Taat Semasa Dalam Edah

Author Topic: Taat Semasa Dalam Edah  (Read 5154 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

yangtersohor

  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
03 December, 2009, 03:54:17 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    Saya ingin bertanya tentang yang dimaksudkan bekas isteri mesti taat kepada bekas suami semasa dalam edah.
    Apa yang dimaksudkan dengan 'taat' semasa edah ini.Adakah sama dengan ketaatan seorang isteri kepada suaminya.
     :ws:
    « Last Edit: 23 February, 2010, 08:19:41 AM by Ummi Munaliza »

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #1 23 February, 2010, 08:22:07 AM
  • Publish Di FB
  • kesian tak berjawab soalan ini...
    dari dec hingga feb dah dekat nak habis tempoh edah ni kalau nak dikira :sedihnya:...

    Maaf kak long, terlepas pandang...dia pun tak highlight semula soalan ni....
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    adrieyana

    • *
    • Posts: 224
      • View Profile
    Jawab #2 23 February, 2010, 08:24:02 AM
  • Publish Di FB
  • mungkin orang tak perasan kot...
    masuk google..type "tanya ustaz" mungkin kat situ ada yang lebih arif dalam bab ni

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #3 23 February, 2010, 08:25:50 AM
  • Publish Di FB
  • mungkin orang tak perasan kot...
    masuk google..type "tanya ustaz" mungkin kat situ ada yang lebih arif dalam bab ni

    Kat sini pun ada yang arif bab munakahat, cumanya soalan ini terlepas pandang...jadi tidak terjawap soalan tu.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #4 23 February, 2010, 09:14:00 AM
  • Publish Di FB
  • Saya ingin bertanya tentang yang dimaksudkan bekas isteri mesti taat kepada bekas suami semasa dalam edah.
    Apa yang dimaksudkan dengan 'taat' semasa edah ini.Adakah sama dengan ketaatan seorang isteri kepada suaminya.

    Iddah ialah satu jangkamasa tertentu yang wajib dilalui oleh seorang perempuan yang baru diceraikan oleh suaminya ataupun kematian suaminya.

    Tujuan beriddah ialah untuk memastikan rahim perempuan itu kosong dari sebarang kandungan. Ia juga dapat memberikan ruang masa bagi suami rujuk semula kepada bekas isterinya.

    Iddah sebenarnya mempunyai hikmah yang besar kepada perempuan dan lelaki. Walaupun dalam tempoh iddah ini, perempuan dilarang berkahwin lain dan dia juga dikenakan beberapa peraturan lain, iddah sebenarnya memberikan manfaat kepada kedua-dua belah pihak.



    Mengenai hak-hak wanita selepas diceraikan suami, Allah swt telah menyatakan :

    'Tempatkanlah mereka (para isteri) di mana kamu bertempat tinggal menurut kemampuanmu dan janganlah kamu menyusahkan mereka untuk menyempitkan mereka. Dan jika mereka (isteri-isteri yang sudah ditalak) itu sedang hamil, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya hingga mereka bersalin, kemudian jika mereka menyusu (anak-anak)mu untukmu maka berikanlah kepada mereka upahnya dan musyawarahkanlah antara kamu (segala sesuatu) dengan baik dan jika kamu menemui kesulitan maka perempuan lain boleh menyusukan (anak itu) untuknya'.
    ( Surah at-Talak : 6 )

    Demikian Allah memberi panduan mengenai hak-hak wanita selepas diceraikan suami. Ini bermakna tanggungjawab suami memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak bukan sahaja semasa hidup bersama tetapi juga selepas bercerai dengan isteri. Dalam tempoh iddah, isteri itu masih hak suaminya, maka ketaatan sama seperti ketaatan seorang isteri semasa belum bercerai, kecuali tidak melakukan persetubuhan atau mukadimah persetubuhan.

    msa

    • *
    • Posts: 1612
      • View Profile
    Jawab #5 23 September, 2010, 11:12:57 PM
  • Publish Di FB
  • Dalam tempoh iddah, isteri itu masih hak suaminya, maka ketaatan sama seperti ketaatan seorang isteri semasa belum bercerai, kecuali tidak melakukan persetubuhan atau mukadimah persetubuhan.

     :)

    Adakah ini bermaksud suami isteri yang telah bercerai tu masih dibenarkan tinggal serumah?
    ~ Begin with the End in Mind ~

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #6 23 September, 2010, 11:35:57 PM
  • Publish Di FB
  • Dalam tempoh iddah, isteri itu masih hak suaminya, maka ketaatan sama seperti ketaatan seorang isteri semasa belum bercerai, kecuali tidak melakukan persetubuhan atau mukadimah persetubuhan.
    Adakah ini bermaksud suami isteri yang telah bercerai tu masih dibenarkan tinggal serumah?


    Ya,boleh tinggal serumah. Cuma tak boleh bersetubuh   atau mukaddimah bersetubuh sahaja.

    qaseh2003

    • *
    • Posts: 311
    • Anugerah Allah
      • View Profile
    Jawab #7 24 September, 2010, 10:07:32 AM
  • Publish Di FB
  • ummi,kalau bersetubuh juga boleh ker..
    maklum laaa duduk serumah,takut juga ter...
    betul ker itu dah kira rujuk..?
    entah laaa saya pun tak tahu sgt bab nii.
    Nasihat Rasullullah kepada Mu’awiyah : Wahai Mu’wiyah, jauhi sifat marah kerana marah dapat merosakkan iman seseorang sebagaimana pahit jadam merosakkan madu yang manis..

    Duratul_Mujahid

    • *
    • Posts: 612
      • View Profile
    Jawab #8 24 September, 2010, 10:10:34 AM
  • Publish Di FB
  • ummi,kalau bersetubuh juga boleh ker..
    maklum laaa duduk serumah,takut juga ter...
    betul ker itu dah kira rujuk..?
    entah laaa saya pun tak tahu sgt bab nii.


    tu dah kira rujuk
    Menterjemah Apa Yang Tersirat DI MInda
    http://durratulmujahid.blogspot.com/

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2451
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Jawab #9 24 September, 2010, 10:22:59 AM
  • Publish Di FB
  • Betul tu dalam edah, tanggungjawab sama macam isteri yang sah, tak pakai tudung pun tak dosa. Allah beri kelonggaran, kut2 bila ruju' semula. Mana tahu, tersilap lafaz, ikut nafsu lebih....

    Saya dengar Ustaz2 baca kitab, dalam sesetengah mazhab, jika bersetubuh sukarela, ertinya suami-isteri tu dah ruju'. Mereka dah kembali sah sebagai suami isteri. Cuma jangan talak tiga dah ler!!!
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    Jawab #10 13 October, 2012, 09:00:36 PM
  • Publish Di FB
  • didalam tempoh eddah, suami isteri boleh melakukan persetubuhan. itu sudah kira Rujuk kembali ker? addess kalu macam inilah perkiraannya, jika ada bakal suami baru mengetahui hal demikian. maka hancurlah harapan untuk memperisterikan isteri yang diceraikan itu..nasib2

    imanhunter

    • *
    • Posts: 162
    • Hunting the real within me
      • View Profile
    Jawab #11 14 October, 2012, 01:31:09 AM
  • Publish Di FB
  • Dalam mazhab Syafi'e, tidak boleh bersetubuh dengan isteri melainkan setelah meruju' isteri dengan berlafaz dan mempunyai saksi akan ruju' berkenaan. Saksi perlu untuk mengelakkan fitnah. Haram sekiranya bersetubuh sebelum meruju' kepada isteri.

    Walau bagaimanapun, dalam mazhab yang lain, dikira sebagai ruju' dengan menganggap persetujuan isteri untuk bersama/bersetubuh dengan suami adalah tanda isteri bersetuju denga ruju' suami walaupun bukan dengan lafaz. Hal ini kerana, sekiranya isteri tidak bersetuju, manakan dia mengizinkan suami menyentuh dan bersetubuh dengannya.

    Sekiranya pasangan telah bersetubuh setelah bercerai, maka perlulah membuat pengesahan di Mahkamah Syariah dan kemudian mendaftarkan di Pejabat Agama Islam Negeri berhampiran sekiranya disahkan oleh Mahkamah.

    Kenapa ikut mazhab dikira tak sah tapi mahkamah boleh kata sah pula?

    Sekiranya pasangan berkenaan bersetubuh, dan si suami meletakkan benihnya ke dalam rahim isteri sewaktu persetubuhan, maka si isteri mempunyai kemungkinan untuk mengandung. Oleh yang demikian, mengambil kira pandangan mazhab lain yang bersetuju bahawa persetubuhan sebagai ruju' melalui perbuatan, maka pasangan tadi dianggap bersetuju keduanya untuk ruju'.

    Alasannya, sekiranya dari persetubuhan tadi menjadi benih itu anak, pada siapa harus dinasabkan (dibin/bintikan) anak itu? Akan berlaku penganiayaan terhadap isteri dan anak tadi. Maka sekiranya setelah ada anak itu masih lagi pasangan berkenaan ingin berpisah, tiadalah terlalai hak anak dan tidaklah berlaku penganiayaan.

    Usai tempoh eddah si isteri, bakal suami yang ingin bernikah tiadalah halangan baginya untuk meneruskan pernikahan itu.

    wallahu'alam
    Seorang diri berkelana, Mencari diri dalam dalam diri,
    Aku mencari dia dalam dia, Aku mencari cinta dalam cinta,

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    0 Replies
    1332 Views
    Last post 23 February, 2011, 04:32:15 PM
    by syuhada_2811
    8 Replies
    4285 Views
    Last post 11 April, 2011, 01:37:36 PM
    by ifahuzir
    1 Replies
    693 Views
    Last post 28 October, 2012, 11:05:21 AM
    by al_ahibbatu