Jom belajar bahasa negeri...

Author Topic: Jom belajar bahasa negeri...  (Read 33029 times)

0 Halaqian and 3 Guests are viewing this topic.

29 August, 2009, 02:48:47 AM
Assalammualaikum W.B.T

Di ruangan kali ini saya ingin mengajak para halaqian semua berlajar memahami bahasa dari negeri-negeri yang berlainan.

Saya mulai dengan bahasa melayu sabah dahulu ye..selepas tu baru lah saya ajar pula bahasa dari suku kaum di sabah. Insya Allah.

siring ----> tepi
Contoh ayat:- ramai betul orang disiring jalan.
                     RAMAI BETUL ORANG DITEPI JALAN

ndak-----> Tidak
Contoh ayat:- saya ndak makan ayam.
                     SAYA TIDAK MAKAN AYAM

bubut-----> kejar
Contoh ayat: penat saya bubut tu ayam
                    PENAT SAYA KEJAR TU AYAM

sa/sia ------> saya
Contoh ayat: nama sa/sia ezane
                   NAMA SAYA ezane

kamurang-------> Mereka
Contoh ayat: kamurang ni kan tia puasa
                  MEREKA TIDAK PUASA

tia ----------> Tidak
Contoh ayat: tia sa tahan begini ni
                   TIDAK SAYA TAHAN DAH NI

bestkan..bestkan...nanti saya update lagi. Insya Allah.
http://www.mayezaneswardrobe.blogspot.com
-Berjuang Memanusiakan Manusia-

Reply #1 29 August, 2009, 01:54:51 PM
Pelajaran untuk hari ini ialah....

saya=yoku,yoho
kau=ika
dia=iyau/yau,isido,yauh
mak=ama
ayah=apa
nenek=odu
datuk=aki
nama=ngaran
siapa=isai


isai ngaran nu? = siapa nama kamu?

ngaran ku ezane = nama saya ezane

ih mantad nu mandak? = dimana asal kamu?

mantad ku ilo gia kk = asal saya dr kk

isai ngaran ama nu? = siapa nama bapa kamu?

ayam_jihad

  • *
  • mencari keredhaan Allah
    • View Profile
Reply #2 30 September, 2009, 02:53:50 AM
ana orang perak..tapi ana nak perkenalkan bahasa orang banjar boleh..heee..

1) lawang-pintu

2)lubi - menyeterika

3)lubian - seterika

4) suroi - sikat

5) tapas - basuh

6) kulaan - saudara
mencari kredhaan Ilahi

Reply #3 16 November, 2009, 03:01:12 AM
Assalamualaikum..
ana org klantan..:senyum:
just gtau yg biasa2 jer..
p lau ade halaqian yg tnya, InsyaAllah ana tlg..=)

ambo-saya(biasanya org tua yg gna @ antra tmn rpat)
kawe-lbih kurg dgn ambo
demo-awk(lmbut ckit drpd "mung")
mung-awk
datuk-che
nenek- mak(biasanya)

tu jer wt mse ni..lau ade yg nk tnya silakan..:senyum:

elzuddin

  • *
  • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
    • View Profile
Reply #4 16 November, 2009, 03:06:13 AM
ghetok-JAMBATN

ghetek- juga

ghumoh-RUMAH

amah- 50 SEN

sia- SERINGGIT

gomo- HMMMM...udah x ingt lama x duk kelate

gheti- pandai

kecek- cakap

begheh- beres/ok

p/s: oghe lain plk sambung



Reply #5 16 November, 2009, 03:23:34 AM
mari belajar bahasa perak daerah hulu perak,kroh
word of the day
         1)damuh -kotor
         2)tok-buang,campak
         3)getik-becak
         4)klik-balik.pulang
         5)lokek-marah
         6)payah-susah
         7)tak tu-tak tahu
 sealamat belajar bahasa daerah saya daaaaa....

Reply #6 16 November, 2009, 03:53:19 AM
haa..meh kita blajar loghat kedah,antaranya:

loqlaq-cuai

mai-mari

malaih-malas

depa-mereka

awat-kenapa

ketegaq-degil

selamat mencuba..hee~~
"keyakinanku..kepercayaanku..keikhlasanku..dan cintaku hanya milik Allah..peliharalah daku agar sentiasa menjadi hamba yang solehah.."

Reply #7 16 November, 2009, 09:30:03 PM
gomo-gaduh kot
p biasanya ia digunakan mcm ni..
"jange duk gomo gak"=jangan la bergaduh..
ase cmtu ler lbh kurg..ambo xtau nk trgkan..:senyum:

Reply #8 28 November, 2009, 01:14:29 AM
Loghat Kedah

PERKATAAN : ghonot
SEBUTAN : [gho.not]
MAKSUD : tundukkan badan ketika melalui dibawah sesuatu
AYAT : Hang kena hati-hati sikit ghonot bawah pokok tu, banyak dahan gheput.

PERKATAAN : ghupin
SEBUTAN : [ghu.pin]
MAKSUD : kulit kering dari luka
AYAT : Ghupin hang hari tu dah lega dah noo..

PERKATAAN :kecek
SEBUTAN : [ke.chek]
MAKSUD : pujuk
AYAT : Nak duit ? Nu, pi kecek pak hang...

PERKATAAN :selului
SEBUTAN : [se.lu.lui]
MAKSUD : kerap kali
AYAT : Selului sangat dah, aku bagi pinjam duit kat Non tuu...

PERKATAAN :meghelop
SEBUTAN : [me.ghe.lop]
MAKSUD : hampir malam
AYAT : Hampa ni main sampai tak tau nak beghenti, dah meghelop dah nih.. pi balik kaihh..

PERKATAAN :ghona-ghoni
SEBUTAN : [ gho.na]
MAKSUD : warna-warni
AYAT : Ambooii, cantiknya ghona-ghoni baju dia

PERKATAAN :ghayup
SEBUTAN : [gha.yup]
MAKSUD : lesap sekelip mata/ terlalu laju
AYAT : Ish, puak ni bawak mutu me ghayup nak mampuih.. kot!

PERKATAAN :ghosek
SEBUTAN : [gho.sek]
MAKSUD : selongkar
AYAT : Apa hang ni, dok ghosek laci meja aku ni..


PERKATAAN : nyulog
SEBUTAN : [nyu.log]
MAKSUD : jatuh tersembam/ dibelasah teruk
AYAT : Haa, ,baru dia ada akai, kena taboh sampai menyuloq.. kahag sangat!

PERKATAAN : bulog
SEBUTAN : [bu.log]
MAKSUD : lapar sangat
AYAT : Tak ke bulog aku nak makan masakan dia tu..

PERKATAAN : taboh
SEBUTAN : [ta.boh]
MAKSUD : pukul/ belasah
AYAT : Dengag kata hang kena taboh dek Mat Rosni semalam?

PERKATAAN : ghelah
SEBUTAN : [ghe.lah]
MAKSUD : terkoyak
AYAT : Alamak! Ghelah baju aku kalau Mat Habib pakai!?

PERKATAAN : ghunaih
SEBUTAN : [ghu.naih]
MAKSUD : cungkil/ kupil
AYAT : hai Jat! Hang dok ghunaih apa, tengok jaa dah laa..

PERKATAAN : geghek
SEBUTAN : [ge.ghek]
MAKSUD : basikal
AYAT : Setiap pagi Zainol kayuh gerek ke tempat gheja!

PERKATAAN : mod
SEBUTAN : [mot]
MAKSUD : bawak pembonceng/ penumpang
AYAT : Jat dok mod Nuri pi mana tuu...!? Sakan depa noo...

PERKATAAN : sakan
SEBUTAN : [sa.kan]
MAKSUD : hebat/ tak sangka
AYAT : Sakan jugak Jat ni.. dapat jugak dia si Nuri tu..!

PERKATAAN : sekeh
SEBUTAN : [se.keh]
MAKSUD : luku secara sipi
AYAT : Ish! Aku sekeh budak Sepol ni.. pat kali ajag tak gheti-gheti lagi.?!

PERKATAAN : seneghih
SEBUTAN : [se.ne.ghih]
MAKSUD : selisih
AYAT : Lah! Hang seneghih ngan aku kat K.L hari tu buat tak tau aja!


PERKATAAN : Meqhenin
MAKSUD : tegang/cekang- perut
AYAT : Chaq nampak meqhenin selepas dia makan nasik tambah yang dihidangkan kat rumah kenduri tadi

PERKATAAN : Cemuih -
MAKSUD : bosan-
AYAT : cik putih ngan vics dah cemuih nak dengaq pak chaq dok perayat(mencurah rasa) depa hari-hari

PERKATAAN : Menyoqhok -
MAKSUD : sarapan pagi-
AYAT : pagi tadi misai ngan mat bed dok usha nasik lemak bekalan aku tu sebab depa tak menyoqhok lagi

PERKATAAN : Menghenyeh -
MAKSUD :gatai menqhela-
AYAT : tak habih-habih chaq dok menqhenyeh kat cik putih tu

PERKATAAN : Ndoi -
MAKSUD : buaian-
AYAT : isteri chaq selalu marah kat dia pasai dia penyegan nak hayun ndoi anak dia

PERKATAAN : cheme -
MAKSUD : pree-
AYAT : ada team yang mendapat mata cheme pada satu pertandingan kelmarin

PERKATAAN : seneghih -
MAKSUD : berlaga sipi-sipi

PERKATAAN : beghetoh -
MAKSUD : berlaga,

PERKATAAN : pengkarq -
MAKSUD : jalan mengengkang sikit,
AYAT : "korie tu, tak padan ngan kaki pengkarq, ada hati nak main bola 7 sebelah"

PERKATAAN : mandom -
MAKSUD : lembab/slow,
AYAT : " awat yang mandom sangat ni... tak cukup tidoq kot semalam?"

PERKATAAN : pangkin -
MAKSUD : benda yang ada 4 kaki rendah sikit drp meja, selalunya diletakkan dibawah pokok sebagai tempat berehat atau megheloh"

PERKATAAN : cunggit -
AYAT : "misai, mai dok tengah sikit, satgi cunggit, hang tu dahlah badan macam gasi"

PERKATAAN : ayam piru -
MAKSUD : ayam belanda/turkey

PERKATAAN : pak/mak/anak menakan -
MAKSUD : pak/mak/anak saudara

PERKATAAN : ketorq -
MAKSUD : bekas isi bahan buangan yang selalunya diperbuat dari tin

PERKATAAN : Heliaq -
MAKSUD : sapu atau lap
AYAT: lepas makan jangan dok heliaq kat baju.

PERKATAAN : Kelepiaq -
MAKSUD : elakkan diri dari buat kerja.
AYAT : hang jangan dok kelepiaq kalau aku suruh pi kedai.

PERKATAAN : Melingkaq -
MAKSUD : maksud dia aku tak pasti tapi ayat dia...
AYAT : tuu dia tengok misai tidok melingkaq macam ulaq sawa.

PERKATAAN : Baloq liat -
MAKSUD : malas
AYAT : heee tengok budak misai tu,dah la tidoq melingkaq,baloq liat lak tu.

PERKATAAN : Ceghin - tegak

PERKATAAN : Kughuih Kelepiang -
MAKSUD : teramat kurus.
AYAT : korie tu dah la kughuih kelepiang ,rambut pulak ceghin macam bulu landak.

PERKATAAN : kawaq - pencuri

PERKATAAN : melewaq- merayau/melilau

PERKATAAN : teqhebe - lastik cth : kepala pengadil habih bdarah krn di teghebe oleh peyokong kedah yg tak puas ati...

PERKATAAN : cemerkap - tak cermat

PERKATAAN : megheben - mengarut

PERKATAAN : celuih - muat,padan


PERKATAAN : Hinggut -
MAKSUD : goyang
AYAT : "oleh kerana zickeys gayat kalau dok kat tempat tinggi.... maka dia pun hinggut pokok nyoq tersebut dengan harapan buah nyoq muda lughuh..."

PERKATAAN : meghenyut -
AYAT : (Korie tu tak padan ngan anak meghenyut dah, dok menghela lagi)

PERKATAAN : bincut -
MAKSUD : binjul
AYAT : "tu dia la... kan aku suruh tunduk, tak pasai-pasai kepala hang bincut dah teghantuk dengan alang tu"

PERKATAAN : pancat - pancit

PERKATAAN : segagan - sebaya

PERKATAAN : beghemba -
MAKSUD : bersaing-saing...
AYAT : "Kalau kayuh geghek tu jangan dok beghemba, nanti gheta belah kot belakang" mak aku pesan kat aku sambil menghulurkan bekal nasik lauk teloq goreng mata khebau berkuah toyu sebelum aku kesekolah pada pagi kelmaghin....

PERKATAAN : met ngot -
MAKSUD : lembab selembab-lembabnya....
AYAT : Awat la yang met ngot sangat ni..... depa dah tak sabaq dah nak ambik gambaq tuu....

PERKATAAN : Toyu - kicap

PERKATAAN : segan - malu dan malas(malaih)

PERKATAAN : beranda - serambi

PERKATAAN : mengoit -
MAKSUD : bergerak
AYAT : jangan dok mengoit.... satgi gambaq tak elok... kata ustad kat matbed...

PERKATAAN: sayop
MAKSUD : lewat
AYAT : hang dah la sayop...lepaih tuh dok berletiaq kat oghang lagi

PERKATAAN: semawa
MAKSUD : jemput
AYAT : hang makan tak semawa depa sama noh....

PERKATAAN: Tempik
MAKSUD : menjerit
AYAT : hang nak depa tempit nama hang kuat kuat ka....

PERKATAAN: Tambat
MAKSUD : ikat / mengikat
AYAT : hang nak depa tambat lembu tang mana

PERKATAAN: Tekoh2
MAKSUD : kadang - kdang
AYAT : tekoh2 ja depa mai sini pon....

PERKATAAN : Duit pecah
MAKSUD : duit syiling
AYAT : ‘Bagi mak pinjam duit pecah 4 kupang, nak bayar tol’

PERKATAAN : mengkala
MAKSUD : bila masa
AYAT : ‘mengkala aku bayaq kat hang’

PERKATAAN: kotkong
MAKSUD : naik belakang
AYAT : mai cik nak kotkong hang pi sana


PERKATAAN: kapok
MAKSUD : peluk / memeluk
AYAT : ishhh sat gi cheq kapok hang kut

PERKATAAN: gagau
MAKSUD : mencari
AYAT : hang dok gagau apa dalam semak tuh

PERKATAAN : kucai - kacau (orang dulu-dulu sebut kucai)

PERKATAAN : melugai - meloya

dba

  • *
  • its hard but everything going to be fine
    • View Profile
Reply #9 28 November, 2009, 01:40:25 AM
nih mesti anak jati Kedah

Reply #10 28 November, 2009, 01:43:42 AM
dba,hang share la loghat penang....

Reply #11 28 November, 2009, 07:36:48 AM
salam...
menarik pelbagai bahase ade...
ana suka dengar... ade bahasa Sabah,klte,kedah,perak,dll...
menarik...

lepas ni bahse apa lg...teruskan....
nak blajar bhsa klte & sabah...:senyum: sedap dengar...lembut bahasenya....

Reply #12 28 November, 2009, 07:52:47 AM
MARI BELAJAR BAHASA KELANTAN

Kali Arung - Sekaligus
Air Geh - Air Berkabonat
Jauh Sapok - Teramatlah Jauhnya
Panah Terik - Panas Yang Teramat Sangat
Comel Lote - Comel Yang Amat
Sejuk Ketta - Sejuk Yg Sangat?
Ite Lettung - Tersangatlah Hitamnya
Punoh Jahne - Rosak
Gura Bewok - Gurauan Yang Menyebabkn Pergaduhan
Taik Aye Muna - Tahi Ayam Yang Masih Hangat
Kona Lepe - Corner Lipat
Kelecak - Terpelanting
Nakuk Paik - Penakut Yang Amat Tinggi
Lonjong - Tinggi Sangat
Tinggi Nya - Yuk  Sama Macam Di Atas
Masing Pekkok  - Teramat Masin
Nipih Nayyang  - Sangat Nipis
Maknga - Cuai
Babei - Degil (Tak Tau Nak Eja Camne)
Jabir / Supek - Plastic Bag
Koghok - Tengkorak
Kehek - Muntahkan Semula
Puahsang - Boring
Meppeh - Tak Larat
Kepeh Blepeng - Sangat Kempis
Keghah kekong = keras yg teramat
Koho/selo = perlahan/slow
Kettuk heghek = kentut tarik
Blana kokna = banyak yang amat
Samah = 50 sen
Duo amah = singgit


 

Reply #13 28 November, 2009, 08:38:36 AM
'megholoh je krojenye... atenye miker makan hakap bebeno!'

Maksud: Tidur saja kerjanya, habis tu makan banyak tamak sangat!

:senyum:...bahasa perak..

Reply #14 06 December, 2009, 01:27:41 PM
ni antara bahasa negeri sembilan:

den=aku
ekau=kau
poie=pergi
bonar=benar/betul
ponggeh=panas/belengas
buek=buat
dapek=dapat

saya bukan anak jati n9 cume da menetap di n9 selama 23 tahun dah. sikit2 tu bolehla.

Reply #15 06 December, 2009, 01:55:26 PM
Sedap sungguh bunyi loghat kelate oleh cik Nur-fatihah tu... ade lagi???

ummi@uli@09

  • *
  • La Tahzan
    • View Profile
Reply #16 13 January, 2010, 04:22:52 PM
"Muhang ako diau" apa yek?...ada sapa2 leh jawab dr sabah ni....sorang kawan masa uni dulu bgtau..tp sampai sekarang x tahu mksudnya....

ummi@uli@09

  • *
  • La Tahzan
    • View Profile
Reply #17 13 January, 2010, 04:28:16 PM
ni maghi kito blajar sikit bahaso bonda saya.....
1.tebolah:cuai
2. gelenyar:miang
3. jangok:melaram/lawa
4. etek:juga            contoh:"aku nak etek" : aku nk juga
5. gdeber: samseng
6. ghano:mcmana
7. Loghat: nak cepat
8. Prambat: kena halau
9. Gocoh:bertumbuk
10.Koya : khayal (biasanya refer kepada org yg perasan)
selamat berkongsi....

maharcinta5740

  • *
  • Aku Hamba Allah...
    • View Profile
Reply #18 13 January, 2010, 06:42:49 PM
:senyum:...rasa tergelak la plak bila sebut loghat negeri kedah ni....walaupun negeri sendiri...=) :senyum:, lawak sungguh =)
bahasa jiwa bangsa =)
"aku mencintaimu kerna agama yang ada pada dirimu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, maka hilanglah cintaku padamu.."
(Imam Nawawi)  baguss

Wanita yang bijaksana mampu mengubah sahara yang gersang
menjadi taman yang menghijau.. ceria* ceria* ceria*

imamah84

  • *
  • sy rela dan sy redha biarpun mujahadah itu perit
    • View Profile
Reply #19 13 January, 2010, 09:37:28 PM
loghat kelate

dede/tok pok=tiga suku
sengoti=sungguh
nipih siyek=sangat nipis (biasa digunakan untuk pakaian)
hite legge=hitam legam
basoh jeghuk=basah
busuk bangga=busuk sangat2
masin ppeghak=masin sesangat
mase ppeghik=masam sesangat
manih letting=manis sesangat

..indahnya dunia tuhan, Indah lagi syurgaNya akan datang..http://www.intelekniaga.com.my/amamah_rt

divider3
halaqahforum4