Kamus Bahasa Kelate dan Terengganu

Author Topic: Kamus Bahasa Kelate dan Terengganu  (Read 30451 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

mualli

  • *
  • Posts: 462
  • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    • View Profile
16 November, 2009, 08:52:37 PM
  • Publish
  •  :)
    Di sebabkan Elzudin sibuk dengan examnyer Mualli ingin
    membantunya mewujudkan kamus bahasa Kelantan dan Terengganu.
    Bukan apa ada ramai kat tempat kerja Mualli org kelantan..dan kalau depa kecek..Mualli tak reti nak balas...
    kalu balas pun jadi bahasa PENTAN (Penang + Kelantan)
    Grrr...geram ;-)

    Ini antara perkataan yg Mualli dah belajar sikit- sikit:
    1. Gedebe- Hero/ teror
    2. Ghoyat- bagitau
    3. Supik- Beg plastik kot
    4. Gelenya- gtal
    5. Gewe- Kekasih
    6- Tok sei- Tak mahu[/center]
    7. Gocah- bergaduh
    9. Timun- Tembikai
    10. Gapow - apo
    11. Kecek - cakap

    itu jerlah takat nie yg Mualli tau harap- harap sudi2 la orang Kelantan dan Terengganu tambah...
    kalau ada yang salah mintak maaf banyak- banyak :jaz:
    « Last Edit: 17 November, 2009, 10:42:18 PM by mualli »
    Berjihad Fisabilillah...
    Paksalah diri untuk melakukan ibadat...baguss gabuss
    Berilmu...Beramal...kerana ALLAH!
    PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    http://jomperahotakk.blogspot.com/
    http://imageshack.us/

    Riot_heroes

    • *
    • Posts: 595
    • IMMORTALITY
      • View Profile
    Reply #1 16 November, 2009, 09:11:28 PM
  • Publish
  • sete = Syaitan

    Ime = Iman

    You'll Never Walk Alone

     Akaun Akhirat Anda No: CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #2 16 November, 2009, 09:13:17 PM
  • Publish
  • Pletim = Straw
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    elyas

    • *
    • Posts: 140
      • View Profile
    Reply #3 16 November, 2009, 09:15:35 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..
    sdra muali, ade sdkit pmbtulan..tp lbh kurg jer..

    gocoh-gaduh
    ike-ikan
    aye-ayam
    kuba-kerbau
    ghima-harimau
    woh-buah
    e.g. - woh seto(buah maggis)
           -woh lasat(buah langsat)

    mualli

    • *
    • Posts: 462
    • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
      • View Profile
    Reply #4 16 November, 2009, 09:33:13 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..
    sdra muali, ade sdkit pmbtulan..tp lbh kurg jer..

    gocoh-gaduh
    ike-ikan
    aye-ayam
    kuba-kerbau
    ghima-harimau
    woh-buah
    e.g. - woh seto(buah maggis)
           -woh lasat(buah langsat)
    timo kasih atas pembetulan..
    peliknyer orang Terengganu panggil straw payah nak sebut nie..;-)

    hamimah

    • *
    • Posts: 632
      • View Profile
    Reply #5 17 November, 2009, 08:41:54 PM
  • Publish
  • bekwoh(big work)=kenduri
    YA ALLAH....ampunilah dosaku hari ini,semalam,dan hari2 yg akan dtg..
    kuatkanlah hati ini semoga thabat dlm perjuangan agamaMU..

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #6 17 November, 2009, 08:47:42 PM
  • Publish
  • Pletim tu bahasa kelantan.. Sbb sy ni asal kelantan so ingat la skit2..

    Baju Kumbe = Baju melayu..

    Lagi satu kepala tali pinggang lupe org kelantan panggil apa..

    an-nisa

    • *
    • Posts: 507
      • View Profile
    Reply #7 17 November, 2009, 10:01:18 PM
  • Publish
  • Pletim = Straw
    pletim??:senyum:..tak ada kena mengena langsung dengan straw
    "keyakinanku..kepercayaanku..keikhlasanku..dan cintaku hanya milik Allah..peliharalah daku agar sentiasa menjadi hamba yang solehah.."

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #8 17 November, 2009, 10:01:55 PM
  • Publish
  • :senyum:.. Tau xpe..

    an-nisa

    • *
    • Posts: 507
      • View Profile
    Reply #9 17 November, 2009, 10:04:46 PM
  • Publish
  • :senyum:.. Tau xpe..

    lagi..ada lagi perkataan pelik2?

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #10 17 November, 2009, 10:09:57 PM
  • Publish
  • Bollokwok = Serabut
    Derah = Cepat..
    Supik = Plastik

    Yg lain rasa nya sama je.. cuma kalau tganu ada E ngan G kat belakang.. Kalau Kelantan ni ada O ngan E kat belakang.. Tgk ayat la

    elzuddin

    • *
    • Posts: 578
    • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
      • View Profile
    Reply #11 17 November, 2009, 10:14:32 PM
  • Publish
  • :sedihnya:........soho nama kawe weh....adow dkt posting..hrhr

    elzuddin

    • *
    • Posts: 578
    • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
      • View Profile
    Reply #12 17 November, 2009, 10:15:24 PM
  • Publish
  • rebeh - x bagus

    kube -  x ganah
    « Last Edit: 17 November, 2009, 10:19:03 PM by elzuddin »

    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Reply #13 17 November, 2009, 10:16:40 PM
  • Publish
  • tea' o beng so!!!
    ~bErSuJuD KpD ALLAH ~

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #14 17 November, 2009, 10:17:33 PM
  • Publish

  • mualli

    • *
    • Posts: 462
    • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
      • View Profile
    Reply #15 17 November, 2009, 10:20:33 PM
  • Publish
  • tea' o beng so!!!

    dasat juga  bahaso Kelate nur..he3

    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Reply #16 17 November, 2009, 10:22:08 PM
  • Publish

  • jami

    • *
    • Posts: 9
      • View Profile
    Reply #17 17 November, 2009, 10:23:10 PM
  • Publish
  • Quote
    Lagi satu kepala tali pinggang lupe org kelantan panggil apa..

    oreklate panggil pende' la...dengan imalah pada de'...hheehe
    ~hidup di dunia hanya sementara..tiada yang abadi kecuali Allah Taala.~

    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Reply #18 17 November, 2009, 10:24:41 PM
  • Publish
  • tea' o beng so!!!

    dasat juga  bahaso Kelate nur..he3

    belasah je kak...:senyum:...roomate yang sekarang orang kelantan , yang dulu pun kelantan jugak..tahu la jugak sikit2..:senyum:..

    elzuddin

    • *
    • Posts: 578
    • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
      • View Profile
    Reply #19 17 November, 2009, 10:27:09 PM
  • Publish
  • keda " tea obeng 50 sen" adow dkt..cabang tiga kube kiang..heheh

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    39 Replies
    19439 Views
    Last post 18 November, 2013, 06:53:52 PM
    by Ana Tholibah
    1 Replies
    1201 Views
    Last post 28 September, 2009, 09:44:35 PM
    by syarqowy
    10 Replies
    2736 Views
    Last post 11 November, 2009, 07:51:07 PM
    by dya adriza