Mendidik Anak-anak Menurut Ajaran Islam

*

Author Topic: Mendidik Anak-anak Menurut Ajaran Islam  (Read 19546 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Reply #20 18 October, 2009, 03:45:34 PM
  • Publish


  • Saya nak sangat tahu cara didik anak lelaki umur 4 tahun yang agak aktif dan jarang mendengar kata.Betulkah dengan cara menghukum seperti mengurungnya di dalam bilik boleh mengajarnya mendengar kata?ada sesiapa yang nak beri komen?
    « Last Edit: 18 October, 2009, 04:39:55 PM by Ummi Munaliza »

    Reply #21 21 October, 2009, 04:07:09 PM
  • Publish
  • Salam... berdasarkan artikal yang pernah dibaca, untuk mendidik anak ada peringkat-peringkatnya. seperti anak saudari yang baru berusia 4 tahun menunjukan dia di tahap sedang ingin mengetahui apa yang ada disekelilingya dan juga perhatian dari orang sekelilingnya.. pada usia begini dia nak kita manjakan dia, bersuara lah dengannya dengan nada yang lembut gunakan pendekatan tegas tapi lembut. dan amalkan membaca surat Al-Insyirah dan tiupkan ke umbun-umbunnya sewaktu dia tidur pada waktu malam..insyaallah.

    Reply #22 21 October, 2009, 05:04:12 PM
  • Publish
  • Jangan lupa beritahu anak-anak kita bahawa hanya Allah sahaja yang boleh menyempurnakan semua hajat manusia.
    You'll Never Walk Alone

     Akaun Akhirat Anda No: CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services

    Reply #23 21 October, 2009, 05:41:39 PM
  • Publish
  • bukan ibu bapa sahaja yang berperanan dalam mendidik anak2 kecil ini..
    kita sepertiorang terdekat seperti kakak,abang,makcik2..
    patutlah turut sama mendidik anak2 kecil ini untuk menjadi anak acual islaM..
    allahu a'lam

    Reply #24 22 October, 2009, 01:40:52 PM
  • Publish
  • isyah Allah aku dapat mendidik putera kecil kesayangan ku dengan didikan yang betul dan mengikut garis panduan agama yang telah ditetaplan ...Doakan keberhasilan  :ins: :ins

    Reply #25 04 May, 2011, 12:59:31 PM
  • Publish
  • Baru-baru ni ana ada sertai muzakarah biasa yang berkisar mengenai cara nak didik anak-anak dalam islam,disini ana ada catit sedikit mengenai info penting untuk dikongsi bersama:
    Tanggungjawab seorang bapa pada anak
      1)Cari ibu yang baik untuk anak-anak
          diakhirat nanti soalan pertama Allah tanya pada seorang ayah ialah "Kenapa pilih ibu macam ni untuk anak2 kau!"
      2)Pilih nama yang baik untuk anak-anak
      3)Bagi didikan agama yang cukup untuk anak-anak

      kalau ibubapa nak hukum anak2 lebih junior jangan suruh abang atau kakak jadi "wakil" untuk menghukum mereka.Nanti akan timbul perasaan yang tak baik dalam diri junior itu.lebih baik ibubapa sendiri yang menghukumnya dan nyatakan sebab2 mereka dihukum.penting tu.pastu lahirkan dalam diri anak2 dengan sifat dermawan.jangan bagi seorang saja duit kepada anak untuk bagi derma pada orang miskin,kalau anak ada 5,bagi la setiap duit kepada mereka dan biar la mereka hulur sendiri derma itu tanpa pertolongan orang lain

    2 sifat yang wajib ada pada diri seorang perempuan
     1)Malu
        jikalau sifat ini sudah hilang dalam diri mereka,maka punah la semuanya.bertepuk tampar dengan kawan2 lelaki,keluar dengan lelaki bukan muhrim,masuk pertandingan nyayian,masuk raja lawak rendahkan maruah diri,ketawa berdekah-dekah..ish3
        ada yag suka akitviti mencabar seperti main futsal,tunggang kuda,drift kereta,panjat bukit la..tu semua jauh daripada sifat perempuan yang sebenar iaitu ayu,lemah lembut dan pemalu.
     2)Takut
        Sifat takut ni mesti ada pada diri mereka..Takut keluar malam,takut berjumpa dengan lelaki asing,takut sertai aktiviti melalaikan,takut pergi tempat hiburan...

    « Last Edit: 04 May, 2011, 02:29:22 PM by maliki »
    Nama diberi Ahmad Maliki.ukwah fillah senyum*
    Ape yang baik itu semuannya dari Allah taala,dan ape yang buruk itu datangnya dari kelemahan ana sendiri.Maaf.

    Reply #26 04 May, 2011, 02:21:28 PM
  • Publish
  • nak tarbiah anak-anak pompuan suruh dia duduk rumah je..rumah tempat selamat..
    percampuran lelaki dan wanita di sekolah dan universiti sebenarnya tidak sesuai sekali..
    jika ada guru yang memberi kata2 "murid2 kena ada sifat berani,tangkas,lasak,kuat dan macam2 lagi la."ayat tu cuma sesuai untuk lelaki saja,sebab tu pompuan nak jadi macam tu jugak,hilang rasa malu dan sifat kepompuanan..sekarang di madrasah dan pondok2 sudah ada percampuran lelaki dan pompuan.ish3..
    « Last Edit: 04 May, 2011, 02:26:12 PM by maliki »

    Reply #27 04 May, 2011, 02:37:49 PM
  • Publish
  • nak displinkan anak2 ialah sejak bayi lagi..bila bayi baru dilahirkan dan menagis sedangkan semua dah ada seperti susu,dah tukar lampin,dan semua keprluan la dah bagi..elok dibiar saja dia menagis,nak menagis,nangis la..lama2 diam la..
      ibubapa jangan kasar tapi tegas!bilamana anak2 merenget dan bergolek mahukan sesuatu yang tak faedah jangn simpati.."katakan kalu boy nak bergolek,meh ayah tolong angkatkan boy diluar rumah,situ lebih best nak golek ke,nak buat ape2 ke"...kalau anak menagis sebab nak mengada ngada,nak terlolong bagi orang dengar,suruh dia tutup mulut dengan tangan kalau nak menagis pun.nanti dia senyap la sebab tak best nangis macam tu..

    Reply #28 04 May, 2011, 03:24:07 PM
  • Publish
  • nak tarbiah anak-anak pompuan suruh dia duduk rumah je..rumah tempat selamat..
    percampuran lelaki dan wanita di sekolah dan universiti sebenarnya tidak sesuai sekali..
    jika ada guru yang memberi kata2 "murid2 kena ada sifat berani,tangkas,lasak,kuat dan macam2 lagi la."ayat tu cuma sesuai untuk lelaki saja,sebab tu pompuan nak jadi macam tu jugak,hilang rasa malu dan sifat kepompuanan..sekarang di madrasah dan pondok2 sudah ada percampuran lelaki dan pompuan.ish3..

    ooo macam tu nak didik anak-anak perempuan...patutlah ada thread perempuan lemah dan lembut~~

    Reply #29 04 May, 2011, 08:14:45 PM
  • Publish
  • What you want your children to be tomorrow, you have to be today - Abdul Nasir Jangda
    A Long Walk Home - http://jaimejoothman.blogspot.com ~ Kerugian & kemiskinan yang paling mengerikan; bahwa surga itu seluas langit & bumi; tapi kita tak beroleh sepijakpun tempat di sana~

    Reply #30 30 June, 2012, 12:52:08 PM
  • Publish
  • Siapa yang takda anak,tak rasa nikmat.
    Siapa yang ada anak,tak rasa rehat.


    :senyum:

    jangan marah pula pernyataan ni,ni bukan ayat saya, tapi fikir-fikirkanlah simboliknya..

    Reply #31 01 July, 2012, 01:02:54 AM
  • Publish
  • Pernah dengar tentang sekolah khalifah method tak? Saya selalu dengar kawan bercerita tentang tu. sekolah tu ajar kanak-kanak mengikut cara islam yang sebenar. Teman-Teman HALAQIAN yang punya anak, bolehlah cuba bertanya dan mendapatkan maklumat lebih lanjut.
    "Ya Allah, janganlah Engkau condongkan hati kami kepada kesesatan setelah Engkau berikan petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi-Mu, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi."

    Reply #32 01 July, 2012, 02:29:05 AM
  • Publish
  • tambahkan pengetahuan kita tentang pendidikan islam..kita memerlukan banyak detail-detail praktis cara nabi saw dalam mendidik generasi muslim.  tentang ath-thiflu,ash-shabiy,al-ghulam,asy-syabab....  anak ni amanah bagi orang tua...

    yang muda ada bagusnya beringat awal dari yang tua  or yang tua bagus beringat sebab sedar.
    yang muda bagus sedar awal or yang tua kira bagus tersedar.

    jangan ingat yang muda tetap akalnya muda dan yang tua jangan perlekeh yang muda dan yang muda hormat yang tua.
    « Last Edit: 01 July, 2012, 02:45:14 AM by azrinkun »
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    12 Replies
    8721 Views
    Last post 30 November, 2012, 01:12:56 PM
    by wanita4adam
    2 Replies
    2045 Views
    Last post 15 December, 2010, 03:53:14 AM
    by Rahimah Sakinah
    113 Replies
    51853 Views
    Last post 18 May, 2014, 07:11:00 PM
    by Ummi Munaliza