Mencari salasilah keturunan Raja Brunei

*

Author Topic: Mencari salasilah keturunan Raja Brunei  (Read 23639 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

syafiqah96

  • *
  • Posts: 111
    • View Profile
Reply #20 16 May, 2010, 02:38:29 PM
  • Publish
  • Maaf...saya juga ingin mengetahui salasilah keturunan Raja Brubei.Ayah saya kata atuk dan nenek-sebelah ayh) merupakan keturunan Sultan Brunei. Yang saya tahu sepupu kepada nenek(sebelah ayh) merupakan Sultan Brunei.Kini ,atk dan nenek sy dh meninggal,so x dpt tahu dgn detail

    faizalshah

    • *
    • Posts: 1
    • Dunia Islam
      • View Profile
    Reply #21 09 November, 2010, 03:48:16 PM
  • Publish
  •  :) memang betul....waris sebenar sultan brunei telah hilang..putera2 sultan brunei telah merantau jauh..di antaranya di sarawak..keturunan waris sebenar masih lagi di cari..akan tiba masanya nanti pewaris sebenar akn membawa tarsilah kesultanan brunei..kita akan tunggu masanya..ia memang wujud...terima kasih kepada sesiapa yang mengetahui kisah sebenar kesultanan brunei..waris ke 7 akan muncul suatu hari nanti..dengan izin ALLAH S.W.T..

    zainuddinbota

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #22 09 November, 2010, 09:15:55 PM
  • Publish
  • Assalamualikum wr wbt, jawapan  secara ringkas.
    1. Memang benar dari sumber terdekat bahawa waris sebenar berkait dengan keturunan Rasullalullah i.e Saidna Hassan.
    2. Ahli ahli keluarga sebenar waris akan diberi hak sewajarnya mereka selama ini tidak menonjolkan diri kerana ada perjanjian lama.
    3. Insyallah, kejadian paluan gong di istana oleh waris beberapa bulan yang lalu mengejutkan ramai orang di istana.
    4. Jika menjadi ketentuan Allah tidak akan jadi porak peranda sebaliknya waris waris berhak adalah orang beriman dan hanya meminta keadilan dan ketenangan roh roh.
    5. Kita jangan terlalu memikirkan keburukan kerana Allah akan berikan kesenangan pada umat yang bersyukur dalam konteks ini waris akan menuntut mengikut kewajaran.
    6. Kerajaan Brunei akan jadi contoh negara islam setelah semuanya aman damai.
    7. Tongkat - keluarnya minyak yang dimaksudkan hanya timbul melalui pertolongan orang yang alim.
    8. Persaudaraan sesama islam, rumpun nusantara akan bertaup dan menjadi duri dalam daging pada masyarakat barat terutamanya.
    9. Bersama berdoa dan bermunajat pada Allah.

    hazanutz

    • *
    • Posts: 426
    • Salam ukhuwah
      • View Profile
    Reply #23 10 November, 2010, 01:25:01 AM
  • Publish
  • info yg saya dapat...
    seluruh negeri-negeri melayu yg ada di nusantara nanti akan menyatu di bawah kekuasaan ahlu bait dari nasab yg sama.
    dan mereka ini akan bergabung dgn kepimpinan ahlu bait di sebelah timur tengah...juga dari jurai nasab yang sama.

    jurai nasab yang sama ini akan melalui tapisan demi tapisan.
    pilihan atas pilihan.
    saringan yang sangat ketat dan halus.

    adakah nasab dari jurai sayidina al-hassan??
    atau...sayidina al-hussein??
    atau gandingan kedua-duanya???

    saya sendiri dimaklumi sebagai ahlu bait...tapi masih tidak ketahuan bagaimana terjadi.
    riak-riaknya...dari sebelah bumi padang sumatera. pagar ruyung!
    kemudian..maklumat sahih yg sampai ke tangan...
    berkait dgn sejarah kota palembang (kampung raja) di setiu terengganu.
    disinilah nenek dan arwah ayah saya dilahirkan.
     

    sekiranya anda merasai/mengetahui diri kita adalah nasab baginda,,anda sendiri mesti taukan?mesti dah di terangkan akan sesuatukan?jadi buatlah kebaikan dan beramal ibadah.
    Abdullah Faqir

    untrace

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #24 21 February, 2011, 09:50:06 PM
  • Publish
  • kpd zainuddinbota;

    Mcmana saudara mngetahui bnyk perkara mengenai peristiwa yg berlaku di brunei trmasuk prjanjian para2 wali dgn sultan brunei...bagaimana saudara mengetahui utusan2 raja dahulu menghantui sultan brunei skrg dalam bentuk ketulahan (sumpahan)...menghentikan semua bencana ini, perlu membawa kembali putera tersebut ketanah brunei...dan bagaimana saudara tahu mengenai tekanan yg sultan brunei hadapi sekarang melalui raja-raja ghaib yg memaksa sultan brunei mencari putera tersebut......

    sekian...

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1354
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #25 22 February, 2011, 12:49:31 AM
  • Publish
  • fulamak....
    den tak sangaka pulak ramai gini...
    banyak rupanya ahlul bait....mungkin kan? mana lah kita tau....
    kawan2 den pon ade jugak tanya pasal salasilah raja brunei ni...

    erm,,,
    "Ukhwah fillah takkan musnah..lautan erat takkan mungkin patah..Bertemu, berpisah..hanya KENANGAN SEMATA..Redho Allah, Kita cari..Moga2 kita kan diRahmati..Dengan niat yang suci,bertemu kembali di negeri Abadi.. Salam kemaafan."

    Pak Ndak

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #26 09 March, 2011, 11:29:55 PM
  • Publish

  • Nak tanya ler Sultan Brunei ni berketurunan apa .. Jawa, Minang, Banjar atau Syed?

    Pak Ndak

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #27 09 March, 2011, 11:34:13 PM
  • Publish
  • salam...

    di malaysia juga tidak ketinggalan..
    dan mereka juga adalah dari sahsilah rasulullah...

    mereka ini juga ada hubung kait dengan wali songo...

    mungkin ada yang tersilap...mohon ampun dan maaf...

    wsalam

    Memang ada fakta silap pun tapi dimaafkan.

    AKHIE ZAHIED

    • *
    • Posts: 13
      • View Profile
    Reply #28 18 March, 2011, 03:14:04 AM
  • Publish
  • aduhai... macam-macam lah.. waris apa lagi ni?? berlambak waris sultan brunai di sabah ni... :-)

    lella

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #29 06 September, 2011, 01:24:48 PM
  • Publish
  • salam kanjeng, saya setuju dengan cerita kanjeng. cuma nak tambah sikit, minyak brunei tak habis cuma ia mengalir keluar dari jajahan brunei. berkenaan generasi sebenar brunei, mereka ada lagi di muka bumi ini.mereka juga berharap apa yang kanjeng ceritakan berlaku.

    kyh-darussalam

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #30 12 September, 2011, 11:24:54 PM
  • Publish
  • Assalamuaikum kepada semua yang beragama Islam, Saya dah masuk banyak blog-blog yang membincangkan hal kebangkitan Islam di Akhir zaman ini. Tetapi ramai yang membuat hujjah atau menulis hanya berdasarkan keturunan untuk kuasa dan harta disamping nama keturunan masing-masing disanjung. Hakikat sebenarnya untuk menjadi Khalifah/Syarif/Sultan/Raja bukanlah mudah sebagaimana ada gelaran pada nama dan sudah berhak memerintah. Ramai yang tidak mengupas/faham sejarah Nabi Muhammad SAW dari kelahiranya,kehidupanya sebagai manusia,berdagang,berkahwin,berdakwah,berperang,memerintah sehinggalahl beliau wafat dan bagaimana Islam sampai di seluruh pelusuk dunia & Nusantara ini,keturunan mana yang bawa Islam ke pelusuk Nusantara ini sehingga menjadi Empayar Islam Teragung di masa lalu. Memang benar di Akhir Zaman ini Islam akan kembali kepada keagungannya seperti zaman kegemilangan & keagungan pemerintahan para-para Khalifah/Sharif/Sultan/Raja terdahulu disebabkan mereka ini telah di beri Daulah oleh ALLAH diatas ketaatan mereka kepada ALLAH dan memerintah berlandaskan ALQURAN & SUNNAH. Kita hari ini ramai yang mengaku keturunan itu,keturunan ini walhal apakah Daulah yang diberikan oleh ALLAH untuk keturunan-keturunan ini memerintah. Mungkin benar mereka ini adalah dari keturunan-keturunan tersebut tetapi hak memerintah untuk keagungan Empayar Islam Nusantara(Langkasuka) & Global. Hak ini hanya mampu di pikul oleh Keturunan Yang Hilang, disebabkan doa oleh moyang-moyangnya terdahulu adalah pemerintah WALILULLAH. Berdoa ke atas cucu cicitnya agar ALLAH pelihara & lindungi identitinya agar tidak dihapuskan oleh agen-agen Yahudi Nasrani yang bertaburan didunia ini terutamanya di Nusantara(Malaysia). Bagi menjaga keturunanya & cucu cicitnya bangkit/muncul pada masa yang ditetapkan oleh ALLAH,maka dibuang terus gelaran2 yang ada pada namanya menjadi orang biasa agar sukar dikesan oleh pihak musuh. Untuk tatapan para pembaca semua keturunan inilah(WARIS MUTLAK) paling di takuti oleh Yahudi Nasrani disebabkan munculnya dengan Daulah ALLAH. Kebangkitan keturunan ini akan menjadi sistem dunia ini terbalik menjadi satu sistem Islam Teragung di akhir zaman ini. Keturunan ini jugalah yang akan menjadi orang kiri dan kanan Imam Mahdi dan menyerah pemerintahannya kepada Imam Mahdi setelah ia muncul. Marilah kita semua mencari keturunan yang hilang ini supaya dapat memimpin kita ke jalan yang benar di akhir zaman ini dan tergolong dalam jamaah yang 1 dari 73 jamaah yang di masukan k syurga tanpa di hisab. Masanya sudah hampir tiba. Kemusnahan & kehancuran kepada semua sistem kapitalis akan pasti berlaku. Kebangkitan keturunan ini akan menjadi kejutan dunia dan ketika itu orang yang dikatakan beriman kepada ALLAH pun tidak mempercayainya. Ini disebabkan oleh latarbelakang keturunan & keluarganya sebelum ini membuatkan orang tidak menyangka inilah KETURUNAN YANG HILANG itu. Mohon ribuan kemaafan dari mereka sekiranya tulisan saya ini menyinggung mana-mana pihak. Sama-sama kita hayatinya dan mencari KYH itu. Terima kasih.

    shearazi

    • *
    • Posts: 510
    • Kudambakan Redha Allah
      • View Profile
    Reply #31 13 September, 2011, 09:21:24 AM
  • Publish
  • subhanallah.. benarlah firman Allah dalam surah al Kautsar

    1-sesungguhnya kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak di dunia dan di akhirat

    di antara kebaikan yang banyak itu adalah zuriat ahlul bait yang sungguh ramai...

    samada ada salsilah dan tahu susur galur mahupun yang tak tahu...
    mereka semua memegang tanggungjawab yg berat... iaitu utk meneruskan dakwah yg dimulakan oleh baginda saw
    kita semua wajib mengasihi dan menyayangi mereka seperti yg telah diingatkan oleh baginda rasulullah saw

    http://id.wikipedia.org/wiki/Ahlul_Bait

    Moga kita berkongsi ilmu di sini kerana Allah SWT

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #32 13 September, 2011, 09:23:47 AM
  • Publish
  • yer ke, ada dalil sunnah ke

    atau hanya tafsiran manusia selepas 300 tahun kemudiannya satelah wafatnya rasulullah?

    subhanllah

    shearazi

    • *
    • Posts: 510
    • Kudambakan Redha Allah
      • View Profile
    Reply #33 13 September, 2011, 09:26:36 AM
  • Publish
  • yer ke, ada dalil sunnah ke

    atau hanya tafsiran manusia selepas 300 tahun kemudiannya satelah wafatnya rasulullah?

    subhanllah

    apa yang 'yer ke' tu?...

    kyh-darussalam

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #34 13 September, 2011, 11:35:05 PM
  • Publish
  • Salam..
    Bila perang meletus, huru hara dan kacau bilau berlaku... manusia akan mencari satu daerah yang aman sentosa dan selamat untuk di diami....... nama lain bagi negeri atau daerah yang aman sentosa/sejahtera ialah : DARUSSALAM.... jadi dimanakah negeri Darussalam itu??? Negeri yang ada sebutan Darussalam dimasa yang lalu bermula di Madinah Darussalam ... selepas itu di Samudera/Acheh Darussalam.... selepas itu di Patani Darussalam....selepas itu di Brunei Darussalam... dan dimanakah agaknya negeri Darussalam terakhir yang menjanjikan aman sejahtera ??? sama – sama kita berdoa semoga Allah swt melindungi kita semua dibumi Semenanjung Emas ini.... berhati-hatilah dengan mata-mata Israel dari negara singa yang sedang memantau “Negeri Darussalam sebenar" yang akan bangkit. Berhati-hati dan waspadalah dengan musuh dalam selimut dan talibarut musuh.... mungkin mereka sedang mengutip rahsia pertahanan negara... mereka boleh masuk sistem apa saja dan boleh jadi siapa saja ... semoga Negeri Darussalam Terakhir akan selamat dan rakyatnya akan aman sejahtera dibawah panji-panji pemerintahan akhir zaman.

    kyh-darussalam

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #35 14 September, 2011, 12:09:12 AM
  • Publish
  • yer ke, ada dalil sunnah ke

    atau hanya tafsiran manusia selepas 300 tahun kemudiannya satelah wafatnya rasulullah?

    subhanllah

    hanya waris sebenar sahaja yg mengetahui :) carilah maksud tersirat yang ada di batu bersurat di terengganu (terengganu juga pernah menggunakan darussalam sbelum ini sebelum menukarnya kepada daruliman) ..kata orang2 tua,ada 6 lagi batu bersurat seperti itu d nusantara ini. ia semua akan muncul juga suatu hari nanti dengan izin-Nya.

    mertang

    • *
    • Posts: 78
      • View Profile
    Reply #36 14 September, 2011, 12:31:45 AM
  • Publish
  •  :) :syukur: :msya: :ins: Sabarlah kerana Allah swt akan bangkitkan Dar Es Salaam...jangan ragu...Allah dengar segala rintihan ummah yang tertindas selama ini. Perpaduan negara-negara Islam sememangnya pasti dengan izinNyaba. Kita tidak boleh merasa hampa sebab Allah melarang insan berputus asa. :aamiin: :jaz: :ws:

    mertang

    • *
    • Posts: 78
      • View Profile
    Reply #37 14 September, 2011, 01:00:10 AM
  • Publish
  •  :) :syukur: Salaam mesra...
    Kepimpinan
    Mengikut definisi kamus Oxford pemimpin dikatakan sebagai seseorang yang mengetuai sesebuah kumpulan, pertubuhan atau negara.
    Ciri-ciri Pemimpin
    Skil komunikasi yang baik
    Pemimpin adalah seorang yang baik pengucapan dan tuturkata. Maksudnya di sini mereka tidak akan menimbulkan keraguan dalam menterjemahkan apa yang mereka katakan. Jelas matlamat.  Proses komunikasi takkan lengkap sehinggalah audien mendengar dan memahami mesej yang dibicarakan.
    Keberanian...rehat sebentar ya...
     :msya: :ins: :jaz: :aamiin:

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #38 14 September, 2011, 04:57:24 AM
  • Publish
  • yer ke, ada dalil sunnah ke

    atau hanya tafsiran manusia selepas 300 tahun kemudiannya satelah wafatnya rasulullah?

    subhanllah

    hanya waris sebenar sahaja yg mengetahui :) carilah maksud tersirat yang ada di batu bersurat di terengganu (terengganu juga pernah menggunakan darussalam sbelum ini sebelum menukarnya kepada daruliman) ..kata orang2 tua,ada 6 lagi batu bersurat seperti itu d nusantara ini. ia semua akan muncul juga suatu hari nanti dengan izin-Nya.

    thread ni, salasilah raja berunai

    tak mahu SESAT, tetaplah Al Quran dan sunnah

    batu dah hilang, surat terukir, batu terhakis, semuga tidaklah di perdaya oleh syaitan

    al Quran, terpelihara, inshallah

    semuga al Quran memberikan pelajaran , hanya dapat memahaminya, jiwa yang suci

    inshallah

    kyh-darussalam

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #39 14 September, 2011, 08:53:13 PM
  • Publish
  • segala apa yang ditinggalkan Rasulullah utk kita haruslah diamalkan..iman di dada jangan sesekali pernah luntur..bukan saya minta semua orang untuk percaya :) .semua yang berlaku adalah ketentuanNya juga..KYH ada di mana2..mungkin tanpa kita sedari, jiran kita adalah KYH itu..kita mesti tahu KYH itu membawa Daulah Allah SWT. oleh sebab itu, adalah baiknya kita terus menerus menjaga hubungan kita semua saudara sesama islam..jangan pernah memutuskan silaturahim . kita sedia maklum yg kita berada di akhir zaman..dan tanda2nya sudah ada..wallahualam.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    1 Replies
    14176 Views
    Last post 27 June, 2009, 10:43:11 AM
    by Daeng Acan
    0 Replies
    7376 Views
    Last post 06 January, 2009, 11:25:06 AM
    by Raja Adley Paris
    25 Replies
    9662 Views
    Last post 20 November, 2012, 10:23:02 PM
    by nanahachi