Lagu Ulek Mayang ada konsep pemujaan

*

Author Topic: Lagu Ulek Mayang ada konsep pemujaan  (Read 8013 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Ummi Munaliza

  • *
  • Posts: 14525
  • Anniversary Ke 30
    • View Profile
27 September, 2009, 12:18:13 PM
  • Publish
  • Keputusan Fatwa Negeri Terangganu D. Iman terhadap lagu Ulek Mayang

    Setelah diteliti terhadap seni kata lagu Ulek Mayang didapati ada mengandungi unsur-unsur pemujaan, maka dibandingkan perkara ini akan membawa kepada terpesongnya akidah Islamiah. Untuk memelihara kesuciannya maka perkara-perkara seperti ini hendaklah dielakkan dan ditinggalkan.


    Sumber    Keputusan Fatwa Negeri Terangganu D. Iman





    Ulek Mayang

    Ulek mayang ku ulek
    Ulek dengan jala jemala
    Ulek mayang diulek
    Ulek dengan tuannya puteri
    Ulek mayang diulek
    Ulek dengan jala jemala
    Ulek mayang diulek
    Ulek dengan puterinya dua

    Puteri dua berbaju serong
    Puteri dua bersanggol sendeng
    Puteri dua bersubang gading
    Puteri dua berselendang kuning
    Umbok mayang diumbok
    Umbok dengan jala jemala
    Nok ulek mayang diulek
    Ulek dengan puterinya empat

    Puteri empat berbaju serong
    Puteri empat bersanggol sendeng
    Puteri empat bersubang gading
    Puteri empat berselendang kuning
    Umbok mayang diumbok
    Umbok dengan jala jemala
    Nok ulek mayang diulek
    Ulek dengan puterinya enam

    Puteri enam berbaju serong
    Puteri enam bersanggol sendeng
    Puteri enam bersubang gading
    Puteri enam berselendang kuning
    Umbok mayang diumbok
    Umbok dengan jala jemala
    Nok ulek mayang diulek
    Ulek dengan puterinya tujuh

    Puteri tujuh berbaju serong
    Puteri tujuh bersanggol sendeng
    Puteri tujuh bersubang gading
    Puteri tujuh berselendang kuning
    Umbok mayang diumbok
    Umbok dengan jala jemala
    Nok ulek mayang diulek
    Ulek dengan tuannya puteri

    Tuan puteri berbaju serong
    Tuan puteri bersanggol sendeng
    Tuan puteri bersubang gading
    Tuan puteri berselendang kuning
    Umbok mayang diumbok
    Umbok dengan jala jemala
    Nok ulek mayang diulek
    Ulek dengan tuannya puteri

    Ku tahu asal usul mu
    Yang laut balik ke laut
    Yang darat balik ke darat
    Nasi berwarna hamba sembahkan
    Umbok mayang ku umbok
    Umbok dengan jala jemala
    Pulih mayang ku pulih
    Pulih balik sedia kala
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    beruang

    • *
    • Posts: 1352
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #1 27 September, 2009, 01:57:46 PM
  • Publish
  • Lagu ulek mayang pun boleh dipertikaikan ( baguslah ). Tapi ni x da sapa2 pun nak pertikaikan lagu-lagu yang memuja kaum wanita (jangan salah faham pula). Heran sungguh adakah hari-hari bersujud ke tanah tetapi adakah hati mengingati Allah. Siapa yang mereka simpan dalam hati? Siapa yang mereka sebut-sebutkan? Siapa yang mereka puja-pujakan? Farhana? Saleha? Tak tau lah... Dunia...Dunia....

    Sum79

    • *
    • Posts: 569
    • THE TRUTH IS OUT THERE!!
      • View Profile
    Reply #2 27 September, 2009, 02:31:50 PM
  • Publish
  • apa nak kecoh2 ni, he3...big ponit ialah tengok dulu asal usul kita. sejarah tanah melayu :-) kita ni kan berasal dari seberang. apa agama asal dan budaya mereka? Hindu kan? kehidupan seharian kita pun dipengaruhi oleh adat2 yg bersalahan dgn syariat Islam. so tanyalah diri kita dulu...' tanpa sejarah, siapalah kita ini' .
    "It's better to be hated for what you are, than to be loved for what you're not..." - Kurt Cobain

    Sum79

    • *
    • Posts: 569
    • THE TRUTH IS OUT THERE!!
      • View Profile
    Reply #3 27 September, 2009, 02:33:11 PM
  • Publish
  • apa nak kecoh2 ni, he3...big ponit ialah tengok dulu asal usul kita. sejarah tanah melayu :-) kita ni kan berasal dari seberang. apa agama asal dan budaya mereka? Hindu kan? kehidupan seharian kita pun dipengaruhi oleh adat2 yg bersalahan dgn syariat Islam. so tanyalah diri kita dulu...' tanpa sejarah, siapalah kita ini' .

    beruang

    • *
    • Posts: 1352
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #4 27 September, 2009, 02:35:40 PM
  • Publish
  • apa nak kecoh2 ni, he3...big ponit ialah tengok dulu asal usul kita. sejarah tanah melayu :-) kita ni kan berasal dari seberang. apa agama asal dan budaya mereka? Hindu kan? kehidupan seharian kita pun dipengaruhi oleh adat2 yg bersalahan dgn syariat Islam. so tanyalah diri kita dulu...' tanpa sejarah, siapalah kita ini' .

    Jadi, adakah kita perlu teruskan amalan nenek moyang. Tak patut kita salahkan punca masalah hanya kerana ianya salah, tapi cukup-cukup lah , ubah la sikap kita... Kita yang perlu ubah. Punca masalah yang salah itu dah tak boleh di ubah sebab dah jadi sejarah...

    manusia

    • *
    • Posts: 12
    • niat hidup kita hanya kerana Allah s.w.t.
      • View Profile
    Reply #5 27 September, 2009, 05:52:06 PM
  • Publish
  • apa nak kecoh2 ni, he3...big ponit ialah tengok dulu asal usul kita. sejarah tanah melayu :-) kita ni kan berasal dari seberang. apa agama asal dan budaya mereka? Hindu kan? kehidupan seharian kita pun dipengaruhi oleh adat2 yg bersalahan dgn syariat Islam. so tanyalah diri kita dulu...' tanpa sejarah, siapalah kita ini' .

    btul gak ckp sum79 nie
    adat di malaysia ni bercampur aduk dengan agama hindu
    mcm bersanding, pakai songkok..................

    tapi agama islam mmg suci,terpelihara
    tapi umat zaman sekarang ni ja

    lagu adat warisan dahulu kala
    saya ader dgar jugak cite nie..........tapi x taw apa kesudahannnya.........mcm kuda kepang

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14525
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #6 27 September, 2009, 10:35:54 PM
  • Publish
  • lagu adat warisan dahulu kala
    saya ader dgar jugak cite nie..........tapi x taw apa kesudahannnya.........mcm kuda kepang

    Kesudahannya, sebagai seorang islam, wajib kita meninggalkannya,jangan terus menyanyikan  lagu berunsur syirik. fatwa sudah dikeluarkan, maka atas orang itu mahu ikut atau tidak. mentauhidkan Allah atau mahu mensyirikkan Allah. kalau tidak tahu tu lain lah, ini sudah dimaklumkan...

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14525
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #7 27 September, 2009, 10:38:58 PM
  • Publish
  • apa nak kecoh2 ni, he3...big ponit ialah tengok dulu asal usul kita.

    kecoh2? Perlu kecoh sebab ini melibatkan mentauhidkan Allah dan mensyirikkan Allah. Ini berkaitan aqeedah...
    Kalau perkara berkaitan aqeedah pun dipandang mudah, tak tahulah apa nak jadi dengan orang yang namanya saja islam...

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1372
      • View Profile
    Reply #8 27 September, 2009, 10:45:36 PM
  • Publish
  • Dgn menyebut nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.   

    (7:26)  Hai anak Adam , sesungguhnya Kami telah menurunkan kpdmu pakaian untuk menutup 'auratmu & pakaian indah untuk perhiasan. & pakaian takwa itulah yg paling baik. yg demikian itu adalah sebahagian dr tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mrk selalu ingat.
    (7:27)  Hai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapamu dr surga, ia menanggalkan dr keduanya pakaiannya untuk memperlihatkan kpd keduanya 'auratnya. Sesungguhnya ia & pengikut-pengikutnya melihat kamu & suatu tempat yg kamu tidak bisa melihat mrk. Sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpim bagi org2 yg tidak beriman.

    mualli

    • *
    • Posts: 462
    • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
      • View Profile
    Reply #9 27 September, 2009, 10:49:18 PM
  • Publish
  • apa nak kecoh2 ni, he3...big ponit ialah tengok dulu asal usul kita.

    kecoh2? Perlu kecoh sebab ini melibatkan mentauhidkan Allah dan mensyirikkan Allah. Ini berkaitan aqeedah...
    Kalau perkara berkaitan aqeedah pun dipandang mudah, tak tahulah apa nak jadi dengan orang yang namanya saja islam...

     :)betul ummi sy sokong 100%...kita mesti sedar...kdgkala perkara yg kecil nie memberi kesan yg buruk kepada akidah kita...
    kalu tak kecoh...makin terpesong ler umat Islam sekarang, sebagai orang islam...walaupun perkara itu kecik tapi melibatkan kerosakkan akidah ia perlu segera diperbetulkan...diam ibarat kita redho ler...
    sebagai umat islam kita perlu lebih sensetif perkara2 macam nie...

    Bersama- samalah kita menegakkan Islam... :ins:
    Berjihad Fisabilillah...
    Paksalah diri untuk melakukan ibadat...baguss gabuss
    Berilmu...Beramal...kerana ALLAH!
    PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    http://jomperahotakk.blogspot.com/
    http://imageshack.us/

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #10 27 September, 2009, 11:02:01 PM
  • Publish
  • Lagu ni xsilap sy asal nya memanggil/menyeru hantu laut dalam edisi perubatan masyarakat zaman dulu.. Tp sape2 yg nyanyi lagu ni tepi pantai mmg dpt kesan. Jadi xsedar diri. Kawan sy masa buat pertunjukan kem pengakap dulu kat Air Terjun Sekayu Terengganu,masa tengah malam tu mereka sekumpulan mengingau pergi khemah orang..

    Perkara mcm ni baik elak lah.. Banyak lagu dah syirik sekarang.. Banyak memuja selain ALLAH.. Cinta sesama makhluk di angkat2.. Cinta kepada ALLAH mcm mana?

    Mohon berlindung dari dosa syirik besar dan kecik.. Mohon berlindung dari laknatNya,tipudayaNya.. Dunia dan akhirat.. Amin..
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1372
      • View Profile
    Reply #11 27 September, 2009, 11:09:35 PM
  • Publish
  • Sejahtera ke atas kalian

    harap2 mengingau bersangka baik ngan sesama manusia la plak ...

    Dr Muaz bin Jabal r.a, berkata :" Khabarkan kepadaku suatu amalan yg membolehkan aku masuk kedlm syurga & menjauhkan aku dari neraka. "
    Jawab Nabi SAW : " Sebenarnya engkau telah bertanya suatu pekara yang besar, dan sesungguhnya amat mudah sekali bagi sesiapa yang dimudahkan oleh Allah Ta'ala, iaitu : Hendaklah engkau menyembah Allah dan tidak menyekutukanNya dengan suatu yang lain. Engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa sebulan Ramadhan dan mengerjakan haji ke Baitullah. "
    Kemudian Nabi bersabda lagi : " Mahukah engkau aku khabarkan pokok amalan, tiangnya dan kemuncaknya? " Aku menjawab : " Mahu, ya Rasulullah . " Sabda baginda : " Pokok amalan ialah Islam, tiangnya ialah sembahyang dan kemuncaknya ialah jihad. "
    Kemudian Nabi bersabda lagi : " Mahukah engkau aku khabarkan kunci kepada semua pekara ini ? " Aku menjawab : " Mahu, ya Rasulullah. " Lalu baginda memegang lidahnya seraya berkata : " Awas, jaga ini baik-baik. "
    Aku bertanya : " Ya Rasulullah, adakah kami akan dituntut kerana berkata dengannya ? " Baginda lalu menjawab : " Dan tidak akan dicampakkan manusia ke atas muka mereka @ batang hidung mereka ke dalam neraka, melainkan hasil tutur bicara mereka. "

    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Reply #12 28 September, 2009, 08:52:02 AM
  • Publish
  • Salam..

    Alangkah susahnya nak BETULKAN YANG BIASA, BIASAKAN YANG BETUL.......

    Itulah hakikat bila hidup just follow & copy jer...

    Sum79

    • *
    • Posts: 569
    • THE TRUTH IS OUT THERE!!
      • View Profile
    Reply #13 28 September, 2009, 02:41:21 PM
  • Publish
  • apa nak kecoh2 ni, he3...big ponit ialah tengok dulu asal usul kita.

    kecoh2? Perlu kecoh sebab ini melibatkan mentauhidkan Allah dan mensyirikkan Allah. Ini berkaitan aqeedah...
    Kalau perkara berkaitan aqeedah pun dipandang mudah, tak tahulah apa nak jadi dengan orang yang namanya saja islam...

     :)betul ummi sy sokong 100%...kita mesti sedar...kdgkala perkara yg kecil nie memberi kesan yg buruk kepada akidah kita...
    kalu tak kecoh...makin terpesong ler umat Islam sekarang, sebagai orang islam...walaupun perkara itu kecik tapi melibatkan kerosakkan akidah ia perlu segera diperbetulkan...diam ibarat kita redho ler...
    sebagai umat islam kita perlu lebih sensetif perkara2 macam nie...

    Bersama- samalah kita menegakkan Islam... :ins:

    'sensitif dan kecoh' Alhamdulillah, masih ada lagi insan yg prihatin pasal aqeedah ni. Teman bukan aper, risau tengok 'ramai' golongan kat luar tu lebih 'sensitif dan kecoh' dgn hal politik, he3...so kesimpulannya kita sbagai pelapis muda (generasi terakhir kot) kena 'ubah mentaliti,adat,budaya lama' yg dah sebati dgn 'golongan tua'. Inshaallah..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    8 Replies
    8767 Views
    Last post 02 May, 2009, 01:29:10 AM
    by helangsenja
    7 Replies
    9109 Views
    Last post 10 September, 2009, 09:20:28 AM
    by uswah teladan
    0 Replies
    959 Views
    Last post 22 September, 2011, 09:42:26 AM
    by miftahulQalb