Forum > Munakahat

Perempuan yang Berzina

<< < (7/11) > >>

Zach:

--- Quote from: awek88 on 28 October, 2009, 10:13:26 PM ---

salam..sy ingin bertanye bg pihak org lain. die seorg perempuan yg saye gelar Miss R.die pernah terlanjur dngan tman lelakinye kerana berfikir lelaki itu akn bertanggungjawab. tapi skrang lelaki itu telah pergi ke permpuan lain. skarang Miss R telah menyesali perbuatnannye dan msih tkut untuk berkawin kerane dose yg pernah dilakukan. kalau mngikut undang2 sptutnye die harus menerime hukumn denda. dlm islam pula die mstilah disebat 100 kli..dan mesti berkahwin dngan lelaki itu. tapi bagaimana kalau lelaki itu tak mahu berkahwin dengannya? dan bgaimana pula kalau die berkahwin dengan org lain. adakah perkahwinn itu akn sah? sy harap pihak halaqah dpt mejawb persoaln ini. sbg umat islam sy berase bertanggungjwb untuk mmbntu kwn2 seagame kiter sdr..terima kasih..

--- End quote ---

Huk ala, berfikir je?
Guna akal ke nafsu,
senang sangat percaya...
Mana ada yang pasti bila dah nafsu mengawal akal dan fikiran.

cahayalurus:
Kalau seseorang itu berzina, bilakah masa paling sesuai untuk bertaubat, antara yang menjadi pilihan ialah

1- bila mengandung
2- bila mengandung dan ditinggalkan lelaki
3- bila lelaki yang bertanggungjawab tidak mahu bertanggungjawab,

sebenarnya tanpa ada nya ketiga2 perkara di atas pun, perempuan berzina boleh bertaubat, iaitu mesti mohon ampun sungguh2 dengan Allah dan berjanji tidak mengulanginya lagi,

baby_whiterose:

--- Quote from: cahayalurus on 04 October, 2010, 03:22:41 PM ---Kalau seseorang itu berzina, bilakah masa paling sesuai untuk bertaubat, antara yang menjadi pilihan ialah

1- bila mengandung
2- bila mengandung dan ditinggalkan lelaki
3- bila lelaki yang bertanggungjawab tidak mahu bertanggungjawab,

sebenarnya tanpa ada nya ketiga2 perkara di atas pun, perempuan berzina boleh bertaubat, iaitu mesti mohon ampun sungguh2 dengan Allah dan berjanji tidak mengulanginya lagi,

--- End quote ---

orang akan bertaubat bila 'nasi sudah menjadi bubur'..sudah terhantuk baru terngadah..mana ada orang nak bertaubat dulu sebelum jadi apa2 yang mendatangkan aib kepada diri sendiri.perkara dah jadi dah tak boleh nak buat apa2 lagi.teruskan hidup jer..suka hati lah orang nak cakap ap.dorang tak lalui derita tu.salam

nor asma haida:
Kalau seseorang itu berzina, bilakah masa paling sesuai untuk bertaubat, antara yang menjadi pilihan ialah

1- bila mengandung
2- bila mengandung dan ditinggalkan lelaki
3- bila lelaki yang bertanggungjawab tidak mahu bertanggungjawab,

sebenarnya tanpa ada nya ketiga2 perkara di atas pun, perempuan berzina boleh bertaubat, iaitu mesti mohon ampun sungguh2 dengan Allah dan berjanji tidak mengulanginya lagi,

memang betul baby_whiterose

kebiasaanya orang-orang yang melakukan zina ini biasanya xtidak pernah serik melainkan dia telah terima akibat daripada apa yang telah mereka lakukan seperti someone tu. nasihat kita langsung tidak didengar malah dia lebih berbangga di atas apa yang telah dilakukannya. kadang-kadang diri kita sendiri merasa malu mendengar kisahnya. kadang-kadang kita menjadi buntu untuk menegur dia kerana nasihat kita langsung tak di dengar olehnya. apa yang lebih malangnya parents dia langsung tidak mengetahui tentang anaknya.

myfatchubby2bro:
ermmmm~
bagaimana pula dalam kes ni...
ada pasangan pemuda dan gadis telah terlanjur...si gadis sangat-sangat menyesali perbuatan zinanya...dia bertaubat....tapi,setiap kali teman lelakinya meminta, dia tidak sampai hati menolak, alasan kerana sayang....terlanjur,terlanjur dan terlanjur lagi...hampir setiap kali bertemu,perkara zina berulang lagi...dan setiap kali gadis itu berzina, setiap kali itu juga dia bertaubat,bertaubat dan bertaubat...sangat mnyesali perbuatannya, sehingga rakan-rakan nampak akan perubahan yang baik berlaku keatas diri gadis itu...bila rakan bertanya,kenapa tidak nikah dengan teman lelakinya,bapa gadis itu tidak bersetuju,kerana tidak sanggup bermenantukan pemuda yang sudah meneguk kemanisan anak gadisnya....dan hingga sekarang, perkara itu tetap berulang, zina, betaubat....
rakan-rakan sudah buntu untuk menolong gadis itu...hanya mampu berdoa moga gadis dan teman lelakinya mendapat hidayah dari ALLAH...
 
persoalannya, adakah taubat yang dilakukan oleh gadis itu diterima...?
walaupun setiap kali melakukan zina,dia bertaubat....

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Go to full version