Bersentuhan semasa iddah

*

Author Topic: Bersentuhan semasa iddah  (Read 6020 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

02 September, 2009, 01:12:22 PM
  • Publish


  • Bersentuhan semasa iddah

    Assalamualaikum..
    apakah hukum jika pasangan yg bercerai tetapi si suami masih ingin berpegangan atau berpelukan dengan bekas isteri
    (tidak sampai ke hubungan kelamin)?
    « Last Edit: 03 November, 2009, 10:36:43 PM by Ummi Munaliza »

    Reply #1 03 September, 2009, 10:02:14 AM
  • Publish
  • Bagi yg telah bercerai, semesti memang tidak boleh berpengangan kerana putusnya hubungan suami isteri. Mereka adalah dua entiti berbeza. Maka hukum adalah haram.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #2 03 September, 2009, 10:08:10 AM
  • Publish


  • Faizal, soalan di atas tu, mereka masih dalam iddah, masih tinggal se rumah. Masih boleh rujuk. Bolehkan dengan perlakuan suami memeluk isteri, di anggap telah 'rujuk'?
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #3 03 September, 2009, 10:17:35 AM
  • Publish



  •       Bersentuhan semasa iddah

    Assalamualaikum..
    apakah hukum jika pasangan yg bercerai tetapi si suami masih ingin berpegangan atau berpelukan dengan bekas isteri
    (tidak sampai ke hubungan kelamin)?

    Alhamdullilah, saya mendapat jawapan melalui rujukan kepada kadhi, jika suami itu telah memeluk isteri semasa dalam iddah, walaupun dia tidak melafazkan niat 'rujuk', ia telah di kira 'rujuk'. Maka perlakuan suami dalam iddah ini boleh dan mereka dikira suami isteri semula. Tidak perlu bernikah, tetapi perlu dimaklumkan ke pajabat kadhi/agama yang mengesahkan mereka telah bercerai hari itu.

    dol_bendol

    • *
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #4 03 September, 2009, 10:31:55 AM
  • Publish
  • boleh rujuk, dah rujuk, tapi jangan sampai 3 kali, haram

    hidup jangan melampau

    tergigit lidah, pastu nak bercerai ke lidah dgn gigi, gigi palsu boleh lah bercerai.....keh keh, maaf tuan

    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #5 03 September, 2009, 10:33:48 AM
  • Publish
  •      Bersentuhan semasa iddah

    Assalamualaikum..
    apakah hukum jika pasangan yg bercerai tetapi si suami masih ingin berpegangan atau berpelukan dengan bekas isteri
    (tidak sampai ke hubungan kelamin)?

    Alhamdullilah, saya mendapat jawapan melalui rujukan kepada kadhi, jika suami itu telah memeluk isteri semasa dalam iddah, walaupun dia tidak melafazkan niat 'rujuk', ia telah di kira 'rujuk'. Maka perlakuan suami dalam iddah ini boleh dan mereka dikira suami isteri semula. Tidak perlu bernikah, tetapi perlu dimaklumkan ke pajabat kadhi/agama yang mengesahkan mereka telah bercerai hari itu.

    Saya merujuk kepada bekas kadhi , dan juga mantan Pengarah Pusat Pengajian Islam, UTM   Profesor Selamat bin Hashim.

    Reply #6 03 September, 2009, 11:54:30 AM
  • Publish
  • terima kasih atas jawapan semua. tetapi dia memang tak ada niat untuk rujuk. dia masih ingin berpisah tapi masih lagi ingin 'bermanja2an'.  saya pun confuse dengan dia ni. macamana ye?

    dol_bendol

    • *
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #7 03 September, 2009, 03:29:33 PM
  • Publish
  • emmmmmm
     tu pasal dol jawab yg mula mula tu, Haram, dah di beri jawapan oleh NYA, tentu dia mengetahui

    tapi hukum asal memang boleh jika ada niat rujuk, takisahlah kan, kita nampak zahir aja, hati masing masing, Allah lah mengetahui

    dah berlaku, baru kita mengerti, kita ni, di beritahu dia.................. :sedihnya:,

    Reply #8 03 September, 2009, 03:42:27 PM
  • Publish
  • so, kalau macam tu, kira tak rujuk lagi lah kan.. cuma haram jela hukumnya, dan saya masih dalam tempoh iddah la kan. betulkan kalau saya silap ye..

    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #9 03 September, 2009, 03:48:56 PM
  • Publish
  • so, kalau macam tu, kira tak rujuk lagi lah kan.. cuma haram jela hukumnya, dan saya masih dalam tempoh iddah la kan. betulkan kalau saya silap ye..

    Ingat lah hikmat iddah. Semasa dalam iddah, isteri tadi masih lagi hak suami. Maka apabila suami itu bertindak memeluk isteri
    walaupun tanpa niat untuk 'rujuk', tetapi perlakuan suami memeluk isteri ketika dalam iddah telah dianggap 'rujuk'. Jadi puan adalah sah sebagai isterinya. (Ini hanya untuk isteri yang ditalak 1 dan 2 sahaja)

    Sumber rujukan  (bekas kadhi dan Matan Pengarah Pusat Pengajian Islam,UTM, bekas ahli MAIJ Johor) sekarang sebagai Pengarah Pusat Penyelidikan Fiqh Sains dan Teknologi (CFiRST),UTM, Profesor Haji Selamat bin Hashim.
    « Last Edit: 03 September, 2009, 06:23:09 PM by Ummi Munaliza »

    Reply #10 04 September, 2009, 09:09:54 AM
  • Publish
  • terima kasih ummi..

    cuma saya teringat pulak pada kes jamal abdillah. boleh ummi komen tak? dia dah bersama dengan bekas isterinya tanpa niat rujuk, tetapi masih sah bercerai.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #11 04 September, 2009, 09:12:17 AM
  • Publish
  • terima kasih ummi..

    cuma saya teringat pulak pada kes jamal abdillah. boleh ummi komen tak? dia dah bersama dengan bekas isterinya tanpa niat rujuk, tetapi masih sah bercerai.

    Untuk diulas, perlu ada teks asalnya. Mohon bawakan teks asal untuk saya merujuk kepada yang arif untuk menjawapnya.

    Reply #12 04 November, 2009, 06:42:42 PM
  • Publish
  • so, kalau macam tu, kira tak rujuk lagi lah kan.. cuma haram jela hukumnya, dan saya masih dalam tempoh iddah la kan. betulkan kalau saya silap ye..

    Ingat lah hikmat iddah. Semasa dalam iddah, isteri tadi masih lagi hak suami. Maka apabila suami itu bertindak memeluk isteri
    walaupun tanpa niat untuk 'rujuk', tetapi perlakuan suami memeluk isteri ketika dalam iddah telah dianggap 'rujuk'. Jadi puan adalah sah sebagai isterinya. (Ini hanya untuk isteri yang ditalak 1 dan 2 sahaja)

    Sumber rujukan  (bekas kadhi dan Matan Pengarah Pusat Pengajian Islam,UTM, bekas ahli MAIJ Johor) sekarang sebagai Pengarah Pusat Penyelidikan Fiqh Sains dan Teknologi (CFiRST),UTM, Profesor Haji Selamat bin Hashim.

          Bersentuhan semasa iddah

    Assalamualaikum..
    apakah hukum jika pasangan yg bercerai tetapi si suami masih ingin berpegangan atau berpelukan dengan bekas isteri
    (tidak sampai ke hubungan kelamin)?

    Alhamdullilah, saya mendapat jawapan melalui rujukan kepada kadhi, jika suami itu telah memeluk isteri semasa dalam iddah, walaupun dia tidak melafazkan niat 'rujuk', ia telah di kira 'rujuk'. Maka perlakuan suami dalam iddah ini boleh dan mereka dikira suami isteri semula. Tidak perlu bernikah, tetapi perlu dimaklumkan ke pajabat kadhi/agama yang mengesahkan mereka telah bercerai hari itu.

    Yer semoga hubungan saudari dengan suami pulih seperti sediakala. Harapnyer bertambah baik la yer  ceria*


     :)

    Perkara ini khilaf....Menurut Mazhab Syafi'i dan Maliki, bahwa suami terhadap bekas istri yang masih tertalak raj'i dilarang berhubungan sexual, berenak-enakan (istimta') dalam arti apapun seperti cium peluk dan melihat sekalipun walau tanpa syahwat....karena menurut mereka ini adalah sebuah perpisahan (mufaraqah) seperti halnya talak bain (bukan hukum sebagai talak bain tapi seperti saja)....Nikah memperboleh istimta' terhadap perempuan, dan talak mengharamkannya...

    Menurut Hanafiyah dan Hanabilah berpendapat tidak haram berhubungan sexual, istimta', berkhalwat, melakukan safar bersama dengan istri yang tertalak raj'i...tapi menrut Hanafi sexual disunnatkan utk ditinggalkan...ini karena menurut kedua mazhab ini, talak raj'i masih dalam koridor pernikahan...

    Secara ringkas tentang cara ruju' adalah rujuk bisa hasil dengan ucapan yang jelas secara kesepakatan Ulama....uacapan yang kinayah harus ada syarat niat menurut selain hanabilah....Maliki menambah dalam niat harus diucapkan dan dilakukan.... menurut selain Syafi'iyyah dapat hasil rujuk tersebut dengan jimak.... menurut hanafi dan hanbali tidak bisa hasil rujuk dengan tanpa jimak atau kinayah dari rujuk (seperti istimta')...Menurut Syafi'i rujuk tidak bisa kembalik dengan apapun cara kecuali ucapan...

    Referensi: al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh, Syaikh Wahbah al-Zuhayli....Juz 9 page 6986-6993...ini sebagian ibarat dia:

    تحريم الاستمتاع بها عند الشافعية والمالكية: فيحرم الاستمتاع بالرجعية قبل المراجعة بوطء أم غيره حتى بالنظر ولو بلا شهوة؛ لأنها مفارقة كالبائن، ولأن النكاح يبيح الاستمتاع، فيحرمه الطلاق، لأنه ضده. وهذا هو الحق، وإلا لم يكن للطلاق أثر في التحريم.
     - إلى أن قال - وذهب الحنفية، والحنابلة في ظاهر المذهب إلى أنه لا يحرم الاستمتاع بالرجعية، فيباح لزوجها وطؤها، ويباح له عند الحنابلة الخلوة بها والسفر بها، ولها أن تتزين له، وتسرف في الزينة؛ لأنها في حكم الزوجات، كما قبل الطلاق، لكن لا قسم لها عندهم، والسبب في إباحة الاستمتاع بها تسمية الزوج بعلا في آية: {وبعولتهن أحق بردهن} [البقرة 2/ 228] وأن له أن يطلّق.
    - إلى أن قال - والخلاصة: تحصل الرجعة بالقول الصريح اتفاقا، أو بالكناية بشرط النية عند غير الحنابلة، واشترط المالكية النية في القول والفعل، وتحصل أيضا عند غير الشافعية بالوطء، وكذا بكل ما يوجب حرمة المصاهرة عند الحنفية والمالكية، ولا تحصل بغير الوطء ولا بالكناية عند الحنابلة، ولا بأي فعل عند الشافعية. والراجح لدي قول المالكية لتوسطه وقوة حجته.

    Sorry keterangan dia tidak tertata rapi, kerana saya sedang sebuk...maaf saya terpaksa cuti beberapa hari untuk kejar thesis saya...ada apa2 hantar msg so masuk dlm email saya.... :ws:

    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    divider3
    halaqahforum4