Kamus Bahasa Kelate dan Terengganu

Author Topic: Kamus Bahasa Kelate dan Terengganu  (Read 60052 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

mualli

  • *
  • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    • View Profile
16 November, 2009, 08:52:37 PM
 :)
Di sebabkan Elzudin sibuk dengan examnyer Mualli ingin
membantunya mewujudkan kamus bahasa Kelantan dan Terengganu.
Bukan apa ada ramai kat tempat kerja Mualli org kelantan..dan kalau depa kecek..Mualli tak reti nak balas...
kalu balas pun jadi bahasa PENTAN (Penang + Kelantan)
Grrr...geram ;-)

Ini antara perkataan yg Mualli dah belajar sikit- sikit:
1. Gedebe- Hero/ teror
2. Ghoyat- bagitau
3. Supik- Beg plastik kot
4. Gelenya- gtal
5. Gewe- Kekasih
6- Tok sei- Tak mahu[/center]
7. Gocah- bergaduh
9. Timun- Tembikai
10. Gapow - apo
11. Kecek - cakap

itu jerlah takat nie yg Mualli tau harap- harap sudi2 la orang Kelantan dan Terengganu tambah...
kalau ada yang salah mintak maaf banyak- banyak :jaz:
Berjihad Fisabilillah...
Paksalah diri untuk melakukan ibadat...baguss gabuss
Berilmu...Beramal...kerana ALLAH!
PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
http://jomperahotakk.blogspot.com/
http://imageshack.us/

Riot_heroes

  • *
  • IMMORTALITY
    • View Profile
Reply #1 16 November, 2009, 09:11:28 PM
sete = Syaitan

Ime = Iman

You'll Never Walk Alone

 Akaun Akhirat Anda No: CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services

assiddiq

  • *
  • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
    • View Profile
Reply #2 16 November, 2009, 09:13:17 PM
Pletim = Straw
"Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
assiddiq@ymail.com

Reply #3 16 November, 2009, 09:15:35 PM
Assalamualaikum..
sdra muali, ade sdkit pmbtulan..tp lbh kurg jer..

gocoh-gaduh
ike-ikan
aye-ayam
kuba-kerbau
ghima-harimau
woh-buah
e.g. - woh seto(buah maggis)
       -woh lasat(buah langsat)

mualli

  • *
  • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    • View Profile
Reply #4 16 November, 2009, 09:33:13 PM
Assalamualaikum..
sdra muali, ade sdkit pmbtulan..tp lbh kurg jer..

gocoh-gaduh
ike-ikan
aye-ayam
kuba-kerbau
ghima-harimau
woh-buah
e.g. - woh seto(buah maggis)
       -woh lasat(buah langsat)
timo kasih atas pembetulan..
peliknyer orang Terengganu panggil straw payah nak sebut nie..;-)

Reply #5 17 November, 2009, 08:41:54 PM
bekwoh(big work)=kenduri
YA ALLAH....ampunilah dosaku hari ini,semalam,dan hari2 yg akan dtg..
kuatkanlah hati ini semoga thabat dlm perjuangan agamaMU..

assiddiq

  • *
  • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
    • View Profile
Reply #6 17 November, 2009, 08:47:42 PM
Pletim tu bahasa kelantan.. Sbb sy ni asal kelantan so ingat la skit2..

Baju Kumbe = Baju melayu..

Lagi satu kepala tali pinggang lupe org kelantan panggil apa..

Reply #7 17 November, 2009, 10:01:18 PM
Pletim = Straw
pletim??:senyum:..tak ada kena mengena langsung dengan straw
"keyakinanku..kepercayaanku..keikhlasanku..dan cintaku hanya milik Allah..peliharalah daku agar sentiasa menjadi hamba yang solehah.."

assiddiq

  • *
  • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
    • View Profile
Reply #8 17 November, 2009, 10:01:55 PM
:senyum:.. Tau xpe..

Reply #9 17 November, 2009, 10:04:46 PM
:senyum:.. Tau xpe..

lagi..ada lagi perkataan pelik2?

assiddiq

  • *
  • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
    • View Profile
Reply #10 17 November, 2009, 10:09:57 PM
Bollokwok = Serabut
Derah = Cepat..
Supik = Plastik

Yg lain rasa nya sama je.. cuma kalau tganu ada E ngan G kat belakang.. Kalau Kelantan ni ada O ngan E kat belakang.. Tgk ayat la

elzuddin

  • *
  • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
    • View Profile
Reply #11 17 November, 2009, 10:14:32 PM
:sedihnya:........soho nama kawe weh....adow dkt posting..hrhr

elzuddin

  • *
  • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
    • View Profile
Reply #12 17 November, 2009, 10:15:24 PM
rebeh - x bagus

kube -  x ganah

Reply #13 17 November, 2009, 10:16:40 PM
tea' o beng so!!!
~bErSuJuD KpD ALLAH ~

assiddiq

  • *
  • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
    • View Profile
Reply #14 17 November, 2009, 10:17:33 PM

mualli

  • *
  • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    • View Profile
Reply #15 17 November, 2009, 10:20:33 PM
tea' o beng so!!!

dasat juga  bahaso Kelate nur..he3

Reply #16 17 November, 2009, 10:22:08 PM

Reply #17 17 November, 2009, 10:23:10 PM
Quote
Lagi satu kepala tali pinggang lupe org kelantan panggil apa..

oreklate panggil pende' la...dengan imalah pada de'...hheehe
~hidup di dunia hanya sementara..tiada yang abadi kecuali Allah Taala.~

Reply #18 17 November, 2009, 10:24:41 PM
tea' o beng so!!!

dasat juga  bahaso Kelate nur..he3

belasah je kak...:senyum:...roomate yang sekarang orang kelantan , yang dulu pun kelantan jugak..tahu la jugak sikit2..:senyum:..

elzuddin

  • *
  • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
    • View Profile
Reply #19 17 November, 2009, 10:27:09 PM
keda " tea obeng 50 sen" adow dkt..cabang tiga kube kiang..heheh

divider3
halaqahforum4