Perkara Membatalkan wuduk

*

Author Topic: Perkara Membatalkan wuduk  (Read 31932 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Reply #20 09 April, 2009, 05:07:25 PM
  • Publish
  • kenapa pula batal?
    sendawa/ menelan sendawa itu bukanlah sama halnya dengan "makan" ketika solat.
    itu adalah hal yang tidak disengajakan.

    tetapi, sekiranya saudara ingin sendawa ketika solat, sebaik-baiknya ditahan.
    sendawa ketika itu dikira su'ul adab (adab buruk) kepada Allah.
    sedangkan dihadapan raja, kita pun tidak bersendawa bagi menghormatinya,
    inikan pula apabila berada di hapadan Raja segala raja.


    oh zawq..
    aku jahil sebab tu aku bertanya..
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Reply #21 09 April, 2009, 05:08:03 PM
  • Publish
  • setahu ambe tak boleh makan atau minum didalam solah.....kalau dah keluar,,, ludah je kekiri...atau pun simpan arrr....jangan telan...

    kalau telan batal solah, tapi tak batal wuduk

    ni la yang sy dengar..
    ada org cakap "Jika air telah melebihi kerongkong maka tidak boleh ditelan semula dengan sengaja kerana membatalkan solat."

    tapi sy xbrapa yakin lagi..

    Reply #22 09 April, 2009, 05:11:51 PM
  • Publish
  • dalam ibadah Solah.... semua rukun ISLAM  ada didalamnya, Syahadah, mendirikan Solah, Puasa, Zakat dan haji lengkap didalam perbuatan mengerjakan SOLAH...

    jadi kalau ada perbuatan atau perilaku yg melanggar salah satu daripadanya, maka terjejaslah perbuatan mengerjakan solah...

    pahami Mengerjakan SOLAH dan mendirikan sOLAH....cuba rujuk pada yg lebih arif...

    sekian wassalam.

    Reply #23 09 April, 2009, 05:51:19 PM
  • Publish
  • setahu ambe tak boleh makan atau minum didalam solah.kalau dah keluar, ludah je kekiri. atau pun simpan arrr.jangan telan.

    kalau telan batal solah, tapi tak batal wuduk

    masalahnya, kalau sedang berjemaah, bagaimana? bukankah lebih baik menelan air yang sedikit itu dari meludah dan menimbulkan rasa jijik orang lain.
    lagi satu, saya fikir, perkara ini bukan disengajakan.

    tetapi berkenaan meludah ketika solat, hal ini ada disebutkan oleh nabi.

    dari Abu Hurairah r.a, katanya:”Rasulullah s.a.w melihat kahak di kiblat masjid. Lalu baginda menghadap kepada orang ramai lalu bersabda:”Bagaimana pendapat kamu semua jika seseorang sedang solat menghadap Tuhannya, lalu dia meludah ke hadapan? Senangkah kamu jika kamu sedang dihadapi seseorang, tiba-tiba orang itu meludahi mukamu? Kerana itu jika kamu meludah ketika solat, maka ludahlah ke kiri atau ke bawah kakimu. Jika itu tidak mungkin, ludahlah ke sapu tanganmu.”

    "AKU akan membelimu; masamu; nafasmu; hartamu; dan hidupmu. Habiskan semua itu kepada-KU. Palingkan semua itu kepada-KU. dan Ku-bayar dengan kebebasan, keagungan dan kearifan Ilahiah. Inilah hargamu di mata-KU.

    Reply #24 09 April, 2009, 05:55:10 PM
  • Publish
  • setahu ambe tak boleh makan atau minum didalam solah.kalau dah keluar, ludah je kekiri. atau pun simpan arrr.jangan telan.

    kalau telan batal solah, tapi tak batal wuduk

    masalahnya, kalau sedang berjemaah, bagaimana? bukankah lebih baik menelan air yang sedikit itu dari meludah dan menimbulkan rasa jijik orang lain.
    lagi satu, saya fikir, perkara ini bukan disengajakan.

    tetapi berkenaan meludah ketika solat, hal ini ada disebutkan oleh nabi.

    dari Abu Hurairah r.a, katanya:”Rasulullah s.a.w melihat kahak di kiblat masjid. Lalu baginda menghadap kepada orang ramai lalu bersabda:”Bagaimana pendapat kamu semua jika seseorang sedang solat menghadap Tuhannya, lalu dia meludah ke hadapan? Senangkah kamu jika kamu sedang dihadapi seseorang, tiba-tiba orang itu meludahi mukamu? Kerana itu jika kamu meludah ketika solat, maka ludahlah ke kiri atau ke bawah kakimu. Jika itu tidak mungkin, ludahlah ke sapu tanganmu.”



    oh..jd boleh di telan la ek..
    ok..syukran..
    :")

    Reply #25 09 April, 2009, 06:01:30 PM
  • Publish
  • Islam itu mudah.
    tetapi, ini dari pandangan saya.
    mungkin saudara boleh bertanya dari yang lebih arif.

    Reply #26 09 April, 2009, 06:19:45 PM
  • Publish
  • Islam itu mudah.
    tetapi, ini dari pandangan saya.
    mungkin saudara boleh bertanya dari yang lebih arif.

    ya..mudah dan indah..
    saya dah lama bertanya soalan ni..
    kebanyakan jawapan seperti awk..
    dan kali ni yakin insyaALLAH..
    terima kasih ya saudari zawq..

    Reply #27 09 April, 2009, 06:44:13 PM
  • Publish
  • ISLAM itu mudah...tapi jangan ambil mudah

    perihal nak jaga jemaah atau nak jaga solah...? itu soalah pokok,
    perihal terpaksa atau sengaja paksa...itu soalan tokok,

    perkara yg membatalkan solah andai dilanggar, pastilah roboh.
    kalau demam/ selsema...
    kenapa tak persiapkan dengan kain tuala / tisu...?....baju melayu kan banyak koceknya.....pakaian dah mudah tapi sikap pula nak permudah..inilah puncanya

    amatlah lah molek andai perindahkan islam itu dengan sedetail-detailnya dan perhalusinya.... seperti mana yg kita ikuti pegangan mazhab Syafie, setiap perkara diperhalusinya..tetapi kenapa kita tidak mau ye....

    "Berbuatlah usaha dengan berlandaskan ILMU...maka akan moleklah perilaku"

    sekian wassalam

    Reply #28 09 April, 2009, 07:00:53 PM
  • Publish
  • OK. disimpulkan di sini ada beberapa masalah.

    (1) sendawa di dalam solat, sehingga air melepasi kerongkong. (perlu ludah atau telan?)

    (2) menguap di dalam solat hendaklah menutup mulut, tetapi menahannya adalah lebih baik. tetapi disunatkan mengucapkan astagfirullah ketika menguap. bolehkah mengucapkan lafaz itu ketika solat?

    (3) bagaimana halnya dengan bersin? perlukah mengucapkan alhamdullih ketika itu? dan sesiapa yang mendengar, adakah perlu mengucapkan yarhamkhallah?

    daripada Abu Said Al-Khudri r. a., katanya : Telah bersabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka). Riwayat Imam Muslim

    Nabi Muhammad saw bersabda maksudnya: "Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bersin, dan membenci orang-orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu menguap, jangan sampai berbunyi, kerana yang demikian itu daripada syaitan yang mentertawakanmu". Hadith riwayat Imam Muslim, Ahmad dan At-Tirmidzi

    daripada Abdullah bin Az-Zubair r. a., katanya: Telah bersabda Rasulullah saw yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah swt membenci sesiapa yang mengangkat suara ketika menguap dan bersin". Hadith riwayat Imam Muslim, Ahmad dan At-Tirmidzi


    Reply #29 09 April, 2009, 08:01:45 PM
  • Publish
  • setahu ambe tak boleh makan atau minum didalam solah.kalau dah keluar, ludah je kekiri. atau pun simpan arrr.jangan telan.

    kalau telan batal solah, tapi tak batal wuduk

    masalahnya, kalau sedang berjemaah, bagaimana? bukankah lebih baik menelan air yang sedikit itu dari meludah dan menimbulkan rasa jijik orang lain.
    lagi satu, saya fikir, perkara ini bukan disengajakan.

    tetapi berkenaan meludah ketika solat, hal ini ada disebutkan oleh nabi.

    dari Abu Hurairah r.a, katanya:”Rasulullah s.a.w melihat kahak di kiblat masjid. Lalu baginda menghadap kepada orang ramai lalu bersabda:”Bagaimana pendapat kamu semua jika seseorang sedang solat menghadap Tuhannya, lalu dia meludah ke hadapan? Senangkah kamu jika kamu sedang dihadapi seseorang, tiba-tiba orang itu meludahi mukamu? Kerana itu jika kamu meludah ketika solat, maka ludahlah ke kiri atau ke bawah kakimu. Jika itu tidak mungkin, ludahlah ke sapu tanganmu.”



    oh..jd boleh di telan la ek..
    ok..syukran..
    :")
    ermmmmm.....
    Alhmdllah..dpt ilmu bru...
    terima kasih sahabat2......
    "Yang ku harapkan adalah
      rahmat dan keredhaan ALLAH swt"
    Kejayaan yang sebenarnya adalah berada di dalam syurga ALLAH swt.....

    Reply #30 10 April, 2009, 10:02:10 AM
  • Publish
  • OK. disimpulkan di sini ada beberapa masalah.

    (1) sendawa di dalam solat, sehingga air melepasi kerongkong. (perlu ludah atau telan?)

    (2) menguap di dalam solat hendaklah menutup mulut, tetapi menahannya adalah lebih baik. tetapi disunatkan mengucapkan astagfirullah ketika menguap. bolehkah mengucapkan lafaz itu ketika solat?

    (3) bagaimana halnya dengan bersin? perlukah mengucapkan alhamdullih ketika itu? dan sesiapa yang mendengar, adakah perlu mengucapkan yarhamkhallah?

    daripada Abu Said Al-Khudri r. a., katanya : Telah bersabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka). Riwayat Imam Muslim

    Nabi Muhammad saw bersabda maksudnya: "Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bersin, dan membenci orang-orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu menguap, jangan sampai berbunyi, kerana yang demikian itu daripada syaitan yang mentertawakanmu". Hadith riwayat Imam Muslim, Ahmad dan At-Tirmidzi

    daripada Abdullah bin Az-Zubair r. a., katanya: Telah bersabda Rasulullah saw yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah swt membenci sesiapa yang mengangkat suara ketika menguap dan bersin". Hadith riwayat Imam Muslim, Ahmad dan At-Tirmidzi



    Islam itu peraturan yang indah lagi sempurna....
    apa yg disarankan nabi turutkan saja,
    perlulah belajar adab dan cara,
    agar ibadah kita sempurna tiada cela.

    1. sesuatu ain yg berada atas kerongkong tidak boleh ditelan dalam ibadah Puasa/ solah
    2 & 3. Didalam solah tiada boleh [haram] membawa masuk ucapan selain daripada bahasa Al-Quran. jadi ucapan-ucapan tsb tidakkah termasuk dalam kalamullah...? dan dalam Solah tidak boleh bergerak 3 kali berturut-2 dengan sengaja, jadi kalau setakat nak tutup mulut ada langgar ke 3 kali bertutut-turut itu..? sedangkan perbuatan menutup mulut ketika menguap itu sendiri adalah saranan Sunnah...? mau langgar ke..?

    Nabi mengajar kita adab ibadah,
    makan minum berkadar itu amalan sunah.

    sendawa ini apa puncanya...meh kita kaji...



    Reply #31 10 April, 2009, 03:38:12 PM
  • Publish

  • 1. sesuatu ain yg berada atas kerongkong tidak boleh ditelan dalam ibadah Puasa/ solah
    2 & 3. Didalam solah tiada boleh [haram] membawa masuk ucapan selain daripada bahasa Al-Quran. jadi ucapan-ucapan tsb tidakkah termasuk dalam kalamullah...? dan dalam Solah tidak boleh bergerak 3 kali berturut-2 dengan sengaja, jadi kalau setakat nak tutup mulut ada langgar ke 3 kali bertutut-turut itu..? sedangkan perbuatan menutup mulut ketika menguap itu sendiri adalah saranan Sunnah...? mau langgar ke..?

    Nabi mengajar kita adab ibadah,
    makan minum berkadar itu amalan sunah.

    sendawa ini apa puncanya...meh kita kaji...


    (1) bagi hal yang disebutkan, bolehkan sendawa sehingga terkeluar sedikit air melepasi paras kerongkong (dan ditelan) di dalam solat, diqiaskan dengan 'makan' dalam ibadah puasa? sedangkan solat dan puasa adalah dua bentuk ibadah yang berbeza.

    di dalam solat pula, bukankah najis yang sedikit seperti darah nyamuk (yang bukan darah ajnabi) itu dikira sesuatu yang dimaafkan? tidak bolehkah perkara seperti "ain" yang sedikit ini ditelan (bukan dengan niat untuk makan)?

    adakah seseorang yang batuk boleh menelan kahaknya ketika solat? tidakkah perkara-perkara di atas dikira sebagai perkara yang dimaafkan atas ketidak-sengajaan?

    atau,

    seperti seseorang yang batuk dan mengeluarkan darah, bukankah lebih baik dielan darah itu, dari diludah keluar (sehingga boleh dikira sebagai najis) ?

    (2) di dalam sembahyang, seseorang itu tidak boleh bercakap-cakap. tetapi lafaz astagfirullah dan lafaz alhamdulillah adalah lafaz yang boleh dikira sebagai dzikrullah (dan al-quran sendiri dikira sebagai ad-dzikr). adakah benar, ia memang jelas tidak boleh, dan kiranya dilafazkan juga boleh membatalkan solat? sedangkan lafaz tersebut memuliakan Allah, dan disunatkan oleh nabi melafazkannya ketika menguap dan bersin.

    (kepada mereka yang arif mengenai fekah, saya mohon jawapan berdasarkan hadis. )

    Reply #32 11 April, 2009, 09:32:28 PM
  • Publish
  • camna kalo kita rasa spt letusan kecil angin kuar dr punggung.. tp xtau la kentut ke tak.. tp xrasa terkentut pun... batal tak wuduk?

    yg sy belajar, cuma org yg gemuk dan berpunggung besar ja kalo tertdo smbil duduk tak batal wuduk.. kalo kurus takleh.. ada kemungkinan utk angin blh keluar...

    masa kita wuduk, kita berkumur kan, dan pas wuduk kadang kita minum air.. camna kita nk pastikan semua sisa air tu tak tertinggal dlm mulut sebelum kita solat.. sbb kalo mknn blh la kita sedar kalo tertelan.. kalo air, sama ja mcm air liur...

    zombi

    Reply #33 11 April, 2009, 09:34:40 PM
  • Publish
  • camna kalo kita rasa spt letusan kecil angin kuar dr punggung.. tp xtau la kentut ke tak.. tp xrasa terkentut pun... batal tak wuduk?

    yg sy belajar, cuma org yg gemuk dan berpunggung besar ja kalo tertdo smbil duduk tak batal wuduk.. kalo kurus takleh.. ada kemungkinan utk angin blh keluar...

    masa kita wuduk, kita berkumur kan, dan pas wuduk kadang kita minum air.. camna kita nk pastikan semua sisa air tu tak tertinggal dlm mulut sebelum kita solat.. sbb kalo mknn blh la kita sedar kalo tertelan.. kalo air, sama ja mcm air liur...

    ana pon terfikir macam tu gak...betol ke?

    Reply #34 11 April, 2009, 09:52:14 PM
  • Publish
  • sekiranya ketika itu saudara sedang berwudhu', dan timbulnya rasa sedemikian, maka lebih baik bagi saudara untuk memperbaharui wudhu'.

    tetapi, sekiranya saudara memang sering mengalaminya, (banyak kali megalami penyakit was-was ini) maka saudara boleh berpegang kepada hadis di bawah.

    dan, sekiranya saudara ketika itu di dalam masjid, janganlah saudara keluar dari masjid sehingga mendengar bunyi, atau mencium baunya.

    Hadis yang ke 66 dari Bulughul Maram yang bermaksud Dari Abi Hurairah RA berkata bahawa Rasul SAW bersabda : "Jika seseorang diantara kamu menemukan sesuatu dalam perut, lalu ia meragukannya, apakah sudah keluar sesuatu itu dari perut atau tidak, maka janganlah sekali-kali keluar dari masjid sehingga ia mendengar suara atau menemukan baunya. (H.R. Muslim)

    Hadis yang 77 dari Bulughul Maram bermaksud : Syaitan datang kepada salah seorang di antara kamu dalam solatnya, lalu meniup dalam pantatnya dan berkhayalkan kepadanya bahawa ia berhadas pada hal ia tidak berhadas. Maka apabila salah seorang daripada kamu menemukan demikian, janganlah berpaling, sehingga mendengar suara atau menemukan bau"(H.R. Al- Bazzar)

    dari 2 hadis di atas jelaslah kepada kita betul-betul yakin keluarnya angin barulah berlakunya hadas. ingatlah was-was itu adalah permainan syaitan. banyakkanlah membaca surah Annas untuk mengubat penyakit was-was.

    sekiranya saudara minum air masak, sudah tentu, tiada sebarang rasa yang tinggal.
    sekiranya, yang diminum itu air oren, atau air sirap, sudah pasti rasanya tertinggal pada lidah. oleh yang demikian, seeloknya bersugi sebelum solat.

    wallahua`lam.

    Reply #35 11 April, 2009, 10:58:47 PM
  • Publish
  • terima kasih.. terima kasih byk2... amat membantu... hanya Allah dpt membalasnya...

    mengenai air tu, maksud minum tu adalah pada air yg mempunyai rasa?

    Reply #36 13 April, 2009, 05:52:42 PM
  • Publish

  • Reply #37 14 April, 2009, 10:37:31 AM
  • Publish

  • 1. sesuatu ain yg berada atas kerongkong tidak boleh ditelan dalam ibadah Puasa/ solah
    2 & 3. Didalam solah tiada boleh [haram] membawa masuk ucapan selain daripada bahasa Al-Quran. jadi ucapan-ucapan tsb tidakkah termasuk dalam kalamullah...? dan dalam Solah tidak boleh bergerak 3 kali berturut-2 dengan sengaja, jadi kalau setakat nak tutup mulut ada langgar ke 3 kali bertutut-turut itu..? sedangkan perbuatan menutup mulut ketika menguap itu sendiri adalah saranan Sunnah...? mau langgar ke..?

    Nabi mengajar kita adab ibadah,
    makan minum berkadar itu amalan sunah.

    sendawa ini apa puncanya...meh kita kaji...


    (1) bagi hal yang disebutkan, bolehkan sendawa sehingga terkeluar sedikit air melepasi paras kerongkong (dan ditelan) di dalam solat, diqiaskan dengan 'makan' dalam ibadah puasa? sedangkan solat dan puasa adalah dua bentuk ibadah yang berbeza.

    di dalam solat pula, bukankah najis yang sedikit seperti darah nyamuk (yang bukan darah ajnabi) itu dikira sesuatu yang dimaafkan? tidak bolehkah perkara seperti "ain" yang sedikit ini ditelan (bukan dengan niat untuk makan)?

    adakah seseorang yang batuk boleh menelan kahaknya ketika solat? tidakkah perkara-perkara di atas dikira sebagai perkara yang dimaafkan atas ketidak-sengajaan?

    atau,

    seperti seseorang yang batuk dan mengeluarkan darah, bukankah lebih baik dielan darah itu, dari diludah keluar (sehingga boleh dikira sebagai najis) ?

    (2) di dalam sembahyang, seseorang itu tidak boleh bercakap-cakap. tetapi lafaz astagfirullah dan lafaz alhamdulillah adalah lafaz yang boleh dikira sebagai dzikrullah (dan al-quran sendiri dikira sebagai ad-dzikr). adakah benar, ia memang jelas tidak boleh, dan kiranya dilafazkan juga boleh membatalkan solat? sedangkan lafaz tersebut memuliakan Allah, dan disunatkan oleh nabi melafazkannya ketika menguap dan bersin.

    (kepada mereka yang arif mengenai fekah, saya mohon jawapan berdasarkan hadis. )

    1) Terimakah abg andai ambe berkata Solah itu TIANG Agama...? didalam solah terhimpunnya rukun Islam yang 5...? yakni, Syahadahnya, SOLAHnya, Puasanya, Zakatnya dan Hajinya itu semua terhimpun dalam PERLAKUAN SOLAH...adakah abg terima kenyataan ni...?

    jikalau YA, kenapa abang nafikan bahawa solah dan puasa itu mau dipisahkan bilamana seseorang itu Mendirikan dan Mengerjakan SOLAH...?

    andai jawaban abang berkata tidak setuju.... mohon maaf la, hanya sekadar sini saja perbincangan kita,

    apa istilah yg dikatakan perkara ain itu...? bila mana sesuatu dikatakan AIN, pasti ia dapat dilihat [warna/objek],   dibau [wangi/busuk]dan dirasa [manis/masam/pahit/masin]@[licin/kasar]. sebab itu bila dah berada diatas kerongkong dalam kalimah "Ha" pasti lidah dapat merasa dan menyentuh, apakah mahu menelan lagi...? jadi gmana abg mau tinggalkan hadis yg abg sendiri datangkan diboleh ludah kekiri dan bawah kaki...?sedangkan abg kata boleh telan...?dengan alasan abg letakkan tidak sengaja....? [ memang tidak sengaja terkeluar barang perut, tatapi perbuatan MENELAN itu adalah dapat diistilahkan dalam perbuatan sengaja].

    2] berita kedua yang abg persoalkan, ini boleh diberikan kepada 2 kategori :
    a) nak membalas jawab tiadalah salah
    b) nak membiarkan atau meneruskan pun tiadalah salah.

    a) sbb dalam Jemaah, ada adab berjemaahnya, hatta, dalam solah sendiri pun makmum boleh menegur kesalahan imam denga sebutan [subhanallah atau bertepuk tangan]

    b) khusus untuk mereka yg fokus terus dalam ibadah Solah bila mana berdepan dangan Tuhanya, tiadalah dia mau memcampur aduk ibadah solahnya dengan perbuatan atau perkara lain selain yg lazimnya dalam ibadah SOLAH. kerna menjawap bersin orang tu bukanlah hukum wajib. sedangkan ibadah solah itu adalah wajib....[seperti contoh : tetamu datang memberi salam, tetapi nabi menjawab salamnya setelah selesai menunaikan Solah]

    ambe mohon maaf kerna tiada dapat mendatangkan hadis menurut perawi dan riwayat yg jelas, kerana ambe tiadalah golongan yg arif.

    sekian wassalam.
    « Last Edit: 15 April, 2009, 08:56:24 AM by alief »

    Reply #38 06 June, 2012, 11:40:24 PM
  • Publish
  •  :)

    salam semua, ni nak tanya soalan mushkil, batal tak wuduk sekiranya ternampak aurat kita??contohnya saya angkat wuduk dan bila keluar dari toilet ada tetamu yang datang, dan tetamu lelaki (bukan muhrim) ternampak saya tidak memakai tudung. adakh batal wuduk saya? dan perlu mengangkatnya semula?

    Reply #39 06 June, 2012, 11:48:09 PM
  • Publish
  • :)

    salam semua, ni nak tanya soalan mushkil, batal tak wuduk sekiranya ternampak aurat kita??contohnya saya angkat wuduk dan bila keluar dari toilet ada tetamu yang datang, dan tetamu lelaki (bukan muhrim) ternampak saya tidak memakai tudung. adakh batal wuduk saya? dan perlu mengangkatnya semula?

     :ws:

    Wuduk  tidak batal kerana terbuka aurat bukan salah satu perkara yang membatalkan wuduk.

    Perkara-perkara yang membatal Wuduk,

    Menurut Mazhab Syafie

    Ada beberapa perkara yang dapat membatalkan wuduk, antaranya adalah:

       1. Keluar sesuatu dari dua jalan (qubul atau dubur).
       2. Hilang akal, sama ada sementara atau kekal.
       3. Bersentuhan kulit antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram.
       4. Menyentuh kemaluan atau pintu dubur dengan telapak tangan.
       5. Tidur, kecuali apabila dalam keadaan duduk dan tidak berubah kedudukannya.
       6. Murtad
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    divider3
    halaqahforum4