9 Cara Menghilangkan Fikiran Negatif

*

Author Topic: 9 Cara Menghilangkan Fikiran Negatif  (Read 14182 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Abi Naim

  • *
  • Posts: 275
  • Kejayaan kita hanyalah dalam agama Islam
    • View Profile
18 July, 2009, 09:00:12 AM
  • Publish
  •  :)

    Untuk sebagian besar dari kita, berpikir negatif mungkin sudah menjadi bagian dari diri. Ketika hal-hal tidak sesuai rencana, kita dengan mudah merasa depresi dan tidak bisa melihat sisi baik dari kejadian tersebut…

    Berpikiran negatif tidak membawa kemana-mana, kecuali membuat perasaan tambah buruk, yang lalu akan berakibat performa kita mengecewakan. Hal ini bisa menjadi lingkaran yang tidak berujung.
    Jessica Padykula menyarankan sembilan teknik untuk mencegah dan mengatasi pikiran negatif yang adalah sebagai berikut:

    1. Hidup di saat ini.
    Memikirkan masa lalu atau masa depan adalah hal yang sering membuat kita cemas. Jarang sekali kita panik karena kejadian masa sekarang. Jika Anda menemukan pikiran anda terkukung dalam apa yang telah terjadi atau apa yang belum terjadi, ingatlah bahwa hanya masa kini yang dapat kita kontrol.

    2. Katakan hal positif pada diri sendiri
    Katakan pada diri Anda bahwa Anda kuat, Anda mampu. Ucapkan hal tersebut terus-menerus, kapanpun. Terutama, mulailah hari dengan mengatakan hal positif tentang diri sendiri dan hari itu, tidak peduli jika hari itu Anda harus mengambil keputusan sulit ataupun Anda tidak mempercayai apa yang telah Anda katakan pada diri sendiri.

    3. Percaya pada kekuatan pikiran positif
    Jika Anda berpikir positif, hal-hal positif akan datang dan kesulitan-kesulitan akan terasa lebih ringan. Sebaliknya, jika Anda berpikiran negatif, hal-hal negatif akan menimpa Anda. Hal ini adalah hukum universal, seperti layaknya hukum gravitasi atau pertukaran energi. Tidak akan mudah untuk mengubah pola pikir Anda, namun usahanya sebanding dengan hasil yang bisa Anda petik.

    4. Jangan berdiam diri.
    Telusuri apa yang membuat Anda berpikiran negatif, perbaiki, dan kembali maju. Jika hal tersebut tidak bisa diperbaiki lagi, berhenti mengeluh dan menyesal karena hal itu hanya akan menghabiskan waktu dan energi Anda, juga membuat Anda merasa tambah buruk. Terimalah apa yang telah terjadi, petik hikmah/pelajaran dari hal tersebut, dan kembali maju.

    5. Fokus pada hal-hal positif.
    Ketika kita sedang sedang berpikiran negatif, seringkali kita lupa akan apa yang kita miliki dan lebih berfokus pada apa yang tidak kita miliki. Buatlah sebuah jurnal rasa syukur. Tidak masalah waktunya, tiap hari tulislah lima enam hal positif yang terjadi pada hari tersebut. Hal positif itu bisa berupa hal-hal besar ataupun sekadar hal-hal kecil seperti ‘hari ini cerah’ atau ‘makan sore hari ini menakjubkan’. Selama Anda tetap konsisten melakukan kegiatan ini, hal ini mampu mengubah pemikiran negatif Anda menjadi suatu pemikiran positif. Dan ketika Anda mulai merasa berpikiran negatif, baca kembali jurnal tersebut.

    6. Bergeraklah
    Berolahraga melepaskan endorphin yang mampu membuat perasaaan Anda menjadi lebih baik. Apakah itu sekadar berjalan mengelelingi blok ataupun berlari sepuluh kilometer, aktifitas fisik akan membuat diri kita merasa lebih baik. Ketika Anda merasa down, aktifitas olahraga lima belas menit dapat membuat Anda merasa lebih baik.

    7. Hadapi rasa takutmu
    Perasaan negatif muncul dari rasa takut, makin takut Anda akan hidup, makin banyak pikiran negatif dalam diri Anda. Jika Anda takut akan sesuatu, lakukan sesuatu itu. Rasa takut adalah bagian dari hidup namun kita memiliki pilihan untuk tidak membiarkan rasa takut menghentikan kita.

    8. Coba hal-hal baru
    Mencoba hal-hal baru juga dapat meningkatkan rasa percaya diri. Dengan mengatakan ya pada kehidupan Anda membuka lebih banyak kesempatan untuk bertumbuh. Jauhi pikiran ‘ya, tapi…’. Pengalaman baru, kecil atau besar, membuat hidup terasa lebih menyenangkan dan berguna.

    9. Ubah cara pandang
    Ketika sesuatu tidak berjalan dengan baik, cari cara untuk melihat hal tersebut dari sudut pandang yang lebih positif. Dalam setiap tantangan terdapat keuntungan, dalam setiap keuntungan terdapat tantangan.

    BACA IKLAN DAPAT DUIT : http://bux.to/?r=mazlan65

    elzuddin

    • *
    • Posts: 578
    • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
      • View Profile
    Reply #1 26 August, 2009, 09:44:10 AM
  • Publish
  • syukrn untuk info akhi........dpt la jgk ana hialgkan fikirn negariif dlm fikiran ana..............hu5 selamt berpuasa semua!!

    aed

    • *
    • Posts: 14
      • View Profile
    Reply #2 13 October, 2009, 06:12:47 PM
  • Publish
  • :)
     :)alhamdulilah...sya belajar sesuatu menrusi ilmu yang dikongsi..terima kasih..
    Untuk sebagian besar dari kita, berpikir negatif mungkin sudah menjadi bagian dari diri. Ketika hal-hal tidak sesuai rencana, kita dengan mudah merasa depresi dan tidak bisa melihat sisi baik dari kejadian tersebut…

    Berpikiran negatif tidak membawa kemana-mana, kecuali membuat perasaan tambah buruk, yang lalu akan berakibat performa kita mengecewakan. Hal ini bisa menjadi lingkaran yang tidak berujung.
    Jessica Padykula menyarankan sembilan teknik untuk mencegah dan mengatasi pikiran negatif yang adalah sebagai berikut:

    1. Hidup di saat ini.
    Memikirkan masa lalu atau masa depan adalah hal yang sering membuat kita cemas. Jarang sekali kita panik karena kejadian masa sekarang. Jika Anda menemukan pikiran anda terkukung dalam apa yang telah terjadi atau apa yang belum terjadi, ingatlah bahwa hanya masa kini yang dapat kita kontrol.

    2. Katakan hal positif pada diri sendiri
    Katakan pada diri Anda bahwa Anda kuat, Anda mampu. Ucapkan hal tersebut terus-menerus, kapanpun. Terutama, mulailah hari dengan mengatakan hal positif tentang diri sendiri dan hari itu, tidak peduli jika hari itu Anda harus mengambil keputusan sulit ataupun Anda tidak mempercayai apa yang telah Anda katakan pada diri sendiri.

    3. Percaya pada kekuatan pikiran positif
    Jika Anda berpikir positif, hal-hal positif akan datang dan kesulitan-kesulitan akan terasa lebih ringan. Sebaliknya, jika Anda berpikiran negatif, hal-hal negatif akan menimpa Anda. Hal ini adalah hukum universal, seperti layaknya hukum gravitasi atau pertukaran energi. Tidak akan mudah untuk mengubah pola pikir Anda, namun usahanya sebanding dengan hasil yang bisa Anda petik.

    4. Jangan berdiam diri.
    Telusuri apa yang membuat Anda berpikiran negatif, perbaiki, dan kembali maju. Jika hal tersebut tidak bisa diperbaiki lagi, berhenti mengeluh dan menyesal karena hal itu hanya akan menghabiskan waktu dan energi Anda, juga membuat Anda merasa tambah buruk. Terimalah apa yang telah terjadi, petik hikmah/pelajaran dari hal tersebut, dan kembali maju.

    5. Fokus pada hal-hal positif.
    Ketika kita sedang sedang berpikiran negatif, seringkali kita lupa akan apa yang kita miliki dan lebih berfokus pada apa yang tidak kita miliki. Buatlah sebuah jurnal rasa syukur. Tidak masalah waktunya, tiap hari tulislah lima enam hal positif yang terjadi pada hari tersebut. Hal positif itu bisa berupa hal-hal besar ataupun sekadar hal-hal kecil seperti ‘hari ini cerah’ atau ‘makan sore hari ini menakjubkan’. Selama Anda tetap konsisten melakukan kegiatan ini, hal ini mampu mengubah pemikiran negatif Anda menjadi suatu pemikiran positif. Dan ketika Anda mulai merasa berpikiran negatif, baca kembali jurnal tersebut.

    6. Bergeraklah
    Berolahraga melepaskan endorphin yang mampu membuat perasaaan Anda menjadi lebih baik. Apakah itu sekadar berjalan mengelelingi blok ataupun berlari sepuluh kilometer, aktifitas fisik akan membuat diri kita merasa lebih baik. Ketika Anda merasa down, aktifitas olahraga lima belas menit dapat membuat Anda merasa lebih baik.

    7. Hadapi rasa takutmu
    Perasaan negatif muncul dari rasa takut, makin takut Anda akan hidup, makin banyak pikiran negatif dalam diri Anda. Jika Anda takut akan sesuatu, lakukan sesuatu itu. Rasa takut adalah bagian dari hidup namun kita memiliki pilihan untuk tidak membiarkan rasa takut menghentikan kita.

    8. Coba hal-hal baru
    Mencoba hal-hal baru juga dapat meningkatkan rasa percaya diri. Dengan mengatakan ya pada kehidupan Anda membuka lebih banyak kesempatan untuk bertumbuh. Jauhi pikiran ‘ya, tapi…’. Pengalaman baru, kecil atau besar, membuat hidup terasa lebih menyenangkan dan berguna.

    9. Ubah cara pandang
    Ketika sesuatu tidak berjalan dengan baik, cari cara untuk melihat hal tersebut dari sudut pandang yang lebih positif. Dalam setiap tantangan terdapat keuntungan, dalam setiap keuntungan terdapat tantangan.

    BACA IKLAN DAPAT DUIT : http://bux.to/?r=mazlan65

    aed

    • *
    • Posts: 14
      • View Profile
    Reply #3 13 October, 2009, 06:13:59 PM
  • Publish
  • alhamdulilah...saya belajar sesuatu yang bru disini

    Aaron

    • *
    • Posts: 59
      • View Profile
    Reply #4 06 November, 2009, 09:51:08 AM
  • Publish
  • alhamdulilah...saya belajar sesuatu yang bru disini
    syukran...saya belajar sikit dari nasihat ini...

    aku kecil

    • *
    • Posts: 129
    • islam itu indah.
      • View Profile
    Reply #5 06 November, 2009, 01:38:18 PM
  • Publish
  • salam..
    alhmdulillah sbb ana skang ni ana cuba mengubah hidup ana mnjadi seorang yang berfikiran terbuka dan berfikir positif terhadap orang lain..

    nurul hana

    • *
    • Posts: 314
      • View Profile
    Reply #6 08 May, 2011, 01:32:55 PM
  • Publish
  •  :)
    minta izin untuk saya sharekannya di fb yer..:senyum:

    maliki

    • *
    • Posts: 619
    • LAILLAHAILLAHAH-TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
      • View Profile
    Reply #7 08 May, 2011, 01:42:25 PM
  • Publish
  • terima kasih kerana info diatas...kelemahan ana adalah sentiasa berfikiran negatif..moga2 tak kan ada lagi
    Nama diberi Ahmad Maliki.ukwah fillah senyum*
    Ape yang baik itu semuannya dari Allah taala,dan ape yang buruk itu datangnya dari kelemahan ana sendiri.Maaf.

    Akh FalAh

    • *
    • Posts: 225
      • View Profile
    Reply #8 08 May, 2011, 03:25:24 PM
  • Publish
  • :)

    Untuk sebagian besar dari kita, berpikir negatif mungkin sudah menjadi bagian dari diri. Ketika hal-hal tidak sesuai rencana, kita dengan mudah merasa depresi dan tidak bisa melihat sisi baik dari kejadian tersebut…

    Berpikiran negatif tidak membawa kemana-mana, kecuali membuat perasaan tambah buruk, yang lalu akan berakibat performa kita mengecewakan. Hal ini bisa menjadi lingkaran yang tidak berujung.
    Jessica Padykula menyarankan sembilan teknik untuk mencegah dan mengatasi pikiran negatif yang adalah sebagai berikut:

    1. Hidup di saat ini.
    Memikirkan masa lalu atau masa depan adalah hal yang sering membuat kita cemas. Jarang sekali kita panik karena kejadian masa sekarang. Jika Anda menemukan pikiran anda terkukung dalam apa yang telah terjadi atau apa yang belum terjadi, ingatlah bahwa hanya masa kini yang dapat kita kontrol.

    2. Katakan hal positif pada diri sendiri
    Katakan pada diri Anda bahwa Anda kuat, Anda mampu. Ucapkan hal tersebut terus-menerus, kapanpun. Terutama, mulailah hari dengan mengatakan hal positif tentang diri sendiri dan hari itu, tidak peduli jika hari itu Anda harus mengambil keputusan sulit ataupun Anda tidak mempercayai apa yang telah Anda katakan pada diri sendiri.

    3. Percaya pada kekuatan pikiran positif
    Jika Anda berpikir positif, hal-hal positif akan datang dan kesulitan-kesulitan akan terasa lebih ringan. Sebaliknya, jika Anda berpikiran negatif, hal-hal negatif akan menimpa Anda. Hal ini adalah hukum universal, seperti layaknya hukum gravitasi atau pertukaran energi. Tidak akan mudah untuk mengubah pola pikir Anda, namun usahanya sebanding dengan hasil yang bisa Anda petik.

    4. Jangan berdiam diri.
    Telusuri apa yang membuat Anda berpikiran negatif, perbaiki, dan kembali maju. Jika hal tersebut tidak bisa diperbaiki lagi, berhenti mengeluh dan menyesal karena hal itu hanya akan menghabiskan waktu dan energi Anda, juga membuat Anda merasa tambah buruk. Terimalah apa yang telah terjadi, petik hikmah/pelajaran dari hal tersebut, dan kembali maju.

    5. Fokus pada hal-hal positif.
    Ketika kita sedang sedang berpikiran negatif, seringkali kita lupa akan apa yang kita miliki dan lebih berfokus pada apa yang tidak kita miliki. Buatlah sebuah jurnal rasa syukur. Tidak masalah waktunya, tiap hari tulislah lima enam hal positif yang terjadi pada hari tersebut. Hal positif itu bisa berupa hal-hal besar ataupun sekadar hal-hal kecil seperti ‘hari ini cerah’ atau ‘makan sore hari ini menakjubkan’. Selama Anda tetap konsisten melakukan kegiatan ini, hal ini mampu mengubah pemikiran negatif Anda menjadi suatu pemikiran positif. Dan ketika Anda mulai merasa berpikiran negatif, baca kembali jurnal tersebut.

    6. Bergeraklah
    Berolahraga melepaskan endorphin yang mampu membuat perasaaan Anda menjadi lebih baik. Apakah itu sekadar berjalan mengelelingi blok ataupun berlari sepuluh kilometer, aktifitas fisik akan membuat diri kita merasa lebih baik. Ketika Anda merasa down, aktifitas olahraga lima belas menit dapat membuat Anda merasa lebih baik.

    7. Hadapi rasa takutmu
    Perasaan negatif muncul dari rasa takut, makin takut Anda akan hidup, makin banyak pikiran negatif dalam diri Anda. Jika Anda takut akan sesuatu, lakukan sesuatu itu. Rasa takut adalah bagian dari hidup namun kita memiliki pilihan untuk tidak membiarkan rasa takut menghentikan kita.

    8. Coba hal-hal baru
    Mencoba hal-hal baru juga dapat meningkatkan rasa percaya diri. Dengan mengatakan ya pada kehidupan Anda membuka lebih banyak kesempatan untuk bertumbuh. Jauhi pikiran ‘ya, tapi…’. Pengalaman baru, kecil atau besar, membuat hidup terasa lebih menyenangkan dan berguna.

    9. Ubah cara pandang
    Ketika sesuatu tidak berjalan dengan baik, cari cara untuk melihat hal tersebut dari sudut pandang yang lebih positif. Dalam setiap tantangan terdapat keuntungan, dalam setiap keuntungan terdapat tantangan.

    BACA IKLAN DAPAT DUIT : http://bux.to/?r=mazlan65


    like[okay][/okay]

    Iffah Muhsin

    • *
    • Posts: 816
      • View Profile
    Reply #9 08 May, 2011, 08:44:26 PM
  • Publish
  • Perkongsian yang bermakna bagi kita semua. Memang tidak dinafikan, seringkali kita takut untuk menghadapi masa depan. Contoh dalam kalangan pelajar, ada yang berkata "Aku takut la lepas graduate nanti tak dapat kerja..."
    Ada juga yang berkata "Aku takut result aku nanti teruk"...
    Namun bila difikir-fikirkan, adakah takut itu berbaloi jika tidak disertakan dengan tindakan? Selalu berfikiran negatif, tetapi masa yang ada sekarang tidak dimanfaatkan untuk berusaha mencapai perkara yang lebih baik di masa depan. Usaha itu yang pertama, barulah berdoa dan bertawakal pada Allah. Sememangnya tadbir tidak mampu melawan takdir, tapi jika benar takdir mengatasi tadbir, sekurang-kurangnya kita tidak menyesali masa-masa lalu yang telah dimanfaatkan sepenuhnya (berbeza pula dengan orang yang membazir peluang dan masa yang ada, pasti mereka menyesali masa yang telah tersia).
    Thabit bin Qurrah berkata: "Kerehatan badan bergantung kepada kurangnya makan. Kerehatan jiwa bergantung kepada kurangnya melakukan dosa. Kerehatan lidah bergantung kepada kurangnya bercakap. Dosa bagi hati umpama racun bagi badan."

    Akh FalAh

    • *
    • Posts: 225
      • View Profile
    Reply #10 09 May, 2011, 12:20:47 AM
  • Publish
  • Perkongsian yang bermakna bagi kita semua. Memang tidak dinafikan, seringkali kita takut untuk menghadapi masa depan. Contoh dalam kalangan pelajar, ada yang berkata "Aku takut la lepas graduate nanti tak dapat kerja..."
    Ada juga yang berkata "Aku takut result aku nanti teruk"...
    Namun bila difikir-fikirkan, adakah takut itu berbaloi jika tidak disertakan dengan tindakan? Selalu berfikiran negatif, tetapi masa yang ada sekarang tidak dimanfaatkan untuk berusaha mencapai perkara yang lebih baik di masa depan. Usaha itu yang pertama, barulah berdoa dan bertawakal pada Allah. Sememangnya tadbir tidak mampu melawan takdir, tapi jika benar takdir mengatasi tadbir, sekurang-kurangnya kita tidak menyesali masa-masa lalu yang telah dimanfaatkan sepenuhnya (berbeza pula dengan orang yang membazir peluang dan masa yang ada, pasti mereka menyesali masa yang telah tersia).

    like[okay][/okay]

    rirais

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #11 11 March, 2012, 12:45:53 AM
  • Publish
  •  :) :syukur:ke hadrat illahi kerana kita dikurniakan akal dan fikiran.9 cara menghilangkan fikiran negatif. 1.Sentiasa ingat Allah 2. Berzikir atau bertasbih dan selabihnya maaf lah saya msih baru dalam bidang ini... :)

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #12 11 March, 2012, 09:47:54 AM
  • Publish
  • cuba baca al Quran, surah ke 47 - surah muhammad
    kaji, fikir, apa pelajaranNya

    inshallah, bina lah hidup
    semuga dapat Dengar dan Taat

    subhanallah

    Qasehsayang

    • *
    • Posts: 38
    • Aku yang masih mencari sinar..
      • View Profile
    Reply #13 22 September, 2012, 12:49:25 AM
  • Publish
  •  :syukur:

    dapat ilmu baru walaupun thread ni dah lama...
    Ya Allah..jika suatu saat aku kehilangan harapan dan arahku, berikanlah padaku keyakinan bahawa Takdir-Mu adalah lebih baik dari semua yang aku inginkan dan aku impikan...

    cheksue89

    • *
    • Posts: 284
    • SABAR Yo!
      • View Profile
    Reply #14 22 September, 2012, 09:58:08 AM
  • Publish
  • yup.dan paling utama elakkan berpikiran negatif pada oranglain...:senyum:..kadang2 bila kita sudah xberpikir negatif pada diri kita lupa agar tidak berpikir negatif pula pada oranglain...

    saya bila mula nak berpikir negatif pada orang lain...cakap saja apa yang kita pikir buruk tu dan kemudian gunakanlah ayat "mungkin (ayat baik2)" selepas kata2 itu agar apa yang kita pikirkan tadi tu tidak kita set dalam minda.(biasanya bila kita dah set dalam minda susah dah nak buang walaupun kita salahpikir).
    cth : "ish,kenapalah dia ni lambat suka mungkir janjila.emm mungkin dia ada masalah tu.
    "budak ni nakal benarlah tiada didikan langsung,emm mungkin dia ada masalah keluarga.kesian"

    :senyum:..tak salah pikir macam tu taw.apapun bersangkah baiklah dan berpikir postif pada diri dan oranglain..;p
    'wahai hati,bersabarlah.."

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1371
      • View Profile
    Reply #15 26 November, 2012, 04:09:58 PM
  • Publish
  • :syukur:

    dapat ilmu baru walaupun thread ni dah lama...
    alhamdulilah...saya belajar sesuatu yang bru disini
    syukran...saya belajar sikit dari nasihat ini...

    -salam-
    ya...betul..ALhamdulillah....setakat baca tajuk ja pon dah rasa lain...maksud nya rasa nak tahu...nak tahu? nak perubahan...kan...
    banyak kat sini...thread yang lama2 kita tak jelajah lagi kan....lagi banyak perkongsian ilmu nya...
    kitab kulit lama....tapi ilmu nya penting....
    setiap hari....setiap apa yang kita lakukan....apa yang kita baca....jika kita betul2 mahu...fikrah kita juga akan lebih positif...Insyaa Allah
    "The spirit of knowledge is action"..

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1642
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Reply #16 26 November, 2012, 05:10:56 PM
  • Publish
  • bersangka buruk pun tak baik,bersangka baik pun tak baik juga.
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    loveandthe

    • *
    • Posts: 23
      • View Profile
    Reply #17 26 November, 2012, 05:31:19 PM
  • Publish
  • bersangka buruk pun tak baik,bersangka baik pun tak baik juga.

    apa yang tidak baiknya bersangka baik?

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1642
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Reply #18 26 November, 2012, 05:47:46 PM
  • Publish
  • bersangka buruk pun tak baik,bersangka baik pun tak baik juga.

    apa yang tidak baiknya bersangka baik?

    Bersangka baik adalah amalan yang tidak baik..roti ni halal ke tidak, anggap halal jelah.. duit ni halal ke tidak, sapu ajalah, wuduq aku ni sah ke tidak, anggap sah ajalah. Padahal maksud akhlak adalah mengetahui dengan jelas sah batal. Bagi yang mengaku allah aje yang tau sah batal, adalah orang yang tidak berakhlak dan jahil ilmu.Maksud niat adalah mengetahui syarat sah batal kafiat dan adab perkara yang nak dilakukan. Kalau sah batal tak tau tanda orang yang tak berniat.. nak kejamban, cara nak duduk dalam jamban tak tau.. lubang jamban pun tak kenal tah ye ke tidak belasah ajalah... tanda orang yang takda akhlak


    loveandthe

    • *
    • Posts: 23
      • View Profile
    Reply #19 26 November, 2012, 05:55:11 PM
  • Publish
  • bersangka buruk pun tak baik,bersangka baik pun tak baik juga.

    apa yang tidak baiknya bersangka baik?

    Bersangka baik adalah amalan yang tidak baik..roti ni halal ke tidak, anggap halal jelah.. duit ni halal ke tidak, sapu ajalah, wuduq aku ni sah ke tidak, anggap sah ajalah. Padahal maksud akhlak adalah mengetahui dengan jelas sah batal. Bagi yang mengaku allah aje yang tau sah batal, adalah orang yang tidak berakhlak dan jahil ilmu.Maksud niat adalah mengetahui syarat sah batal kafiat dan adab perkara yang nak dilakukan. Kalau sah batal tak tau tanda orang yang tak berniat.. nak kejamban, cara nak duduk dalam jamban tak tau.. lubang jamban pun tak kenal tah ye ke tidak belasah ajalah... tanda orang yang takda akhlak

    oh..gitu..ingatkan sangka baik x boleh contohnya mcm nie...dia nak buat apa yee duit byk2 tu..pastu org lain cakap..dia nak bersedekah ler tu kot...
    weyh,depe tu couple kott aku nampak kat klcc..depe nak sembang bende penting ler tu kott..
    bukan camtu yer?? kalau kita nampak jer o dengar terus pikir negaif jer..gitu??

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    10 Replies
    1799 Views
    Last post 16 June, 2010, 09:41:33 AM
    by florafauna
    3 Replies
    2073 Views
    Last post 13 April, 2012, 09:32:45 PM
    by zunita
    11 Replies
    2331 Views
    Last post 25 August, 2013, 07:15:57 AM
    by al_ahibbatu