Isteri bercinta dengan suami orang

*

Author Topic: Isteri bercinta dengan suami orang  (Read 16053 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

10 December, 2009, 03:43:20 PM
  • Publish
  • Salam,
    sudah 10 berkahwin punyai 3 org. Punyai isteri yg boleh dikatakan cantik. selama berkahwin terlalu jarang merasa kenikmatan berumah tangga selalu bergaduh lepas baik sekejap then bergaduh lagi..Saya mempunyai sikap yg selalu angin satu badan tetapi tidak pernah sekalipun memukul isteri / anak jika berlaku perselisihan paham..(selalunya benda kecil je).. minggu lepas isteri telah meluahkan perasaannya yg terpendam selam 10 tahun..sejak awal perkahwinan. 10 tahun dia memendam perasaan dan tahun ke10 meletup. daripada luahan hatinya menurut beliau saya bersikap kasar dgn nya ( cara bercakap dan menegur kesalahannya. dan tak pandai menjaga hati dia dan familynya "SAYA AKUI" dan tak menafikan sebelum nie pun saya sentiasa muhasabah diri..menurut nya lagi semasa kecil dia tak mendapat kasih sayang daripada kedua ibubapa (sebab tinggal dgn neneknya) dan bila kawin menurutnya dia inginkan saya menyanginye dan memanjakan dirinya seperti seorg puteri. "SAYA AKUI" saya gagal berbuat demikian..pendek kata apa yg dia cakap pada waktyu itu semua nya benar belaka dan saya mengakuinya. dan yg paling saya terkejut dan buat hati dan perasaan saya begitu DOWN..(hancur lebur dan begitu kecewa hingga saat ini) dia mengakui sudah saling bercinta dengan officemate dia yg juga suami orang. Menurut nya perasaan cinta dan sayang antara mereka datang tanpa disedari datang dengan sendirinya.. dan kata nya dia tiada sekumit rasa cinta dan sayang terhadap saya lagi , dan tak ingin mencuba utk membaiki perkahwinan kami dan meminta saya menceraikannya. ..nauzubillah..saya begitu terkejut dengan pengakuan nya..saya hampir tak boleh bernafas.. selama 10 tahun kawin saya sebagai lelaki tidak pernah memikirkan untuk cari perempuan lain walaupun banyak godaan yg saya hadapi..tapi saya berjaya dari melayan perasaan saya dari terjebak dan masih ingat dosa pahala. Isteri meminta saya melepaskan nya kerana dia telah berdosa dengan perbuatan nya...saya menasihatinya supaya memikirkan nasib anak2 jika kami bercerai dan memikirkan juga nasib keluarga /isteri/anak teman lelakinya. sebab 2 masjid bakal dirobohkan dan juga sikap curang nya terhadap saya dan juga isteri kepada teman lelakinya...saya cuba menyedarkan dia tentang dosa perbuatannya jika meneruskan niatnya itu..saya dengan rendah hati memaafkan nya jika dia tidak meneruskan niatnya.keesokan harinya saya dan dia bersemuka dengan teman lelakinya..mamat di secara jujur mengakui dia memang mencintai isteri dan memnita maaf kepada saya (bayang perasaan saya ketika itu..saya bercakap dengan penuh matang dan tidak meninggikan suara dan tidak memukul atau menumbuk beliau) kalau laki org lain saya tak taulaa mungkin dah pecah muka kena tibai).. saya juga memberitahu beliau kalau dia dan isteri saya meneruskan juga hubugan terlarang ini saya terpaksa memberitahu isterinya atau kelurganya. dan mereka berjanji dihadapan saya akan cuba melupakan cinta tersebut..saya juga berjanji kepada isteri yg saya akan cuba membaiki hubungan kami.
    Sebenarnya ini adalah ujian kali kedua saya dan isteri hadapi, kali pertama dulu juga dengan suami org tapi isteri saya berjaya mengawalnya dan saya juga yg terlibat memberi nasihat kepada suami org tersebut sebab dia hanya bertepuk sebelah tangan dan ketika itu hubugan saya dan isteri dalam kaadaan yg amat baik dan jarum gagal menusupi hati dan perasaan isteri ketika itu. saya dan isteri diserang dgn byk missed call dari isteri ornag tersebut..tapi alhamdulillah ALLAH tunjukan jalan penyelesaian.

    masalah saya : sampai saat ini perasaan kecewa dan luka hati saya semakin sukar diubati. hanya Allah sahaja tempat saya mengadu . saya tidak pernah menceritak masalah saya ini kepada kawan rapat..Perlukah saya melepaskan nya walaupun dia sudah memutuskan hubungan dengan teman lelakinya..saya down, tiba2 saya rasa lost, saya sudah memaafkan dia..saya terharu dengan sifat jujur dia..yg selama ni hati saya buta untuk melihat permata dihadapan saya. Tapi begitu sukar saya mahu mengembalikan kasih sayang ini kepada nya walaupun kemaafan antara kami telah termetri dan masing2 telah berjanji akan cuba berubah, dan saya belum bersedia akan melakukan pekara yg amat dibenci ALLAH sekalipun halal? nauzubillah
    saya tak pasti samada isteri saya hanya mencari cinta mengikut kepuasan dirinya tanpa memikirkan perasaan org lain spt anak2 suami dan family, bila saya tidak dapat mengikut rentaknya dia akan mencari cinta baru.  (mungkin)

    YA ALLAH TOLONGLA BAGI KEKUATAN PADA DIRI YANG HINA INI

    Reply #1 10 December, 2009, 04:43:00 PM
  • Publish
  • Saya berasa sangat simpati dengan apa yang sedang dialami oleh saudara Puzi.Sememangnya apabila mencecah sepuluh tahun, sesebuah rumatangga itu pasti akan menempuh ujian yang tidak terduga. Isteri saudara Puzi bertindak demikian kerana kosong hatinya dari belaiaan kasih sayang dan lemah imannya. Memang tidak sewajarnya isteri saudara bertindak demikian.Namun apa yang terjadi adalah satu ketetapan yang Allah yang perlu dihadapi.Redhalah walau pedih mana sekalipun.Hakikatnya tidak dapat diubah.Namun apa yang boleh saya katakan di sini saudara telah mengakui kesilapan sendiri.Cubalah untuk berubah.Curah dan tunjukkanlah kasih sayang yang sepenuhnya terhadap isteri kerana hati isteri yang telah dipenuhi kasih sayang untuk suami tak mungkin dapat menerima kasih sayang orang lain.Berilah peluang kepada isteri untuk berubah demi anak-anak.Banyakkan berdoa mudah-mudahan Allah menguatkan kembali ikatan kasih sayang antara Puzi dan iseri.
    Kalau boleh berpindahlah mencari suasana yang baru yang sedikit sebanyak dapat membantu melupakan kisah yang lalu.Moga Allah memberi kekuatan dan jalan keluar yang terbaik untuk saudara Puzi.Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.

    Reply #2 10 December, 2009, 05:18:46 PM
  • Publish

  • Perlihatkan Sayang Kepada Isteri 
       
    Suami tidak harus memandang kecil soal menyuarakan dan memperlihatkan kasih sayang kepada isteri. Ramai suami memandang kecil soal ini atau merasakannya kurang penting.

    Pengalaman saya, perkara kecil itulah yang menjadi masalah besar, suami tidak seharusnya memendam perasaan cinta dan kasih sayang itu hanya dalam hati, tapi perlu diluahkan dengan kata-kata dan juga melalui perbuatan.

    Hakikatnya, isteri tahu bahawa suaminya menyayangi dirinya tapi hanya dalam hati yang tidak diluahkan dengan kata-kata.

    Perasaan cinta dan sayang sebagai anugerah Allah itu akan lebih bermakna dan lebih meninggalkan kesan di hati isteri jika diungkapkan melalui kata-kata atau dengan tindakan.

    Berdasarkan pengalaman saya apabila suami mengungkapkan kata ‘sayang’, ‘rindu’ dan seumpamanya, segala penat lelah dan perasaan marah akan terpadam begitu sahaja. Begitu bermakna dan berharganya ucapan langsung dari seorang suami.

    Pernah sekali saya dan suami berselisih faham. (Memang lah, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula hati manusia dalam jiwa yang berbeza, pasti ada juga pasang surutnya) Suami saya hantar SMS, saya simpan sampai berbulan-bulan.

    Dalam konteks tanggungjawab, memberi kasih sayang juga termasuk tanggungjawab suami ke atas isteri, tapi ada di kalangan suami yang tidak mengambil berat tanggungjawab tersebut.

    Suami seharusnya sedar akan amanat Allah kepadanya, kerana mereka merupakan pemimpin kepada wanita.


    Semua isteri terdetik di hatinya menginginkan sesuatu yang sempurna dari suami mereka termasuk luahan kasih sayang, walau seburuk mana pun wanita itu. Ini memandangkan bahawa wanita dianugerahi naluri yang lembut, ingin sentiasa dibelai, dimanja, ditatang dan dikasihi. Elemen-elemen sebegini sudah sebati dalam diri wanita terutama yang bergelar isteri.

    Jika dilihat sifat wanita pula, lumrahnya mempunyai nafsu yang sukar dikawal. “Bila ada baju baru, nak kasut baru, tudung baru dan sebagainya baru…"

    Dalam menghadapi pelbagai bentuk perasaan yang bermain-main di dalam dada, wanita perlu banyakkan bersabar, kerana tidak ada elemen lain yang lebih baik selain bersabar.

    “Allah akan sentiasa menguji kita dengan pelbagai perasaan; perasaan takut, cemas, berang dan sebagainya.”


    Wahai para isteri bercita-citalah untuk menjadi isteri solehah...
    Wahai suami, bantulah isteri menjadi solehah...


    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #3 10 December, 2009, 05:26:47 PM
  • Publish

  • Sebagai tambahan... sila baca tajuk ini   KASIH SAYANG SUAMI ISTERI


    Boleh baca kisah ini, untuk ambik iktibar Kahwin 10 Tahun Tapi Tak Cinta
    « Last Edit: 10 December, 2009, 05:57:17 PM by Ummi Munaliza »

    Reply #4 10 December, 2009, 06:07:30 PM
  • Publish
  • sekadar cadangan:

    apa2 pun cuba bermula setiap aktiviti dengan berjemaah.. dari solat, makan, memasak (tolong isteri) dan sebagainya... ataupun luangkan masa bersama (hanya berdua sahaja)... ingat balik detik2 pertama semasa sama2 bergelar suami & isteri.... Insya Allah....

    kami doakan moga En. Pozi tabah dan dipermudahkan smeua urusan oleh Allah....

    Reply #5 19 April, 2010, 10:31:08 AM
  • Publish
  • Salam,

    Terima kasih kepada yg reply.Dugaan demi dugaan datang menimpa saya..lepas satu-satu..tapi saya tetap yakin Allah berikan dugaan yg setimpal dgn kemampuan saya.Terus terang disini Kecurangan isteri tak dapat saya lupakan..3 bulan lebih je lepas perististiwa hitam tu belaku kami bahagia then lately benda lain plak dtg..Sikap isteri yg keras hati  nampaknya betul2 membuat saya hilang sabar..setiap kesalahan samada dia lakukan atau saya yg buat..sayalah yg selau memujuk dan meminta maaf kepadanya walaupun bukan nya kesalahan saya..e.g. saya kata secara baik tolong jgn buat sesuatu benda ..tapi esok lusa dia lakukan nya juga...baru2 ini saya terpaksa memarahinya ..sampai la ni saya rasa saya tak kan merayu dan memeinta maaf lagi.kami sudah tidak bercakap dan dia juga tidak melayan saya dan buat tak tau ..dan saya pun dah fed up dgn sikap dia..saya pernah bagi tau dia dulu kalau di rasa nak minta fasak silakan teruskan niatnya.. kerana dia hidup hanya nak mencari cinta  seorg lelaki dan tidak serius langsung memikirkan pasal saya dan pelajaran anak2...tetapi adakah anda rasa saya patut lepaskan dia senang2 macam tu..? atau isteri semacam ini perlu di ajar macamana erti sengsaranya jiwa & hati sorg suami bila tau isterinya curang..!?..

    Reply #6 19 April, 2010, 12:03:18 PM
  • Publish
  • Apapun yg terjadi anak anak perlu diutamakan dan jika terjadi juga percayalah Allah lebih tahu apa yang terbaik utk saudara. Allah mampu memberi pengganti yg jauh lebih baik dari apa yg saudara sangkakan. Bagaimanapun cubalah pertahankan.

    Reply #7 19 April, 2010, 02:51:38 PM
  • Publish
  • kecewa sgt salju baca kisah ni...
    salju tak tahu nak nasihat mcm mana...
    tabahkan hati ye..
    cuba didik isteri perlahan2..
    perempuan yg keras kepala or keras hati mmg susah nak didik...
    tp ngan cara kelembutan..insyaAllah...boleh sejuk hati dia..
    dalam masa yg sama..saudara cuba pupuk semula rasa kasih sayang antara saudara n isteri..
    cuba cari kelainan dalam hubungan...
    cuba luangkan lebih masa bersama2...
    cuba imbas kembali kenangan2 indah dulu2...
    nak mencari kebahagiaan kene lakukan sedikit pengorbanan..

    salju tak berpengalaman..leh bg pandangan sikit2 je..

    Reply #8 19 April, 2010, 03:02:55 PM
  • Publish
  • kecewa sgt salju baca kisah ni...
    salju tak tahu nak nasihat mcm mana...
    tabahkan hati ye..
    cuba didik isteri perlahan2..
    perempuan yg keras kepala or keras hati mmg susah nak didik...
    tp ngan cara kelembutan..insyaAllah...boleh sejuk hati dia..
    dalam masa yg sama..saudara cuba pupuk semula rasa kasih sayang antara saudara n isteri..
    cuba cari kelainan dalam hubungan...
    cuba luangkan lebih masa bersama2...
    cuba imbas kembali kenangan2 indah dulu2...
    nak mencari kebahagiaan kene lakukan sedikit pengorbanan..

    salju tak berpengalaman..leh bg pandangan sikit2 je..

    Sebenarnya manusia ni satu je, Allah belum bagi petunjuk kat dia(kitalah manusia ni), nak petunjuk tu  kenalah  ikhtiar cari kan. Sebagai kawan, sahabat atau sesiapapun, kita hanya mampu nasihat sahaja, yang selebihnya dia yang buat keputusan. Tapi, disaat dia atau kita telah menerima petunjuk tu, alangkah manisnya dapat dirasai, walaupun mungkin disaat itu dia atau kita telah terlepas sesuatu yang amattt berharga.Percayalah.Allah Maha Mengetahui ada yang lebih berharga sebenarnya.
    "robbi yasser wala tu'assir"

    Reply #9 19 April, 2010, 03:29:46 PM
  • Publish
  • :) pada pandangan saya, kita sebagai diri kita sendiri sebelum terjadinya pernikahan tu kena lah bersiap sedia mental dan ilmu dalam menjadi bakal suami atau istri. bila kita tak cukup ilmu, kita tak kan faham dengan sebaik2nya tanggungjawab kita sebagai suami atau istri. mahupun batasan sebagai seorang suami atau istri. kerana itu lah bila nak pilih suami atau istri mesti lihat agamanya dulu. sebab allah maha mengetahui. allah tahu apa yang terbaik untuk kita. kerana itu allah suruh cari yang beragama bukan lantaran cantik, harta atau apa pun. lagi pun, sebelum kita bercinta atau jatuh cinta pada seseorang ...kan kita boleh pilih. merujuk pada masalah saudara puzi nie, kamu banyak2 lah bersabar ye. pandangan lah permasalahan kamu ini dengan pandangan mata hati. kerana pandangan mata hati itu pada hakikatnya ia jauh lebih hebat dari pandangan kedua mata zahir kita. kerana pandangan mata hati itu tiada sempadan....sehingga bisa melihat disebalik tembok batu sekali pun. dan untuk itu, saya sarankan saudara puzi berlaku bijaksana lah dalam permasalahan saudara ini. kalo berat mata yang memandang tentu berat sekali bahu yang memikul. jadi saya cuma boleh katakan semoga saudara bersabar lah kerana allah beserta orang2 yang bersabar.

    Reply #10 10 May, 2010, 05:30:11 PM
  • Publish
  • wanita nie sifatnya terlalu lembut dan sensitif....xpa teruskan usaha anda...bertolak ansurlah d antara kalian...saya x dapat bagi komen sebab saya pun lum kawen lagi...saya akan jadikan kisah nie sebagai iktibar...semoga saya n semua wanita halaqah akan menjadi isteri yang solehah.....aminnn...

    Reply #11 30 August, 2010, 03:58:44 PM
  • Publish
  • Saya bersimpati dgn saudara Puzi atas dugaan yg menimpa. Saya terpanggil utk memberi pandangan kerana saya juga pernah diduga bila suami saya curang dgn saya atas alasan saya tak pandai bergaya dan dia berhasrat utk tinggalkan saya. Apa yg penting dan saya tanamkan dalam hati saya, kalau ada jodoh kami lagi, dia akan kembali kepada saya. Kerana sayangkan suami saya, saya biarkan dia membuat keputusan utk tinggalkan saya. Hati mana yg tak hancur, tp utk kuat saya kena yakin yg kebahagiaan akan datang selepas keperitan dan dugaan yg saya tanggung. Mungkin ada jugak salah saya yg menyebabkan terjadinye semua ini. Berkat kesabaran,  suami saya kembali bersama dgn saya setelah sethn kami berpisah. Dan skrg dia menjadi seorg suami yg lebih baik drp yg saya kenali dulu. Saya yakin semua yg berlaku itu memberi pengajaran kepada kedua2 pihak.

    Reply #12 30 August, 2010, 10:16:19 PM
  • Publish
  • Beringat-ingat lah....Nabi saw ada berpesan.....Perkara halal yang dibenci Allah ialah TALAK!...Jadi bila Allah benci, neraka atau syurga yang lebih hampir?

    Begitu juga apabila Nabi saw berpesan, tentang perkara yang menjadikan seseorang itu tidak dapat mencium bau syurga sedangkan bau syurga dapat dicium 500 tahun perjalanan dunia! Antaranya...isteri yang meminta diceraikan, suami yang dayus dan wanita yang mendedahkan aurat kepada lelaki yang ajnabi...Jadi apabila bau syurga pun jauh...agak-agak apa yang hampir? Neraka atau syurga?? Suami tu pemimpin...Yang dipimpin, apakah betul cara kepimpinan pemimpin@suami? Setidak-tidaknya menjadi imam solat dengan keluarga, mentarbiyah diri, isteri dan anak-anak penuhsabar dan penuh hikmah kebijaksanaan....Eeee ana pun takut...Ana ni lelaki!
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    Reply #13 01 September, 2010, 10:56:12 PM
  • Publish
  • salam..
    Saya benar2 terharu diatas kisah ini td..
    Inilah yang seoarng isteri rasakan bila seorang suami ingin berkahwin lain dan curang dengan wanita lain..
    Tapi kali ini pelik sikit bila si isteri yang curang pulak..
    di sini ada beberapa sebab mengapa si iateri mencari perhatian dari lelaki lain..
    1-rasa kekurangan kasih sayang.
    2-inginkan perhatian lelaki,bila sering tidak di endahkan.
    3-rasa tercabar dengan sikap suami yang tidak bertanggungjawab
    4-ingin membalas dendam kepada suami
    5-sunyi..
    Hati seorang wanita ibarat sebatang lilin,andainya dihargai..ianya akan menerangi seisi rumah,tetapi jika dilukai ianya akan membakar seisi rumah...
    Wanita akan cuba untuk mencari perhatian dari lelaki lain apabila diri terasa sunyi..kosong,terasa kurang diberikan kasih sayang & cinta,
    bagi wanita yang sentiasa mengingati allah,ianya akan dapat mengatasi,tapi bagi wanita yang terlalai ia akan mengambil jalan yang mudah untuk nak puaskan hati..
    suami hendaklah mengubah sikap terlebih dahulu...
    Luangkan banyak masa untuk mendengar keluhan isteri...bercintalah dengan isteri anda sendiri,bawa isteri pergi berbulan madu untuk kali ke2,cuba bawa berbincang jika ada apa2 masalah yang perlu diselesaikan..
    Tiada masalah yang tak boleh diselesaikan..maafkan isteri di atas kejahilan dia itu..
    Berikan dia peluang untuk berubah,bantu isteri untuk berubah....
    Insyaallah...bahagia hingga ke anak cucu...
    wallahuallam..


    Nasihat Rasullullah kepada Mu’awiyah : Wahai Mu’wiyah, jauhi sifat marah kerana marah dapat merosakkan iman seseorang sebagaimana pahit jadam merosakkan madu yang manis..

    Reply #14 02 September, 2010, 08:47:03 AM
  • Publish
  • salam..
    Saya benar2 terharu diatas kisah ini td..
    Inilah yang seoarng isteri rasakan bila seorang suami ingin berkahwin lain dan curang dengan wanita lain..
    Tapi kali ini pelik sikit bila si isteri yang curang pulak..
    di sini ada beberapa sebab mengapa si iateri mencari perhatian dari lelaki lain..
    1-rasa kekurangan kasih sayang.
    2-inginkan perhatian lelaki,bila sering tidak di endahkan.
    3-rasa tercabar dengan sikap suami yang tidak bertanggungjawab
    4-ingin membalas dendam kepada suami
    5-sunyi..
    Hati seorang wanita ibarat sebatang lilin,andainya dihargai..ianya akan menerangi seisi rumah,tetapi jika dilukai ianya akan membakar seisi rumah...
    Wanita akan cuba untuk mencari perhatian dari lelaki lain apabila diri terasa sunyi..kosong,terasa kurang diberikan kasih sayang & cinta,
    bagi wanita yang sentiasa mengingati allah,ianya akan dapat mengatasi,tapi bagi wanita yang terlalai ia akan mengambil jalan yang mudah untuk nak puaskan hati..
    suami hendaklah mengubah sikap terlebih dahulu...
    Luangkan banyak masa untuk mendengar keluhan isteri...bercintalah dengan isteri anda sendiri,bawa isteri pergi berbulan madu untuk kali ke2,cuba bawa berbincang jika ada apa2 masalah yang perlu diselesaikan..
    Tiada masalah yang tak boleh diselesaikan..maafkan isteri di atas kejahilan dia itu..
    Berikan dia peluang untuk berubah,bantu isteri untuk berubah....
    Insyaallah...bahagia hingga ke anak cucu...
    wallahuallam..




    Baik suami sebagai lelaki atau isteri sebagai perempuan, banyak-banyaklah beristighfar.......

    Reply #15 03 September, 2010, 02:48:45 PM
  • Publish
  • salam..
    Saya benar2 terharu diatas kisah ini td..
    Inilah yang seoarng isteri rasakan bila seorang suami ingin berkahwin lain dan curang dengan wanita lain..
    Tapi kali ini pelik sikit bila si isteri yang curang pulak..
    di sini ada beberapa sebab mengapa si iateri mencari perhatian dari lelaki lain..
    1-rasa kekurangan kasih sayang.
    2-inginkan perhatian lelaki,bila sering tidak di endahkan.
    3-rasa tercabar dengan sikap suami yang tidak bertanggungjawab
    4-ingin membalas dendam kepada suami
    5-sunyi..
    Hati seorang wanita ibarat sebatang lilin,andainya dihargai..ianya akan menerangi seisi rumah,tetapi jika dilukai ianya akan membakar seisi rumah...
    Wanita akan cuba untuk mencari perhatian dari lelaki lain apabila diri terasa sunyi..kosong,terasa kurang diberikan kasih sayang & cinta,
    bagi wanita yang sentiasa mengingati allah,ianya akan dapat mengatasi,tapi bagi wanita yang terlalai ia akan mengambil jalan yang mudah untuk nak puaskan hati..
    suami hendaklah mengubah sikap terlebih dahulu...
    Luangkan banyak masa untuk mendengar keluhan isteri...bercintalah dengan isteri anda sendiri,bawa isteri pergi berbulan madu untuk kali ke2,cuba bawa berbincang jika ada apa2 masalah yang perlu diselesaikan..
    Tiada masalah yang tak boleh diselesaikan..maafkan isteri di atas kejahilan dia itu..
    Berikan dia peluang untuk berubah,bantu isteri untuk berubah....
    Insyaallah...bahagia hingga ke anak cucu...
    wallahuallam..




    Baik suami sebagai lelaki atau isteri sebagai perempuan, banyak-banyaklah beristighfar.......

    Assalamualaikum..
    Saudara puzi perlu rujuk dengan orang yang lebih layak yakni ustaz2 di masjid secara bersemuka..Moga dibukakan jalan oleh Allah untuk saudara puzi.Hanya saudara yang tahu keperitan yang ditanggung seperti kata pepatah berat mata memandang berat lagi bahu memikulnya, di samping itu selalu la bercerita dengan Allah.
    wassalam

    Reply #16 03 September, 2010, 03:19:22 PM
  • Publish
  • dari apa yang saya baca, saya rasakan... ini pendapat saya jela... isteri en. puzi ni terlalu mengharap kasih sayang, belaian dan sentuhan yang manja sebab isteri en.puzi mengaku kurang kasih sayang...bila tak dapat apa yang diharapkan sehingga tahap kesabaran dia hilang... akan ada perasaan tawar hati...wanita ni kalau dah ada perasaan tawar hati memang susah hendak baik... tapi apa yang boleh saya cadangkan en.puzi pikat dia semula seperti mana en.puzi mula2 jumpa dia... perempuan ni hatinya lembut... pikat dengan cara yang lembut... insyaAllah... lama2 isteri akan terpikat semula dan mungkin dia juga akan berubah untuk menjadi seorang isteri solehah...yang pasti dalam hubungan ni jangan la ada kekerasan melainkan terpaksa... kalau selalu berlemah lembut, hati akan sentiasa jadi tenang... darah pun tak naik^_^... yang pasti jangan lupa berdoa selalu pada Allah supaya dapat melembutkan hatinya.

    Ada yang menghantar email dan bertanya bagaimana mahu menasihati anak agar tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya
    untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Tak kiralah anak, isteri atau suami. Bagaimana?

    1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah
    waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua
    pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(sub
    conscius mind) adalah paling optimum ketika
    ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).

    2.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan
    kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke
    ubun - ubun orang yang ingin anda nasihati.

    3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah
    ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al
    fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam
    hati dan jangan putuskan zikir anda.

    4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah
    di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah
    dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai
    mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda
    beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati
    isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan
    berselawat, banyak bersabar.

    Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa
    sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir
    anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat
    anda

    5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang
    menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya
    bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan
    anda berjaya dengan kaedah ini.

    saya dapat pun dari sahabat saya...kita cuma ikhtiar... Allah yang menentukan segalanya... wassalam...

    Reply #17 04 September, 2010, 12:10:46 AM
  • Publish
  • dari apa yang saya baca, saya rasakan... ini pendapat saya jela... isteri en. puzi ni terlalu mengharap kasih sayang, belaian dan sentuhan yang manja sebab isteri en.puzi mengaku kurang kasih sayang...bila tak dapat apa yang diharapkan sehingga tahap kesabaran dia hilang... akan ada perasaan tawar hati...wanita ni kalau dah ada perasaan tawar hati memang susah hendak baik... tapi apa yang boleh saya cadangkan en.puzi pikat dia semula seperti mana en.puzi mula2 jumpa dia... perempuan ni hatinya lembut... pikat dengan cara yang lembut... insyaAllah... lama2 isteri akan terpikat semula dan mungkin dia juga akan berubah untuk menjadi seorang isteri solehah...yang pasti dalam hubungan ni jangan la ada kekerasan melainkan terpaksa... kalau selalu berlemah lembut, hati akan sentiasa jadi tenang... darah pun tak naik^_^... yang pasti jangan lupa berdoa selalu pada Allah supaya dapat melembutkan hatinya.

    Ada yang menghantar email dan bertanya bagaimana mahu menasihati anak agar tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya
    untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Tak kiralah anak, isteri atau suami. Bagaimana?

    1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah
    waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua
    pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(sub
    conscius mind) adalah paling optimum ketika
    ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).

    2.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan
    kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke
    ubun - ubun orang yang ingin anda nasihati.

    3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah
    ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al
    fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam
    hati dan jangan putuskan zikir anda.

    4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah
    di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah
    dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai
    mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda
    beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati
    isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan
    berselawat, banyak bersabar.

    Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa
    sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir
    anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat
    anda

    5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang
    menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya
    bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan
    anda berjaya dengan kaedah ini.

    saya dapat pun dari sahabat saya...kita cuma ikhtiar... Allah yang menentukan segalanya... wassalam...

    Ya betul...lemah lembut penuh hikmah kebijaksanaan...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    3 Replies
    5223 Views
    Last post 21 October, 2011, 06:42:54 PM
    by 5zul
    5 Replies
    3828 Views
    Last post 03 March, 2012, 01:30:35 AM
    by Ummu Fatimah
    13 Replies
    5345 Views
    Last post 30 May, 2012, 03:20:32 PM
    by bulan madu