Mengambil Upah Mengajarkan Al-Quran?

*

Author Topic: Mengambil Upah Mengajarkan Al-Quran?  (Read 7955 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

28 August, 2009, 12:03:15 PM
  • Publish
  •  :)

    Saya ingin bertanyakan pendapat anda semua.

    Secara peribadi adakah anda merasakan seseorang itu patut atau tidak mengambil upah dari tugasnya mengajarkan al-Quran?
    « Last Edit: 28 August, 2009, 12:29:17 PM by ummi Munaliza »
    RAHSIA MENGUASAI ILMU TAJWID!!!
    http://abdullahidris.com

    Reply #1 28 August, 2009, 12:17:19 PM
  • Publish


  • Dr Yusuf Al-Qardhawi: Hukum Pengambilan Upah Dalam Mengajar Al-Quran

    Para ulama berselisih pendapat tentang boleh atau tidak mengambil upah dari mengajar Al-Quran. Sebahagian ulama berpendapat boleh mengambil upah dari mengajarkan Al Quran berdasarkan dalam sahih Bukhari:

    “Yang paling berhak untuk kalian ambil upahnya adalah mengajar Kitab Allah”[1]

    Dan ada yang mengatakan: jika ditentukan jumlahnya, maka tidak boleh. Pendapat ini dipilih oleh Al Halimi. Abu Laits berkata dalam kitab “Al Bustan”[2]

    Mengajar dilakukan dengan tiga bentuk:
    Pertama: dengan tujuan untuk beribadah saja, dan tidak mengambil upah.
    Kedua: mengajar dengan mengambil upah.
    Ketiga: mengajar tanpa syarat, dan jika ia diberikan hadiah ia menerimanya.

    Yang pertama mendapatkan pahala dari Allah SWT, kerena itu adalah amal para Nabi a.s.
    Kedua diperselisihkan. Sebahagian ulama mengatakan: tidak boleh, dengan dalil sabda Rasulullah SAW:“Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” [3].Sementara sebahagian ulama lain berkata: Boleh. Mereka berkata: yang paling utama bagi seorang pengajar adalah tidak menentukan bayaran untuk menghafaz dan mengajar, dan jikapun ia menentukan bayaran itu maka aku harapkan agar tidak dilarang, kerana ia memerlukanya [kemaslahatan].

    Sedangkan yang ketiga: dibolehkan oleh seluruh ulama kerana Nabi Saw adalah pengajar manusia, dan beliau menerima hadiah mereka. Dan dengan dalil tentang seseorang yang disengat haiwan berbisa, kemudian dibacakan surah Al Fatihah oleh sebahagian sahabat, dan orang itu selanjutnya memberikan hadiah beberapa ekor kambing atas perbuatan sahabat itu, dan setelah mengetahui itu Nabi Muhammad Saw bersabda:

    “Berikanlah aku bahagian dari hadiah itu “ [4] [5]

    Dalam hadits lain Rasulullah SAW membolehkan pengajaran itu dijadikan sebagai mas kahwin bagi seorang wanita. Iaitu saat Nabi Muhammad Saw memerintahkan sahabat itu untuk mencari sesuatu yang dapat dijadikan mas kahwin bagi sahabat itu, hingga sebentuk cincin dari besi sekalipun. Kemudian Rasulullah SAW menanyakan surah apa yang ia boleh dibaca. Ia memberitahukan beberapa surah yang ia hafaz. Selanjutnya Rasulullah SAW bersabda kepada sahabat itu:

    “Pergilah, aku telah sahkan perkawinanmu dengan mas kawin mengajar Al Quran yang engkau hafaz” [6]

    Ertinya dengan pengajaran Al Quran yang engkau lakukan kepada wanita itu.

    Ini semua adalah dalam masalah pengajaran Al Quran. Sedangkan membacanya tidak boleh menarik upah, kerana hukum asal dalam membacanya adalah ibadah, dan dasar bagi seorang yang beribadah adalah agar ia beribadah bagi dirinya, maka bagaimana mungkin ia kemudian mengambil upah kepada orang lain dari ibadah yang ia lakukan kepada Rabb-nya, sementara ia mengerjakan itu semata untuk mendapatkan pahala dari Allah SWT?!

    Abdurrahman bin Syibl meriwayatkan dari Nabi Saw, bahwa beliau bersabda:

    “Bacalah Al Quran, amalkanlah isinya, jangan kalian menjauh darinya, jangan berlaku khianat padanya, jangan makan dengannya, dan jangan mencari kekayaan dengannya” [7]

    Imran bin Husain meriwayatkan dari Nabi Muhammad Saw beliau bersabda:

    “Bacalah Al Quran dan mintalah kepada Allah SWT dengan Al Quran itu, sebelum datang kelompok manusia yang membaca Al Quran, kemudian meminta [upah] kepada manusia dengan Al Quran”[8]

    Sedangkan jika pembaca Al Quran diberikan sesuatu sedeqah, atau pemberian, maka tidak mengapa jika ia menerimanya, insya Allah.

    Tamat petikan.

    Bagi penulis lebih cenderung dengan pendapat kedua dan ketiga. Ia bukan sahaja boleh merujuk upah mengajar al-Quran tetapi kepada semua pengambilan upah seperti mengajar al-Quran, Ilmu agama, Imam, Muazzin dan sebagainya. Ini berdasarkan apa yang difatwakan oleh “Majma’ al-Fiqh al-Islami ” [9] iaitu:

    Jika tidak mengambil upah, nescaya meraka tidak akan mempunyai sumber untuk menyara kehidupan mereka. Jika perkara itu berlaku, agama Islam akan semakin dilupakan. Oleh itu, untuk menjaga kesinambungan agama Islam, para ulama Mazhab Hanafi telah membenarkan golongan ini mengambil upah. Para ulamak dari pada pelbagai mazhab juga telah mengambil pendapat ini demi menjaga kemaslahatan agama.

    Ustaz Maszlee Malik mengatakan ulamak yang mengharamkan perbuatan itu kerana ia termasuk dalam amal ibadah dan tidak boleh diberikan upah. Pendapat ini disokong oleh polisi negara islam terdahulu yang menyara para pengajar al-Quran, fardu ‘ain, fardu kifayah, imam, muazzin dan sebagainya. Namun begitu, pendapat ini tidak lagi relevan apabila negara-negara Islam moden sudah tidak lagi menanggung mereka. [10]

    Wallahua'lam

    Sumber : al-ahkam.net
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #2 28 August, 2009, 12:23:27 PM
  • Publish
  • :)

    Saya ingin bertanyakan pendapat anda semua.

    Secara peribadi adakah anda merasakan seseorang itu patut atau tidak mengambil upah dari tugasnya mengajarkan al-Quran?

     :ws:

    Apa yang dilakukan oleh anak saya, kerana beliau mengajar secara 'home tuition' rumah ke rumah, bukan murid datang ke rumah, ialah,menetapkan kos petrol dia datang ke rumah mereka, untuk mengajar Al-Quran itu, terpulang atas kesanggupan seikhlas mana mereka memberi. Dan anak saya berpesan mesti dianggap sebagai hadiah sahaja.

    Kenapa penetapan kos datang, kerana dia tidak mempunyai sumber untuk menampung pembelian petrol, kerana dia mengajar Al-Quran secara sepenuh masa. Jika tiada wang hadiah, maka dia tiada duit. Itu tak kisahlah, dia masih boleh datang kerana mereka membayar wang petrol. Makan seadanya di rumah ibu bapa sahaja.

    Reply #3 28 August, 2009, 12:28:48 PM
  • Publish
  • :)

    Saya ingin bertanyakan pendapat anda semua.

    Secara peribadi adakah anda merasakan seseorang itu patut atau tidak mengambil upah dari tugasnya mengajarkan al-Quran?

     :ws:

    Apa yang dilakukan oleh anak saya, kerana beliau mengajar secara 'home tuition' rumah ke rumah, bukan murid datang ke rumah, ialah,menetapkan kos petrol dia datang ke rumah mereka, untuk mengajar Al-Quran itu, terpulang atas kesanggupan seikhlas mana mereka memberi. Dan anak saya berpesan mesti dianggap sebagai hadiah sahaja.

    Kenapa penetapan kos datang, kerana dia tidak mempunyai sumber untuk menampung pembelian petrol, kerana dia mengajar Al-Quran secara sepenuh masa. Jika tiada wang hadiah, maka dia tiada duit. Itu tak kisahlah, dia masih boleh datang kerana mereka membayar wang petrol. Makan seadanya di rumah ibu bapa sahaja.

    Assalamualaikum ummi Munaliza,

    Sebenarnya anak ummi tu sama dengan saya. Saya pun mengajar dari rumah ke rumah secara sepenuh masa. Jadi, saya hanya mengharapkan sumber kewangan dari situ jer. Bukan aper, kadang-kadang orang salah anggap dengan mengatakan guru-guru al-Quran ni cara duit dengan agama. Mereka tak pulak memikirkan sebaliknya. Bagaimana kalau tiada orang yang mengambil tugas mengajar. Dalam ada yang mengajar pun masih ramai yang buta al-Quran, apatah lagi kalau tiada yang mengajar.

    Terima kasih ummi atas perkongsian pendapat ni.

    Reply #4 28 August, 2009, 03:28:27 PM
  • Publish
  • sy mengajar ngaji juga tapi tanpa upah paper....
    ada hadiah yang diorang bagi sy trima ............makanan,pakaian,barang2 kadang2 buku2 agama.
    sy belajar dulu guru sy tak kenakan sebarang upah coz katanya kalau dikenakan bayaran pasti ramai yang tak nak belajar,maka makin hilang lah ilmu itu.ramai yang berfikiran lebih baik duit tu buat benda lain yang lebih berfaedah bg mereka.tapi apa2 pun terpulang pada individu.
    wassalam

    Reply #5 03 September, 2009, 11:05:46 PM
  • Publish
  • terima kasih kpda sume yg memberi pndapat or bertanyakan soklan
    moga2 kita mndaapt rahmat dari nye aminnnnn...

    Reply #6 03 September, 2009, 11:26:04 PM
  • Publish
  • salam... ana pun mengajar gak bebudak baca quran. tapi maasih mengambil faedah pemberian dari pelajar tersebut. cth macam wang upah, makanan, buah2an and etc...tapi yang ana dapat detect ialah most yang datang mengaji then memberi imbalah berupa upah, makanan, etc generally akan lebih cepat dapat berbanding yang belajar free. pelajar yang mengeluarkan kos mcm membeli quran sndri, papan rehal, pen, upah guru, biasanya menunjukkan peningkatan yang jauh lebih cemerlang dari yang lain. tambahan pula mereka sedia diajar dengan rotan dan nasihat tanpa berkira. seems like berkat bila ada usaha tok menuntut ilmu quran tu rather than yang datang n nak baca jer tanpa paper preparation. ana dapat detect since ana ajar more than 60 persons. seriously!!! but ana just nak mention selama mana guru tu masih ada, tuntutla ilmu walau ke negeri china...

    Reply #7 03 September, 2009, 11:30:24 PM
  • Publish
  • mengambil upah kerana mengajar mengaji tak mengapa. jika itulah pendapatannya. murid dapat ilmu guru dapat upah.. sama sama mendapat manfaat..

    Reply #8 03 September, 2009, 11:48:13 PM
  • Publish
  • ana stuju dengan muhammad naufal.. mmg tu konsep yang dinyatakan dalam proses menuntut ilmu. ada hadis atau pepatah mengatakan, ilmu itu umpama binatang liar, maka jinakkan la ia dengan pen dan kertas. (sepertimana kita menjinakkan binatang liar dengan tali).. wallahu a'lam

    Reply #9 05 September, 2009, 02:49:43 PM
  • Publish
  • salam... ana pun mengajar gak bebudak baca quran. tapi maasih mengambil faedah pemberian dari pelajar tersebut. cth macam wang upah, makanan, buah2an and etc...tapi yang ana dapat detect ialah most yang datang mengaji then memberi imbalah berupa upah, makanan, etc generally akan lebih cepat dapat berbanding yang belajar free. pelajar yang mengeluarkan kos mcm membeli quran sndri, papan rehal, pen, upah guru, biasanya menunjukkan peningkatan yang jauh lebih cemerlang dari yang lain. tambahan pula mereka sedia diajar dengan rotan dan nasihat tanpa berkira. seems like berkat bila ada usaha tok menuntut ilmu quran tu rather than yang datang n nak baca jer tanpa paper preparation. ana dapat detect since ana ajar more than 60 persons. seriously!!! but ana just nak mention selama mana guru tu masih ada, tuntutla ilmu walau ke negeri china...

    Betul tu. Saya amat-amat setuju dengan yoshitsune,

    Satu lagi yang saya dapat lihat melalui mengambil upah mengajar al-Quran ialah para pelajar akan lebih menghargai ilmu al-Quran yang dipelajari. terus-terang saya katakan ada sesetengah ibu bapa yang kalau kita mengajar dengan free, mereka tak berapa nak hargai. Tak kisah pun anak belajar bersungguh-sungguh ker tak. Tapi kalau kena bayar, baru mereka akan tekankan pada anak supaya belajar betul-betul. Sebab per?

    Sebab mereka kena keluarkan duit. Cuam satu saya nasihatkan, khususnya kepada diri saya sendiri supay berhati-hati dengan niat tu. Pastikan kita mengajar al-Quran tu niat ikhlas semata-mata kerana Allah.

    Reply #10 05 September, 2009, 04:35:45 PM
  • Publish
  • Boleh aja ambil upah,si buta juga boleh mengupah org untuk menghantarnya ke surau. Janji stuju sama stuju.. Dan ada tujuan yg manfaat,tidak lebih2..Tp itulah. Ikhlas ni bukan mengaku ngan lidah sy udah ikhlas tpi kerja yg perlu dibuat. Udah ikhlas ke? Kalu udah ikhlas maka laksanakan! Wallahualam
    "Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) mencepatkannya."
    (Surah Al-A'raf: ayat 34)

    Reply #11 06 September, 2009, 08:49:33 PM
  • Publish
  • Boleh aja ambil upah,si buta juga boleh mengupah org untuk menghantarnya ke surau. Janji stuju sama stuju.. Dan ada tujuan yg manfaat,tidak lebih2..Tp itulah. Ikhlas ni bukan mengaku ngan lidah sy udah ikhlas tpi kerja yg perlu dibuat. Udah ikhlas ke? Kalu udah ikhlas maka laksanakan! Wallahualam

    yg penting niat kita mcm mana...
    sama2 laa kita memertabatkan kalam allah
     :aamiin:

    Reply #12 06 September, 2009, 10:23:10 PM
  • Publish
  • alhamdulillah smoga sama2 kita menegakkan hukum Dia. bermula dari KalamNya..amin

    Reply #13 05 October, 2009, 11:12:38 PM
  • Publish
  • Assalamu'akum..saya dari Indonesia, perkenankanlah untuk bgabung. Jk sy butuh maka saya akan terima upah itu sekedarnya sj tetapi tak berazam untuk mengandalkan hidup dr upah mengajar AlQURAN, tetapi jika tidak butuh maka saya tak akan mau menerimanya karena hendak menjadikanx sbg tabungan amal.

    Reply #14 05 October, 2009, 11:20:28 PM
  • Publish
  • :)

    Saya ingin bertanyakan pendapat anda semua.

    Secara peribadi adakah anda merasakan seseorang itu patut atau tidak mengambil upah dari tugasnya mengajarkan al-Quran?
    :ws:

    Kejarlah akhirat, tetapi jangan lupa habuanmu didunia !
    Tgh cari butang DELETE AKAUN

    Reply #15 05 October, 2009, 11:21:32 PM
  • Publish
  • Assalamu'akum..saya dari Indonesia, perkenankanlah untuk bgabung. Jk sy butuh maka saya akan terima upah itu sekedarnya sj tetapi tak berazam untuk mengandalkan hidup dr upah mengajar AlQURAN, tetapi jika tidak butuh maka saya tak akan mau menerimanya karena hendak menjadikanx sbg tabungan amal.
    :ws:  :msya: saudaraku  dari indonesia.

    Reply #16 05 October, 2009, 11:34:39 PM
  • Publish
  • INSYAALLAH...JANGAN KENAKAN DAN TETAPKAN HARGA...MINTA SI BAPA@ YG NAK DIAJAR TU BERI..KATA PADANYA INI BUKAN HADIAH TAPI UPAH. YANG KEDUANYA...HAK ALLAH YANG TERBESAR UNTUK MUSLIMIN DAN MUSLIMAT..BANGUN DAN DOA MLAM UNTUK MEREKA YG DIAJAR ITU AGAR ALLAH MEMBERI KEBAIKAN DENGAN ILMU YG DIAJAR....KESELAMATAN AKHIRAT PENTING...SEMUA SETIAP SAAT NAK KENA JAWAB...HAK TOK GURU KEPADA ANAK MURIDNYA IALAH DIA KENA PANTAU PADA MALAM HARI UNTUK TOP UP ANAK MURIDNYA DENGAN KEBERKATAN DOA...DIRI SELAMAT..ANAK MURID SELAMAT...ILMU YG DIBERI DIPULANGKAN KEPADA ALLAH BALI..RINGAN BERTEMU ALLAH..

    Reply #17 05 October, 2009, 11:51:59 PM
  • Publish
  • INSYAALLAH...JANGAN KENAKAN DAN TETAPKAN HARGA...MINTA SI BAPA@ YG NAK DIAJAR TU BERI..KATA PADANYA INI BUKAN HADIAH TAPI UPAH. YANG KEDUANYA...HAK ALLAH YANG TERBESAR UNTUK MUSLIMIN DAN MUSLIMAT..BANGUN DAN DOA MLAM UNTUK MEREKA YG DIAJAR ITU AGAR ALLAH MEMBERI KEBAIKAN DENGAN ILMU YG DIAJAR....KESELAMATAN AKHIRAT PENTING...SEMUA SETIAP SAAT NAK KENA JAWAB...HAK TOK GURU KEPADA ANAK MURIDNYA IALAH DIA KENA PANTAU PADA MALAM HARI UNTUK TOP UP ANAK MURIDNYA DENGAN KEBERKATAN DOA...DIRI SELAMAT..ANAK MURID SELAMAT...ILMU YG DIBERI DIPULANGKAN KEPADA ALLAH BALI..RINGAN BERTEMU ALLAH..

    awat pakai font besar2 nie?

    Reply #18 06 October, 2009, 12:35:09 AM
  • Publish
  • awat pakai font besar2 nie?
    '

    Papan kekunci dia rosak. itu pun tak tahu ke?
    tidak pun mata dia rabun jauh...

    Reply #19 06 October, 2009, 12:36:33 AM
  • Publish
  • Assalamu'akum..saya dari Indonesia...
    :ws:  :msya: saudaraku  dari indonesia.


    Saya dari Kg Air , Brunei Darus salam...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    Upah Haji

    Started by suhaimimz « 1 2 » Ibadah

    24 Replies
    11156 Views
    Last post 13 August, 2012, 02:14:38 AM
    by Mat Romeo
    1 Replies
    1128 Views
    Last post 25 August, 2009, 12:10:01 PM
    by elzuddin
    1 Replies
    861 Views
    Last post 18 June, 2014, 05:22:58 PM
    by sabrin