Kalau Anda (Muslimah), Apa Hantaran yang Anda Minta?

Author Topic: Kalau Anda (Muslimah), Apa Hantaran yang Anda Minta?  (Read 51438 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

putri_hambali

  • *
  • Posts: 1061
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
Jawab #500 07 May, 2011, 06:31:55 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamu'alaikum.

    Sekadar bagi pendapat.

    Bagi saya, seorang lelaki, saya tidak akan berkahwin
    dengan wanita yang meletakkan nilai bagi hantaran
    mereka (maskahwin wajib; ikut negeri).

    Jika jawapan yang saya terima bila ditanya "hantaran
    nak berapa?" nilainya walau RM 1 sekalipun, saya akan
    tolak dan tukar wanita lain.

    Ingat! Wanita sekarang lagi ramai dari lelaki dengan
    nisbah 6:1 . Jadi walau secantik manapun anda,
    insyaAllah masih bersepah lagi wanita yang lagi
    cantik dan mulia dari anda yang sanggup untuk bernikah
    dengan nilai hantaran yang ditetapkan sepenuhnya oleh
    pihak lelaki (atau tiada langsung).

    *Oh, ini bukan satu ugutan untuk para wanita  =;8) .
    Cuma sekadar pandangan. Kerana saya sangat sensitif
    dengan bab ini.

    *Oh, dan saya telah bertunang dan tunang saya
    adalah seperti yang saya telah tetapkan; tidak
    pernah nak mintak hantaran langsung walaupun saya telah
    beberapa kali tanya. :D

    Assalamualaikum..

    Sokong kata RM1000..
    Mas kahwin wajib..
    Wang hantaran hanyalah adat..
    Bagi putri cukuplah mas kahwin..
    Wang hantaran biarlah keluarga pihak lelaki yang tetapkan nak beri berapa..
    Maafkan putri..ini hanya pendapat putri..
    (putri inginkan majlis yang sederhana dan ringkas tapi meriah)
    Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

    hawa84

    • *
    • Posts: 357
      • View Profile
    Jawab #501 09 May, 2011, 10:14:50 AM
  • Publish Di FB
  • bagi saya duit hnatran dan barang hnatran adalah adat sahaja


    Maka terpulang kpada bakal suami untuk mmberikan duit hntaran tersebut mengikut kemmpuan nya..soal hntaran tidak perlu terlalu memikirkan kerana banyak perkara yang hndak dibuat dengan duit yang terlebih bnyak itu......

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1061
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Jawab #502 09 May, 2011, 01:19:52 PM
  • Publish Di FB
  • bagi saya duit hnatran dan barang hnatran adalah adat sahaja


    Maka terpulang kpada bakal suami untuk mmberikan duit hntaran tersebut mengikut kemmpuan nya..soal hntaran tidak perlu terlalu memikirkan kerana banyak perkara yang hndak dibuat dengan duit yang terlebih bnyak itu......

    Assalamualaikum..

    Sokong kenyataan kak hawa84...
    Wang hantaran dan barang hantaran hanya adat..
    Tapi putri nak tanya..
    Masa baginda Rasulullah Saw benikah dengan saiditina siti khadijah..
    Ada barang hantaran tak?
    Maafkan putri..sekadar ingin tahu..

    melayu proto

    • *
    • Posts: 12
      • View Profile
    Jawab #503 09 May, 2011, 11:47:48 PM
  • Publish Di FB
  • hantarannya sila minta pada Allah...pompuan kena minta Allah hantar lelaki beriman dan beramal baik...doakan suami sihat rajin kerja...miskin bleh jadi senang...sebenarnya impian seorang gadis ialah seorang suami...da nikah korang pompuan memng pandai pujuk rayu jadi laki korang akan tingkatkan  usaha  utk kebaikan rumahtangga....nnti bila anak ramai puuhhh...korang pompuan malas nak gi meja solek...sibuk macam mak korang...ofis lelaki tutup kol 5 ptg...ofis pompuan tutup hanya bila suami lena...ingat senangke?...susah tu memangle...tapi ape2 pun redha jelaa..,hidup sementara je....mati kekal

    hawa84

    • *
    • Posts: 357
      • View Profile
    Jawab #504 10 May, 2011, 10:20:25 AM
  • Publish Di FB
  • bagi saya duit hnatran dan barang hnatran adalah adat sahaja


    Maka terpulang kpada bakal suami untuk mmberikan duit hntaran tersebut mengikut kemmpuan nya..soal hntaran tidak perlu terlalu memikirkan kerana banyak perkara yang hndak dibuat dengan duit yang terlebih bnyak itu......


    pernikahan Nabi SAw dan Saidatina Khadijah xada barang dan duit hantaran...jangan bebani soal pernikahan nanti si bakal suami botak kepala memikrkan untuk mncari duit.....semoga pernikahan yang terbina berkat dan  bhgia

    melayu proto

    • *
    • Posts: 12
      • View Profile
    Jawab #505 10 May, 2011, 11:24:42 AM
  • Publish Di FB
  • botak isu sensitiflah cik hawa84...saya ni sekali pandang macam King Mongkut kat Siam dulu2 tak de rambut...takpe da tua ni redha je...senang tak perlu syampoo..pas mandi cuma sapu baby lotion biar shinning like the stars in the skyhigh

    hawa84

    • *
    • Posts: 357
      • View Profile
    Jawab #506 10 May, 2011, 11:28:21 AM
  • Publish Di FB
  • alamak terkena ke???maaaf ya..lelaki botak pun cun.....perempuan cun berambut panjang...........
    perkahwinan yang terbina perlu ada keberkatan...xperlu rsau akan ditnya berapa hntaran anda????biarlah suami yang mmberi ikut kemampuan dirinya...kerana duit hantran adalah sabgai alas kepada walimah....
    barang hntaran kalu tiada pun tidak apa,,,,cuma apa salah nya berbalas hadia....jangan bebani soal perkahwinan..kerana pernikahan jua adalah suatu ibadah

    zunita

    • *
    • Posts: 745
      • View Profile
    Jawab #507 10 May, 2011, 11:29:56 AM
  • Publish Di FB
  • botak isu sensitiflah cik hawa84...saya ni sekali pandang macam King Mongkut kat Siam dulu2 tak de rambut...takpe da tua ni redha je...senang tak perlu syampoo..pas mandi cuma sapu baby lotion biar shinning like the stars in the skyhigh

    Macam tu bagi hantaran baby lotion =;8)
    maaf gurau je.
    لا إله إلا الله

    Jawab #508 10 May, 2011, 04:55:13 PM
  • Publish Di FB
  •  :) saya sekadar memberi pendapat. Nilai seorang wanita bukannya terletak pada wang ringgit. Mas kawin wajib perlu diberi pada isteri tapi tak semestinya dlm bentuk wang ringgit. Sebanyak mana hantaran yg diberi bukan nilai kasih syg suami pada kita. Lepas2 kawin pun akan dapat jugak semua benda tu sekiranya suami seorg yag bertanggung jwb.

    waktu pernikahan saya, mas kawin hanya RM100. Itu suami yg bagi dan sy x minta berapa. Dan sebagai hadiah, suami bagi saya telekung sembahyang, sejadah dan senaskah Al-Quran. Itu pun dah memadai utk sy.

    nasihat pada semua halaqian, keikhlasan dan tanggungjawb bakal suami itu yang penting, bukan nilai2 hantaran yg banyak2 tapi bersifat sementara sahaja.

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1061
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Jawab #509 10 May, 2011, 05:19:19 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum..

    Wahai kaum hawa...
    Jangan kita bebani kaum adam dengan hantaran yang tinggi..
    Kasihan mereka..ingin mendirikan masjid..
    Tapi kerana wang hantaran..
    Masjid yang yang ingin dibina tergendala..
    Cukuplah majlis yang sederhana...Tapi meriah..
    (Peringatan untuk diri ini juga)
    Maafkan putri..assalamualaikum..

    hawa84

    • *
    • Posts: 357
      • View Profile
    Jawab #510 11 May, 2011, 10:12:31 AM
  • Publish Di FB
  • Nilai seorang wanita bukannya terletak pada wang ringgit. Mas kawin wajib perlu diberi pada isteri tapi tak semestinya dlm bentuk wang ringgit. Sebanyak mana hantaran yg diberi bukan nilai kasih syg suami pada kita. Lepas2 kawin pun akan dapat jugak semua benda tu sekiranya suami seorg yag bertanggung jwb.



    kerana duit dan barang hntaran hanyalah adat..maka jgn bebani kaum adam.....

    Nor_207

    • *
    • Posts: 908
    • Just be yourself
      • View Profile
    Jawab #511 16 May, 2011, 03:55:56 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Saya nak tanya, katakanlah seseoran muslimah tu nak senaskah Al Quran sebagai mas kahwin boleh ke? Saya tau dari segi Islam memang boleh, tapi dari segi undang-undang negeri macam mana ye? kan setiap negeri tetapkan jumlah minimum untuk mas kahwin, contoh kalau di Selangor RM300.

    Mohon penjelasan sesiapa yang tau
    Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis

    hawa84

    • *
    • Posts: 357
      • View Profile
    Jawab #512 05 June, 2011, 11:45:42 AM
  • Publish Di FB
  • Nilai seorang wanita bukannya terletak pada wang ringgit. Mas kawin wajib perlu diberi pada isteri tapi tak semestinya dlm bentuk wang ringgit. Sebanyak mana hantaran yg diberi bukan nilai kasih syg suami pada kita. Lepas2 kawin pun akan dapat jugak semua benda tu sekiranya suami seorg yag bertanggung jwb.



    kerana duit dan barang hntaran hanyalah adat..maka jgn bebani kaum adam.....

    untk nor...boleh(mas khwin2)

    serbanputih

    • *
    • Posts: 28
      • View Profile
    Jawab #513 16 July, 2011, 12:13:32 AM
  • Publish Di FB
  • :)

    "heeee.... macam meniaga anak.. Nabi kabo tak nak ikut , yang paling BERKAT ialah yang murah maharnya"

    Ustaz Azhar - Berkat Maskawin Rendah
    "Ngaji sungguh-sungguh..! Jange buang usia mu! "

    serbanputih

    • *
    • Posts: 28
      • View Profile
    Jawab #514 16 July, 2011, 12:30:56 AM
  • Publish Di FB
  •  :)

    "berlumba-lumba MEMPERBANYAKKAN HARTA BENDA , tapi dop sedor.. nauzubillah.. Yo raso hebak mas
    kawin yo mahal dari ore lain....yo raso yo lebih.."

    ustaz azha-A.mas kahwin.3gp



    serbanputih

    • *
    • Posts: 28
      • View Profile
    Jawab #515 16 July, 2011, 12:36:04 AM
  • Publish Di FB
  •  :)

    "buak ape lo nok tinggi mahar, SUAMI TU DOK PIKUL DOSA ANAK MU "
    Ustaz Azhar - Mas kahwin Mahal

    hawa84

    • *
    • Posts: 357
      • View Profile
    Jawab #516 16 July, 2011, 11:15:01 AM
  • Publish Di FB
  • Nilai seorang wanita bukannya terletak pada wang ringgit. Mas kawin wajib perlu diberi pada isteri tapi tak semestinya dlm bentuk wang ringgit. Sebanyak mana hantaran yg diberi bukan nilai kasih syg suami pada kita. Lepas2 kawin pun akan dapat jugak semua benda tu sekiranya suami seorg yag bertanggung jwb.



    kerana duit dan barang hntaran hanyalah adat..maka jgn bebani kaum adam.....


    sjadah...cokelat...baju...kek....one drop

    nadeea

    • *
    • Posts: 156
      • View Profile
    Jawab #517 16 July, 2011, 11:41:50 AM
  • Publish Di FB
  •  :)

    hurm macam best ja tajuk post ni....:senyum:

    Kalau anda muslimah, apa hantaran yang anda minta?
    1)mesin basuh
    2)peti ais
    3)kabinet
    4)Tv LED
    apa lagi ye?
    Banyak lagi la kalau nak ikut nafsu...:senyum:

    Baru nak start bagi pendapat ye~
    Macam sahabat2 post kat ataih ni....
    Hidup wanita akan berkat if maharnya rendah. Kalau bab hantaran ni macam hadiah la dari pihak lelaki.
    Kalau dapat hantaran sebijik kete itu rezeki wanita tu la....:senyum:

    wallahualam~

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1061
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Jawab #518 16 July, 2011, 03:27:49 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum...

    Saya taknak wang hantaran....
    Tapi saya nak dia didik saya menjadi seorang muslimah yang sejati...
    Dan dia mestilah menjadi pemimpin yang bertanggungjawab dalam keluarga kami kelak...
    Dan yang paling penting...
    Cintanya hanya pada Allah swt....
    « Last Edit: 16 July, 2011, 03:31:59 PM by putri_hambali »

    Duratul_Mujahid

    • *
    • Posts: 612
      • View Profile
    Jawab #519 16 July, 2011, 04:35:54 PM
  • Publish Di FB
  • Tiket pergi balik menunaikan haji satu family.. Amacam, ada brani? Har..har..har
    Menterjemah Apa Yang Tersirat DI MInda
    http://durratulmujahid.blogspot.com/

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    10 Replies
    2717 Views
    Last post 12 May, 2010, 06:49:30 PM
    by SiNaR aBaDi
    7 Replies
    2109 Views
    Last post 10 May, 2011, 02:25:43 PM
    by 5zul
    46 Replies
    4390 Views
    Last post 21 October, 2010, 12:49:11 PM
    by Qasseh