Kisah Haikal Sulaiman yang Anda Patut Tahu Tentangnya

*

Author Topic: Kisah Haikal Sulaiman yang Anda Patut Tahu Tentangnya  (Read 17326 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Sum79

  • *
  • Posts: 569
  • THE TRUTH IS OUT THERE!!
    • View Profile
21 September, 2009, 07:34:48 PM
  • Publish
  • Klik link ini utk mengetahui dgn lebih lanjut..
    The Arrivals ep. 35 - Haikal Sulaiman
    « Last Edit: 31 December, 2012, 03:56:43 PM by PenaHalaqah »
    "It's better to be hated for what you are, than to be loved for what you're not..." - Kurt Cobain

    mualli

    • *
    • Posts: 462
    • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
      • View Profile
    Reply #1 22 September, 2009, 12:13:01 AM
  • Publish
  • Salam...
    En.Sum ada x lg arrivals yg lain...atau mana2 sumber untuk dirujuk lagi...berkaitan Haikal Sulaiman nie
    Berjihad Fisabilillah...
    Paksalah diri untuk melakukan ibadat...baguss gabuss
    Berilmu...Beramal...kerana ALLAH!
    PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    http://jomperahotakk.blogspot.com/
    http://imageshack.us/

    Sum79

    • *
    • Posts: 569
    • THE TRUTH IS OUT THERE!!
      • View Profile
    Reply #2 22 September, 2009, 12:18:55 AM
  • Publish
  • siri the arrivals ni dalam bahasa inggeris. terjemahanya hanya separuh dari 50 episod yg ditayangkan..inshaallah, dengan usaha sahabat di luar tu diharap lebih banyak lagi episod yg dapat diterjemah.

    Sum79

    • *
    • Posts: 569
    • THE TRUTH IS OUT THERE!!
      • View Profile
    Reply #3 23 September, 2009, 11:56:41 PM
  • Publish
  • daripada dok boikot produk yahudi x tentu hala, baik hgpa belajar sejarah pasai pa depa susah payah nak bunuh penduduk palestin!

    mualli

    • *
    • Posts: 462
    • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
      • View Profile
    Reply #4 27 September, 2009, 10:25:03 PM
  • Publish
  • daripada dok boikot produk yahudi x tentu hala, baik hgpa belajar sejarah pasai pa depa susah payah nak bunuh penduduk palestin!
    Sekurang2 ada juga usaha kita untk utk melemahkan Yahudi walaupun kecil jer...tp bgs juga cdgan mempelajari sejarah yg disyorkan...hrp2 lps nie sum blh letakkan info kenapa Yahudi bersusah payah bunuh penduduk palestin...

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1375
      • View Profile
    Reply #5 27 September, 2009, 11:06:56 PM
  • Publish
  • Dgn menyebut nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.   

    (10:34)  Katakanlah: "Apakah di antara sekutu-sekutumu ada yg dapat memulai penciptaan makhluk, kemudian mengulanginya (menghidupkannya) kembali?" katakanlah: "Allah-lah yg memulai penciptaan makhluk, kemudian mengulanginya (menghidupkannya) kembali; maka bagaimanakah kamu dipalingkan (kpd menyembah yg selain Allah)?"
    (10:35)  Katakanlah: "Apakah di antara sekutu-sekuturmu ada yg menunjuki kpd kebenaran?" Katakanlah "Allah-lah yg menunjuki kpd kebenaran". Maka apakah org2 yg menunjuki kpd kebenaran itu lebih berhak diikuti ataukah org yg tidak dapat memberi petunjuk kecuali (bila) diberi petunjuk? Mengapa kamu (berbuat demikian)? Bagaimanakah kamu mengambil keputusan?
    (10:36)  Dan kebanyakan mrk tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran . Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yg mrk kerjakan.
    (10:37)  Tidaklah mungkin Al Qur'an ini dibuat oleh selain Allah; akan tetapi (Al Qur'an itu) membenarkan kitab2 yg sebelumnya & menjelaskan hukum-hukum yg telah ditetapkannya , tidak ada keraguan di dalamnya, (diturunkan) dr Tuhan semesta alam.

    (15:21)  Dan tidak ada sesuatupun melainkan pd sisi Kami-lah khazanahnya ; & Kami tidak menurunkannya melainkan dgn ukuran yg tertentu.

    (17:99)  Dan apakah mrk tidak memperhatikan bhwsanya Allah yg menciptakan langit & bumi adalah kuasa (pula) menciptakan yg serupa dgn mrk, & telah menetapkan waktu yg tertentu  bagi mrk yg tidak ada keraguan pdnya? Maka org2 zalim itu tidak menghendaki kecuali kekafiran.

    (17:100)  Katakanlah: "Kalau seandainya kamu menguasai perbendaharaan-perbendaharaan rahmat Tuhanku, niscaya perbendaharaan itu kamu tahan, krn takut membelanjakannya". & adalah manusia itu sgt kikir.


    Sum79

    • *
    • Posts: 569
    • THE TRUTH IS OUT THERE!!
      • View Profile
    Reply #6 29 September, 2009, 11:11:11 PM
  • Publish
  • Dgn menyebut nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.   

    (10:34)  Katakanlah: "Apakah di antara sekutu-sekutumu ada yg dapat memulai penciptaan makhluk, kemudian mengulanginya (menghidupkannya) kembali?" katakanlah: "Allah-lah yg memulai penciptaan makhluk, kemudian mengulanginya (menghidupkannya) kembali; maka bagaimanakah kamu dipalingkan (kpd menyembah yg selain Allah)?"
    (10:35)  Katakanlah: "Apakah di antara sekutu-sekuturmu ada yg menunjuki kpd kebenaran?" Katakanlah "Allah-lah yg menunjuki kpd kebenaran". Maka apakah org2 yg menunjuki kpd kebenaran itu lebih berhak diikuti ataukah org yg tidak dapat memberi petunjuk kecuali (bila) diberi petunjuk? Mengapa kamu (berbuat demikian)? Bagaimanakah kamu mengambil keputusan?
    (10:36)  Dan kebanyakan mrk tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran . Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yg mrk kerjakan.
    (10:37)  Tidaklah mungkin Al Qur'an ini dibuat oleh selain Allah; akan tetapi (Al Qur'an itu) membenarkan kitab2 yg sebelumnya & menjelaskan hukum-hukum yg telah ditetapkannya , tidak ada keraguan di dalamnya, (diturunkan) dr Tuhan semesta alam.

    (15:21)  Dan tidak ada sesuatupun melainkan pd sisi Kami-lah khazanahnya ; & Kami tidak menurunkannya melainkan dgn ukuran yg tertentu.

    (17:99)  Dan apakah mrk tidak memperhatikan bhwsanya Allah yg menciptakan langit & bumi adalah kuasa (pula) menciptakan yg serupa dgn mrk, & telah menetapkan waktu yg tertentu  bagi mrk yg tidak ada keraguan pdnya? Maka org2 zalim itu tidak menghendaki kecuali kekafiran.

    (17:100)  Katakanlah: "Kalau seandainya kamu menguasai perbendaharaan-perbendaharaan rahmat Tuhanku, niscaya perbendaharaan itu kamu tahan, krn takut membelanjakannya". & adalah manusia itu sgt kikir.


    tuan guru,hamba ni baru nak belajar kitab..ayat2 tuan guru ni power sangat..bleh terangkan dengan ringkas x?

    fadeli

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #7 26 October, 2011, 03:26:14 PM
  • Publish
  • untuk "sum79" yg da setahun-2 soalan nye xterjawab,.apa yg dikirim "saya hamba" saya terangkan berdasarkan pemahaman saya..

    ayat pertama: ALLAH yang menciptakan awal dan akhir,bermakna dia meliputi..oleh itu,segala amal mesti dgn jalan tauhid NYA,dari NYA panduan yang baek kerana DIA maha mengetahui.
    ayat ke dua: antara salah satu jalan Tauhid, menyatakan dan patuh kepada kebenaran dari ALLAH, hanya dari dia hidayah dan pentujuk..bererti amal kita mestilah bermula dgn niat kerana Dia.. melakukan sesuatu yang baek ttp tidak dgn niat kerana ALLAH berti kita tidak mencapai kesempurnaan jln Tauhid lagi..
    ayat ke tiga: Asas Tauhid itu jugak adalah "Amalan", bererti penuhi tanggungjawab rukun Islam seperti solat &dll. Hanya mengatakan sesuatu yg baek pasal agama masih tidak mencukupi jika tidak mengamalkn dan menghayati tanggungjawab kita..
    ayat ke 4:Asas Tauhid jugak adalah beriman dgn Al-Quran tampa keraguan
    ayat ke 5:ALLAH menetapkan apa yang di langit dan dibumi
    ayat ke 6:Jalan Tauhid jugak adalah tidak bermaksiat kpd ALLAH, kekafiran muncul apabila manusia menyalah tafsir kekuasaan ALLAH dgn menyatakan ciptaan sekeliling NYA dapat yang memberi manfaat hingga dipuja-puja
    ayat ke 7:Tiada yang kekal melainkan ALLAH dan kehendak NYA, oleh itu harta dan kuasa pemberian ALLAH harus digunakan dgn jalan NYA..ini kerana manusia itu sering takut kehilangan harta dan kuasa sehingga sanggup melakukan kezaliman agar harta dan kuasa pada mereka kekal..sedangkn harta dan kuasa itu pemberian dan tidaklah kekal..

    ringkasan dan jika ada salah sila betulkan (kpd muslim yg laen)

    kaitan ayat dari topik:
    kegemilangan Bani israel adalah bila Nabi Sulaiman menjadi pemerintah, keunikan Nabi Sulaiman ialah dia mampu memerintah 2 alam,iaitu manusia dan jin.. pada era nya dia membina masjid di baitulmaqdis dan ia menjadi mercu kegemilangan nya..namun era itu dan mendatang dipenuhi dgn kekufuran kerana usaha Nabi sulaiman dan ayah nya dipercayai dipengaruhi dgn amalan sihir oleh kaum-kaum mereka..maka tetap ramailah orang mengamal kan sihir walaupun Nabi Sulaiman telah memusnahkan bnyak ilmu-ilmu sihir ini..kerana kekufuran dan dosa, mercu kegemilangan Nabi Sulaiman akhirnya hancur..amalan itu tidak terhenti sehingga orang israel (sebahagian shj) percaya ia adalah punca mereka berkuasa.,ketika ini adalah zaman kegemilangannya.. dan ingin membina mercu seperti yang dibina oleh Nabi Sulaiman, kaum israel jugak percaya al-masih dajjal itu sbnarnya adalah pemimpin mereka (dianggap seorang yg baek bagi mereka)..oleh itu mereka memuja2 pemimpin mereka agar kuasa dan harta mereka kekal..

    seperti yang dinyatakan dalam al-quran; orang israel melakukan 2 x riba, zaman yang pertama mereka telah dihukum, dan ketika ini adalah zaman ke dua mereka melakukan riba (interest ) jugak akan dihukum..dan kini telah mula zaman interest berkonsep islam, jugak kekuatan ekonomi bukan dari kalangan yahudi (masih belum sepenuhnya),dapat disimpulkan puncak kegemilangan yahudi begitu dekat dan jugak penampakan kegemilangan islam selepas mereka..
    dunia da nak kiamat,tahun ujian umat akhir zaman akan muncul..ALLAH mengingatkan hamba-hamba NYA agar ketauhui apa itu jalan Tauhid dan amalkan.

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1375
      • View Profile
    Reply #8 26 October, 2011, 03:35:37 PM
  • Publish
  • Sejahtera ke atas kalian .....

    nak pelingkup amatlah mudah ...... nak sejahtera silalah berlapang dada

    buat payah dapatlah payah ... agar tak ulang buat payah ..... agar berubah jadi sejatera

    nak sejahtera memang payah .... tapi kalau dah mahu berusaha dalam sejahtera dan doa ..... pasti lama2 mudah

    Lyn5884

    • *
    • Posts: 13
      • View Profile
    Reply #9 30 November, 2012, 01:46:19 PM
  • Publish
  • Salam semuanya.. ini pertama kali saya masuk ke ruang ini. Amat memuaskan hati saya untuk mengetahui lebih lanjut tentang Islam, memandangkan saya ini seorang Muallaf.., harap dapat kongsi cerita, pendapat dan tunjuk ajar dari kalian semua.
    Wassalam.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    6 Replies
    7592 Views
    Last post 27 October, 2012, 01:51:32 PM
    by keMuNcUpp
    34 Replies
    116659 Views
    Last post 12 June, 2012, 01:45:15 PM
    by NOR AJIJAH
    9 Replies
    2702 Views
    Last post 18 September, 2012, 04:52:52 PM
    by md_helmi84