Mengerat Kuku dan Memotong Rambut Ketika Hadas Besar - Page 1

*

Author Topic: Mengerat Kuku dan Memotong Rambut Ketika Hadas Besar  (Read 13488 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

31 August, 2009, 04:08:17 PM
  • Publish
  • MEMOTONG RAMBUT DAN KUKU KETIKA BERJUNUB

    Soalan;

    1. Ustaz, saya ada satu persoalan tentang mandi junub. Jika kita terlupa potong kuku sebelum mandi junub dan selepas itu kita cuba cari kuku yang dipotong tadi untuk dibasuh. Tapi tidak semua kuku yang dipotong dijumpai. Adakah Mandi junub kita itu sah? Atau apa jadi dengan mandi junub kita jika kuku yang dipotong itu tidak dibasuh. Saya harap ustaz dapat memberi jawapan kepada persoalan yang saya ajukan ini, semoga kemuskilan saya terjawab.

    2. Ustaz. Apa hukum potong kuku waktu dalam keadaan uzur syar'ie.?

    Jawapan;

    Terdapat ulamak memakruhkan kita memotong kuku, mencukur/menggunting bulu dan rambut, membuang darah (berbekam) dan seumpamanya semasa sedang berjunub dan semasa haid dan nifas. Mereka ialah Imam al-Ghazali dan Abu al-Faraj as-Syirazi (seorang ulamak dari mazhab Hanbali). Berkata Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya’ Ulumiddin; “Tidak sepatutnya seseorang mencukur rambut, memotong kuku, mencukur bulu kemaluannya serta membuang sesuatu dari badannya pada ketika ia sedang berjunub kerana seluruh juzuk pada badannya akan dikembalikan kepadanya di akhirat kelak, lalu ia akan kembali berjunub.[1] Dikatakan bahawa; setiap bulu (yang dicukurnya ketika berjunub itu) akan menuntut dari tuannya dengan sebab junub yang ada padanya (kerana dicukur ketika sedang berjunub)” (Dinaqalkan dari kitab al-Iqna’, jil. 1, hlm. 91).

    Mereka berdalilkan hadis yang dikatakan dari Rasulullah s.a.w. yang berbunyi;

    لا يقلمن أحد ظفراً ، ولا يقص شعراً ، إلا وَهوَ طاهر
    “Janganlah sesiapa memotong kukunya dan menggunting rambut kecuali ketika ia suci” (Riwayat al-Ismaili dari Saidina ‘Ali r.a.)

    Namun jumhur ulamak tidak bersetuju dengan pandangan tersebut. Menurut mereka; tidak ada dalil dari Nabi s.a.w. yang menegah orang berjunub atau wanita yang sedang haid atau nifas dari melakukan perkara-perkara yang disebut tadi. Adapun hadis di atas, ia adalah munkar dan maudhu’ (yakni palsu), tidak harus sekali-kali dijadikan hujjah (lihat; Syarah Soheh al-Bukhari, oleh; Imam Ibnu Rajab).. Berkata Imam ‘Atha’ (seorang Tabi’in terkenal); “Harus orang yang berjunub untuk berbekam, memotong kuku dan mencukur rambut sekalipun tanpa mengambil wudhuk terlebih dahulu”[2] (Riwayat Imam al-Bukhari). Imam Ahmad tatkala ditanya berkenaan hukum orang berjunub yang berbekam (yakni mengeluarkan darah dari kulitnya), mencukur rambut, memotong kuku dan mewarnai rambut atau janggutnya, ia menjawab; “Tidak mengapa (yakni harus)”.

    Syeikh Atiyah Saqar dalam fatwanya juga menegaskan; pendapat Imam al-Ghazali itu tidak ada sebarang dalil untuk menyokongnya. Syeikh ‘Atiyah kemudiannya menaqalkan ulasan Imam Ibnu Taimiyyah yang berkata; aku tidak mengetahui ada sebarang dalil yang memakruhkan membuang rambut dan kuku oleh orang berjunub. Malah Nabi s.a.w. ada bersabda kepada orang kafir yang baru masuk Islam;

    ألق عنك شعر الكفر ثم اختتن
    “Buangkanlah darimu rambut/bulu kekufuran (yakni rambut/bulu yang tumbuh semasa kamu kafir), kemudian berkatanlah” (HR Imam Ahmad dan Abu Daud dari ‘Uthaim bin Kulaib r.a. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no; 1580).

    Di dalam hadis di atas Nabi s.a.w. hanya menyuruh orang yang baru masuk Islam itu agar berkhatan dan membuang rambut/bulu di badannya. Tidak ada arahan dari baginda supaya ia melakukannya selepas mandi, menunjukkan bahawa membuang rambut/bulu dan berkhitan itu harus dilakukan sama ada sebelum mandi atau selepas mandi.

    Wallahu a’lam.

    Rujukan;

    1. al-Fatawa; Min Ahsanil-Kalam, Syeikh Atiyah Saqar, 1/438.
    2. al-Iqna’, Imam as-Syabini, 1/91.
    3. Fathul-Bari (Syarah Soheh al-Bukhari), Imam Ibnu Rajab al-Hanbali, bab al-Junub Yakhruju Wa Yamsyi Fi as-Suq Wa Ghairihi.

    Nota Kaki;

    [1] Kembali berjunub kerana bulu, kuku dan rambut yang dibuangnya sebelum mandi itu masih berhadas.
    [2] Terdapat hadis di mana seorang yang berjunub jika hendak tidur (sebelum mandi wajib), hendak menikmati makanan dan minuman atau hendak kembali bersetubuh dengan isterinya, ia disunatkan mengambil wudhuk terlebih dahulu. Jadi adalah makruh ia melakukan perkara-perkara tersebut tanpa mengambil wudhuk terlebih dahulu. Namun bagi perbuatan mencukur rambut/bulu, memtong kuku dan sebagainya tadi, tidak ada sebarang hadis menyarankan supaya mengambil wudhuk terlebih dahulu sebelum melakukannya. Kerana itu Imam Atha’ menyatakan; harus melakukannya sekalipun tanpa mengambil wudhuk terlebih dulu.
    « Last Edit: 17 February, 2010, 10:31:42 AM by Ummi Munaliza »
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #1 02 October, 2009, 04:02:50 AM
  • Publish
  • Mengerat Kuku Ketika Berhadas Besar


    Soalan:

    Apakah kita dibolehkan mengerat kuku atau rambut semasa dalam keadaan berhadas besar (janabah/haid)?
    Isa, PJ
    Jawapan:
        Menurut jumhur ulamak mengerat kuku dan memotong rambut ketika seseorang wanita sedang mengalami haid adalah diharuskan dan tidak dilarang, kerana tidak didapati dalil dari Al-Quran mahupun dari Al-Hadis yang melarang berbuat demikian. Demikian yang disebut di dalam kitab Al-Fiqh Al-Wadih. Bagaimanapun menyimpannya lalu dibawa bersama ketika mandi junub adalah lebih baik.

        Al-Imam Al-Ghazali dari kalangan fuqahak Asy-Syafi'i menghukumkan makruh memotong kuku dan mengerat rambut ketika sesesorang perempuan itu sedang didatangi haid, atas alasan anggota yang dibuang itu akan disoal oleh Allah SWT pada hari Kiamat nanti. kerana itu amat wajar sekiranya ia kembali kepada Allah dalam keadaan bersih.  

    Sila rujuk buku:
    1. Himpunan Isu-isu Feqah Terpilih
    « Last Edit: 18 October, 2009, 10:43:31 AM by Ummi Munaliza »

    Reply #2 18 October, 2009, 10:15:29 AM
  • Publish
  • salam,
    orang yang dalam keadaan haid ni boleh mandi dengan basahkan rambut tak?..
    Kalau tak basahkan, alamatnya busuk la pulak bau rambut dan kepala ni.. :sedihnya:
    itulah aku...padamu

    Reply #3 18 October, 2009, 02:03:07 PM
  • Publish
  • salam,
    orang yang dalam keadaan haid ni boleh mandi dengan basahkan rambut tak?..
    Kalau tak basahkan, alamatnya busuk la pulak bau rambut dan kepala ni.. :sedihnya:

    Wa'alaikumussalam warahmatuLlah, mandi macam biasa sehingga bersih.

    Reply #4 04 August, 2011, 12:47:14 PM
  • Publish
  •  :)

    Apa hukumnya sekiranya wanita yang sedang datang haid memotong kuku. Perlu ke kuku yang dipotong tadi disimpan dan dibawa mandi wajib?

    Reply #5 04 August, 2011, 12:52:22 PM
  • Publish
  • Tiada sebarang halangan untuk memotong kuku secara junub. Pandangan ini juga datang dari tokoh ulama Tabien iaitu Ato’ bin Abi Rabah. ’Ata disebut pernah menyatakan seseorang boleh melakukannya dalam keadaan junub, malah dalam keadaan junub dan tidak berwudu’ (Riwayat al-Bukhari)

    Sebagai makumat tambahan, kemestian menanam rambut, kuku yang dipotong dan sebagainya juga tiada sebarang dalil (kecuali jika dibimbangi akan diambil dan disihirkan), demikian juga larangan memotong kuku di waktu malam.


    Soalan ini pernah di tujukan kepada Imam Ibn Taymiah di dalam kitabnya “Ghiza’ al-albab, 1/382 ) maka beliau menjawab : “ Tidak aku ketahui hukum makruh membuang rambut dan bulu dan kuku ketika junub, bahkan Nabi SAW bersabda : “ Sesungguhnya seorang mukmin tidak najis (tubuhnya) samada hidup ataupun mati”, malah Nabi memberitahu : “ buangkan darimu bulu-bulu kufur (yang tidak dicukur semasa kafir) dan berkhatanlah (apabila masuk Islam) “ maka arahan Nabi tidak menunjukkan sebarang tangguh cukur selepas mandi.


    Reply #6 04 August, 2011, 12:56:12 PM
  • Publish
  • :)

    Apa hukumnya sekiranya wanita yang sedang datang haid memotong kuku. Perlu ke kuku yang dipotong tadi disimpan dan dibawa mandi wajib?

    Sila baca  dari mula topik ini.

    Reply #7 30 March, 2012, 05:05:19 PM
  • Publish
  • as salam...
    jika seseorang lelaki yang belum mandi wajib dan bulu roma dari anggota badan tercabut  dengan tidak sengaja...
    adakah wajib dibasuh sekali ketika mandi wajib??
    dan apakah hukumnya..


    Reply #8 01 April, 2012, 08:48:53 PM
  • Publish
  • Jadi kesimpulannya, sama ada lelaki atau wanita, kalau mereka dalam hadas besar, ianya HARUS untuk memotong kuku/mencukur bulu/berbekam dsb? Betul ke statement ni atau ianya khas untuk kaum wanita sahaja?

    Reply #9 24 September, 2012, 06:11:41 PM
  • Publish
  • assalamualaikum kawan2..tangah stress niee...berkenaan tajok kat atas tuu..ape hukumnyee ade orang kate
    kalo potong kuku mase tenagh datang bulan tu perkara tahyul jee..hmm..yekee..??
    TeRiMa KaSiH yee kOnGsI iLmU... SYUKRANN ~~
    « Last Edit: 24 September, 2012, 06:27:13 PM by loveandthe »

    Reply #10 24 September, 2012, 06:16:54 PM
  • Publish

  • Reply #11 24 September, 2012, 06:19:31 PM
  • Publish
  • ade org ckap je laarrhh..x tau lar btoi ke tak..!
    ooowwhh..jadi sebaiknyee jgn potong larh yee mase tgh haid.??

    Reply #12 24 September, 2012, 06:22:32 PM
  • Publish
  • Memotong Kuku Ketika Haid, Nifas dan Junub

    Kitan al-Ihya’ ada menyatakan bahawa jika seseorang dalam keadaan junub atau berhadas besar, jangan memotong rambut, kuku atau mengeluarkan darah atau memotong sesuatu yang jelas daripada badannya sebelum mandi junub. Ini kerana potongan itu akan kembali kepadanya dengan keadaan junub.

    Tetapi..sekiranya kuku terlalu panjang..penuh kotoran..harus dipotong tak kira waktu haid atau tidak.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    22 Replies
    30124 Views
    Last post 27 May, 2010, 09:12:05 PM
    by farahijriah
    8 Replies
    32627 Views
    Last post 14 June, 2012, 12:57:47 PM
    by alhaudhie
    1 Replies
    2384 Views
    Last post 05 December, 2010, 01:02:05 PM
    by Ummu Fatimah