Mandi Bunga

Author Topic: Mandi Bunga  (Read 29742 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

IbnuNafis

  • *
  • Posts: 1293
    • View Profile
Jawab #20 29 March, 2011, 12:15:07 PM
  • Publish Di FB
  • yer...mndi bunga untk serikan wajah adalah tidak mngapa,,,tp salahnya digunakan untuk usaha mndaptkan jdoh krn ia bukan caranya melalui kaedah ini

    Mandi bunga tu usaha sahaja, dan bukan ia menjadikan naik seri wajah, dapat jodoh dan sebagainya. Semua itu adalah atas izin Allah.  Begitu jugalah seperti makan ubat, itu semua adalah usaha. Yang berikan sembuh itu Allah. Memang salah apabila menganggap dengan mandi bunga akan dapat jodoh. Makan ubat pasti sembuh.

    hawa84

    • *
    • Posts: 357
      • View Profile
    Jawab #21 30 March, 2011, 10:37:08 AM
  • Publish Di FB
  • yer...mandi bunga slah satu usaha untuk serikan wajah bukan untk mndapat kan jdoh...tapi bagi saya semua manusia itu mmpunyai wajah yang berseri ,,,,maka xperlulah jadikan mandi bnga sbg perkara yang kemestian dalam hdup anda.....

    durian

    • *
    • Posts: 145
    • alhamdulillah..bernapeh lagi den....
      • View Profile
    Jawab #22 30 March, 2011, 10:42:23 AM
  • Publish Di FB
  • bini aku yang beradat orang negeri sembilan pun kena mandi bunga adat jawa 7 bulan mengandung....

    aku.....????

    baik minum teh bunga....... yahooo*
    mAkAn mEsTi miNuM,tApi kAlaU miNuM bELum tEnTu mAkAn..bUanG Air BeSAr mEsTi bUanG Air kEciL,tAPi bUAnG Air kEciL bELum tEnTu BuAnG Air BeSaR...kAn...???
    ** mAcAm Tu `iA` mAsUk mAcAm Tu LaH `iA` kELuaR..... **

    keju

    • *
    • Posts: 978
      • View Profile
    Jawab #23 30 March, 2011, 08:49:41 PM
  • Publish Di FB
  • http://www.glenbrookfarm.com/herbs/bfn4.html

    scrub garam adalah kaedah traditional .
    namun ada yg menganggap ia adalah kaedah moden.

    lulur garam adalah satu kaedah untuk kecantikkan kulit.

    Berbanding dengan mandi ais, kaedah ini merentas ke lapisan2 bawah kulit yang berotot dan berurat.

    garam dari laut mati amat popular. Namun, garam biasa juga mempunyai keistimewaan yang serupa.

    keju

    • *
    • Posts: 978
      • View Profile
    Jawab #24 30 March, 2011, 08:56:14 PM
  • Publish Di FB
  • Bagaimana mencipta kan lulur dengan kaedah semulajadi.

    Clay (sesudu besar)
    Garam bukit (sesudu besar)
    Titisan air mawar.
    Perahan limau nipis

    Gaul dan simpan dalam peti sejuk
    (bahan ini elok di simpan dalam peti ais kerana tiada bahan awet).

    Ini adalah ramuan keluarga, jadi tiada testimoni untuknya.

    Ramuan ini di gunakan semasa saya masih anak2 untuk rawatan kudis buta (scabies)

    hawa84

    • *
    • Posts: 357
      • View Profile
    Jawab #25 31 March, 2011, 10:12:23 AM
  • Publish Di FB
  • yer...mandi bunga asatu usaha untuk serikan wajah bukan untk mendapat kan jdoh...tapi bagi saya semua manusia itu mmpunyai wajah yang berseri ,,,,maka xperlulah jadikan mandi bunga sbagai  perkara yang kemestian dalam hdup anda.....

    amalan khurafat atau pemujaaan adalah dilarang dlm Agama.......bnyk kaedah usaha kita ke arah mendapatkan jdoh yang diredhai

    kasihiro

    • *
    • Posts: 568
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Jawab #26 31 March, 2011, 10:23:33 AM
  • Publish Di FB
  • yer...mandi bunga asatu usaha untuk serikan wajah bukan untk mendapat kan jdoh...tapi bagi saya semua manusia itu mmpunyai wajah yang berseri ,,,,maka xperlulah jadikan mandi bunga sbagai  perkara yang kemestian dalam hdup anda.....

    amalan khurafat atau pemujaaan adalah dilarang dlm Agama.......bnyk kaedah usaha kita ke arah mendapatkan jdoh yang diredhai

    akak pernah mandi bunga ka?

    hawa84

    • *
    • Posts: 357
      • View Profile
    Jawab #27 31 March, 2011, 10:26:15 AM
  • Publish Di FB
  • memandangakn mandi bunga bukan disuruh dalam Agama maka sy berusaha mejauhkan diri daripada kaedah mandi bunga ini......

    khalifah_04

    • *
    • Posts: 304
      • View Profile
    Dari Allah AKu Datang, Kepada Allah AKu Kembali

    hawa84

    • *
    • Posts: 357
      • View Profile
    Jawab #29 28 June, 2011, 11:05:27 AM
  • Publish Di FB
  • yer...mandi bunga asatu usaha untuk serikan wajah bukan untk mendapat kan jdoh...tapi bagi saya semua manusia itu mmpunyai wajah yang berseri ,,,,maka xperlulah jadikan mandi bunga sbagai  perkara yang kemestian dalam hdup anda.....

    amalan khurafat atau pemujaaan adalah dilarang dlm Agama.......bnyk kaedah usaha kita ke arah mendapatkan jdoh yang diredhai

    anisyah

    • *
    • Posts: 13
      • View Profile
    Jawab #30 15 January, 2012, 11:45:07 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    cerita dr kisah masyarakat sekeliling.
    ada yg kata bila sudah mandi bunga, jika sekiranya dtg jodoh slps itu kita kena terima.
    jika kita tolak...jodoh tak kan dtg selama-lamanya..."kata seorang makcik kpd si dara"

    boleh tak dihuraikan sejauh mana kesahihan dr persoalan di atas.

    nautilus

    • *
    • Posts: 101
      • View Profile
    Jawab #31 15 January, 2012, 11:48:43 PM
  • Publish Di FB
  • :)
    cerita dr kisah masyarakat sekeliling.
    ada yg kata bila sudah mandi bunga, jika sekiranya dtg jodoh slps itu kita kena terima.
    jika kita tolak...jodoh tak kan dtg selama-lamanya..."kata seorang makcik kpd si dara"

    boleh tak dihuraikan sejauh mana kesahihan dr persoalan di atas.

    oooooo....kita kena terima ye...macam mana pulak kalau orang tak terima kita? wakaka....itu semua tipuuuuuuu
    menyelam di lautan dalam...mencari sejuta hikmahNya...

    5zul

    • *
    • Posts: 3047
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #32 15 January, 2012, 11:57:16 PM
  • Publish Di FB
  • semua itu adalah karut dan boleh mendatangkan syirik kepada ALLAH -

    sebaikNya jodoh itu rezeki -

    kena lah usaha dan iktiar... (Senyum)-
    semua ketentuan diri ALLAH dah adakan... cuma dan bagaimana kamu perolehi itu terpulang pada diri -

    - amalan mandi bunga tidak salah di sisi Ugama ...

    dalam konteks lain mandi bunga boleh menaikkan seri tubuh badan...
    dalam sains mengatakan bunga mempunyai aroma terapi pada diri - tubuh manusa ada lubang halus yang di panggil riang roma...

    Insyallah -

    zaman sekarang mandi bunga di SPA jer...heeee
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    deuteromalay

    • *
    • Posts: 282
      • View Profile
    Jawab #33 16 January, 2012, 05:31:06 AM
  • Publish Di FB
  • Salaam....dia orang mandi bunga pasal tak tahu buat minyak attar...pakai je minyak attar haruman kasturi...InshaAllah semua makhluk suke dekati tuan2/puan2...wasSalaam










    insha

    5zul

    • *
    • Posts: 3047
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #34 16 January, 2012, 08:52:30 AM
  • Publish Di FB
  • semua itu adalah karut dan boleh mendatangkan syirik kepada ALLAH -

    sebaikNya jodoh itu rezeki -

    kena lah usaha dan iktiar... (Senyum)-
    semua ketentuan diri ALLAH dah adakan... cuma dan bagaimana kamu perolehi itu terpulang pada diri -

    - amalan mandi bunga tidak salah di sisi Ugama ...

    dalam konteks lain mandi bunga boleh menaikkan seri tubuh badan...
    dalam sains mengatakan bunga mempunyai aroma terapi pada diri - tubuh manusa ada lubang halus yang di panggil riang roma...

    Insyallah -

    zaman sekarang mandi bunga di SPA jer...heeee

    Apakah hukumnya jika si anak tidak mahu melakukan mandi bunga ini dan menyebabkan kemarahan kedua ibu bapanya yang niat mereka hanya untuk kebaikan anak mereka?

    Mandi air bunga yang diamalkan dalam perubatan Melayu sekarang tidaklah menjadi kesalahan selagi tidak diiktikadkan yang ianya boleh mendatangkan sesuatu kemudaratan atau boleh mendatangkan sesuatu kemanfaatan, kerana kuasa berbuat demikian hanya ada pada Allah SWT sahaja.
    Mandi air bunga bukanlah perubatan Islam yang Rasulullah sarankan kepada para sahabat yang tidak menemui jodoh. Perkara ini tidak pernah berlaku di zaman Baginda.
    Ianya hanya datang dari tradisi perubatan orang-orang Melayu, yang mana kesahihannya bergantung kepada sejauh mana penggunaannya tidak bercanggah dengan ajaran Al-Quran dan Al-Hadith. Jika bercanggah hendaklah dijauhkan.
    Bagi kes di atas, seseorang itu dipaksa mandi air bunga kerana kononnya sebagai mendekat jodoh, tetapi ia enggan berbuat demikian sedangkan ibunya memaksa ia berbuat demikian. Yang terlibat hendaklah berbuat demikian jika difikirkan kemudaratan tidak berbuat demikian lebih besar dari kemudaratan ia mandi air bunga tersebut.
    Seeloknya perempuan yang terlibat perlu membaca setiap hari surah Yusuf dan menunaikan solat hajat, mudah-mudahan Allah SWT menganugerahkan kepadanya jodoh yang sesuai dengannya, Insya Allah.

    sebalik itu usah berlaku syirik kepada ALLAH -

    amalan mandi bunga tidak salah jika tidak mengadakan diri itu kepada soal jodoh dan buang sial dan sebagainya....

    mandi lah apa saja mandian.. zaman dan moden bunga dalam bentuk sabun - shampoo - dan gel wangian.. di hasil oleh bungaan ..
    mandian ais pun ok kepada tubuh badan...

    Insyallah -

    (Senyum)-



    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14507
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #35 16 January, 2012, 09:13:13 AM
  • Publish Di FB
  • :)
    cerita dr kisah masyarakat sekeliling.
    ada yg kata bila sudah mandi bunga, jika sekiranya dtg jodoh slps itu kita kena terima.
    jika kita tolak...jodoh tak kan dtg selama-lamanya..."kata seorang makcik kpd si dara"

    boleh tak dihuraikan sejauh mana kesahihan dr persoalan di atas.


    Mandi bunga bukanlah suatu yang pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w, para sahabat dan salafussoleh terdahulu. Ia berasal daripada kepercayaan lama yang dipegang oleh orang Melayu, kononnya untuk membuang sial dan menaikkan seri wajah.

    Melakukan mandi bunga atas dasar para pakar perubatan telah mengesahkan kebaikan dan khasiatnya kepada tubuh badan, bukanlah satu kesalahan. Yang salah ialah berjumpa bomoh atau pawang dan meminta dimandikan dengan membaca mentera tertentu untuk menaikkan seri wajah. Semua mentera yang dibaca oleh para bomoh itu kebanyakannya ada unsur syirik dan khurafat. Rasulullah s.a.w melarang umatnya berjumpa bomoh dan mempercayai kata-katanya. Oleh itu hindarilah dosa yang membawa kepada syirik kerana ia merupakan salah satu dosa yang tidak diampunkan.

    Sabda Rasulullah s.a.w:
    "Sesiapa yang mendatangi tukang tilik atau bomoh, lalu percaya kepada apa yang dikatakannya, maka dia telah kufur dengan apa yang diturunkan ke atas Nabi Muhamad s.a.w." – Hadis sahih riwayat Abu Daud dan Ashab al-Sunan.

    Sabda Rasulullah s.a.w:
    "Sesiapa yang mendatangi bomoh, kemudian bertanya kepadanya sesuatu, solatnya tidak akan diterima selama 40 hari." – Riwayat Muslim.

    Tidak ada ayat tertentu yang boleh dibaca untuk mempercepatkan jodoh. Al-Quran mempunyai misi yang lebih besar daripada itu, iaitu sebagai petunjuk kepada sekalian alam dan menyelamatkan umat manusia daripada Neraka. Ia tidak akan membincangkan hal remeh-temeh seperti mencari jodoh atau menyerikan wajah.

    Oleh itu, jika  benar-benar ingin berkahwin kerana menghindari maksiat, mohonlah kepada ALLAH agar mempermudahkan jalan ke arah itu. Semoga ALLAH  mempertemukan  dengan seseorang yang soleh. Berdoa pada masa-masa doa dimakbulkan. Antaranya pada penghujung malam, ketika bermusafir, selepas solat Asar pada hari Jumaat, pada hujung solat sebelum salam, antara azan dan iqamah, ketika sujud, ketika hujan, ketika hampir berbuka puasa dan sebagainya.

    Mintalah kepada ALLAH dengan bersungguh-sungguh tanpa rasa putus asa. Di samping itu, janganlah terlalu mengharap doa itu dikabulkan segera. Teruskan berdoa dengan penuh yakin dan bersangka baik dengan TUHAN. Insya-ALLAH DIA akan membuka jalan dan memudahkan jodoh .
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4918
      • View Profile
    Jawab #36 16 January, 2012, 10:22:25 AM
  • Publish Di FB
  • Mandi Bunga - di perguruan, perdukunan, perbomohan - semuanya memanggil Puteri Bunian, JIN, lalu jin itu akan menyerikan wajah yang di mandikan
    nak tahu, jika semasa mandi ada tak bau wangi, bukan wangi bunga tapi wangian berbeda, harumnya, iaitu wangian JIN

    selalunya, memang di panggil akan puteri bunian

    sekiranya mandia di SPA, saloon kecantikan, tahukah anda, di jampi serapah oleh tuannya, subhanallah

    sebenarnya, dalam diri kita sudah ada segalanya
    carilah Orang yang tahu yang boleh buka kunci

    ada chatters wanita di sini, dulu suami larikan diri nakkan wanita lain, selepas dia ambil Ilmu tu, dia di datangi suaminya semula menagih kasih kembali
    demikianlah, apabila dapat ILMu boleh menaikkan seri wajah, subhanallah

    tidaklah perlu baca baca ayat, kerana ayat ayat Allah adalah untuk PELAJARAN

    subhanallah

    silakan ya, siapa mahu...tentu ada jalannya

    5zul

    • *
    • Posts: 3047
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #37 16 January, 2012, 10:40:36 AM
  • Publish Di FB
  • Mandi Bunga - di perguruan, perdukunan, perbomohan - semuanya memanggil Puteri Bunian, JIN, lalu jin itu akan menyerikan wajah yang di mandikan
    nak tahu, jika semasa mandi ada tak bau wangi, bukan wangi bunga tapi wangian berbeda, harumnya, iaitu wangian JIN

    selalunya, memang di panggil akan puteri bunian

    sekiranya mandia di SPA, saloon kecantikan, tahukah anda, di jampi serapah oleh tuannya, subhanallah

    sebenarnya, dalam diri kita sudah ada segalanya
    carilah Orang yang tahu yang boleh buka kunci

    ada chatters wanita di sini, dulu suami larikan diri nakkan wanita lain, selepas dia ambil Ilmu tu, dia di datangi suaminya semula menagih kasih kembali
    demikianlah, apabila dapat ILMu boleh menaikkan seri wajah, subhanallah

    tidaklah perlu baca baca ayat, kerana ayat ayat Allah adalah untuk PELAJARAN

    subhanallah

    silakan ya, siapa mahu...tentu ada jalannya

    sebab itu kenal bezakan... sedangkan yang mahukan seri itu siapa...
    faktar sains mengatakan... dapat menaikkan dan men- segar kan tubuh badan... dalam ramuan bungaan itu sendiri ada hikmahNya,,,

    di dalam riang roma manusia mempunyai tisu yang amat halus... -

    dan barangsiapa nak serikan wajah atau nak ketatkan tubuh badan .. tiada upaya selainNya...
    itu semua iktiar.., 

    jika adakan selain itu maka syirik lah...

    benarlah kata tok batu.., semua dari ALLAH -
    (Senyum)-

    petua awet muda dan seri muka sentiasa ayu,

    adalah wuhduk,,,

    Insyallah -

    dalam solat itu ibadah -  dalam masa yang sama ianya jua senaman kepada tubuh badan...
    jika mengetahui...Insyallah -

    bukan mendokan kepada bungaan ... mohon lah kepada ALLAH - segalaNya mungkin...


    Yuzie

    • *
    • Posts: 1023
    • Demi Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang
      • View Profile
    Jawab #38 16 January, 2012, 10:54:28 AM
  • Publish Di FB
  • Tapi kenapa ye para ustaz yang buat perubatan Islam ni boleh pula dia dia mencadangkan anak gadis mandi bunga...pada hal bukan disuruh dalam Islam.
    '' siap kata lagi mungkin usaha kamu mandi bunga kali ke 70 baru ketemu jodoh kamu...kalau kamu hanya berusaha belum capai bilangan ke 70 mungkin akan lambat lagi so kena rajin-rajin mandi bunga"-atau makna kata dia jangan berputus asa dalam meneruskan mandi bunga

    hahaaa...lawak betul.
    (dalam hati tergelak keras perut-apa daa)
    Cukuplah bila kami merasa mulia karena Engkau sebagai Pencipta bagi kami dan cukuplah bila kami bangga bahawa kami menjadi hamba bagiMu. Engkau bagi kami sebagaimana yang kami cintai, maka berilah kami taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

    5zul

    • *
    • Posts: 3047
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #39 16 January, 2012, 11:02:43 AM
  • Publish Di FB
  • Tapi kenapa ye para ustaz yang buat perubatan Islam ni boleh pula dia dia mencadangkan anak gadis mandi bunga...pada hal bukan disuruh dalam Islam.
    '' siap kata lagi mungkin usaha kamu mandi bunga kali ke 70 baru ketemu jodoh kamu...kalau kamu hanya berusaha belum capai bilangan ke 70 mungkin akan lambat lagi so kena rajin-rajin mandi bunga"-atau makna kata dia jangan berputus asa dalam meneruskan mandi bunga

    hahaaa...lawak betul.
    (dalam hati tergelak keras perut-apa daa)

    mana ada bergitu lah...heeeee

    soal jodoh dah ketentuan ilahi...
    mandi bunga itu iktiar jer.. mana ada jodoh ke jodoh pun...

    kalau kamu nak mandi pun tara hal punya..heee (senyum)-

    bukan nak menemukan jodoh pun.. nak segarkan badan boleh aja.. makcik nenek kebayan pun boleh mandi...
    atok moyang pun boleh mandi...

    cuba mandi ais... selepas itu rasa kan kelainan selepas 4 jam mandi ais..

    Insyallah - ada perubahan...

    (Senyum)-


    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    2 Replies
    1065 Views
    Last post 24 November, 2010, 03:14:09 PM
    by rahmanw
    0 Replies
    2125 Views
    Last post 28 October, 2011, 01:44:09 AM
    by humaizah
    3 Replies
    357 Views
    Last post 14 December, 2013, 12:48:56 PM
    by al_ahibbatu