Mencari salasilah keturunan Raja Brunei

*

Author Topic: Mencari salasilah keturunan Raja Brunei  (Read 22326 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Ummi Munaliza

  • *
  • Posts: 14487
  • Anniversary Ke 30
    • View Profile
01 September, 2009, 07:10:11 AM
  • Publish



  • Mohon bantuan halaqian mendapatkan maklumat dan salasilah keturunan Raja Brunei...

    Boleh tak kawan-kawan tolong saya...saya nak sangat tahu salasilah keturunan Raja Brunei..Kalau ada sesapa yang tahu bleh la terangkan sedikit...
    Bukan apa saya hanya mencari asal usul keturunan keluarga saya...khabarnya kami keturunan Sultan Ali Omar II...tapi tak pasti...
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #1 01 September, 2009, 10:45:06 AM
  • Publish
  • salam...

    keturunan brunei nie ramai...dan kita ketahui bagi raja2 mereka kebanyakkannya ..
    berkahwin lebih dari satu..
    begitu juga dengan sahsilah raja atau sultan brunei..

    jadi begitu jualah dengan keturunan2nya...
    tetapi yang pasti ramai juga yang mengaku dari sahsilahnya...
    tetapi tidak di nafikan keturunannya memang ramai...

    di malaysia juga tidak ketinggalan..
    ramai yang dari keturunan sultan brunei..
    tetapi ada yang bau2 bacang atau sebagainya...

    dan di ketahui juga tanah berunei itu di buka oleh wali allah..
    dimana tongkatnya di pacakkan di muka bumi brunei...
    maka terpancarlah minyak darinya...sehingga kini...
    dan dari perbincangan ahli tasauf...
    bahawa minyak di negara brunei juga sedang menghadapi kehabisa...
    itulah yang dibimbangi oleh kerajaannya..

    dan kerajaan brunei juga di akhir zaman akan bertukar tangan dengan..
    keturunan yang sebenar2nya...dimana ianya telah di hapuskan dalam sahsilah..
    atau kalender keturunannya...
    maka yang demikian...
    kita tunggu dan lihat adakah ianya akan berlaku...
    di hadapan mata kita atau sebaliknya...

    diketahui juga sultan2 brunei dahulu sehingga dato kepada sultan brunei
    sekarang adalah mereka yang di mempunyai ilmu agama yang tinggi..
    dan mereka juga di kalangan wali2 allah...
    dan mereka juga adalah dari sahsilah rasulullah...

    mereka ini juga ada hubung kait dengan wali songo...

    sekian buat masa ini...
    mungkin ada yang tersilap...mohon ampun dan maaf...
    TuhAN cInTa aGuNg..

    nurelly

    • *
    • Posts: 63
      • View Profile
    Reply #2 01 September, 2009, 10:55:59 PM
  • Publish



  • Mohon bantuan halaqian mendapatkan maklumat dan salasilah keturunan Raja Brunei...

    Boleh tak kawan-kawan tolong saya...saya nak sangat tahu salasilah keturunan Raja Brunei..Kalau ada sesapa yang tahu bleh la terangkan sedikit...
    Bukan apa saya hanya mencari asal usul keturunan keluarga saya...khabarnya kami keturunan Sultan Ali Omar II...tapi tak pasti...

    terima kasih ummi...
     :jaz:

    nurelly

    • *
    • Posts: 63
      • View Profile
    Reply #3 01 September, 2009, 10:58:16 PM
  • Publish
  • salam...

    keturunan brunei nie ramai...dan kita ketahui bagi raja2 mereka kebanyakkannya ..
    berkahwin lebih dari satu..
    begitu juga dengan sahsilah raja atau sultan brunei..

    jadi begitu jualah dengan keturunan2nya...
    tetapi yang pasti ramai juga yang mengaku dari sahsilahnya...
    tetapi tidak di nafikan keturunannya memang ramai...

    di malaysia juga tidak ketinggalan..
    ramai yang dari keturunan sultan brunei..
    tetapi ada yang bau2 bacang atau sebagainya...

    dan di ketahui juga tanah berunei itu di buka oleh wali allah..
    dimana tongkatnya di pacakkan di muka bumi brunei...
    maka terpancarlah minyak darinya...sehingga kini...
    dan dari perbincangan ahli tasauf...
    bahawa minyak di negara brunei juga sedang menghadapi kehabisa...
    itulah yang dibimbangi oleh kerajaannya..

    dan kerajaan brunei juga di akhir zaman akan bertukar tangan dengan..
    keturunan yang sebenar2nya...dimana ianya telah di hapuskan dalam sahsilah..
    atau kalender keturunannya...
    maka yang demikian...
    kita tunggu dan lihat adakah ianya akan berlaku...
    di hadapan mata kita atau sebaliknya...

    diketahui juga sultan2 brunei dahulu sehingga dato kepada sultan brunei
    sekarang adalah mereka yang di mempunyai ilmu agama yang tinggi..
    dan mereka juga di kalangan wali2 allah...
    dan mereka juga adalah dari sahsilah rasulullah...

    mereka ini juga ada hubung kait dengan wali songo...

    sekian buat masa ini...
    mungkin ada yang tersilap...mohon ampun dan maaf...

    mm...nur dengar2 pon macam tu...tapi nak yang lebih detaiol lagi tentang kturunan tu...sb dah cari dalam web nya byak fakta disembunyikan...apa pon jaza kallah hu khairan kasi ra....

    MANT

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #4 28 September, 2009, 02:30:07 AM
  • Publish



  • Mohon bantuan halaqian mendapatkan maklumat dan salasilah keturunan Raja Brunei...

    Boleh tak kawan-kawan tolong saya...saya nak sangat tahu salasilah keturunan Raja Brunei..Kalau ada sesapa yang tahu bleh la terangkan sedikit...
    Bukan apa saya hanya mencari asal usul keturunan keluarga saya...khabarnya kami keturunan Sultan Ali Omar II...tapi tak pasti...

    Asalam...

    Kalau ikut salasiah... nama sebenar adalah Sultan Omar Ali Saifuddin II (Anak kepada Raja Isteri Noralam dgn Sultan Muhammad Jamalul Alam I)

    Awak dan saya bermula dari satu salasilah iaitu dari Sultan Husin Kamaluddin kepada Sultan Omar Ali Saifuddin I dgn Raja Isteri Pg Anak Puteri.

    Kalau nak semak dgn saya salasilah keluarga anda... sudi sudikanlah emailkan kepada saya. Mana tahu moga moga kita menyambung kembali siratulrahim yang terputus.

    Wsalam

    AKHIE ZAHIED

    • *
    • Posts: 17
      • View Profile
    Reply #5 20 February, 2010, 07:26:28 PM
  • Publish
  • erm.. ooo...
    « Last Edit: 27 March, 2010, 06:55:32 PM by AKHIE ZAHIED »

    cintailahi

    • *
    • Posts: 4
    • Hidup dan suburkan hatiku dengan sinar cinta-Mu...
      • View Profile
    Reply #6 22 March, 2010, 01:12:54 PM
  • Publish
  • salam...sy baru jer abis bc buku bertajuk "AHLUL -BAIT RASULULLAH SAW DAN KESULTANAN MELAYU"..
     kesultanan Brunei berasal dr wali2 allah sepertimana yg diperkatakan dan ade hubungkait dengan ahlul-bait rasullullah saw...wallahua'alam
    dan dlm buku ni ade jugak tertulis nama Sultan Ali Omar 11...sukar nk dijelaskan disini coz pnjg lebar sgt susur galurnyer

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #7 22 March, 2010, 03:29:00 PM
  • Publish
  • memang banyak keturunan dari sultan brunei nie...dan terlalu banyak pula fakta yang di sembunyikan...
    tetapi yang pasti mereka dari keturunan ahlul-bait...dan mereka2 ini juga dari kalangan wali2 allah...
    dan atas banyak sebab juga allah sembunyikan keturunan2 ini...dan dikatakan bahawa wali2 allah dari awalnya sehingga ke.
    keturunan iaitu datuk kepada sultan brunei sekarang adalah wali allah...dan sahsilanya...
    yang berhijrah...ke merata2 pula diakhirnya akan memerintah brunei itu sendiri di bawah...
    panji2 islam..yang haq....
    dan keturunannya insyaallah di kalangan orang soleh...dan
    di pelihara...oleh allah

    halawah

    • *
    • Posts: 2589
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #8 22 March, 2010, 03:33:57 PM
  • Publish
  • Pari sajalah jadi warga istana Brunei baru tau Islam tegak atau hm..
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #9 22 March, 2010, 03:34:24 PM
  • Publish
  • seluruh dunia islam akan tertengak..
    tetapi di zaman itu...yang berhak sahaja yang layak memerintah...

    halawah

    • *
    • Posts: 2589
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #10 22 March, 2010, 03:34:52 PM
  • Publish
  • Sape ya gerangan TUAN HAMBA

    halawah

    • *
    • Posts: 2589
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #11 22 March, 2010, 03:36:45 PM
  • Publish
  • Hamba lagi tak tau sbb bukan keturunan darah di Raja pon..tapi ikan sepet..mak eloi2 ikan gelama alahai2

    mujahidahmuda

    • *
    • Posts: 238
      • View Profile
    Reply #12 22 March, 2010, 03:39:30 PM
  • Publish
  • kalau benar sultan brunei ada kaitan dengan wali songo, hamba nak juga tahu.. tersangalah ingin tahu, wali yang mana? keberapa? manalah tahu kalau bersaudar.
    Sekadar Menterjemah Apa Yang Tersirat Di Minda

    halawah

    • *
    • Posts: 2589
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #13 22 March, 2010, 03:41:12 PM
  • Publish
  • Alahai perli2 ni tak tak pakai kopiah tapi tutup muka saja ah!!!

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #14 22 March, 2010, 03:41:53 PM
  • Publish
  • bila terjadinya kegemilangan kali-2 maka disitulah yg haq akan terserlah....

    halawah

    • *
    • Posts: 2589
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #15 22 March, 2010, 03:42:55 PM
  • Publish
  • bila terjadinya kegemilangan kali-2 maka disitulah yg haq akan terserlah....
    SUBHANALLAH...WALHAMDULILLAH ...ALLAHU AKBAR hanya otu laungan yg CEMERLANG

    AKHIE ZAHIED

    • *
    • Posts: 17
      • View Profile
    Reply #16 27 March, 2010, 06:57:44 PM
  • Publish
  • saya pun zuriyat sultan2 brunei.. dari keturunan pengiran muda hashim yang dikatakan menjadi wakil sultan di tanah tulen inanam, sabah.. n anak keturunannya dah merata2 n berkembang biak di sabah ini dan juga di lawas, sarawak... x pernah pun kami didedahkan secara detail bahawa kami keturunan sultan2 brunei ni ahlul bayt.. x penting rasanya.. yg penting taqwa dan mahabbah...

    mun banar apa yang dipadahkan kanjeng yang pemerintahan brunei akan bertukar tangan, biskami lah yang akan sasau.. hahhaa. dari manakan jua saudara kanjeng dapat tau pasal ramalan ani?? aduh deh.. mun miyatu, terpaksa lah kadiaku mengunjar sapa kan jua yang akan jadi sultan brunei atu.. :senyum:.. maaf.. gurau-gurau dalam bahasa melayu brunei jap..

    salam hormat..
    « Last Edit: 27 March, 2010, 07:01:20 PM by AKHIE ZAHIED »

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #17 27 March, 2010, 08:44:43 PM
  • Publish
  • :senyum:....kena belajar nujum pak belalang...
    kalau diakhir zaman nanti mereka yang memerintah hanya akan di didik bukan secara..
    zahir tetapim secara rohaniah....
    sama2 kita tunggu dan lihat...
    siapakah yang akan allah jadikan pemerintah di akhirb zaman nanti...

    AKHIE ZAHIED

    • *
    • Posts: 17
      • View Profile
    Reply #18 29 March, 2010, 07:40:35 PM
  • Publish
  • leh caya ke ramalan ni tuan kanjeng?? :senyum:... cuba tenung ana jap.. ke ana yang akan jadi sultan brunei tu nnti? :ketawa:.. sebab keluarga ana juga salah satu keluarga yang 'hilang' dalam draf keturunan tu.. :senyum:

    ariffuddin

    • *
    • Posts: 249
      • View Profile
    Reply #19 19 April, 2010, 11:51:53 AM
  • Publish
  • info yg saya dapat...
    seluruh negeri-negeri melayu yg ada di nusantara nanti akan menyatu di bawah kekuasaan ahlu bait dari nasab yg sama.
    dan mereka ini akan bergabung dgn kepimpinan ahlu bait di sebelah timur tengah...juga dari jurai nasab yang sama.

    jurai nasab yang sama ini akan melalui tapisan demi tapisan.
    pilihan atas pilihan.
    saringan yang sangat ketat dan halus.

    adakah nasab dari jurai sayidina al-hassan??
    atau...sayidina al-hussein??
    atau gandingan kedua-duanya???

    saya sendiri dimaklumi sebagai ahlu bait...tapi masih tidak ketahuan bagaimana terjadi.
    riak-riaknya...dari sebelah bumi padang sumatera. pagar ruyung!
    kemudian..maklumat sahih yg sampai ke tangan...
    berkait dgn sejarah kota palembang (kampung raja) di setiu terengganu.
    disinilah nenek dan arwah ayah saya dilahirkan.
     

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    1 Replies
    13793 Views
    Last post 27 June, 2009, 10:43:11 AM
    by Daeng Acan
    0 Replies
    7246 Views
    Last post 06 January, 2009, 11:25:06 AM
    by Raja Adley Paris
    25 Replies
    9352 Views
    Last post 20 November, 2012, 10:23:02 PM
    by nanahachi