Kalau Anda (Muslimah), Apa Hantaran yang Anda Minta?

Author Topic: Kalau Anda (Muslimah), Apa Hantaran yang Anda Minta?  (Read 50924 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

qiraati

  • *
  • Posts: 284
  • Ukhwah Fillah Abadan Abada
    • View Profile
Jawab #280 15 March, 2010, 11:05:24 PM
  • Publish Di FB

  • Terus terang ummi katakan , kalau Al-quran, telekung dan sejadah tu tak payah sebut dan mintalah, sebab memang akan diberikan sebagai hadiah samada ketika bertunang atau ketika bernikah.

    Nak tahu hipokritnya calon muslimah ini ialah, kalau pihak lelaki datang meminang, cuba kata tak perlulah wang hantaran. Jika berani cuba kata...bagitahu ibu bapa, tak perlukan wang hantaran bila nak bernikah nanti, cukuplah maskahwin ikut jabatan agama negeri tetapkan.

    Assalamualaikum wbt.

    Maafkan ana ummi. Ana rasa sebak dalam ayat ni. Ibubapa ana tidak seperti ibubapa seperti ayat diatas. Sekiranya ibubapa ana seperti ayat diatas, alangkah gembiranya hati. seorang diri memperjuangkan agama di dalam keluarga dan sebagai seorang muslimah yang selalu tewas kerana anak bongsu..amatlah susah untuk berkata-kata. Ana tidak tergamak berkata demikian sekiranya ada jodoh ana nanti. Kerana setiap anak-anak tidak sama di dalam keluarga. Sebagai anak bongsu..telah banyak melihat penderitaan yang keluarga ana alami. Walaubagaimanapun, semoga Allah ampunkan ana sekiranya ana tidak dapat mengikuti seperti ayat di atas walaupun niat ana sendiri.
    Cuba berjuang menjadi muslimah terbaik

    Abd Hadi

    • *
    • Posts: 397
      • View Profile
    Jawab #281 15 March, 2010, 11:06:02 PM
  • Publish Di FB

  • Kalau lah betul ada yang tak hipokrit, tak mahu wang hantaran,hanya mahu sebuah al-quran, malam ini juga ummi pinang muslimah tu, untuk ummi kahwin dengan ............


    Sapa sambut cabaran ummi, sila PM ummi sekarang....

    kalo ............... punye pasal, ana sanggup jadi saksi..
    « Last Edit: 15 March, 2010, 11:32:14 PM by Ummi Munaliza »
    Menuntut ilmu lebih mulia daripada ibadah sunat
    Siapa yang inginkan dunia maka hendaklah dia berilmu,
    Dan siapa yang inginkan akhirat maka hendaklah dengan ilmu
    Ibadah yang paling hampir kepada Allah selepas perkara wajib ialah menuntut ilmu.

    qiraati

    • *
    • Posts: 284
    • Ukhwah Fillah Abadan Abada
      • View Profile
    Jawab #282 15 March, 2010, 11:09:03 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum wbt..

    maafkan ana ummi sekiranya ana ini tidak seperfek muslimah2 seperti ummi atau sesiapa di sini..Ana hanya meminta dari hati ana dan dari apa yang ana perlukan. Ana meminta Al-Quran kerana Al-Quran ana telah makan dek usia. Ana meminta telekung..kerana ana hanya ada satu telekung dan selalu tampal2..dan ana meminta poligami..sebab ana terpengaruh dengan kisah2 isteri2 Rasulullah dari Al-Quran. Maafkan ana. Ana dapat nasihat. Ana tidak akan meminta apa2..Maaf..ana cetek ilmu...

    Betulkah tak minta wang hantaran? Jika tak minta esok ummi datang meminang, sebab ada calon muslimin nak kahwin segera, tapi tak cukup wang simpanan.


    Alhamdulillah. Alangkah gembiranya hati ana dipinang dengan orang beriman. Tetapi ana mempunyai ibubapa ana. Ummi pun mengetahui kisah hidup ana. Ana pegang pada pegangan islam dan perjuangkan dalam keadaan diam dan melalui sahabat sahabiah ..ustaz ustazah ..Allah dan tidak lupa pada Al-Quran yang sentiasa basah kuyup dan koyak sebab menangis. Keinginan hati untuk meneruskan demi Islam. tetapi ibu dan ayah akan memilih semuanya. Bukan tidak mahu..tetapi..ramai..termasuk karkun2..semua..tetapi..cukuplah mereka dimalukan..ana tak nak orang beriman ..terkena lagi

    qiraati

    • *
    • Posts: 284
    • Ukhwah Fillah Abadan Abada
      • View Profile
    Jawab #283 15 March, 2010, 11:10:32 PM
  • Publish Di FB
  • Sekiranya benar-benar nak, ana boleh tolong carikan..:senyum:

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #284 15 March, 2010, 11:11:24 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum wbt.

    Maafkan ana ummi. Ana rasa sebak dalam ayat ni. Ibubapa ana tidak seperti ibubapa seperti ayat diatas. Sekiranya ibubapa ana seperti ayat diatas, alangkah gembiranya hati. seorang diri memperjuangkan agama di dalam keluarga dan sebagai seorang muslimah yang selalu tewas kerana anak bongsu..amatlah susah untuk berkata-kata. Ana tidak tergamak berkata demikian sekiranya ada jodoh ana nanti. Kerana setiap anak-anak tidak sama di dalam keluarga. Sebagai anak bongsu..telah banyak melihat penderitaan yang keluarga ana alami. Walaubagaimanapun, semoga Allah ampunkan ana sekiranya ana tidak dapat mengikuti seperti ayat di atas walaupun niat ana sendiri.

    Sebab itu lah mengapa ummi harap kita tidak mengeluarkan kenyataan berupa harapan kepada muslimin. Kalau menyatakan tak minta apa-apa sekarang ini, tetapi bila ayah ibu mereka datang meminang, siap letak nilai hantaran tinggi, betapa nampak sangat hipokrotnya....

    Niat hati semua gadis begitu, tak mahu menyusahkan bakal suami, tetapi setiap anak gadis terikat dengan ibu bapa dan saudara mara hinggalah ke datok nenek.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    anazahra

    • *
    • Posts: 924
      • View Profile
    Jawab #285 15 March, 2010, 11:11:45 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum wbt.

    Maafkan ana ummi. Ana rasa sebak dalam ayat ni. Ibubapa ana tidak seperti ibubapa seperti ayat diatas. Sekiranya ibubapa ana seperti ayat diatas, alangkah gembiranya hati. seorang diri memperjuangkan agama di dalam keluarga dan sebagai seorang muslimah yang selalu tewas kerana anak bongsu..amatlah susah untuk berkata-kata. Ana tidak tergamak berkata demikian sekiranya ada jodoh ana nanti. Kerana setiap anak-anak tidak sama di dalam keluarga. Sebagai anak bongsu..telah banyak melihat penderitaan yang keluarga ana alami. Walaubagaimanapun, semoga Allah ampunkan ana sekiranya ana tidak dapat mengikuti seperti ayat di atas walaupun niat ana sendiri.

    isk kes kita sama... sama keadaan...  :'( :'( sabaar*

    qiraati

    • *
    • Posts: 284
    • Ukhwah Fillah Abadan Abada
      • View Profile
    Jawab #286 15 March, 2010, 11:15:38 PM
  • Publish Di FB
  • Tak mengapa ummi. Ana akan doakan semua muslimah ini dapat memperjuangkan apa yang muslimin kehendaki. mana tahu, suatu hari nanti, muncul juga muslimah yang seperti yang diinginkan. Apa nak buat, mata ibubapa kita telah dibutakan dengan media..masyarakat..dan sebagainya. Tidak seperti zaman dahulu. Jangan jadi sperti kawan ana, lari ke siam bernikah dengan lelaki yang memperjuangkan islam. Balik sahaja, ibunya meninggal sebab serangan jantung kerana kerisauan. tetapi,dah sampai masa.

    qiraati

    • *
    • Posts: 284
    • Ukhwah Fillah Abadan Abada
      • View Profile
    Jawab #287 15 March, 2010, 11:21:56 PM
  • Publish Di FB
  • Semua orang sayangkan enta. Nak enta tamatkan riwayat bujang as soon as possible..dan join the club of dakwah. ehehehe.

    Habiburrahman

    • *
    • Posts: 1985
    • Boleh Blah
      • View Profile
    Jawab #288 15 March, 2010, 11:27:13 PM
  • Publish Di FB
  • Dah lama tak join thread macam nie..rindu plak zaman dulu2...ahaks...
    Tgh cari butang DELETE AKAUN

    Habiburrahman

    • *
    • Posts: 1985
    • Boleh Blah
      • View Profile
    Jawab #289 15 March, 2010, 11:28:28 PM
  • Publish Di FB
  • Sembilu kasih, Seharum Jannah, Nur 87, Assidiq, Ummi, sape lagi...waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #290 15 March, 2010, 11:28:36 PM
  • Publish Di FB
  • YA ALLAH....KENAPA NAMA SAYA PULAK NAIK NI?
    SAYA TAK MAMPU....JANGAN KAITKAN DENGAN SAYA


    Wahai rahmanw, walau sepatah rahmanw tak pernah cakap dengan ummi, tapi ini adalah hati seorang ibu, bonda halaqahnet, ummi amat memahami detik hati mu anakku, ummi dapat tebak hati mu. Alangkah bahagia hati ibu ini, jika ibu ini dapat temui, seorang muslimah yang ikhlas mahu sebuah al-quran, sepasang telekong dan sehelai sejadah sahaja. Ibu mu ini, mahu mencari muslimah yang qanaah dengan hidup, bahawa rezeki itu telah ditetapkan oleh Allah SWT sejak azali, walau siapa pun suaminya.

    mualli

    • *
    • Posts: 462
    • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
      • View Profile
    Jawab #291 15 March, 2010, 11:47:16 PM
  • Publish Di FB
  • Dasat tu.....kak long...
    Kalu sy nak pakej umrah ngan pie haji...Hmm..tak yah himpun duit lagi..terus blh pie...Mekah...   yahooo* yahooo*
    Hmmmm....ader ker....Impian ...impian...

    Kak Long tak mintak tu sbb rasanya berat nak tanggung tu...kena cari yg kayawan sungguh la ni baru mampu nak bg pakej haji umrah tu :sedihnya:....cukup sekadar jd muhrim pakej umrah haji pun dah banyak syukur ceria*

    kayawan pun kalu tak mau pi Mekahh Adooi terkejut*....he3
    Impian jer coz nak cepat g Mekahh....tak lah sampai begitu sekali nak minta k.long....  bertenang* bertenang*
    Berjihad Fisabilillah...
    Paksalah diri untuk melakukan ibadat...baguss gabuss
    Berilmu...Beramal...kerana ALLAH!
    PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    http://jomperahotakk.blogspot.com/
    http://imageshack.us/

    Habiburrahman

    • *
    • Posts: 1985
    • Boleh Blah
      • View Profile
    Jawab #292 16 March, 2010, 12:11:37 AM
  • Publish Di FB
  • Di sini saya terpanggil untuk memberikan pesanan la... Antara perkara2 yang mewarisi kepapaan adalah:

    - Memakai pakaian bertampal..
    - Memakan dengan menggunakan mangkuk atau piring yang sumbing..
    - Memakai sepatu yang berlainan jenis...

    Elok jika dapat dihindarkan sume perkara yang disebutkan di atas...


    Adat, Ibadat, atau furu` nie..??

    Ixora_skru

    • *
    • Posts: 922
    • Kehidupan Pertama Penentu Kehidupan Kedua
      • View Profile
    Jawab #293 16 March, 2010, 12:28:03 AM
  • Publish Di FB
  • sebab saya orang kelantan... jadi tak ada wang hantaran...
    jadi yang ada barang hantaran jer la...

    kalau nak buku sebagai barang hantaran boleh ker tak ek?
    tapi malu gak... tak ada orang buat...
    kalau barang hantaran tu barang biasa... lama-lama akan rosak dan habis...
    kalau buku... ilmu dia boleh dimanfaatkan sampai bila-bila...
    malah boleh diwariskan ke cucu cicit lagi...
    kadang-kadang buku bukan kita boleh manfaat untuk dunia je....
    insyaAllah untuk bekalan akhirat sekali pun boleh...
    Catatan Warna-Warni Kehidupan | Di Laman Halaqah ku Mencari IlmuNya
      http://www.cwwk.blogspot.com  |  http://ilmuhalaqah.blogspot.com

    rahmanw

    • *
    • Posts: 1154
      • View Profile
    Jawab #294 16 March, 2010, 12:41:11 AM
  • Publish Di FB
  • bahagian masing masing.......kalau sudah ketentuan....
    ALHAMDULILLAH...dalam keadaan santai mengikuti topik ni....masih terselit satu ilmu yang takkan dapat ketemu dalam buku....
    itulah pengalaman....


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #295 16 March, 2010, 12:49:52 AM
  • Publish Di FB
  • kalau nak buku sebagai barang hantaran boleh ker tak ek?

    Apa tak ada orang buat?  Antara barang-barang hantaran anak-anak ummi ialah buku-buku agama. tak kira masa bertunang atau bernikah, salah satu dulang mesti barangnya adalah buku. Semua anak-anak ummi buat begitu , tak kira anak lelaki atau anak perempuan. Ummi berikan buku dan menerima buku.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #296 16 March, 2010, 12:50:49 AM
  • Publish Di FB
  • bahagian masing masing.......kalau sudah ketentuan....
    ALHAMDULILLAH...dalam keadaan santai mengikuti topik ni....masih terselit satu ilmu yang takkan dapat ketemu dalam buku....
    itulah pengalaman....

    Pengalaman apa rahmanw?

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #297 16 March, 2010, 12:57:26 AM
  • Publish Di FB
  • Pandangan saya ade baiknya muslimah menetapkan anggaran hantaran yang perlu dipersiapkan oleh muslimin dalam perbincangan untuk proses walimatul urus.. jadi boleh la calon2 kepada muslimah bersedia untuk menunaikanya.. Tapi paling penting jangan tukar nilai hantaran di saat akhir perkahwinan... Yang nie paling membebankan...Jika ada campurtangan keluarga, ibu bapa atau pihak ketiga,  perlu berbincang dengan mereka terlebih dahulu dalam menentukan soal hantaran... dan maklumkan seberapa awal kepada muslim...Sekadar memberikan pandangan...

    Betul tu, pengalaman ummi menguruskan Baitul Muslim, yang selalu terbatalnya urusan peminangan ialah, soal wang hantaran. Tanya diri muslimah , senang hati je jawap, bagi rendah sudah la..lingkungan 3K atau 4K. Bila diminta muslimah bertanya kepada mak  ayah, ha...terperanjat sungguh, rupanya mak ayah nak 10K paling kurang. dah tu siap tanya, dah kenal lama ke lelaki ni?

    Bila anak merayu, minta di turunkan nilai wang hantaran, mak jawap "kalau dia nak kahwin dengan kau, dia mesti sanggup adakan juga. Kalau tak sanggup sediakan , carilah orang lain." Dengan angkuh dan sombong, mak gadis jawap macam tu. Kalau nak kahwin, mesti berduit, nanti lepas kahwin , hidup kau susah." Begitulah...

    Ixora_skru

    • *
    • Posts: 922
    • Kehidupan Pertama Penentu Kehidupan Kedua
      • View Profile
    Jawab #298 16 March, 2010, 01:00:09 AM
  • Publish Di FB
  • kalau nak buku sebagai barang hantaran boleh ker tak ek?

    Apa tak ada orang buat?  Antara barang-barang hantaran anak-anak ummi ialah buku-buku agama. tak kira masa bertunang atau bernikah, salah satu dulang mesti barangnya adalah buku. Semua anak-anak ummi buat begitu , tak kira anak lelaki atau anak perempuan. Ummi berikan buku dan menerima buku.

    maaf, saya tak pernah tengok... saya kurang pengalaman lagi kut... :senyum:.. kalau semua dulang dipenuhi buku pun boleh kan? sebab kurang berminat dengan barang lain...hhuhu...

    rahmanw

    • *
    • Posts: 1154
      • View Profile
    Jawab #299 16 March, 2010, 01:01:00 AM
  • Publish Di FB
  • bahagian masing masing.......kalau sudah ketentuan....
    ALHAMDULILLAH...dalam keadaan santai mengikuti topik ni....masih terselit satu ilmu yang takkan dapat ketemu dalam buku....
    itulah pengalaman....

    Pengalaman apa rahmanw?

    pengalaman macam ni...

    Assalamualaikum wbt.

    Maafkan ana ummi. Ana rasa sebak dalam ayat ni. Ibubapa ana tidak seperti ibubapa seperti ayat diatas. Sekiranya ibubapa ana seperti ayat diatas, alangkah gembiranya hati. seorang diri memperjuangkan agama di dalam keluarga dan sebagai seorang muslimah yang selalu tewas kerana anak bongsu..amatlah susah untuk berkata-kata. Ana tidak tergamak berkata demikian sekiranya ada jodoh ana nanti. Kerana setiap anak-anak tidak sama di dalam keluarga. Sebagai anak bongsu..telah banyak melihat penderitaan yang keluarga ana alami. Walaubagaimanapun, semoga Allah ampunkan ana sekiranya ana tidak dapat mengikuti seperti ayat di atas walaupun niat ana sendiri.

    Nak tahu hipokritnya calon muslimah ini ialah, kalau pihak lelaki datang meminang, cuba kata tak perlulah wang hantaran. Jika berani cuba kata...bagitahu ibu bapa, tak perlukan wang hantaran bila nak bernikah nanti, cukuplah maskahwin ikut jabatan agama negeri tetapkan.

    Nak kongsi kisah adik kak long...tak ada la sampai tak ada mintak hantaran langsung cuma apa saja yang pihak lelaki ada tu dah memadai...al-kisahnya lelaki tersebut cuma ada RM.X.00 sahaja...tapi pihak lelaki konon nak bg lg tinggi (xtau sebab apa pihak lelaki macam tu sedangkan anak/adik mereka sendiri yang tak mampu tu...pihak perempuan mesti la suka kalau lagi tinggi kan kan kan) jadi adik kak long tahu yang lelaki tersebut sebenarnya ada RM.X.00 je....jadi adik kak long tanya pendapat kak long perlu ke lelaki tu membuat pinjaman utk top up dari RM.X.00 yg dia ada tu sbb pihak lelaki tu sendiri rasa RM.X.00 tu adalah rendah!!!
    So kak long kata...kalau buat pinjaman..nanti lepas kawin korang berdua jugak yang akan tanggung hutang tu...orang lain dah tak akan tanya dah korang ada makan nasi ke tak bila kenduri tu dah selesai...so kak long kata bagi je la RM.X.00 yang dia ada tu...tak payah nak buat pinjaman semata2 nak tunjuk bagi tinggi tu hantaran....pekak kan telinga apa orang nak kata...murah ke mahal lantak le...asal sendiri senang dikemudian hari...
     :syukur: sekarang anak dah nak masuk 3 :senyum: produktif tu kak long kata okaja*


    sebab saya orang kelantan... jadi tak ada wang hantaran...
    jadi yang ada barang hantaran jer la...

    kalau nak buku sebagai barang hantaran boleh ker tak ek?
    tapi malu gak... tak ada orang buat...
    kalau barang hantaran tu barang biasa... lama-lama akan rosak dan habis...
    kalau buku... ilmu dia boleh dimanfaatkan sampai bila-bila...
    malah boleh diwariskan ke cucu cicit lagi...
    kadang-kadang buku bukan kita boleh manfaat untuk dunia je....
    insyaAllah untuk bekalan akhirat sekali pun boleh...

    tapi macam saya kata...bahagian masing2....ketetapan DIA....terima dengan redha....

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    10 Replies
    2701 Views
    Last post 12 May, 2010, 06:49:30 PM
    by SiNaR aBaDi
    7 Replies
    2095 Views
    Last post 10 May, 2011, 02:25:43 PM
    by 5zul
    46 Replies
    4283 Views
    Last post 21 October, 2010, 12:49:11 PM
    by Qasseh