Hukum Mencukur Bulu Kaki dan Tangan

Author Topic: Hukum Mencukur Bulu Kaki dan Tangan  (Read 47319 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

ummulqurra

  • *
  • Posts: 172
    • View Profile
04 December, 2009, 04:14:46 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Saya nak tanya berkenaan mencukur bulu kaki. sepanjang pengetahuan saya, mencukur bulu kaki adalah haram disisi Islam. Tapi, sejak akhir2 ini, saya diberitahu oleh kawan saya (perempuan) bahawa ia dibolehkan dan harus pula jika menyerupai lelaki bagi perempuan. Siap pakai jenama veet lagi. saya agak terkejut. Betul ke boleh? Ada sesiapa di halaqah boleh jelaskan? Terima kasih.

     :jaz:
    « Last Edit: 04 December, 2009, 05:19:38 PM by Ummi Munaliza »

    Nurul Salwah

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Jawab #1 04 December, 2009, 04:29:10 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaykum..insya'allah..ana nk kongsi ilmu Allah ne sdikit..seandainya ada salah dan silap..diharap kalangan kita ini mnegur dan perbetulkan..insya'allah..setahu ana..hkum mncukur bulu kaki memang haram disisi islam..sama seperti mncukur bulu kening..alasannya,mengubah ciptaan Allah swt.Namun,kaki dan kawasan2nya adalah wajib dtutup..ianya tidak menjadi masalah menyerupai lelaki ataupun tidak..buatlah sesuatu itu selagi tidak melanggar syariah islam dan hukum Allah..wallahu'alam..

    Halaqah_girl

    • *
    • Posts: 167
      • View Profile
    Jawab #2 04 December, 2009, 06:02:30 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum.

    Menjadi suatu kesalahan bagi seseorang perempuan mencukur bulu kakinya untuk kepuasan peribadi. Jikalau bulu kakinya nampak semacam menyerupai lelaki maka tidaklah mengapa mencukurnya.

    Halaqah_girl

    • *
    • Posts: 167
      • View Profile
    Jawab #3 04 December, 2009, 06:05:51 PM
  • Publish Di FB
  • HUKUM MENCUKUR BULU KAKI DAN BULU ROMA BAGI KAUM WANITA :


    Mencukur bulu kaki dan bulu roma bagi kaum wanita juga dilarang sebagai mana di dalam hadits berikut :


    عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ وَالنَّامِصَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ

    Ertinya :Saidina Abdullah Bin Mas’ud ( r.a ) meriwayatkan sebuah hadits : “ Allah telah melaknat tukang-tukang tatoo dan perempuan-perempuan yang minta ditatoo , tukang-tukang cukur kening dan wanita-wanita yang minta dicukur kening dan dilaknat juga wanita-wanita yang minta dijarang-jarangkan gigi-gigi mereka agar kelihatan cantik serta dilaknat juga wanita-wanita yang cuba mengubah ciptaan Allah “ ~ Diriwayatkan oleh Al-Imam Al-Bukhari rh , Al-Imam Muslim rh , Al-Imam Abu Daud rh dan Al-Imam at-Tobrani rh .

    “ Tukang-tukang cukur kening dan wanita-wanita yang diminta dicukur kening-kening mereka “ di dalam hadist tersebut merangkumi juga wanita-wanita yang mencukur bulu-bulu kaki dan bulu-bulu roma mereka .

    Kaum wanita yang benar-benar mahu menjadi orang-orang yang beriman kepada Allah Ta’ala dan Rasul-Nya s.a.w mestilah berusaha menjauhi segala gejala-tarikan yang dilakukan oleh kaum Barat yang cuba menyesatkan umat Islam . Tidak sedikit drp kaum wanita Islam yang terpedaya dengan kaum Barat hasil iklan-iklan yang ditayangkan di media-massa .

    Oleh itu , wajib bagi kaum lelaki dan wanita beriman mengetahui apakah perkara yang dibenarkan dan apa pula yang dilarang daripada melakukannya .

    Wanita-wanita beriman dilarang mencukur bulu-bulu kaki dan bulu-bulu roma kerana ianya adalah merupakan salah-satu cubaan mengubah ciptaan Allah Ta’ala dan kerana ianya juga dilarang di dalam hadist di atas .

    Namun , bagi kaum wanita yang mempunyai hormon yang kuat sehingga menyebabkan banyak bulu yang tumbuh di sekitar bahagia muka , tangan dan kaki dan menyebabkan seseorang wanita itu malu dan rendah diri kerana ianya merupakan perkara yang tidak normal , maka di saat itu TIDAK MENGAPA jika dilakukan proses menghilangkan dan mencukur bulu-bulu tersebut . Dan ini tidak dianggap mengubah ciptaan Allah Ta’ala bahkan ialah termasuk di dalam bab berubat dan mendapatkan rawatan .

    HARUS dicukur jika bulu kaki wanita itu lebat dan banyak sehingga menyerupai kaum lelaki . HARUS dicukur bulu romanya jika ianya tumbuh secara tidak normal dan memalukan wanita itu dan HARUS pula digunting sedikit kening dan dibetulkan jika kening yang tumbuh itu panjang dan menyebabkan wanita itu merasa rendah diri .

    Adapun jika seseorang wanita itu “ saja-saja “ mencukur bulu kaki dan bulu roma serta kening mereka tanpa ada sebab-sebab yang diharuskan oleh syarak dan tanpa sebab untuk merawat ( setelah disahkan oleh doktor yang amanah bahawa itu adalah penyakit ) maka di saat itu TIDAK ADA SEBAB UNTUK WANITA ITU MENCUKUR BULU-BULU ROMA DAN BULU-BULU KAKINYA !!! .

    iqram_kamil

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Jawab #4 04 December, 2009, 08:38:18 PM
  • Publish Di FB
  • teringat kecik2 dulu..ketagih cukur bulu kucing :senyum:

    HANANI87

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Jawab #5 17 January, 2011, 02:00:36 PM
  • Publish Di FB
  •  :) saya ada terbaca tentang kaedah mencukur bulu kaki menggunakan kaedah laser di akhbar tempat baru-baru ini. Ape hukumnya mencukur bulu kaki atau tangan menurut islam? sekiranya kita mencukur bulu berkenaan kerana untuk menjaga kecantikan demi suami dan bulu berkenaan terlalu lebat sehinggkan menimbulkan rasa malu,ape hukumnya??

    syafiq zainudin

    • *
    • Posts: 24
      • View Profile
    Jawab #6 17 January, 2011, 02:26:44 PM
  • Publish Di FB
  • لَا تَحۡزَنۡ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَن
    Jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita.

    Arine

    • *
    • Posts: 13
      • View Profile
    Jawab #7 17 January, 2011, 02:29:53 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    betulkan jika saya salah.
    sefahaman saya, jika dicukur bula roma yg terlindung, iaitu didalam aurat, dan untuk suami pula, tidak mengapa. contoh bulu roma di betis, hanya suami yang nampak..so saya faham tidak mengapa.
    termasuk juga mewarnakan rambut untuk tujuan kecantikan bagi suami.

    yang saya faham haram ialah mencukur bulu di wajah, seperti kening, sememangnya haram.
    walau macamana pun kening kita, tidak boleh kita merubah bentuknya.
    juga contoh lain ialah..wanita2 islam yang memakai braces, untuk tujuan menyamaratakan gigi..haram!

    kasihiro

    • *
    • Posts: 568
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Jawab #8 17 January, 2011, 03:19:23 PM
  • Publish Di FB
  • :)
    betulkan jika saya salah.
    sefahaman saya, jika dicukur bula roma yg terlindung, iaitu didalam aurat, dan untuk suami pula, tidak mengapa. contoh bulu roma di betis, hanya suami yang nampak..so saya faham tidak mengapa.
    termasuk juga mewarnakan rambut untuk tujuan kecantikan bagi suami.

    yang saya faham haram ialah mencukur bulu di wajah, seperti kening, sememangnya haram.
    walau macamana pun kening kita, tidak boleh kita merubah bentuknya.
    juga contoh lain ialah..wanita2 islam yang memakai braces, untuk tujuan menyamaratakan gigi..haram!
    :)

    erm..
    Boleh terangkan mengenai memakai braces,untuk tujuan menyamakan gigi...haram!.....?

    syukran.

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Jawab #9 17 January, 2011, 04:10:54 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    Quote

    erm..
    Boleh terangkan mengenai memakai braces,untuk tujuan menyamakan gigi...haram!.....?

    syukran.

    HUKUM MEMAKAI BRACES (PENDAKAP GIGI)

    Soalan; Apakah hukum bagi seorang yang jongang memakai pendakap gigi (braces) bagi memperbetulkan keadaan giginya itu? Saya mendapati mereka yang jongang sering dipersendakan.

    Jawapan;

    Islam melarang manusia mengubah ciptaan Allah pada dirinya yang telah sempurna tanpa ada suatu keperluan atau darurat. Perbuatan ini akan mengundang laknat dari Rasulullah s.a.w. sebagaimana disebut oleh hadis;


    لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم الواشمة والموشمة، والواشرة والمستوشرة

    “Rasulullah s.a.w. melaknat perempuan yang membuat tatu dan meminta dibuat tatu, perempuan yang menipiskan gigi dan yang meminta dinipiskan giginya”. (Riwayat Ibnu Jarir dari Ibnu ‘Abbas r.a.)

    Namun jika ada keperluan seperti untuk membaiki kecacatan pada diri sama ada semulajadi atau kerana sebab-sebab mendatang seperti kemalangan, terbakar dan sebagainya, diharuskan kita melakukan pembedahan atau sebarang tindakan lain pada badan untuk membaiki kecacatan tersebut. Di dalam bukunya al-Halal Wa al-Haram Fil-Islam, Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi menjelaskan; “Jika pada diri seorang insan itu terdapat kecacatan yang boleh menyakitinya sama ada dirasai secara fizikal atau secara mental (iaitu menimbulkan rasa rendah diri) setiap kali berada di dalam majlis atau singgah di satu tempat, diharuskan ia membaiki kecacatan tersebut selama niatnya ialah untuk menghilangkan kepayahan yang dihadapinya. Allah tidak menjadikan di dalam agama ini sebarang kepayahan ke atas kita”. Keharusan ini disokong oleh hadis yang mengaitkan laknat Allah ke atas perbuatan mengubah gigi tadi dengan tujuan semata-mata untuk menambah kecantikan dan mengubah ciptaan Allah (bukan kerana keperluan atau darurat), iaitu sabda Nabi s.a.w.;


    لَعَنَ اللهُ الْوَاشِمَاتِ، وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ، وَالنَّامِصَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ، وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ، الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللهِ
    “Allah melaknat perempuan-perempuan yang membuat tatu dan yang meminta dibuat tatu pada badannya, perempuan-perempuan yang minta dicukur alis (bulu keningnya) dan perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya untuk kelihatan cantik iaitu perempuan-perempuan yang merubah ciptaan Allah”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abdullah bin Mas’ud r.a.)

    Imam Nawawi semasa mensyarahkan hadis di atas, beliau menegaskan; sabda Nabi s.a.w. “perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya untuk kelihatan cantik” menunjukkan bahawa yang diharamkan ialah bagi orang-orang yang melakukan perkara tersebut (yakni mengubah gigi) untuk tujuan kecantikan semata-mata. Adapun kerana keperluan iaitu untuk mengubati atau untuk membaiki kecacatan pada gigi dan seumpamanya, maka diharuskan”. (Syarah Soheh Muslim, juz. 14, Kitab al-Libas Wa az-Zinah).

    Jelaslah bahawa memakai braces (pendakap gigi) tidak termasuk di dalam perbuatan mengubah gigi yang dilaknat Allah dan RasulNya di dalam hadis di atas kerana tujuannya bukan untuk mengubah ciptaan Allah dengan sengaja tetapi untuk membaiki kecacatan pada gigi. Gigi yang jongang sekalipun tidak mendatang kesakitan pada fizikal, tetapi mendatangkan kesakitan pada mental kerana dipandang hodoh oleh orang lain, menyebabkan kita tidak selesa apabila berhadapan dengan orang lain.


    Wallahu a’lam.

    sumber:ilmudanulamak.blogspot.com (USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL)
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    kasihiro

    • *
    • Posts: 568
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Jawab #10 18 January, 2011, 12:46:04 AM
  • Publish Di FB
  • :)
    Quote

    erm..
    Boleh terangkan mengenai memakai braces,untuk tujuan menyamakan gigi...haram!.....?

    syukran.

    HUKUM MEMAKAI BRACES (PENDAKAP GIGI)

    Soalan; Apakah hukum bagi seorang yang jongang memakai pendakap gigi (braces) bagi memperbetulkan keadaan giginya itu? Saya mendapati mereka yang jongang sering dipersendakan.

    Jawapan;

    Islam melarang manusia mengubah ciptaan Allah pada dirinya yang telah sempurna tanpa ada suatu keperluan atau darurat. Perbuatan ini akan mengundang laknat dari Rasulullah s.a.w. sebagaimana disebut oleh hadis;


    لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم الواشمة والموشمة، والواشرة والمستوشرة

    “Rasulullah s.a.w. melaknat perempuan yang membuat tatu dan meminta dibuat tatu, perempuan yang menipiskan gigi dan yang meminta dinipiskan giginya”. (Riwayat Ibnu Jarir dari Ibnu ‘Abbas r.a.)

    Namun jika ada keperluan seperti untuk membaiki kecacatan pada diri sama ada semulajadi atau kerana sebab-sebab mendatang seperti kemalangan, terbakar dan sebagainya, diharuskan kita melakukan pembedahan atau sebarang tindakan lain pada badan untuk membaiki kecacatan tersebut. Di dalam bukunya al-Halal Wa al-Haram Fil-Islam, Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi menjelaskan; “Jika pada diri seorang insan itu terdapat kecacatan yang boleh menyakitinya sama ada dirasai secara fizikal atau secara mental (iaitu menimbulkan rasa rendah diri) setiap kali berada di dalam majlis atau singgah di satu tempat, diharuskan ia membaiki kecacatan tersebut selama niatnya ialah untuk menghilangkan kepayahan yang dihadapinya. Allah tidak menjadikan di dalam agama ini sebarang kepayahan ke atas kita”. Keharusan ini disokong oleh hadis yang mengaitkan laknat Allah ke atas perbuatan mengubah gigi tadi dengan tujuan semata-mata untuk menambah kecantikan dan mengubah ciptaan Allah (bukan kerana keperluan atau darurat), iaitu sabda Nabi s.a.w.;


    لَعَنَ اللهُ الْوَاشِمَاتِ، وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ، وَالنَّامِصَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ، وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ، الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللهِ
    “Allah melaknat perempuan-perempuan yang membuat tatu dan yang meminta dibuat tatu pada badannya, perempuan-perempuan yang minta dicukur alis (bulu keningnya) dan perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya untuk kelihatan cantik iaitu perempuan-perempuan yang merubah ciptaan Allah”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abdullah bin Mas’ud r.a.)

    Imam Nawawi semasa mensyarahkan hadis di atas, beliau menegaskan; sabda Nabi s.a.w. “perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya untuk kelihatan cantik” menunjukkan bahawa yang diharamkan ialah bagi orang-orang yang melakukan perkara tersebut (yakni mengubah gigi) untuk tujuan kecantikan semata-mata. Adapun kerana keperluan iaitu untuk mengubati atau untuk membaiki kecacatan pada gigi dan seumpamanya, maka diharuskan”. (Syarah Soheh Muslim, juz. 14, Kitab al-Libas Wa az-Zinah).

    Jelaslah bahawa memakai braces (pendakap gigi) tidak termasuk di dalam perbuatan mengubah gigi yang dilaknat Allah dan RasulNya di dalam hadis di atas kerana tujuannya bukan untuk mengubah ciptaan Allah dengan sengaja tetapi untuk membaiki kecacatan pada gigi. Gigi yang jongang sekalipun tidak mendatang kesakitan pada fizikal, tetapi mendatangkan kesakitan pada mental kerana dipandang hodoh oleh orang lain, menyebabkan kita tidak selesa apabila berhadapan dengan orang lain.


    Wallahu a’lam.

    sumber:ilmudanulamak.blogspot.com (USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL)

    syukran atas perkongsian.

    ^__^

    crazyghostseekers

    • *
    • Posts: 119
    • KeKaSiH Ku.....!
      • View Profile
    Jawab #11 18 January, 2011, 02:16:21 PM
  • Publish Di FB
  • selalu bulu kaki pempuan ni nipis walaupun panjang,, lelaki je kasar..dan standard la laki ade bulu kaki... jadi cam 'jambu' kalo x de bulu kaki..pempuan kalo dah panjang sangat tu,, cukur la..huduh.. bulu kening tu kalo cukur,, tumbuh x? cepat ke lambat? ke x tumbuh lagi? yang bulu kaki ni kalo orang selalu cukur,, maka cepat la juga dia tumbuh..

    nape kate haram cukur bulu kaki? memang tu ciptaan allah swt,, wktu lahir dulu,,ade bulu kaki x? dah remaja baru la start bulu kaki tumbuh...bulu kening kecik2 dulu dah ade...dan rupenye x brubah langsung smpai sekarang.. kalo bulu kaki,, step by step dia panjang.. ade ke dalil sebut cukur bulu  kaki haram..kalo ade,, bentang kan r.. den cume tau yang dalil sebut yang 'mengubah ciptaan allah'.. itu yang haram...abih tu,,, rambut pulak cmne? tu ciptaan allah jugak tu... nape boleh je potong? nape x kate yang potong rambut tu haram? bulu ketiak pun ciptaan allah jugak..tapi nape boleh je cukur? nape bulu kaki x boleh cukur? nape haram? sebab bulu kaki tu tersembunyi? abih tu bulu ketiak tu nampak ke.. ade kate sunnah kalo cabut bulu ketiak,,ade kate sunat kalo cukur,, tah,, mane2 lah..asalkan bulu ketiak tu kan kalo dah panjang,,elok pendekkan..bagi 'bau harum semerbak' tu hilang....

    so,,, tolong bagi respon dan dalil yang tepat,, kalo cukur bulu kaki tu haram... sbb den xpernah tau pulak cukur bulu kaki tu haram..mane tau den terlepas pandang ke...

    crazyghostseekers

    • *
    • Posts: 119
    • KeKaSiH Ku.....!
      • View Profile
    Jawab #12 18 January, 2011, 02:24:37 PM
  • Publish Di FB
  • Tidak ada larangan dari Syarak terhadap mencukur bulu kaki. Yang ada larangan hanyalah mencukur/menipiskan bulu kening di mana ia dilaknat oleh Allah sebagaimana ditegaskan oleh Nabi s.a.w. dalam hadisnya; “Allah melaknat perempuan-perempuan yang membuat tatu dan yang meminta dibuat tatu pada badannya, perempuan-perempuan yang mencukur alis (bulu kening) atau minta dicukur alisnya dan perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya untuk kelihatan cantik iaitu perempuan-perempuan yang merubah ciptaan Allah”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abdullah bin Umar r.a.). Apabila tidak ada larangan, maka ia kekal di atas hukum asalnya iaitu harus. Secara amnya, hukum mencabut bulu di badan adalah seperti berikut;

    1. Mencabut bulu ketiak dan ari-ari; hukumya sunat. Bagi bulu ari-ari yang paling baik ialah mencukurnya. Adapun bulu ketiak yang paling baik ialah mencabutnya. Namun, jika dibuang dengan cara lain dari itu tidak mengapa.
    2. Mencabut bulu kaki dan bulu lengan/betis bagi wanita; harus kerana tidak ada dalil Syarak melarangnya.
    3. Mengilangkan bulu kening; haram sekalipun dengan permintaan suami kerana larangan keras oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis di atas.

    Mengenai bahan/ubat/sabun yang digunakan itu, harus jika tidak mendatangkan mudarat kepada badan. Selain itu, hendaklah dipastikan ia suci (tidak mengandungi bahan najis). Jika ada bahan najis, hendaklah dibasuh sebelum mengerjakan solat.

    Wallahu a’lam.

    Rujukan;

    1. Fatawa Ulama’ Baladil-Haram, hlm. 727 dan 739.


    p/s : aku copy dari web orang.. nk tau,,betul ke pandangan fatwa ni,, ke hanya ciptaan semata2...?

    anazahra

    • *
    • Posts: 924
      • View Profile
    Jawab #13 18 January, 2011, 02:29:33 PM
  • Publish Di FB

  • p/s : aku copy dari web orang.. nk tau,,betul ke pandangan fatwa ni,, ke hanya ciptaan semata2...?

    apakah webnya??
    sila letakkan sekali sumbernya supaya mudah jika ada para ustaz membuat pemerhatian..

    terima kasih..

    crazyghostseekers

    • *
    • Posts: 119
    • KeKaSiH Ku.....!
      • View Profile
    Jawab #14 18 January, 2011, 02:36:32 PM
  • Publish Di FB
  • Quote
    2. Mencabut bulu kaki dan bulu lengan/betis bagi wanita; harus kerana tidak ada dalil Syarak melarangnya.

    x perlu web kalo dah boleh faham tentang hal ni.... dan minta pandangan kalo pandangan ni salah...

    noorma Alias

    • *
    • Posts: 8
      • View Profile
    Jawab #15 18 January, 2011, 02:49:38 PM
  • Publish Di FB
  • boleh rujuk disini..  http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/10/mencukur-bulu-di-kaki.html
    ustaz ahmad adnan fadzil i'Allah antara ustaz yang sememangnya dikenali sbg 'alim dlm hukum feqah di perlis

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14510
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #16 18 January, 2011, 02:55:02 PM
  • Publish Di FB
  • Quote
    2. Mencabut bulu kaki dan bulu lengan/betis bagi wanita; harus kerana tidak ada dalil Syarak melarangnya.


    x perlu web kalo dah boleh faham tentang hal ni.... dan minta pandangan kalo pandangan ni salah...


    Ini laman asal rujukan tentang Hukum Mencukur Bulu Kaki dan Tangan.
    http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/10/mencukur-bulu-di-kaki.html
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14510
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #17 18 January, 2011, 03:00:01 PM
  • Publish Di FB
  • Sudah jelas tentang Hukum Mencukur Bulu Kaki dan Tangan. Maka dikunci topik ini kerana tiada lagi bahasan berkaitan Hukum Fiqh yang jelas.
    Topik dikunci.


    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    1 Replies
    2573 Views
    Last post 12 October, 2009, 05:21:04 PM
    by Shohib Mirbat
    1 Replies
    3668 Views
    Last post 30 May, 2009, 09:54:35 PM
    by uswah teladan
    2 Replies
    1290 Views
    Last post 19 July, 2012, 09:13:50 PM
    by InsanTakutDosa