Rendang dan lemang kukus ibuku...

*

Author Topic: Rendang dan lemang kukus ibuku...  (Read 2856 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

24 November, 2009, 12:20:05 PM
  • Publish
  • Rendang Ayam
    Bahan-bahan:
    1 ekor ayam
    4-5 ulas bawang merah besar
    1 inci halia
    1 cm kunyit hidup
    4 batang serai
    1 inci lengkuas
    20 tangkai cili kering (kalau nak pedas tambahlah lagi)
    gula
    garam
    3 sudu besar kerisik
    daun kunyit 2 helai
    1 biji kelapa diperah dan diambil santan
     1 keping asam keping( gelugur )

    Cara-cara:
    1. Potong dan bersihkan ayam. Seeloknya ayam tu dibersihkan dengan tepung gandum sikit, bagi hilang     hanyirnya.
    2. Blend bawang merah, halia, lengkuas, serai dan kunyit.
    3. Blend cili kering.
    4. Sediakan kuali masukkan ayam.Pananskan  ayam dulu biar keluar airnya. masukkan bahan blender tadi dan masukkan santan pulak kacau  sampai agak-agak kering
    6. Biar sampai kering sikit, masukkan kerisik, garam dan gula secukup rasa. Bila dah agak kering masukkan daun kunyit. Siap.


    Lemang kukus
    Pulut 1kg
    Santan RM2
    Daun pisang RM1
    Garam secukup rasa
    Air

    Cara-cara:
    1.   Pulut dibasuh,masukkan santan dan air mengikut sukatan masak nasi biasa. Masukkan garam secukup rasa
    2.   Daun pisang dipanaskan di atas api sehingga layu.
    3.   Masak pulut di atas api sehingga kering santan
    4.   Biarkan sehingga sejuk
    5.   Kemudian bungkus pulut di dalam daun pisang dan diikat kedua-dua hujung dengan benang.
    6.   Kukus selama 1 jam.


    Selamat mencuba..InsyaAllah sedap..Boleh cuba untuk Hari raya aidiladha ni..
    I Luv Allah and Rasulullah...

    Reply #1 24 November, 2009, 02:48:31 PM
  • Publish
  • Macam best....
    Nanti nak try...
    :senyum: syukran ukhti.....

    Reply #2 24 November, 2009, 04:03:20 PM
  • Publish
  • beraya di perantauan kat asrama pulak tu...
    ermm meleleh air liur je la ni...
    hm.. kesian nyer..hu3.. jap3
    kita nak raya haji kan?
    raya haji wat lemang gak ep?
    macam x buat oun kat kampung eden...

    Reply #3 24 November, 2009, 04:07:18 PM
  • Publish
  • Salam..

    hatiwanita9 raye kat asrama je..
    ala xpe, korban je sorang kawan kat ci2,
    xde nak kempunan dah nnt. :senyum:..

    Biar di manapun kita berada, beraya di mana, sudah tentu, beraya bersama keluarga adalah satu harapan yang besar.
    InsyaAllah bersama kita berdoa moga jemaah kita selamat dalam perjalanan mereka.. Amin ya rab..

    Reply #4 25 November, 2009, 10:23:58 AM
  • Publish
  • wah....sedapnyer..^___^
    Aku sentiasa ingin menumpahkan darah seorg Zionis!

    divider3
    halaqahforum4