GEJALA DEKADENSI MORAL

Author Topic: GEJALA DEKADENSI MORAL  (Read 6232 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

kanjeng sunan

  • *
  • Posts: 2192
  • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
    • View Profile
24 May, 2007, 09:35:05 AM
  • Publish Di FB
  • MENGAPA KEMOROSOTAN MORAL BERLAKU DI MANA-MANA SAHAJA? 
    Manusia Ketandusan Kepimpinan

    Manusia sudah tidak terpimpin lagi kerana manusia sudah ketandusan kepimpinan. Oleh itu, manusia hanyut dan sesat dalam kehidupan ini tanpa menuju ke sesuatu arah yang tertentu dan tidak dapat memenuhi tujuan dan maksud mengapa manusia itu dijadikan. Manusia sudah tidak berfungsi sebagai manusia lagi.

    Pemimpin yang ada di dunia sekarang sebenarnya bukan pemimpin. Bush bukan seorang pemimpin. Blair juga bukan seorang pemimpin. Begitu juga dengan Putin, Musharaf dan Hosni Mubarak. Mereka bukan pemimpin. Paling tinggi mereka itu hanya pentadbir. Mereka mentadbir hal-hal negara,kewangan, khazanah dan ekonomi negara. Mereka hanya memenuhi keperluan lahir dan tidak langsung mengambil berat tentang keperluan rohani rakyat.

    Pemimpin dalam Islam bukan setakat menyelesaikan keperluan lahir. Yang lebih penting ialah keperluan rohani.Pemimpin dalam Islam bertanggungjawab mendidik dan membina keinsanan rakyat. Membawa rakyat kepada Tuhan.Mengajar mereka supaya cinta, takut, taat dan patuh kepada Tuhan. Pemimpin dalam Islam berkewajipan menjaga kehidupan beragama rakyat dan menjadikan rakyat baik, beriman dan bertaqwa.

    Soal keperluan lahir juga penting tetapi ia jatuh nombor dua.Dalam Islam, memimpin itu seperti membuat kerja Rasul.Rasul itu sebenarnya pemimpin. Siapa yang membuat kerja-kerja rasul juga dianggap sebagai pemimpin. Pemimpin seperti inilah yang sudah tidak ada lagi. Selagi pemimpin seperti ini tidak ada dan tidak dicari, maka selagi itulah hidup manusia akan menjadi rosak dan kucar kacir.

    Para pentadbir dan pemimpin dunia seperti yang ada sekarang tidak mampu memimpin. Mereka tidak mampu membina keinsanan rakyat, membawa rakyat kepada Tuhan atau menjadikan rakyat orang-orang yang beriman dan bertaqwa.

    Mana mungkin mereka mampu berbuat demikian dalam keadaan mereka sendiri pun tidak terpimpin. Keluarga mereka sendiri pun kucar-kacir.Mereka ini hanya akan melalaikan dan merosakkan keinsanan rakyat. Mereka ini hanya akan membawa manusia kepada dunia dan menjauhkan mereka dari Tuhan dan dari akhirat.

    Paling baik, mereka hanya boleh membawa pembangunan dan kemajuan lahiriah dan membina ekonomi negara dan rakyat. Mungkin rakyat boleh hidup dengan selesa. Tetapi kebahagiaan manusia bukan terletak kepada keselesaan hidup.Ia terletak kepada jiwa yang terisi dan fitrah yang terlaksana.

    Keperluan fitrah manusia yang utama ialah keinginan berTuhan, keinginan menyembah, taat, patuh dan mengabdi diri kepada Tuhan.Apabila hati-hati manusia terisi dengan dunia dan hidup mereka bermatlamatkan dunia, maka nafsu mereka akan bermaharajalela dan dunia akan menjadi rebutan. Memang dunia itu bahan rebutan dan punca pecah belah dan pemusnah kasih sayang. Manusia akan berebut-rebut dunia, menekan dan menindas seperti anjing yang berebut bangkai. Akhirnya manusia akan bergaduh, berkelahi dan bunuh-membunuh.Tidak ada kasih sayang dan perpaduan.

          
     
    TuhAN cInTa aGuNg..

    halesolurun_84

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #1 20 March, 2009, 12:51:41 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Kenapa kemerosotan moral berlaku di mana-mana?

    Kerana syaitan juga berada di mana-mana..
    Pokok pangkalnya iman di hati..
    Andai terlalu goyah,maka terlalu mudah untuk berlaku sebarang kebarangkalian yang tidak elok.
    "Wahai orang-orang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka yang bahan-bahan bakarnya adalah manusia dan batu berhala"(At-Tahrim:6)

    cnk

    • *
    • Posts: 43
      • View Profile
    Jawab #2 20 March, 2009, 02:06:03 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum...
    Maaflah lah kalau tersalah cakap coz sy  ni  pun tak seberapa pandai&bpengalaman..masih dalam proses pembelajaran lagi..Walaubagai mana pun saya ingin berkongsi pendapat dengan topik ini..

     Pada pendapat saya kemerosotan  moral  yang  berlaku dimana- mana sahaja dewasa ini semakin menular dikalangan umat islam..ia merupakan salah kita sendiri selaku umat islam kerana tidak menjalankan amanah dan tanggungjawab kita sebagai khalifaf Allah dmuka bumi ini.Kebanyakkankita belajar ilmu agama disekolah hanya sekadar untuk 'pass exam' je,lepas tu..dah lupa.. coz kt jarang @ x pernah amalkan..ibaratkan pokok yg x berbuah..Kebanyakan org kita malas menegur kemungkaran yang berlaku ddepan mata..kerana bagi mereka selemah-lemah iman menegur balam hati, jadi x perlu lah tegur diaorag ..bagi dia, biarlah hal orang..buat ape ambil tahu..mati nanti masuk kubur masing2..mereka x fikir bahawa Allah akan mempersoalkankn ny jgk d akhirat nanti..coz kan Allah dah bfirman bahawa Allah akan membalas setiap amalan umatny walau sebesar zarah sekalipun.. & apabila dpadang masyar nnti seseorg yg alim pun x semestiny dapat masuk kesyurga coz..jiran,adik&.. @kwn2ny akan mpersoalkan bahawa dia x menegah mereka dr melakukan maksiat..Oleh itu jgn menunding jari pada sesiapa coz satu jari menunjukan org lain manakala empat lagi menunjuk ke arah kita.. Marilah kita mulakanny dr diri kt sendiri..

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #3 01 April, 2009, 07:55:31 AM
  • Publish Di FB

  • GEJALA DEKADENSI MORAL


    TAKRIFAN ISTILAH


    Kamus Dewan :Dekadensi ialah kemerosotan nilai atau kemunduran berbanding dengan keadaan yang sebelumnya.


    Ia merujuk kepada ajaran atau pegangan berkaitan buruk baik sesuatu perbuatan atau kelakuan, sikap atau cara berkelakuan yang berasaskan atau yang diukur dari segi ketentuan-ketentuan baik buruk suatu akhlak.


    SENARIO SEMASA


    Berdasarkan laporan kajian sejumlah satu pertiga daripada remaja  di negara ini terdedah kepada bahaya gejala kerendahan moral.


       Sebanyak 3,269 remaja di seluruh negara dilaporkan lari dari rumah bagi tempoh antara bulan Januari hingga Jun tahun ini.
    Penolong Penguasa Polis, Bahagian Hal Ehwal Awam Bukit Aman, berkata, bilangan yang dilaporkan dalam tempoh itu didapati masih tinggi berbanding 4,028 orang pada tahun 1996 dan 3,661 orang tahun 1995.


    Menurutnya, remaja berumur 22 tahun ke atas merupakan golongan yang paling banyak dilaporkan lari dari rumah dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini melibatkan sebanyak 1,237 orang (Coursesenu Ibrahim, 1997)


       Dalam isu yang lain mengikut laporan Kementerian Kebajikan Masyarakat , sehingga 30 Jun 1997 terdapat 374 kes membabitkan keganasan rumah tangga dilaporkan kepada kementerian. Hasil tindakan pegawai kementerian termasuk kaunselor mengatasi masalah ini, 48 kes daripada 305 sejak lima bulan pertama tahun ini berjaya diselesaikan. (Berita Harian, 1997) 


       Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor, Penolong Pesuruhjaya Polis (ACP) Aziz Bulat melaporakan jenayah pelajar dijangka meningkat lebih 50 peratus tahun 1998 berbanding tahun sebelumnya berdasarkan purata 18 kes sebulan yang dilaporkan dalam tempoh lima bulan pertama 1998.

    Menurut beliau, sehingga Mei tahun ini penglibatan pelajar dalam kegiatan jenayah mencatatkan 88 kes. Pada tahun 1997 sebanyak 140 kes telah dilaporkan dengan 262 tangkapan dibuat berbanding 115 kes pada tahun sebelumnya.

    Ini bermakna kes-kes jenayah pelajar pada tahun 1977 meningkat 25 kes berbanding tahun sebelumnya iaitu sebanyak 21.7 peratus (Berita Harian, 1998)

    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #4 01 April, 2009, 07:58:34 AM
  • Publish Di FB

  • PUNCA PERSOALAN MORAL


    Dapat disimpulkan bahawa  persoalan dekadensi moral adalah berpunca dari dua faktor iaitu:


    Faktor Luaran


    Unsur luaran ini  didorong oleh:

       Faktor persekitaran yang tidak membina.

       Pengaruh media massa dan eletronik khususnya pameran gaya hidup glamour dan  budaya hiburan yang begitu dominan
            di kalangan generasi muda.

       Sistem penguatkuasaan yang rendah akibat dari campur tangan individu yang berpengaruh dan berjawatan.

       Impak dari kemelut dan krisis ekonomi yang berpanjangan.

       kurangnya penonjolan tokoh yang boleh menjadi “role model” di kalangan gegerasi muda dan masyarakat umum.


    Faktor Dalaman


    Faktor dalaman ini adalah seperti:


       Unsur tiada kekuatan minda.

       Kerapuhan pegangan agama di kalangan generasi muda dan masyarakat awam.

       Wujudnya sikap negatif terhadap usaha-usaha pencegahan dan pemulihan.


       Rendahnya sistem muamalah dan jaringan komunikasi antara masyarakat.

    APAKAH PENYELESAIAN MASALAH INI? SILA BINCANGKAN...

    « Last Edit: 01 April, 2009, 08:02:31 AM by Munaliza Ismail »

    SNF

    • *
    • Posts: 906
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Jawab #5 01 April, 2009, 08:04:12 AM
  • Publish Di FB
  • salam..
    ummi nak thu tentang Sistem penguatkuasaan yang rendah akibat dari campur tangan individu yang berpengaruh dan berjawatan..
    contohnya mcm mna ek ummi..
    ble tak jelas kn..

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #6 01 April, 2009, 08:26:16 AM
  • Publish Di FB
  • salam..
    ummi nak thu tentang Sistem penguatkuasaan yang rendah akibat dari campur tangan individu yang
    berpengaruh dan berjawatan..
    contohnya mcm mna ek ummi..
    ble tak jelas kn..

    Penerangan berdasarkan contoh ni senang;   ada kedai jual arak haram (maksud nya takada lesen jual arak)
    beroperasi, bila pegawai penguatkuasa majlis datang nak sita...
    tapi tak boleh sita kedai tu , kerana tokey kedai tu baik dengan MB (katakan lah) maka pegawai penguatkuasa
    tu tak boleh jalankan tugas menyita kedai dan merampas arak yang dijual. Mb kata tak payah sita. Buat pejam
    mata saja. Kenapa?  Sebab jual arak dapat income banyak...
    (dalam hati ini kata tokey tu bekalkan arak kat ko sama, tu yang tak bagi sita)
    Maaf lah kalau ada yang terkena.....ni contoh saja.....

    acapklcc9

    • *
    • Posts: 339
    • Perjuangan Belum Selesai
      • View Profile
    Jawab #7 05 April, 2009, 09:03:08 PM
  • Publish Di FB
  • iman owh iman.........
    terletak pada iman ssorg sama ada nk buat benda yg baik ataupun salah........
    nk buat sesuatu mestilah berfikir dahulu.............

    ariza

    • *
    • Posts: 49
      • View Profile
    Jawab #8 05 April, 2009, 09:55:53 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    Pd pndgn sy pula,keruntuhan m0ral skrg dsbbkn institusi kekeluargaan yg semkn lemah..ahli keluarga terutamanya ibu bapa x tahu apa tnggjwb yg perlu dlaksanakn. Ibu bapa sepatutnya menerapkn ilmu2 agama,nilai dn akhlak2 murni kpd ank2 mereka..sbb tu la dikatakn anak2 itu ibarat kain putih..ibu bapa yg akan menc0rakkn bagaimana peribadi anak2 mereka. Sbda Rasulullah s.a.w yg bmksud..'didiklah anak2mu dan perel0kkanlah adab mereka'.. Insyaallah, jika akhlak dn adab mereka sempurna, aspek2 kehidupan yg lain juga akn sempurna..
    i LuV iSlaM

    shaniza

    • *
    • Posts: 216
    • Ya Allah Engkaulah Maksudku, keredhaan Mu impianku
      • View Profile
    Jawab #9 05 April, 2009, 10:03:03 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Ummi sha baru je jawab soalan final exam untuk kertas Moral 4 pagi tadi....

    Dah 4 modul berkaitan moral ummi sha baca...

    Pelbagai teori dan saranan yang dikemukakan di dalam setiap modul...

    Kenapa kemerosotan moral terjadi?

    Mungkin salah satu puncanya orang-orang Islam tidak belajar moral tetapi belajar Pengetahuan Agama Islam !!! He..he..he..lawak je.

    Kebanyakkan orang Islam hanyalah Islam keturunan atau ikutan sahaja..

    Memandang rendah akan hukum Allah dan tidak mempedulikan halal haram sesuatu perkara boleh mendorong seseorang untuk berkelakuan tidak bermoral.

    Apa-apa pun bila agama, Allah dan Rasul-Nya dikesampingkan maka lahirlah insan-insan yang tidak bermoral dan rendah akhlaknya.



    Bagi mendapatkan info tambahan, layari blog-blog ummi sha
    http://sarimahshaniza.blogspot.com/

    anISlam

    • *
    • Posts: 135
      • View Profile
    Jawab #10 05 April, 2009, 11:54:38 PM
  • Publish Di FB
  • yang pasti Hari Kiamat hampir tiba!!..YA ALLAH.."ampunkan dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami..sesungguhnya aku hambaMu yang tak lari dari melakukan kesilapan..iringilah aku dengan HIDAYAH MU YA ALLAH..hindarilah aku dari melakukan laranganMU..sesungguhnya yang baik itu dariMU dan yang buruk itu datangnya dari dirku sendiri..jadikanlah aku hamba MU yang sentiasa merindui syahid di jalan Mu YA ALLAH, Amin"

    Annalthafunnisa

    • *
    • Posts: 519
    • put ALLAH first,everything will come to you..
      • View Profile
    Jawab #11 06 April, 2009, 01:40:53 AM
  • Publish Di FB
  • kerana nafsu yg bermaharajalela ,diikutkan jua.
    iman semakin goyah,hidup hilang pedoman.
    akhlak semakin luntur,harga diri menjadi perantaraan..
    di manakah maruah anak2 zman ini...
    lihatlah ke mana anakmu menghilang wahai para ibu bapa..
    institusi kekeluargaan smakin lemah mnyumbng pd keruntuhan moral..
    smile until you cant smile;

    hamimah

    • *
    • Posts: 632
      • View Profile
    Jawab #12 11 August, 2010, 01:03:19 AM
  • Publish Di FB
  • jaga lah akhlak....akhlak mulia itu indah...
    YA ALLAH....ampunilah dosaku hari ini,semalam,dan hari2 yg akan dtg..
    kuatkanlah hati ini semoga thabat dlm perjuangan agamaMU..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    79 Replies
    20436 Views
    Last post 02 July, 2013, 03:15:22 PM
    by ain uwaisy
    5 Replies
    1663 Views
    Last post 10 May, 2009, 09:36:15 PM
    by Annalthafunnisa
    5 Replies
    1055 Views
    Last post 22 January, 2013, 12:10:28 AM
    by msa