IPTA vs IPTS : mana lebih berkualiti?

*

Author Topic: IPTA vs IPTS : mana lebih berkualiti?  (Read 4560 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

ayam_jihad

  • *
  • Posts: 214
  • mencari keredhaan Allah
    • View Profile
03 December, 2009, 10:11:29 PM
  • Publish
  • Salam.Sering kali kita terdengar,masyarakat terlalu membanding antara ipta mahupun ipts, yang mana lebih berkualiti? Sudah menjadi kebiasaan persepsi masyarakat bahawa ipta lebih unggul kredibilitnya berbanding ipts. Masyarakat hanya memandang ipts adalah untuk pelajar-pelajar kaya sahaja,benarkah begitu?

    Tidak kira apa pun,yang penting,dengan kewujudan ipts, maka kerajaan dapat menampung lebihan pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi. Ini juga melambangkan perkembangan pendidikan di Malaysia berkembang dengan pesat.Adakah graduan lepasan ipta lebih dikehendaki di pasaran berbanding graduan lepasan ipts?hmmm..fikir-fikirkan
    mencari kredhaan Ilahi

    mualli

    • *
    • Posts: 462
    • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
      • View Profile
    Reply #1 03 December, 2009, 10:17:46 PM
  • Publish
  • IPTA @ IPTS dari segi menuntut ilmu sama sahaja..
    tapi yg setakat saya tau la IPTA lebih murah yurannya berbanding IPTS
    sebab itulah dikatakan IPTS untuk org2 kaya..
    tapi adakalany di IPTS siwa/i lebih di beri pendedahan dari segi praktikal...

    Apa2 pun..sama ja la IPTA@ IPTS...yg penting kesungguhan kita untuk menuntut ilmu..
    Yg lain2 sahabat halaqian lain mgkin ada lagi pendapat yg baik...Syukran..;-)

    Berjihad Fisabilillah...
    Paksalah diri untuk melakukan ibadat...baguss gabuss
    Berilmu...Beramal...kerana ALLAH!
    PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    http://jomperahotakk.blogspot.com/
    http://imageshack.us/

    husnabakar

    • *
    • Posts: 3
    • Hideup Bertuhan
      • View Profile
    Reply #2 19 June, 2011, 04:40:29 PM
  • Publish
  • bagi saya IPTA/IPTS berbeza pada yuran..... tapi cara pembelajaran lebih kurang sama. Dari segi pemilihan pekerja tidak dikira dari ipta/ipts yang pengting keputusan yang cantik dan baik.... dari segi yuran memang mahal tapi masalah sekarang di kurangkan dengan PTPTN. Tapi bagi saya PTPTN memang amat menyusahkan kerana saya telah mengalaminya... PTPTN perlu dibayar mengikut jadual tahun yang diberi sekiranya kita tidak mengikut alamat bunga makin bertambah... apa2 yang penting carilah ilmu di mana saja kita berada yang pasti keredhaan dan niat dalam mencari ilmu. INsyaAllah

    pelaMbusuk

    • *
    • Posts: 135
    • aku masih mencari...
      • View Profile
    Reply #3 19 June, 2011, 06:13:01 PM
  • Publish
  • belajar kat IPTA/IPTS sama je..kalau dah malas tu malas jugak..kalau nak ponteng tu,ponteng jugak..
    kualiti yang di hasilkan mungkin sama mungkin berbeza..bergantung kepada pelajar dan pensyarah..
    nak menuntut ilmu tak kira di mana..kan?
    facebook?
    face to face la mantooop!

    jaimejoothman

    • *
    • Posts: 232
    • striving for an independent soul
      • View Profile
    Reply #4 19 June, 2011, 08:26:42 PM
  • Publish
  • belajar kat IPTA/IPTS sama je..kalau dah malas tu malas jugak..kalau nak ponteng tu,ponteng jugak..
    kualiti yang di hasilkan mungkin sama mungkin berbeza..bergantung kepada pelajar dan pensyarah..
    nak menuntut ilmu tak kira di mana..kan?

    hahaa macam setuju.
    A Long Walk Home - http://jaimejoothman.blogspot.com ~ Kerugian & kemiskinan yang paling mengerikan; bahwa surga itu seluas langit & bumi; tapi kita tak beroleh sepijakpun tempat di sana~

    pelaMbusuk

    • *
    • Posts: 135
    • aku masih mencari...
      • View Profile
    Reply #5 19 June, 2011, 09:10:22 PM
  • Publish
  • belajar kat IPTA/IPTS sama je..kalau dah malas tu malas jugak..kalau nak ponteng tu,ponteng jugak..
    kualiti yang di hasilkan mungkin sama mungkin berbeza..bergantung kepada pelajar dan pensyarah..
    nak menuntut ilmu tak kira di mana..kan?

    hahaa macam setuju.

    setuju,setuju jugak..u have to give some opinion on your side..
    what do you think?

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    7 Replies
    1741 Views
    Last post 12 May, 2009, 03:45:12 PM
    by Neo5
    33 Replies
    3670 Views
    Last post 02 November, 2011, 07:37:37 AM
    by al_ahibbatu
    2 Replies
    2449 Views
    Last post 19 June, 2012, 10:49:37 AM
    by elsanxs