Remaja dan Cinta

*

Author Topic: Remaja dan Cinta  (Read 39085 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Reply #60 06 March, 2009, 06:03:42 PM
  • Publish
  • isu ini sebenarnya amat umum..
    cinta remaja sudah menjadi trend remaja masa kini..
    sahabat2 ana juga t'libat dalam cinta remaja..
    malah ana juga pernah terlibat dan dibuai oleh cinta remaja ini..
    sbnrnya cinta remaja atau cinta fantasi ini hanyalah b'landaskn nfsu s'mata2..
    syaitan dan iblis laknatullah pasti berpesta ria m'raikn kjyn..
    kjyn dlm m'mujuk, m'rayu, m'nipu dan m'buaikn prsn ank remaja masa kini dlm cinta remaja..
    algkah baiknya bg psgn remaja yg hangat bcinta itu b'nikah..
    nikah scra halal utk m'dpt k'redhaan dan pahala dr Allah SWT..
    mnakala bg rmja yg tlh t'lanjur, kmbali dan b'taubatlah kpd Allah SWT..
    selalunya kita ini yg zalim kpd Allah SWT sdgkn Dia tdk pernah m'zalimi dri kita..
    kita ini yg ego, bongkak dan sombong kpd-Nya..
    knp kita takut dan risau utk m'lukakn org lain sdgkn Allah SWT kita pinggirkn dgn mudah?????

    Alhamdulillah, kini ana sudah bangkit dari mimpi dan fantasi cinta remaja..
    ana berusaha dalam menuntut ilmu Allah SWT yg Maha Luas..
    dibukakan hati utk kmbali kpd-Nya..
    Insya-Allah, ana pasti b'usaha b'ubah m'jd lbh baik..
    moga2 taubat ana dan seluruh umat Muhammad diterima-Nya..

    Reply #61 06 March, 2009, 06:36:07 PM
  • Publish
  • Bila ada rasa cinta, hati pasti ada rindu...
    Bila rindu, hati akan teringat-ingat....
    Makan tak lalu,
    tidor tak lena,
    Mandi pasti basah....

    Rindu itu adalah Anugerah dari Allah
    Insan yang berhati nurani, punyai rasa rindu

    Rindu pada kedamaian,
    Rindu pada ketenangan,
    Rindu kan kesejahteraan dan juga kebahagiaan
     
    Tapi orang yang beriman, bagaimana rindunya?

    Orang2 yang bertakwa rindu akan kebenaran
    kejujuran dan keikhlasan, keredhaan Tuhannya
    Orang mukmin merindukan kepada anak2 yang soleh
    isteri-isteri yang solehah ,keluarga bahagia.....

    Para cinta kebenaran, rindukan suasana
    masyarakat yang terjalin aman dan sejahtera
    merindukan tertegaknya kalimah Allah dimuka bumi.

    Seluruh umat rindukan cahaya yang menyinari kehidupan
    Rindu kepada Tuhan....
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #62 03 August, 2009, 08:52:23 AM
  • Publish
  • Memang benar kalau di Sarawak, remaja kebanyakan suka kepada orang yang bukan islam. Tidak salah kalau kita suka kan orang bukan islam tetapi seharusnya kita mesti islam kan orang tersebut betul kan?
     
    Janganlah kita kahwin begitu sahaja tanpa orang yang kita sukai tidak masuk Islam . Subhanallah
    Anjing yang garang itu lebih baik daripada sahabat yang khianat.

    Reply #63 03 August, 2009, 11:03:17 AM
  • Publish
  • CINTA REMAJA - Cinta ialah suatu perkataan yang boleh di terjemahkan dengan pelbagai maksud..kadangkala ia sangat indah pabila dikenang dan kadangkala ia amat memeritkan..Wau!! hebatnya CINTA...

    "Jika kita mencari cita pada manusia,belum tentu kita akan temui cinta sejati..kalau kita mencari cinta pada ilahi dia pasti menerima cinta kita..dan itulah cinta hakiki..."

    Reply #64 03 August, 2009, 11:27:22 AM
  • Publish
  • emmm..apa itu cinta???
    cinta manusia xkan hadir selagi cinta kepada ALLAH itu tidak hadir..
    remaja sekarng terkejar-kejar cinta manusia sedangkan mereka abaikan cinta yang satu kepada-NYA

    Reply #65 03 August, 2009, 12:02:10 PM
  • Publish
  •  :)
    mmg benar knytaan itu.
    usahlah kta bkjar pd cinta yg
    sdh pst akn hanyut dtelan bumi..

    CINTAkan ILAHI,
    KASIHkan INSANI..
     :ins:

    Reply #66 03 August, 2009, 02:22:14 PM
  • Publish
  • hai... dalam segala sifat2 .. rajanya ialah cinta la.. dgn cinta sggp kite berkorban, dgn cinta jugak bole jad marah, frust, suka ,gembira dll..

    mmg la cinta ni sgt agung lagi2 cinta pada yg satu..

    Bersama menyumbang ke Tabung Sehati Sejiwa..

    Reply #67 03 August, 2009, 03:22:04 PM
  • Publish
  • sebelum mencintai yang lain cintailah diri sendiri dan sebelum mencintai diri sendiri cintailah ilahi,,,,,,,,,,,,
    berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

    Reply #68 05 August, 2009, 05:55:37 AM
  • Publish
  • Remaja adalah satu-satunya anugerah tuhan kepada semua umat manusia. Janganlah kita membazirkanmasa dengan cinta kerana jika kita cinta waktu remaja kemungkinan akan membawa padah

    Reply #69 01 September, 2009, 02:19:16 AM
  • Publish
  • salam...
    erm, nak tye couple 2 haram kan?????

    Reply #70 01 October, 2009, 05:26:52 PM
  • Publish
  • Tidak ada orang yang boleh mendakwa dirinya lari daripada mainan perasaan. Asal saja ia bernama manusia, maka sekaligus dirinya akan dicuba dengan mainan nafsu yang bagaikan lautan ganas yang begitu kuat bergelombang. Salah satu darinya ialah mainan cinta. Tidak sedikit orang yang rebah kerana cubaan ini. Dalam berbicara persoalan peringkat pembinaan ‘cinta lutong’, As-Syauqi pernah bermadah :
    Benar kata Syauqi, cinta lutong ini bermula dengan mainan mata yang tidak mempunyai sempadannya, ia kemudiannya diikuti dengan sahutan suara dan saling berhubung. Sampai peringkat tersebut, amat sukar sekali bagi pasangan cinta untuk tidak bertemu dan berdating sekaligus mendedahkan diri kepada aksi yang lebih hebat. Oleh kerana itulah, Islam dalam menjaga kesucian cinta dari dicemari oleh unsur-unsur nafsu meletakkan batasan pandangan seorang muslim dan muslimah. Firman Allah SWT yang bermaksud :

    “..Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan...”

    (Surah An-Nuur, ayat 30)

    masa muda yang dianugerahkan oleh Allah hanyalah sekali berlalu dalam hidup. Ia tidak akan berulang lagi untuk kali kedua atau seterusnya. Meniti usia remaja dengan berhati-hati dan mengenepikan mainan perasaan adalah merupakan perkara yang amat sukar sekali. Apatah lagi, semakin dihambat usikan perasaan, semakin ia datang mencengkam dan membara. Namun, itulah mujahadah melawan perasaan. Sekadar perasaan dan diri sendiri menjadi musuh, alangkah malunya untuk kita tewas terlalu awal. Usia emas yang diberikan ini alangkah baiknya andainya digunakan sebaik mungkin menggali sebanyak mana anugerah di bumi ilmu.

    Reply #71 02 October, 2009, 07:56:20 PM
  • Publish
  •  :) cinta dan remaja..ibarat irama tanpa lagu. Remaja berada dalam keadaan emosi memberontak. Ingin di sayangi,ingin dicintai..ingin dibelai..bila tak dapat kasih sayang sepenuhnya dari keluarga...muncul pula insan berlainan jantina yang datang dan menawarkan rasa sayang dan cinta...maka remaja yang sangat2 memerlukan kasih sayang itu hanyutla bersama cinta dunia yang palsu...
    YA ALLAH..........jadikanlah aku seorang muslimah...mukminah...mujahidah..dan seorang anak,isteri & ibu yg solehah....jadikanlah aku salah satu bidadari di syurga nanti......

    Reply #72 02 October, 2009, 09:56:30 PM
  • Publish
  • “Sesungguhnya setiap amalan itu hanya dengan niat. Dan sesungguhnya setiap orang hanya mendapat balasan mengikut apa yang diniatkan. Sesiapa yang berhijrah untuk mencari duniawi atau untuk mendapatkan wanita yang ingin dikahwini, maka (pahala) hijrahnya itu mengikut niatnya.” (Riwayat al-Bukhari).

    Niat kita kerana apa bercinta? Perkara yg mendekatkan maksiat kena kita nak dekati? Kita xcuba pun elak sebaliknya kita cuba hampiri? Nauzubillah

    Boleh rujuk di sini Hukum Bercinta
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Reply #73 02 October, 2009, 10:11:15 PM
  • Publish
  •  :)
    Semuanya adalah ujian daripada Allah swt, jika kita lalai, maka kita akan tewas..
    The Prophet (p) said, "Part of the excellence of a person's Islam is his leaving alone what does not concern him."

    Reply #74 05 October, 2009, 12:30:22 PM
  • Publish
  •  :) Kalau kita lihat kanak-kanak yang berada di tadika pun sudah pandai bercinta. Ini semua sebab pengaruh dari media massa. Dan bagi remaja-remaja pula mereka sedang menigkat dewasa. Memerlukan insan untuk mendengar luahan hati mereka. Disebab kan ibu bapa yang sibuk bekerja,pengaruh media massa dan didikan agama yang x cukup,sebab itulah mereka bercinta. Ada x ibubapa yangs ejak kecil memberitahu anaknya bahawa couple tu tidak elok? Banyak buruk dari baiknya. Xde kan?? Jadi sebab itulah anak-anak ini ingin mencuba sesuatu yang orang lain buat.

    Reply #75 05 October, 2009, 01:13:14 PM
  • Publish
  • Biasala bercinta. Masa zaman dulu umur remaja lagi ramai dah kahwin. Zaman sekarang ni je yang lambat. Jadi tak hairan la kalau remaja sekolah pun bercinta. Tapi saya rasa ramai remaja ni bercinta kerana nafsu aka flirting je. Sebab tu la tahan sekejap je lepas tu berpisah.

    Bagi saya bercinta tu boleh. Tapi ada batas.

    Bagi yang mengharamkan bercinta. Jelaskan maksud cinta tu mengikut anda. Kalau cakap bercinta tu haram depan para remaja, mereka akan bertanggapan negatif terhadap agama. Macamana bercinta tu haram sedangkan takda sapa boleh lari daripadanya. Jadi saya rasa jangan la cakap haram...tapi cakap la batas2nya.

    Reply #76 07 November, 2009, 12:22:02 AM
  • Publish
  •  
    memang ALLAH sengaja menemukan kita
    dengan orang yg salah supaya kita
    sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg
    sentiasa mengharapkan pertolongan
    ALLAH.
    Ubahlah diri, nescaya oran lain akan berubah hasil perubahan kita

    Reply #77 08 November, 2009, 01:45:50 AM
  • Publish
  •  :) Duhai kekasihku remaja2 sekalian, jom kita berubah. Dari cinta kepada manusia biasa, yang tiada kaitan dengan kita, berubah kepada mencintai Allah dan Rasulnya serta kaum keluarga kita. :ins:

    Reply #78 08 November, 2009, 02:31:30 AM
  • Publish
  • Ada Apa Dengan Cinta?
    Kalau dilihat remaja sekarang ni tidak lekang dibibir kita menyebut ”I Love You” terhadap pasangan mendahului kalimah mencintai Allah.
    Umat akhir zaman kini lebih menghambakan diri kepada cinta duniawi semata-mata, sehingga kita lihat generasi kini membelakangkan agama.
    Bukan rekaan namun ini adalah realiti kehidupan kini.
    Mengagung-agungkan cinta manusia sudah menjadi tradisi, lagu cinta sering didominasi.
    Salah siapa? Kita sendiri? Atau ibu bapa kita?

    Reply #79 08 November, 2009, 04:11:15 AM
  • Publish
  • Cuba para remaja di luar sana fikir kenapa cinta remaja ini tidak kekal?
    Lelaki mahupun perempuan adalah sama sahaja mempunyai satu hati.
    Fitrah kehidupan hati punya perasaan untuk berpasangan.  
    Namun akal digunakan dalam untuk berfikir.
    Semua orang berhak melontarkan pendapat asalkan ia tidak bercanggah dengan al-Quran dan al-Hadith.
    Lelaki sebenarnya inginkan seorang wanita yang solehah. Orang yang  berpegang pada agama.
    Bagi golongan wanita mereka pasti akan menjawab

    ”Ah, saya tak percaya dengan semua itu. Dia sayangkan saya. Memang saya tak pakai tudung. Pakai terdedah.”

    Namun tidak semua, hanya majoriti lelaki yang bersependapat begitu.
    Jiwa remaja ketika di usia muda nafsu sentiasa bergelora.
    Bagi mengisi masa di usia muda, mereka inilah yang akan cuba memancing wanita.
    Dan ketika itulah wanita yang dirinya rasa seksi dengan terdedah di sana sini akan memakan umpan tersebut.
    Lihat tidak lama kemudian, lelaki tersebut akan meninggalkan wanita tersebut bagi mencari wanita yang sesuai dengannya.
    Murahnya harga diri wanita sekarang. Sudahlah tidak menutup aurat, malah harga diri turut terjual. Ditinggal terkapai-kapai. Siapa yang harus dipersalahkan? Ketika nafsu bergelora, agama ditinggalkan. Itulah padah apabila pegangan agama diabaikan.
    Wahai kaum wanita, wahai muslimah sedarlah wahai umat akhir zaman.
    Usahlah kamu terpedaya dengan anasir jahat budaya barat.
    Wa'Allahualam.
    « Last Edit: 06 December, 2009, 11:47:09 PM by Fitri Qathrunnada »

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    2 Replies
    1560 Views
    Last post 19 November, 2009, 01:51:25 AM
    by hamimah
    1 Replies
    1504 Views
    Last post 05 January, 2010, 10:12:05 PM
    by jawdan
    3 Replies
    2476 Views
    Last post 04 March, 2012, 01:26:53 PM
    by SanSan87