Koleksi Nasyid

Author Topic: Koleksi Nasyid  (Read 207466 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

mardhiyyah

  • *
  • iNNi AkhOfuLLah
    • View Profile
Reply #120 24 December, 2009, 10:39:38 AM
MANA MILIK KITA-RABBANI....


Mana milik kita?
Tidak ada milik kita
Semua yang ada
Allah yang punya

Tidak ada kita punya
Kita hanya mengusahakan saja
Apa yang kita dapat
Allah sudah sediakannya

Kita Allah punya
Dunia ini ciptaan-Nya

Miliklah apa saja
Tidak terlepas dari ciptaan-Nya

Mana kita punya
Tidak ada kepunyaan kita

Kita hanya mengusahakan
Apa yang telah ada

Mengapa kita sombong
Memiliki Allah punya

Mengapa tidak malu
Kepada Allah yang empunya

Patut bersyukur kepada Allah
Yang memberi segalanya

Malulah kepada Allah
Kerana milik Ia punya

Janganlah berbangga
Apa yang ada pada kita
Kalau Allah tidak beri
Kita tidak punya apa-apa

Janganlah mengungkit
Mengungkit jasa kita
Jasa kita di sisi-Nya
Yang sebenarnya Allah punya

Marilah kita bersyukur
Bukan berbangga

Bersyukur kepada Allah
Bukan mengungkit jasa

Gunakanlah nikmat Allah itu
Untuk khidmat kepada-Nya
Selepas itu lupakan saja
Agar tidak mengungkit-ungkitnya

maharcinta5740

  • *
  • Aku Hamba Allah...
    • View Profile
Reply #121 24 December, 2009, 11:36:37 AM
Rintihan Cinta

 

Aku tahu Engkau Tuhanku

Adalah Cinta Agung

Aku pun mahu mencintai Mu

Aku tahu mencintai Mu amat perlu

Ia kemuncak daripada segala kebahagiaan

Aku berusaha ke arah itu

Tapi cintaku pada Mu Tuhan selalu terganggu

Banyak yang datang mengganggu

Nafsuku dan syaitan terkutuk

Dunia mempesona menggamit selalu

Di waktu itu lupa kepada Mu

Cintaku jauh sekali

Sekali sekala datang juga

Walaupun sedikit terasa indahnya

Kemudian lupa lagi

Adakalanya lupa ku pada Mu berpanjangan sekali

Kemudian sekali sekala sedar kembali Engkau Cinta Agung

Engkau patut dicintai selepas itu ku lupa lagi

Begitu cintaku kepada Mu Tuhan

Dengan kelalaian silih berganti oh Tuhan

Dengan hati yang sedih ini

Tolonglah aku dengan Rahmat Mu

Bantulah aku mencintaimu

Agar cinta yang palsu terbunuh sendiri

Itulah harapanku padamu


(lagu dari kumpulan Mawaddah)
"aku mencintaimu kerna agama yang ada pada dirimu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, maka hilanglah cintaku padamu.."
(Imam Nawawi)  baguss

Wanita yang bijaksana mampu mengubah sahara yang gersang
menjadi taman yang menghijau.. ceria* ceria* ceria*

Reply #122 24 December, 2009, 03:34:53 PM
http://www.supload.com/listen?s=SB9Eog

Muhasabah
Munsyid:
Kahfi

Alangkah indah jika diri mampu mengisi
Setiap hembusan nafas dengan bertasbih
Sebelum terbitnya fajar
Sebelum terbenamnya sang mentari

Seiring denyutan nadi terpancar rohani
Tenggelamnya diri dalam dzikrulloh
Muhasabah diri
Tundukkan hati
Bersujud bersunyi

Alangkah bertuah diri ini
Jika hingga ke akhir hayat kita dalam dzikrulloh
Bibir yang basah dengan shahadah
Menjadi penyudah melangkah ke gerbang barzakh

Seiring denyutan nadi terpancar rohani
Tenggelamnya diri dalam dzikrulloh
Tibanya hari
Muhasabah diri
Tundukkan hati

Seiring denyutan nadi terpancar rohani
Tenggelamnya diri dalam dzikrulloh
Tibanya hari
Muhasabah diri
Bersujud bersunyi

Ooo
Sesungguhnya apa yang lebih berarti bagi insani
Melainkan hanya mengharap limpah RidhoNya

Seiring denyutan nadi terpancar rohani
Tenggelamnya diri dalam dzikrulloh
Tibanya hari
Tundukkan hati
Bersujud bersunyi

Alangkah bertuah diri
Jika hingga ke akhir hayat kita dalam dzikrulloh
Bibir yang basah dengan shahadah
Terpancar indah

Seiring denyutan nadi terpancar rohani
Bibir yang basah dengan shahadah
Menjadi penyudah melangkah ke gerbang barzakh

Seiring denyutan nadi terpancar rohani
Tenggelamnya diri dalam dzikrulloh
Tibanya hari
Tundukkan hati
Bersujud bersunyi

Alangkah bertuah diri
Jika hingga ke akhir hayat kita dalam dzikrulloh
Bibir yang basah dengan shahadah
Terpancar indah

Seiring denyutan nadi terpancar rohani
Bibir yang basah dengan shahadah
Menjadi penyudah melangkah ke gerbang barzakh
"Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami) dan jadikanlah kami imam kepada orang-orang yang bertaqwa." [Surah Al-Furqan: 74] http://hairilabubakar.blogspot.com/

Reply #123 24 December, 2009, 03:43:43 PM
Nasyid oleh Akhil Hayy - Adam Dan Hawa

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=QHTsqB8O7c0" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">Nasyid oleh Akhil Hayy - Adam Dan Hawa</a>


Pertama kali dengar, tanpa prejudis
Mrs. Ikan Pari

nur_inlife

  • *
  • salam ukhwahfillah untuk semua...
    • View Profile
Reply #124 07 January, 2010, 04:43:04 PM
erm..salam ukwah..

-FARSHI TURAB----
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=vFMiLnXEb0M" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">Farshi Turab Nasheed</a>


-SEBELUM MATA TERLENA----
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=FgX-PLvuaWE" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">Sebelum mata terlena</a>


-BELAIAN IBU----
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=1qeP_8fyGnQ" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">Hijjaz - belaian ibu</a>


p/s=yang ini untuk renungan bersama..
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=YdBbGBULGBA" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">La Tahzan</a>


selamat mengahayati....



Allah aku rindu Kamu....

Reply #125 07 January, 2010, 06:52:48 PM
Suka sangat lagu Farshiturab..=)
ilmu..iman..akhlak..berjalan seiring...

Reply #126 07 March, 2010, 08:55:25 AM
sendu dan sendawa
Album :
Munsyid : Mestica
http://liriknasyid.com




?Tidak sempurna iman
Jika kau tidur dalam kekenyangan
Sedang jiran tetanggamu
Menangis kerana kelaparan?
~ Al-Hadis ~

Dua kata yang berbeza
Dicantum menjadi satu
Tetap tidak kan sama maksudnya
Berlain sifatnya, nilainya, hikmatnya
Sendu dan sendawa

C/O
Adakah kau tahu
Siapakah mereka jiran tetanggamu
Pernahkah engkau melihat
Apakah dalam sendu atau sendawa
Kenalilah dan bertegurlah sapa
Dengan akhlak yang mulia
Hidup berjiran susah dan senang
Suka duka dirasa bersama

Hak tetangga berkenal bermesra
Hak tetangga menggembirakannya
Hak tetangga bertanya khabarnya
Makan minumnya semua

Kenalilah jiran kita
Hormatilah kita sesama kita
Hormatilah jiran kita, bersaudara?

Hak tetangga menutup aibnya
Hak tetangga doakan mereka
Hak tetangga menjaga hartanya
Sakit demamnya

Hormatilah jiran kita
Kita sesama kita

Bersaudara ibarat pohon tumbuh merendang
Jadi teduhan musafir lalu
Hujan dan panasnya

Bersaudara ibarat tubuh manusia
Satu anggota terasa sakit
Sakitlah seluruh anggotanya



Aku Tanpa Cinta-Mu
Album :
Munsyid : Mirwana
http://liriknasyid.com



Izzat:
Telah ku mungkiri janjiku lagi
Walau seribu kali
Ku ulang sendiri
Aku takkan tempuh lagi
Apakah kau terima cintaku lagi
Setelah ku berpaling
Dari pandanganMu
Yang kabur kerna jahilnya aku

Faizal: Mengapa cintaMu tak pernah hadir
Subur dalam jiwaku
Agarku tetap bahagia
Tanpa cintaku tetaplah Kau di sana
Aku tanpa cintaMu
Bagai layang-layang terputus talinya

JayJay:Telah ku mungkiri janjiku lagi
Walau seribu kali
Ku ulang sendiri
Aku takkan tempuh lagi
Apakah kau terima cintaku lagi
Setelah ku berpaling
Dari pandanganMu
Yang kabur kerna jahilnya aku

C/O: Masihkah ada sekelumit belas
Mengemis kasihMu Tuhan
Untukku berpaut dan bersandar
Aku di sini kan tetap terus mencuba
Untuk beroleh cintaMu
Walau ranjaunya menusuk pedih

sy suka lagu2 nasyid...ni adalah antara lagu kegemaran sy....

Ana_Haisa_teachIT

  • *
  • mudarrisah solehah insya Allah
    • View Profile
Reply #127 07 March, 2010, 11:38:04 PM
Rintihan Cinta

 

Aku tahu Engkau Tuhanku

Adalah Cinta Agung

Aku pun mahu mencintai Mu

Aku tahu mencintai Mu amat perlu

Ia kemuncak daripada segala kebahagiaan

Aku berusaha ke arah itu

Tapi cintaku pada Mu Tuhan selalu terganggu

Banyak yang datang mengganggu

Nafsuku dan syaitan terkutuk

Dunia mempesona menggamit selalu

Di waktu itu lupa kepada Mu

Cintaku jauh sekali

Sekali sekala datang juga

Walaupun sedikit terasa indahnya

Kemudian lupa lagi

Adakalanya lupa ku pada Mu berpanjangan sekali

Kemudian sekali sekala sedar kembali Engkau Cinta Agung

Engkau patut dicintai selepas itu ku lupa lagi

Begitu cintaku kepada Mu Tuhan

Dengan kelalaian silih berganti oh Tuhan

Dengan hati yang sedih ini

Tolonglah aku dengan Rahmat Mu

Bantulah aku mencintaimu

Agar cinta yang palsu terbunuh sendiri

Itulah harapanku padamu


(lagu dari kumpulan Mawaddah)

Alhamdulillah saya duk cari-cari lagu ni tajuk apa sebab biasa dengar melalui nasyidfm online.........sedap lagu nih yang selalu saya dengan perempuan berduet dengan lelaki tapi tak pasti siapakah gerangan mereka berdua tapi yang pasti memang lagu ini terkesan di hati.. syukran ye..

Reply #128 18 March, 2010, 03:24:19 PM
Seorang Gadis from NowSeeHeart

Eyda Aam

  • *
  • Wanita solehah adalah sebaik2 perhiasan duniawi
    • View Profile
Reply #129 20 March, 2010, 11:16:30 AM
salam.sya masih baru. so masih tercari-cari nkbuat sesuatu. Mcmana nak post video dari mana2 sumber contohnya youtube. dh cuba berkali2 tpx dapat. harap dapat bantuan dari sesiapa .Syukran
ALLAH sentiasa dekat dengan kita.

Reply #130 20 March, 2010, 12:49:06 PM
salam.sya masih baru. so masih tercari-cari nkbuat sesuatu. Mcmana nak post video dari mana2 sumber contohnya youtube. dh cuba berkali2 tpx dapat. harap dapat bantuan dari sesiapa .Syukran


1- kopi url you tube
2- paste kan dekat ruangn komen
3- klik paparan sblm post, kalau jadi bru post kan.

Reply #131 20 March, 2010, 12:58:15 PM
klik disini Manual Halaqah - Tinggalkan Soalan Di Sini utk pertanyaan segala permasaalahan berkaitan manual halaqah.

Eyda Aam

  • *
  • Wanita solehah adalah sebaik2 perhiasan duniawi
    • View Profile
Reply #132 20 March, 2010, 06:30:36 PM
terima kasih.

Reply #133 31 March, 2010, 08:34:38 AM
Assalamualaikum semua...boleh sy tanya siapakah penyanyi lagu dikir selawat (muzik ala dikir barat) pernah disiarkan di Radio IKIM minggu lepas. Harap dapat kongsi bersama

Reply #134 11 April, 2010, 06:27:18 PM
salam tajuk lagu ini ape yer...  sudah lame saya mencari tajuk lagu ini...

Alangkah indahnya hidup ini,
Pemimpinnya adil, mengasihi rakyat
Ibu bapa mendidik dengan penuh kasih sayang
Anggota masyarakat tolong-menolong berkerjasama

Allah diagungkan, disembah dan ditaati
Sunnah Rasullallah dihayati bersama
Kasih sayang sesama makhluk menjadi budaya
Maaf bermaafan menjadi tradisi

Para ulama berbintang bintang bergemerlapan
Menjadi pedoman musafir di perjalanan
Mereka dipandu menuju ke destinasi
Menghindar dari gangguan dan kesesatan

Tidak ada kasta-kasta di dalam masyarakat
Setiap orang mendapat tempat masing-masing
Tidak ada yang terbiar dan tersisih
Taat sangsi manusia terpelihara

Alangkah indahnya hidup ini,
Pemimpinnya adil, mengasihi rakyat
Ibu bapa mendidik dengan penuh kasih sayang
Anggota masyarakat tolong-menolong berkerjasama

Kesana kesini pemergian dengan bebasnya
Tidak ada gangguan didalam perjalanan
Dimana singgah diucapkan ahlan wasahlan
Menjadi tetamu yang diurus dan dihormati

Reply #135 07 May, 2010, 11:05:38 PM
bagi ana nasyid dulu2 dr kump. raihan plg bagus.sbb bg ana itulah mknn jiwa..alunan yg mendayu,lirik yg sgt bermakna.cth,iman mutiara, alangkah indahnya,demi masa,sesungguhnya dan kesemua lagu2  raihanlah...lagi pn,lagu raihan ni dah diiktiraf seluruh dunia.pernah juga dimainkan dicorong radio kat kota london waktu bln ramadhan(puji-pujian).bg mereka music is universal...try la dgr dan hayati..

Reply #136 10 May, 2010, 04:04:29 AM
Engkau Ingin Berjuang? - Qatrunnada

Engkau ingin berjuang , tapi tidak mampu menerima ujian,
Engkau ingin berjuang, tapi rosak oleh pujian,
Engkau ingin berjuang, tapi tidak sepenuhnya menerima pimpinan.

Engkau ingin berjuang, tapi tidak begitu setia kawan,
Engkau ingin berjuang, tapi tidak sanggup berkorban,
Engkau ingin berjuang, tapi ingin jadi pemimpin,
Engkau ingin berjuang, menjadi pengikut agak segan.

Engkau ingin berjuang, tolak ansur tidak engkau amalkan,
Engkau ingin berjuang, tapi tidak sanggup terima cabaran,
Engkau ingin berjuang, kesihatan dan kerehatan tidak sanggup engkau korbankan.

Engkau ingin berjuang, masa tidak sanggup engkau luangkan,
Engkau ingin berjuang, kerenah isteri tidak kau tahan,
Engkau ingin berjuang, rumah tangga lintang pukang,
Engkau ingin berjuang, diri engkau tidak engkau tingkatkan.

Engkau ingin berjuang, disiplin diri engkau abaikan,
Engkau ingin berjuang, janji kurang engkau tunaikan,
Engkau ingin berjuang, kasih sayang engkau cuaikan,
Engkau ingin berjuang, tetamu engkau abaikan.

Engkau ingin berjuang, anak isteri engkau lupakan,
Engkau ingin berjuang,  ilmu berjuang engkau tinggalkan,
Engkau ingin berjuang, kekasaran dan kekerasan engkau amalkan.

Engkau ingin berjuang, rasa bertuhan engkau abaikan,
Engkau ingin berjuang, iman dan taqwa engkau lupakan,
Yang sebenarnya, apa yang engkau hendak perjuangkan?

[youtube]
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=dG8Migw9fzo&amp;feature=related" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">Qatrunnada :: Apakah Engkau Benar Pejuang</a>
[/youtube]
~ Begin with the End in Mind ~

malekredzuan

  • *
  • Searching the truth
    • View Profile
Reply #137 10 May, 2010, 10:47:51 AM
Engkau Ingin Berjuang? - Qatrunnada

Engkau ingin berjuang , tapi tidak mampu menerima ujian,
Engkau ingin berjuang, tapi rosak oleh pujian,
Engkau ingin berjuang, tapi tidak sepenuhnya menerima pimpinan.

Engkau ingin berjuang, tapi tidak begitu setia kawan,
Engkau ingin berjuang, tapi tidak sanggup berkorban,
Engkau ingin berjuang, tapi ingin jadi pemimpin,
Engkau ingin berjuang, menjadi pengikut agak segan.

Engkau ingin berjuang, tolak ansur tidak engkau amalkan,
Engkau ingin berjuang, tapi tidak sanggup terima cabaran,
Engkau ingin berjuang, kesihatan dan kerehatan tidak sanggup engkau korbankan.

Engkau ingin berjuang, masa tidak sanggup engkau luangkan,
Engkau ingin berjuang, kerenah isteri tidak kau tahan,
Engkau ingin berjuang, rumah tangga lintang pukang,
Engkau ingin berjuang, diri engkau tidak engkau tingkatkan.

Engkau ingin berjuang, disiplin diri engkau abaikan,
Engkau ingin berjuang, janji kurang engkau tunaikan,
Engkau ingin berjuang, kasih sayang engkau cuaikan,
Engkau ingin berjuang, tetamu engkau abaikan.

Engkau ingin berjuang, anak isteri engkau lupakan,
Engkau ingin berjuang,  ilmu berjuang engkau tinggalkan,
Engkau ingin berjuang, kekasaran dan kekerasan engkau amalkan.

Engkau ingin berjuang, rasa bertuhan engkau abaikan,
Engkau ingin berjuang, iman dan taqwa engkau lupakan,
Yang sebenarnya, apa yang engkau hendak perjuangkan?

[youtube]
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=dG8Migw9fzo&amp;feature=related" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">Qatrunnada :: Apakah Engkau Benar Pejuang</a>
[/youtube]

yeahhh..sy sgt minat lagu nie.berjuang..moga impian sy termakbul.amin

Reply #138 10 May, 2010, 11:02:20 AM
NASYID THE BEST...

DALAM MENGENANG KISAH HIDUP SILAM..
KU SEDAR DARI KESILAPAN LALU..
TUHAN BERATNYA DOSA-DOSAKU..
MASIHKAH ADA AMPUNAN BUATKU..

TUHAN..DALAM MENEM[UH HIDUP INI..
BANYAKNYA GODAAN DATANG MENGUJI..
TUHAN ADA YANG DAPAT KUGAGAHI..
DAN ADA YANG GAGAL KUHINDARI..

TUHAN..DOSAKU..MENGGUNUNG TINGGI..
TAPI TAUBATKU TAK KU TEPATI..
TUHAN RAHMATMU MELANGIT..
LUAS TERLALU SEDIKIT KU BERSYUKUR..

KINI KU KEMBALI PADAMU..
MENGHARAP MAGHFIRAH DARIMU..
MOGA KAN TERAMPUNLAH DOSA-DOSAKU..

KERNA KU YAKIN RAHMATMU..
KEKAL TIADA SUDAHNYA....



Reply #139 10 May, 2010, 11:10:56 AM
KUMPULAN RAIHAN..

IMAN ADALAH..
MUTIARA..
DI DALAM HATI MANUSIA..

YANG MENYAKINI ALLAH..
MAHA ESA..MAHA KUASA..

TANPA MU IMAN BAGAIMANALAH..
MERASA DIRI HAMBA PADANYA..
TANPA MU IMAN BAGAIMANALAH..
MENJADI HAMBA ALLAH KEPADANYA..

IMAN TAK DAPAT DIWARISI..
DARI SEORANG AYAH YANG BERTAWA..
IA TAKDAPAT DIJUAL BELI..
IA TIADA DITEPIAN PANTAI..

WALAU APAPUN CARA NYA JUA..
ENGKAU MENDAKI GUNUNG TINGGI..
ENGKAU MEREDAH LAUTAN API..
NAMUN TAK DAPAT JUA DIMILIKI..
JIKA TIDAK KEMBALI PADA ALLAH.. JIKA TIDAK KEMBALI PADA ALLAH..

divider3
halaqahforum4