Kaedah Membasuh Tangan dengan Betul

*

Author Topic: Kaedah Membasuh Tangan dengan Betul  (Read 7589 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Sehati Sejiwa

  • *
  • Posts: 207
    • View Profile
11 August, 2009, 06:55:58 AM
  • Publish
  • "KEBERSIHAN ADALAH SEBAHAGIAN DARI IMAN"  (HADITH RIWAYAT AL-IMAM MUSLIM)

    "MASYARAKAT di negara ini masih ramai yang menganggap amalan membasuh tangan itu tidak penting dalam kehidupan seharian mereka.

    "Ia terbukti daripada kajian baru-baru ini yang menunjukkan kebanyakan daripada kita membasuh tangan dengan cepat iaitu sekitar lima saat saja berbanding 20 saat masa yang sebaiknya.

    "Amalan itu perlu segera diubah memandangkan gejala virus pandemik, HINI kini kian meningkat dan semua pihak perlu sentiasa berwaspada mengenai tahap kebersihan mereka," kata Ketua Jabatan dan Pakar Perunding Kanan Jabatan Perubatan Hospital Sungai Buloh, Dr Christopher KC Lee.

    Menurut Dr Christopher, penularan wabak selesema berkenaan menyedarkan masyarakat global mengenai aspek kebersihan yang selama ini dipinggirkan.

    Katanya, negara luar seperti Hong Kong sudah pun menjalankan kempen basuh tangan selama 20 saat dan masyarakat di negara ini perlu mengikut amalan berkenaan.

    Kajian Kebersihan Global Dettol 2009 yang dilakukan Majlis Kebersihan Global (GHC) terhadap responden dari 10 negara termasuk Malaysia baru-baru ini, mendapati bahawa hanya 21 peratus daripada 1,626 rakyat negara ini menyedari kepentingan amalan membasuh tangan mampu menjauhi seseorang daripada jangkitan penyakit seperti selesema.

    "Daripada kajian itu juga, kami mendapati hanya 15 peratus daripada responden yang dikaji melakukan amalan membasuh tangan selama 20 saat selepas menggunakan tandas.

    "Selain itu, masih ramai antara kita yang tidak membasuh tangan dengan betul iaitu hanya menggunakan air. Seeloknya, tangan hendaklah dibasuh bersama sabun antibakteria atau sanitizer yang mampu menghalang penyebaran bakteria.

    "Perlu diakui masih ramai yang mengambil mudah aspek kebersihan tangan sedangkan realitinya, ia adalah antara cara mudah dan terbaik untuk melindungi diri sendiri serta keluarga," katanya.

    Pada masa sama, Dr Christopher turut mengingatkan masyarakat terutama ibu bapa supaya sentiasa menjaga kebersihan di kawasan rumah bagi menjamin kesejahteraan keluarga mereka.

    Kawasan yang perlu diberi keutamaan adalah dapur kerana ia tempat di mana keluarga menikmati makanan setiap hari.

    Beliau yang juga ahli jawatankuasa GHC berkata, selain dapur, peralatan dan barangan rumah seperti pili paip, pemegang mangkuk tandas, alat kawalan jauh (televisyen), ganggang telefon serta kain pengelap juga perlu sentiasa dibersihkan bagi mengelak bakteria merebak.

    "Kain pengelap di dapur tidak seharusnya digunakan di kawasan lain di dalam rumah. Ia perlu dibersihkan sekerap mungkin kerana permukaan kawasan dapur biasanya mempunyai sejenis bakteria merbahaya, E Coli.

    "Selain itu, peralatan rumah seperti alat kawalan jauh untuk televisyen dan pili dapur juga perlu sentiasa dibersihkan kerana ia mengandungi bakteria berbahaya Staphylococcus aureus.

    "Justeru, masyarakat perlu lebih peka mengenai aspek kebersihan keluarga mereka kerana ia boleh mengurangkan kadar risiko pelbagai penyakit terutama selesema berkenaan," katanya.



    Keperluan membasuh tangan:

    # Sebelum makan atau menyentuh makanan, contohnya ketika membantu memasak atau menyediakan makanan.

    # Selepas menggunakan bilik air atau tandas.

    # Selepas menggunakan tisu untuk mengelap hidung.

    # Selepas menyentuh haiwan.

    # Selepas bermain di kawasan luar rumah.

    # Selepas melawat orang sakit.

    # Selepas balik dari sekolah. Jangan terus menyentuh ahli keluarga atau makanan tanpa membasuh tangan.



    Info amalan membasuh tangan:

    # Untuk mengetahui selama mana basuhan tangan itu berkesan, nyanyikan lagu selamat hari jadi untuk diri sendiri (selama 20 saat secara perlahan-lahan) ketika membasuh tangan, ia mencukupi untuk memastikan tangan bersih sepenuhnya.

    # Basuh kedua-dua tangan, pergelangan tangan dan celah antara jari, sebaik-baiknya menggunakan air suam.

    # Jangan lupa membasuh dengan membersihkan kuku kerana ia lokasi kuman bersembunyi.

    # Saintis menganggarkan 80 peratus jangkitan penyakit merebak melalui tangan. Justeru, untuk mengurangkan risiko jangkitan, amalkan tabiat membasuh tangan sebaiknya.

    # Membasuh tangan mengurangkan risiko jangkitan pernafasan sebanyak 16 peratus di negara membangun.

    # Berdasarkan kajian, membasuh tangan dengan betul boleh mengurangkan risiko mendapat cirit-birit akibat serangan virus pada usus (stomach bug) sebanyak 47 peratus.

    # Membasuh tangan juga mengurangkan risiko penyakit ciri-birit sebanyak 43 peratus.

    « Last Edit: 11 August, 2009, 07:01:43 AM by SEHATI SEJIWA »
    Tak mahu kenal sapa-sapa

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #1 11 August, 2009, 07:07:31 AM
  • Publish
  • HADIS 23

    عن أبي مالك الحارث بن عاصم الأشعري t قال: قال رسول الله e : (( الطهور شطر
    الإیمان، والحمد لله تملأ الميزان، وسبحان الله والحمد لله تملآن أو تملأ ما بين السماء
    والأرض، والصلاة نور، والصدقة برهان، والصبر ضياء، والقرآن حجة لك أو عليك، آل
    الناس یغدو فبائع نفسه فمعتقها أو موبقها )) رواه مسلم.

    Daripada Abu Malik al-Haris ibn `Asim al-Asya'arie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda:

    "Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Ucapan zikir al-Hamdulillah memenuhi neraca timbangan. Ucapan zikir SubhaanaLlah dan al-Hamdulillah kedua-duanya memenuhi ruangan antara langit dan bumi. Sembahyang itu adalah cahaya. Sedekah itu adalah saksi. Sabar itu adalah sinaran. Al-Qur'an itu adalah hujah bagimu atau hujah ke atasmu. Setiap manusia keluar waktu pagi, ada yang menjual dirinya, ada yang memerdekakan dirinya dan ada pula yang mencelakakan dirinya. "

    Hadis riwayat al-lmam Muslim.

    Pokok Perbincangan Hadis :

    1. Kebersihan sebahagian iman : (pendapat ulama’)
    a) pahala pada kebersihan - berganda sehingga separuh pahala iman.
    b) yang dikehendaki ialah meninggalkan perkara dosa dan maksiat (an-Nahl: 56). Yang dimaksudkan di sini ialah wudhu’.
    c) bersih dari hadas besar dan kecil samada dengan air atau tayammun, dan yang dikehendaki iman itu ialah solat.
    d) yang dimaksudkan dengan bersih itu ialah wudhu’ - menghapuskan dosa-dosa kecil.
    2. Galakkan mengingati Allah

    Pengajaran hadis:

    (1) lslam amat menitikberatkan soal kebersihan, sehingga menganggapnya sebahagian daripada lman.
    (2) Semua amalan soleh merupakan kebaikan dan keindahan bagi seorang mukmin dan mempunyai nilai yang tinggi. Ada amalan yang menjadi hujah baginya, ada yang menjadi cahaya baginya, ada yang menjadi pemberat mizannya dan sebagainya.
    (3) Setiap manusia dalam kegiatan hariannya mendedahkan dirinya sama ada kepada kebaikan atau kecelakaan. Ada yang menjual dirinya kepada Allah, lalu beroleh kebaikan dan kejayaan dan pula ada yang menjual dirinya kepada syaitan lalu beroleh kecelakaan.

    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Sehati Sejiwa

    • *
    • Posts: 207
      • View Profile
    Reply #2 11 August, 2009, 07:14:36 AM
  • Publish
  • Lagi hadith berkaitan tuntutan menjaga kebersihan.

    Kebersihan Dan Kesucian Dalam Islam
    Hadith :
    Dari Aisyah r.ahn, katanya: Rasul s.a.w bersabda: “ sepuluh perkara dari (peraturan-peraturan kebersihan) yang dituntut oleh agama, iaitu: menggunting misai, membiarkan janggut(tumbuh panjang serta mengemaskannya), bersugi(membersihkan gigi), menyedut air-membersihkan hidung, memotong kuku, membasuh buku-buku jari, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari, dan beristinjak”. Kata Mas`ab (salah seorang rawi hadis ini): “dan aku lupa akan perkara yang kesepuluh, aku fikir perkara itu) tidak lain dari berkumur-kumur..”   ( Riwayat Muslim  )


    Huraian
    1. Perkara-perkara tersebut ada yang wajib hukumnya dan ada yang sunat
    2. Perkara yang wajib ialah beristinjak, dan yang lain ialah sunat
    3. Apa yang penting, menjaga kebersihan adalah dituntut oleh syarak kerana ia sebahagian daripada iman.



    Haneef

    • *
    • Posts: 60
      • View Profile
    Reply #3 11 August, 2009, 07:34:09 AM
  • Publish
  • Antara salah satu medium tersebarnya penularan penyakit ini adalah melalui
    tangan yang tidak bersih atau tidak dicuci selepas bersin atau batuk. Kita lihat
    ianya tidak penting, walhal jika dinyatakan atau dipaparkan dibawah skrin
    penapisan, akan dapat lihat dengan mata kita sendiri betapa banyaknya
    kuman dan bakteria yang terlekat pada tangan kita itu. melalui cara ini lah
    penyakit H1N1 tetap sukar dibendung dan penularanya semakin meningkat
    dari hari ke hari, dan tidak kurang juga bilangan kematian yang terus menunjukkan
    peningkatan yang agak membimbangkan. justeru kita sebagai umat Islam saharusnya
    sedar dan menitik beratkan hal2 berkaitan dgn kebersihan ini. Moga sama2 kita
    berdoa agar Allah swt memberi petunjuk dan jalan dalam menyelesaikan
    wabak penyakit yang dilihat semakin membimbangkan ini...amin....wallahu'alam...
    Firman Allah swt yang bermaksud: "Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian dia mohon ampun kepada Allah, nescaya dia mendapati Allah Maha Pengangampun lagi Maha Penyayang." (Surah An-Nisa ayat 110)-tazkirah oleh:-Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

    nur zulaikha

    • *
    • Posts: 515
    • cinta ALLAH ku dmbakn krn merindui rahmatNYA
      • View Profile
    Reply #4 11 August, 2009, 08:12:51 AM
  • Publish
  • sifat malas perlu dikikis
    mereka perlu menyedari perkara seperti ini...
    krn mencegah lebih baik drp mengubatinya....
    cintai saudaramu mendekati sunah dan suruhan
    rasulmu dan ALLAH
    cintai rasulmu mendekati mu kepada ALLAH...
    cintai ALLAH mendekati kamu dengan keredhaanNYA...

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #5 22 August, 2009, 10:00:06 AM
  • Publish
  • [box title=Rajin2 cuci tangan]
    ''Jadi apa yang boleh dinasihatkan kepada orang ramai ialah jaga kebersihan diri masing-masing seperti basuh tangan selepas bersin dan batuk.

    ''Orang ramai juga disarankan agar membersihkan tangan selepas memegang benda-benda atau peralatan yang terdedah ketika anda berada di luar rumah,'' ujarnya ketika dihubungi Utusan Malaysia, baru-baru ini.
    ~ Pakar Bedah Am, Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC), Dr. Nanda Kumar Rajendram[/box]

    elzuddin

    • *
    • Posts: 578
    • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
      • View Profile
    Reply #6 25 August, 2009, 06:17:57 PM
  • Publish
  • kebanyakan sekrng rakyat malaysia adlh dlm kalangan pengotor(bkn menghina tp kenyataan) .....kerana umat islam skrng kurng iman didalam diri mereka

    Kasihsayangku123

    • *
    • Posts: 137
      • View Profile
    Reply #7 12 October, 2009, 10:17:13 AM
  • Publish


  • Basuh tangan cegah penularan penyakit




    WALAUPUN jumlah kematian akibat wabak Influenza A (H1N1) kekal 73 orang di negara ini, rakyat perlu memastikan tahap kesihatan sentiasa diambil perhatian.

    Langkah kebersihan yang betul termasuk teknik membasuh tangan dengan menyeluruh bagi mengurangkan risiko penularan wabak itu.

    Maklumat Kementerian Kesihatan serta Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit mendapati, tangan menyebarkan kira-kira 80 peratus penyakit berjangkit seperti demam dan selesema, tetapi membasuh tangan berkesan mencegah penularan penyakit.

    Paling penting, orang ramai dinasihatkan membasuh tangan menggunakan sabun antibakteria sama ada dalam bentuk cecair atau sabun buku yang didapati berkesan menentang kuman sehingga 99 peratus.

    Produk itu boleh diperoleh di semua kedai runcit, pasar raya, pasar raya besar dan kedai serbaneka.

    >>INFO
    >Panduan cegah jangkitan virus
    - Basuh tangan sebaik-baiknya dengan sabun antibakteria.
    - Tutup mulut dan hidung dengan tisu ketika batuk atau bersin.
    - Membuang tisu selepas digunakan.
    - Jangan keluar rumah seandainya sakit.
    - Elak sentuh mata, hidung dan mulut.
    - Hadkan hubungan dengan mereka yang sakit.
    - Amalkan gaya hidup sihat dengan mengambil diet seimbang serta kerap bersenam bagi meningkatkan sistem imun badan.

    >Cara betul membasuh tangan
    - Basahkan tangan dan ratakan sabun dengan sempurna.
    - Gosok kedua-dua tapak tangan.
    - Gosok setiap jari dan celah jari.
    - Gosok kuku di tapak tangan.
    - Gosok belakang tangan dan celah jari.
    - Basuh tangan dengan air bersih secukupnya.
    - Keringkan tangan dengan kain bersih atau tisu.


    elbeesan

    • *
    • Posts: 252
      • View Profile
    Reply #8 12 October, 2009, 11:29:57 AM
  • Publish
  • kebanyakan sekrng rakyat malaysia adlh dlm kalangan pengotor(bkn menghina tp kenyataan) .....kerana umat islam skrng kurng iman didalam diri mereka

    Awak pun orang rakyat Malaysia jugak... Jangan sekadar tahu membuka pekung di dada...
    Kalau itu memang kenyataan, patut tanya diri apa perlu disumbangkan untuk menutup 'pekung dada yang terbuka'...!

    kakisamun

    • *
    • Posts: 187
      • View Profile
    Reply #9 26 October, 2009, 11:08:54 AM
  • Publish
  • ermm.. betul2.. basuh guna air je x menghilangkan kuman.. cuba cara yg aku amalkan.. mcm aku.. tiap2 hari sebelum makan atau balik dari sebarang aktiviti aku akan rendamkan tangan aku ke dalam baldi berisi air yg telah dicampur dengan sebotol Clorox 250ml.. selamat mencuba.. ahaks..
    "we support anti zionist movement"

    baihaqi

    • *
    • Posts: 56
      • View Profile
    Reply #10 26 October, 2009, 11:13:12 AM
  • Publish
  • ermm.. betul2.. basuh guna air je x menghilangkan kuman.. cuba cara yg aku amalkan.. mcm aku.. tiap2 hari sebelum makan atau balik dari sebarang aktiviti aku akan rendamkan tangan aku ke dalam baldi berisi air yg telah dicampur dengan sebotol Clorox 250ml.. selamat mencuba.. ahaks..

    kui..kui..tentu abang nak putihkan kulit tangan...
    lagi pun abang lembut,  jadi selanjur nak putih, tentu abang nak runcing kan jari abang kan...kan...

    p/s : clorox tu kan menghakis, jadi dia hakis la sikit-sikit kulit abang supaya kulit putih dan jari runcing macam jari kakak saya.

    saiful ikhwan

    • *
    • Posts: 50
    • dari Allah, kerana Allah, untuk Allah......
      • View Profile
    Reply #11 26 October, 2009, 12:30:23 PM
  • Publish
  • cara yang paling berkesan, basuhlah tangan sebanyak 5 kali sehari dan apabila keluar tandas. gunakan sabun tawas kalau boleh.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #12 30 October, 2009, 11:52:42 AM
  • Publish

  • Sambil ummi bersama halaqah, ummi mendengar Halaqah TV 9 yang sedang membicarakan berkaitan  'selsema Babi', bagaimana Islam telah mewajibkan orang Islam mencuci tangan. Islam telah mewajibkan kita mencuci tangan 1400 tahun dahulu melalui mewajibkan berwuduk kepada setiap orang Islam untuk tujuan bersolat. Bukan setakat cuci tangan sahaja, kita cuci dengan kaedah yang betul apabila membasuh tangan dengan mengosokkan hingga ke siku dan di sunatkan pula 3 kali dan 5 kali sehari.

    Hari ini, baru kita nampak hikmahnya berwuduk sebagai salah satu kaedah mencuci tangan bagi menjauhkan diri kita dari penyakit.

    Nurul Nawar

    • *
    • Posts: 1379
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Reply #13 26 May, 2012, 12:50:00 AM
  • Publish
  • Saya dan kawan2 pernah guna video ni untuk ajar budak2 tadika basuh tangan..memang seronok
    Saya pun belajar sekali :senyum:  :syukur:

    Washy Washy Clean

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    17 Replies
    4909 Views
    Last post 13 July, 2010, 12:43:57 AM
    by minaina
    39 Replies
    9476 Views
    Last post 29 June, 2011, 12:37:49 AM
    by hamimah
    67 Replies
    6222 Views
    Last post 05 January, 2012, 03:47:33 PM
    by azrinkun