Kuliah - Penjelasan tentang Nisfu Syaaban

*

Author Topic: Kuliah - Penjelasan tentang Nisfu Syaaban  (Read 3826 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

03 August, 2009, 11:15:00 PM
  • Publish
  • Apa maksud Nisfu Syaaban?
    Bila Nisfu Syaaban?
    Apa amalan yang biasa dilakukan pada Nisfu Syaaban?
    Adakah Rasulullah dan para sahabat berbuat begitu?
    Apakah amalan tersebut bidaah?
    Jika benar bidaah, apakah ia bedosa ataupun mendapat pahala?
    Apakah bidaah 'confirm' berdosa?
    Benarkah ada pembahagian bidaah?
    Benarkah para ulama terdahulu meletakkan hukum yang berlainan mengikut jenis bidaah?
    Bila masanya amalan membaca Yaasin 3 kali menjadi bidaah dhalalah?
    Hendak baca berapa kali surah Yaasin?
    Benarkah buku amalan kita ditukar pada Nisfu Syaaban?
    Mengapa ada ulama yang menyusun amalan-amalan pada malam Nisfu Syaaban?
    Apakah yang dilakukan oleh Rasulullah sempena Nisfu Syaaban?
    Elokkah berpuasa pada 15 Syaaban?

    Penjelasan tentang Nisfu Syaaban 1


    sambungan seterusnya di
    http://ribuanceramah.blogspot.com/2009/08/abu-zulfiqar-penjelasan-tentang-nisfu.html
    Pandang Global, Bergerak Sebagai Satu Umat.
    BerTuhankan Allah, Bersyariatkan Syariat Muhammad saw.

    Reply #1 20 October, 2009, 04:00:11 AM
  • Publish
  • setiap bid'ah menyesatkan....setiap kesesatan dalam api neraka...
    ..hidup ini singkat dan sementara...

    Reply #2 20 October, 2009, 04:50:08 AM
  • Publish
  • InsyaAllah...Jangan takut untuk hidupkan amalan-malan tradisional...Membawa kepada HASANAH....Satukan umat...Inilah kehendak Allah  bukan kehendak nafsu..Walam..Lambat tinggal..Lambat kelam..Tentera Allah terus berlalu..Walam..

    Reply #3 20 October, 2009, 09:47:17 AM
  • Publish
  • Bid'ah terbahgi kepada dua iaitu:

    1) Bid'ah Hasanah(baik)
    2) Bid'ah Dholalah(sesat)

    Reply #4 07 November, 2009, 10:07:43 PM
  • Publish
  • salam sahabat2 sekalian..

    terdapat pendapat mengatakan bahawa menyambut malam nisfu sya'ban adalah perkara bidaah. ini adalah kerana tidak terdapat sebarang hadith yang boleh dipegang dlm perkara ini. menurut buku yg sy baca lg ni, majoriti ulama berpendpt bahawa mymbut mlm nisfu syaabn adlh bidaah dn hadis2 berkaitn dgn klbhnnya adlh lemah mnakala sebahagiannya lg adlh mauduk (rekaan). benarkah begitu ustaz? shbt sy mengatakan, perkra ini tdk blh dipakai. krn menurutnya, klau nk buat baik mcm bc yassin (spt y diamalkn kbiasaannya) pd mlm tu, xsalah.. malah ALLAH suka. sy agk keliru dlm persoalan ini.. boleh kah ustaz/shbt2 perjelaskan..

    Reply #5 07 November, 2009, 11:48:02 PM
  • Publish
  • Assalamu'alaikum

    Jawapan dari Ustaz Abdul Kadir Al Jofree :

    Sebagai menjawab persoalan yang diajukan, Nisfu Sya'ban biasanya dimaksudkan 15 Sya'ban. Malam nisfu Sya'ban pula adalah malam 15 Sya'ban (14hb siangnya, malamnya, dipanggil malam 15 ya).

    Di negara Arab dan Nusantara, biasanya dibacakan Yasin sebanyak tiga kali pada malam Nisfu Sya'ban setiap satu dengan niat tersendiri, yang akan diajarkan oleh para guru. Perkara ini hampir berlaku ijmak padanya, memandangkan dilakukan oleh para Fuqaha' zaman berzaman dari dahulu lagi.

    Perkara ini tidak dinisbahkan kepada Rasulullah sendiri. Akan tetapi ia boleh dilakukan selagi mana ibadah tersebut tidak bertentang dengan syara' (samaada dilakukan bersendirian mahupun beramai-ramai itu sekadar satu teknik dakwah). Contohnya, zikir, doa, membaca Al-Quran, membuat kelas ilmu dan sebagainya.

    Para ulamak kita di tempat lain (di Mesir, beberapa tempat di Saudi, Yaman, Siria, Nusantara, dan lain-lain) kebanyakannya tidak bersetuju dengan fatwa tersebut (Fatwa Dr Yusof Al Qardhawi yang menolak amalan Yasin 3 kali dan mengatakan ia adalah bid'ah yang diada-adakan). Oleh kerana itulah amalan beramai-ramai pada malam Nisfu Sya'ban ini dilakukan oleh para ULAMA' zaman berzaman di merata tempat sejak zaman salaf lagi.


    Adapun kelebihan Malam Nishfu Sya'baan itu telah disebutkan di dalam hadis shahih daripada Mu`az bin Jabal radhiallahu `anhu, bersabda Rasulullah Shallallahu `alaihi wa sallam yang maksudnya :

    Quote
        "Allah memandang kepada semua makhlukNya di Malam Nishfu Sya'baan, maka diampunkan dosa sekalian makhlukNya kecuali orang yang menyekutukan Allah atau orang yang bermusuhan."


    (Hadis riwayat Ibnu Majah, at-Thabrani dan Ibnu Hibban)

    Di Malam Nishfu Sya'baan juga, adalah di antara malam-malam yang dikabulkan doa. Berkata Imam asy-Syafi`ie dalam kitabnya al-Umm:
    Quote
        "Telah sampai pada kami bahawa dikatakan: sesungguhnya doa dikabulkan pada lima malam iaitu: pada malam Jumaat, malam Hari Raya Adha, malam Hari Raya `Aidil Fitri, malam pertama di bulan Rejab dan malam nishfu Sya'baan."



    Malam Nishfu Sya'baan merupakan malam yang penuh rahmat dan pengampunan daripada Allah Subhanahu wa Ta`ala. Kenyataan ini dapat direnung kepada hadis yang diriwayatkan oleh Mu`az bin Jabal radhiallahu `anhu di atas.

    Adapun cara menghidupkan Malam Nishfu Sya'baan sebagaimana yang dilakukan sekarang ini tidak berlaku pada zaman Nabi shallallahu `alaihi wasallam dan zaman para sahabat. Akan tetapi ia berlaku pada zaman tabi`in dari penduduk Syam. Menyebut al-Qasthalani dalam kitabnya al-Mawahib al-Ladunniyah,

        bahawa para tabi`in daripada penduduk Syam seperti Khalid bin Ma'dan dan Makhul, mereka beribadat dengan bersungguh-sungguh pada Malam Nishfu Sya'baan. Maka dengan perbuatan mereka itu, mengikutlah orang ramai pada membesarkan malam tersebut.



    Para tabi`in tersebut menghidupkan Malam Nishfu Sya`baan dengan dua cara:

    * Sebahagian mereka hadir beramai-ramai ke masjid dan berjaga di waktu malam (qiamullail) untuk bersembahyang sunat dengan memakai harum-haruman, bercelak mata dan berpakaian yang terbaik.

    * Sebahagiannya lagi melakukannya dengan cara bersendirian. Mereka menghidupkan malam tersebut dengan beribadat seperti sembahyang sunat dan berdoa dengan cara bersendirian.

    Ada pun cara kita sekarang ini menghidupkan Malam Nishfu Sya'baan dengan membaca Al-Quran seperti membaca surah Yaasiin, berzikir dan berdoa dengan berhimpun di masjid-masjid atau rumah-rumah persendirian sama ada secara berjemaah atau perseorangan adalah tidak jauh berbeza dengan apa yang dilakukan oleh para tabi`in itu.

    Berhubung dengan persoalan sholat khas Nishfu Sya'baan, maka berlaku khilaf antara ulama kita, ada yang mensabitkannya seperti Hujjatul Islam al-Ghazali dan ada yang memandangnya sebagai bid`ah yang keji. Khilaf berlaku pada pengkhususan sholat yakni memandang adanya satu sholat khusus malam tersebut seperti tarawih atau sholat hari raya. Untuk keluar dari khilaf bagi sesiapa yang hendak bersholat, maka lakukanlah sholat-sholat sunnat seperti sunat Awwabin (di antara waktu Maghrib dan Isya`), sembahyang tahajjud, akhirnya sembahyang witir atau sembahyang sunat muthlaq . Sembahyang sunat muthlaq ini boleh dikerjakan pada bila-bila masa sahaja sama ada pada Malam Nishfu Sya'baan atau pada malam-malam yang lain.

    Sedikit tambahan lagi:


    Amalan-amalan ini merupakan teknik yang pelbagai dalam menyampaikan dakwah oleh para ulama silam yang amat pakar dalam menyampaikan dakwah mereka ke seluruh pelusuk dunia. Adapun teknik-teknik amalan yang dilakukan oleh sesetengah pihak bergantung kepada para ulamak yang mengajarkan dan kepada siapa diajarkan. Semuanya adalah dibenarkan selagi mana tidak melanggar syara'. Samaada hendak solat sunnah, berzikir atau membaca Al-Quran bergantung kepada kemampuan individu.

    Perkara-perkara ini tidak patut sama sekali diperselisihkan atau ditentang. Biarlah manusia lain ingin beramal sedanyanya tanpa kita sibuk menutup jalan-jalan kebajikan ini. Apapun perkara ini adalah dalam batasan perselisihan yang dibenarkan oleh syara'. Berlapang dadalah jika pihak lain tidak bersetuju dengan kita, selagi mana menjaga akhlak Islam.


    Malang sekali jika perkara-perkara besar dalam masyarakat tidak dihiraukan, tetapi kita lebih suka membicarakan adakah boleh melakukan amalan pada malam nisfu Sya'ban atau tidak. Tetapi, kita lebih risau jika digolongkan di kalangan mereka yang menentang apabila perbuatan makruf dilakukan, manakala apabila perbuatan mungkar dilakukan, duduk diam sahaja tidak endah. Na'udzubillah min zalik. Inilah akibatnya jika tidak mempunyai kefahaman jitu dalam ikhtilaf serta ujub dengan diri sendiri dalam ilmu yang dimiliki.

    Semoga kita sama-sama dapat menggarap kemuliaan malam Nisfu Sya'ban yang menjelang. Semoga Allah menggolongkan kita di kalangan mereka yang mendapat pengampunan dan rahmat-Nya pada malam tersebut. Amiin.

    Wallahu A'lam

    Sumber :

    1. http://www.Iluvislam.Com
    2. Bahrusshofa

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    13 Replies
    3502 Views
    Last post 24 April, 2009, 12:33:43 AM
    by IbnuNafis
    4 Replies
    2083 Views
    Last post 13 June, 2013, 08:18:36 PM
    by al_ahibbatu
    2 Replies
    10879 Views
    Last post 23 June, 2013, 07:28:24 AM
    by msa