JIran membela Anjing & Jemputan Open House

Author Topic: JIran membela Anjing & Jemputan Open House  (Read 1297 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

sym

  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
15 October, 2009, 03:12:20 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
     -00) Saya menghadapi masalah apabila jiran membela anjing terutama sekali apa bila mereka mencuci lantai. Air cucian najis itu pasti mengalir luar di hadapan rumah. Saya terpaksa tempuh juga apabila ingin masuk ke rumah.

    masalah ke 2.  -00)
    Bagaimana pulak dengan jemputan makan daripada mereka. Lazimnya pada hari perayaan mereka, mereka akan jemput kami sekeluarga untuk makan nasi beriani yang dimasak oleh mereka. Adakala saya merasa ragu. Mereka ada juga terangkan mereka beli ayam nie semua kat kedai Melayu. Tak usah takut... dia yang kata... =(  Malah dia juga jemput kawan-kawan Melayu yg lain...  Saya merasa musykil... macamana saya nak memberi alasan.. saya tak dapat pi umah mereka...  Saya pernah terbaca di sebuah artikel lain, jika jiran membela anjing, kita tak boleh memasuki rumah mereka...

    Harap beri pandangan...   baguss

    aman_arab

    • *
    • Posts: 221
    • Don't just be all talk, do what you want to do!
      • View Profile
    Jawab #1 15 October, 2009, 04:47:23 PM
  • Publish Di FB
  • Aku nak komen sikit pasai open house tu..rasanya mcam penah dengar ustaz cakap boleh makan makanan yang diberi oleh orang kafir ni asalkan kita jelas sumber makan tu..kalau dia sembelih sendiri haram..kalau bekas masakan (periuk belanga) dia tu penah guna untuk masak benda haram macam arak ngan babi..hat tu pun haram gak..kalau hasil untuk beli makan tu dari sumber yang haram macam judi ka, curi ka, etc..hat tu pun haram gak..hat tu ustaz aku cakap dulu..kalau tak silap aku la...aku tak tahu nak bagi dalil2 ka hadis ka..almaklumla mengaji agama takat sekolah menengah ja.
    Say What You Mean and Mean What You Say
    http://amanarab.blogspot.com

    Daeng Acan

    • *
    • Posts: 141
      • View Profile
    Jawab #2 30 January, 2010, 10:46:23 AM
  • Publish Di FB
  •  :)

    ingat kawan masa stdy di Ma'aHaad dulu ada belajar menyembelih..Ayam yang di sembelih dengan betol bila ia di goreng Dagingnye akan "tersosol"(terangkat sedikit hingga menanpakan tulangNya sedikit..)so pastikan la ye..

    naim_mahmood

    • *
    • Posts: 367
      • View Profile
    Jawab #3 30 January, 2010, 06:47:49 PM
  • Publish Di FB
  • :)
     -00) Saya menghadapi masalah apabila jiran membela anjing terutama sekali apa bila mereka mencuci lantai. Air cucian najis itu pasti mengalir luar di hadapan rumah. Saya terpaksa tempuh juga apabila ingin masuk ke rumah.

    masalah ke 2.  -00)
    Bagaimana pulak dengan jemputan makan daripada mereka. Lazimnya pada hari perayaan mereka, mereka akan jemput kami sekeluarga untuk makan nasi beriani yang dimasak oleh mereka. Adakala saya merasa ragu. Mereka ada juga terangkan mereka beli ayam nie semua kat kedai Melayu. Tak usah takut... dia yang kata... =(  Malah dia juga jemput kawan-kawan Melayu yg lain...  Saya merasa musykil... macamana saya nak memberi alasan.. saya tak dapat pi umah mereka...  Saya pernah terbaca di sebuah artikel lain, jika jiran membela anjing, kita tak boleh memasuki rumah mereka...

    Harap beri pandangan...   baguss






    ini rasul dahri dah jelaskan

    mudah mudah

    sile lawat

    http://rasuldahri.com/ebook/AutoIndex-2.2.4/index.php?dir=KertasKerja/&file=Anjing%20Menurut%20Hukum%20Syarak.pdf

    Hukum Anjing Menurut Syarak (1/7)


    islam itu mudah.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    5 Replies
    1803 Views
    Last post 22 June, 2012, 11:07:28 PM
    by Yuzie
    18 Replies
    1737 Views
    Last post 30 August, 2010, 03:26:13 PM
    by Ummi Munaliza
    2 Replies
    630 Views
    Last post 15 July, 2012, 06:07:04 AM
    by nautilus