Tempoh Iddah Seorang Perempuan

*

Author Topic: Tempoh Iddah Seorang Perempuan  (Read 27630 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Delima^Biru

  • *
  • Posts: 122
  • Kembara ku di Kejora Biru
    • View Profile
19 November, 2009, 05:32:22 AM
  • Publish

  • Seorang wanita yang diceraikan atau kematian suami hendaklah beriddah. (Dieja juga dengan idah, edah, eddah, ‘iddah).

    Apa maksud iddah?

    Iddah ialah satu jangkamasa tertentu yang wajib dilalui oleh seorang perempuan yang baru diceraikan oleh suaminya ataupun kematian suaminya.

    Tujuan beriddah ialah untuk memastikan rahim perempuan itu kosong dari sebarang kandungan. Ia juga dapat memberikan ruang masa bagi suami rujuk semula kepada bekas isterinya. Bagi wanita yang kematian suami pula, tempoh iddah dianggap sebagai tempoh berkabung bagi menunjukkan kesedihan ke atas pemergian suaminya.

    Iddah sebenarnya mempunyai hikmah yang besar kepada perempuan dan lelaki. Walaupun dalam tempoh iddah ini, perempuan dilarang berkahwin lain dan dia juga dikenakan beberapa peraturan lain, iddah sebenarnya memberikan manfaat kepada kedua-dua belah pihak.

    Lelaki yang ingin berkahwin dengan seorang perempuan yang baru bercerai atau kematian suami, jika si perempuan tadi tidak beriddah, tidakkah nanti jika perempuan itu tiba-tiba didapati hamil akan
    menimbulkan keraguan tentang siapakah ayah ‘hakiki’ bagi bayi yang dikandungkan itu?

    Bagi perempuan yang kematian suami pula, iddah merupakan satu penghormatan kepada isteri untuk menzahirkan kesedihan dan dukacita atas pemergian suami tercinta. Tempoh tertentu yang diberikan untuk perempuan yang bernasib malang ini pula dapat membantunya agar tidak berterusan berada dalam kesedihan. Cukuplah tempoh yang ditentukan oleh Allah s.w.t. Selepas habis tempoh itu, hendaklah dia bertawakal kepada Allah dan meneruskan hidupnya dengan kesabaran.


    « Last Edit: 19 November, 2009, 06:09:57 AM by Delima Biru »

    Delima^Biru

    • *
    • Posts: 122
    • Kembara ku di Kejora Biru
      • View Profile
    Reply #1 19 November, 2009, 05:33:43 AM
  • Publish

  • Tempoh Iddah – Bahagian 1


    Tahukah saudara berapa lamakah seseorang perempuan perlu beriddah? Satu bulan? Tiga bulan? Empat bulan? Sampai mati? atau berapa sebenarnya?

    Sebenarnya lain perempuan, lain pula tempoh iddahnya. Tempoh ini bergantung kepada jenis perpisahan yang berlaku dan juga keadaan perempuan tadi. Oleh itu, iddah perempuan yang diceraikan berbeza dengan perempuan yang kematian suami. Iddah perempuan yang sedang hamil ketika perpisahan berlaku juga berbeza. Begitu juga perempuan yang telah putus haid, tidak pernah haid dll. Ops! Jangan pening. Saya akan huraikan satu persatu dalam beberapa post.

    Jenis 1: Tiga kali suci

    Tempoh ini ialah untuk perempuan yang masih didatangi haid dan berpisah melalui perceraian. Maksud tiga kali suci ini ialah, jika dia diceraikan, maka dia perlu beriddah sehingga tiga kali suci daripada haid.
    Firman Allah s.w.t, maksudnya: “Perempuan-perempuan yang diceraikan hendaklah menahan diri mereka (menunggu) selama tiga kali quru’ (suci).” — (al-Baqarah 2:228)

    Bagaimana mengiranya?

    Jika dia diceraikan ketika suci dari haid, maka idahnya akan tamat sebaik sahaja datang haid yang ketiga.
    Contoh: Diceraikan dalam keadaan suci (Suci 1) > Haid 1 > Suci 2 > Haid 2 > Suci 3 > Haid 3 —— iddah habis sebaik sahaja haid 3 bermula.

    Jika dia diceraikan ketika haid, maka idahnya akan tamat sebaik sahaja kedatangan haid yang keempat.
    Contoh: Diceraikan ketika haid (Haid 1) > Suci 1 > Haid 2 > Suci 2 > Haid 3 > Suci 3 > Haid 4 —— iddah habis sebaik sahaja haid 4 bermula.

    Delima^Biru

    • *
    • Posts: 122
    • Kembara ku di Kejora Biru
      • View Profile
    Reply #2 19 November, 2009, 05:34:55 AM
  • Publish

  • Tempoh Iddah – Bahagian 2


    Jenis kedua pula ialah 3 bulan

    Siapa yang perlu beriddah selama 3 bulan? (diulangi, 3 bulan. Ia berbeza dengan 3 kali suci)

    Perempuan yang perlu beriddah selama 3 bulan ialah perempuan yang belum pernah didatangi haid atau yang telah berhenti haidnya. Sekiranya dia diceraikan, maka dia perlu mengira iddah dari hari perceraian hinggalh cukup tiga bulan Qamariyyah. Perlu diingatkan, tempoh 3 bulan ini tidak semestinya 90 hari. Hal ini kerana dalam kalender Islam, ada kalanya jumlah hari sebulan ialah 29 hari dan ada kala berjumlah 30 hari. Tetapi tiada yang berjumlah 31 hari!

    Perempuan yang tidak dikenakan iddah jenis ini ialah perempuan yang kematian suami ataupun diceraikan ketika hamil.

    Firman Allah s.w.t. (maksudnya):
    “Perempuan-perempuan dari kalangan kamu yang putus haid mereka, jika kamu ragui tentang tempoh masa idah mereka, maka masa idah mereka ialah selama tiga bulan. Begitulah juga idah perempuan-perempuan yang belum datang haid.” (al-Talaq 65:4)

    Delima^Biru

    • *
    • Posts: 122
    • Kembara ku di Kejora Biru
      • View Profile
    Reply #3 19 November, 2009, 05:37:18 AM
  • Publish

  • Iddah: Bahagian Tiga (Iddah bagi wanita yang kematian suami)


    Wanita yang kematian suami mempunyai tempoh iddah yang berbeza berbanding perpisahan akibat perceraian. Disebutkan dalam ayat 234 Surah al-Baqarah:
    ((..dan bagi perempuan yang kematian suami di antara kamu dan kemudiannya mahu berkahwin maka hendaklah dia menahan dirinya (beriddahh) selama empat bulan dan sepuluh hari))

    Dalam satu kertas kerja yang ditulis oleh pensyarah saya semasa belajar di Universiti Mu’tah, Jordan, iaitu Dr. Abd al-Hamid al-Majali (ArabLawInfo.com: 2002), dijelaskan tentang hikmah disyariatkan iddah bagi wanita yang kematian suami. Beliau antara lain menjelaskan bahawa ikatan perkahwinan merupakan satu ikatan yang sangat kuat dan suci yang diasaskan oleh perasaan cinta dan kasih sayang. Al-Quran banyak memberikan gambaran yang indah tentang hubungan perkahwinan (lihat: al-Baqarah ayat 187 dan al-Rum ayat 21) di mana pasangan suami isteri menjadi pakaian antara satu sama lain dan dijadikan pula pasangan itu tempat untuk bersenang-senang dan mendapat ketenangan. Ikatan zahir dan batin yang begitu kuat ini pastinya menjadikan perpisahan antara kedua-duanya sangat sukar sekali apatah lagi jika perpisahan itu akibat kematian.

    Al-Majali menambah bahawa iddah antara lain dapat memastikan rahim wanita bersih dari benih suami, mengenang kebaikan dan keindahan hidup bersama suami, menzahirkan kesedihan atas pemergiannya, memelihara kehormatannya serta mengelakkan fitnah. Wanita ialah makhluk tuhan yang dianugerahkan dengan roh dan jasad. Dalam keadaan yang sangat sukar selepas kematian suami, wanita memerlukan masa untuk membiasakan dirinya dengan kehidupan baru yang pastinya jauh berbeza dengan kehidupan semasa suaminya masih hidup.

    TEMPOH IDDAH WANITA YANG KEMATIAN SUAMI

    1) BAGI WANITA/ISTERI YANG TIDAK MENGANDUNG

    Tempohnya ialah 4 bulan 10 hari dari tarikh kematian. Perlu diingatkan bahawa ‘bulan’ di sini ialah bulan dalam kalender Islam/ Hijrah bukannya kalender Masehi. Oleh itu, jumlah hari yang dia kena beriddah ialah kira-kira 130 hari.

    2)BAGI WANITA/ ISTERI YANG MENGANDUNG

    Keadaan ini adalah menyamai keadaan saya yang kehilangan suami tercinta ketika mengandung 8 bulan.

    Untuk wanita seperti ini, secara ringkasnya iddahnya tamat sebaik sahaja melahirkan anak (dan bukan 4 bulan 10 hari). Malah, jika selang masa antara kematian suami dan juga kelahiran anak itu sangat pendek, iddahnya tetap berakhir.

    Contoh, dalam kes saya, ketika suami meninggal dunia, saya sedang sarat mengandung 8 bulan. Kira-kira 40 hari selepas itu, saya pun bersalin. Maka tamatlah iddah saya, iaitu hanya kira-kira 40 hari sahaja.

    Contoh lain, katakanlah jika berlaku kematian ketika si isteri mengandung 2 bulan. Selepas 7 bulan barulah dia bersalin, maka itulah tempoh iddah yang perlu dilaluinya.

    Contoh ketiga, katakanlah pasangan suami isteri menaiki kenderaan dan berlaku kemalangan. Akibat hentaman yang kuat, si suami meninggal di tempat kejadian, manakala si isteri bersalin tidak sampai beberapa saat selepas itu, maka dengan serta merta juga iddahnya berakhir.

    Dalil ataupun hujah bagi hukum ini adalah seperti ayat Quran yang menyebut bahawa perempuan yang mengandung tempoh iddahnya ialah sehingga melahirkan anak (al-Talaq, ayat 4). Dalil daripada hadis sahih juga menjelaskan keadaan perempuan yang hamil ketika kematian suami lalu Rasulullah s.a.w. membenarkannya berkahwin lain selepas bersalin (tidak perlu menunggu hingga 4 bulan 10 hari). Hukum ini telah dijelaskan oleh baginda dalam hadis tentang Sabi’ah al-Aslamiyah yang bersalin beberapa hari selepas kematian suaminya (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

    Demikianlah pendirian majoriti fuqaha dalam kes seperti ini.

    Terdapat pula sebilangan fuqaha yang berpendapat bahawa dalam keadaan ini hendaklah si isteri tadi beriddah mengikut ab’ad al-ajalayn, iaitu tempoh yang paling panjang. Maksudnya, jika tempoh 4 bulan 10 hari lebih panjang dari tarikh bersalin, maka hendaklah wanita itu beriddah selama 4 bulan 10 hari. Tetapi jika tarikh bersalin lebih lewat/ terkemudian berbanding 4 bulan 10 hari, maka hendaklah dia beriddah hinggalah bersalin.

    Pandangan ini di bawa oleh sebilangan kecil fuqaha.
    « Last Edit: 19 November, 2009, 05:40:51 AM by Delima Biru »

    Delima^Biru

    • *
    • Posts: 122
    • Kembara ku di Kejora Biru
      • View Profile
    Reply #4 19 November, 2009, 05:39:59 AM
  • Publish

  • Tempoh Iddah: Bahagian 4 (Iddah Wanita Hamil)


    Disebutkan dalam Surah al-Talaq ayat yang ke 4, maksudnya:
    “Dan bagi wanita-wanita yang hamil, maka ‘ajal’ (tempoh iddah) mereka tamat apabila mereka bersalin.”

    Berdasarkan ayat ini, difahami bahawa tempoh iddah bagi perempuan yang diceraikan ketika sedang hamil akan berakhir apabila dia bersalin. Hukum ini mudah difahami kerana antara sebab diwajibkan iddah ialah untuk memastikan rahim wanita tersebut bersih daripada percampuran benih lelaki. Jadi, apabila dia bersalin, maka anak hasil percampuran dengan benih suami telah keluar dan rahimnya telah bersih. Bersih dalam erti kata, tiada benih lelaki dan tiada janin di dalam rahim.

    Delima^Biru

    • *
    • Posts: 122
    • Kembara ku di Kejora Biru
      • View Profile
    Reply #5 19 November, 2009, 06:08:46 AM
  • Publish

  • Bagaimana iddah bagi wanita yang tiada haid, tidak pernah haid atau telah putus haid – menopause


    Bagi kes wanita yang tiada haid, tidak pernah haid atau telah pun habis haid (haidh), jika:

    1. kematian suami (dan tidak mengandung)- maka iddahnya ialah 4 bulan 10 hari
    2. mengandung semasa diceraikan atau kematian suami- maka iddahnya ialah sehingga dia melahirkan anak atau keguguran.
    3. diceraikan… hah, yang ni panjang sikit ceritanya

    Wanita yang tiada/tidak pernah/telah putus haid, iddahnya ialah 3 bulan dari perpisahan.
    Wanita golongan ini termasuklah perempuan yang belum baligh, atau perempuan yang telah baligh tetapi tiada haidh dan juga wanita yang telah tua iaitu telah putus haid.

    Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Talaq, ayat 4, maksudnya:
    “Dan bagi yang telah ya’s (putus) dari haidh dari kalangan wanita-wanita kamu jika karmu ragu, maka iddahnya ialah tiga bulan, dan begitu juga bagi wanita yang belum haidh”

    Jadi, di sini jelaslah bahawa bagi ibu-ibu, makcik-makcik yang telah berhenti haid (putus haid), jika diceraikan maka iddahnya ialah 3 bulan.

    Penjelasan tentang 3 bulan

    Hendaklah menggunakan kalender Islam, iaitu 3 bulan ini bermaksud 3 bulan qamariyah, iaitu sebanyak 90 hari.
    Walaupun demikian, tidak dinafikan terdapat perbezaan pandangan di kalangan fuqaha mengenai bilangan 3 bulan tersebut. Menurut Muhammad Uqlah, para fuqaha sependapat bahawa jika perceraian berlaku pada awal bulan, maka bulan itu dikira 1 bulan pertama, jadi, bilangan hari mungkin kurang dari 90 hari.



    Delima^Biru

    • *
    • Posts: 122
    • Kembara ku di Kejora Biru
      • View Profile
    Reply #6 19 November, 2009, 06:14:34 AM
  • Publish

  • Apa yang tidak boleh dilakukan oleh wanita yang berada dalam iddah kematian suami?

    Wanita yang kematian suami hendaklah beriddah selama 4 bulan 10 hari. Tetapi jika dia mengandung, maka hendaklah dia beriddah sehingga bersalin. Tempoh ini digunakan untuk memastikan rahim kosong (bersih) dan digunakan oleh wanita untuk menyatakan kesedihan atas kematian suami. Ia juga merupakan fasa perubahan yang sukar dan perlu disokong oleh kaum keluarga, rakan-taulan dan jiran tetangga.

    Terdapat LIMA larangan yang dikenakan ke atas wanita yang kematian suami:

    1. bertunang (secara berterus-terang)
    2. berkahwin
    3. berhias pada diri atau pakaian
    4. tidur di rumah selain rumah yang biasa didiami semasa hayat suami
    5. keluar dari rumah tanpa ada tujuan penting yang tertentu

    PERTAMA: BERTUNANG SECARA BERTERUS-TERANG


    Para fuqaha sependapat bahawa wanita yang dalam iddah tidak boleh bertunang ataupun dipinang dengan cara berterus-terang. Namun jika mahu dipinang dengan berkias, maka ia diharuskan sebagaimana firman Allah s.w.t yang bermaksud, “Tiada larangan ke atas kamu tentang apa yang kamu kiaskan untuk meminang wanita”.

    KEDUA: BERKAHWIN

    Sebagaimana yang telah disebutkan di awal tadi, tujuan iddah iaitu untuk memastikan rahim bersih dari benih suami. Firman Allah s.w.t., maksudnya: “Dan janganlah melakukan ikatan pernikahan hinggalah sampai tempoh tangguhnya (iddahnya)”. Ayat ini menjelaskan bahawa wanita yang dalam iddah tidak boleh bernikah sehinggalah tamat tempoh iddah tersebut.

    KETIGA: BERHIAS DAN BERWANGI-WANGIAN PADA DIRI ATAU PAKAIAN

    Wanita dalam iddah wajib menjauhkan diri daripada perhiasan atau berhias-hias sama ada pada tubuh badan mahupun pada pakaian. Malah dianjurkan supaya wanita ini menyatakan kesedihan atas kematian suami dan mengelakkan diri daripada menjadi perhatian lelaki kerana dia berada dalam fasa dilarang bernikah. Ini dapat mengelakkannya daripada perkara-perkara terlarang serta menghindari fitnah.

    Dalam hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim, Rasulullah s.a.w. ada menjelaskan bahawa tidak dihalalkan bagi wanita yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat untuk berkabung lebih dari 3 hari kecuali kerana (kematian) suami. Baginda seterusnya menjelaskan bahawa wanita yang kematian suami tidak boleh memakai celak, tidak boleh memakai pakaian yang berhias-hias dan tidak boleh menggunakan pewangi (perfume), kecuali jika dia membersihkan diri iaitu dengan sedikit haruman sahaja. [Lihat penjelasan lanjut dalam Fath al-Bari, jld 9, hlm. 491].

    Hadis sahih ini jelas menyatakan bahawa wanita yang kematian suami dilarang memakai wangi-wangian, berhias pada diri atau pakaian termasuk memakai barang kemas pada badan. Dalam hal ini, dianjurkan supaya wanita ini menjauhkan diri daripada memakai pakaian yang menarik perhatian seperti berwarna terang kerana dikhuatiri akan membawa fitnah dan keinginan pada lelaki sedangkan dia masih dalam tempoh larangan berkahwin.

    Walau bagaimanapun, tidak semestinya wanita dikehendaki memakai pakaian berwarna hitam. Hitam ialah lambang berkabung bagi seluruh penduduk dunia. Harus wanita dalam iddah berpakaian hitam tetapi tiada larangan untuk dia memakai pakaian berwarna lain.

    Diharuskan juga menggunakan pewangi sekadar untuk menghilangkan bau yang busuk pada badan seperti semasa mandi wajib selepas habis haidh iaitu digunakan pada faraj.

    Diharuskan pula memakai celak untuk perubatan, tetapi jika mahu dipakai untuk kecantikan, maka ia dilarang.

    Diwajibkan ke atas wanita untuk tetap menjaga kebersihan seperti mandi, bersyampu, menyabun badan dll tetapi hendaklah mengelakkan daripada menggunakan peralatan yang mempunyai wangian atau sekurang-kurangnya wangiannya sangat sedikit.

    KEEMPAT: TIDUR DI RUMAH LAIN

    Larangan ini terpakai untuk wanita yang berada dalam iddah kematian suami dan juga iddah perceraian biasa.

    Ertinya, dilarang tidur di rumah yang bukan menjadi kebiasaannya tidur semasa masih dalam ikatan perkahwinan.

    Firman Allah s.w.t., maksudnya: “Jika kamu menceraikan isteri-isteri kamu maka ceraikanlah mengikut masanya dan hendaklah isteri-isteri kamu mengikut iddah dan takutilah Allah tuhan kamu. Janganlah kamu keluarkan isteri-isteri kamu dari rumah-rumah mereka dan janganlah pula mereka keluar darinya kecuali jika datang kebinasaan yang jelas.” [Surah al-Talaq: ayat 1].

    Dalil ini terpakai ke atas semua wanita yang berada dalam iddah bahawa mereka dilarang meninggalkan rumah yang menjadi tempat tinggal mereka selama ini. Malah suami yang menceraikan juga dilarang menghalau keluar isteri yang diceraikan. Kelonggaran untuk tinggalkan rumah hanya dibenarkan jika ‘datang kebinasaan yang jelas’ seperti banjir, rumah hampir roboh dan sebarang ancaman yang lain.

    Hujah ini disokong pula oleh hadis sahih bahawa pada satu ketika seorang sahabat wanita bernama Furai’ah telah kematian suami dan memohon kebenaran Rasulullah s.a.w. untuk pulang ke rumah keluarganya. Namun Rasulullah s.a.w. memerintahkannya untuk terus tinggal di rumah yang selama ini didiami sehingga habis iddah iaitu 4 bulan 10 hari. Sabda baginda s.a.w. maksudnya: “Tinggallah tetap di rumah kamu sehingga habis tempoh tangguh (iddah)”.

    KELIMA: KELUAR DARI RUMAH TANPA TUJUAN (KEPERLUAN TERTENTU)


    Larangan tidur di rumah lain mempunyai kaitan dengan larangan yang kelima iaitu tidak dibenarkan keluar dari rumah jika tiada keperluan atau tujuan tertentu yang penting. Hal ini disepakati oleh majoriti fuqaha.

    Hadis sahih yang diriwayatkan oleh Muslim menjelaskan bahawa Jabir bin Abdullah berkata, maksudnya: “Ibu saudaraku telah diceraikan, kemudian dia mahu memetik nakhil (buah kurma) maka seorang lelaki telah melarangnya (daripada keluar memetik nakhil), maka ibu saudaraku pergi bertemu Rasulullah s.a.w., maka baginda bersabda: Bahkan pergilah memetik buah tersebut mungkin kamu dapat bersedekah dengannya atau melakukan perkara yang baik.”

    Para fuqaha mengqiyaskan hadis ini dengan wanita yang dalam iddah kematian suami bahawa lebih utama lagi untuk membenarkan mereka keluar rumah terutamanya untuk mencari nafkah kerana tidak ada orang yang menanggung nafkah mereka. [Sila ambil perhatian bahawa wanita yang diceraikan, nafkahnya semasa dalam iddah masih ditanggung oleh suami yang menceraikan. Jika suami engkar, buatlah aduan dan tuntutan di Mahkamah Syariah].

    Dalam satu hadis yang lain, isteri-isteri para syuhada Perang Uhud yang tinggal berjiran bertemu Rasulullah s.a.w. dan bertanya, maksudnya: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami berasa gusar di malam hari, bolehkah kami tidur di rumah jiran kami? Apabila siang kami akan pulang ke rumah kami.” Rasulullah s.a.w. menjawab, “Bercakaplah sesama kamu tetapi apabila kamu mahu tidur maka kembali setiap wanita ke rumah masing-masing.”

    Dalam kitab-kitab fiqh banyak disebutkan tentang keharusan wanita dalam iddah kematian suami untuk keluar dari rumah pada waktu siang tetapi dengan syarat terdapat tujuan tertentu dan penting. Menurut para fuqaha, antara perkara tersebut ialah seperti untuk mencari nafkah dan membeli barang keperluan rumah. Dalam mazhab Maliki pula ditambah penjelasan bahawa perempuan yang berada dalam iddah dilarang keluar untuk ziarah menziarahi, dilarang keluar berdagang (berniaga) (kecuali jika itu sumber nafkahnya), dilarang keluar untuk mengucapkan tahniah (seperti menghadiri majlis perkahwinan, pertunangan, hari jadi dan kelahiran bayi), dilarang keluar untuk mengucapkan takziah (seperti menziarahi orang sakit atau kematian) dan dilarang tidur kecuali di dalam rumahnya sendiri. Majoriti fuqaha juga berpendapat bahawa wanita yang dalam iddah dilarang mengerjakan haji atau umrah.

    Untuk pencerahan lanjut, lihat Bada’i al-Sana’i, al-Syarh al-Saghir, Nihayat al-Muhtaj fi Fiqh al-Syafii dan Kashshaf al-Qina’.


    princess_fiZz

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #7 26 January, 2010, 09:27:59 PM
  • Publish
  • bagaimana penentuan hukum 'iddah menurut empat mazhab?

    mooks

    • *
    • Posts: 801
      • View Profile
    Reply #8 31 January, 2010, 11:10:29 AM
  • Publish
  • bagaimana penentuan hukum 'iddah menurut empat mazhab?

    Tolong dispesifikkan....hukum iddah yang mana nie?? jumlah waktunya atau larangan2nya atau apa??? 4 mazhab ni banyak kalau kena ulas semua,..boleh jadi makalah ni...

    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    parit

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #9 15 December, 2010, 11:22:52 PM
  • Publish
  • salam...
    adakah sama eddah bg isteri yg telah lama tidak "disentuh" suaminya. contoh selama 2 tahun.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14488
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #10 15 December, 2010, 11:27:11 PM
  • Publish
  • salam...
    adakah sama eddah bg isteri yg telah lama tidak "disentuh" suaminya. contoh selama 2 tahun.

    Sama saja parit. Selagi dia berstatus isteri dan pernah disetubuhi, tetap tempoh eddah nya sama,ia itu 3 kali suci.

    Jenis 1: Tiga kali suci


    Tempoh ini ialah untuk perempuan yang masih didatangi haid dan berpisah melalui perceraian. Maksud tiga kali suci ini ialah, jika dia diceraikan, maka dia perlu beriddah sehingga tiga kali suci daripada haid.
    Firman Allah s.w.t, maksudnya: “Perempuan-perempuan yang diceraikan hendaklah menahan diri mereka (menunggu) selama tiga kali quru’ (suci).” — (al-Baqarah 2:228)

    Bagaimana mengiranya?


    Jika dia diceraikan ketika suci dari haid, maka idahnya akan tamat sebaik sahaja datang haid yang ketiga.
    Contoh: Diceraikan dalam keadaan suci (Suci 1) > Haid 1 > Suci 2 > Haid 2 > Suci 3 > Haid 3 —— iddah habis sebaik sahaja haid 3 bermula.

    Jika dia diceraikan ketika haid, maka idahnya akan tamat sebaik sahaja kedatangan haid yang keempat.
    Contoh: Diceraikan ketika haid (Haid 1) > Suci 1 > Haid 2 > Suci 2 > Haid 3 > Suci 3 > Haid 4 —— iddah habis sebaik sahaja haid 4 bermula.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    gruggle10

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #11 12 November, 2012, 09:28:16 PM
  • Publish
  •  :)

    di kampung saya ada seorang wanita bertaraf nenek yang suaminya baru meninggal dunia pada bulan puasa yang lepas(dalam seminggu sebelum raya).Dia berhasrat untuk membuat majlis perkahwinan cucunya di rumahnya,dan anaknya bersetuju untuk mengadakan majlis perkahwinan anak lelakinya dirumah ibunya itu..

    soalan;

    adakah ada apa-apa halangan dari nenek tersebut dari membuat majlis kahwin cucunya dirumahnya.adakah perlu si nenek untuk tunggu hingga tempoh berkabung atau eddahnya selesai?

    dan bagaimana jika ada di antara anaknya yang menyatakan hal hadis mengenai tempoh berkabung ini dan  tidak bersetuju dengan majlis itu yang mana  menyebabkan si nenek terasa hati dan seterusnya menyebabkan perbalahan antara si anaknya  dan wanita(si nenek) tersebut dan mengganggu silaturrahimnya dengan anaknya itu?mana harus diutamakan?Silaturrahim atau Tempoh berkabung tersebut?
     :jaz:

    sabmeera

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #12 27 November, 2012, 06:40:21 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum.

    Macam mana pula kalau si isteri yang kematian suami ,yang masih belum disetubuhi dan dalam masa kurang daripada 4 bulan 10 hari, perlu menyambung pelajaran di luar negara? bolehkah dia meneruskan niat untuk menyambung pelajarannya itu memandangkan telah tertakluk dengan kontrak pihak pemberi biasiswa?

    Dan macam mana pula bagi suami isteri yang tinggal berjauhan kerana si isteri dan si suami belajr di dua tempat yang berbeza, adakah apabila si suami itu meninggal dunia,bagaimanakah perjalanan iddah si isteri?

    Harap maklum balas yang jelas.terima kasih :)

    imanhunter

    • *
    • Posts: 161
    • Hunting the real within me
      • View Profile
    Reply #13 30 November, 2012, 09:07:44 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum.

    Macam mana pula kalau si isteri yang kematian suami ,yang masih belum disetubuhi dan dalam masa kurang daripada 4 bulan 10 hari, perlu menyambung pelajaran di luar negara? bolehkah dia meneruskan niat untuk menyambung pelajarannya itu memandangkan telah tertakluk dengan kontrak pihak pemberi biasiswa?

    Dan macam mana pula bagi suami isteri yang tinggal berjauhan kerana si isteri dan si suami belajr di dua tempat yang berbeza, adakah apabila si suami itu meninggal dunia,bagaimanakah perjalanan iddah si isteri?

    Harap maklum balas yang jelas.terima kasih :)

    bagi hal yang pertama, wajib untuk dia menangguh niat menyambung belajar itu sehingga tamat tempoh eddah 4 bulan 10 hari. sepertimana yang difirmankan Allah dalam surah al-Baqarah ayat 234. Tidak dibenarkan wanita yang kematian suami meninggalkan rumah melainkan untuk keperluan (beli makanan, bayar bil dll)

    bagi hal yang kedua, perjalanan isteri bergantung kepada keadaan isteri, sama ada mengandung atau tak.

    "Katakanlah (Wahai Muhammad) semua (kebaikkan dan keburukkan) itu (datangnya) dari sisi Allah)

    Seorang diri berkelana, Mencari diri dalam dalam diri,
    Aku mencari dia dalam dia, Aku mencari cinta dalam cinta,

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    14 Replies
    4273 Views
    Last post 13 April, 2012, 09:37:09 AM
    by Ummi Munaliza
    1 Replies
    1672 Views
    Last post 23 February, 2010, 10:20:40 AM
    by Ummi Munaliza
    1 Replies
    986 Views
    Last post 21 June, 2012, 05:21:08 PM
    by imanhunter