Berbalas Pantun Halaqahnet

Author Topic: Berbalas Pantun Halaqahnet  (Read 258083 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Reply #560 25 January, 2011, 05:19:43 PM
naik basikal pergi kesabah
kesabah pergi naik basikal
belum sampai sabah dah rebah
dek kerja tak masuk dek akal
Belum sampai sabah dah rebah
dek kerja tak masuk dek akal
Kalau nak sampai sabah tanpa rebah
Boleh tumpang ummi naik boeng 747

Naik basikal pergi ke Sabah
Naik basikal pergi ke Sarawak
Tiada rebah tiada lawak
Sabah dan Sarawak mesti sampai la wak
Life at its best ia a series of challenges. A big enough strenghts and abilities you never knew you had. Take on challenges and you will bring yourself to life.
http://www.kaedahjibril.com/index.php?ref=1family

putri_hambali

  • *
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
Reply #561 25 January, 2011, 05:26:57 PM
Naik basikal pergi ke Sabah
Naik basikal pergi ke Sarawak
Tiada rebah tiada lawak
Sabah dan Sarawak mesti sampai la wak

Assalamualaikum wbt...

sabah sarawak di bawah bayu,
jauhnya berbatu-batu,
kalau naik basikal tak sampailah you
belum apa-apa sudah tergolek dulu..

Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

Reply #562 25 January, 2011, 05:34:37 PM
 :)
assalamualaikum pembuka bicara,
menunjukkan sopan santun,
menaiki perahu hingga ke muara,
den tak reti nak berpantun.
:senyum:

hada_islamic

  • *
  • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
    • View Profile
Reply #563 25 January, 2011, 05:37:20 PM
pergi ke sungai ikan di jala
di tengah sungai terjumpa ular sawa
merepek meraban sekali sekala
hiburkan hati pengubat jiwa

Quote
tenggiling jalan2 ke kota..
ala,,, sekali sekala....
mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

putri_hambali

  • *
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
Reply #564 25 January, 2011, 05:40:12 PM
:)
assalamualaikum pembuka bicara,
menunjukkan sopan santun,
menaiki perahu hingga ke muara,
den tak reti nak berpantun.
:senyum:

assalamualaikum wbt..

putri tak pandai berpantun ..tapi putri pandai mengambil pantun orang...

Buah cempedak diluar pagar..

Ambil galah tolong jolokan..

Putri ingin belajar..

Boleh sesiapa tolong ajarkan?

Reply #565 25 January, 2011, 05:41:24 PM
Naik basikal pergi ke Sabah
Naik basikal pergi ke Sarawak
Tiada rebah tiada lawak
Sabah dan Sarawak mesti sampai la wak

Assalamualaikum wbt...

sabah sarawak di bawah bayu,
jauhnya berbatu-batu,
kalau naik basikal tak sampailah you
belum apa-apa sudah tergolek dulu..

Sabah di bawah bayu
Sarawak bumi kenyalang
Naik basikal walau berbatu-batu
Kedua-duanya pasti tertawan berbantukan boeing

Ummi Munaliza

  • *
  • Anniversary Ke 32
    • View Profile
Reply #566 25 January, 2011, 05:44:58 PM
Belum sampai sabah dah rebah
dek kerja tak masuk dek akal
Kalau nak sampai sabah tanpa rebah
Boleh tumpang ummi naik boeng 747


Pokok betik ditabur baja,
Betik juga disebut papaya,
Kalau nak tumpang,boleh saja,
Tapi jangan lupa masuk akaunnya.
Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
Penal Utama Baitul Muslim


putri_hambali

  • *
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
Reply #567 25 January, 2011, 05:45:51 PM
Sabah di bawah bayu
Sarawak bumi kenyalang
Naik basikal walau berbatu-batu
Kedua-duanya pasti tertawan berbantukan boeing

Assalamualaikum wbt..

walau ke sabah menaiki boeing

walau ke sarawak menaiki boeing

semua pantun sudah naik boring..

kepala putri pun naik pening..

Ummi Munaliza

  • *
  • Anniversary Ke 32
    • View Profile
Reply #568 25 January, 2011, 05:49:00 PM
g sabah naik basikal..
orang tengok pelik ja..
boleh je naik basikal..
zaman sekarang macam2 ada..

Apa peliknya pergi ke Sabah,
Ke Sarawak pun boleh juga,
Berbasikal mestilah tabah,
Badai dan taufan hadapi jua.

firad96

  • *
  • Mencari Keredaan -Mu
    • View Profile
Reply #569 25 January, 2011, 05:49:31 PM
 :)
wahai rakan-rakan sekalian,
aku pun tak pandai sangat berpantun,
kalau ada yang sudi ajarkan,
aku bagi 50 sen,
Anjing yang garang itu lebih baik daripada sahabat yang khianat.

hada_islamic

  • *
  • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
    • View Profile
Reply #570 25 January, 2011, 05:50:07 PM
g sabah naik basikal..
orang tengok pelik ja..
boleh je naik basikal..
zaman sekarang macam2 ada..

sungguh penat balik kerja
nasib baik xcident sempat di elak
asyik promote negri sabah ja
promote negeri sendiri la pulak...

Reply #571 25 January, 2011, 05:52:54 PM
Sabah di bawah bayu
Sarawak bumi kenyalang
Naik basikal walau berbatu-batu
Kedua-duanya pasti tertawan berbantukan boeing

Assalamualaikum wbt..

walau ke sabah menaiki boeing

walau ke sarawak menaiki boeing

semua pantun sudah naik boring..

kepala putri pun naik pening..

Jangan pening2
Jangan boring2
Kita naik basikal
Basikal naik boeing

Ummi Munaliza

  • *
  • Anniversary Ke 32
    • View Profile
Reply #572 25 January, 2011, 05:54:26 PM
post terakhir dari saya...
pencipta pantun berhias pujangga..
x mau lagi berbalas kata..
sebab den suka perintis utama..


Pisang masak atas peti,
Bawa juga pergi berkelah,
Sampai nafas naik lelah,
Uiks...sudah berhenti?
Pandai sungguh membuat helah,
Sebab diri mau kalah.

putri_hambali

  • *
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
Reply #573 25 January, 2011, 06:03:24 PM
assalamualaikum wbt..

terhibur hari putri dengan pantun-pantun disini..ada pantun yang dijual dan ada juga pantun yang dibeli..

baguss ..menaikkan adat  orang melayu..

Reply #574 25 January, 2011, 06:10:51 PM
assalamualaikum wbt..

terhibur hari putri dengan pantun-pantun disini..ada pantun yang dijual dan ada juga pantun yang dibeli..

baguss ..menaikkan adat  orang melayu..

pergi sungai nak mandi..
air sejuk x terkata..
tolonglah berpantun wahai putri..
jangan sekadar mengulas kata....

putri_hambali

  • *
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
Reply #575 25 January, 2011, 06:14:53 PM
pergi sungai nak mandi..
air sejuk x terkata..
tolonglah berpantun wahai putri..
jangan sekadar mengulas kata....

assalamualaikum..

pergi mandi sungai dekat pedas negeri sembilan..
putri tak pandai berbalas pantun...
jika ada yang sudi mengajar putri berpantun..
silakan memperkenalkan diri untuk mengajar cara berpantun..

hada_islamic

  • *
  • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
    • View Profile
Reply #576 25 January, 2011, 06:21:40 PM
pergi sungai nak mandi..
air sejuk x terkata..
tolonglah berpantun wahai putri..
jangan sekadar mengulas kata....

assalamualaikum..

pergi mandi sungai dekat pedas negeri sembilan..
putri tak pandai berbalas pantun...
jika ada yang sudi mengajar putri berpantun..
silakan memperkenalkan diri untuk mengajar cara berpantun..

negri melaka baba dan nyonya
orang putih pakai kemeja
wahai putri bedal je pantunnya
asal ada bunyinya sahaja

putri_hambali

  • *
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
Reply #577 25 January, 2011, 06:31:27 PM
negeri melaka baba dan nyonya
orang putih pakai kemeja
wahai putri bedal je pantunnya
asal ada bunyinya sahaja

assalamualaikum pembuka bicara..
pantun dijual kepada semua..
sesiapa yang sudi membelinya...
sila-silalah beli pantunnya..


Reply #578 25 January, 2011, 06:36:43 PM
 :)

Mengenai pantun, kita jangan lupa sesebuah pantun itu mengandungi:
(a) Pembayang maksud
(b) Maksud pantun itu sendiri.
Pembayang maksud maknanya jika sesebuah pantun itu tidak dinyatakan maksudnya yang mendengar atau yang membacanya sudah tahu sama ada pengujar pantun itu menyatakan kesedihan, kekecewaan, kelucuan, sindirian, kebahagiaan dan sebagainya.

Contoh pembayang maksud:
Kalau ku tahu padi ku sambang
Tidak ku tampi sedari dulu.


Membaca atau mendengarnya saja pun kita yang berfikiran dapat membayangkan pemantun itu mahu memberi tahu bahawa beliau menyesal atau kecewa,  kerana maksud pantun itu misalnya ialah:

Kalau ku tahu hatimu curang
Tidak ku nanti hadir dirimu.


Cuba lihat pantun ini:

Apa diharap padi di sebarang
Entah tumbuh entahkan tidak
Apa diharap kasihnya orang
Entah sungguh entahkan tidak.


Dua baris yang pertama ialah pemabayang maksud dan dua baris yang kedua ialah maksud pantun itu.

Perkataan padi, zaman dahulu padi ialah sesuatu komoditi yang  amat berharga, sehingga ada yang mengungkapkan iaitu Tiada padi semua tak menjadi.   Justeru pemilihan oleh pemantun menggunakan perkakataan padi kerana dalam masyarakat dahulu padi itu melambangkan kekayaan, kemewahan dan kesenangan hidup.

Dalam pembayang maksud pantun itu padi itu ada di sebarang,  maknanya berada jauh... Bila keadaan jauh, janganlah diharapkan sangat ia subur menghasilkan buahnya atau pun tidak kerana terbiar tiada pula yang menjaganya, membajanya.

Begitulah juga kasih orang,  kasih itu ialah perkara yang amat berharga,  tetapi kalau orang itu berada jauh di mata,  maka janganlah berharap sangat kasihnya itu masih terus berada di hatinya terhadap kita. Bila-bila masa saja dia cari yang lain sebagai ganti... Tidak usahlah memenderitakan diri (klik di sini)

Oleh itu yang sebenarnya pantun ada seninya dan perlu mahir menghasilkannya.  Bukan hanya memadai sekadar bunyinya saja sebagai bunyi pantun,  tetapi maksud pembayang pantun itu sendiri hendaklah sesuai dan benar-benar membayangkan maksud pantun itu sendiri.

Jika menjadi peserta dalam pertandingan berpantun,  para hakim atau juri akan memerhatikan pantun yang diberikan itu termasuk dari aspek apakah pantun itu pada pembayang maksudnya ngam atau bertepatan dengan maksud pantun itu sendiri.

Saya perhatikan ada yang menaipkan syair,  bukannya pantun di thread ini; pada hal tajuk thread ini ialah untuk berbalas pantun.  Eloklah baca ...(klik di sini)

Teruskanlah berpantun,  banyakkan berpantun dari segi berdakwah.




Reply #579 25 January, 2011, 07:26:13 PM
Quote from: putri
assalamualaikum pembuka bicara..
pantun dijual kepada semua..
sesiapa yang sudi membelinya...
sila-silalah beli pantunnya..

jual beli minyak zaitun..
jangan beli barang curi..
x jual pun pantun..
camne den nak beli..

divider3
halaqahforum4