Jom belajar bahasa negeri...

Author Topic: Jom belajar bahasa negeri...  (Read 16696 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

ezane

  • *
  • Posts: 177
    • View Profile
29 August, 2009, 02:48:47 AM
  • Publish Di FB
  • Assalammualaikum W.B.T

    Di ruangan kali ini saya ingin mengajak para halaqian semua berlajar memahami bahasa dari negeri-negeri yang berlainan.

    Saya mulai dengan bahasa melayu sabah dahulu ye..selepas tu baru lah saya ajar pula bahasa dari suku kaum di sabah. Insya Allah.

    siring ----> tepi
    Contoh ayat:- ramai betul orang disiring jalan.
                         RAMAI BETUL ORANG DITEPI JALAN

    ndak-----> Tidak
    Contoh ayat:- saya ndak makan ayam.
                         SAYA TIDAK MAKAN AYAM

    bubut-----> kejar
    Contoh ayat: penat saya bubut tu ayam
                        PENAT SAYA KEJAR TU AYAM

    sa/sia ------> saya
    Contoh ayat: nama sa/sia ezane
                       NAMA SAYA ezane

    kamurang-------> Mereka
    Contoh ayat: kamurang ni kan tia puasa
                      MEREKA TIDAK PUASA

    tia ----------> Tidak
    Contoh ayat: tia sa tahan begini ni
                       TIDAK SAYA TAHAN DAH NI

    bestkan..bestkan...nanti saya update lagi. Insya Allah.
    « Last Edit: 29 August, 2009, 02:51:32 AM by ezane »
    http://www.mayezaneswardrobe.blogspot.com
    -Berjuang Memanusiakan Manusia-

    ezane

    • *
    • Posts: 177
      • View Profile
    Jawab #1 29 August, 2009, 01:54:51 PM
  • Publish Di FB
  • Pelajaran untuk hari ini ialah....

    saya=yoku,yoho
    kau=ika
    dia=iyau/yau,isido,yauh
    mak=ama
    ayah=apa
    nenek=odu
    datuk=aki
    nama=ngaran
    siapa=isai


    isai ngaran nu? = siapa nama kamu?

    ngaran ku ezane = nama saya ezane

    ih mantad nu mandak? = dimana asal kamu?

    mantad ku ilo gia kk = asal saya dr kk

    isai ngaran ama nu? = siapa nama bapa kamu?

    ayam_jihad

    • *
    • Posts: 214
    • mencari keredhaan Allah
      • View Profile
    Jawab #2 30 September, 2009, 02:53:50 AM
  • Publish Di FB
  • ana orang perak..tapi ana nak perkenalkan bahasa orang banjar boleh..heee..

    1) lawang-pintu

    2)lubi - menyeterika

    3)lubian - seterika

    4) suroi - sikat

    5) tapas - basuh

    6) kulaan - saudara
    mencari kredhaan Ilahi

    elyas

    • *
    • Posts: 140
      • View Profile
    Jawab #3 16 November, 2009, 03:01:12 AM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum..
    ana org klantan..:senyum:
    just gtau yg biasa2 jer..
    p lau ade halaqian yg tnya, InsyaAllah ana tlg..=)

    ambo-saya(biasanya org tua yg gna @ antra tmn rpat)
    kawe-lbih kurg dgn ambo
    demo-awk(lmbut ckit drpd "mung")
    mung-awk
    datuk-che
    nenek- mak(biasanya)

    tu jer wt mse ni..lau ade yg nk tnya silakan..:senyum:

    elzuddin

    • *
    • Posts: 579
    • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
      • View Profile
    Jawab #4 16 November, 2009, 03:06:13 AM
  • Publish Di FB
  • ghetok-JAMBATN

    ghetek- juga

    ghumoh-RUMAH

    amah- 50 SEN

    sia- SERINGGIT

    gomo- HMMMM...udah x ingt lama x duk kelate

    gheti- pandai

    kecek- cakap

    begheh- beres/ok

    p/s: oghe lain plk sambung


    « Last Edit: 16 November, 2009, 03:21:35 AM by elzuddin »

    messi

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #5 16 November, 2009, 03:23:34 AM
  • Publish Di FB
  • mari belajar bahasa perak daerah hulu perak,kroh
    word of the day
             1)damuh -kotor
             2)tok-buang,campak
             3)getik-becak
             4)klik-balik.pulang
             5)lokek-marah
             6)payah-susah
             7)tak tu-tak tahu
     sealamat belajar bahasa daerah saya daaaaa....

    an-nisa

    • *
    • Posts: 507
      • View Profile
    Jawab #6 16 November, 2009, 03:53:19 AM
  • Publish Di FB
  • haa..meh kita blajar loghat kedah,antaranya:

    loqlaq-cuai

    mai-mari

    malaih-malas

    depa-mereka

    awat-kenapa

    ketegaq-degil

    selamat mencuba..hee~~
    "keyakinanku..kepercayaanku..keikhlasanku..dan cintaku hanya milik Allah..peliharalah daku agar sentiasa menjadi hamba yang solehah.."

    elyas

    • *
    • Posts: 140
      • View Profile
    Jawab #7 16 November, 2009, 09:30:03 PM
  • Publish Di FB
  • gomo-gaduh kot
    p biasanya ia digunakan mcm ni..
    "jange duk gomo gak"=jangan la bergaduh..
    ase cmtu ler lbh kurg..ambo xtau nk trgkan..:senyum:

    Halaqah_girl

    • *
    • Posts: 167
      • View Profile
    Jawab #8 28 November, 2009, 01:14:29 AM
  • Publish Di FB
  • Loghat Kedah

    PERKATAAN : ghonot
    SEBUTAN : [gho.not]
    MAKSUD : tundukkan badan ketika melalui dibawah sesuatu
    AYAT : Hang kena hati-hati sikit ghonot bawah pokok tu, banyak dahan gheput.

    PERKATAAN : ghupin
    SEBUTAN : [ghu.pin]
    MAKSUD : kulit kering dari luka
    AYAT : Ghupin hang hari tu dah lega dah noo..

    PERKATAAN :kecek
    SEBUTAN : [ke.chek]
    MAKSUD : pujuk
    AYAT : Nak duit ? Nu, pi kecek pak hang...

    PERKATAAN :selului
    SEBUTAN : [se.lu.lui]
    MAKSUD : kerap kali
    AYAT : Selului sangat dah, aku bagi pinjam duit kat Non tuu...

    PERKATAAN :meghelop
    SEBUTAN : [me.ghe.lop]
    MAKSUD : hampir malam
    AYAT : Hampa ni main sampai tak tau nak beghenti, dah meghelop dah nih.. pi balik kaihh..

    PERKATAAN :ghona-ghoni
    SEBUTAN : [ gho.na]
    MAKSUD : warna-warni
    AYAT : Ambooii, cantiknya ghona-ghoni baju dia

    PERKATAAN :ghayup
    SEBUTAN : [gha.yup]
    MAKSUD : lesap sekelip mata/ terlalu laju
    AYAT : Ish, puak ni bawak mutu me ghayup nak mampuih.. kot!

    PERKATAAN :ghosek
    SEBUTAN : [gho.sek]
    MAKSUD : selongkar
    AYAT : Apa hang ni, dok ghosek laci meja aku ni..


    PERKATAAN : nyulog
    SEBUTAN : [nyu.log]
    MAKSUD : jatuh tersembam/ dibelasah teruk
    AYAT : Haa, ,baru dia ada akai, kena taboh sampai menyuloq.. kahag sangat!

    PERKATAAN : bulog
    SEBUTAN : [bu.log]
    MAKSUD : lapar sangat
    AYAT : Tak ke bulog aku nak makan masakan dia tu..

    PERKATAAN : taboh
    SEBUTAN : [ta.boh]
    MAKSUD : pukul/ belasah
    AYAT : Dengag kata hang kena taboh dek Mat Rosni semalam?

    PERKATAAN : ghelah
    SEBUTAN : [ghe.lah]
    MAKSUD : terkoyak
    AYAT : Alamak! Ghelah baju aku kalau Mat Habib pakai!?

    PERKATAAN : ghunaih
    SEBUTAN : [ghu.naih]
    MAKSUD : cungkil/ kupil
    AYAT : hai Jat! Hang dok ghunaih apa, tengok jaa dah laa..

    PERKATAAN : geghek
    SEBUTAN : [ge.ghek]
    MAKSUD : basikal
    AYAT : Setiap pagi Zainol kayuh gerek ke tempat gheja!

    PERKATAAN : mod
    SEBUTAN : [mot]
    MAKSUD : bawak pembonceng/ penumpang
    AYAT : Jat dok mod Nuri pi mana tuu...!? Sakan depa noo...

    PERKATAAN : sakan
    SEBUTAN : [sa.kan]
    MAKSUD : hebat/ tak sangka
    AYAT : Sakan jugak Jat ni.. dapat jugak dia si Nuri tu..!

    PERKATAAN : sekeh
    SEBUTAN : [se.keh]
    MAKSUD : luku secara sipi
    AYAT : Ish! Aku sekeh budak Sepol ni.. pat kali ajag tak gheti-gheti lagi.?!

    PERKATAAN : seneghih
    SEBUTAN : [se.ne.ghih]
    MAKSUD : selisih
    AYAT : Lah! Hang seneghih ngan aku kat K.L hari tu buat tak tau aja!


    PERKATAAN : Meqhenin
    MAKSUD : tegang/cekang- perut
    AYAT : Chaq nampak meqhenin selepas dia makan nasik tambah yang dihidangkan kat rumah kenduri tadi

    PERKATAAN : Cemuih -
    MAKSUD : bosan-
    AYAT : cik putih ngan vics dah cemuih nak dengaq pak chaq dok perayat(mencurah rasa) depa hari-hari

    PERKATAAN : Menyoqhok -
    MAKSUD : sarapan pagi-
    AYAT : pagi tadi misai ngan mat bed dok usha nasik lemak bekalan aku tu sebab depa tak menyoqhok lagi

    PERKATAAN : Menghenyeh -
    MAKSUD :gatai menqhela-
    AYAT : tak habih-habih chaq dok menqhenyeh kat cik putih tu

    PERKATAAN : Ndoi -
    MAKSUD : buaian-
    AYAT : isteri chaq selalu marah kat dia pasai dia penyegan nak hayun ndoi anak dia

    PERKATAAN : cheme -
    MAKSUD : pree-
    AYAT : ada team yang mendapat mata cheme pada satu pertandingan kelmarin

    PERKATAAN : seneghih -
    MAKSUD : berlaga sipi-sipi

    PERKATAAN : beghetoh -
    MAKSUD : berlaga,

    PERKATAAN : pengkarq -
    MAKSUD : jalan mengengkang sikit,
    AYAT : "korie tu, tak padan ngan kaki pengkarq, ada hati nak main bola 7 sebelah"

    PERKATAAN : mandom -
    MAKSUD : lembab/slow,
    AYAT : " awat yang mandom sangat ni... tak cukup tidoq kot semalam?"

    PERKATAAN : pangkin -
    MAKSUD : benda yang ada 4 kaki rendah sikit drp meja, selalunya diletakkan dibawah pokok sebagai tempat berehat atau megheloh"

    PERKATAAN : cunggit -
    AYAT : "misai, mai dok tengah sikit, satgi cunggit, hang tu dahlah badan macam gasi"

    PERKATAAN : ayam piru -
    MAKSUD : ayam belanda/turkey

    PERKATAAN : pak/mak/anak menakan -
    MAKSUD : pak/mak/anak saudara

    PERKATAAN : ketorq -
    MAKSUD : bekas isi bahan buangan yang selalunya diperbuat dari tin

    PERKATAAN : Heliaq -
    MAKSUD : sapu atau lap
    AYAT: lepas makan jangan dok heliaq kat baju.

    PERKATAAN : Kelepiaq -
    MAKSUD : elakkan diri dari buat kerja.
    AYAT : hang jangan dok kelepiaq kalau aku suruh pi kedai.

    PERKATAAN : Melingkaq -
    MAKSUD : maksud dia aku tak pasti tapi ayat dia...
    AYAT : tuu dia tengok misai tidok melingkaq macam ulaq sawa.

    PERKATAAN : Baloq liat -
    MAKSUD : malas
    AYAT : heee tengok budak misai tu,dah la tidoq melingkaq,baloq liat lak tu.

    PERKATAAN : Ceghin - tegak

    PERKATAAN : Kughuih Kelepiang -
    MAKSUD : teramat kurus.
    AYAT : korie tu dah la kughuih kelepiang ,rambut pulak ceghin macam bulu landak.

    PERKATAAN : kawaq - pencuri

    PERKATAAN : melewaq- merayau/melilau

    PERKATAAN : teqhebe - lastik cth : kepala pengadil habih bdarah krn di teghebe oleh peyokong kedah yg tak puas ati...

    PERKATAAN : cemerkap - tak cermat

    PERKATAAN : megheben - mengarut

    PERKATAAN : celuih - muat,padan


    PERKATAAN : Hinggut -
    MAKSUD : goyang
    AYAT : "oleh kerana zickeys gayat kalau dok kat tempat tinggi.... maka dia pun hinggut pokok nyoq tersebut dengan harapan buah nyoq muda lughuh..."

    PERKATAAN : meghenyut -
    AYAT : (Korie tu tak padan ngan anak meghenyut dah, dok menghela lagi)

    PERKATAAN : bincut -
    MAKSUD : binjul
    AYAT : "tu dia la... kan aku suruh tunduk, tak pasai-pasai kepala hang bincut dah teghantuk dengan alang tu"

    PERKATAAN : pancat - pancit

    PERKATAAN : segagan - sebaya

    PERKATAAN : beghemba -
    MAKSUD : bersaing-saing...
    AYAT : "Kalau kayuh geghek tu jangan dok beghemba, nanti gheta belah kot belakang" mak aku pesan kat aku sambil menghulurkan bekal nasik lauk teloq goreng mata khebau berkuah toyu sebelum aku kesekolah pada pagi kelmaghin....

    PERKATAAN : met ngot -
    MAKSUD : lembab selembab-lembabnya....
    AYAT : Awat la yang met ngot sangat ni..... depa dah tak sabaq dah nak ambik gambaq tuu....

    PERKATAAN : Toyu - kicap

    PERKATAAN : segan - malu dan malas(malaih)

    PERKATAAN : beranda - serambi

    PERKATAAN : mengoit -
    MAKSUD : bergerak
    AYAT : jangan dok mengoit.... satgi gambaq tak elok... kata ustad kat matbed...

    PERKATAAN: sayop
    MAKSUD : lewat
    AYAT : hang dah la sayop...lepaih tuh dok berletiaq kat oghang lagi

    PERKATAAN: semawa
    MAKSUD : jemput
    AYAT : hang makan tak semawa depa sama noh....

    PERKATAAN: Tempik
    MAKSUD : menjerit
    AYAT : hang nak depa tempit nama hang kuat kuat ka....

    PERKATAAN: Tambat
    MAKSUD : ikat / mengikat
    AYAT : hang nak depa tambat lembu tang mana

    PERKATAAN: Tekoh2
    MAKSUD : kadang - kdang
    AYAT : tekoh2 ja depa mai sini pon....

    PERKATAAN : Duit pecah
    MAKSUD : duit syiling
    AYAT : ‘Bagi mak pinjam duit pecah 4 kupang, nak bayar tol’

    PERKATAAN : mengkala
    MAKSUD : bila masa
    AYAT : ‘mengkala aku bayaq kat hang’

    PERKATAAN: kotkong
    MAKSUD : naik belakang
    AYAT : mai cik nak kotkong hang pi sana


    PERKATAAN: kapok
    MAKSUD : peluk / memeluk
    AYAT : ishhh sat gi cheq kapok hang kut

    PERKATAAN: gagau
    MAKSUD : mencari
    AYAT : hang dok gagau apa dalam semak tuh

    PERKATAAN : kucai - kacau (orang dulu-dulu sebut kucai)

    PERKATAAN : melugai - meloya

    dba

    • *
    • Posts: 207
    • its hard but everything going to be fine
      • View Profile
    Jawab #9 28 November, 2009, 01:40:25 AM
  • Publish Di FB
  • nih mesti anak jati Kedah

    Halaqah_girl

    • *
    • Posts: 167
      • View Profile
    Jawab #10 28 November, 2009, 01:43:42 AM
  • Publish Di FB
  • dba,hang share la loghat penang....

    solehah

    • *
    • Posts: 204
      • View Profile
    Jawab #11 28 November, 2009, 07:36:48 AM
  • Publish Di FB
  • salam...
    menarik pelbagai bahase ade...
    ana suka dengar... ade bahasa Sabah,klte,kedah,perak,dll...
    menarik...

    lepas ni bahse apa lg...teruskan....
    nak blajar bhsa klte & sabah...:senyum: sedap dengar...lembut bahasenya....

    Halaqah_girl

    • *
    • Posts: 167
      • View Profile
    Jawab #12 28 November, 2009, 07:52:47 AM
  • Publish Di FB
  • MARI BELAJAR BAHASA KELANTAN

    Kali Arung - Sekaligus
    Air Geh - Air Berkabonat
    Jauh Sapok - Teramatlah Jauhnya
    Panah Terik - Panas Yang Teramat Sangat
    Comel Lote - Comel Yang Amat
    Sejuk Ketta - Sejuk Yg Sangat?
    Ite Lettung - Tersangatlah Hitamnya
    Punoh Jahne - Rosak
    Gura Bewok - Gurauan Yang Menyebabkn Pergaduhan
    Taik Aye Muna - Tahi Ayam Yang Masih Hangat
    Kona Lepe - Corner Lipat
    Kelecak - Terpelanting
    Nakuk Paik - Penakut Yang Amat Tinggi
    Lonjong - Tinggi Sangat
    Tinggi Nya - Yuk  Sama Macam Di Atas
    Masing Pekkok  - Teramat Masin
    Nipih Nayyang  - Sangat Nipis
    Maknga - Cuai
    Babei - Degil (Tak Tau Nak Eja Camne)
    Jabir / Supek - Plastic Bag
    Koghok - Tengkorak
    Kehek - Muntahkan Semula
    Puahsang - Boring
    Meppeh - Tak Larat
    Kepeh Blepeng - Sangat Kempis
    Keghah kekong = keras yg teramat
    Koho/selo = perlahan/slow
    Kettuk heghek = kentut tarik
    Blana kokna = banyak yang amat
    Samah = 50 sen
    Duo amah = singgit


     

    dya adriza

    • *
    • Posts: 424
      • View Profile
    Jawab #13 28 November, 2009, 08:38:36 AM
  • Publish Di FB
  • 'megholoh je krojenye... atenye miker makan hakap bebeno!'

    Maksud: Tidur saja kerjanya, habis tu makan banyak tamak sangat!

    :senyum:...bahasa perak..

    ummulqurra

    • *
    • Posts: 172
      • View Profile
    Jawab #14 06 December, 2009, 01:27:41 PM
  • Publish Di FB
  • ni antara bahasa negeri sembilan:

    den=aku
    ekau=kau
    poie=pergi
    bonar=benar/betul
    ponggeh=panas/belengas
    buek=buat
    dapek=dapat

    saya bukan anak jati n9 cume da menetap di n9 selama 23 tahun dah. sikit2 tu bolehla.

    Purple Dicember

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Jawab #15 06 December, 2009, 01:55:26 PM
  • Publish Di FB
  • Sedap sungguh bunyi loghat kelate oleh cik Nur-fatihah tu... ade lagi???

    ummi@uli@09

    • *
    • Posts: 512
    • La Tahzan
      • View Profile
    Jawab #16 13 January, 2010, 04:22:52 PM
  • Publish Di FB
  • "Muhang ako diau" apa yek?...ada sapa2 leh jawab dr sabah ni....sorang kawan masa uni dulu bgtau..tp sampai sekarang x tahu mksudnya....

    ummi@uli@09

    • *
    • Posts: 512
    • La Tahzan
      • View Profile
    Jawab #17 13 January, 2010, 04:28:16 PM
  • Publish Di FB
  • ni maghi kito blajar sikit bahaso bonda saya.....
    1.tebolah:cuai
    2. gelenyar:miang
    3. jangok:melaram/lawa
    4. etek:juga            contoh:"aku nak etek" : aku nk juga
    5. gdeber: samseng
    6. ghano:mcmana
    7. Loghat: nak cepat
    8. Prambat: kena halau
    9. Gocoh:bertumbuk
    10.Koya : khayal (biasanya refer kepada org yg perasan)
    selamat berkongsi....

    maharcinta5740

    • *
    • Posts: 555
    • Aku Hamba Allah...
      • View Profile
    Jawab #18 13 January, 2010, 06:42:49 PM
  • Publish Di FB
  • :senyum:...rasa tergelak la plak bila sebut loghat negeri kedah ni....walaupun negeri sendiri...=) :senyum:, lawak sungguh =)
    bahasa jiwa bangsa =)
    "aku mencintaimu kerna agama yang ada pada dirimu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, maka hilanglah cintaku padamu.."
    (Imam Nawawi)  baguss

    Wanita yang bijaksana mampu mengubah sahara yang gersang
    menjadi taman yang menghijau.. ceria* ceria* ceria*

    imamah84

    • *
    • Posts: 485
    • sy rela dan sy redha biarpun mujahadah itu perit
      • View Profile
    Jawab #19 13 January, 2010, 09:37:28 PM
  • Publish Di FB
  • loghat kelate

    dede/tok pok=tiga suku
    sengoti=sungguh
    nipih siyek=sangat nipis (biasa digunakan untuk pakaian)
    hite legge=hitam legam
    basoh jeghuk=basah
    busuk bangga=busuk sangat2
    masin ppeghak=masin sesangat
    mase ppeghik=masam sesangat
    manih letting=manis sesangat

    « Last Edit: 14 January, 2010, 12:11:33 PM by Kalam_Sufi »
    ..indahnya dunia tuhan, Indah lagi syurgaNya akan datang..http://www.intelekniaga.com.my/amamah_rt

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    Mari belajar Bahasa Arab

    Started by kucai « 1 2 ... 6 7 » B. Arab

    129 Replies
    32189 Views
    Last post 06 May, 2014, 06:12:06 PM
    by Ana Tholibah
    251 Replies
    91475 Views
    Last post 16 May, 2013, 11:42:42 AM
    by seekerslight
    1 Replies
    1181 Views
    Last post 28 September, 2009, 09:44:35 PM
    by syarqowy