yg dia mengandung anak suami saya sbb 3 bulan sblum tu, mereka ada 'sleep' bersama..apa lagi, perang besar la!! Saya tk tahan dan bawak anak2 pergi umah kwn, tp dia dtg pujuk n bawak balik.. sebulan lepas tu ,kami sepakat berbaik semula demi anak2 dn dpt berita gmbira yg saya mengandung lg.. kami berdoa agar dpt anak perempuan kerana semua 3 anak kami adalah lelaki. Namun, mungkin  jodoh kami tk panjang walaupun dah 8 tahun hidup bersama, suami kantoi lg ada hubungan dgn perempuan yg berbeza .. dia selepas itu mengaku menjalinkan hbungan dgn ramai perempuan melalui tagged dn facebook. ada jg yg berakhir di ranjang. bila saya tanya apa salah saya, dia kata tiada yg kurang cuma dia ingin 'rasa' dgn perempuan lain.. Boleh dia jwb macam tu ??? Saya rasa sgt jijik dan meminta cerai..ketika kndungan berusia 4 bulan saya diceraikan dan selama tempoh iddah saya yg amat panjang itu, iaitu sehingga bersalin. dia tidak pernah minta utk rujuk atau dtg utk jumpa dgn anak2..
     Saya bersndirian dgn gaji 672, mengandung dan ada 3 org ank masa tu, umur mereka 7,5 dn 2 tahun, hidup penuh kesempitan dn mcm peminta sedekah meminta tlg dgn keluarga dn saudara mara utk byr sewa dn sbgnya. Saya rasa amat marah dan berdendam dgn bekas suami, tp biarlah ALLAH shj yg membalas semua perbuatannya..saya hairan macam mana dia boleh tidak menyayangi anak2 kandung nya dan berfoya-foya dgn org lain, sedangkan saya walau terfikir akan kehilangan anak2 pun dh rasa sebak dan tk boleh bernafas? Syukur, saya dikurniakan anak perempuan yg sampai hari (baby girl nak masuk 9 bulan) ayah nya tk pernah sentuh dn tgk dia.. seolah-olah tk punya ayah..Ya Allah, bagilah balasan yg setimpal untuknya dan berilah rezeki kepada anak-anakku supaya dapat hidup seperti orang lain..Amin..

    Semoga menjadi pengajaran buat semua.

    Saya faham penderitaan yg puan alami. Saya juga seperti puan. Rasa diri dianiaya. Demi anak yg baru nak masuk 1tahun, perlukah saya bersabar lagi? Jika dipukul, dihalau, diugut dan macam2 masalah lagi...Perlukah kita bertahan atau undur diri? Saya sudah berputus asa. Terlalu banyak mengguris hati.. Kadang2 terfikir mengapa Allah beri ujian itu ini sampai kita betul2 hilang arah. Suami kuat judi. Saya terlalu tertekan dgn apa yg terjadi.Bilakah Allah akan membantu? Dah hancur semuanya baru bantuan tiba atau kena tunggu mati baru ada balasannya? Org selalu cakap balasan cepat atau lambat, dunia atau akhirat. Tapi diri yang menanggung separuh hati sudah mati..

    mommy5

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #16 20 December, 2011, 09:06:23 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum...
    Nampaknya nasib kita sama, masa sya berpantang anak ke 3,(2008), suami menjalinkan hubungan dgn perempuan lain..saya dpt tahu pun bila anak dh 8 @ 9 bulan. mula2 dia kata nak berubah namun masih sama je..kerja slalu balik lewat mlm kononnye OT, tp sewa, pengasuh,belanja dapur dn anak2 saya yg tanggung..masa tu kerja swasta..rezeki saya bertmbh bila dpt kerja kerajaan..suami pn turut gmbira dan berjanji utk berubah..
    rupa2nya saya ditipu sekali lagi, dia pujuk saya utk buat pinjaman, kerja kerajaan kn senang lulus loan, kononnya utk sibukkan diri nak buat bisnes jual pakaian, almaklumlah anak pun makin membesar..balance gaji masa tu tinggal rm 672 je. tolak kwsp dn socso. tp awal2 dia ada cover balik byr rm700 @ rm 800 ..lepas pada tu kantoi sekali lg ada perempuan mesej kt hp dia, ckp yg dia mengandung anak suami saya sbb 3 bulan sblum tu, mereka ada 'sleep' bersama..apa lagi, perang besar la!! Saya tk tahan dan bawak anak2 pergi umah kwn, tp dia dtg pujuk n bawak balik.. sebulan lepas tu ,kami sepakat berbaik semula demi anak2 dn dpt berita gmbira yg saya mengandung lg.. kami berdoa agar dpt anak perempuan kerana semua 3 anak kami adalah lelaki. Namun, mungkin  jodoh kami tk panjang walaupun dah 8 tahun hidup bersama, suami kantoi lg ada hubungan dgn perempuan yg berbeza .. dia selepas itu mengaku menjalinkan hbungan dgn ramai perempuan melalui tagged dn facebook. ada jg yg berakhir di ranjang. bila saya tanya apa salah saya, dia kata tiada yg kurang cuma dia ingin 'rasa' dgn perempuan lain.. Boleh dia jwb macam tu ??? Saya rasa sgt jijik dan meminta cerai..ketika kndungan berusia 4 bulan saya diceraikan dan selama tempoh iddah saya yg amat panjang itu, iaitu sehingga bersalin. dia tidak pernah minta utk rujuk atau dtg utk jumpa dgn anak2..
     Saya bersndirian dgn gaji 672, mengandung dan ada 3 org ank masa tu, umur mereka 7,5 dn 2 tahun, hidup penuh kesempitan dn mcm peminta sedekah meminta tlg dgn keluarga dn saudara mara utk byr sewa dn sbgnya. Saya rasa amat marah dan berdendam dgn bekas suami, tp biarlah ALLAH shj yg membalas semua perbuatannya..saya hairan macam mana dia boleh tidak menyayangi anak2 kandung nya dan berfoya-foya dgn org lain, sedangkan saya walau terfikir akan kehilangan anak2 pun dh rasa sebak dan tk boleh bernafas? Syukur, saya dikurniakan anak perempuan yg sampai hari (baby girl nak masuk 9 bulan) ayah nya tk pernah sentuh dn tgk dia.. seolah-olah tk punya ayah..Ya Allah, bagilah balasan yg setimpal untuknya dan berilah rezeki kepada anak-anakku supaya dapat hidup seperti orang lain..Amin..

    Semoga menjadi pengajaran buat semua.

    tak tau nak cakap ape..tapi sabar je ubatnye..
    doakan la moge si lelaki berubh..sekurang kurangnya untuk anak2nye nanti..
    Kalau lelaki sanggup tidur dgn perempuan lain, patutkah isteri bersabar? Sangat jijik perbuatan itu... Isteri yg tertekan jiwa raga zahir batin akan sangat2 merana.. Saya juga dianiaya suami. Apa harus kita(wanita) lakukan demi keadilan selain hanya bersabar, berserah? Yang jadi mangsa kita, anak2 kita hancur masa depan kerana kegagalan seorang lelaki kawal nafsu kawal diri. Allah pun tidak aniaya mereka, mengapa aniaya kita yang ingat dan selalu berdoa kpdNya?

    siti norhafiza

    • *
    • Posts: 49
    • mencuba untuk membahagiakan keluarga
      • View Profile
    Reply #17 20 December, 2011, 09:11:07 AM
  • Publish
  •  :)
    bersabarlah puan..mesti ada jalan nya..banyakkan bersabar...setiap isteri ada masalah masing-masing..saya pun ada masalah saya sendiri,saya ada berjumpa dengan seorang ustaz..dia ada nasihatkan kepada saya setiap kali kita solat ,sujud kita yang paling akhir niat dalam hati minta kat allah supaya suami kita berubah dan menjadi suami yang baik,setiap malam jumaat jgn lupa baca yasin dan jangan lupa setiap hari baca 3 kul dan ayat kursyi..alhamdulillah.....

    mommy5

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #18 20 December, 2011, 09:17:09 AM
  • Publish
  • :)
    SENDIRI.


    SY PON MEMPUNYAI PENGALAMAN SPERTI SENDIRI MMG PERIT RASA NYA,SY BERKAWIN DGN SUAMI ATAS SUKA SAMA SUKA,,PADA THN PERTAMA SUAMI BUAT HAL CURANG DENGAN WANITA LAIN,PADAHAL MSA TU BARU SJA 3 BULAN KAWIN,,SY PULA MENGANDUNG SLEPAS SEBULAN MEDIRIKAN RUMAHTANGGA,SETIAP KALI SY BERTANYA TTG WANITA ITU,,DIA AKN MENJAWAB KAWAN,,,TAPI PADA MSA PERUT SY MASUK 5 BULAN SY TERJUMPA MSG DIA DAN WANITA ITU,DIA JUGA PERNAH PERGI BERCUTI DGN WANITA ITU,,WANITA ITU TAHU DIA SDH BERISTERI,SMASA SY BERPANTANG MEREKA PERGI BERCUTI 3 HARI 2 MLM,,TUHAN SJA YG TAHU BAGAI MANA  PERASAAN SY,,SMPI KE HARI INI SY TAK LUPA APA YANG TERJADI, ,,,KAMI BERGADUH DAN DISEPAK TERANJANG NYE SYA SEOLAH2 BUKAN ISTERI NYA,,KAMI HAMPIR BERCERAI,,TAPI DIA BERJANJI AKAN BERUBAH,,TAPI SEMUA HANYA TGGLA JNJI,,THN KETIGA DIA SKANDAL PULA DGN BINI ORG,,SY JUMPA HP DIA DLM BOX MOTOR KAMI BERGADUH,,DAN DISEPAK TERJANG JUGA LAH YG SY DAPT,,DAN KAMI BERCERAI,,,SLEPAS BERCERAI DIA MERAYU UNTUK RUJUK KMBALI,,DAN MENGGUNAKAN ANK KAMI SEBAGAI SNJATA UNTUK KMBLAI,,(KATANYA KESIA ANK ,,TKN NK MMBESR TNPA SALAH SEORG DRI KITA,,MMNDNGKN ANK SY,,KMI RUJUK,,DAN DIA BERSUMPAH TIDAK AKN MENGULANGINYA..TPI DIA BUAT JUGA TH KEEMPAT NYA,,,SY KECEWA HANCUR LULU HATI SY ,,,TUHAN SJA YG TAHU,,BILA SY MINTA LEPASKAN DIA TAK MAHU,,SY JUGA MINTA DIA LEPASKAN SY DAN KAWIN LA DGN PILIHAN ATINYA,,TPI DIA TDAK MAHU PULA,,KATA NYA SY TKKN AKAN CERAI KAN AWK,,,TAPI  HATI SAYA TERLALU TERLUKA DAN TAK DAPAT LUPAKAN APA YANG DIA LAKUKAN,,HIDUP SY SKRG HANYA KERANA ANK KAMI,,BYK JUGA ORG BERTANYA BILA SY AKN TMBH ANK,,TPI SY SERIK DIPERLAKUAN MCM2 KETIKA SY MNGANDUNG,,TK PNH SY DPT LYANAN SEPTUTNYA,,,SMPI KN ARI INI DI SSLU MAIN SUMPH,,TPI SUMPAH MKN DIRI SNDIRI,,JIKA SY TYA SESUATU DIA BERSUMPH,,TPI ESK NYA DIA MESTI TERJADI SESUATU PDA DIA ,,,NMPK SGT DIA TIPU SY,,,SY HMPIR PUTUS ASA DARI TAHUN PERTAMA SAMPI TAHUN KEEMPAT DIA TAK PERNAH BERUBAH,,
    Salam puan. Saya pun berpengalaman seperti puan. Dan saya rasa bukan sedikit isteri dianiaya suami. Adakah sesiapa tahu MENGAPA? Kami isteri tidak pernah bebankan suami dgn keinginan itu ini. Apa yg ada kami terima. Tapi mengapa pihak suami mudah lupa dan sanggup melayan kehendak wanita lain? MENGAPA? ada sesiapa tahu mengapa lelaki yg sepatutnya pikul tugas besar terlalu zalim? Hanya fikirkan nafsu diri. Buat anak dan isteri mcm barang tak berharga. DOSA sedap di mata, PAHALA umpama NERAKA di dunia ini.

    siti norhafiza

    • *
    • Posts: 49
    • mencuba untuk membahagiakan keluarga
      • View Profile
    Reply #19 20 December, 2011, 09:41:42 AM
  • Publish
  • Quote
    [desc=]Salam puan. Saya pun berpengalaman seperti puan. Dan saya rasa bukan sedikit isteri dianiaya suami. Adakah sesiapa tahu MENGAPA? Kami isteri tidak pernah bebankan suami dgn keinginan itu ini. Apa yg ada kami terima. Tapi mengapa pihak suami mudah lupa dan sanggup melayan kehendak wanita lain? MENGAPA? ada sesiapa tahu mengapa lelaki yg sepatutnya pikul tugas besar terlalu zalim? Hanya fikirkan nafsu diri. Buat anak dan isteri mcm barang tak berharga. DOSA sedap di mata, PAHALA umpama NERAKA di dunia ini.[/desc]

    mungkin selama ni,isteri banyak tolong suami..sampaikan suami sanggup buat macam ni,sedihkan..kadang2 isteri selalu buat yang terbaik untuk suami anak2 dan keluarga tapi kenapa perkara ni masih berlaku.
    « Last Edit: 20 December, 2011, 09:43:45 AM by siti norhafiza »

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    8 Replies
    2510 Views
    Last post 24 March, 2010, 10:28:40 PM
    by cahaya pencinta
    56 Replies
    8177 Views
    Last post 27 July, 2013, 12:02:17 AM
    by Mei
    140 Replies
    16780 Views
    Last post 02 August, 2012, 03:51:41 PM
    by lan_ammar