Mari Belajar Sejarah: Asal usul Yahudi.....

*

Author Topic: Mari Belajar Sejarah: Asal usul Yahudi.....  (Read 8780 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

HandyMan

  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
12 August, 2009, 12:58:38 AM
  • Publish
  • Salam.

    Saya buat ringkasan dari bahan yang saya baca, sekadar hendak berkongsi bersama...


    Orang Yahudi ni bertaburan diseluruh dunia sehingga susah nak dibezakan. Ada yahudi yang berkulit gelap macam negro, ada yang bermata sepet mcm cina dan ada juga yang berkulit sawo matang mcm melayu.
    Meski pun mereka ni berlainan dari segi fizikal tetapi mereka akan mudah menjadi mesra bila bertemu kerana ikatan keagamaan mereka yang unik dlm agama yahudi.Azam mereka untuk memiliki negara mereka sendiri tak pernah padam.
    Orang yahudi ini terkenal dgn kebijaksanaan dan hebat pelbagai bidang, yang anda sedia maklum dlm bidang ekonomi.

    Di dlm Al-Quran bangsa yahudi di kaitkan dgn Bani israel yang bersifat degil dan keras kepala serta sanggup membunuh nabi nabi yang membawa utusan Allah. Bangsa yahudi ni berasal dari puak 'aabir' ataupun 'ibri' dari selatan Iraq. Mereka ini di katakan berasal dari keluarga Nabi Ibrahim.

    Nabi Ibrahim adalah putera Azar {Tarih} bin Tahur bin Saruj bin Rau' bin Falij bin Aaabir bin Syalih bin Arfakhsyad bin Saam bin Nuh a.s. Dia dilahirkan di sebuah tempat bernama "Faddam A'ram" dalam kerajaan "Babylon" yang pada waktu itu di perintah oleh seorang raja bernama "Namrud bin Kan'aan."

    Nabi Ibrahim kemudian pindah ke negeri Kaldaan(kawasan sekitar bandar Baghdad sekarang) kira-kira 2000 tahun sebelum masihi (s.m.). Dari situ mereka berpindah pula ke kawasan bukit-bukau di Palestin (Kana'an). Keluarga Nabi Ibrahim kemudian berpindah pula ke Mesir.

    Sewaktu di Mesir,Raja Mesir menghadiahkan kpd nabi ibrahim a.s seorang hamba bernama Siti Hajar. Hasil dari perkahwinan tersebut mendapat seorang anak lelaki yang diberi nama Ismail. Selepas Ismail, Nabi Ibrahim mendapat seorang lagi anak lelaki dari isteri pertamanya Sarah, bernama Ishak.

    Sarah,ketika mengandung telah pun berusia 90 tahun.Ishak kerap bersama ayahnya untuk berdakwah di daerah Kana'an dan Sam -Palestin. Ishak berkahwin dengan Rifqah, anak perempuan Nahur dan cucu saudara Nabi Ibrahim dan hasil perkahwinan itu, mereka mendapat dua anak anak lelaki, Ishu dan Yaakob.

    Yaakob kemudian berpindah kembali ke kampung halaman asal datuknya, Ibrahim di negeri Iraq.
    Dua puluh tahun kemudian, Nabi Yaakob kembali semula ke Palestin, membeli tanah utk bertani dan mendirikan tempat korban yang diberi nama "bait eil:'

    Nabi Yaakob mempunyai 12 orang anak lelaki. Yahuda @ Yahudza @ Judah, adalah salah seorang daripada anak lelaki Nabi Yaakob dengan isterinya yang bernama Laiya. Dari Yahuda inilah maka lahirnya suku Yahuda atau lebih dikenali dengan panggilan Yahudi, salah satu dari padanya ialah suku Bani Israel. Raja atau Nabi Daud dan Sulaiman adalah dari Suku Yahuda.

    Seorang lagi anak lelaki Yaakob bernama Levi, juga hasil dari perkahwinan dengan Leah. Keturunan Levi telah mendapat kepercayaan oleh kaum Bani Israel untuk menjadi golongan pendeta.

    Nabi Musa dan Nabi Harun berasal dari suku Levi. Hasil perkahwinan Nabi Yaakob dgn Rahil, mereka mendapat dua anak bernama Bunyamin dan Nabi Yusof. Dari keturunan bunyamin, Raja Thalut muncul iaitu Raja Yahudi yang pertama sebagaimana kisahnya dalam Al-quran mengenai Thalut dan Jalut.Nabi Daud a.s adalah raja kedua  bani israel.


    HandyMan

    • *
    • Posts: 14
      • View Profile
    Reply #1 31 August, 2009, 01:22:53 AM
  • Publish
  • Sambungan

    96% Yahudi hari ini adalah terdiri dari bangsa Khazaria pecahan dari Aryan Turki.Bangsa Khazaria adalah dari sebuah
    empayar besar khazar yang pernah didirikan di eropah timur yang menganuti agama yahudi.Mereka tidak berhak mendakwa bumi pelestin adalah tanah air nenek moyang mereka kerana mereka bukan dari keturunan Yahuda.Mereka hanya menganuti agama yahudi selepas pemerintah khazaria mengarahkan rakyatnya berbuat demikian.Mereka berasal dari selatan rusia dan terusir bila di serang dan di hancurkan oleh genghiz khan dan terpaksa berpindah dan menjadi pelarian ke beberapa negara lain mencari pelindungan.

    Kemunculan yahudi sekarang ni banyak di asaskan oleh yahudi Poland dan Rusia dan mereka melobi kepada yahudi dari negara lain supaya menyokong gagasan dan wawasan zionis. Zionis berasal dari perkataan "zion" bererti Jurusalem
    (tanah israel). Misi utama mereka ialah mengumpul yahudi seluruh dunia dengan menubuh satu negara di tanah Pelestin. Pengasasnya dan presiden gagasan zionis ini adalah Theodore Herzl dan di tubuhkan pada tahun 1897.

    Yahudi sekarang ni terbahagi kepada dua:

    Yahudi Sephardim (http://en.wikipedia.org/wiki/Sephardim) kebanyakan dari timur eropah termasuk sepanyol,portugal,perancis,Andorra

    Yahudi Ashkenazim(http://en.wikipedia.org/wiki/Ashkenazi) kebanyakan dari jerman dan sekitarnya


    Pada 14 Mei 1948, David Ben Gurion mengishtiharkan kelahiran negara Israel selepas tamatnya mandat British ke atas bumi Palestin. Selapas mendapat kuasa memerintah, askar askar yahudi yang terdiri daripada samseng samseng terus membalas dendam ke atas orang arab palestine.  Mereka bertindak membunuh,menyembelih dan mengusir keluar dari penduduk palestin dari rumah rumah mereka. Dan mereka terus mengganas dan berlaku zalim hingga ke hari ini. 





    nursa

    • *
    • Posts: 105
      • View Profile
    Reply #2 29 August, 2010, 09:46:03 AM
  • Publish
  • tapi saya kelirulaa antara 'yahudi'  dan 'kafir'??
    yahudi ni kaumkan?? tapi ade pulak agama yahudi..
    kalau kafir???
    bingung-bingung..
    huhuhuhu.......

    hasin

    • *
    • Posts: 885
      • View Profile
    Reply #3 29 August, 2010, 09:51:14 AM
  • Publish
  • Hadis Nabi: Setiap anak dilahirkan dalam fitrah. Maka ibubapanya yang mencoraknya jadi Yahudi, Nasrani atau Majusi.

    Hadis ini menyatakan Yahudi adalah satu agama.

    saya pegang Yahudi adalah agama, bukan kaum.

    nursa

    • *
    • Posts: 105
      • View Profile
    Reply #4 29 August, 2010, 09:54:42 AM
  • Publish
  • owhh..
    kalau kafir pulak??

    hasin

    • *
    • Posts: 885
      • View Profile
    Reply #5 29 August, 2010, 10:24:51 AM
  • Publish
  • Surah Al-Bayyinah: Kafir ada 2 golongan: 1-Musyrikin 2-Ahli Kitab
    Yahudi termasuk dalam ahli kitab.

    squad izzuddin

    • *
    • Posts: 560
      • View Profile
    Reply #6 29 August, 2010, 10:56:16 AM
  • Publish
  • salam....
    semalam di kuantan ada program palestine besama sheikh mahmud siyam mantan imam masjid al aqsa......
    selingan dr itu ada forum menceritakan tentang zionist....

    makna lmbang bendera israel.....

    ada 2 jalur dlm bendera & ditengah2 ada star of david.....
    jalur yg pertama melambangkan sungai nil di mesir & jalu yg ke 2 melambangkan sg furat di iraq.....
    inilah wilayah idaman mereka & pusat pentadbiran mereka di al-aqsa....

    beruang

    • *
    • Posts: 1351
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #7 29 August, 2010, 06:36:07 PM
  • Publish
  • Menurut yang ana dengar dari seorang tok guru pondok, antara ciri-ciri agama ialah mentauhidkan Allah dan mengiktiraf kerasulan Muhammad S.A.W. Kalau x ada maknanya dia turun kepada ideologi atau anutan saja.....

    aqilah_93

    • *
    • Posts: 16
    • Islam Itu Indah
      • View Profile
    Reply #8 30 August, 2010, 08:07:29 AM
  • Publish
  • salam....
    semalam di kuantan ada program palestine besama sheikh mahmud siyam mantan imam masjid al aqsa......
    selingan dr itu ada forum menceritakan tentang zionist....

    makna lmbang bendera israel.....

    ada 2 jalur dlm bendera & ditengah2 ada star of david.....
    jalur yg pertama melambangkan sungai nil di mesir & jalu yg ke 2 melambangkan sg furat di iraq.....
    inilah wilayah idaman mereka & pusat pentadbiran mereka di al-aqsa....
    :)

    owhhhh.....rupa-rupanya ada makna yg tersirat di sebalik bendera israel nie....syukron jaziilan ya akhi izzuddin atas perkongsiannya....

    Semakin bertambah umurku, semakin dekat diriku dengan kematian....

    hazanutz

    • *
    • Posts: 426
    • Salam ukhuwah
      • View Profile
    Reply #9 30 August, 2010, 08:55:35 AM
  • Publish
  • Dan mereka (kaum Yahudi) berkata pula: "Hati kami tertutup (tidak dapat menerima Islam)". (Sebenarnya hati mereka tidak tertutup) bahkan Allah telah melaknatkan mereka disebabkan kekufuran mereka, oleh itu maka sedikit benar mereka yang beriman. (Al-Baqarah 2:88)
    Abdullah Faqir

    nur huda

    • *
    • Posts: 96
      • View Profile
    Reply #10 31 August, 2010, 07:26:44 AM
  • Publish
  • salam....
    semalam di kuantan ada program palestine besama sheikh mahmud siyam mantan imam masjid al aqsa......
    selingan dr itu ada forum menceritakan tentang zionist....

    makna lmbang bendera israel.....

    ada 2 jalur dlm bendera & ditengah2 ada star of david.....
    jalur yg pertama melambangkan sungai nil di mesir & jalu yg ke 2 melambangkan sg furat di iraq.....
    inilah wilayah idaman mereka & pusat pentadbiran mereka di al-aqsa....

    mmm......
    pernah dengar cite ni...
    tapi kenapa diorang nak kan wilayah tu??

    squad izzuddin

    • *
    • Posts: 560
      • View Profile
    Reply #11 31 August, 2010, 11:39:55 AM
  • Publish
  • salam....
    semalam di kuantan ada program palestine besama sheikh mahmud siyam mantan imam masjid al aqsa......
    selingan dr itu ada forum menceritakan tentang zionist....

    makna lmbang bendera israel.....

    ada 2 jalur dlm bendera & ditengah2 ada star of david.....
    jalur yg pertama melambangkan sungai nil di mesir & jalu yg ke 2 melambangkan sg furat di iraq.....
    inilah wilayah idaman mereka & pusat pentadbiran mereka di al-aqsa....

    salam...
    tazkirah dr beberapa org ustaz ...
    al qasa dilihat satu tanda pencapaian utama yg agung....
    barang siapa yg berjaya menakluk al aqsa..maka bangsa itu kan menakluk dunia.....
    lihat sejarah bagaimana suatu ketika al aqsa berada dibawah kristain...
    maka ketika itu kristian berjaya menakluk sebahagian besar dunia.....
    kemudian dtg islam ..maka ketika itu islam di puncak dunia....
    & kini si zionist laknatullah.....mereka mengidamkan tanah suci yg ke 3 bg org islam....
    mmm......
    pernah dengar cite ni...
    tapi kenapa diorang nak kan wilayah tu??

    rosham

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #12 31 August, 2010, 12:12:21 PM
  • Publish
  • SALAM...baru malam kelmarin ada dalam rancangan jejak rasul..cerita pasai depa ni..
    kalau ikutkan apa yang ada dalam rancangan tu..dia bagi tau la ni depa ni pun tengah bertelagah antara depa..
    satu puak zionis dan satu puak lagi tu ortodoks kalau x silap depa panggil.puak ortodok ni yang menentang kekejaman puak zionis kat
    palestin tu..wallahuallam

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    10 Replies
    29116 Views
    Last post 26 November, 2012, 09:11:16 AM
    by 5zul
    0 Replies
    2090 Views
    Last post 05 May, 2009, 04:52:25 PM
    by abuzulfiqar
    2 Replies
    1587 Views
    Last post 30 October, 2010, 06:13:36 PM
    by Shaffiyah