Berbalas Pantun Halaqahnet

Author Topic: Berbalas Pantun Halaqahnet  (Read 130326 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

1family

  • *
  • Posts: 179
    • View Profile
Reply #560 25 January, 2011, 05:19:43 PM
  • Publish
  • naik basikal pergi kesabah
    kesabah pergi naik basikal
    belum sampai sabah dah rebah
    dek kerja tak masuk dek akal
    Belum sampai sabah dah rebah
    dek kerja tak masuk dek akal
    Kalau nak sampai sabah tanpa rebah
    Boleh tumpang ummi naik boeng 747

    Naik basikal pergi ke Sabah
    Naik basikal pergi ke Sarawak
    Tiada rebah tiada lawak
    Sabah dan Sarawak mesti sampai la wak
    Life at its best ia a series of challenges. A big enough strenghts and abilities you never knew you had. Take on challenges and you will bring yourself to life.
    http://www.kaedahjibril.com/index.php?ref=1family

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1060
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #561 25 January, 2011, 05:26:57 PM
  • Publish
  • Naik basikal pergi ke Sabah
    Naik basikal pergi ke Sarawak
    Tiada rebah tiada lawak
    Sabah dan Sarawak mesti sampai la wak

    Assalamualaikum wbt...

    sabah sarawak di bawah bayu,
    jauhnya berbatu-batu,
    kalau naik basikal tak sampailah you
    belum apa-apa sudah tergolek dulu..

    « Last Edit: 25 January, 2011, 05:36:19 PM by putri_hambali »
    Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

    lislam

    • *
    • Posts: 881
      • View Profile
    Reply #562 25 January, 2011, 05:34:37 PM
  • Publish
  •  :)
    assalamualaikum pembuka bicara,
    menunjukkan sopan santun,
    menaiki perahu hingga ke muara,
    den tak reti nak berpantun.
    :senyum:

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Reply #563 25 January, 2011, 05:37:20 PM
  • Publish
  • pergi ke sungai ikan di jala
    di tengah sungai terjumpa ular sawa
    merepek meraban sekali sekala
    hiburkan hati pengubat jiwa

    Quote
    tenggiling jalan2 ke kota..
    ala,,, sekali sekala....
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1060
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #564 25 January, 2011, 05:40:12 PM
  • Publish
  • :)
    assalamualaikum pembuka bicara,
    menunjukkan sopan santun,
    menaiki perahu hingga ke muara,
    den tak reti nak berpantun.
    :senyum:

    assalamualaikum wbt..

    putri tak pandai berpantun ..tapi putri pandai mengambil pantun orang...

    Buah cempedak diluar pagar..

    Ambil galah tolong jolokan..

    Putri ingin belajar..

    Boleh sesiapa tolong ajarkan?

    1family

    • *
    • Posts: 179
      • View Profile
    Reply #565 25 January, 2011, 05:41:24 PM
  • Publish
  • Naik basikal pergi ke Sabah
    Naik basikal pergi ke Sarawak
    Tiada rebah tiada lawak
    Sabah dan Sarawak mesti sampai la wak

    Assalamualaikum wbt...

    sabah sarawak di bawah bayu,
    jauhnya berbatu-batu,
    kalau naik basikal tak sampailah you
    belum apa-apa sudah tergolek dulu..

    Sabah di bawah bayu
    Sarawak bumi kenyalang
    Naik basikal walau berbatu-batu
    Kedua-duanya pasti tertawan berbantukan boeing

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14486
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #566 25 January, 2011, 05:44:58 PM
  • Publish
  • Belum sampai sabah dah rebah
    dek kerja tak masuk dek akal
    Kalau nak sampai sabah tanpa rebah
    Boleh tumpang ummi naik boeng 747


    Pokok betik ditabur baja,
    Betik juga disebut papaya,
    Kalau nak tumpang,boleh saja,
    Tapi jangan lupa masuk akaunnya.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1060
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #567 25 January, 2011, 05:45:51 PM
  • Publish
  • Sabah di bawah bayu
    Sarawak bumi kenyalang
    Naik basikal walau berbatu-batu
    Kedua-duanya pasti tertawan berbantukan boeing

    Assalamualaikum wbt..

    walau ke sabah menaiki boeing

    walau ke sarawak menaiki boeing

    semua pantun sudah naik boring..

    kepala putri pun naik pening..

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14486
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #568 25 January, 2011, 05:49:00 PM
  • Publish
  • g sabah naik basikal..
    orang tengok pelik ja..
    boleh je naik basikal..
    zaman sekarang macam2 ada..

    Apa peliknya pergi ke Sabah,
    Ke Sarawak pun boleh juga,
    Berbasikal mestilah tabah,
    Badai dan taufan hadapi jua.

    firad96

    • *
    • Posts: 253
    • Mencari Keredaan -Mu
      • View Profile
    Reply #569 25 January, 2011, 05:49:31 PM
  • Publish
  •  :)
    wahai rakan-rakan sekalian,
    aku pun tak pandai sangat berpantun,
    kalau ada yang sudi ajarkan,
    aku bagi 50 sen,
    Anjing yang garang itu lebih baik daripada sahabat yang khianat.

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Reply #570 25 January, 2011, 05:50:07 PM
  • Publish
  • g sabah naik basikal..
    orang tengok pelik ja..
    boleh je naik basikal..
    zaman sekarang macam2 ada..

    sungguh penat balik kerja
    nasib baik xcident sempat di elak
    asyik promote negri sabah ja
    promote negeri sendiri la pulak...

    1family

    • *
    • Posts: 179
      • View Profile
    Reply #571 25 January, 2011, 05:52:54 PM
  • Publish
  • Sabah di bawah bayu
    Sarawak bumi kenyalang
    Naik basikal walau berbatu-batu
    Kedua-duanya pasti tertawan berbantukan boeing

    Assalamualaikum wbt..

    walau ke sabah menaiki boeing

    walau ke sarawak menaiki boeing

    semua pantun sudah naik boring..

    kepala putri pun naik pening..

    Jangan pening2
    Jangan boring2
    Kita naik basikal
    Basikal naik boeing

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14486
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #572 25 January, 2011, 05:54:26 PM
  • Publish
  • post terakhir dari saya...
    pencipta pantun berhias pujangga..
    x mau lagi berbalas kata..
    sebab den suka perintis utama..


    Pisang masak atas peti,
    Bawa juga pergi berkelah,
    Sampai nafas naik lelah,
    Uiks...sudah berhenti?
    Pandai sungguh membuat helah,
    Sebab diri mau kalah.

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1060
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #573 25 January, 2011, 06:03:24 PM
  • Publish
  • assalamualaikum wbt..

    terhibur hari putri dengan pantun-pantun disini..ada pantun yang dijual dan ada juga pantun yang dibeli..

    baguss ..menaikkan adat  orang melayu..

    pia

    • *
    • Posts: 50
      • View Profile
    Reply #574 25 January, 2011, 06:10:51 PM
  • Publish
  • assalamualaikum wbt..

    terhibur hari putri dengan pantun-pantun disini..ada pantun yang dijual dan ada juga pantun yang dibeli..

    baguss ..menaikkan adat  orang melayu..

    pergi sungai nak mandi..
    air sejuk x terkata..
    tolonglah berpantun wahai putri..
    jangan sekadar mengulas kata....

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1060
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #575 25 January, 2011, 06:14:53 PM
  • Publish
  • pergi sungai nak mandi..
    air sejuk x terkata..
    tolonglah berpantun wahai putri..
    jangan sekadar mengulas kata....

    assalamualaikum..

    pergi mandi sungai dekat pedas negeri sembilan..
    putri tak pandai berbalas pantun...
    jika ada yang sudi mengajar putri berpantun..
    silakan memperkenalkan diri untuk mengajar cara berpantun..

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Reply #576 25 January, 2011, 06:21:40 PM
  • Publish
  • pergi sungai nak mandi..
    air sejuk x terkata..
    tolonglah berpantun wahai putri..
    jangan sekadar mengulas kata....

    assalamualaikum..

    pergi mandi sungai dekat pedas negeri sembilan..
    putri tak pandai berbalas pantun...
    jika ada yang sudi mengajar putri berpantun..
    silakan memperkenalkan diri untuk mengajar cara berpantun..

    negri melaka baba dan nyonya
    orang putih pakai kemeja
    wahai putri bedal je pantunnya
    asal ada bunyinya sahaja

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1060
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #577 25 January, 2011, 06:31:27 PM
  • Publish
  • negeri melaka baba dan nyonya
    orang putih pakai kemeja
    wahai putri bedal je pantunnya
    asal ada bunyinya sahaja

    assalamualaikum pembuka bicara..
    pantun dijual kepada semua..
    sesiapa yang sudi membelinya...
    sila-silalah beli pantunnya..


    Ziarahmenilai

    • *
    • Posts: 1002
      • View Profile
    Reply #578 25 January, 2011, 06:36:43 PM
  • Publish
  •  :)

    Mengenai pantun, kita jangan lupa sesebuah pantun itu mengandungi:
    (a) Pembayang maksud
    (b) Maksud pantun itu sendiri.
    Pembayang maksud maknanya jika sesebuah pantun itu tidak dinyatakan maksudnya yang mendengar atau yang membacanya sudah tahu sama ada pengujar pantun itu menyatakan kesedihan, kekecewaan, kelucuan, sindirian, kebahagiaan dan sebagainya.

    Contoh pembayang maksud:
    Kalau ku tahu padi ku sambang
    Tidak ku tampi sedari dulu.


    Membaca atau mendengarnya saja pun kita yang berfikiran dapat membayangkan pemantun itu mahu memberi tahu bahawa beliau menyesal atau kecewa,  kerana maksud pantun itu misalnya ialah:

    Kalau ku tahu hatimu curang
    Tidak ku nanti hadir dirimu.


    Cuba lihat pantun ini:

    Apa diharap padi di sebarang
    Entah tumbuh entahkan tidak
    Apa diharap kasihnya orang
    Entah sungguh entahkan tidak.


    Dua baris yang pertama ialah pemabayang maksud dan dua baris yang kedua ialah maksud pantun itu.

    Perkataan padi, zaman dahulu padi ialah sesuatu komoditi yang  amat berharga, sehingga ada yang mengungkapkan iaitu Tiada padi semua tak menjadi.   Justeru pemilihan oleh pemantun menggunakan perkakataan padi kerana dalam masyarakat dahulu padi itu melambangkan kekayaan, kemewahan dan kesenangan hidup.

    Dalam pembayang maksud pantun itu padi itu ada di sebarang,  maknanya berada jauh... Bila keadaan jauh, janganlah diharapkan sangat ia subur menghasilkan buahnya atau pun tidak kerana terbiar tiada pula yang menjaganya, membajanya.

    Begitulah juga kasih orang,  kasih itu ialah perkara yang amat berharga,  tetapi kalau orang itu berada jauh di mata,  maka janganlah berharap sangat kasihnya itu masih terus berada di hatinya terhadap kita. Bila-bila masa saja dia cari yang lain sebagai ganti... Tidak usahlah memenderitakan diri (klik di sini)

    Oleh itu yang sebenarnya pantun ada seninya dan perlu mahir menghasilkannya.  Bukan hanya memadai sekadar bunyinya saja sebagai bunyi pantun,  tetapi maksud pembayang pantun itu sendiri hendaklah sesuai dan benar-benar membayangkan maksud pantun itu sendiri.

    Jika menjadi peserta dalam pertandingan berpantun,  para hakim atau juri akan memerhatikan pantun yang diberikan itu termasuk dari aspek apakah pantun itu pada pembayang maksudnya ngam atau bertepatan dengan maksud pantun itu sendiri.

    Saya perhatikan ada yang menaipkan syair,  bukannya pantun di thread ini; pada hal tajuk thread ini ialah untuk berbalas pantun.  Eloklah baca ...(klik di sini)

    Teruskanlah berpantun,  banyakkan berpantun dari segi berdakwah.




    pia

    • *
    • Posts: 50
      • View Profile
    Reply #579 25 January, 2011, 07:26:13 PM
  • Publish
  • Quote from: putri
    assalamualaikum pembuka bicara..
    pantun dijual kepada semua..
    sesiapa yang sudi membelinya...
    sila-silalah beli pantunnya..

    jual beli minyak zaitun..
    jangan beli barang curi..
    x jual pun pantun..
    camne den nak beli..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    199 Replies
    18931 Views
    Last post 31 January, 2011, 11:25:07 PM
    by msa
    13 Replies
    2981 Views
    Last post 17 October, 2012, 02:18:42 PM
    by Ana Tholibah
    12 Replies
    2127 Views
    Last post 07 September, 2011, 07:06:14 PM
    by halawah