REMAJA DAN ADILFITRI

*

Author Topic: REMAJA DAN ADILFITRI  (Read 1809 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

najwa_hamali

  • *
  • Posts: 749
  • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
    • View Profile
22 September, 2009, 07:51:13 AM
  • Publish
  •  :)
    Aidilfitri dahulunya digunakan untuk menziarah kubur, menziarah sanak saudara,jiran tetangga bagi mengeratkan silaturrahim...
    Namun bagi remaja sekarang, mereka lebih gemar menyambutnya bersama rakan-rakan berbanding dengan keluarga..dan ada juga yang 24jam menziarahi rancangan tv.

    Paling menakutkan lagi si 'teruna' menziarahi si 'dara' yang masih belum ada sebarang ikatan...ada juga si 'dara' yang menziarahi si 'teruna'...Inilah situasi yang berlaku sekarang...
    YA ALLAH..........jadikanlah aku seorang muslimah...mukminah...mujahidah..dan seorang anak,isteri & ibu yg solehah....jadikanlah aku salah satu bidadari di syurga nanti......

    Sum79

    • *
    • Posts: 569
    • THE TRUTH IS OUT THERE!!
      • View Profile
    Reply #1 22 September, 2009, 09:12:20 AM
  • Publish
  • biasalah, dah jadi trend setup...siapa 'remaja2' tu? kitalah,he3...
    "It's better to be hated for what you are, than to be loved for what you're not..." - Kurt Cobain

    akuime

    • *
    • Posts: 222
    • sayabudakbarubelajar
      • View Profile
    Reply #2 22 September, 2009, 10:49:48 AM
  • Publish
  • biasalah, dah jadi trend setup...siapa 'remaja2' tu? kitalah,he3...

    :senyum:..kita la tuh..
    tapi x salah kot pada pandangan saya KALAU kita bersama kwn2 g beraya umah kwn2 yg berlainan jantina..kan mak ayah kwn2 kita pon ada kt umah gak..kn? wpun kita still teruna n dara..ziarah menziarahi sahabat kan amalan yg baik lagi berpahala..=)

    tapi klu cam si 'dara' dan si 'teruna' yg belum ada ikatan tu..niat dah lain la tuh..x nak komen pape dah..bak kata nabil..pikir la sendiri~~
    "it is not about 'money'..it is about sending a message"

    mardhiyyah

    • *
    • Posts: 220
    • iNNi AkhOfuLLah
      • View Profile
    Reply #3 22 September, 2009, 12:02:47 PM
  • Publish
  • salam...
    :sedihnya:,itu belum masuk lagi "kes" bila lelaki dan wanita, atau dalam konteks remaja "teruna" bersalaman dengan si "dara", kerana LUPA cara yang sepatutnya...

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #4 22 September, 2009, 04:43:16 PM
  • Publish

  • Sebaiknya masa hari hari, jika ziarah menziarahi, pergilah bersama keluarga, hanya hari raya saja nak pergi berziarah bersama ibu bapa. Utamakan rumah saudara mara, jiran tetangga dan diikuti sahabat handai. Sebaiknya pada hari raya ini, jangan memakai pakaian yang menyerupai lelaki, berseluar, berkemeja dan free hair. Kalau pun dah tak menutup aurat, pakailah baju kurung, jangan lah pulak penat sahaja berpuasa, bila tiba raya semuanya terbang sia-sia kerana maksiat tanpa sedar dilakukan tidak sengaja.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #5 22 September, 2009, 04:53:34 PM
  • Publish

  • Raya kali ini, ummi banyak berada di jalan raya, raya pertama, ummi bermusafir dari rumah di JB selepas solat Aidil Fitri, jam 11:00 dari rumah dan tiba di Tg Karang, jam 3:00 ptg. Raya ke3 ummi bermusafir lagi dari Tg.Karang ke PB, jam 10:00 hingga tiba di PB jam 3:00 ptg. Apa yang ummi lihat sepanjang perjalanan itu, memang ada yang meriah  ada yang menyedihkan.

    Yang meriah, bila tengok dalam kereta, kebanyakkan isi dalam kereta berbaju sedondon, satu-satu kereta kami tengok, kebanyakkan nya macam tu. Bila berhenti di RR, keluar kereta sedondong semua, ayah,ibu dan anak-anak. Sehati sejiwa, semoga mereka bahagia selamanya begitu.

    Yang menyedihkan bila jumpa sekumpulan remaja bermotor, konvoi, melayu, Islam, yang lelaki molek berbaju melayu bersampin, songkok agaknya dalam beg kot sebab tunggang motor kena pakai helmet, tetapi yang memboncengnya, remaja perempuan pakai seluar ketat dan baju-t tanpa lengan, ada yg pakai top saja, ada yg pakai baju gaun ada tali halus sangkut di bahu   macam tali bra. Baju hitam, tunjukkan bra warna pink. Kesian mereka... bila berhentikan stesen petrol, berebut-rebut bilik air...
    « Last Edit: 22 September, 2009, 04:55:44 PM by Ummi Munaliza »

    Sum79

    • *
    • Posts: 569
    • THE TRUTH IS OUT THERE!!
      • View Profile
    Reply #6 23 September, 2009, 12:44:28 AM
  • Publish



  • Yang menyedihkan bila jumpa sekumpulan remaja bermotor, konvoi, melayu, Islam, yang lelaki molek berbaju melayu bersampin, songkok agaknya dalam beg kot sebab tunggang motor kena pakai helmet, tetapi yang memboncengnya, remaja perempuan pakai seluar ketat dan baju-t tanpa lengan, ada yg pakai top saja, ada yg pakai baju gaun ada tali halus sangkut di bahu   macam tali bra. Baju hitam, tunjukkan bra warna pink. Kesian mereka... bila berhentikan stesen petrol, berebut-rebut bilik air...

    tu yg best bila tiba time rayer,he3

    hani muslim

    • *
    • Posts: 847
      • View Profile
    Reply #7 29 May, 2011, 02:59:26 PM
  • Publish
  •  :)
    kalau raya..yang beznya duit raya..tapi..bila dah makin besar..duit raya pun kurang..:senyum:..yang bez sekali kalau raya ni..lepas cuti raya..balik semula ke sekolah..kawan-kawan semua pun bawa kuih raya..makan kat kelas ramai-ramai..berjenis-jenis kuih rayanya..:senyum:..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    Remaja dan Cinta

    Started by adeq_fauzy « 1 2 ... 7 8 » Remaja

    150 Replies
    38963 Views
    Last post 02 June, 2011, 11:13:52 AM
    by mr maliki
    2 Replies
    681 Views
    Last post 08 August, 2010, 09:48:21 AM
    by matasura
    11 Replies
    3677 Views
    Last post 29 June, 2011, 09:57:01 PM
    by keju