Ibadah dan Amalan Ketika Haid

Author Topic: Ibadah dan Amalan Ketika Haid  (Read 5570 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

anonymous

  • *
  • Posts: 123
    • View Profile
09 September, 2009, 12:40:59 AM
  • Publish
  •  :)

    Selain daripada zikirullah dan menghadiri kelas2/kuliah2/ceramah2 agama, apakah lagi ibadah2 yang kita harus lakukan selama waktu haid?

    ningonly

    • *
    • Posts: 204
    • yang sedang-sedang saja
      • View Profile
    Reply #1 17 September, 2009, 08:09:08 AM
  • Publish
  • saya ada nak tanya, zikir harian (zikir 7) tu boleh ker diamalkan oleh perempuan yang sedang haid?
    itulah aku...padamu

    fairuzz

    • *
    • Posts: 42
      • View Profile
    Reply #2 17 September, 2009, 08:14:22 AM
  • Publish
  • kesemua zikir n selawat diharuskan walaupun sewaktu berhadas besar.....allahu a'lam

    ningonly

    • *
    • Posts: 204
    • yang sedang-sedang saja
      • View Profile
    Reply #3 17 September, 2009, 08:49:00 AM
  • Publish
  • harus...maksudnye kalau zikir tu kite buat atau tak, tak dapat apa apa pahala atau dosa..
    betul ker?

    fairuzz

    • *
    • Posts: 42
      • View Profile
    Reply #4 17 September, 2009, 08:52:02 AM
  • Publish
  • harus yang dimaksudkan adalah dibolehkan......bila dah namanya zikir n selawat....besar pahalanya :)

    aku kecil

    • *
    • Posts: 129
    • islam itu indah.
      • View Profile
    Reply #5 22 November, 2009, 11:34:57 PM
  • Publish
  • salam..
    kita boleh baca mathurat...

    ummulqurra

    • *
    • Posts: 172
      • View Profile
    Reply #6 21 December, 2009, 09:42:17 PM
  • Publish
  •  :)

    saya minta pada para halaqian yang mempunyai pengetahuan mengenai amalan ibadah yang boleh dilakukan ketika wanita di dalam tempoh haidh. saya dah cuba cari di laman web namun tak ada yang memuaskan hati. semuanya seolah kabur. saya nak tahu kerana selalunya ketika dalam tempoh haidh. saya buntu nak buat ibadah apa selain daripada zikrullah.

    selain daripada zikrullah, sedekah dan membantu orang, apalagi yang dapat dilakukan oleh wanita dalam tempoh haidh?

     :jaz:

    permata nilam

    • *
    • Posts: 153
      • View Profile
    Reply #7 07 April, 2011, 10:15:52 AM
  • Publish
  •  :)

    Sekadar perkongsian bersama untuk saya dan muslimah2 sekalian..
    Ntah kenapa saya rasa seolah2 beruntung nya diciptakan jadi lelaki...tiada halangan dalam beribadah...
    Bukan bermaksud tidak bersyukur tapi kenapa ntah nape bila tibanya haid hati selalu rasa runsing...
    Hati dan fikiran sering teringat dosa2 silam....hanya mampu berzikir dan berdoa elak dari mengingati...
    Biasanya ketika sedih, fikiran tidak tenang Al-Quran dan solat sunat lah pengubat duka... :syukur:
    Tetapi bila haid amat sukar sekali...
    Mohon perkongsian bersama amalan2/ ibadah2 ketika haid yang boleh mendekatkan diri kepada Dia Yang Maha Agung...??

    fmy

    • *
    • Posts: 109
      • View Profile
    Reply #8 07 April, 2011, 01:50:02 PM
  • Publish
  •  :),

    Sebenarnya, bagi perempuan yang haidh, mereka masih boleh membaca al-quran, boleh menyentuh al-quran. Yang sedia maklum selama ini, perempuan di dalam haidh tidak boleh membaca al-quran, tidak boleh menyentuh al-quran. Al-quran yang dimaksudkan ialah yang terdapat di Loh Mahfuz. Ibadat yang dilarang adalah berpuasa dan solat.

    Untuk lebih lanjut, dengarlah ceramah dari Ustaz Hussein Yee.

    permata nilam

    • *
    • Posts: 153
      • View Profile
    Reply #9 07 April, 2011, 01:55:36 PM
  • Publish
  • :),

    Sebenarnya, bagi perempuan yang haidh, mereka masih boleh membaca al-quran, boleh menyentuh al-quran. Yang sedia maklum selama ini, perempuan di dalam haidh tidak boleh membaca al-quran, tidak boleh menyentuh al-quran. Al-quran yang dimaksudkan ialah yang terdapat di Loh Mahfuz. Ibadat yang dilarang adalah berpuasa dan solat.

    Untuk lebih lanjut, dengarlah ceramah dari Ustaz Hussein Yee.

     :)

    Betul ke ni saudara fmy...apa yang saya tahu mesti berwudhu ketika memegang dan membaca Al-Quran...
    Mohon maaf sekiranya apa yang sya katakan ni tidak betul...tapi dlm ketika haid sah ke wudhu..???

    auni bukhaira

    • *
    • Posts: 26
      • View Profile
    Reply #10 07 April, 2011, 03:49:27 PM
  • Publish
  •  


     :)

    Betul ke ni saudara fmy...apa yang saya tahu mesti berwudhu ketika memegang dan membaca Al-Quran...
    Mohon maaf sekiranya apa yang sya katakan ni tidak betul...tapi dlm ketika haid sah ke wudhu..???
    [/quote]

     :)
    saya pun setuju jga dgn apa yg dikatakan oleh saudari permata nilam,bole ke wanita haid berwuduk dan sah ke wuduk tersebut?
    mohon penjelasan...

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Reply #11 07 April, 2011, 04:22:07 PM
  • Publish
  •  :)

    Alhamdulillah, persoalan mengenai wanita samada boleh atau tidak menyentuh dan membaca al quran sudah dibincangkan dengan tuntas di sini, bahkan amalan-amalan ibadah yang boleh dilakukan oleh wanita yang dalam keadaan haidh juga telah dibincangkan:

    1. Hukum Wanita Haid Memegang dan Membaca Al-Quran

    Mengambil wudhuk dalam keadaan haidh sudah dibincangkan di sini :

    1. Hukum Mengambil Wuduk Dalam Keadaan Berhadas Besar

    WaLlahua'lam ^_^

    ana_farhana

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #12 07 April, 2011, 04:32:28 PM
  • Publish
  •  :) semua..
    bukan ke ketika haid kita dilarang menyentuh dan membaca ayat2 Al-Quran....kecuali...sekiranya kita selalu menbaca stu surah itu dan ia sudah menjadi amalan seharian kita..ia dibolehkan membaca ketika haid...

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Reply #13 07 April, 2011, 04:54:16 PM
  • Publish
  •  :syukur:

    Mohon pada sahabat yang lain rujuk pada link yang telah diberikan di atas. Jazakallah ya! bertenang*

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    7 Replies
    3327 Views
    Last post 16 January, 2012, 08:43:26 AM
    by 5zul
    4 Replies
    1579 Views
    Last post 23 October, 2012, 02:46:03 PM
    by Ummi Munaliza
    0 Replies
    581 Views
    Last post 14 August, 2013, 01:02:21 AM
    by Aliahzakaria