Andai Kau Tiada Tempat Untuk Mengadu

*

Author Topic: Andai Kau Tiada Tempat Untuk Mengadu  (Read 25177 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Delima^Biru

  • *
  • Kembara ku di Kejora Biru
    • View Profile
12 November, 2009, 09:18:16 AM
  • Publish


  • Assalammualaikum wbt

    Seandai ada di antara kita,merasa tiada tempat mengadu cerita,kesenangan dan kepahitan,jangan kita lupa kita masih punya yg ESA yang lebih memahami.Marilah kita sama-sama merenungkan ayat ini...


    "Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran
    "(2:186)


    Petikan ayat di atas adalah satu antara beberapa ayat di dalam Al Quran yang meyarankan agar kita berdoa kepada ALLAH.


    Sesungguhnya doa merupakan satu wasilah untuk kita mendekatkan diri kepada ALLAH.

    Bersyukurlah kepdaNYA apabila hajat kita disampaikan,

    Teruskanlah berdoa kepadaNYA dengan penuh pengharapan...dan mengharapkan petunjuk.

    Hakikatnya ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hambaNYA

    Allahu’alam



    Reply #1 12 November, 2009, 11:03:39 AM
  • Publish
  • Allahumma..tabahkanlah jiwaku..Allahhumma..redhailah diriku..Allahumma..ketahuilah..aku amat mencintaimu.. engkau yang paling aku cinta..aku serahkan jiwa dan raga,hanya untukMu..kerana ENGKAU maha agung,wahai Penciptaku..~~
    "keyakinanku..kepercayaanku..keikhlasanku..dan cintaku hanya milik Allah..peliharalah daku agar sentiasa menjadi hamba yang solehah.."

    Reply #2 16 November, 2009, 07:57:52 PM
  • Publish
  • Hanya PadaNya tempat kita mengadu, semua yang berlaku dengan kehendakNya

    Reply #3 16 November, 2009, 08:32:02 PM
  • Publish
  • Kalau ada masalah, selalu mengadu dengan mak.. selalu berfikir.. jika dapat membuat pilihan.. saya nak mak hidup untuk selama2nya.. jangan tinggalkan saya. walaupun dah berumahtangga. mak juga tempat luahkan perasaan. gembira pun, tak sabar nak hebahkan padanya.

    Qishashul

    • *
    • Aku sentiasa ingin menumpahkan darah seorg Zionis!
      • View Profile
    Reply #4 22 November, 2009, 12:30:01 PM
  • Publish


  • Assalammualaikum wbt

    Seandai ada di antara kita,merasa tiada tempat mengadu cerita,kesenangan dan kepahitan,jangan kita lupa kita masih punya yg ESA yang lebih memahami.Marilah kita sama-sama merenungkan ayat ini...


    "Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran
    "(2:186)


    Petikan ayat di atas adalah satu antara beberapa ayat di dalam Al Quran yang meyarankan agar kita berdoa kepada ALLAH.


    Sesungguhnya doa merupakan satu wasilah untuk kita mendekatkan diri kepada ALLAH.

    Bersyukurlah kepdaNYA apabila hajat kita disampaikan,

    Teruskanlah berdoa kepadaNYA dengan penuh pengharapan...dan mengharapkan petunjuk.

    Hakikatnya ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hambaNYA

    Allahu’alam



    yes right!
    Aku sentiasa ingin menumpahkan darah seorg Zionis!

    cikanaISLAM

    • *
    • Salam ta'aruf
      • View Profile
    Reply #5 16 December, 2009, 10:04:17 PM
  • Publish
  • selama ini saya selalu mengadu/berkongsi cerita dengan kwan saya
     senyum*

    Reply #6 16 December, 2009, 11:55:31 PM
  • Publish


  • Assalammualaikum wbt

    Seandai ada di antara kita,merasa tiada tempat mengadu cerita,kesenangan dan kepahitan,jangan kita lupa kita masih punya yg ESA yang lebih memahami.Marilah kita sama-sama merenungkan ayat ini...


    "Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran
    "(2:186)


    Petikan ayat di atas adalah satu antara beberapa ayat di dalam Al Quran yang meyarankan agar kita berdoa kepada ALLAH.


    Sesungguhnya doa merupakan satu wasilah untuk kita mendekatkan diri kepada ALLAH.

    Bersyukurlah kepdaNYA apabila hajat kita disampaikan,

    Teruskanlah berdoa kepadaNYA dengan penuh pengharapan...dan mengharapkan petunjuk.

    Hakikatnya ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hambaNYA

    Allahu’alam


    :)
    terima kasih dengan perkongsian ini..
    emm.. Sejak mengenal erti kehidupan, setiap kali ada masalah,  saya akan menangis, memohon dan mengadu pada Allah dan kemudian saya baca surah yassin/Al-Quran.. Saya akan rasa lebih tenang.. Lagipun saya ni jenis suka pendam rasa dan tak nak keluarga rasa sedih dan rasa susah hati kerana saya.. Tapi kadang2 mereka sendiri dapat hidu.. Adakalanya masalah tak dapat disembunyikan..
    Adik saya kata.. Saya seorang yang tabah..
    Tapi kemudian saya tanya diri sendiri..
    Tabahkah saya? Jawapan hati saya.. Sebab Allah ada..
    Syukur dengan kurniaan-Nya..



    Reply #7 17 December, 2009, 12:00:23 AM
  • Publish
  • Betul2..DIA lah tempat mengadu terbaik, x pernah jemu mendengar keluhan hambanya yang terkadang alpa.. Allah itu Maha Penyayang...
    di halaqah.net pun boleh mengadu jugakkan...=) semuanya sudi dan ikhlas membantu..

    dfh_alSaibun

    • *
    • "PROUD TO BE DAIE"
      • View Profile
    Reply #8 17 December, 2009, 12:11:10 AM
  • Publish
  • salam...

    ~ alhamdulillah... Dia lah sahabat dan pendengar setia tatkala seluruh isi dunia ini tidak mahu mendengar keluahan kita....
    ~ jangan sesekali tidak mempedulikan Dia bila kau merasa gembira dengan nikmat dunia ini....
    ~ kita kena sentiasa berbicara denganNya dan mengucapkan syukur tak kira dalam gembira atau pun sedih...seperti mana kita mahu Dia sentiasa bersama kita dalam setiap keadaan kita...Dia tidak akan menghampakan hambaNya yang sentiasa ingatkanNya dalam setiap keadaan...
    ~ Duhai hati ini...jangan kau sedih bila tiada teman yang mahu fahami dirimu...jangan kau gusar, jika tiada teman ingin dengar dan bersama dirimu bila kau susah...Dia ada selalu memerhatikan dirimu....dekati dirimu padaNya...insya Allah...hilang segala kesedihan, kesusahan, kepayahan....
    ~ bentangkan sejadah iman di malam hari.....sejukkan anggota mu dengan air wudu'....menghadap la Dia di sepertiga malam....merintih la....Dia sentiasa Baqo' yang akan mendengar...

    ~ Don't be sad...'La Tahzan inna Allah ma antum'...
    "Salam dakwah dari ana....kerana ana juga dalam pentarbiyyahan seperti kalian"..(n_n)

    ain

    • *
    • mahu mnjadi insan biasa yg LUAR BIASA!
      • View Profile
    Reply #9 17 December, 2009, 12:28:15 AM
  • Publish
  • benar kata-kata Allah yang Agung.
    sebaik-baik tempat mengadu adalah pada Allah yang Maha Penyayang...
    "Sesiapa yang mahukan kebaikan dan Islah,kegemilangan dan izzah tanpa jihad dan pengorbanan,dia adalah orang yang bermimpi dan berkhayal!"

    Reply #10 17 December, 2009, 09:04:29 AM
  • Publish
  • benar kata saudari itu,,,ape 2 pehal pun,semua urusan n perancangan kita,,,kita serahkn sumanya pada Allah...

    cikanaISLAM

    • *
    • Salam ta'aruf
      • View Profile
    Reply #11 17 December, 2009, 09:46:10 AM
  • Publish
  • betul tu...kita hanya serahkn semuanya kepada Allah

    Reply #12 17 December, 2009, 08:06:37 PM
  • Publish
  • dee pon tgh sedih sgt org yg kita syg sgt2 dah ada org lain... tp bila dekatkan diri ngn Allah hati tenang... i dont need him :) Allah tu sentiasa di sisi...

    Reply #13 17 December, 2009, 08:54:46 PM
  • Publish
  • pohonlah kepadaNya dengan sobar..insyaAllah

    minaina

    • *
    • setiap yg berlaku pasti ade hikmahnya
      • View Profile
    Reply #14 17 December, 2009, 09:23:21 PM
  • Publish
  • betul tu..minta dgn dia,mengadu dgn dia..mtk dia tunjukkan jalan..insyaAllah akn di beri petunjuk olehnya..
    bukan mudah memiliki apa yang diingin dalam hidup..
    selagi ia masih berada dalam genggaman,hargai dan sayangilah ia dengan seikhlasnya..
    kerana penyesalan sudah tdk berarti ketika kita kehilangannya..

    Reply #15 17 December, 2009, 09:54:02 PM
  • Publish
  • kadang2 kan rasa sedih2 sgt2.. tp kan bile ingat Allah rasa sedih tu hilang.. biar lah dia nk buat apa pon.. klu ada jodoh dgn dia 1 ari nnt ada la.. takda dee redha je... at least now dee lebih tenang :)

    minaina

    • *
    • setiap yg berlaku pasti ade hikmahnya
      • View Profile
    Reply #16 17 December, 2009, 09:56:52 PM
  • Publish
  • kadang2 kan rasa sedih2 sgt2.. tp kan bile ingat Allah rasa sedih tu hilang.. biar lah dia nk buat apa pon.. klu ada jodoh dgn dia 1 ari nnt ada la.. takda dee redha je... at least now dee lebih tenang :)

    alhamdulillah..igt lah Allah sentiasa..moga saudari sentiasa dlm keredhaannya

    Reply #17 25 January, 2010, 09:44:08 PM
  • Publish
  • betul tu... bila kita rasa tiada sesiapa mahu mendengar masalh kita, pada Allah sahaja tempat kita mengadu.....

    Reply #18 25 January, 2010, 10:52:44 PM
  • Publish
  • ye hanya Allah tempat terbaik untuk mengadu, segala2nya berserah pada Allah dan motivasi terbaik bg seorang muslim adalah kitab suci Al-Qur'an.

    Nor_207

    • *
    • Just be yourself
      • View Profile
    Reply #19 26 January, 2010, 12:22:08 AM
  • Publish
  • Sesiapa yang meletakkan segala kesudahan urusannya pada Allah, nescaya akan mendapat ketenangan pada jiwanya
    Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis

    divider3
    halaqahforum4