Remaja dan Cinta

*

Author Topic: Remaja dan Cinta  (Read 38397 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

iman_danish

  • *
  • Posts: 84
    • View Profile
Reply #140 24 January, 2011, 03:50:22 PM
  • Publish
  • Hanya berkisar tentang remaja dan cinta~ seolah2 tiada lagi hubungan remaja dengan yang lain. tiada lagi hubungan remaja dengan tuhan~ dengan akidah, dengan akhlak. yang ada, hanya Cinta~ tanpa disedari, cinta adalah perasaan normal yang dirasai setiap insan~ yang sering kali digembar gemburkan. mengapa tak gemburkan perasaan takut? marah? sedih?

    kerana mereka merasa, hanya mereka merasai cinta~

    ya.. perasaan yang indah itu~

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #141 24 January, 2011, 04:13:37 PM
  • Publish
  • salam .

    Dear d_heikel.

    I’m Muslim and practice as a good Muslim.
    What I must say is: we should learn more bouts Islam.
    Islam was simple and practical.

    We Muslim can have a boyfriend or girlfriend.
    Forbidden for us is having intimate relationship.
    Means meeting without guide from parents, family or our mahram.
    Meeting at secret place just the two of them, this may cause like this :

    Quote
    The Prophet, peace and blessings be upom him, is reported to have stated that
    “whenever two strangers of the opposite gender are alone with each other, Satan
    becomes the third one between them.” (Hadith in Al-Tirmidhi, 1091)”

    Quote
    A friendship wth the opposite sex is not of Islam. It used to be of the
    Jahiliyyah (pre-Islamic era) style of life.
    Well, according to our ‘nawaitu’.
    We may choose a pure relationship. This world is so wonderful to have a purest of love.
    Still can get in touch thru e mail , sms, Letter (even  bit old fashion). Why not !!!
    Talk about knowledge. Change experience. Change poem. Thought of religion.
    Change web site in learning. Change family tree and history.

    Doesn’t mean for both  male and female should talk about love and lust all the way.
    Wake up dear. Break free

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Reply #142 24 January, 2011, 06:14:43 PM
  • Publish
  •  :)

    lumrah manusia itu CINTA
    maka CINTAILAH DIA yang MENCINTAI kita

    Allahu Rabbi, aku minta izin
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Jangan biarkan cinta untuk-Mu berkurang
    Hingga membuat lalai akan adanya engkau
    Allahu Rabbi, aku punya pinta
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu yang tak terbatas
    Biar rasaku pada-Mu tetap utuh
    Allahu Rabbi, izinkanlah
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Pilihkan untukku seseorang yang hatinya penuh dengan cinta-Mu
    Dan membuatku semakin mengagumimu
    Allahu Rabbi
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Pertemukanlah kami
    Berilah kami kesempatan untuk lebih mendekati cinta-Mu
    Allahu Rabbi, pintaku yang terakhir
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Jangan pernah Kau palingkan wajah-Mu dariku
    Anugerahkanlah aku cinta-Mu
    Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu
    Amiiinnn.......
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    iman_danish

    • *
    • Posts: 84
      • View Profile
    Reply #143 25 January, 2011, 12:25:02 PM
  • Publish
  • :)

    lumrah manusia itu CINTA
    maka CINTAILAH DIA yang MENCINTAI kita

    Allahu Rabbi, aku minta izin
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Jangan biarkan cinta untuk-Mu berkurang
    Hingga membuat lalai akan adanya engkau
    Allahu Rabbi, aku punya pinta
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu yang tak terbatas
    Biar rasaku pada-Mu tetap utuh
    Allahu Rabbi, izinkanlah
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Pilihkan untukku seseorang yang hatinya penuh dengan cinta-Mu
    Dan membuatku semakin mengagumimu
    Allahu Rabbi
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Pertemukanlah kami
    Berilah kami kesempatan untuk lebih mendekati cinta-Mu
    Allahu Rabbi, pintaku yang terakhir
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Jangan pernah Kau palingkan wajah-Mu dariku
    Anugerahkanlah aku cinta-Mu
    Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu
    Amiiinnn.......

    Nice~~

    adrianis

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #144 26 January, 2011, 12:18:52 PM
  • Publish
  • ana bru abis spm...:senyum:..
    bru abis sek la nie...
    erm skadar mberi pndangan..
    ana remaja biasa sperti remaja yg lain d luar sne...
    pasti mpunyai keinginan utk bercouple...
    mpunyai rse utk myintai dan dicintai...
    nmun alhamdulillah...
    ana slalu ingtkn diri ana spya jgn couple...
    dont couple2..just get married...
    biarla cinta drp suami yg halal buat kte...
    ana pn msih remaja....bru 18 thn...
    smoga Allah sntiasa mlindungi ana drp bdya couple nie....
    lbh baik nikah smsa muda...drp brcouple...
    ikatan pnikahan yg halal n diberkati Allah..
     :ins:



    ALHAMDULILLAH.. betul tu assafra :D

    Cahaya Adil

    • *
    • Posts: 80
      • View Profile
    Reply #145 26 January, 2011, 12:36:18 PM
  • Publish
  • Hmm.. saya pun macam tu dulu.. taknak kapel..
    tapi atlast masa umur 23,, kapel jugak... dah serius nak kahwin. dah jumpa famili dan setuju.
    tapi apakan daya... si dea dipaksa berkahwin dengan orang lain oleh saudara-mara..
    perancangan semua dibuat tanpa pengetahuannya dan haruslah menjaga nama baik famili...

    Pelamin anganku musnah.  :(
    Hai. serik dengan semua ini.
    Maha Suci ALLAH.. Betapa tingginya rahmat dan kasih-sayangMU...

    myfatchubby2bro

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Reply #146 26 January, 2011, 03:36:52 PM
  • Publish
  •  :)

    saya ada kisah yang comel...
    ni berlaku kat anak sepupu saya, dia lelaki, panggil angah lah....
    baru umur awal 20-an...
    angah ni belajar di satu ipta....
    belajar2....
    tiba2 ada seorang gadis, cek mek molek, terjatuh cinta kat angah niy....
    tpi cek mek molek ni tak bagitau kat angah terus, tapi dia bagitau kat mak ayah dia....
    mak ayah dia bincang2, lepas tu beritahu kat cek mek molek,'kamu gi mintak no telefon jejaka yang kamu cintai ni, tapi jangan minta terus2 kat dia, guna orang tengah'....
    cek mek molek ni pun terus minta tolong kawan dia, kawan dia pun minta tolong dengan rakan angah, dan rakan angah ni minta kat angah, dan angah pun bagi no telefon beliau....
    jadi ayah cek mek molek ni, telefon angah....
    dan beritahu,'pakcik nak no telefon mak ayah kamu'....
    tanpa berkata apa2, angah ni pun bagi no telefon kakak sepupu saya a.k.a mak kepada angah niy la....
    jadi mak ayah cek mek molek ni terus contact kakak dan abang sepupu saya ni....
    mereka pun beritahu yang anak gadis mereka jatuh hati pada anak teruna kakak dan abang sepupu saya ni dan memohon untuk ditanyakan kepada tuan punya badan sendiri, angah ni, adakah beliau juga merasakan yang sama....
    dah disusun indah oleh yang Maha Esa, angah ini pun rupanya ada rasa yang sama....
    :senyum:....
    dan kedua2 keluarga pun merancang untuk menyatukan mereka....

    insyALLAH mereka akan disatukan sebelum memohon untuk posting menjadi guru....

    comel, kan....?? =) heee~

    ni pendapat saya, dan dari cerita yang berlaku didalam keluarga saya sendiri, saya conclude kan....
    kita mesti percaya akan qada' dan qadar yang ALLAH dah susun indah kat diri kita ni....
    percaya la sangat2....
    jangan hanya katakan dilidah akan rukun iman ni, tapi mesti percaya dan tanamkan dalam2 dalam hati ni.....
    agar kita terpelihara....
    kita ni selalu mengeluh,'bila aku nak bahagia macam rakan2 aku yang lain niy'....
    'kenapa la takde sorang pun nak ngorat/tertarik dengan aku niy...??' dsb....
    tapi kita sering lupa bahawa kita selalu meminggirkan rasa cinta yang hakiki yang dah tertanam dalam jiwa ni sebelum kita entered alam rahim lagi....
    iaitu cinta kita pada ALLAH....

    back to basic....
    temulah cinta yang hakiki, iaitu cinta pada Pencipta kita....
    Dia lah yang memiliki segala cinta didunia ini....
    Dia lah juga yang memberi rasa cinta kepada kita....
    Dia lah juga yang amat2 mencintai kita dan sentiasa merindui kita....
    sekiranya kita mahukan cinta insani yang dapat menemani, mendampingi serta memimpin kita kejalan shurga....
    check balik diri dan hati sendiri, dan return lah kepada jalan ALLAH, dan kejarlah cinta kepada ALLAH....
    insyALLAH, ALLAH akan menerima cinta kita, dan menganugerahkan kita cinta insani se'comel' kisah cinta macam anak sedara saya ni....



    ni adalah pesanan untuk diri saya sendiri yang masih sedang mengembara di bumi ALLAH, dan kepada rakan2 yang lain~~~
    =)







     

    iman_danish

    • *
    • Posts: 84
      • View Profile
    Reply #147 26 January, 2011, 03:50:34 PM
  • Publish
  • :)

    saya ada kisah yang comel...
    ni berlaku kat anak sepupu saya, dia lelaki, panggil angah lah....
    baru umur awal 20-an...
    angah ni belajar di satu ipta....
    belajar2....
    tiba2 ada seorang gadis, cek mek molek, terjatuh cinta kat angah niy....
    tpi cek mek molek ni tak bagitau kat angah terus, tapi dia bagitau kat mak ayah dia....
    mak ayah dia bincang2, lepas tu beritahu kat cek mek molek,'kamu gi mintak no telefon jejaka yang kamu cintai ni, tapi jangan minta terus2 kat dia, guna orang tengah'....
    cek mek molek ni pun terus minta tolong kawan dia, kawan dia pun minta tolong dengan rakan angah, dan rakan angah ni minta kat angah, dan angah pun bagi no telefon beliau....
    jadi ayah cek mek molek ni, telefon angah....
    dan beritahu,'pakcik nak no telefon mak ayah kamu'....
    tanpa berkata apa2, angah ni pun bagi no telefon kakak sepupu saya a.k.a mak kepada angah niy la....
    jadi mak ayah cek mek molek ni terus contact kakak dan abang sepupu saya ni....
    mereka pun beritahu yang anak gadis mereka jatuh hati pada anak teruna kakak dan abang sepupu saya ni dan memohon untuk ditanyakan kepada tuan punya badan sendiri, angah ni, adakah beliau juga merasakan yang sama....
    dah disusun indah oleh yang Maha Esa, angah ini pun rupanya ada rasa yang sama....
    :senyum:....
    dan kedua2 keluarga pun merancang untuk menyatukan mereka....

    insyALLAH mereka akan disatukan sebelum memohon untuk posting menjadi guru....

    comel, kan....?? =) heee~

    ni pendapat saya, dan dari cerita yang berlaku didalam keluarga saya sendiri, saya conclude kan....
    kita mesti percaya akan qada' dan qadar yang ALLAH dah susun indah kat diri kita ni....
    percaya la sangat2....
    jangan hanya katakan dilidah akan rukun iman ni, tapi mesti percaya dan tanamkan dalam2 dalam hati ni.....
    agar kita terpelihara....
    kita ni selalu mengeluh,'bila aku nak bahagia macam rakan2 aku yang lain niy'....
    'kenapa la takde sorang pun nak ngorat/tertarik dengan aku niy...??' dsb....
    tapi kita sering lupa bahawa kita selalu meminggirkan rasa cinta yang hakiki yang dah tertanam dalam jiwa ni sebelum kita entered alam rahim lagi....
    iaitu cinta kita pada ALLAH....

    back to basic....
    temulah cinta yang hakiki, iaitu cinta pada Pencipta kita....
    Dia lah yang memiliki segala cinta didunia ini....
    Dia lah juga yang memberi rasa cinta kepada kita....
    Dia lah juga yang amat2 mencintai kita dan sentiasa merindui kita....
    sekiranya kita mahukan cinta insani yang dapat menemani, mendampingi serta memimpin kita kejalan shurga....
    check balik diri dan hati sendiri, dan return lah kepada jalan ALLAH, dan kejarlah cinta kepada ALLAH....
    insyALLAH, ALLAH akan menerima cinta kita, dan menganugerahkan kita cinta insani se'comel' kisah cinta macam anak sedara saya ni....



    ni adalah pesanan untuk diri saya sendiri yang masih sedang mengembara di bumi ALLAH, dan kepada rakan2 yang lain~~~
    =)

    Ana suka cerita ni~
    suka~
    Tersangat!
    hu^^ syukran ya~
    Kawan ana pun ada iras begini ceritanya~
    Faith.. is better than any plan ay?

    myfatchubby2bro

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Reply #148 26 January, 2011, 03:53:53 PM
  • Publish
  • sama2~=)

    yup~
    betul~
    kita plan la teperinci macam mana pun, takkan dapat plan seindah yang ALLAH plan ntuk kita....
    heee~

    nikafiqah

    • *
    • Posts: 8
      • View Profile
    Reply #149 01 June, 2011, 09:45:29 PM
  • Publish
  •  :)

    cinta kepada bunga,
    bunga layu =(,
    cinta kepada manusia,
    manusia mati, ;(
    cinta kepada Allah,
    cinta yang hakiki.=)
    tapi kenapa????
    kenapa mereka memilih manusia,
    manusia yang lemah tidak terdaya,
    mengapa tidak mencintai pencipta???!!
    Insaflah!!!!!

     :)

                         <3                               <3                                     <3                                         <3                             <3
    <3                                   <3                            <3                                                 <3                                  <3                     
             <3

    mr maliki

    • *
    • Posts: 134
      • View Profile
    Reply #150 02 June, 2011, 11:13:52 AM
  • Publish
  • saya sedih sangat bila mana remaja2 islam sekarng yang mempunyai agama,disenangi,nampak alim dan mempunyai pengaruh dalam sesebuah persatuan islam yang mereka sertai turut terpengaruh dengan budaya sosial sekarng,iaitu berkapel.saya taknak bila remaj kat luar sana tu bila ditegur jaga pergaulan,iktilat dan jangan berkapel.mereka akan bagi alasan kawan2 meraka yang alim pun,yang berkopiah,berpakaian taqwa,orang kuat dalam persatuan islam pun ada gak yang kapel..tak nak "orang beragama" ni yang dicontoh oleh mereka semua..bimbang fitnah akan kuat merebak dalam agama itu sendiri..doakan mereka

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    2 Replies
    1540 Views
    Last post 19 November, 2009, 01:51:25 AM
    by hamimah
    1 Replies
    1491 Views
    Last post 05 January, 2010, 10:12:05 PM
    by jawdan
    3 Replies
    2368 Views
    Last post 04 March, 2012, 01:26:53 PM
    by SanSan87