Perempuan yang Berzina

Author Topic: Perempuan yang Berzina  (Read 12050 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

awek88

  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
28 October, 2009, 10:13:26 PM
  • Publish Di FB


  • salam..sy ingin bertanye bg pihak org lain. die seorg perempuan yg saye gelar Miss R.die pernah terlanjur dngan tman lelakinye kerana berfikir lelaki itu akn bertanggungjawab. tapi skrang lelaki itu telah pergi ke permpuan lain. skarang Miss R telah menyesali perbuatnannye dan msih tkut untuk berkawin kerane dose yg pernah dilakukan. kalau mngikut undang2 sptutnye die harus menerime hukumn denda. dlm islam pula die mstilah disebat 100 kli..dan mesti berkahwin dngan lelaki itu. tapi bagaimana kalau lelaki itu tak mahu berkahwin dengannya? dan bgaimana pula kalau die berkahwin dengan org lain. adakah perkahwinn itu akn sah? sy harap pihak halaqah dpt mejawb persoaln ini. sbg umat islam sy berase bertanggungjwb untuk mmbntu kwn2 seagame kiter sdr..terima kasih..
    « Last Edit: 28 October, 2009, 11:23:52 PM by °¤Ummi Munaliza »

    hasin

    • *
    • Posts: 884
      • View Profile
    Jawab #1 28 October, 2009, 10:15:19 PM
  • Publish Di FB
  • minta dia taubat nasuha. kemudian kahwin. jangan kahwin dengan lelaki "durjana" tu. melainkan lelaki tu pun sudah taubat nasuha.

    awek88

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #2 28 October, 2009, 10:38:48 PM
  • Publish Di FB
  • ok..terime kasih ngn respon anda..die tlah pon bertaubat dan menyesali perbuatannya..
    semoga die berade dlm keberkatan Allah dan dpt teruskn hidupya..
    sy cume tidak tahu untuk bg pndapat pd die sm ade prkwinan die ngn org bru akn sah atau x..

    hasin

    • *
    • Posts: 884
      • View Profile
    Jawab #3 28 October, 2009, 10:40:15 PM
  • Publish Di FB
  • saya dah undi SAH.

    awek88

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #4 28 October, 2009, 10:44:09 PM
  • Publish Di FB
  • terima kasih kerana mengundi..(^_~)

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14534
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #5 28 October, 2009, 11:22:30 PM
  • Publish Di FB


  • Sila rujuk di sini berkaitan hukum berkahwin dengan perempuan zina 

    1.  Re: Anak Luar Nikah/ Anak Zina

    2.  Re: Anak Luar Nikah/ Anak Zina
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14534
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #6 28 October, 2009, 11:38:58 PM
  • Publish Di FB


  • Sila rujuk di sini juga  Hukum Menikahi Wanita yang Hamil

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14534
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #7 28 October, 2009, 11:46:28 PM
  • Publish Di FB


  • Mohon membaca di topik ini juga  Re: Zina makin berleluasa

    lily_mawar

    • *
    • Posts: 149
      • View Profile
    Jawab #8 29 October, 2009, 12:08:15 AM
  • Publish Di FB


  • Sila rujuk di sini juga  Hukum Menikahi Wanita yang Hamil


    Terima kasih dgn link tu .... byk ilmu yg kita dapat dan yg mana keliru tentang hukum dpt dijadikan panduan ...

    humairaisya

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Jawab #9 28 February, 2010, 09:25:30 PM
  • Publish Di FB
  • salam...saya ingin bertanya tentang zina yang telah dilakukan antara seorang lelaki dan perempuan yang tahu hukum berzina adalah haram...bagaimana sekiranya sepasang kekasih tersebut ingin bertaubat dan ingin menjadikan hubungan mereka itu halal dgn berkahwin...tetapi mendapat tentangan yg hebat daripada keluarga kedua belah pihak atas alasan pasangan tersebut belum mempunyai kerjaya yg tetap dan ekonomi yg kukuh utk mendirikan rumahtangga kerana masih menuntut di IPT.persoalannya di sini, apakah langkah yg patut diambil oleh pasangan terbabit kerana aib tersebut tidak diketahui oleh orang lain mahupun keluarga kedua belah pihak..mereka ingin menebus kesalahan mereka dan ingin memulakan hidup baru yg diredhai dan diberkati Allah..wajarkah pasangan terbabit bernikah dgn berwalikan hakim kerana ayah kpd perempuan tidak mengizinkan anaknya utk bernikah sedangkan anaknya itu WAJIB utk berkahwin?
    Ya Allah...ku perlu rahmat dari-Mu...
    Jadikan ku seindah wanita solehah...

    lily_mawar

    • *
    • Posts: 149
      • View Profile
    Jawab #10 28 February, 2010, 09:39:38 PM
  • Publish Di FB
  • salam...saya ingin bertanya tentang zina yang telah dilakukan antara seorang lelaki dan perempuan yang tahu hukum berzina adalah haram...bagaimana sekiranya sepasang kekasih tersebut ingin bertaubat dan ingin menjadikan hubungan mereka itu halal dgn berkahwin...tetapi mendapat tentangan yg hebat daripada keluarga kedua belah pihak atas alasan pasangan tersebut belum mempunyai kerjaya yg tetap dan ekonomi yg kukuh utk mendirikan rumahtangga kerana masih menuntut di IPT.persoalannya di sini, apakah langkah yg patut diambil oleh pasangan terbabit kerana aib tersebut tidak diketahui oleh orang lain mahupun keluarga kedua belah pihak..mereka ingin menebus kesalahan mereka dan ingin memulakan hidup baru yg diredhai dan diberkati Allah..wajarkah pasangan terbabit bernikah dgn berwalikan hakim kerana ayah kpd perempuan tidak mengizinkan anaknya utk bernikah sedangkan anaknya itu WAJIB utk berkahwin?

    Salam ...

    Alasan keluarga ada logiknya ... mereka masih menuntut dan kalau mereka benar2 ikhlas mahu bertaubat, kenapa mesti bimbang akan melakukan perzinaan lagi ... kalau mereka benar2 sudah bertaubat mereka tentu dpt mengawal nafsu serakah mereka kan .... mereka kena fikirkan juga perkawinan itu bukan setakat utk memuaskan nafsu tapi banyak tanggung jawab yg perlu dilaksanakan terutama dari segi kewangan, kalau kedua2 keluarga tidak mampu utk menanggung atau membantu kewangan anak mereka yg sudah berumah tangga mcm mana ...?

    zaiyan

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Jawab #11 28 February, 2010, 11:14:23 PM
  • Publish Di FB
  • salam...redha dan restu kedua ibubapa adalah penting untuk mendirikan rumah tangga...
    jangan terlalu mengikut hati dan perasaan..
    selain menyesali kesilapan yang lalu... azam yang kuat untuk tidak mengulanginya juga perlu  di seiringkan...kerana itu sebenarnya hakikat taubat. rasulullah telah mengajar kita cara-cara mengawal nafsu bagi seseorang yang belum mampu untuk berkahwin..antaranya ialah dengan berpuasa.
    syarat wajib berkahwin bukan semata2 kerana sudah tidak mampu mengawal nafsu tetapi mampu dari segi kewangan dan sebagainya.. kerana perkahwinan adalah tanggungjawab..maksudnya penuh dengan tanggungjawab2
    berbincanglah dengan ibubapa... mereka pasti akan merestui jika mereka yakin anak mereka telah benar2 bersedia untuk berkahwin..
    keaiban sendiri usah di hebah2 kan kepada orang lain.. kerana nanti mungkin akan ada pandangan nagetif yang akan menggangu pemikiran dan menjatuhkan maruah sendiri.rasul juga ada mengingatkan supaya kita menyimpan keaiban yang pernah kita lakukan. cukuplah jika kita bertaubat dengan sebenar2 taubat(taubat nasuha)
    seharusnya kita sentiasa ingat bahawa orang yang tahu..tetapi masih melakukan dosa itu akan diseksa lebih awal dari orang yang tidak tahu...nauzubillah...

    humairaisya

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Jawab #12 01 March, 2010, 12:23:12 AM
  • Publish Di FB
  • salam...redha dan restu kedua ibubapa adalah penting untuk mendirikan rumah tangga...
    jangan terlalu mengikut hati dan perasaan..
    selain menyesali kesilapan yang lalu... azam yang kuat untuk tidak mengulanginya juga perlu  di seiringkan...kerana itu sebenarnya hakikat taubat. rasulullah telah mengajar kita cara-cara mengawal nafsu bagi seseorang yang belum mampu untuk berkahwin..antaranya ialah dengan berpuasa.
    syarat wajib berkahwin bukan semata2 kerana sudah tidak mampu mengawal nafsu tetapi mampu dari segi kewangan dan sebagainya.. kerana perkahwinan adalah tanggungjawab..maksudnya penuh dengan tanggungjawab2
    berbincanglah dengan ibubapa... mereka pasti akan merestui jika mereka yakin anak mereka telah benar2 bersedia untuk berkahwin..
    keaiban sendiri usah di hebah2 kan kepada orang lain.. kerana nanti mungkin akan ada pandangan nagetif yang akan menggangu pemikiran dan menjatuhkan maruah sendiri.rasul juga ada mengingatkan supaya kita menyimpan keaiban yang pernah kita lakukan. cukuplah jika kita bertaubat dengan sebenar2 taubat(taubat nasuha)
    seharusnya kita sentiasa ingat bahawa orang yang tahu..tetapi masih melakukan dosa itu akan diseksa lebih awal dari orang yang tidak tahu...nauzubillah...
    salam...saya ingin bertanya tentang zina yang telah dilakukan antara seorang lelaki dan perempuan yang tahu hukum berzina adalah haram...bagaimana sekiranya sepasang kekasih tersebut ingin bertaubat dan ingin menjadikan hubungan mereka itu halal dgn berkahwin...tetapi mendapat tentangan yg hebat daripada keluarga kedua belah pihak atas alasan pasangan tersebut belum mempunyai kerjaya yg tetap dan ekonomi yg kukuh utk mendirikan rumahtangga kerana masih menuntut di IPT.persoalannya di sini, apakah langkah yg patut diambil oleh pasangan terbabit kerana aib tersebut tidak diketahui oleh orang lain mahupun keluarga kedua belah pihak..mereka ingin menebus kesalahan mereka dan ingin memulakan hidup baru yg diredhai dan diberkati Allah..wajarkah pasangan terbabit bernikah dgn berwalikan hakim kerana ayah kpd perempuan tidak mengizinkan anaknya utk bernikah sedangkan anaknya itu WAJIB utk berkahwin?

    Salam ...

    Alasan keluarga ada logiknya ... mereka masih menuntut dan kalau mereka benar2 ikhlas mahu bertaubat, kenapa mesti bimbang akan melakukan perzinaan lagi ... kalau mereka benar2 sudah bertaubat mereka tentu dpt mengawal nafsu serakah mereka kan .... mereka kena fikirkan juga perkawinan itu bukan setakat utk memuaskan nafsu tapi banyak tanggung jawab yg perlu dilaksanakan terutama dari segi kewangan, kalau kedua2 keluarga tidak mampu utk menanggung atau membantu kewangan anak mereka yg sudah berumah tangga mcm mana ...?

    terima kasih atas respon yg diberi...

    onnad

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #13 14 September, 2010, 12:30:01 PM
  • Publish Di FB
  • Salam, suami mengetahui isterinya berzina hingga melahirkan anak dari hasil perzinaan itu. Apakah yg wajib dilakukan olih suaminya dan sekiranya diceraikan, boleh tak sisuami nikah semula dengan bekas isterinya yang berzina tadi.

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2451
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Jawab #14 15 September, 2010, 02:41:59 PM
  • Publish Di FB
  • Salam, suami mengetahui isterinya berzina hingga melahirkan anak dari hasil perzinaan itu. Apakah yg wajib dilakukan olih suaminya dan sekiranya diceraikan, boleh tak sisuami nikah semula dengan bekas isterinya yang berzina tadi.
    Pertama...Isteri kena bertaubat nasuha, berterusan mohon ampun (beristighfar), mandi taubat dan solat taubat. Suami pula kena berfikir dan merenung, di mana salah dirinya selama ini dalam menjalankan tugas sebagai suami. Carilah punca dan asbabnya terjadi demikian. Tak semestinya kesalahan hanya di pihak isteri sahaja. Kena cari sampai akar umbi lalu kemudian berusaha ikhtiar pada jalan agama agar menjadi insan soleh dan solehah seperti yang dikehendaki Allah dan RasulNya. Allah Maha Pemgampun.Dalam kejadian2 seumpama ini, paling tidak suami dapat juga saham kerana suami adalah pemimpin, bagaimana dan ke manakah dia memimpin isteri dan keluarganya selama ini? Allah akan tanya tu.Cuba rujuk Quran dan hadis2, baca, study dan renung kalam2 Allah...

    Tentang cerai, sefaham saya jika bukan talak 3, boleh nikah semula. Jika talak 3, isteri kena nikah dulu dengan orang lain, kemudian jika diceraikan boleh nikah semula...Jangan suruh suami baru cerai pula atau hasut bekas isteri minta cerai atau buat rancangan cina buta. Tak kena tu.
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    tanpa nama

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Jawab #15 30 September, 2010, 04:26:16 PM
  • Publish Di FB
  • Salam.Apakah hukum isteri berzina kemudian dia meminta ampun dari suaminya tetapi suaminya tidak mahu tahu apa kesalahan yang dilalukannya? Daalam masa yang sama dia telah bertaubat nasuhah? Adakah diterima taubatnya?

    pearlady

    • *
    • Posts: 71
      • View Profile
    Jawab #16 30 September, 2010, 04:37:07 PM
  • Publish Di FB
  • waalaikummussalam....

    jika benar isteri tersebut telah berzina dan telah bertaubat nasuha maka taubat tersebut diterima oleh Allah....

    hal suami yg tidak mahu menerima maaf seorang isteri
    pendapat saya : kalau zina itu berlaku sebelum perkahwinan eloklah rahsia tersebut disimpan sahaja. tetapi jika berlaku setelah berkahwin perlu tengok keadaan. jika situasi memerlukan utk diceritakan hal tersebut kerana isteri mengandung anak zina tersebut maka wajib bagi suami utk mengetahui hal tersebut supaya suami mengetahui status anak yg lahir. tetapi jika sekiranya diberitahu kepada suami hal zina maka akan dikuatiri akan menyebabkan perceraian, pada pendapat saya eloklah rahsia tersebut disimpan demi menjaga keutuhan sebuah perkahwinan...

    wallaualam. sekadar pendapat. sila rujuk yg lebih arif.mohon pembetulan jika ada kesilapan dalam memberi pendapat.

    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Jawab #17 30 September, 2010, 04:52:49 PM
  • Publish Di FB
  • MORAL OF THE STORY... JGAN CARI PASAL...

    ingat HUDUD yg ALLAH telah tetapkan...memoga kita bertaqwa...

    Zarith Annissa

    • *
    • Posts: 95
      • View Profile
    Jawab #18 30 September, 2010, 05:18:49 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum..
    Bagi saya.. eloklah rahsia itu disimpan.. Suami tu dah maafkan dah.. Elok ditutup perkara lepas.. Itu tandanya si suami tak nak ambil peduli dah.. Dan si isteri hendaklah kembali ke pangkal jalan.. Bertaubat lah dengan taubat nasuha, jangan di ulang lagi kesilapan lalu.. Kembali ke pangkuan suami, kerana hanya dia lah jalan untuk si isteri mendapat keredhaan Allah.. Wallahualam..

    qaseh2003

    • *
    • Posts: 311
    • Anugerah Allah
      • View Profile
    Jawab #19 30 September, 2010, 11:38:07 PM
  • Publish Di FB
  • laaaa,dah ada suami nak berzina apa lagi..
    sengaja cari bala ker?..
    ish ish ish...dah ada yang halal buat apa laaa cari yang haram..
    bertaubat jer laaaa
    berterus-terang laaa dengan suami..terpulang laaa dia nak terima atau tidak..
    menyesal kemudian dah tak berguna..
    wallahuallam..
    Nasihat Rasullullah kepada Mu’awiyah : Wahai Mu’wiyah, jauhi sifat marah kerana marah dapat merosakkan iman seseorang sebagaimana pahit jadam merosakkan madu yang manis..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    24 Replies
    6366 Views
    Last post 14 May, 2009, 05:55:40 PM
    by Ummi Munaliza
    5 Replies
    1875 Views
    Last post 17 July, 2012, 11:34:41 AM
    by cheksue89
    5 Replies
    1622 Views
    Last post 22 May, 2011, 05:55:01 PM
    by faa zahra