Remaja dan Cinta

*

Author Topic: Remaja dan Cinta  (Read 37817 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

adeq_fauzy

  • *
  • Posts: 693
  • :: KeranaMU ya Allah ::
    • View Profile
12 June, 2007, 11:50:56 PM
  • Publish
  • Cinta ketika remaja, adakah ia perlu, harus atau tidak? Terdapat pelbagai pendapat tentang hal ini namun bagi saya cinta sesama insan ketika remaja boleh dijalinkan asalkan masing-masing tahu batasan dan mengawal perasaan cinta itu.

    Perasaan untuk mencintai dan dicintai memang tidak dapat dielakkan oleh semua insan terutamanya bagi remaja. Perhubungan ini seharusnya membawa kesan yang positif bagi remaja kerana mereka mempunyai pendorong untuk memberi galakan atau persaigan dalam bidang pelajaran selain daripada ibu bapa mereka yang sentiasa mendoakan kejayaan mereka.

    Namun remaja haruslah mengamalkan sikap berhati-hati dan tidak melanggar batasan adat timur dan agama semasa bercinta. Mereka seharusnya mengikut perasaan remaja mereka dan sama-sama belajar untuk menjadi orang dewasa yang lebih baik.

    Ramai pasangan yang melafazkan cinta, tetapi sebenarnya mereka tidak mengetahui mengapa dan Kenapa mereka bercinta. Alam percintaan sememangnya indah, bagi pasangan yang sedang asyik dilamun cinta, dunia ini ibarat mereka yang punya.

    Namun begitu masih ramai yang tidak mengetahui apa itu cinta dan bagaimana mahu menjadikan ikatan cinta yang dijalin akan terus membawa ke jinjing pelamin. Kefahaman tentang konsep cinta antara lelaki dan wanita perlu diketahui serba sedikit agar hubungan cinta yang dijalin tidak membawa kepada kekecewaan.

    Bagi wanita cinta adalah sejenis emosi. Kepada orang lelaki cinta adalah suatu peristiwa, suatu kejadian dan bukannya emosi. Setiap peristiwa mempunyai permulaan dan penghujung. oleh itu bagi orang lelaki sekali mereka jatuh cinta dengan wanita, maka cinta itu akan terus kekal jika tiada halangan yang menimpa.

    Oleh sebab itu, lelaki apabila telah melafazkan cintanya kepada wanita, tidak kiralah melalui apa sekali pun, sama ada ikatan janji yang diucapkan sesama sendiri, ikatan tali pertunangan, mahupun melalui pernikahan, maka baginya selepas itu perkataan cinta tidak perlu disebut-sebut lagi.

    Berlainan pula dengan wanita, mereka mahu sentiasa mendengar kata-kata belaian kasih dibisikan di telinga mereka walaupun seribu kali dalam sehari. Inilah yang menjadi perbezaan ketara istilah "cinta" bagi lelaki dan wanita.
    « Last Edit: 02 January, 2013, 04:18:30 PM by PenaHalaqah »
    SUMBANGAN TABUNG HALAQAH
    CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services
    "Saham akhirat anda, insyaAllah.."

    d_heikel

    • *
    • Posts: 120
      • View Profile
    Reply #1 17 June, 2007, 09:54:11 PM
  • Publish
  • Having a Girlfriend: Is it Permissible?


    It stands to reason that having a girlfriend is not the manner of a Muslim. It
    is forbidden for a male Muslim to have a girlfriend, as it's forbidden for a
    female Muslim to have a boyfriend.
    Muslims should have good relations with all people, males as well as females. At
    school, at work, in you neighborhood etc. You should be kind and courteous to
    everyone. However, it is not allowed in Islam to take a non-mahram person or
    persons of the opposite gender as a very close friend. Such friendship often
    leads to Haram.

    In the Qur’an, Allah mentioned that good men and women are those who marry, do
    not have fornicating relationships and do not have "paramours" or Akhdan. (Quran
    chapter Al-Nisaa’ 4: Verse 25 & Chapter Al-Maâidah 5: verse 5).

    Akhdan are "sweethearts" or for a man a "mistress" and for a woman a "lover".

    The Prophet, peace and blessings be upom him, is reported to have stated that
    “whenever two strangers of the opposite gender are alone with each other, Satan
    becomes the third one between them.” (Hadith in Al-Tirmidhi, 1091)”

    So it is not allowed for a Muslim boy to have a girlfriend or for a Muslim girl
    to have a boyfriend. Howsoever pure your intentions may be, the danger is that
    it will lead you to sin. Or at least you will be alone with each other and spend
    more time together.

    Of course, homosexuality is also forbidden in Islam. So do not take a boy either
    as your intimate friend in the "gay sense" of the word.

    A friendship wth the opposite sex is not of Islam. It used to be of the
    Jahiliyyah (pre-Islamic era) style of life. A friendship of the two sexes can
    never be safe or sex-free. I agree that in some exceptional cases, it could be
    innocent. But, a law is usually amended for social regulations. There is no law
    to be customized for a certain person or few people.
    The Qur'an and Sunnah guidance for the sexes dealing with each other has a main
    major issue for which Islam has set principles and rules to govern. It is the
    desire and lust. The Qur'an prohibits anything that motivates one's heart in a
    seductive way towards the other. The Qur'an tells a woman when she speaks to a
    man to speak in a way that doesn't show any interest in him lest he should feel
    seduced to build up an unhealthy relationship. If there is a possibility in any
    kind of action that it could lead by some percentage into catastrophe, no one
    will ever take that risk. I can say what you call friendship could have some
    percentage of leading into haram. How would you go to that risk whereas if a
    doctor says to you an operation of a certain organ could lead you into death?
    You would say I don't want to risk my life, but I'll take the pain.
    Islam is not a man's opinion, it is directly laws from God. If you abide by the
    laws god lays out via Islam, you certainly will be on the safe side. If you want
    to follow reason, reason has a lot of defects and sometimes we cannot draw the
    line to know who is sane and who is insane. Sometimes you cannot know which is
    which.

    indra0579

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #2 24 January, 2008, 12:35:24 PM
  • Publish
  • La Takrobu Zinna....janganlah mendekati zina..............

    benda yg boleh elak, baiklah kita elakkan..lebih-lebih lagi yg meragukan...

    nahkoda cinta

    • *
    • Posts: 115
    • ku hanyer keseorangan,alone in da darkness of life
      • View Profile
    Reply #3 23 February, 2008, 12:49:09 PM
  • Publish
  • La Takrobu Zinna....janganlah mendekati zina..............

    benda yg boleh elak, baiklah kita elakkan..lebih-lebih lagi yg meragukan...


    ana stuju dgn indra0579,..
    cinta swaktu remaja hnye lah cinta monyet smata2,..
    hnye akn mghancurkan dr sndr dan membuat dr sndr
    berada di luar kawalan,..
    out of cntrol,..







    igtlah remaja,..sahabat2 ku,..
    la takrobbu zina,..
    jgnlah sesekali kamu mendkati zina,..

    remaja,..igtlah masa dpanmu,
    usah kau terleka di usia remaja,
    igtlah pengrbanan ibubapamu,..

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #4 23 February, 2008, 02:48:10 PM
  • Publish
  • Quote
    A friendship wth the opposite sex is not of Islam. It used to be of the
    Jahiliyyah (pre-Islamic era) style of life. A friendship of the two sexes can
    never be safe or sex-free. I agree that in some exceptional cases, it could be
    innocent. But, a law is usually amended for social regulations. There is no law
    to be customized for a certain person or few people.
    The Qur'an and Sunnah guidance for the sexes dealing with each other has a main
    major issue for which Islam has set principles and rules to govern. It is the
    desire and lust. The Qur'an prohibits anything that motivates one's heart in a
    seductive way towards the other. The Qur'an tells a woman when she speaks to a
    man to speak in a way that doesn't show any interest in him lest he should feel
    seduced to build up an unhealthy relationship. If there is a possibility in any
    kind of action that it could lead by some percentage into catastrophe, no one
    will ever take that risk. I can say what you call friendship could have some
    percentage of leading into haram. How would you go to that risk whereas if a
    doctor says to you an operation of a certain organ could lead you into death?
    You would say I don't want to risk my life, but I'll take the pain.
    Islam is not a man's opinion, it is directly laws from God. If you abide by the
    laws god lays out via Islam, you certainly will be on the safe side. If you want
    to follow reason, reason has a lot of defects and sometimes we cannot draw the
    line to know who is sane and who is insane. Sometimes you cannot know which is
    which.


    yes it is tru..but skrang ni lain pula ceritanya....
    ana pasti ramai yg melaluinya......

    alinsyirah

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #5 23 February, 2008, 05:20:32 PM
  • Publish
  • Salam...

    Tidak ada yang indahnya dalam bercinta...
    melainkan hanya membuang waktu dengan meletakkan sesuatu bukan pada haknya...
    hanya memberi penyakit kepada hati dan melalaikan...

    Wallahuallam
    " belajar itu hasanat ...
    mencari ilmu itu ibadat...
    mengingatinya adalah tasbih...
    menyelidikinya merupakan jihad fisabilillah...
    mengajar kepada yang tidak mengetahui itu sedekah...
    memberikannya kepada ahlinya itu taqqarub "

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #6 23 February, 2008, 05:25:13 PM
  • Publish
  • sesungguhnya saat yg terindah hanya semantara....hmhmhm

    nahkoda cinta

    • *
    • Posts: 115
    • ku hanyer keseorangan,alone in da darkness of life
      • View Profile
    Reply #7 06 March, 2008, 09:42:54 PM
  • Publish
  • derita bahgie bkan yok slemenye..

    imnahzil

    • *
    • Posts: 46
      • View Profile
    Reply #8 07 March, 2008, 11:33:42 AM
  • Publish
  • cinta sebenarnya hanyalah untuk Allah SWT..
    Allahuakbar!!!!!!!!
    jika x dpt apa yg kita suka,belajarlah menyukai apa yg kita dpt & bersyukurlah dgn apa yg kita ada.

    nahkoda cinta

    • *
    • Posts: 115
    • ku hanyer keseorangan,alone in da darkness of life
      • View Profile
    Reply #9 07 March, 2008, 04:20:29 PM
  • Publish


  • remaja - unic

    hfz

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #10 03 August, 2008, 02:51:22 PM
  • Publish
  • sy msh tidak fhm.adkah 100% cinta remaja adalah salah sebab ad jg unsur positif..

    ain

    • *
    • Posts: 432
    • mahu mnjadi insan biasa yg LUAR BIASA!
      • View Profile
    Reply #11 10 September, 2008, 03:14:32 PM
  • Publish
  • heh.positif?
    adakah ia halal?
    WA LA TAQR0BUZZINA
    mungkin ada yg memikirkan ada positifnya.contohnya ada yg kapel cara 'islamik'...sms tazkirah la mende lah padahal hati tue ALLAH je yang tahu.itu adalah ZINA HATI...
    niat tidak menghalalkan cara...

    ana lihat ramai sahabat2 ana yg hanyut dlm cinta remaja nih.sedih teng0k.fuh~nak kata x blaja agama mas0k sk0la agama.tp x amalkan.drpd free dapat d0sa baik kita IKATKAN HATI dgn CINTA ALLAH.dijamin x kan menyesal SEUMUR HIDUP....
    "Sesiapa yang mahukan kebaikan dan Islah,kegemilangan dan izzah tanpa jihad dan pengorbanan,dia adalah orang yang bermimpi dan berkhayal!"

    littlemuslimah

    • *
    • Posts: 59
      • View Profile
    Reply #12 10 October, 2008, 01:47:36 AM
  • Publish
  • Cinta selepas sah bergelar suami isteri lebih indah..

    alhaudhie

    • *
    • Posts: 2085
      • View Profile
    Reply #13 10 October, 2008, 01:50:28 AM
  • Publish
  • Cinta selepas sah bergelar suami isteri lebih indah..

    Macam dah berpengalaman aja...

    Betul...
    Cinta yang sebenar akan teruji bila ijab dan qabul dilafazkan.
    ISLAM untuk semua

    - Pentadbiran
    - Pondok Tahfiz

    sacredsofia

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Reply #14 07 November, 2008, 08:24:54 PM
  • Publish
  • Cinta selepas sah bergelar suami isteri lebih indah..

    Yea, ana setuju littlemuslimah. Bagi ana, cinta sebelum kawin ternyata membuang masa dan cinta ini lah yang melalaikan, menghanyutkan dan menjauhkan kita daripada Allah S.W.T. Ye, mmg benar kita hamba yang sangat lemah dan mempunyai naluri untuk cintakan die dan ingin dicintainya. Tetapi, jika kita sentiasa dekatkan diri dengan Allah S.W.T, InsyaAllah, kite akan serahkan diri kepadaNya; biarkan Dia yang mengatur langkah kita;mengatur jodoh kita,bagaimana kita akan berjumpa dengan si dia. Sesungguhnya, Allah yang Maha Mengetahui segalanya. Sekian, pendapat dari ana.
    Discover The MUSLIM RESPONSES to Anti-Islam Polemics

    nafisahsn

    • *
    • Posts: 21
    • ~ku daMba MagHfiRah iLaHi~
      • View Profile
    Reply #15 10 November, 2008, 03:26:12 PM
  • Publish
  • La Takrobu Zinna....janganlah mendekati zina..............

    benda yg boleh elak, baiklah kita elakkan..lebih-lebih lagi yg meragukan...

    Cinta makhluk sebenar2nya berlandaskan nafsu dan mmg meragukan...
    mencintai perlu dengan timbangan fitrah dan bashirah.
    mencintai dengan kesucian dan mata hati.
    Timbangan fitrah dan bashirah dimana...
    jika kau mencintai wanita bukan kerana tertipu oleh kecantikan paras rupanya atau keelokan bentuk tubuhnya...
    bukan kerana disihir oleh matanya yang berkilau-kilau indah seperti bintang kejora...
    bukan pula terpikat kerana bibirnya yang ranum segar seperti mawar merekah...
    dan bukan kerana keindahan suaranya yang sukar dilupakan...
    bukan kerana hartanya yang melimpah ruah...
    bukan kerana kehormatannya, yang kau akan jadi ikut terhormat kerana menikahinya...
    jika kau mencintainya bukan kerana itu semua...
    tetapi kau mencintainya dengan memakai timbangan fitrahmu...dan dengan mata batinmu...
    kau mencintai dia kerana merasakan kesucian jiwanya dan agamanya...
    danmata batinmu cenderung keranakecantikan akhlak dan wataknya...
    hatimu terpikat kerana harumnya kalimat-kalimat yang keluar dari mulutnya...
    saat itu kamu mencintai lawan jenismu secara benar...

    ~IhFazKaLLaH yAhFaZukA~
    .:PeliHaraLah Hak2x ALLaH, nEsCaya ALLaH akAn mEmElihaRa hak2x kaMu:.

    JundIllah

    • *
    • Posts: 132
    • Kalau kita bantu agama Allah,Allah akan bantu kita
      • View Profile
    Reply #16 10 November, 2008, 05:02:11 PM
  • Publish
  • Salam... Sekadar berkongsi pengalaman.
    Skrg ni kan, budak2 yg masih sekolah rendah pun da bercintan-cintun.
    Mak ana sorang guru, dia mengajar di sekolah rendah. dah berapa kali budak2 tetangkap kerana mengepos surat cinta mereka. da la tu. siap gambar pegang2 tangan. ana rasa lucu ada gak. sbb skrg kecik2 lagi budak dah pandai berfikir camtu. klu owg dewasa tu normal la. ini abnormal pun kes. Ada kes pulak budak perempuan non-muslim menyintai yg muslim. siap kasi amaran lagi jika ada pempuan lain menyukai budak lelaki tu. ni darjah 2 nih... belum akhil baligh...

    Khalawatul Iman

    • *
    • Posts: 385
    • Hidup dan Matiku hanyalah ISLAM
      • View Profile
    Reply #17 10 November, 2008, 08:51:36 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum...dunia zaman sekarang...bak kata iklan dalam tv.."DUNIA DAH MAJU.ZAMAN DAH BERUBAH"..tetapi AKHIRAT TETAP ADA..ingat itu wahai sahabat2 sekalian..Allah swt tetap berkuasa..makanya..jangan sesekali menafikan balasan azab yang bakal kita terima...soal cinta...sudah menjadi trend...sampai budak sekolah darjah 2 pun boleh bercinta..nak salahkan siapa..pengaruh mana plak budak2 ni dapat..adakah kita masih katakan perkara ni sebagai..."alah biasalah budak2.."....nauzubillah...lihatlah sekeliling wahai umat akhir zaman...semakin banyak keruntuhan akhlak berlaku...nauzubillah...golongan manakah kita di akhirat kelak???....sekarang ni banyak dah terjadi...adakah kita risau dan bertindak atau mendiamkan diri sahaja...bangunlah wahai pejuang islam...masya Allah... didiklah hati...peringatan buat diri ini yang hatinya lemah...
    Tiada rupa seindah AKHLAQ,tiada hati seindah IMAN,Tiada hidup seindah ISLAM,tiada cinta sesuci CINTA ALLAH

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #18 10 November, 2008, 09:05:08 PM
  • Publish
  • namanya pun cinta remaja..mereka tk tau apa2....mereka tak tau cinta tu datang dengan tanggungjawab....sbb tu bila ada cinta antara lelaki dan perempuan...jalan terbaik adalah nikah..dan bila dah nikah itu terpikulla tangungjawab...wallahua'lam....

    Walid

    • *
    • Posts: 495
      • View Profile
    Reply #19 10 November, 2008, 09:40:45 PM
  • Publish
  • kita semua adalah pejuang...musuh kita ialah nafsu dan syaitan...ilmu senjata kita..doa pelurunya..iman pula perisai nya...taqwa adalah kubu nya...islam adalah bendera kita. Matilah sebagai pejuang....bukan sebagai petualang

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    2 Replies
    1531 Views
    Last post 19 November, 2009, 01:51:25 AM
    by hamimah
    1 Replies
    1476 Views
    Last post 05 January, 2010, 10:12:05 PM
    by jawdan
    3 Replies
    2254 Views
    Last post 04 March, 2012, 01:26:53 PM
    by SanSan87