Anda skema? Seorang yang berdisplin tinggi?

Author Topic: Anda skema? Seorang yang berdisplin tinggi?  (Read 9659 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

ayam_jihad

  • *
  • Posts: 214
  • mencari keredhaan Allah
    • View Profile
17 September, 2009, 12:13:27 AM
  • Publish Di FB


  • Betul kah kalau orang tu bijak,selalu dapat anugerah akademik,dia mesti seorang yang skema? Anda bersetuju?
    « Last Edit: 17 September, 2009, 02:08:07 PM by Ummi Munaliza »
    mencari kredhaan Ilahi

    shukri5573

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Jawab #1 17 September, 2009, 07:22:48 AM
  • Publish Di FB
  •  Salah rsanya.. sebab banyak jer kwan 2 saya yg pandai n bijaksana.. tp x skema.. Yg penting disiplin ketika belajar.. Tp x semestinya skema..

    raudhahzahra

    • *
    • Posts: 26
      • View Profile
    Jawab #2 17 September, 2009, 07:31:59 AM
  • Publish Di FB
  • erm..betul tu..
    ada jg yg pandai tp xdelah skema sgt..kdg2 ada jg yg malas belajar, tp pandai..
    advantage kat org tu..:senyum:.. apa pun, pada sy, x salah kn kalau jd skema sekalipun?

    efa_reeza

    • *
    • Posts: 113
      • View Profile
    Jawab #3 17 September, 2009, 09:18:51 AM
  • Publish Di FB
  • Salam,

    Ape maksud skema sebenarnye dan dinilai dari segi ape ye?

    NuRul IsLam

    • *
    • Posts: 764
      • View Profile
    Jawab #4 17 September, 2009, 12:33:22 PM
  • Publish Di FB
  • Perkataan skema sering diguna pakai oleh pelajar kat kampus ana..

    kalau ada je yang mereka tak puas hati kat pelajar lain @ pensyarah..

    teruslah dapat gelaran skema tu..

    bagi ana, tak salah sekiranya kita menjadi skema..

    dapat mendisiplinkan diri..
    I lOVE ISLAM

    akuime

    • *
    • Posts: 222
    • sayabudakbarubelajar
      • View Profile
    Jawab #5 17 September, 2009, 12:51:13 PM
  • Publish Di FB
  • x smesti nya yg bijak tu skema..
    yg x skema pun byk gak yg bijak2..
    skema ni dlm erti kta len yg berdisiplin..
    yg mengikut peraturan hampir 100%..
    yg x meniru time test..
    yg x copy paste assignment..
    yg menurut kata2 lect..
    tapi sbenarnya..dorg ni bagus..
    kita yg melabelkan dorg skema ni la 'poyo' sbenanya..
    :sedihnya:..

    pape pn..ada pro n cons..kn?
    terlalu skema pn x brape bek gak..
    terlalu x skema pn x brape bek gak kn..
    low profile..sederhana..lg bek kn? =)


    p/s: sy sorg yg poyo?
    "it is not about 'money'..it is about sending a message"

    Sembilu Kasih

    • *
    • Posts: 415
      • View Profile
    Jawab #6 17 September, 2009, 02:16:01 PM
  • Publish Di FB



  • Orang yang skema ini bagus sebenarnya, displinnya baik maka akhlak nya juga baik. Seorang yang skema,selalunya dia taat, patuh, menepati masa dan amanah dengan kerja yang diberikan. Jika pensyarah memberikan tugasan, pasti dia buat dan menghantar mengikut masa ditetapkan. Dia juga mematuhi segala peratauran yang ditetapkan.

    p/s : saya perasan ramai halaqian tidak skema, sebab tidak suka mematuhi peraturan Halaqahnet, terutama peraturan Dewan Halaqian dan ETIKA BERFORUM. Masa kita nak buka topik dah di tulis, gunakan huruf besar ada permulaan ayat pertama, tapi tidak dihiraukan, jangan guna singkatan ejaan, masih berleluasa, jangan bahasa rojak namun bahasa sms bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Jadi bagaimana nak skema kalau peraturan yang mudah ini pun tidak dapat dipatuhi?

    Habiburrahman

    • *
    • Posts: 1985
    • Boleh Blah
      • View Profile
    Jawab #7 17 September, 2009, 03:06:58 PM
  • Publish Di FB

  • Orang yang skema ini bagus sebenarnya, displinnya baik maka akhlak nya juga baik. Seorang yang skema,selalunya dia taat, patuh, menepati masa dan amanah dengan kerja yang diberikan. Jika pensyarah memberikan tugasan, pasti dia buat dan menghantar mengikut masa ditetapkan. Dia juga mematuhi segala peratauran yang ditetapkan.


    Terima kasih puji pak Habib  okaja*
    Tgh cari butang DELETE AKAUN

    Sembilu Kasih

    • *
    • Posts: 415
      • View Profile
    Jawab #8 17 September, 2009, 03:45:31 PM
  • Publish Di FB

  • Quote
    Terima kasih puji pak Habib

    Apa yang saya nyatakan adalah berdasarkan pemerhatian dan pengalaman. Saya pernah melihat melihat seorang pelajar yang skema, dia bukan sahaja bijak dalam ilmu dunia, tetapi juga bijak dalam pengurusan masa, terlibat dalam berpesatuan , dalam jemaah dan juga sibuk dalam menyampaikan dakwah.

    fear Allah

    • *
    • Posts: 186
    • Beramal kerana Allah
      • View Profile
    Jawab #9 17 September, 2009, 11:34:07 PM
  • Publish Di FB
  • skema? tau ke maksud skema..
    datang kelas awl skema ke?
    hantar assignment awal skema ke?
    xnak couple skema ke?
    berpakaian ikut peraturan skema ke?

    hmm..tu bukan ke akhlak kita as muslim?

    kalau orang panggil kite skema..
    ntah2 dia pun tak tau maksud skema
    SKEMA jawapan tau la..



    mualli

    • *
    • Posts: 463
    • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
      • View Profile
    Jawab #10 18 September, 2009, 12:25:15 AM
  • Publish Di FB
  • Salam...
    x pasti ler maksud skema mcm. mana...tp masa study kat u dulu...org skema nie...kadang terlampau berdisplin sgt...kdg x bertempat jg...dr pengalaman ler....nk skema pun ms buat tugas ada ler...
    Berjihad Fisabilillah...
    Paksalah diri untuk melakukan ibadat...baguss gabuss
    Berilmu...Beramal...kerana ALLAH!
    PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    http://jomperahotakk.blogspot.com/
    http://imageshack.us/

    beruang

    • *
    • Posts: 1354
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Jawab #11 18 September, 2009, 07:17:37 AM
  • Publish Di FB
  • Skema ni maksud dia lurus bendul kot.... kadang2 juga terbayang orang skema ni orang yang pakai kaca mata bingkai tebal warna hitam, rambut sikat tepi, dan macam lagi....

    Khadijah Abdul

    • *
    • Posts: 17
      • View Profile
    Jawab #12 18 September, 2009, 07:51:53 AM
  • Publish Di FB
  • assalamualaikum...
    saya orang baru kat sini..
    kalau salah cakap ke, salah tulis ke saya mintak maaf ye...???
    Kadang- kadang skema pun penting gak..
    kalau tak skema maksudnye hidup kite ni langsung tak ada disiplin la..
    tapi nak bijak atau tak, tu semua terpulang pada diri sendiri...

    adeq_fauzy

    • *
    • Posts: 692
    • :: KeranaMU ya Allah ::
      • View Profile
    Jawab #13 18 September, 2009, 08:19:42 AM
  • Publish Di FB
  • Pada pengetahuan ana, seseorang yang digelar skema ni adalah
    - Seseorang yang tak aktif bersukan dan tak lasak.
    - Seorang yang lurus
    - Bercakap seperti membaca skrip
    - Berpakaian kemas dimatanya padahal kalau kita tengok tak sesuai.
    - Suka buat perkara pelik dari orang lain. Benda pelik yang tak salah.
    - Pakai kacamata yang klasik seakan rekabentuk zaman dahulu kala.

    Pada ana, ana suka bekerja dengan orang2 skema. Sebab mereka ni seorang yang lebih fokus kepada kerja dan serius. Itu pengalaman ana sahaja untuk dikongsi.

    Sebagai pemahaman mudah, 'budak skema' adalah seseorang yang TERLALU mengikut peraturan sekolah/university/kolej sehinggakan kita melihatnya semacam pelik. Pelik sebab macam over sangat. Suruh pakai kasut, dia pakai kasut kulit ayah dia punya. Isk, susah nak terangkan sebab ia subjektif.
    SUMBANGAN TABUNG HALAQAH
    CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services
    "Saham akhirat anda, insyaAllah.."

    mujahidah_islam

    • *
    • Posts: 45
    • cinta Allah itu amat misteri
      • View Profile
    Jawab #14 18 September, 2009, 10:14:16 AM
  • Publish Di FB
  • salam
    skema?tiba terlintas kat fikiran sal kawan saya yang always ikut je apa yang orang cakap.ops skema ke???@_@
    MUSAFIR MUSLIMAH
    perjalanan ku masih jauh beribu batu..
    selagi roh masih di jasad..
    selagi itu aku mengembara..
    mencari NUR kehidupan..

    mujahidah_islam

    • *
    • Posts: 45
    • cinta Allah itu amat misteri
      • View Profile
    Jawab #15 18 September, 2009, 10:14:57 AM
  • Publish Di FB
  • salam
    skema?tiba terlintas kat fikiran sal kawan saya yang always ikut je apa yang orang cakap.ops skema ke???@_@

    Khadijah Abdul

    • *
    • Posts: 17
      • View Profile
    Jawab #16 18 September, 2009, 10:18:22 AM
  • Publish Di FB
  • salam
    skema?tiba terlintas kat fikiran sal kawan saya yang always ikut je apa yang orang cakap.ops skema ke???@_@

    lurus bendul kot...
    minta maaf kalau terkasar...
    tp ok pe... tp org yg ckp 2 jgn la suh buat bnda x baik...
    kire skema gak la...

    mujahidah_islam

    • *
    • Posts: 45
    • cinta Allah itu amat misteri
      • View Profile
    Jawab #17 18 September, 2009, 10:28:49 AM
  • Publish Di FB
  • huu...taklah..tapi kadang geram gak kat dia asyik ikut je.hem...kesian pun ada gak.entahlah..

    Khadijah Abdul

    • *
    • Posts: 17
      • View Profile
    Jawab #18 18 September, 2009, 10:34:44 AM
  • Publish Di FB
  • Kalau dh ksian.. tlng la die untuk berubah...
    dh dia ska ikut ckp org...
    so awak suh la dia supaya len kali jgn ikut ckp org..
    kot2 la dia ikut ckp mujahidah_islam..

    artikel

    • *
    • Posts: 30
    • Yang Baik Itu Datang DAri Nya
      • View Profile
    Jawab #19 18 September, 2009, 10:35:22 AM
  • Publish Di FB
  • skema hanya satu nama atau gelaran yang telah ditambah ciri-cirinya ke dalamnya...
    namun begitu anggapan sedemikian sesuatu yang tidak masuk akal...
    cuba anda fikirkan dalam satu gelaran terdapat 2 ciri-ciri yang berbeza....
    iaitu ciri-ciri yang baik dan yang ke 2 ciri yang boleh dikatakan negatif...
    kita seharusya tidak terpengaruh dengan perkara ini...
    cuba lihat jika anda kata skema itu seorang yang berdisiplin jadi x salah bukan kerana ia merupakan sesuatu yang penting dalam hidup ini...
    kemudian anda kata pulak skema itu seorang yang lurus....
    sebenarnya pemikiran kita telah banyak dipengaruhi oleh persekitaran....
    pernah ke anda mendengar seorang yang kaki botol adalah seorang yang kuat agama...
    kenapa perkara baik kita boleh samakan dengan perkara yang negatif.....
    ''''''''''fikir-fikirkanlah wahai tetamuku''''''
    ...Salam Tetamu Ku...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    47 Replies
    9421 Views
    Last post 06 December, 2011, 11:52:31 AM
    by elsanxs
    40 Replies
    7410 Views
    Last post 11 August, 2013, 05:37:33 PM
    by ayie al yamani
    7 Replies
    7488 Views
    Last post 20 February, 2012, 11:35:46 AM
    by Yuzie