Hukum Bercinta

*

Author Topic: Hukum Bercinta  (Read 28692 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

assiddiq

  • *
  • Posts: 4590
  • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
    • View Profile
01 October, 2009, 02:17:44 AM
  • Publish
  • Soalan:

    Salam..Ustaz nk tnya skit ni..sy de dngr ustaz2 yg mengajar kt masjid..katanya becinta itu haram hukumnya.soalan saya,betulkah haram hukumnya bercinta sebelum berkahwin walaupun batas2nya telah dijaga..dan andai kata betul patutkah seseorang itu memutuskan hubungan percintaannya dan memulakan kehidupan masing2 jika mereka telah mengetahui akan haram hukumnya bercinta sblm kahwin.

    Jawapan:

    Bercinta yang diharamkan tu ialah seperti yang berlaku dewasa ini yaitu antara si lelaki dan si perempuan saling berbual, bertemu, keluar atau makan bersama.

    Apakah yang dimaksudkan pula bercinta tapi menjaga2 batas2nya. Batas apa yg dijaga?

    Kalau yg dimaksudkan dengan batas itu ialah mengikut garis panduan agama maka tidaklah salah tetapi tidak pula dinamakan bercinta.. itu hanya disebut sebagai saling mengenali.

    Dalam Islam, tdak salah menegenali seorang perempuan dengan tujuan utk dijadikan isteri. Tetapi tidaklah sampai keluar bersama tanpa mahram, bercakap perkara2 yg yg disukai olih nafsu.

    Tetapi kalau maksud menjaga batas tu ialah tidak tidur bersama hanya berjalan atau sekali sekala makan bersama maka itu bukan menjaga batas agama bahkan inilah bercinta yg diharamkan.

    Bagi yg terlanjur sudah terlibat dengan bercinta ini tidaklah mesti memutuskan hubungan tetapi jika jujur menjadi keutamaan maka berkahwinlah sebagaimana anjuran Nabi saw.

    Rujukan http://forum.digitalmukmin.org/viewtopic.php?f=24&t=2071
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    bunga_zikir

    • *
    • Posts: 20
      • View Profile
    Reply #1 11 October, 2009, 01:41:35 PM
  • Publish
  • ustaz, mcm mana pula jika ssorg laki dan perempuan ini sering berhubung, tetapi sesiapa pun tidak pernah malafazkan cinta.. tetapi perempuan ini menyukai lelaki tersebut...lelaki tersebut tidak pernah menyatakan bahawa dia menyukai perempuan itu, tetapi dari segi layanannya macam mempunyai perasaan yg sama sprti perempuan tadi. namun, apabila berselisih masing2 sperti tidak pernah mengenali. perempuan ini telah berniat mahu menikahi lelaki ini. mcm mana tu ustaz?
    berdosa kah?

    anISlam

    • *
    • Posts: 137
      • View Profile
    Reply #2 11 October, 2009, 02:04:36 PM
  • Publish
  • ustaz, mcm mana pula jika ssorg laki dan perempuan ini sering berhubung, tetapi sesiapa pun tidak pernah malafazkan cinta.. tetapi perempuan ini menyukai lelaki tersebut...lelaki tersebut tidak pernah menyatakan bahawa dia menyukai perempuan itu, tetapi dari segi layanannya macam mempunyai perasaan yg sama sprti perempuan tadi. namun, apabila berselisih masing2 sperti tidak pernah mengenali. perempuan ini telah berniat mahu menikahi lelaki ini. mcm mana tu ustaz?
    berdosa kah?

    soalan yang baik..

    saya nak tambah satu soalan

    zaman sekarang, manusia yang mungkin kurang ilmu selalu pandang pelik pada sesiapa yang tidak pernah bercouple dan tak ingin bercouple atas alasan tanpa cinta macam mana nak kahwin..sy penah tanya ustz pasal nie bila ramai yang cakap itu untuk org yang berfikiran cetek..ustz sy bersependapat dengan ustaz..niat ingin mengenali untuk dijadikan pasangan dan batas2 nya juga sangat dijaga, itu tidak haram..adakah itu maknanya bercinta tidak haram asalkan niat dan batas dijaga??

    berdosakah kita bila terlalu menginginkan seseorang sedangkan orang itu sudah berpunya??

    Allah Yang Maha Berkuasa..Dia yang melahirkan rasa cinta dan benci..

    sebenarnya sy rasa topik nie sangat sukar dibincangkan..alang-alang sahabat dah bukak topic..

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4590
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #3 11 October, 2009, 04:53:39 PM
  • Publish
  • ustaz, mcm mana pula jika ssorg laki dan perempuan ini sering berhubung, tetapi sesiapa pun tidak pernah malafazkan cinta.. tetapi perempuan ini menyukai lelaki tersebut...lelaki tersebut tidak pernah menyatakan bahawa dia menyukai perempuan itu, tetapi dari segi layanannya macam mempunyai perasaan yg sama sprti perempuan tadi. namun, apabila berselisih masing2 sperti tidak pernah mengenali. perempuan ini telah berniat mahu menikahi lelaki ini. mcm mana tu ustaz?
    berdosa kah?
    Berhubung itu apa yg dibualkan ek? Adakah isi nya manfaat atau bersuka2?Tidak harus apa yg dibualkan perkara suka2 dan untuk berseronok..

    Jika berniat maka suruh la lelaki tu datang berjumpa dengan keluarga? Inilah apa yang diajurkan oleh agama untuk kita ikuti mudah2an mendapat berkat rumahtangga yang dibina.

    Dalam hadis Nabi Muhammad Yg Sahih..Di Petik Dalam Paper 03 May, 2009 dalam soal jawab agama~
    "Di tulis bagi setiap anak adam bahagiannya daripada zina.Ia Pasti melakukannya tanpa dapat elakkan.Zina mata adalah di sebabkan pandangan,
    Zina Lisan di sebabkan berbicara,Zina Telinga di sebabkan mendengar,Zina tangan di sebabkan menggunakannya,zina kaki apabila ia melangkah,jiwa berharap dan berhasrat,malulah yang membenarkannya atau mendustakan"

    elbeesan

    • *
    • Posts: 252
      • View Profile
    Reply #4 11 October, 2009, 04:57:17 PM
  • Publish
  • Zaman sekarang ni tak semestinya keluar bersama atau berbual.. Tetapi boleh jadi hanya bercinta melalui SMS sahaja.. Bagaimana pulak bercinta cara begini?...

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4590
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #5 11 October, 2009, 05:06:07 PM
  • Publish

  • soalan yang baik..

    saya nak tambah satu soalan

    zaman sekarang, manusia yang mungkin kurang ilmu selalu pandang pelik pada sesiapa yang tidak pernah bercouple dan tak ingin bercouple atas alasan tanpa cinta macam mana nak kahwin..sy penah tanya ustz pasal nie bila ramai yang cakap itu untuk org yang berfikiran cetek..ustz sy bersependapat dengan ustaz..niat ingin mengenali untuk dijadikan pasangan dan batas2 nya juga sangat dijaga, itu tidak haram..adakah itu maknanya bercinta tidak haram asalkan niat dan batas dijaga??

    berdosakah kita bila terlalu menginginkan seseorang sedangkan orang itu sudah berpunya??

    Allah Yang Maha Berkuasa..Dia yang melahirkan rasa cinta dan benci..

    sebenarnya sy rasa topik nie sangat sukar dibincangkan..alang-alang sahabat dah bukak topic..
    Benar DIA telah menjadikan perasaan itu semua. Tetapi sudah ada hukumNya yg ditetapkan. Panduan Alquran dan Sunnah.
    Rasa cinta itu adalah kurniaan hadiah dariNya kepada HambaNya.. Sebagai tanda rasa bersyukur maka ikutlah apa yg di tetapkanNya..

    Seperti jawapan yg di atas..

    Kalau yg dimaksudkan dengan batas itu ialah mengikut garis panduan agama maka tidaklah salah tetapi tidak pula dinamakan bercinta.. itu hanya disebut sebagai saling mengenali.

    Yang diharuskan hanyalah perasaan sayang kepada pasangan yang ingin dijadikan isteri tanpa terlibat perkara2 yg menyalahi syarak.

    Jika ini yg dimaksudkan dengan cinta maka tidaklah dilarang.

    Tidak salah ada perasaan suka kepada tunang orang cuma cubalah membuangnya atau kawallah perasan tersebut jangan sampai berusaha utk memilikinya sbb haram meminang tunangan orang selagi si perempuan atau si lelaki belum memutuskan pertunangan.

    Syaitan sentiasa menyesatkan kita dengan perbuatan yg kita lakukan walaupun pada awlnya berniat baik.

    29. Al 'Ankabuut
    38.Dan syaitan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang berpandangan tajam,

    P/s: Sedikit sebanyak jawapan ni ada minta rujukan dari Ustaz Azhar.
    « Last Edit: 13 October, 2009, 10:35:31 PM by assiddiq »

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4590
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #6 11 October, 2009, 05:06:57 PM
  • Publish
  • Zaman sekarang ni tak semestinya keluar bersama atau berbual.. Tetapi boleh jadi hanya bercinta melalui SMS sahaja.. Bagaimana pulak bercinta cara begini?...


    Tidak salah untuk mengenali wanita melalui sms atau seumpamanya tetapi hendaklah tidak melanggar batas2 Islam.
    Yang penting ialah ada niat untuk dijadikan isteri jika berkenan.

    Sebaiknya hendaklah dirisik bakal isteri dengan cara mengetahui latar belakangnya melalui orang2 yang mengetahuinya seperti kawan sepejabat, kawan sekampung atau kaum keluarganya.

    Perbualan telefon tidaklah harus sebagaimana yang berlaku sekarang sampai berbual berjam2 dan masuk perkara2 yg tidak harus seperti bersuka2 dan berseronok.

    Harus mengunjungi perempuan yang ingin kita jadikan isteri dirumahnya dengan ditemani olih mahram.
    Inilah apa yang diajurkan olih agama untuk kita ikuti mudah2an mendapat berkat rumahtangga yang dibina.

    wallahua'lam


    Topik ni dah ada boleh rujuk Apa Hukum wanita/lelaki bersembang dgn lelaki/wanita ...

    SNF

    • *
    • Posts: 904
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #7 11 October, 2009, 05:23:12 PM
  • Publish
  • Ingin cinta dan dicintai. Jiwa manusia memerlukan cinta seperti jasadnya perlukan makanan. Oleh kerana cinta adalah fitrah, maka tentulah tidak salah merasainya. Namun Allah tidak kurniakan rasa cinta secara polos begitu sahaja. Dia juga mencipta peraturan cinta demi menjaga kemurniannya. Peraturan inilah yang kerap dilanggar. Rasa cinta tidak salah tetapi kesalahan selalu berlaku sewaktu menjalinkan hubungan cinta. Di sinilah remaja selalu terjebak. Cinta terlarang adalah cinta yang menafikan peraturan Allah. Ketika itu fitrah telah menjadi fitnah. Bila kehendak semulajadi tidak disalurkan atau diisi mengikut peraturan maka akan berlakulah kekalutan dan kemusnahan. Mengapa perlu ada peraturan cinta (Hukum Cinta)? Jawabnya, kerana Allah mencintai manusia.


    cahaya penyeru

    • *
    • Posts: 17
    • tiada sehari yg berlalu, tanpa ku mengingati Mu. .
      • View Profile
    Reply #8 11 October, 2009, 10:01:39 PM
  • Publish
  • Act dlm Islam, apabila seseorang laki itu tlah brkenan dgn seorang wanita dan ingin mnjadikan teman hidupnya, sepatutnya lelaki itu berjumpa dengan wali si perempuan tadi untuk menyatakan niatnya untuk masuk meminang. Tetapi masyarakat sekarang silap. Mereka terus berjumpa dengan empunya diri dan terus menyatakan hasrat hatinya. Kemudian mereka bercinta, berjanji, bersumpah setia dan segala-galanya. Sedangkan ibubapa mereka langsung tidak tahu akan hubungan mereka itu. Setelah sekian lama bercinta, apabila ingin melangsungkan perkahwinan, mak dan ayah tidak bersetuju dengan mengeluarkan pelbagai alasan....

    So.bg yg tgah blajo 2,focus dlu on your study...amanh fmily 2 pnting..
    nk tgok kita brjaya...jgn isau...kita ni kn brpasangan..so,akn sampainye jodoh 2 bla dh sampai masa....

    Sekali lagi ditegaskan, bercinta sblm berkahwin dan ber’couple’ adlh menghampiri zina dan hukumnya adalah HARAM.




    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1661
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #9 11 October, 2009, 10:07:35 PM
  • Publish
  • jodoh sampai masa tengah belajar, macamana, kalo duk study englaterra , bulih je di nikahkan, alasan jauh, sejuk, susah, boleh jaga. bla bla

    abistu di malaysia tak ada dugaan ke, peh, itulah antara double standard nya ibubapa

    semuga mengertilah bila ' tiba masa tu' anak dara tu, jika ada yg meminang, di dapati baiklah lelaki tu, bukankah kena di segerakan? rujuk hadis.

    nah, siapa tu yang beraksi tak ikut sunnah, lihatlah ya

    semuga adalah tu kefahaman, dan berserah kepada Allah dalam menentukan halatuju kehidupan di dunia menuju mati , ke akhirat, ke syurga

    pilihlah ya, semuga dapat pilih kebaikan

    bunga_zikir

    • *
    • Posts: 20
      • View Profile
    Reply #10 11 October, 2009, 11:37:47 PM
  • Publish
  • assidiq, ana dan dia 1 usrah. pttkah ana yg memulakan dulu tntg berjumpa dgn wali ana. tidak kah keterlaluan utk ana sbg seorang wanita..?

    bunga_zikir

    • *
    • Posts: 20
      • View Profile
    Reply #11 11 October, 2009, 11:39:51 PM
  • Publish
  • perkara yg sering kami bincgkan bukan la yg bukan2.. ana bekerja di bawah dia..kami sama AJK usrah.. harap sesiapa yg dapat beri pandangan buat ana..

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #12 11 October, 2009, 11:58:15 PM
  • Publish
  • assidiq, ana dan dia 1 usrah. pttkah ana yg memulakan dulu tntg berjumpa dgn wali ana. tidak kah keterlaluan utk ana sbg seorang wanita..?

    Sebaiknya Melalui orang tengah , boleh saudari yang takdim dia dulu. Orang tengah akan aturkan majlis taaruf untuk menyampaikan hajat itu.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #13 12 October, 2009, 12:00:54 AM
  • Publish
  • perkara yg sering kami bincgkan bukan la yg bukan2.. ana bekerja di bawah dia..kami sama AJK usrah.. harap sesiapa yg dapat beri pandangan buat ana..

    Cumanya bila dah takdim dan bertaaruf, selepas itu barulah keputusan di buat. Sekiranya, keputusan yang dibuat, tidak menerima, janganlah keputusan takdim tadi mempengaruhi tugas-tugas dakwah yang dijalankan. Jangan mencampurkan urusan hati dengan kerja dakwah.

    bunga_zikir

    • *
    • Posts: 20
      • View Profile
    Reply #14 12 October, 2009, 12:03:49 AM
  • Publish
  • syukran ya ummi..de jgk rakan jemaah menawarkan diri untuk menjadi org tgh.. tapi ana tiada kekuatan,ana bimbang mcm ummi ckpkan tadi, jika ditolak akan mempengaruhi tugas2 dakwah...

    nabilahbilzz

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #15 24 January, 2010, 09:30:01 AM
  • Publish
  •  :)

    apakah hukum bercinta menurut Islam sebenarnya..?
    dibenarkan @ tidak sebenarnya..?

    SNF

    • *
    • Posts: 904
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #16 24 January, 2010, 11:35:50 AM
  • Publish

  •  :ws:

    Ukhtie boleh membuat rujukan di forum yang telah menjawab persoalan Ukhtie di thread ini :

    Mahu ber'couple', adakah boleh?

    Dan sebagai cadangan yang juga boleh rujuk di thread yang lain seperti :

    Tiada couple dalam Islam

    C I N T A

    Cinta,Cinta Dan Cinta

    Hukum Bercinta


    Serta banyak lagi topik mengenai persoalan bercinta ini boleh rujuk di :

    Dunia Halaqian

     :jaz:


    « Last Edit: 24 January, 2010, 11:45:22 AM by Fitri Qathrunnada »

    naf_qayyimah

    • *
    • Posts: 14
      • View Profile
    Reply #17 24 January, 2010, 12:17:25 PM
  • Publish


  • yakin dengan janji ALLAH..jika dia memang jodoh kita ..ALLAH akan mempermudahkan prosesnya..


    mualli

    • *
    • Posts: 462
    • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
      • View Profile
    Reply #18 24 January, 2010, 06:49:20 PM
  • Publish
  • Yakin...dan berdoalah kepada Allah.....
    Cinta jika berlandaskan nafsu......Syaitanlah....pembimbingnya....
    Jodoh ketentuan Allah....PAsti akan tiba...
    Berusaha....Berdoaaa....Tawakkal.....kepada Allah...
    Berjihad Fisabilillah...
    Paksalah diri untuk melakukan ibadat...baguss gabuss
    Berilmu...Beramal...kerana ALLAH!
    PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    http://jomperahotakk.blogspot.com/
    http://imageshack.us/

    bellaluna

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #19 23 June, 2011, 12:12:27 AM
  • Publish
  • Salam.. :)

    saya ada satu soalan....

    Jawapan yg diberi oleh ustaz:Bagi yg terlanjur sudah terlibat dengan bercinta ini tidaklah mesti memutuskan hubungan tetapi jika jujur menjadi keutamaan maka berkahwinlah sebagaimana anjuran Nabi saw.

    Jika seorang perempuan yang sedang belajar di kolej dan ingin dinikahi oleh lelaki yang belum mempunyai pekerjaan yang tetap.Bermaksud lelaki itu belum lagi mempunyai nafkah zahir.Selama ini,mereka sedang bercinta dan takut akan menghampiri zina  :msya:.Soal hukum,adakah mereka wajib bernikah?

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    7 Replies
    2519 Views
    Last post 08 June, 2009, 04:36:50 PM
    by khaulah al-adawiyah
    45 Replies
    7126 Views
    Last post 23 May, 2011, 12:55:07 PM
    by IdayuMuslim87
    9 Replies
    2247 Views
    Last post 21 December, 2010, 03:52:45 AM
    by Rahimah Sakinah