Dilarang berlebihan menghias kubur

Author Topic: Dilarang berlebihan menghias kubur  (Read 2863 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

fayah_89

  • *
  • Posts: 446
    • View Profile
24 September, 2009, 08:14:15 PM
  • Publish Di FB
  •  :)Perkuburan ialah tempat persinggahan selepas mati. Umat Islam dituntut menghormati tanah perkuburan dan menziarahi untuk mendatangkan keinsafan. Adab-adab menziarahi kubur dan menjaga tanah perkuburan sentiasa dijaga.

    Membersih dan menghias kubur adalah diharuskan dengan tidak berlebih-lebih atau bermegah serta tidak mengganggu hak orang lain kerana tanah perkuburan ialah hak orang ramai.

    Membina binaan di atas kubur dilarang di dalam Islam berdasarkan hadis Nabi yang saudara sebut tadi bermaksud: “Rasulullah SAW melarang mewarnakan kubur dengan kapur putih, duduk di atas kubur dan membina binaan di atasnya.” (Riwayat Muslim)

    Menghias kubur dengan tembok ukiran, kipas, meletakkan batu bata sehingga menjadi satu binaan di sekelilingnya adalah dilarang Nabi Muhammad SAW.

    Oleh itu, umat Islam tidak perlu menghias sesebuah kubur dengan memasang batu bata berkenaan.

    Hiasilah kubur dengan batu nesan saja dengan ditanam pokok di atas kubur supaya daun-daun pokok berkenaan akan mendoakan si mati supaya diampunkan dosanya.

    Di dalam hadis jelas mengharamkan seseorang meninggikan kubur dan menghias kubur sehingga mengganggu kubur sebelah dan membawa kepada kemegahan (riak) dan lebih-lebih lagi digunakan sebagai tempat beribadat.

    Hadis Nabi yang bermaksud: “Daripada Jabir ra katanya, Rasulullah SAW melarang menembok (meninggikan) kubur dan duduk di atasnya dan dibuatkan rumah di atasnya.”

    Setiap negara mempunyai fahaman tersendiri, bagi negara kita yang memegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah dan apa saja yang boleh membawa kepada syubhah dan bidah eloklah dihindarkan amalan berkenaan.
    Menghijrahkan Diri Mmg Payah" "Ada Masa Kita Kalah" "Ada Masa Kita Lelah" "Ada Masa Kita Bertuah" "Itulah Namanya MUHAJADAH" "Kerana Ku Tahu Akhirnya Pasti Indah"

    yoshitsune

    • *
    • Posts: 110
      • View Profile
    Jawab #1 24 September, 2009, 08:29:05 PM
  • Publish Di FB
  • maaf, ana nak tanya sket, kalo kubur tu memang da lama da, kubur ayah ana.. dia meninggal sekitar tahun 1988.. then, ana dapati tanah kubur tu dah mendap kedalam akibat hujan dan banjir(kadangkala).......persoalannya, bolehkah ana meninggikan kubur tersebut dengan cara menguis tanah di sekitarnya untuk dikumpulkan ke tengah agar naik sikit dari dataran? means, tinggi dari dataran lantai la...

    fayah_89

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Jawab #2 24 September, 2009, 08:48:03 PM
  • Publish Di FB
  • Bagi pendapat ana la..kalau kubur tu memang kawasan tanh rendah sangt ,dan sealu d tengengalami banjir tidak mengapa..kerana niat kita bukan tujuan untuk berhias kubur...nak tahu lebih lanjut tanya ustaz@ ustazah mungkin jawab mereka lebih tepat...

    Sum79

    • *
    • Posts: 569
    • THE TRUTH IS OUT THERE!!
      • View Profile
    Jawab #3 24 September, 2009, 09:07:08 PM
  • Publish Di FB
  • Bagi pendapat ana la..kalau kubur tu memang kawasan tanh rendah sangt ,dan sealu d tengengalami banjir tidak mengapa..kerana niat kita bukan tujuan untuk berhias kubur...nak tahu lebih lanjut tanya ustaz@ ustazah mungkin jawab mereka lebih tepat...
    terpulanglah pada niat individu tersebut..
    "It's better to be hated for what you are, than to be loved for what you're not..." - Kurt Cobain

    Shohib Mirbat

    • *
    • Posts: 364
    • MurkaNya adalah Rahman, CintaNya adalah Rahim
      • View Profile
    Jawab #4 25 September, 2009, 05:00:12 AM
  • Publish Di FB
  • Ada sebab Nabi shollallahu 'alaihi wa sallam melarang menghiasi kuburan kerana dibimbangi pelbagai perkara syirik berlaku seperti menurun, nombor ekor, puja kubur keramat, dan sebagainya.

    Tetapi bagi sesetengah makam orang soleh, diharuskan menghiasinya bukan kerana tanda riya' bahkan lebih kepada menyantuni kemuliaan mereka semasa hidup di dunia bahkan selepas kewafatan mereka. Berbeza dengan kuburan orang biasa seperti kita di mana kurangnya bakti kepada Allah semasa di dunia melainkan Allah mahu memuliakan kita.
    "Hitori no kamisama shika hoka ni kami ha nai, Muhanmado ha kamisama no shito"

    biruungu

    • *
    • Posts: 46
      • View Profile
    Jawab #5 16 October, 2009, 10:54:29 PM
  • Publish Di FB
  • salam...

    Bolehkah kita menggunakan batu sungai sebagai batu nesan(pada batu tersebut diukir nama si mati)...perlukah minta kebenaran untuk mengambil batu tersebut sekiranya batu tersebut diambil dari tempat perkelahan seperti Lata Kinjang dsb. 

    Betulke batu sungai ini turut sama mendoakan kesejahteraan ke atas si  mati.
    Harap sahabat2 diluar sana dapat membantu menjawab persoalan ini..TQ

    Jibrail_08

    • *
    • Posts: 8
      • View Profile
    Jawab #6 17 October, 2009, 03:30:02 AM
  • Publish Di FB
  • salam...

    Bolehkah kita menggunakan batu sungai sebagai batu nesan(pada batu tersebut diukir nama si mati)...perlukah minta kebenaran untuk mengambil batu tersebut sekiranya batu tersebut diambil dari tempat perkelahan seperti Lata Kinjang dsb. 

    Betulke batu sungai ini turut sama mendoakan kesejahteraan ke atas si  mati.
    Harap sahabat2 diluar sana dapat membantu menjawab persoalan ini..TQ


    Nak mintak kebenaran dari siapa??? Nak guna batu apa pun boleh...hanya sebagai tanda....senang anak cucu nak datang ziarah.

    Jibrail_08

    • *
    • Posts: 8
      • View Profile
    Jawab #7 17 October, 2009, 03:32:46 AM
  • Publish Di FB
  • Ada sebab Nabi shollallahu 'alaihi wa sallam melarang menghiasi kuburan kerana dibimbangi pelbagai perkara syirik berlaku seperti menurun, nombor ekor, puja kubur keramat, dan sebagainya.

    Tetapi bagi sesetengah makam orang soleh, diharuskan menghiasinya bukan kerana tanda riya' bahkan lebih kepada menyantuni kemuliaan mereka semasa hidup di dunia bahkan selepas kewafatan mereka. Berbeza dengan kuburan orang biasa seperti kita di mana kurangnya bakti kepada Allah semasa di dunia melainkan Allah mahu memuliakan kita.



    Kenapa pulak makan orang soleh boleh hias? sedangkan nabi dah larang...tak kira la siapa...larangan nabi itu umum...jadi terkene juga pada orang soleh...nabi dah larang jangan buat....lagi stu duduk atas kubur....ramai yang ziarah kubur mesti nak duduk kat kubur masa nak baca doa...nabi dah larang...jangan la buat.
    [box title=Amaran]
    User ini didapati mempunyai banyak nickname dan bermasalah. Antara nick yang digunakan sebelum ini dan suka menimbulkan permusuhan dan gagal mengikut ETIKA FORUM ialah : Bakawalidamar, purnamanila, white conan, monte carlo, Abu Abrisam.

    Antara ETIKA FORUM yang dilanggarinya :

    2.1. Menuduh bid’ah sesat, mengkafirkan, menghukum musyrik tanpa hak ke atas Ulamak Muktabar, umat Islam dan jemaah Islam yang lain.

    4.3. membangkitkan, mewujudkan permusuhan, kacau bilau di dalam forum.[/box]
    « Last Edit: 17 October, 2009, 04:05:17 PM by Penyelia Halaqahnet »

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1294
      • View Profile
    Jawab #8 17 October, 2009, 09:53:24 AM
  • Publish Di FB
  • Assalamu'alaikum jibrail, saya melihat anda seperi ahli baru yang mendaftar. Saya berharap anda sudah hadam ETIKA FORUM di Halaqah.Net ini ya.

    Tentang berdoa di kubur dan yang berkaitan dengannya sudah dijawab di sini. Nak buat silalah, ia ada hujjah, tak nak buat pun silakan jua. Jangan bermudah-mudah menghukum sesat. JazakaLlah.

    elzuddin

    • *
    • Posts: 579
    • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
      • View Profile
    Jawab #9 17 October, 2009, 01:23:54 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamu'alaikum jibrail, saya melihat anda seperi ahli baru yang mendaftar. Saya berharap anda sudah hadam ETIKA FORUM di Halaqah.Net ini ya.

    Tentang berdoa di kubur dan yang berkaitan dengannya sudah dijawab di sini. Nak buat silalah, ia ada hujjah, tak nak buat pun silakan jua. Jangan bermudah-mudah menghukum sesat. JazakaLlah.

    semoga ahli halaqian yg lain dapat mengambil iktibar dan pengajaran

    mooks

    • *
    • Posts: 801
      • View Profile
    Jawab #10 17 October, 2009, 01:37:26 PM
  • Publish Di FB

  •  User ini didapati mempunyai banyak nickname dan bermasalah. Antara nick yang digunakan sebelum ini dan suka menimbulkan permusuhan dan gagal mengikut ETIKA FORUM ialah : Bakawalidamar, purnamanila, white conan, monte carlo, Abu Abrisam.

    Antara ETIKA FORUM yang dilanggarinya :

    2.1. Menuduh bid’ah sesat, mengkafirkan, menghukum musyrik tanpa hak ke atas Ulamak Muktabar, umat Islam dan jemaah Islam yang lain.

    4.3. membangkitkan, mewujudkan permusuhan, kacau bilau di dalam forum


    Wau....Jibril ni semangatnya sampai sanggup buka account baru macam bakawalidamar, purnamanila....:senyum: purnamanila ana macam selalu baca jer...tapi lebih hebat lagi moderator...macam mana dia boleh tau ni orang yang sama....banyak samaran...macam SB jer...:senyum: eh salah james bond...007...

    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    43 Replies
    8262 Views
    Last post 29 August, 2012, 08:41:57 PM
    by Sejadah_Usang
    14 Replies
    1387 Views
    Last post 04 October, 2012, 03:19:03 PM
    by score
    5 Replies
    586 Views
    Last post 07 February, 2013, 03:10:11 AM
    by beruang