Perkara menghilangkan pahala puasa

*

Author Topic: Perkara menghilangkan pahala puasa  (Read 3296 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

18 September, 2009, 11:28:37 AM
  • Publish
  • Perkara menghilangkan pahala puasa

    •  Berpuasa tapi tidak menunaikan solat. Mereka sanggup berlapar dahaga, tetapi enggan menunaikan solat. Ada yang berpuasa, tetapi meninggalkan solat atau hanya bersolat ketika Ramadan.

    Amalan yang dilakukan itu boleh menyebabkan puasa dan sedekahnya tidak bermanfaat kerana solat adalah tiang agama. Ada pula yang menyuruh anak berpuasa, tetapi membiarkan mereka tidak menunaikan solat.

    •  Tidak menjaga batas agama seperti pergaulan lelaki dan wanita serta menutup aurat. Lelaki masih memakai seluar pendek ketika membeli juadah berbuka puasa dan wanita tidak bertudung malah memakai baju tidur kelawar di bazar Ramadan.

    Lebih malang, ada wanita yang tidak berpuasa kerana uzur (datang haid atau nifas) tidak menghormati Ramadan kerana makan di khalayak ramai.

    •  Menghabiskan masa menonton televisyen, video cakera padat (VCD) sedangkan Ramadan hanya datang setahun sekali dan patut digunakan bagi membaiki amalan serta menginsafi kesalahan lalu.

    Sepatutnya, Ramadan kita gandakan dengan membaca al-Quran, menghafal beberapa surah pendek dan sentiasa memasang niat untuk berkhidmat kepada insan lebih memerlukan.

    •  Merebut peluang mencari wang dengan berniaga, tetapi meninggalkan peluang mendapat pahala berganda. Perniagaan tidak salah, tetapi berniaga sambilan khusus pada bulan puasa akan mewujudkan perspektif berbeza dan memberi kesan kepada ibadat puasa.

    Kualiti amal akan berkurangan kerana tambahan beban, tetapi jika banyak bermujahadah dan mengimbangi antara kerjaya dan ibadat, itulah yang terbaik.
    ...Salam Tetamu Ku...

    Reply #1 19 September, 2009, 07:24:31 AM
  • Publish
  • tau xpe..syubhat dunia yg x dapat dielakkan...kecuali dengan ilmu dan iman di dada..bazar ramadhan,bazar raya...



    "It's better to be hated for what you are, than to be loved for what you're not..." - Kurt Cobain

    Reply #2 15 January, 2010, 09:29:22 AM
  • Publish
  •  :)

    Keindahan dan Keagungan Ramadhan kian lenyap dri tahun ke tahun.. :msya:
    Sedarlah insan....

    Reply #3 28 April, 2010, 12:43:56 AM
  • Publish
  • haaa....
    setan setan... macam macam kau hasut mereka yg lalai...

    *puasa bukan sekadar menahan dahaga terbitnya matahari sehingga terbenamNya...
    *puasa cabang kepada keimanan...
    *menahan nafsu mata - mengumpat - PHD - dan sebagaiNya... itu semua kerja setan...kalau berjaya mengawalNya maka anda beriman pada rukun islam.
    -nie tidak... puasa bagai nak rak... solat sana sini,masih mengumpat... tu tak apa... yg ada lagi best,,, puasa dah 90% beribadah...time tiba final .. kecundang juga dengan setan nie... ( membeli makanan berlebihan mengikut nafsu azzazil nie ) pastu membazir..nie terjadi di akhir berbuka puasa...tengok bazar...macam macam ada.sedangkan nabi berbuka beberapa biji kurma dan air masak sahaja..
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    Reply #4 15 August, 2011, 10:27:51 AM
  • Publish
  • subhanallah.. mge2 kita dapat manfaatkan ramadhan tahun ni..
    teruskan amalan,bukan sekadar tutup aurat,jge batas,percakapn dan hasad di bulan ramadhan shj,
    teruskan pda bulan2 lain jgk..
    "janganlah kita bertuhan ramadhan" :)

    Reply #5 15 August, 2011, 01:25:47 PM
  • Publish

  • ramadan ini bulan penuh keberkatan - ramadan karem , kan bila tiba ramadan dosa berkurangan ..masjid pun ramai orang datang .berkat ramadan .yang datang ke masjid itu semua hidayah dari Allah ..sekalipun tidak datang ke masjid sebelum ini . bila tiba ramadan dia datang itu tanda dia mendapat pandangan dari Allah kerana mungkin ada kebaikan yang dilakukannya (dengar dalam radio). fitrah manusia kan suka pada kebaikan  pasti ada kebaikan dalam diri.mana ada orang bertuhankan ramadan . tapi hormati ramadan lah ..kan antara bulan yang disebut namanya dalam al quran yang mulia . sama-samalah kita doakan mereka dan untuk diri kita sendiri pada bulan yang mulia ini. saya suka melihat orang ramai ke masjid pada bulan mulia ini.

     

    Reply #6 16 August, 2011, 01:30:43 PM
  • Publish
  • :)

    Keindahan dan Keagungan Ramadhan kian lenyap dri tahun ke tahun.. :msya:
    Sedarlah insan....
    Tapi bagi sesetengah insan Keindahan dan Keagungan Ramadhan kian dirasai dari tahun ke tahun, sbb umur dah makin bertambah kesedaran dan keinsafan pun makin bertambah,kalau dulu tunggu nak raya ja tapi skrang xsbar nak tunggu ramadhan.

    Reply #7 17 August, 2011, 12:14:02 AM
  • Publish
  • haaa....
    setan setan... macam macam kau hasut mereka yg lalai...

    *puasa bukan sekadar menahan dahaga terbitnya matahari sehingga terbenamNya...
    *puasa cabang kepada keimanan...
    *menahan nafsu mata - mengumpat - PHD - dan sebagaiNya... itu semua kerja setan...kalau berjaya mengawalNya maka anda beriman pada rukun islam.
    -nie tidak... puasa bagai nak rak... solat sana sini,masih mengumpat... tu tak apa... yg ada lagi best,,, puasa dah 90% beribadah...time tiba final .. kecundang juga dengan setan nie... ( membeli makanan berlebihan mengikut nafsu azzazil nie ) pastu membazir..nie terjadi di akhir berbuka puasa...tengok bazar...macam macam ada.sedangkan nabi berbuka beberapa biji kurma dan air masak sahaja..

    salam dik 5zul,
    kan dibulan puasa syaitan dirantai? mengapa syaitan dipersalahkan?

    Reply #8 17 August, 2011, 12:17:00 AM
  • Publish
  • :)

    Keindahan dan Keagungan Ramadhan kian lenyap dri tahun ke tahun.. :msya:
    Sedarlah insan....
    Tapi bagi sesetengah insan Keindahan dan Keagungan Ramadhan kian dirasai dari tahun ke tahun, sbb umur dah makin bertambah kesedaran dan keinsafan pun makin bertambah,kalau dulu tunggu nak raya ja tapi skrang xsbar nak tunggu ramadhan.

    setiap ayat yang dibentangkan, mesti ada sebabnya.. mengapa begitu Daeng Acan? boleh tolong terangkan?

    Reply #9 17 August, 2011, 10:58:35 AM
  • Publish
  • haaa....
    setan setan... macam macam kau hasut mereka yg lalai...

    *puasa bukan sekadar menahan dahaga terbitnya matahari sehingga terbenamNya...
    *puasa cabang kepada keimanan...
    *menahan nafsu mata - mengumpat - PHD - dan sebagaiNya... itu semua kerja setan...kalau berjaya mengawalNya maka anda beriman pada rukun islam.
    -nie tidak... puasa bagai nak rak... solat sana sini,masih mengumpat... tu tak apa... yg ada lagi best,,, puasa dah 90% beribadah...time tiba final .. kecundang juga dengan setan nie... ( membeli makanan berlebihan mengikut nafsu azzazil nie ) pastu membazir..nie terjadi di akhir berbuka puasa...tengok bazar...macam macam ada.sedangkan nabi berbuka beberapa biji kurma dan air masak sahaja..

    salam dik 5zul,
    kan dibulan puasa syaitan dirantai? mengapa syaitan dipersalahkan?

    setan ni keturunan manusia kot.......

    Reply #10 17 August, 2011, 12:23:53 PM
  • Publish
  • syaitan syaitan dari keturunan junun iaitu jin jin, juga keturunan insaan, iaitu manusia
    ada keterangan pada surah al anam



    Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh dari Syaitan-syaitan manusia dan jin, setengahnya membisikkan kepada setengahnya yang lain kata-kata dusta yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya. Dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. Oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan (dari perbuatan yang kufur dan dusta) itu. (Al-An'aam 6:112) | <Embed> | Close Translation
    Likewise did We make for every Messenger an enemy,- evil ones among men and jinns, inspiring each other with flowery discourses by way of deception. If thy Lord had so planned, they would not have done it: so leave them and their inventions alone.

    Reply #11 24 August, 2011, 10:05:21 PM
  • Publish
  • syaitan hanya di lemahkan sahaja...bukan dirantai..cuma hilang kuasa...nie elly dengar dari kuliah agama kt mana tak ingat....klu salah betulkan ye....

    Reply #12 24 August, 2011, 10:23:56 PM
  • Publish
  • Salam alaik.

    Lama tak bertandang disni

    Memang syaitan telah 'direhatkan' daripada menggoda manusia melakukkan maksiat. namun begitu, ada satu perkara yang kita tidak sedar. Iaitu Nafsu.. Nafsu telah mengawal kita sama ada sedar atau tidak..

    ^^
    berjuang atas nama Islam

    Reply #13 28 August, 2012, 12:02:56 AM
  • Publish
  •  :)

    Kenapa tajuk dia macam tak kena je..Saya selalu terpedaya dengan tajuk..bila bukak2,rupanya pasal benda lain,yang saya sangka atau faham pula benda lain..:senyum: macam-macam..

    Macam mana pun shukran untuk perkongsian bermanfaat ini..-)

     :syukur:

    divider3
    halaqahforum4