Isra' Dan Mikraj'

Author Topic: Isra' Dan Mikraj'  (Read 18302 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

NurWahidaFauzi

  • *
  • Posts: 1195
  • "Dihujung Kelopak CintaNYA"
    • View Profile
10 June, 2007, 12:51:32 AM
  • Publish Di FB

  • PENGERTIAN  ISRA'  MIKRAJ


    Sidang Jumaat yang dimuliakan Allah

         Tanggal 27 Rejab tahun kesebelas selepas daripada kenabian Rasulullah s.a.w dan 2 tahun sebelum berlakunya hijrah nabi s.a.w ke Madinah Munawwarah, telah berlaku suatu peristiwa yang sangant penting dalam sejarah Islam iaitu peristiwa isra' dan mikraj di mana ia merupakan satu bukti tentang kebesaran, kekuasaan dan kehebatan Allah Subhanahu wa Ta'ala. Renungilah firman Allah dalam ayat 1 surah al-Isra' yang bermaksud :

    "Maha suci Allah yang memperjalankan hambaNya pada suatu malam dari masjidil Haram ke masjid al-Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat"

    Sidang Jumaat yang dihormati

       Isra' membawa pengertian perjalan nabi Muhammad s.a.w pada malam hari dengan menaiki Burak bermula dari masji al-Haram di Mekah ke masjid al-Aqsa di Baitul Maqdis.
          Manakala Mikraj membawa maksud naiknya nabi s.a.w ke langit dari masjid al-Aqsa ke Sidratul Muntaha.
           Para ulama' hadis, ulama' feqah dan ulama'  tafsir  secara umum menegaskan bahawa perisitiwa isra' dan mikraj di mana kedua-duanya berlaku dalam satu malam dan dalam keadaan baginda s.a.w sedar. Ia berlaku pada jasad atau tubuh dan ruh nabi s.a.w bukannya ruh sahaja. Sebagaimana difahami daripada firman Allah dalam ayat tadi di mana Allah menegaskan " asra bi 'abdihi lailan " yang bermaksud memperjalankan hambaNya pada waktu malam. Perkataan hamba yang dimaksudkan di sini iaitu nabi Muhammad s.a.w yang mana meliputi batang tubuh dan ruhnya serentak bukannya ruhnya sahaja.Jika ia berlaku pada ruhnya sahaja maka sudah tentu firman Allah itu berbunyi " asra bi ruhi 'abdihi lailan " yang bermaksud memperjalankan ruh hambaNya pada waktu malam tetapi yang berlaku sebaliknya di mana Allah secara jelas menyatakan bahawa Dia telah memperjalankan hambaNya iaitu nabi s.a.w dalam keadaan tubuh dan ruhnya serentak.

          Peristiwa ini pada pandangan orang yang tidak beriman atau mereka yang tipis imannya, mereka menyatakan bahawa peristiwa ini tidak mungkin akan berlaku atau pun mereka berbelah bahagi samada mahu mempercayainya atau pun sebaliknya. Tetapi bagi orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan rasulNya maka mereka tetap percaya dengan penuh keimanan kepada peristiwa ini.
          Setelah baginda s.a.w menceritakan apa yang telah terjadi padanya kepada masyarakat umum maka orang-orang kafir bertambah kuat mengejek dan mendustakan baginda s.a.w. Fitnah terhadap baginda s.a.w bertambah kuat malah ramai juga di kalangan mereka yang sebelum telah memeluk Islam telah pun murtad kembali. Manakala bagi mereka yang begitu membenarkan baginda s.a.w maka iman mereka tetap utuh sebagaimana kita lihat kepada reaksi Sayyidina Abu Bakar apabila dia mendengar berita daripada orang ramai tentang apa yang telah diberitahu oleh nabi s.a.w lalu beliau dengan tegas menyatakan : " Benar! Aku menyaksikan bahawa engkau merupakan Rasulullah. Jika baginda s.a.w mengatakan bahawa baginda telah diperjalankan lebih jaubh daripada itu maka aku tetap beriman kepadanya ". Inilah ketegasan dan keyakinan yang tidak berbelah bahagi Sayyidina Abu Bakar dalam mempercayai Allah dan rasulNya sehingga beliau digelar as-Siddiq yang membawa maksud pembenar.

          Demikianlah peristiwa isra' dan mikraj ini merupakan satu ujian dan proses pemisahan antara mereka yang benar-benar beriman dengan mereka yang tipis imannya dan kufur terhadap Allah dan rasulNya. Ramai di kalangan mereka yang sebelum ini menyatkan keimanan mereka tetapi setelah mendengar penjelasan Rasulullah s.a.w tentang peristiwa isra' dan mikraj, mereka menjadi murtad.Walau pun ramai yang telah murtad namun Rasulullah s.a.w tidak dapat mengambil tindakan ke atas mereka kerana baginda s.a.w tidak mempunyai kuasa pada masa itu. Sedangkan jika kita baca satu lagu kisah yang berlaku selepas baginda menjadi ketua Daulah Islamiah di Madinah Munawwarah di mana selepas Rasulullah s.a.w menegaskan bahawa baginda telah di isra' kan oleh Allah maka ada seorang yang meminta supaya nabi s.a.w mengangkatkan kaki kanannya lalu baginda s.a.w terus melakukanya. Orang itu menyuruh lagi agar nabi mengangkat kaki kirinya tanpa meletakkan kaki kanannya. Mendengar permintaan itu lalu nabi s.a.w menyatakan bahawa baginda tidak mampu mengangkat kedua kakinya secara serentak. Setelah mendengar kata-kata nabi s.a.w itu maka orang itu terus mengatakan bagaimana kita boleh mempercayai bahawa nabi s.a.w telah di isra' kan sedangkan untuk mengangkat kakinya secara serentak pun baginda tidak mampu.Mendengar penjelasan daripada orang itu lalu baginda s.aw meminta agar dia menemui Sayyidina Umar al-Khottab. Setelah menemui Sayyidina Umar dan memberi penjelasan dengan apa yang telah berlaku lalu beliau terus masuk ke rumahnya untuk mengambil pedang. Ketika keluar dari rumahnya bersama dengan pedang yang terhunus lalu tanpa banyak berbicara  beliau terus memancung kepala orang itu. Melihat peristiwa itu lantas orang ramai bertanya Sayyidina Umar mengenai tindakan yang telah dilakukan terhadap orang itu. Sayyidina Umar dengan tegas menyatakan bahawa dia bukanlah orang yang lebih alim daripada Rasulullah s.a.w dalam masalah Isra' mikraj tetapi baginda s.a.w menghantar orang itu kepadanya untuk dipancung kerana telah murtad bukannya untuk menerangkan masalah isra' dan mikraj. Kita dapat lihat bagaimana apabila adanya kuasa maka Rasulullah s.a.w dapat mengambil tindakan ke atas mereka yang melanggar ketetapan Allah. Berkesinambungan daripada inilah kita dapat memahami bahawa dalam melaksanakan Islam yang sebenar maka mestilah bertunjang kepada kuasa bagi memastikan konsep amar makruf dan nahi munkar dapat berjalan lancar bukan sebagaimana hari ini di mana hanya amar makruf atau menyuruh membuat kebaikan sahaja yang telah dijalankan oleh pihak berkuasa sedangkan nahi munkar dengan menutup pusat hiburan, membasmi placuran, menghadkan penjualan arak dan sebagainya tidak dilaksanakan.

    Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

       Sepanjang perjalanan Isra' dan mikraj, Rasulullah s.a.w telah disaksikan beberapa gambaran perilaku umat manusia samada mereka beriman atau pun tidak. Salah satu peristiwa yang wajar untuk kita sama-sama ambil iktibar ialah apabila baginda s.a.w telah tercium bauan harum Mashitah dan kelaurga yang telah gugur syahid kerana mempertahankan keimanan kepada Allah dan sanggup berhadapan dengan Firaun yang zalim. Mereka lebih sanggup dihumbankan ke dalam kawah yang bergelegak panas demi Allah daripada menerima azab Allah yang lebih pedih jika tunduk kepada Firaun yang sesat itu. Jika kita menghayati peristiwa yang berlaku ke atas Mashitah dan keluarganya ini maka kita akan merasa begitu kerdil sekali berbanding pengorbanan tinggi Mashitah seorang penyikat rambut anak perempuan Firaun dan mendapat gaji daripada Firaun tetapi tetap mempertahankan imannya.Kita belum lagi diminta terjun kawah panas tetapi apabila diugut sesuatu yang menggugat kerjaya di mana kita terus gelabah dan senyap. Tidak kurang yang terus terhutang budi kepada pemimpin walau pun mereka zalim semata-mata kita lihat merekalah yang memberi gaji kepada kita dan mesti ditaati walau pun sudah jelas kezaliman dan kesesatan yang dilakukan di hadapan mata. Fikiran waras kita seperti tidak dapat mengukur dimanakah perbezaan antara tanggungjawab atau amanah dengan sumbangan. Kita seperti lupa bahawa Allah sebenarnya pemberi rezeki dan mesti disembah bukannya pemimpin yang menjalankan amanah diangkat sebagai  pemberi rezeki yang mesti disembah dan ditaati.Ingatlah bahawa jika kita benar-benar sayangkan Islam dan mahu ia diletakkan disinggahsananya yang sebenar maka sebarang ugutan, tindakan dan sebagainya ke atas kita mestilah diharungi dengan penuh kesabaran kerana kemenangan Islam pasti tiba dan kita yang berjuang ini jika kalah di dunia tetapi habuan akhirat tetap menunggu kita dengan syarat kita bersungguh-sungguh, yakin, sabar dan ikhlas kepada Allah.

    Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

       Dalam peristiwa ini Allah telah mewajibkan kita untuk menunaikan solat lima waktu sehari semalam. Sebab ityulah solat dikenali sebagai mikraj mukmin kerana ia satu-satunya ibadat fardhu yang diterima semasa mikraj sedangkan ibadat fardhu lain seperti puasa, zakat dan haji hanya difardhukan ketika Rasulullah s.a.w berhijrah ke Madinah selepas peristiwa ini. Mengenai dakwaan mereka yang jahil dan terkeliru dengan pembawaan pemimpin yang jahil yang mengatakan bahawa ibadat tidak ada kaitannya dengan kepimpinan. Jika betul dakwaan mereka mengapakah cuti hari Jumaat yang ditukar kepada hari Ahad telah menyebabkan kesulitan kepada pekerja Islam untuk menunaikan solat Jumaat. Malah ada majikan yang berani menghalang pekerjanya daripada menunaikan solat Jumaat dan tidak kurang juga yang membuat peraturan supaya pekerjanya mengerjakan solat Jumaat mengikut giliran mingguan. Mengapakah majikan ini begitu berani membuat peraturan yang mana secara teran-terangan menghina Islam dan menghalang kebebasan beragama sedangkan telah tercatat di perlembagaan Malaysia bahawa Islam adalah agama rasmi dan juga rakyat diberikan kebebasan beragama. Ini tidak lain dan tidak bukan kerana pemimpin negara yang tidak bertanggungjawab terhadap agama dan takut untuk mengambil tindakan terhadap majikan dan syarikat terbabit kerana  terhutang budi kepada majikan yang telah banyak membantu mereka dalam mengaut keuntungan. Adakah pemimpin seperti ini akan terus diberikan kepercayaan untuk melaksanakan Islam atau telah timbul kesedaran dalam diri kita semua untuk sama-sama menabalkan para ulama' sebagai pengganti kepada pemimpin yang jahil dan zalim itu dalam memegang tapuk pemerintahan negara yang kita sayangi ini.Ingatlah bahawa setiap usaha kita dalam memastikan Islam berjaya dijunjung akan diberikan ganjaran yag besar di sisi Allah sedangkan mereka yag cuba menyekat Islam daripada bebas untuk dilaksanakan disetiap lapangan kehidupan pasti akan dikalahkan di dunia serta akan diazabkan diakhirat nanti.
         Renungilah firman Allah dalam  ayat 8 surah as-Sof yang bermaksud :


    "Mereka ingin memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan) mereka, dan Allah tetap menyempurnakan cahayaNya meskipun orang-orang kafir membenci. "

    Sumber:Web Darululum
    ~..Ukhwah yang dibina antara kita, Biarlah seperti seutas tasbih, Ada awal,  Tiada penghujungnya, Dicipta untuk mengingatiNYA, Dibahagi untuk cintaNYA, Diratib demi redhaNYA..~

    NurWahidaFauzi

    • *
    • Posts: 1195
    • "Dihujung Kelopak CintaNYA"
      • View Profile
    Jawab #1 10 June, 2007, 02:30:58 PM
  • Publish Di FB

  • ISRA' MIKRAJ PENGAJARAN BERHARGA

    الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ  أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ   اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ  …أَمَّا بَعْدُ.....فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …

    Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.

    Saya  menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian  agar  kita  sama-sama  meningkatkan  ketaqwaan  kita  kepada  Allah  dengan  melakukan  segala  suruhanNya  dan  menjauhi  segala  yang  ditegahNya. 


    Sidang Jumaat yang dihormati sekalian

    Renungilah firman Allah dalam ayat 1 surah al-Isra' :


    Maksudnya :" Maha suci Allah yang memperjalankan hambaNya pada suatu malam dari masjidil Haram ke masjid al-Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."

    Bulan Rejab telah mencatatkan suatu peristiwa penting yang telah berlaku terhadap diri Rasulullah s.a.w iaitu Isra’ dan Mikraj di mana melalui peristiwa inilah maka umat Islam diwajibkan agar mendirikan sembahyang lima waktu sehari semalam. Isra’ yang merupakan perjalanan nabi pada waktu malam dari Masjidil Haram ke Masjid al-Aqsa manakala Mikraj pula merupakan perjalanan nabi dari Masjidil al-Aqsa ke langit tertinggi di mana peristiwa ini yang merupakan antara mukjizat nabi Muhammad s.a.w telah berlaku terhadap tubuh dan ruh Rasulullah s.a.w bukannya secara ruh sahaja sebagaimana pendapat sesetengah golongan. Jika melihat kepada maksud diperjalankan hambaNya di mana erti hamba itu sendiri ialah tubuh dan ruh bukan ruh sahaja disamping perjalanan ini ditemani oleh malaikat Jibril dengan menaiki Buraq di mana jika perjalanan itu hanya dengan ruh sahaja maka tidak perlu kepada binatang tunggangan. Malah nabi Muhammad s.a.w turut dibelah hatinya untuk dibersihkan hatinya dengan air zam-zam yang menambahkan lagi keyakinan bahawa peristiwa Isra’ dan Mikraj ini berlaku terhadap tubuh dan ruh nabi.

     

    Sidang Jumaat yang dirahmati Allah S.W.T,

                Ada juga golongan yang mengatakan bahawa Isra’ dan Mikraj hanya berlaku secara ruh iaitu melalui mimpi dengan menafsirkan makna الرؤيا dalam ayat 60 surah al-Isra’ sebagai mimpi bukannya melihat dengan mata iaitu Firman Allah S.W.T :


    وما جعلنا الرؤيا التى أريناك إلا فتنة للناس

    Maksudnya sebagaimana tafsiran golongan tersebut :  "Dan bukanlah Kami jadikan mimpi yang Kami perlihatkan kepada engkau (Wahai Muhammad) melainkan sebagai ujian bagi umat manusia."

    Tafsiran ini ditolak kerana makna الرؤيا  dalam ayat tersebut ialah melihat dengan mata bukannya sekadar mimpi. Malah kalimah فتنة bererti ujian yang datang dalam ayat ini menjelaskan lagi tentang maksud الرؤيا sebelumnya di mana jika Isra’ dan Mikraj hanya berlaku secara mimpi maka ia tidak begitu menguji keimanan manusia kerana mimpi mudah dipercayai walau sejauh mana pun seseorang itu pergi dalam masa yang sekejap sedangkan apabila nabi memberitahu manusia bahawa baginda diperjalankan dari Masjidil Haram ke Masjid al-Aqsa seterusnya naik ke langit dalam suatu malam sahaja maka  ia sudah tentu menguji keimanan seseorang sehingga yang kufur semakin kufur dan yang telah Islam ada yang kembali murtad.

             Ulama’ turut menolak hujah mereka yang mengatakan peristiwa Isra’ dan Mikraj hanya melalui mimpi dengan menimbulkan beberapa persoalan seperti adakah arahan kewajipan sembahyang lima waktu yang merupakan tiang agama hanya diterima melalui mimpi sehingga ia menjadi arahan yang begitu lemah tidak sebagaimana rukun Islam yang lain. Adakah dikira suatu mukjizat yang hebat jika Isra’ dan Mikraj hanya berlaku secara mimpi kerana manusia biasa pun boleh bermimpi sedangkan jika ia berlaku secara tubuh dan ruh maka ia menampakkan lagi tanda kenabian nabi Muhammad s.a.w.

     

    Sidang Jumaat yang dimuliakan Allah,

              Ada juga golongan yang cuba mempertahankan Isra’ dan Mikraj dengan ruh sahaja dengan menggunakan hadis yang didakwa daripada Siti Aisyah iaitu :


    مَافَقَدْتُّ جَسَدَ رَسُوْلِ اللهِ وَاِنَّمَا أَسْرَى بِرُوْحِه

    Maksudnya : "Aku tidak pernah kehilangan tubuh Rasulullah dan adapun baginda diperjalankan dengan ruhnya"

    Ulama’ menyatakan bahawa hadis ini mungkin direka dan bukan daripada percakapan Siti Aisyah memandangkan dia belum berkahwin lagi dengan nabi apatah lagi tinggal serumah dengan baginda semasa Isra’ dan Mikraj yang berlaku sebelum Hijrah di mana Siti Aisyah hanya tinggal serumah dengan nabi selepas Hijrah. Melalui beberapa hujah yang diterangkan secara ringkas maka yakinlah kita bahawa peristiwa Isra’ dan Mikraj yang merupakan antara mukjizat nabi Muhammad s.a.w berlaku terhadap tubuh dan ruhnya.

     

    Sidang Jumaat yang dirahmati Allah S.W.T,

                Antara pengajaran yang dapat diambil daripada peristiwa bersejarah ini ialah tentang siksaan ahli neraka yang telah diperlihatkan kepada nabi Muhammad s.a.w semasa dibawa melawat neraka. Antaranya siksaan terhadap orang yang meninggalkan sembahyang di mana mereka memecahkan kepala mereka sendiri. Ini merupakan suatu amaran yang keras agar kita dan keluarga kita  serta masyarakat sekitar dapat menjaga sembahyang dengan baik terutama pada hari ini ramai di kalangan umat Islam tanpa segan silu meninggalkan sembahyang dengan pelbagai alasan termasuk kerana terlalu sibuk dengan kerja. Bermula daripada meninggal sembahyang inilah maka umat Islam mula melanggar segala perintah dan larangan Allah yang lain yang menyebabkan kita hidup melarat di dunia. Oleh itu insaflah kita dengan sentiasa memenuhi masjid sepanjang masa bukannya hanya pada hari Jumaat atau hari raya sahaja. Kita turut menyeru agar pemimpin menghentikan sebarang usaha dalam menyekat kebebasan masjid daripada berfungsi sebagaimana sepatutnya agar rakyat kembali jinak dengan masjid sehingga lahirnya lebih ramai umat bertaqwa yang hampir kepada Allah yang menjamin keselamatan negara.

             Nabi turut melihat bagaimana siksaan terhadap mereka yang tidak menunaikan zakat di mana mereka dihalau seumpama binatang dan kemudiannya mereka memakan buah Zaqqum daripada bara api neraka yang begitu panas sehingga hancur tubuh mereka. Oleh itu tunaikan zakat kita samada zakat fitrah, perniagaan, harta, tanaman, pendapatan dan selainnya sehingga harta kita benar-benar dapat dibersihkan daripada harta hak orang lain. Jika seluruh umat Islam dapat menunaikan zakat dan ia pula dapat diagih dengan baik maka ini semua dapat mengurangkan kadar kemiskinan dalam negara serta merendahkan jurang antara golongan kaya dan miskin. Kita begitu bimbang apabila kekayaan hanya berlegar di kalangan orang kaya dan pemimpin sahaja sehingga jurang antara golongan kaya dan miskin serta kaum semakin tinggi yang menyebabkan suasana sebagaimana keadaan sebelum meletusnya peristiwa rusuhan kaum 13 Mei hampir berulang kembali sekarang ini.

     

    Sidang Jumaat yang diberkati Allah S.W.T,

             Nabi Muhammad s.a.w turut diperlihatkan bagaimana golongan penzina yang bertindak memilih daging yang mentah dan busuk berbanding daging yang telah masak dan baik. Ini memberi peringatan kepada kita agar sentiasa menjauhi sebarang pintu dan punca yang membawa kepada zina. Agak malangnya negara yang dilaungkan Islam Hadhari dalamnya tetapi telah membuka pintu zina yang begitu luas seumpama penambahan kepada bilangan disko, penambahan kilang arak terutama perancangan pembinaan kilang arak di Johor oleh syarikat Filiphina, program tv yang membangkitkan nafsu, majalah separa lucah yang begitu bebas, halalnya program hiburan yang melampau sehingga golongan yang melawan mufti bebas bercakap dan bertindak mengikut nafsu serta keberanian dalam melarang kaum wanita daripada memakai pakaian yang sepatutnya sedangkan pakaian yang membuka aurat lebih digalakkan. Kita bimbang penzinaan akan menjadi suatu budaya yang dianggap lambang kemajuan sebagaimana rosaknya masyarakat barat yang telah lama tergadai harga diri. Kita begitu gerun apabila Islam Hadhari meneruskan lagi dasar Islam digari sehingga maksiat semakin berleluasa sedangkan amalan dan tindakan baik terus dipenjara. Kita turut mengutuk dan mengecam tindakan kerajaan Islam Hadhari yang menghalalkan konsert Scorpion pada 13 September ini yang bukan sahaja menghina umat Islam yang memperingati peristiwa Isra’ dan Mikraj malah bakal merosakkan lagi akhlak muda mudi. Jika dalam peristiwa Isra’ dan Mikraj nabi tidak menyahut panggilan Kristian tetapi hari ini tanpa segan silu pemimpin menjemput dakyah Kristian dalam meneruskan pencabulan kehormatan hari kebesaran umat Islam sedangkan taqwim hijrah sudah diketahui umum. Inilah antara tanda betapa rosaknya pemimpin yang mahu mengubati penyakit keruntuhan akhlak dengan racun berbisa.

             Seterusnya Rasulullah s.a.w melihat bagaimana orang yang tidak menunaikan amanah dipaksa mengangkat seberkas kayu di mana walau pun tidak mampu memikulnya tetapi dia tetap menambah bilangan kayu itu. Ini memberi peringatan agar kita tidak terlalu mengejar pangkat dan kedudukan kerana ia merupakan suatu amanah yang besar. Betapa malangnya apabila jawatan dan kedudukan direbut sehingga menghalalkan rasuah yang digelar dengan politik wang sehingga pangkat dikira sebagai suatu pelaburan yang menguntungkan di mana semakin tinggi jawatan maka semakin banyak untung yang diperolehi. Sedangkan antara perkara yang diajar oleh politik Islam ialah semakin tinggi jawatan maka semakin besar amanah yang menyebabkan harta semakin kurang kerana banyak dihabiskan untuk membantu rakyat jelata yang semakin ramai di bawah tanggungjawabnya. Ingatlah pesanan Khalifah Umar bin Abdul Aziz di mana semakin kaya pemimpin maka semakin miskin rakyatnya dan semakin miskin pemimpin maka semakin kaya rakyatnya. Pemimpin yang berlaku adil dalam menunaikan amanah bakal berada di bawah bayangan arasy serta syurga Allah sedangkan pemimpin yang mengkhianati amanah bakal menempah api neraka. Sayyidina Hassan bin Ali pernah berpesan bahawa dosa yang paling besar ialah tidak beramal tetapi mahu pahala, mahu syurga tetapi melakukan amalan ahli neraka.

    Firman Allah S.W.T dalam ayat 13 - 15 surah an-Najmu:


    ولقد رءاه نزلة أخرى عند سدرة المنتهى عندها جنة المأوى

    Maksudnya : Dan sesungguhnya nabi Muhammad telah melihat malaikat Jibril pada waktu lain ketika berada di Sidratul Muntaha di mana disampingnya ada Syurga al-Ma’wa



    بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

    Sumber: Web Darululum

    Annalthafunnisa

    • *
    • Posts: 519
    • put ALLAH first,everything will come to you..
      • View Profile
    Jawab #2 05 May, 2009, 09:58:05 AM
  • Publish Di FB
  • Dari Abu Hurairah r.a. katanya: "Pada malam terjadinya Isra' dan Mikraj, di Baitul Maqdis (Illiya) beliau disuruhi dua gelas minuman masing-masing berisi khamar dan susu. Setelah beliau meneliti kedua gelas itu. Maka beliau ambil gelas berisi susu. Kata Jibril, "Segala puji bagi Allah yang menunjuki Anda memilih yang suci. Seandainya Anda mengambil khamar, nescaya sesatlah umatmu.
    smile until you cant smile;

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    3 Replies
    2640 Views
    Last post 22 May, 2009, 10:21:50 PM
    by assiddiq
    40 Replies
    3937 Views
    Last post 21 May, 2013, 06:19:53 PM
    by Ummi Munaliza
    3 Replies
    554 Views
    Last post 04 July, 2013, 02:48:45 PM
    by Hamba_Daif