Mengapa Wanita Sukar Hamil

*

Author Topic: Mengapa Wanita Sukar Hamil  (Read 18149 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Talib Ali

  • *
  • Posts: 6
  • Ikthihar Itu Ada Rahmat
    • View Profile
30 August, 2009, 06:11:07 PM
  • Publish
  •  :)

    Tahukah sahabat sekalian apa kah punca seorang wanita itu sukar hamil??

    Lazimnya,bila wanita berkahwin semua akan tertanya-tanya setelah beberapa bulan mengapa dan kenapa tidak hamil lagi. Maka timbullah pelbagai cerita,pandangan serta kritikan yang negatif yang merencatkan perjalanan sesebuah rumah tangga.

    Malah mungkin ada suami yang mula bosan serta mencari jalan lain untuk mendapatkan cahayamata.Maka timbullah isu kahwin dua.Pekara ini mungkin menakutkan bagi isteri yang bermasalah untuk hamil.mungkin juga sudah kering airmata memikirkan nasib dan keadaan diri. Adakah anda sedar bahawa anda juga boleh hamil jika anda mengetahui punca kekurangan dalam diri anda.

    Kemandulan wanita berpunca dari ketidak seimbangan hormon dalam badan. Ia terhakis dengan gaya hidup,pemakanan serta pengunaan bahan kosmetik kecantikan yang mempunyai pelbagai bahan kimia yang mematikan sel endoktrin hormon.

    Dalam penyiasatan kes kemandulan,60% tumpuan diberikan kepada pihak isteri, Punca kemandulan boleh dikesan dengan beberapa punca antaranya:
    1) Kemandulan disebabkan penyakit dalam faraj
    2) Penyakit dalam rahim
    3) Penyakit dalam saluran tiub falopio dan kegagalan ovulasi (pengeluaran benih).

    Daripada punca kemandulan diatas , 99% mengalami masalah kegagalan ovulasi iaitu pengeluaran benih(ovum).

    Tahukah anda bahawa pengeluaran ovum dari kilang ovari adalah sangat penting bagi seorang wanita kerana ia akan mengukur tahap kesuburan wanita tersebut.

    Tiap-tiap wanita dikurniakan tuhan dengan 2 kilang ovari ketika lahir ovari-ovari tersebut mempunyai 400,000 promodial dolikal iaitu sel-sel yang bakal menjadi ovum. Tetapi dalam hayat seorang wanita hanya 400 sel berjaya menjadi telur (ovum) dan yang lain akan musnah.Biasanya hanya satu telur dikeluarkan dalam satu pusingan haid dan ia dikeluarkan pada hari ke 14 setiap kali haid.

    Proses pencantuman antara benih lelaki dan wanita (ovum) mungkin berhasil jika persetubuhan dilakukan ketika waktu subur iaitu ketika ovum terhasil. Jika ia terjadi maka  kehamilan akan berlaku.Tetapi jika ovum tidak terhasil maka peluang untuk hamil langsung tiada.

    Sedarkah anda, anda juga mungkin berdepan dengan masalah Polycystic Ovari?

    InsyaAllah semua ada penawarnya.. yang penting kita berikhtihar..InsyaAllah

    Ikthihar Itu Ada Rahmat
    http://www.hormonlife.com

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1663
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #1 30 August, 2009, 10:16:45 PM
  • Publish
  • itu cerita sains

    bagaimana kepercayaan anda kepada Allah

    dalam kehidupan manusia dan jin, ada bersama Iblis syaitan yang bekeerja memperdayakan manusia. Dapatkah sains melihat mereka, sementara Quran di wahyukan, Allah menyatakan, syaitan itu musuh kamu yang nyata, lalu bagaimanakah nyata itu

    nyatalah bila di sesatkan, akan kehidupan itu banyak yang pelik. itu ini terganggu, sakit kepala tak menentu, tidur susah dan sebagainya. nafsu amarah cepat baran, dengki khianat, prasangka buruk, dll

    Jika kalian ada menghadapi masalah susah hamil, dah lama menikah, lum ada anak, bolehlah jika mahu, datang jumpa kami, senang bagi kami yg tahu , tapi susah bagi mereka yang hanya berprasangka, Ingatlah Allahlah sumber segala ciptaan yg ada di hadapan kita.

    raudhahzahra

    • *
    • Posts: 26
      • View Profile
    Reply #2 30 August, 2009, 10:27:09 PM
  • Publish
  • salam...
    erm, mungkin kita blh ambil kedua-dua pendapat diatas.. secara saintifiknya, mgikut saudara Talib ali manakala
    secara rohaniahnye, seperti saudara dol_bendol diatas..

    pada pendapat sy, mungkin jika hubungan kita dengan Allah atau masalah dengan Allah, kita akan didatangkan dugaan dari
    Allah dengan penyakit2 saintifik seperti yg dinyatakan diatas..satu kemungkinan juga kan?

    apa pn, terima kasih diatas semua maklumat..sangat berinformasi dan menambah pengetahuan...=)



    Talib Ali

    • *
    • Posts: 6
    • Ikthihar Itu Ada Rahmat
      • View Profile
    Reply #3 31 August, 2009, 12:24:26 PM
  • Publish
  • salam...
    erm, mungkin kita blh ambil kedua-dua pendapat diatas.. secara saintifiknya, mgikut saudara Talib ali manakala
    secara rohaniahnye, seperti saudara dol_bendol diatas..

    pada pendapat sy, mungkin jika hubungan kita dengan Allah atau masalah dengan Allah, kita akan didatangkan dugaan dari
    Allah dengan penyakit2 saintifik seperti yg dinyatakan diatas..satu kemungkinan juga kan?

    apa pn, terima kasih diatas semua maklumat..sangat berinformasi dan menambah pengetahuan...=)



    Tiada daya kekuatan hanya lah Allah SWT...
    Segalanya hak mutlak Allah.. tapi ingat kita ada 2 takdir yang akan di berikan pada kita yakni
    Takdir Tajrid & Takdir Ikhtihar

    So apa yang post ialah berkaitan takdir ikhtihar..dimana kita harus berusaha untuk mendapatkannya.
    Semoga ianya bermanfaat kepada kita dalam mendambakan kurniakannya.. InsyaAllah

    rozahan77

    • *
    • Posts: 21
    • Setiap Penyakit Ada Ubatnya Kecuali MATI........
      • View Profile
    Reply #4 13 September, 2009, 03:05:52 PM
  • Publish
  •  :)
    Hubungi la saya jika saudari @ puan-puan menghadapi
    masalah macam ni,insyaallah saya akan bantu pulihkan
    tiada bayaran dikenakan,cuma sedekah seiklas hati sahaja
    kita merancang,Allah yg menentukan

    wmr5439

    • *
    • Posts: 27
      • View Profile
    Reply #5 09 July, 2010, 01:35:43 AM
  • Publish
  • :)
    berita gembira untuk mereka yang sukar untuk hamil ...

    jom Kenal pasti Segala  Punca Ketidaksuburan  anda dan atasinya dengan Strategi Mudah Untuk Dapat Zuriat
    dan sudah semestinya disertai dengan doa dan tawakkal...
    maklumat lanjut sila ke :- http://bit.ly/rahsiamudahHamil

    dan dapatkan repot percuma kaedah percuma mengesan kehamilan

    * jika posting ini tidak sesuai saya harap maaf dan harap mod boleh ubah kebahagian lain ..terima kasi

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #6 09 July, 2010, 08:43:42 AM
  • Publish
  • Ketidak suburan. tidak bermakna ia Nya mandul..
    yakini ALLAH segala usaha akan di permudahkan.
    Uncle Dol leh urusan kan bagi kamu yg susah nak mendapatkan zuriat.

    ada sejenis buah di mekah tak silap namaNya buah Adam Hawa..walaupun di luar kulit keras, hitam akan tetapi di dalamNya putih sesuciNya.
    kalau ada sesiapa pergi Umrah kirimkan pada mereka.

    Yakini ALLAH apa jua usaha.
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    abangtuah

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #7 20 June, 2012, 12:20:52 PM
  • Publish
  • Layari http://sethamil.com/hop.php?ref=akunakhamil
    InsyaAllah membantu anda

    abangtuah

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #8 20 June, 2012, 12:23:56 PM
  • Publish
  • InsyaAllah sila layari http://sethamil.com/hop.php?ref=akunakhamil
    Di laman web ini ada menerangkan mengapa wanita lambat hamil
    Alhamdulillah pasti hamil dan bukan ubat yang memberi penawar tetapi Allah.

    Fakir Billah

    • *
    • Posts: 911
      • View Profile
    Reply #9 20 June, 2012, 01:20:14 PM
  • Publish
  • Jika faktor fizikal yang teruk tak dapatlah dinyatakan untuk hamil.

    Jika normal tak dapat juga anak, cuba buat macam nih, tak rugi mencuba:-

    1. Pihak isteri memakan telur burung puyuh 3 -5 biji sehari bercampur madu, Bukan rebus yer, pecahkan telur dan masukkan madu sesudu dua.
    2. Pihak Lelaki memakan telur ayam kampung 2 biji sehari bercampur madu. Bukan rebus yer, pecahkan telur dan masukkan madu sesudu dua.

    Ini hanyalah Petua, dari segi Sains, faktor kromosom dan gamet mesti dicaskan kepada Embrio segar.  Faktor ionik Embrio inilah terhasil dengan memakan telur mentah berserta madu, tugas madu menpercepatkan proses dinihaba di dalam pembuluh darab.

    Untuk keterangan jika kurang faham sila ke talian 019 555 9551.

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1036
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Reply #10 20 June, 2012, 02:38:14 PM
  • Publish
  • kalau sesiapa yang ade sengugut teruk tu awal2 la rawat ye..jangan sampai semakain melarat lagi2 di alam perkahwinan..

    kerana ni salah satu punce masalah ni..bukan mandul tapi payah janin nak kukuh dalam rahim..

    ..jAdIkAn aKu mEncIntAi sEsuAtu yAng mEmbAwA kEpAdA kEcIntAanMU..
    ..salamesrakuntukmuselamanya..

    miszniena

    • *
    • Posts: 549
      • View Profile
    Reply #11 20 June, 2012, 02:57:58 PM
  • Publish
  • kalau sesiapa yang ade sengugut teruk tu awal2 la rawat ye..jangan sampai semakain melarat lagi2 di alam perkahwinan..

    kerana ni salah satu punce masalah ni..bukan mandul tapi payah janin nak kukuh dalam rahim..

    owh,ada efect ye.tak tau la pulak.kena rawat segera

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #12 20 June, 2012, 03:08:32 PM
  • Publish
  • kalau sesiapa yang ade sengugut teruk tu awal2 la rawat ye..jangan sampai semakain melarat lagi2 di alam perkahwinan..

    kerana ni salah satu punce masalah ni..bukan mandul tapi payah janin nak kukuh dalam rahim..

    owh,ada efect ye.tak tau la pulak.kena rawat segera
    Ya betul tu
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #13 10 July, 2012, 04:09:40 PM
  • Publish
  • mugaan ada hikmahNya..

    segalaNya mungkin kerana ALLAH maha mengetahui -


    pawie

    • *
    • Posts: 228
      • View Profile
    Reply #14 10 July, 2012, 04:23:45 PM
  • Publish
  • :senyum:  apa susah sangat nak fikir pasal sukar mengandung. Buat aje.......kalau buat dah tentu jadi. Kalau tak buat dah pasti tak jadi.

    Kalau allah izinkan jadi buat sekali dah jadi. Kalau dia tak izin buat 1000 kali tak jadi juga.

    Boleh cuba doa nabi yaakub meminta zuriat kepada allah dalam al quran.

    Benda benda ini tidak perlu berfikir sampai sakit kepala sebab urusun zuriat ini urusan allah. Kita hanya berusaha buat zuriat dan doa dan lain serah kepada allah. Allah tahu kepada siapa dia nak bagi. Sama ada dia nak bagi dalam rehda dia atau dalam kemurkaan dia.

    Sent from Samsung Galaxy Note @ Celcom Mobile

    deuteromalay

    • *
    • Posts: 282
      • View Profile
    Reply #15 10 July, 2012, 06:53:51 PM
  • Publish
  • Salaam....syok gak mencelah ni...pompuan yg kitaran haid sempurna tidak boleh dipersalahkan...tanya laki dia apa pasal mati benih?. wasSalaam.

    pawie

    • *
    • Posts: 228
      • View Profile
    Reply #16 10 July, 2012, 08:36:33 PM
  • Publish
  • :senyum:.....mati benih.......:senyum:. Banyak sebab ada yang boleh dikawal dan ada yang tidak boleh dikawal macam pokok juga ada benih yang jadi dan ada benih yang tak menjadi.

    Yang boleh dikawal dan dijaga adalah empunya badan itu sendiri. Kena amalkan cara hidup yang sihat.

    Yang tak boleh dikawal. Tanyalah siapa yang menjadikan benih itu.......dan kenapa ia mati.

    Sent from Samsung Galaxy Note @ Celcom Mobile

    Air Mata Kasih

    • *
    • Posts: 967
      • View Profile
    Reply #17 29 December, 2012, 11:23:38 AM
  • Publish
  • Dr Hamid Arshat

    Satu nasihat kepada kaum wanita, kalau nak subur dan dapat zuriat kahwin secepat munkin kerana tahap kesuburan tertinggi bagi wanita ialah umor antara 16 hingga 20 tahun. Sekarang semakin ramai kahwin lambat sebab program pengajian dan kerjaya serta lain2 faktor sosial. Peningkatan umor, stress dan pemakanan tak seimbang menyebabkan penurunan kesuburan wanita.

    Dan adakah anda pernah berfikir, sebabnya,  remaja yang dirogol atau berzina mudah hamil. Ini kerana tahap kesuburan yang tinggi ketika itu.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    85 Replies
    15423 Views
    Last post 16 March, 2012, 08:42:20 AM
    by cokodok08
    18 Replies
    35860 Views
    Last post 15 November, 2011, 11:16:00 AM
    by al_ahibbatu
    1 Replies
    581 Views
    Last post 03 October, 2013, 06:15:55 PM
    by al_ahibbatu