Hukum Air Jampi

Author Topic: Hukum Air Jampi  (Read 6032 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Monte Carlo

  • *
  • Posts: 62
  • Islam Untuk Semua
    • View Profile
25 August, 2009, 11:59:50 PM
  • Publish Di FB
  • Soalan: Syarikat tertentu telah mempromosikan air yang ditulis ayat al-Quran padanya, atau kismis yang dijampi. Sehingga didakwa sesiapa yang meminumnya akan menjadi cerdik seperti ulamak silam. Apakah pandangan DR MAZA tentang hal ini?


    Jawapan: Dalam hadis ada beberapa orang sahabah yang didoakan oleh Nabi s.a.w. agar diberikan ilmu dan kepandaian. Antaranya tokoh sahabah yang masih muda Ibn ‘Abbas r.a.huma yang baginda doakan untuknya :

    اللَّهُمَّ عَلِّمْهُ الْكِتَابَ

    Maksudnya: “Ya Allah! Ajarkanlah dia al-Kitab (al-Quran).(Riwayat al-Bukhari)

    Ibn ‘Abbas benar-benar muncul sebagai tokoh ilmu pengetahuan, penafsir al-Quran dan sahabi yang alim yang menjadi rujukan umat. Namun Ibn ‘Abbas bukanlah seorang yang hanya menunggu hasilnya doa baginda datang bergolek seperti mana sesetengah pihak menunggu kesan bahan jampi. Sebaliknya sejarah mencatatkan kesungguhan beliau dalam berusaha memperolehi ilmu. Selain daripada berkesempatan mengambil ilmu secara langsung daripada baginda s.a.w selama tiga puluh bulan. Kemudian baginda wafat ketika umur Ibn ‘Abbas tiga belas tahun. Beliau terus mengambil hadith daripada para sahabah seperti ‘Umar ibn Khattab, ‘Ali, Mu’az, bapanya sendiri iaitu ‘Abbas, ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf, dan ramai yang lain. (lihat: al-Zahabi, Siyar ‘Alam al-Nubala`, 3/332-337, Beirut: Maktabah al-Risalah).

    Maksudnya, doa Nabi s.a.w. memang dimakbulkan Allah melalui proses keilmuan yang sepatutnya. Sebaliknya, keadaan sesetengah masyarakat muslim seakan cuba digula-gula dengan meminum atau memakan bahan jampi orang agama, maka akan berlaku keajaiban dalam kehidupan. Sepatutnya yang ditekankan adalah soal kesungguhan menuntut ilmu seperti yang difardukan oleh Islam.

    Malangnya dalam masyarakat muslim, kesungguhan membaca, memilki buku, memenuhi perpustakaan, menulis bahan ilmiah tidak digembar-gemburkan, bahkan ‘orang lain’ mendahului kita. Tiba-tiba jampi menjadi cerdik pula yang mendapat publisiti dan dijual secara komersial.

    Tidakkah kita merendahkan Islam apabila orang bukan Islam melihat anak orang kita yang minum air jampi ‘ustaz’ tidak lebih cemerlang atau jauh ketinggalan dibandingkan anak ‘orang lain’ yang berbekalkan air mineral?. Janganlah kita lelongkan agama kerana bisnes kita.
    Allah Lebih Mengetahui


    Dr. Mohd Asri Zainul Abidin
    Link : http://drmaza.com/himpunan_fatwa/?p=24
    « Last Edit: 26 August, 2009, 01:13:36 AM by IbnuNafis »
    <a href="http://www.coklatminda.com/?ref=purnamanila" target="_blank">coklatminda.com[/url]
    <a href="http://www.macaplaza.com/?ref=purnamanila" target="_blank">macaplaza.com[/url]

    Monte Carlo

    • *
    • Posts: 62
    • Islam Untuk Semua
      • View Profile
    Jawab #1 26 August, 2009, 12:22:10 AM
  • Publish Di FB
  • Ya betul tu saudari....tapi kita perlu juga berusaha...tidak boleh mengharap hanya dengan air jampi sahaja atau makanan kesihatan itu sahaja....makanan kesihatan itu antara usaha kita juga, tetapi yang lebihnya kita perlu banyak berusaha ke arah kejayaan yang kita mahu itu....
     Assalamu'alaikum,

    Anda didapati telah melanggar ETIKA FORUM :

    Ahli TIDAK DIBENARKAN :

    2.1. Menuduh bid’ah sesat, mengkafirkan, menghukum musyrik tanpa hak ke atas Ulamak Muktabar, umat Islam dan jemaah Islam yang lain.


    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Jawab #2 26 August, 2009, 12:28:18 AM
  • Publish Di FB
  • Soalan: Syarikat tertentu telah mempromosikan air yang ditulis ayat al-Quran padanya, atau kismis yang dijampi. Sehingga didakwa sesiapa yang meminumnya akan menjadi cerdik seperti ulamak silam. Apakah pandangan DR MAZA tentang hal ini?


    Jawapan: Dalam hadis ada beberapa orang sahabah yang didoakan oleh Nabi s.a.w. agar diberikan ilmu dan kepandaian. Antaranya tokoh sahabah yang masih muda Ibn ‘Abbas r.a.huma yang baginda doakan untuknya :

    اللَّهُمَّ عَلِّمْهُ الْكِتَابَ

    Maksudnya: “Ya Allah! Ajarkanlah dia al-Kitab (al-Quran).(Riwayat al-Bukhari)

    Ibn ‘Abbas benar-benar muncul sebagai tokoh ilmu pengetahuan, penafsir al-Quran dan sahabi yang alim yang menjadi rujukan umat. Namun Ibn ‘Abbas bukanlah seorang yang hanya menunggu hasilnya doa baginda datang bergolek seperti mana sesetengah pihak menunggu kesan bahan jampi. Sebaliknya sejarah mencatatkan kesungguhan beliau dalam berusaha memperolehi ilmu. Selain daripada berkesempatan mengambil ilmu secara langsung daripada baginda s.a.w selama tiga puluh bulan. Kemudian baginda wafat ketika umur Ibn ‘Abbas tiga belas tahun. Beliau terus mengambil hadith daripada para sahabah seperti ‘Umar ibn Khattab, ‘Ali, Mu’az, bapanya sendiri iaitu ‘Abbas, ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf, dan ramai yang lain. (lihat: al-Zahabi, Siyar ‘Alam al-Nubala`, 3/332-337, Beirut: Maktabah al-Risalah).

    Maksudnya, doa Nabi s.a.w. memang dimakbulkan Allah melalui proses keilmuan yang sepatutnya. Sebaliknya, keadaan sesetengah masyarakat muslim seakan cuba digula-gula dengan meminum atau memakan bahan jampi orang agama, maka akan berlaku keajaiban dalam kehidupan. Sepatutnya yang ditekankan adalah soal kesungguhan menuntut ilmu seperti yang difardukan oleh Islam.

    Malangnya dalam masyarakat muslim, kesungguhan membaca, memilki buku, memenuhi perpustakaan, menulis bahan ilmiah tidak digembar-gemburkan, bahkan ‘orang lain’ mendahului kita. Tiba-tiba jampi menjadi cerdik pula yang mendapat publisiti dan dijual secara komersial.

    Tidakkah kita merendahkan Islam apabila orang bukan Islam melihat anak orang kita yang minum air jampi ‘ustaz’ tidak lebih cemerlang atau jauh ketinggalan dibandingkan anak ‘orang lain’ yang berbekalkan air mineral?. Janganlah kita lelongkan agama kerana bisnes kita.
    Allah Lebih Mengetahui


    Dr. Mohd Asri Zainul Abidin
    Link : http://drmaza.com/himpunan_fatwa/?p=24


    soalan saya : mengapa dr asri ini menghina ustaz yang menolong orang lain dengan menggunakan air jampi? Adakah dr asri ini sudah habis menyelidik tentang bolehnya menggunakan air jampi? Adakah dr asri yang berpangkat PhD ini sudah menyelidik latarbelakang ustaz2 yang menggunakan rawatan air jampi?

    Ilmu tinggi, tapi akhlak rendah.. saya tidak melihat seorang yang berilmu tinggi itu mulia jika akhlaknya merendah-rendahkan sesama Islam.

    Monte Carlo

    • *
    • Posts: 62
    • Islam Untuk Semua
      • View Profile
    Jawab #3 26 August, 2009, 12:44:48 AM
  • Publish Di FB
  • Salah kah apa yang dikatakan Dr. Asri itu? Dia bermaksud kita tidak seharusnya melebihkan air jampi ini dari usaha. Lihat ini kata-katanya

    Quote
    Malangnya dalam masyarakat muslim, kesungguhan membaca, memilki buku, memenuhi perpustakaan, menulis bahan ilmiah tidak digembar-gemburkan, bahkan ‘orang lain’ mendahului kita. Tiba-tiba jampi menjadi cerdik pula yang mendapat publisiti dan dijual secara komersial.

    Memang betul Islam tidak mengahalang air jampi ini, tetapi usaha perlu diutamakan dan jangan mengharap air jampi semata-mata...saya tidak lihat tulisan dr. Asri ini menghina 'Ustaz-Ustaz' air jampi ini.....kita perlu bersangka baik kepada beliau...pendapatnya ini adalah berdasarkan hukum Islam....

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Jawab #4 26 August, 2009, 12:51:06 AM
  • Publish Di FB
  • Anda mengambil artikel Dr Asri kemudian tidak memerhatikan cara penulisannya (bukan kali ini sahaja, bahkan sudah banyak kali Dr Asri yang ada PhD ini menghina ustaz, guru pondok dan juga ulamak lain) lalu tidak mengaku? Lihat bukti :
    Quote
    Tidakkah kita merendahkan Islam apabila orang bukan Islam melihat anak orang kita yang minum air jampi ‘ustaz’ tidak lebih cemerlang atau jauh ketinggalan dibandingkan anak ‘orang lain’ yang berbekalkan air mineral?. Janganlah kita lelongkan agama kerana bisnes kita..

    Buka matahati anda monte carlo. Sudah acapkali saya melihat mereka yang taksub membuta tuli kepada Dr Asri ini tidak mahu melihat pada kebenaran.

    WaLlahua'lam
    « Last Edit: 26 August, 2009, 01:11:14 AM by IbnuNafis »

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Jawab #5 26 August, 2009, 12:56:12 AM
  • Publish Di FB
  • Mungkin anda dan Dr Asri yang ada PhD dapat melihat hadith-hadith sahih yang membenarkan jampi.

    Saya berikan fatwa dari Mufti Brunei yang lebih adil dalam mengeluarkan fatwa berbanding Dr Asri :




       
    BATASAN-BATASAN SYARAT BERUBAT DENGAN JAMPI DAN TANGKAL

       
    (BILANGAN 157 BAHAGIAN PERTAMA)


        Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu
        `Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah

         

    Para ulama secara prinsipnya tidak berbeza pandangan mengenai ketetapan harus berubat dengan jampi dan tangkal. Terdapat beberapa jumlah dalil terdiri daripada ayat Al-Qur’an dan hadits Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam yang dijadikan sebagai sandaran untuk menyokong ketetapan hukum tersebut, di mana sebahagiannya akan disebutkan kemudian.

    Namun begitu, ketetapan hukum tersebut bukanlah secara mutlak tanpa terikat kepada batasan-batasan tertentu. Islam tidak membiarkan penganutnya bebas begitu saja tanpa meletakkan batas tertentu. Tujuannya ialah bukan untuk mengongkong, tetapi adalah demi mempastikan mereka tidak tergelincir dari landasan syariat yang sebenar dan memelihara kesucian Islam dari bercampur dengan anasir-anasir yang berlawanan dengan syariat Allah Subhanahu wa ta‘ala, umpamanya anasir syirik, sihir, khurafat dan sebagainya.

    Jadi, apakah batasan-batasan yang perlu dijaga sehingga dengan itu berubat dengan jampi dan tangkal tidak dianggap sesuatu yang bertentangan dengan hukum syara‘?

    Sebelum itu, perlu dijelaskan bahawa batasan-batasan syara‘ dalam konteks ini boleh dibahagikan kepada tiga bahagian, iaitu:

        1) Batasan-batasan syara‘ khusus bagi jampi dan tangkal.

        2) Batasan-batasan syara‘ khusus bagi penjampi.

        3) Batasan-batasan syara‘ khusus bagi orang yang dirawat.

     

    BATASAN-BATASAN SYARAK KHUSUS BAGI JAMPI ATAU TANGKAL :

    1) Hendaklah bersumber daripada Al-Qur’an atau Sunnah Baginda Shallallahu 'alaihi wasallam:

    Para ulama fiqh bersepakat mengatakan bahawa tangkal dan jampi yang dibenarkan hendaklah bersumber daripada Al-Qur’an atau Sunnah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam, ataupun tidak bercanggah dengan kehendak kedua-dua sumber tersebut. Oleh itu, harus berubat dengan jampi dan tangkal yang mengandungi ayat-ayat Al-Qur’an, nama-nama dan sifat-sifatNya Allah yang Maha Mulia, zikir-zikir dan doa-doa yang terdapat di dalam Al-Qur’an dan Sunnah Baginda Shallallahu 'alaihi wasallam.

    Hal ini adalah berdasarkan sebuah hadits diriwayatkan daripada Jabir Radhiallahu ‘anhu beliau berkata yang maksudnya :

    “Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam melarang daripada jampian. Lalu keluarga ‘Amr bin Hazm datang kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam, mereka berkata:
    Quote
    “Wahai Rasulullah, kami mempunyai jampi yang boleh kami gunakan untuk menjampi sengatan kala, sedangkan engkau melarang jampian.”

    Jabir berkata: “Kemudian mereka pun memperlihatkan jampi mereka kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam.

    Lantas Baginda bersabda: “Aku tidak nampak ianya menjadi apa-apa, barangsiapa di antara kamu yang boleh menolong saudaranya maka tolonglah dia.”

    (Hadits riwayat Muslim)

    Perbuatan keluarga ‘Amr bin Hazm memperlihatkan jampi mereka kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam di dalam hadits di atas tujuannya ialah untuk memperlihatkan Baginda adakah jampi mereka bercanggah dengan syariat Islam ataupun tidak? Lalu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam membenarkannya.

    Maka dengan sebab itu, setiap jampi atau tangkal yang hendak diamal atau dipakai itu tidak boleh bersumber daripada selain Al-Qur’an dan Sunnah Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam ataupun yang bercanggah dengannya.

    2) Tidak mengandungi syirik:

    Syirik ialah suatu perbuatan menyekutukan Allah dengan sesuatu yang lain iaitu menyembah selain Allah, atau percaya kepada sesuatu benda mempunyai kuasa menyembuh, menyelamatkan daripada malapetaka, mendatangkan keuntungan atau sebagainya juga merupakan perbuatan syirik.

    Dosa syirik merupakan sebesar-besar dosa sebagaimana firman Allah Ta‘ala yang tafsirnya :

    Quote
    “Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.”

    (Surah An-Nisaa’, ayat 48)

    Firman Allah Ta‘ala di dalam ayat yang lain yang tafsirnya :

    Quote
    “Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu (apa jua) maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya.”

    (Surah An-Nisaa’, ayat 116)

    Sehubungan dengan itu, jampi mentera dan tangkal yang mengandungi apa-apa jua unsur syirik adalah dilarang menurut hukum syara‘. Diriwayatkan daripada ‘Auf bin Malik Al-Asyja‘e, beliau berkata yang maksudnya :

    Quote
    “Kami pada zaman jahiliah dahulu mengamalkan jampi, lalu kami bertanya: “Wahai Rasulullah! Bagaimana pendapatmu mengenai hal itu?” Maka Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: “Perlihatkan kepada ku jampi-jampi kamu itu, tidak menjadi apa-apa mengamalkan jampi selama mana tidak mengandungi di dalamnya syirik.”

    (Hadits riwayat Muslim dan Abu Daud)

    Maka berdasarkan hadits di atas jelas bahawa berubat menggunakan jampi atau tangkal yang mengandungi unsur syirik adalah tidak diharuskan, walaupun jampi atau tangkal seumpama itu memberi kesan yang positif kepada pemakainya, pesakit yang dijampi atau seumpamanya. Begitu juga halnya jampi dan tangkal yang mengandungi perkataan-perkataan kufur.

    3) Tidak mengandungi unsur-unsur sihir:


    Menurut Al-Imam An-Nawawi Rahimahullahu Ta‘ala, para ulama secara ijma‘ mengatakan bahawa mengamalkan sihir itu hukumnya adalah haram. Maka dalam hal ini, tidak hairanlah jika para ulama bersepakat menegaskan tentang larangan berubat dengan jampi dan tangkal yang mengandungi unsur-unsur sihir.

    Apa yang dimaksudkan dengan sihir di dalam konteks ini ialah orang yang menjampi atau pembuat tangkal itu meminta bantuan kepada jin atau syaitan dalam jampi menteranya.

    Di antara dalil-dalil yang diboleh dikemukakan sebagai sandaran untuk menegaskan tentang larangan sihir itu sebagaimana firman Allah Ta‘ala yang tafsirnya :
    Quote
    “Dan campakkanlah apa yang ada di tangan kananmu, nescaya ia menelan segala (benda-benda sihir) yang mereka lakukan, kerana sesungguhnya apa yang mereka lakukan itu hanyalah tipu daya ahli sihir; sedang ahli sihir itu tidak akan beroleh kejayaan, di mana sahaja ia berada.”
    (Surah Thaha, ayat 69)

    Diriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, daripada Nabi Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam Baginda bersabda yang maksudnya :
    Quote
    “Jauhilah tujuh perkara maksiat.” Para sahabat berkata: “Wahai Rasulullah, apakah itu?”. Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Mensekutukan Allah, sihir, membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan hak, makan riba, makan harta anak yatim, berpaling dari medan pertempuran perang dan menuduh berbuat zina kepada perempuan-perempuan yang baik-baik dan beriman yang tidak terfikir untuk melakukan maksiat.”

    (Hadits riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

    Orang yang mengamalkan sihir tidak akan mendapat pertolongan daripada syaitan untuk menunaikan hajatnya melainkan setelah dia mempertaruhkan atau menggadaikan agamanya dan aqidahnya, dan merosakkannya demi menjunjung ketaatan kepada perintah syaitan, seterusnya berbuat dosa kepada Allah dan menyembah selain Allah.

    Diceritakan suatu kisah berlaku pada awal abad ini mengenai seorang ahli sihir yang tinggal di bahagian sebelah atas negeri Mesir. Di antara kepandaiannya, beliau pernah meminta beberapa orang supaya mencampakkan cincin mereka ke dalam laut. Apabila mereka mencampakkannya beliau akan mengembalikannya semula kepada mereka. Selain itu, beliau juga boleh melakukan banyak perkara-perkara lain yang aneh dan luar biasa. Pada suatu hari beliau pun meninggal dunia. Setelah itu, anaknya ingin mengikut jejak langkah bapanya untuk melakukan pekerjaan sebagaimana yang dilakukan oleh bapanya sebelum ini. Akan tetapi ibunya membantah dan melarangnya daripada berbuat demikian. Lalu si anak pun bertanya kepada ibunya, apakah gerangan sebab dia dilarang mengikut jejak langkah bapanya? Kemudian ibunya membuka almari dan mengeluarkan patung daripada almari tersebut sambil berkata: “Sesungguhnya bapa mu dulu menyembah patung ini supaya syaitan memberi pertolongan kepadanya untuk melakukan sesuatu yang luar biasa. Oleh itu, jangan engkau menjadi kafir sebagaimana bapa mu telah menjadi kafir.”

    Oleh yang demikian, nyatalah bahawa sihir itu boleh menyebabkan pengamalnya terseret kepada perbuatan dosa yang amat besar, dan dengan itu juga orang yang meminta pertolongan dengan pengamal ilmu sihir akan sama-sama mendapat dosa. Jadi, berubat dengan jampi mentera atau tangkal yang mengandungi unsur sihir itu adalah ditegah oleh syara‘.

     

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Jawab #6 26 August, 2009, 12:59:14 AM
  • Publish Di FB


  • 4) Bahasa yang digunakan hendaklah difahami maknanya:

    Para ulama bersepakat mensyaratkan bahawa bahasa yang digunakan dalam jampi dan tangkal itu hendaklah terdiri daripada bahasa yang boleh difahami maksudnya.

    Dalam konteks ini, bukan sahaja setakat penjampi atau pembuat tangkal itu dikehendaki mengerti atau faham akan maksud jampinya, bahkan orang yang menerima rawatan melalui jampi tersebut hendaklah juga faham akan maksud jampi yang digunakan. Tujuannya ialah supaya dia tahu bahawa perkataan jampi yang digunakan itu tidak mengandungi perkara-perkara yang bertentangan dengan hukum syara‘ seperti perkara yang membawa syirik, sihir dan seumpamanya.

    Di antara dalil yang mendokong larangan berubat dengan jampi mentera dan tangkal yang tidak difahami maksudnya sebagaimana sabda Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam ketika Baginda ditanya tentang jampi yang diamalkan pada zaman jahiliyyah:

    Maksudnya:
    Quote
    “Perlihatkan kepada ku jampi-jampi kamu itu, tidak menjadi apa-apa mengamalkan jampi selama mana tidak mengandungi di dalamnya syirik.”

    (Hadits riwayat Muslim dan Abu Daud)

    Al-Imam Ibnu Hajr Al-‘Asqalaani Rahimahullahu Ta‘ala menegaskan, hadits di atas memberi petunjuk bahawasanya apa pun jenis jampi yang membawa kepada syirik maka ianya adalah dilarang (bahkan haram). Begitu juga halnya jampi yang tidak difahami makna atau maksudnya, di mana ianya tidak dapat dipastikan bebas daripada perkara syirik, maka dengan sebab itu ianya adalah ditegah oleh syara‘ sebagai langkah berjaga-jaga atau berhati-hati.

    5) Ditulis jampi atau tangkal itu dengan benda yang suci:

    Jika sekiranya jampi itu ditulis pada kertas, kulit binatang, logam atau seumpamanya maka hendaklah benda-benda seperti itu terdiri daripada benda yang bersih dan suci. Sebagaimana juga alat yang digunakan untuk menulis hendaklah terdiri daripada benda yang bersih dan suci seperti dakwat, za‘faran dan seumpamanya. Oleh itu, tidak harus menggunakan benda-benda yang najis seperti darah, nanah, air kencing dan sebagainya, kerana kata-kata Allah (kalaamullaah), nama-nama dan sifat-sifatNya yang Maha Agung dan Maha Suci itu selayaknya tidak bercampur dan tercemar dengan benda-benda yang kotor dan jijik.

    Terdapat setengah pengamal ilmu sihir yang menulis jampi mentera berupa ayat Al-Qur’an dengan menggunakan darah haidh wanita, kemudian menjampinya untuk memanggil jin dan memerintah jin tersebut untuk melakukan apa saja yang dia kehendaki.

    Memang jelas bahawa cara amalan seperti ini merupakan suatu kekufuran yang nyata, kerana mempersenda dan mempermain-mainkan surah dan ayat-ayat Al-Qur’an boleh membawa kepada kekufuran.

    Kedua- Batasan-batasan syara‘ khusus bagi penjampi:

    1) Hendaklah penjampi itu beragama Islam:

    Adalah disyaratkan orang yang mengubat dengan jampi atau tangkal itu terdiri daripada orang yang beragama Islam. Maka tidak harus bagi orang bukan Islam menjampi orang Islam.

    Apa yang dimaksudkan dengan orang bukan Islam dalam hal ini ialah orang yang bukan ahli kitab yakni bukanYahudi dan Nashrani. Bagi ahli kitab (Yahudi dan Nashrani) sebagaimana menurut Al-Imam Asy-Syafi‘e Rahimahullahu Ta‘ala harus menjampi orang Islam, dengan syarat jampi menteranya itu bersumber daripada kitab Allah atau berupa zikrullah.

    Dalil yang menyokong pendapat Imam Syafi‘ie itu sebagaimana diriwayatkan oleh Imam Malik daripada ‘Amrah binti Abdurrahman:

    Maksudnya:
    Quote
    “Bahawasanya Abu Bakar masuk berjumpa ‘Aisyah sedang dia (‘Aisyah) mengadu sakit. Pada ketika itu seorang wanita Yahudi menjampi ‘Aisyah, lalu Abu Bakar berkata: “Jampilah dengan kitab Allah.”

    (Hadits riwayat Malik)

    Bagaimana pula kedudukan hukumnya orang Islam menjampi orang bukan Islam? Para ulama tidak mempunyai pandangan berbeza dalam hal ini bahawa seseorang Islam harus menjampi orang yang bukan Islam. Ini adalah berdasarkan hadits yang diriwayatkan daripada Abu Sa‘ed Al-Khudri, beliau berkata:

    Maksudnya:
    Quote
    “Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam mengutus kami dalam suatu peperangan, lalu kami singgah berhenti pada suatu kaum. Kemudian kami meminta kepada mereka agar menjamu kami. Tetapi mereka enggan menjamu kami. Lalu ketua mereka disengat (kalajengking). Mereka pun datang berjumpa kami.

    Lalu mereka berkata: “Adakah di antara kamu sesiapa yang boleh menjampi untuk mengubat sengatan kalajengking?” Aku (Abu Sa‘ed) berkata: “Ya, tetapi aku tidak akan menjampinya sehingga kamu memberikan kambing kepada kami.” (Salah seorang kaum itu) berkata: “Sungguh, saya akan memberikan kepada kamu tiga puluh ekor kambing.”

    Kami pun bersetuju, kemudian aku membacakan kepadanya Al-Hamdulillah (Al-Fatihah) sebanyak tujuh kali. Setelah itu ketua kaum itu pun sembuh dan kami menerima kambing. Dia (Abu Sa‘ed) berkata: “Lalu timbul sesuatu dalam fikiran kami, kemudia kami berkata: “Janganlah tergesa-gesa sehingga kamu menghadap Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam.”

    Dia (Abu Sa‘ed) berkata: “Apabila kami datang menghadap Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam aku pun menceritakan kepada Baginda apa yang telah aku lakukan.” Baginda Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Bagaimana kamu tahu bahawa (surah Al-Fatihah) itu adalah jampi? Terimalah kambing itu dan berilah aku bahagian bersamamu.”

    (Hadits riwayat At-Tirmidzi)

    Hujjah yang dapat dikemukakan melalui hadits di atas, bahawa perkampungan di mana para sahabat Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam singgah berhenti di situ pendudukanya terdiri daripada orang kafir, dan salah seorang sahabat Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam menjampi ketua kampung yang kena sengat kalajengking. Apabila perkara tersebut diajukan kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam Baginda tidak menegahnya. Maka ini menunjukkan harus bagi orang Islam menjampi orang bukan Islam.

    2) Hendaklah penjampi itu orang yang ‘adil dalam beragama:

    Banyak di kalangan para ulama menekankan betapa perlunya orang yang menjampi dengan ayat-ayat Al-Qur’an, nama-nama dan sifat-sifat Allah yang Maha suci lagi Maha Agung hendaklah terdiri daripada orang yang ‘adil dan salih, iaitu orang yang ta‘at dalam menjalankan perintah agama, kerana kesembuhan - dengan izin Allah jua – akan terhasil melalui lidah orang yang soleh bukan melalui lidah orang yang tidak soleh.

    Apa yang dimaksudkan dengan ‘adil dalam beragama dalam konteks ini ialah suatu sifat dalam diri manusia yang mendorongnya untuk menunaikan apa yang wajib ke atas dirinya, seperti mendirikan sembahyang, berpuasa, membayar zakat, menghiasi dirinya dengan akhlak yang mulia seperti jujur, amanah, bertaqwa dan menjaga maruah. Sebagaimana juga sifat tersebut mendorong dirinya untuk menjauhi segala bentuk dosa-dosa besar, seperti syirik, sihir, penipuan dan sebagainya, dan juga menjauhi dirinya daripada sentiasa melakukan dosa-dosa kecil dan apa-apa juga tindak-tanduk yang membawa kehinaan dan rendah diri.

    Oleh itu, apabila seseorang Islam meninggalkan atau mencuaikan sesuatu yang diwajibkan oleh syara’ ke atasnya atau melakukan sesuatu yang ditegah melakukannya maka dia tidak dikatakan sebagai orang yang ‘adil dalam beragama. Maka dengan itu, tidak seharusnya orang lain meminta bantuan daripada golongan seperti ini untuk berubat dengan jampi mentera. Termasuk di antara golongan ini ialah pengamal sihir, tukang tilik, ahli nujum atau sesiapa saja yang mengamalkan cara mereka.

    Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam melarang umatnya daripada meminta bantuan untuk berubat dengan golongan seperti ini sebagaimana diriwayatkan daripada ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha, beliau berkata:

    Maksudnya:
    Quote
    “Beberapa orang bertanya kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam tentang para tukang tilik.” Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Perkataan mereka itu tidak benar.”

    Mereka berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya para tukang tilik itu kadangkala bercerita kepada kami tentang sesuatu, lalu perkara itu benar (menjadi kenyataan).”

    Baginda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Itu adalah kalimat kebenaran yang mereka sambar dari jin, lalu dibisikkan kepada ke telinga pembantunya, kemudian mereka mencampurkan kalimah yang benar itu dengan seratus pembohongan.”

    (Hadits riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

    Di dalam riwayat yang lain Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda maksudnya :
    Quote
    “Barangsiapa yang datang berjumpa dukun lalu bertanya tentang sesuatu, maka sembahyangnya tidak akan diterima selama empat puluh malam.”

    (Hadits riwayat Muslim)

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Jawab #7 26 August, 2009, 01:03:58 AM
  • Publish Di FB
  • 3) Hendaklah penjampi beriktiqad bahawa yang menyembuhkan ialah Allah Subhanahu wa ta‘ala:

    Para ulama bersepakat mengatakan, penjampi hendaklah beriktiqad bahawa yang berkuasa menyembuhkan dan menolak kemudaratan ialah Allah Subhanahu wa ta‘ala. Jampi itu sendiri tidak mempunyai kuasa untuk menyembuhkan, akan tetapi kesembuhan, terselamat daripada bahaya bencana dan sebagainya semuanya dengan izin Allah Ta‘ala. Ini kerana yang menurunkan penyakit itulah juga yang menurunkan ubat dan menolak segala bala bencana iaitu Allah ‘Azza Wa Jalla.

    Oleh itu, barangsiapa yang beriktiqad bahawa jampi itu sendiri mempunyai kuasa untuk menyembuh, menolak kemudaratan atau mendatangkan manfaat maka sesungguhnya dia telah sesat dan melakukan dosa yang amat besar yang tidak diampunkan oleh Allah subhanahu wa ta'ala iaitu dosa syirik yakni menyekutukan Allah dengan makhlukNya. Firman Allah Ta‘ala yang tafsirnya :
    Quote
    “Kalau demikian, apa fikiran kamu tentang yang kamu sembah selain dari Allah itu? Jika Allah hendak menimpakan kepadaku dengan sesuatu bahaya, dapatkah mereka mengelakkan atau menghapuskan bahayaNya itu; atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, dapatkah mereka menahan rahmatNya itu?” Katakanlah lagi: “Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku)! KepadaNyalah hendaknya berserah orang-orang yang mahu berserah dirinya.”


    (Surah Az-Zumar, ayat 38)

    Melalui ayat di atas, Allah Ta‘ala menujukan kata-kataNya kepada golongan musyrik, di mana mereka itu mengakui bahawa Allah ‘Azza wa Jalla adalah Pencipta segala sesuatu, akan tetapi mereka memohon doa dan menyembah selain Allah untuk menolak kemudaratan dan bala bencana, sedangkan apa yang mereka sembah itu tidak mampu untuk mencegah daripada mereka sebarang kemudaratan dan tidak mampu pula memberi sebarang manfaat kepada mereka.

    Di dalam hadits shahih diriwayatkan daripada ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha bahawa Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam apabila Baginda meminta perlindungan bagi setengah ahli keluarganya Baginda akan mengusap dengan tangan kanannnya sambil berdoa:

    Maksudnya:
    Quote
    “Ya Allah, Tuhan manusia, hilangkanlah penderitaan, sembuhkanlah dia, Engakaulah yang menyembuhkan. Tidak ada kesembuhan melainkan kesembuhanMu, kesembuhan yang tidak meninggalkan sakit.”

    (Hadits riwayat Al-Bukhari)

    Daripada hadits di atas Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam memberi petunjuk bahawa setiap ubat dan pengubatan tidak akan mendatangkan manfaat kesembuhan jika tidak dengan izin Allah Ta‘ala. Maka yang berkuasa menyembuhkan itu ialah Allah ‘Azza wa Jalla.

    4) Hendaklah penjampi itu orang yang berpengetahuan tentang cara-cara pengubatan dengan jampi yang dibenarkan syara‘:

     Sebenarnya, dalam apa pun bidang apabila kita hendak meminta bantuan khidmat tertentu kita mestilah pergi mencari orang yang ahli dan tahu mengenai bidang tersebut. Maka begitu juga dengan bidang perubatan dengan jampi perlulah orang itu terdiri daripada orang yang tahu dan belajar mengenai perubatan dengan jampi yang dibenarkan oleh syara‘.

    Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam pernah menerangkan bahawa jampi merupakan ilmu yang berkehendakkan ianya dipelajari untuk menjadikan seseorang itu pandai dan tahu mengubat dengan menggunakan jampi. Diriwayatkan daripada Asy-Syifaa’ binti Abdullah, dia berkata: “Baginda Shallallahu 'alaihi wasallam pernah berjumpa menemuiku sedang aku di sisi Hafshah, Baginda Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepadaku yang maksudnya :
    Quote
    “Tidakkah kamu ajarkan Hafshah mentera penyembuh cacar akibat gigitan semut sebagaimana kamu ajarkannya menulis.”


    (Hadits riwayat Abu Daud)


    Ketiga- Batasan-batasan syara‘ khusus bagi orang yang dirawat:

     

    1) Hendaklah dia beriktiqad bahawa yang menyembuhkan ialah Allah subhanahu wa ta‘ala:


    Sebagaimana halnya dengan penjampi, maka begitu juga dengan orang yang dirawat dengan jampi dia mestilah beriktiqad bahawa yang mempunyai kuasa menyembuh dan menolak segala bahaya bencana itu ialah Allah subhanahu wa ta‘ala.

    2) Memelihara jampi atau tangkal dari sebarang perkara yang keji:

    Hendaklah orang yang dirawat itu memelihara jampi atau tangkal yang digunakannya daripada perkara-perkara yang hina atau keji, kerana jampi atau tangkal itu mengandungi ayat-ayat al-Qur’an, nama-nama dan sifat-sifat Allah yang Maha Suci.

    Jika tangkal yang dipakai itu digantung di badan, maka bungkuslah dengan elok supaya tidak terkena najis atau kotoran. Jangan dibawa masuk ke dalam tandas, jangan dilangkahi atau diduduki dan ketika berjima‘ dengan isteri hendaklah ditanggalkan.

    Kalau ianya merupakan air untuk diminum yang dibacakan ke atasnya jampi, maka elok membaca Bismillah pada setiap kali pernafasan ketika dia minum sambil berniat mengikut kehendak masing-masing tujuan dia berubat, kerana sesungguhnya Allah akan mengurniakan atau menunaikan kehendaknya mengikut apa yang diniatkan.

    Jika air tersebut khusus untuk dibuat mandi, maka jangan dicurahkan di tempat yang kotor atau yang bernajis, dan jangan dicurahkan di tempat yang dipijak-pijak. Akan tetapi seeloknya dicurahkan di tempat yang bersih dan tidak dipijak-pijak.

    3) Menghindarkan diri dari melakukan perkara yang mendatangkan dosa:

    Di antara perkara yang mesti dijaga bagi orang yang menerima rawatan ialah menjaga dirinya daripada melakukan sebarang perbuatan yang boleh mendatangkan dosa, sama ada dosa kecil apatah lagi dosa besar, khususnya dalam tempoh menerima rawatan, kerana melakukan ketaatan dan menghindarkan maksiat merupakan cara atau jalan rawatan yang paling berkesan.

    Al-Imam Ibn Al-Qaiyim pernah berkata:
    Quote
    “Di antara jalan yang lebih berkesan dalam pengubatan ialah dengan membuat kebajikan dan ihsan, berzikir (mengingati Allah), berdoa, merendah diri dan memohon dengan sepenuh hati kepada Allah serta bertaubat. Semua ini memberi kesan dalam menolak berbagai penyakit dan menghasilkan kesembuhan, dan ianya lebih berkesan berbanding ubat biasa.”


    Sebagai suatu rumusan, Islam ketika meletakkan beberapa batasan mengenai rawatan dengan jampi dan tangkal bukan saja bermaksud untuk menjadikan rawatan tersebut lebih berkesan, akan tetapi yang lebih besar daripada itu ialah ianya bermaksud untuk memelihara tujuan induknya iaitu menjunjung perintah Allah dan tidak melampaui sempadan laranganNya dan seterusnya menyumbang kepada pemantapan aqidah supaya tidak terseleweng daripada landasan yang sebenar.

    Sumber : Mufti Brunei

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Jawab #8 26 August, 2009, 01:10:06 AM
  • Publish Di FB
  • Mungkin tuan monte carlo boleh sampaikan pada Dr Asri yang mempunyai PhD itu, untuk menerima upah membaca al Quran, jampi menggunakan al Quran adalah harus. Dalilnya sudah diberi di atas. Bahkan jampi boleh digunakan untuk menolong orang bukan Islam. Tiada di sini istilah melelong agama.

    Dan tuan boleh lihat sendiri, adakah yang meminta air jampi dari tok-tok guru itu semuanya tidak pintar belaka sebagaimana sangkaan Dr Asri? Ramai pelajar yang pintar pun meminta air jampi.

    WaLlahua'lam
    « Last Edit: 26 August, 2009, 01:38:05 AM by IbnuNafis »

    manusia

    • *
    • Posts: 12
    • niat hidup kita hanya kerana Allah s.w.t.
      • View Profile
    Jawab #9 26 August, 2009, 01:39:23 AM
  • Publish Di FB
  • ehm
    betul 2

    seperti juga air yassin
    kita membacanya dan meminumnya untuk kesejahteaan
    kajian sains turut menyatakan perubahan molekul air berubah dalam bentuk yg cantik apabila dibaca surah yassin
    ini adalah kekuasaan Allah s.w.t

    kita hanya berusaha tetapi Allah yg mnentukannya

    beruang

    • *
    • Posts: 1354
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Jawab #10 26 August, 2009, 08:55:47 AM
  • Publish Di FB
  • Dah tanya pun Dr. MAZA....X leh pakai la... tahniah IbnuNafiz kerana memperbetulkan kembali keadaan...

    shaniza

    • *
    • Posts: 216
    • Ya Allah Engkaulah Maksudku, keredhaan Mu impianku
      • View Profile
    Jawab #11 26 August, 2009, 09:23:10 AM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum..
    Alhamdulillah di atas penjelasan Ustaz IbnuNafiz.. cuma ummi sha nak cadangkan perkataan jampi yang digunakan ditukarkan kepada perkataan DOA kerana orang yang merawat @ perawat seperti Ustaz Haron Din menggunakan doa daripada ayat Al-Quran, bukan menggunakan jampi serapah seperti pawang. Ni pendapat ummi sha saja, cuma nak elak kekeliruan istilah kerana bila kita sebut JAMPI orang boleh kaitkan dengan bomoh yang guna perantara jin @ khadam. Bomoh menggunakan jin yang sedikit sebanyak boleh menyebabkan kita bersyirik kepada Allah. Tetapi doa memang disuruh oleh Allah, insyaAllah dengan keikhlasan hati berdoa berserta keizinan Allah doa diperkenankan...waulahualam.
    Bagi mendapatkan info tambahan, layari blog-blog ummi sha
    http://sarimahshaniza.blogspot.com/

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #12 27 August, 2009, 07:07:16 AM
  • Publish Di FB
  • Soalan: Syarikat tertentu telah mempromosikan air yang ditulis ayat al-Quran padanya, atau kismis yang dijampi. Sehingga didakwa sesiapa yang meminumnya akan menjadi cerdik seperti ulamak silam.


    Ni Jawapan dari Ustaz Azhar:-

    [box title=Jawapan]Jika begitulah keadaannya maka jelas ia tidak boleh dipercayai dan bertentangan dengan aqidah.
    Islam ada sempadan dalam berikhtiar sekalipun untuk perkara baik seperti belajar agama dan menghafaz quran.

    Sepatutnya ia berkata insyaAllah otak akan jadi cerdas.

    Perkataan tersebut sebenarnya untuk melariskan perniagaan olih itu umat Islam jangan mudah terpedaya dengan kata2 seperti itu.

    Menjampi ayat quran pada air untuk diminum memang diharuskan olih syarak tetapi jangan sampai lupa bahawa segalanya daripada Allah swt.

    Jika dibaca ayat2 quran dengan maksud perniagaan maka jelas tidak ikhlas.

    Kita hanya berikhtiar dan Allah swt yg menjayakannya jika Ia kehendaki.

    [/box]

    Rujukan http://forum.digitalmukmin.org/viewtopic.php?f=15&t=1664
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Jawab #13 23 February, 2011, 03:44:42 PM
  • Publish Di FB
  • hmmm..

    nak beli? beli laaa.. nak upah ustaz?? upah laa.. tapi, saya syorkan, kalu buat sendiri lagi bagus..

    Takut x jadi?? awat plak? kan ker semua buleh jadi? dan, kenapa plak yg ustaz2 ramai dok wat tu menjadi? sedang kita wat x menjadi?

    jwpnnya : kita x jaga amal.. tu jer... cuba amal2 itu, kita jaga, insyaallah... setakat nak ikhtiarkan bagi terang hati anak sekolah, atau buang gangguan makhluk halus yg dok mengacau.. X JADI MASALAH ...

    5zul

    • *
    • Posts: 3047
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #14 23 February, 2011, 04:20:36 PM
  • Publish Di FB
  • nak minta boleh jer-
    nak aden jampi ker-
    maksud jampi bukan mengunakan kadam atau jin -
    jampi yg di maksud membaca kalimah ALLAH seperti AL-Quran -
    kalau mau boleh uruskan..Insyallah -
    jampi nie banyak maksudnya....
    silakan...
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    5zul

    • *
    • Posts: 3047
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #15 23 February, 2011, 04:22:44 PM
  • Publish Di FB
  • Hadith : Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”Sesiapa yang datang kepada dukun kemudian dia membenarkan terhadap apa yang dikatakan olehnya, maka solat orang itu tidak diterima Allah selama 40 hari.”

    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Jawab #16 23 February, 2011, 04:23:45 PM
  • Publish Di FB
  • Abe Joe.. kalu quran pun x reti baca, amender yg nak dijampi?? INGYAT INGSUNG MATAKAJIII ker? atau nak guna MARAM PERAPU KEPUNDEN PARAM SEKEPER?? lagu tu?  tu yg dok gi upah ustaz tu..

    USTAZ-USTAZ ( bukan semua yer ) plak.. mintak maaf laa yer.. jgn la nampak sgn yg anda yg ada ILMU itu, memoga.. memahami laa, memoga x disalah tafsir...

    Ayatul Ukhuwwah

    • *
    • Posts: 388
    • sy mahu jd serikandi berjiwa pejuang..InsyaAllah
      • View Profile
    Jawab #17 23 February, 2011, 04:27:09 PM
  • Publish Di FB
  • seperti juga air yassin
    kita membacanya dan meminumnya untuk kesejahteaan
    kajian sains turut menyatakan perubahan molekul air berubah dalam bentuk yg cantik apabila dibaca surah yassin
    ini adalah kekuasaan Allah s.w.t

    kita hanya berusaha tetapi Allah yg mnentukannya
    [/quote]

     :)

    berkaitan dgn air yassin..ustaz saya pernah bgtahu..kalau kita nak buat air yassin seelok-eloknya guna air paip maksud kat sini air yang belum dimasak..penggunaan air masak tidak digalakkan..jadi kat sini saya nak minta pendapat dan pandangan halaqian berkenaan perkara ini..

    5zul

    • *
    • Posts: 3047
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #18 23 February, 2011, 04:57:17 PM
  • Publish Di FB
  • Abe Joe.. kalu quran pun x reti baca, amender yg nak dijampi?? INGYAT INGSUNG MATAKAJIII ker? atau nak guna MARAM PERAPU KEPUNDEN PARAM SEKEPER?? lagu tu?  tu yg dok gi upah ustaz tu..

    USTAZ-USTAZ ( bukan semua yer ) plak.. mintak maaf laa yer.. jgn la nampak sgn yg anda yg ada ILMU itu, memoga.. memahami laa, memoga x disalah tafsir...
    pokok pangkalnya IKHLAS lah tuan zi

    dahulu kala ada pencuri di hukum campak ke luar daerah yg berpasir- ....rasa nya tuan zi pernah dengar itu cerita....

    dengan berbekal AL-FAHTIHAH sahaja maka sembuh lah mak budak tue....
    yg berdoa si pejenayah tue....

    Ilmu juga kan .....(senyum)

    5zul

    • *
    • Posts: 3047
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #19 23 February, 2011, 04:59:03 PM
  • Publish Di FB
  • yer ayatul pokok pangkal nya niat -
    apa air pun boleh -
    fakta sains mengatakan Air sungai adalah air yg suci ...
    tiada bahan terlarang dan molukel nya sangat halus dan mempunyai h2o yang tinggi-
    silakan yer- (senyum)

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    12 Replies
    4153 Views
    Last post 21 September, 2009, 01:58:19 AM
    by Sum79
    5 Replies
    2940 Views
    Last post 05 November, 2007, 02:24:30 PM
    by ahmad
    2 Replies
    1105 Views
    Last post 01 July, 2009, 09:35:37 PM
    by dol_bendol