Cara Membuat Tempe

*

Author Topic: Cara Membuat Tempe  (Read 16705 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Abi Naim

  • *
  • Posts: 275
  • Kejayaan kita hanyalah dalam agama Islam
    • View Profile
18 July, 2009, 08:49:26 AM
  • Publish
  •  :)

    Oleh:Normasri

    Bahan-bahan:

    200 g kacang soya
    40 g tempe

    Cara-cara utk buat ragi:
    Tempe dihiris nipis-nipis kemudian jemur sehingga kering. Sbg alternatif kak Noor guna oven pd suhu 20′C-30′C (ala2 suhu cam panas matahari gitu)
    Bila kering blend halus.
    Simpan didalam botol dan ditempat yg gelap jika belum digunakan lagi.

    Proses fermentasi tempe:

    Kacang soya dibasuh kemudian direndam selama 12 jam
    Lepas tu ramas-ramas supaya tanggal kulitnya dan kacang terbelah dua.
    Bilas kemudian rebus selama 1 jam
    Toskan kacang soya kemudian keringkan samada jemur atau lap dgn kitchen towel atau keringkan dlm oven pd suhu 20-30′C
    Biarkan sejuk kemudian gaulkan dgn ragi sehingga sekata
    Masukkan dlm plastik, ’seal’kan dgn lipat plastik tersbt dan layur dgn api lilin (nak senang guna plastik sandwich yg ada seal tu)
    Ratakan kacang soya supaya tebalnya dlm 3 cm
    Buat lubang2 dgn menyucukkan jarum/lidi dikedua2 belah plastik tu dlm 2 cm jarak setiap lubang
    Simpan soya tadi dlm bekas tertutup di tempat yg suam 30′C (kak Noor bubuh tepi boiler)
    Simpan selama 2-3 hari, baru boleh dimakan.

    Penting:
    Pastikan soya betul2 kering sebelum bubuh ragi krn proses fermentasi microorganisma Rhizopus (dr ragi) hanya berlaku dlm keadaan kering.
    Membuat lubang pd plastik supaya microorganisma dpt oksigen utk jlnkan proses fermentasi
    Suhu yg optimum utk proses fermentasi adalah 25-30 ‘C- kalau terlebih panas dikhuatiri mati microoragnisma trsbt.

    BACA IKLAN DAPAT WANG : http://bux.to/?r=mazlan65

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14488
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #1 24 August, 2009, 11:17:18 AM
  • Publish




  • Dikatakan tempe terkenal bagi masyarakat Jawa.  Rasanya bukan orang Jawa sahaja yang menggemarinya.  Malah orang Melayu, Cina, India dan lain-lain juga menggemarinya.  Tak rugi mengambilnya kerana khasiatnya cukup berganda.  Tempe berpotensi untuk  digunakan melawan radikal bebas, sehingga dapat menghambat proses penuaan (awet muda gitu) dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif.  Tempe juga mengandungi  zat antibakteri penyebab diare, penurun kolesterol darah, pencegah penyakit jantung, hipertensi, dll. 

    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    hairilnua

    • *
    • Posts: 1054
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #2 24 August, 2009, 11:34:51 AM
  • Publish
  • waahhh... walaupn ana keturunan jawa,, tp ana benci tempe.. tp mak ana mkn r,, huuhu,, xcedap... pe tah rase.. lain r klu dibagi petai ke,, jgn kate yg dah masak,, yg muda lagi pn ana sental aje,, sodap woo aromanye,, ni tempe... ish,, sogan ar den..
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    Kasihsayangku123

    • *
    • Posts: 137
      • View Profile
    Reply #3 24 August, 2009, 11:37:04 AM
  • Publish
  • waahhh... walaupn ana keturunan jawa,, tp ana benci tempe.. tp mak ana mkn r,, huuhu,, xcedap... pe tah rase.. lain r klu dibagi petai ke,, jgn kate yg dah masak,, yg muda lagi pn ana sental aje,, sodap woo aromanye,, ni tempe... ish,, sogan ar den..

    Dah la tu, tak suka tempe, jangan cerita kat sini, suka petai buka lah topik "saya suka petai" ish..ish...ko ni asyik salah masuk rumah nak bercerita tu, padanlah msg ko kena padam atau pindah....:senyum:....

    Siti Radhiah

    • *
    • Posts: 63
      • View Profile
    Reply #4 24 August, 2009, 11:43:19 AM
  • Publish
  • waahhh... walaupn ana keturunan jawa,, tp ana benci tempe.. tp mak ana mkn r,, huuhu,, xcedap... pe tah rase.. lain r klu dibagi petai ke,, jgn kate yg dah masak,, yg muda lagi pn ana sental aje,, sodap woo aromanye,, ni tempe... ish,, sogan ar den..

    Dah la tu, tak suka tempe, jangan cerita kat sini, suka petai buka lah topik "saya suka petai" ish..ish...ko ni asyik salah masuk rumah nak bercerita tu, padanlah msg ko kena padam atau pindah....:senyum:....


    Tu baru sikit Ummu, ade bnyk lg post die yg menyeramkan..:senyum:..

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14488
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #5 24 August, 2009, 12:28:23 PM
  • Publish

  • Resepi berasaskan Tempe:  Tempe Leunca

    BAHAN-BAHAN:

    150 gm tempe (lenyek kasar dan kukus 15 minit)

    75 gm terung pipit

    5 tangkai cili merah (hiris)

    2  tangkai cili hijau (hiris)

    15 tangkai cili padi

    1 biji tomato (hiris)

    1 tangkai daun bawang (hiris)

    1 helai daun salam

    1 batang serai (ketuk)

    1 cm lengkuas

    150 ml air

    20 helai daun kemangi/selasih

     

    BAHAN kuah:

    4 ulas bawang merah (Tumbuk)

    2 ulas bawang putih

    1 tangkai cili merah

    2 tangkai cili padi

    1 cm kencur

    1 cm halia

    Garam dan gula merah

     

    CARA MENYEDIAKAN:

    1. Tumis bahan bumbu bersama daun salam, serai dan lengkuas hingga naik bau.

    2. Masukkan cili dan tomato. Biarkan ia layu.

    3. Masukkan tempe dan sedikit air. Biarkan airnya kering.

    4. Kemudian masukkan terung pipit dan sedikit lagi air. Biarkan air kering dan terung masak.

    5. Akhir sekali masukkan kemangi dan daun bawang.
    « Last Edit: 24 August, 2009, 12:31:17 PM by ummi Munaliza »

    ezane

    • *
    • Posts: 177
      • View Profile
    Reply #6 24 August, 2009, 02:25:04 PM
  • Publish
  • :)

    Oleh:Normasri

    Bahan-bahan:

    200 g kacang soya
    40 g tempe

    Cara-cara utk buat ragi:
    Tempe dihiris nipis-nipis kemudian jemur sehingga kering. Sbg alternatif kak Noor guna oven pd suhu 20′C-30′C (ala2 suhu cam panas matahari gitu)
    Bila kering blend halus.
    Simpan didalam botol dan ditempat yg gelap jika belum digunakan lagi.

    Proses fermentasi tempe:

    Kacang soya dibasuh kemudian direndam selama 12 jam
    Lepas tu ramas-ramas supaya tanggal kulitnya dan kacang terbelah dua.
    Bilas kemudian rebus selama 1 jam
    Toskan kacang soya kemudian keringkan samada jemur atau lap dgn kitchen towel atau keringkan dlm oven pd suhu 20-30′C
    Biarkan sejuk kemudian gaulkan dgn ragi sehingga sekata
    Masukkan dlm plastik, ’seal’kan dgn lipat plastik tersbt dan layur dgn api lilin (nak senang guna plastik sandwich yg ada seal tu)
    Ratakan kacang soya supaya tebalnya dlm 3 cm
    Buat lubang2 dgn menyucukkan jarum/lidi dikedua2 belah plastik tu dlm 2 cm jarak setiap lubang
    Simpan soya tadi dlm bekas tertutup di tempat yg suam 30′C (kak Noor bubuh tepi boiler)
    Simpan selama 2-3 hari, baru boleh dimakan.

    Penting:
    Pastikan soya betul2 kering sebelum bubuh ragi krn proses fermentasi microorganisma Rhizopus (dr ragi) hanya berlaku dlm keadaan kering.
    Membuat lubang pd plastik supaya microorganisma dpt oksigen utk jlnkan proses fermentasi
    Suhu yg optimum utk proses fermentasi adalah 25-30 ‘C- kalau terlebih panas dikhuatiri mati microoragnisma trsbt.

    BACA IKLAN DAPAT WANG : http://bux.to/?r=mazlan65


    Ya Allah..saya memang ak sangta belajar buat tempe ni. Tapi ragi tu dapat darimana ya? maksud saya nama ragi juga ka kalau nak beli d kedai?
    http://www.mayezaneswardrobe.blogspot.com
    -Berjuang Memanusiakan Manusia-

    yeop

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #7 26 August, 2009, 11:30:22 AM
  • Publish
  • saya x paham la....buat ragi dri tempe...'hiris tempe'?...bkn ke tempe tu dbuat dri kacang soya..so!..mcmn tempe dah jdi sebelum tempe siap...x paham..x paham la Normasri..sowi ek!..tlh jelaskan pd saya..

    wan_sgmt

    • *
    • Posts: 628
    • Salam ukhuwwah semua..
      • View Profile
    Reply #8 26 August, 2009, 11:40:21 AM
  • Publish
  • aduh terliur tgk tempe di waktu tghari nih.. sape penah makan tempe biji getah (tempe yg mula2 di buat dulu).. dengar kata kalo salah buat bole jadi pening2 lalat..  ana ni mmg hantu tempe.. tak sempurna dunia kalo takde tempe..:senyum:
    Bersama menyumbang ke Tabung Sehati Sejiwa..

    locume

    • *
    • Posts: 19
      • View Profile
    Reply #9 01 April, 2011, 04:24:12 PM
  • Publish
  •  :)

    Saya ingin mendapatkan resipi dan cara untuk membuat TEMPE sendiri. Disamping itu juga, saya ingin mendapatkan resipi untuk membuat 'tepung celup' untuk menggoreng tempe.

    Diharap, ada ahali-ahli forum yang dapat membantu saya.

    Sekian, terima kasih.

    zunita

    • *
    • Posts: 744
      • View Profile
    Reply #10 01 April, 2011, 04:32:26 PM
  • Publish
  • Resepi ini saya jumpa di google.

    Bahan-bahan ( 8 keping -250gram )

    1kilogram kacang soya
    2gram ragi tempe
    8 keping beg plastik sandwich

    Cara-cara :

    Rendam kacang soya semalam. Setelah kembang, pecah-pecahkan kacang soya supaya kulitnya tanggal. Basuh sehingga bersih sambil cuba tapiskan kulitnya sebanyak yang mungkin

    Rebus selama 45minit ke 1 jam. Sambil tu cuba buangkan kulit kacang yang timbul, tapi jangan gusar kalu masih ada yang tinggal. Ada sesetengah pihak mencampurkan cuka tapi tak perlu pun sebenarnya.

    Tos kacang soya dan keringkan. Samada biarkan kering sendiri atau goreng seketika atau cara yang saya guna, gunakanlah kipas angin.

    Campurkan kacang yang sudah kering dengan ragi tempe. Di UK/Europe kami boleh dapati dari kedaiperantau.blogspot.com atau di tempe.info.com Jika di KL, banyak ragi tempe boleh di dapati di Chow Kit.

    Macam-macam cara untuk membungkus tempe, tetapi oleh kerana daun pisang dan daun rambai (rasanya lebih enak dan lazat) amat sukar didapati di sini maka saya menggunakan plastik sandwich yang dicucuk 1-2cm secara tegak dan melintang. Ketebalan bergantung kepada citarasa masing-masing. Tetapi keluarga saya suka ketebalan +/-10mm, lebih kurang 250g sebungkus

    Tekan-tekan dan mampat-mampatkan kacang didalam plastik sehingga rata. oo tak perlu gunakan rolling pin ni, anak saya menolong masa ni.

    Letak di tempat yang panas- jika di UK di tepi heater sehingga dia berpeluh.. jika di Malaysia letak saja di dapur dan tutup dengan kain, selama 36-48jam. Anda akan lihat kulat putih memenuhi kacang anda.

    http://www.myresipi.com/top/detail/6789
    لا إله إلا الله

    zunita

    • *
    • Posts: 744
      • View Profile
    Reply #11 01 April, 2011, 04:35:09 PM
  • Publish
  • Tempe goreng tepung

    Bahan-bahan ( 3 - 4 orang )
    5 keping tempe
    1 cawan tepung beras
    3 ulas bawang putih*
    1 camca teh ketumbar biji*
    1/2 camca teh jintan kasar dan 1/2 camca teh jintan halus*
    10 biji lada hitam*(*ditumbuk atau dikisar halus)
    1/2 camca teh air kapur
    1/2 camca teh serbuk kunyit

    UNTUK LADA KICAP:-
    10 biji cili padi
    2 ulas bawang putih
    2 camca besar gula pasir
    1/2 cawan kicap masin
    Jus dari sebiji limau kasturi (jika suka)

    Cara-cara :
    Tempe dipotong nipis secara menyerong dari atas ke bawah. Ketepikan.
    Satukan tepung beras, bahan2 dikisar, air kapur, serbuk kunyit dan garam/gula (sedikit dahulu) dalam satu bekas.

    Tuang air sedikit dahulu (anggaran 1/4 cawan). Kacau hingga sebati dan tambah air sedikit lagi sambil dikacau hingga adunan tidak terlalu pekat atau cair (seperti tepung utk menggoreng pisang). Ketepikan sebentar.

    Panaskan minyak dalam kuali untuk goreng terendam. Bila minyak panas, celup tempe tadi dalam adunan tepung dan goreng. Jgn bbuh terlalu byk tempe dalam satu kuali. Goreng pada api sederha hingga tempe kuning keemasan. Angkat dan toskan. Bolehlah dihidang bersama sambal kicap.

    UNTUK LADA KICAP:
    Masukkan cili padi, bawang putih dan gula dalam lesung batu, tumbuk hingga lumat. Masukkan kicap masin (jika menggunakan kicap manis kurangkan gula atau tak payah bbuh gula) dan gaul rata. Masukkan jus limau kasturi jika suka. Kacau rata.

    Tuang dalam bekas dan bolehlah dihidangkan bersama tempe tadi. Lada kicap ini memang pedas (bergantung pada cili padi masing2), jadi sesapa yg tak tahan pedas mat cadangkan kurangkan cili. Selamat mencuba.....

    http://www.myresipi.com/top/detail/819

    locume

    • *
    • Posts: 19
      • View Profile
    Reply #12 01 April, 2011, 05:42:18 PM
  • Publish
  •  :syukur:
    Terima kasih Pn. Zunita.

    Saya sangat terharu dengan response yang amat cepat dari puan. Alhamdulillah..
    Saya akan gunakan resepi dan cara-cara tersebut kerana saya memasang impian untuk membuat biz kecil2an dari rumah. Untuk menampung perbelanjaan sekolah anak2...

    Terima kasih sekali lagi puan, Allah je yang dpt membalas baik budi puan..aminn ya rabb...


    D_humaira

    • *
    • Posts: 251
      • View Profile
    Reply #13 01 April, 2011, 05:48:29 PM
  • Publish

  • terharu...
    semoga usaha puan diberkati..
    mulakan pekerjaan dengan bismillah..
    mulakan membuat tempe dengan bismillah..
    insyaAllah berkat air tangan seorang ibu yang berniat untuk pembelajaran anak2, anak2 puan menjadi pandai dan mengenang jasa..
    dan jujur dalam perniagaan..
    selamat mencuba!
    ~* Tuhan leraikanlah dunia,Yang mendiam di dalam hatiku.Kerana di situ tidak ku mampu,Mengumpul dua cinta..Hanya cinta-Mu Ku harap tumbuh,Dibajai bangkai dunia yang kubunuh*~

    Ayatul Ukhuwwah

    • *
    • Posts: 388
    • sy mahu jd serikandi berjiwa pejuang..InsyaAllah
      • View Profile
    Reply #14 01 April, 2011, 06:37:58 PM
  • Publish
  • wow..sedapnye tempe..rasanya dah lama saya tak makan tempe..rasa macam nak makan sambal tempe goreng dengan nasi panas..yum2.. tolooong yahooo*

    annur nafisah

    • *
    • Posts: 161
      • View Profile
    Reply #15 01 April, 2011, 10:14:31 PM
  • Publish
  • syukran
    baru saya tahu cara membuatnya...selama ni cuma tahu makan je....hihi
    ya Allah..jadikanlah hambamu ini seorang yang soleha dan sentiasa berpegang teguh pada tali agama Mu ya Allah...

    SNF

    • *
    • Posts: 904
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #16 01 April, 2011, 10:39:18 PM
  • Publish
  • Alhamdulillah..
    terima kasih perkongsian..saya pun penggemar tempe tapi tak tahu cara-caranya nak buat.
    insyaAllah balik sabah nanti saya cuba try buat..:senyum:..

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #17 02 April, 2011, 12:18:24 AM
  • Publish
  • pecah lior malam malam nih.

    antara resipi berasaskan tempe

    sambal tempe bilis.
    Hati ayam goreng tempe + kacang panjang
    Sayur lemak kuning + tempe
    Pecal dan gado gado taroh tempe
    Soto + tempe

    saya suka tempe celup putih telor dan goreng

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Reply #18 02 April, 2011, 01:22:39 AM
  • Publish
  • pecah lior malam malam nih.

    antara resipi berasaskan tempe

    sambal tempe bilis.
    Hati ayam goreng tempe + kacang panjang
    Sayur lemak kuning + tempe
    Pecal dan gado gado taroh tempe
    Soto + tempe

    saya suka tempe celup putih telor dan goreng

    kak keju..tempe goreng pun sodap..okaja*
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    cahayE_matE

    • *
    • Posts: 305
      • View Profile
    Reply #19 05 May, 2011, 10:55:03 PM
  • Publish
  •  :)
    :senyum: suke gile makan tempe
    lagi2 kalau makan yang pedas tu
    meleleh air liur nie..:senyum:

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    4 Replies
    1645 Views
    Last post 08 March, 2009, 01:25:17 PM
    by habibati
    6 Replies
    2294 Views
    Last post 16 June, 2012, 03:52:44 PM
    by Ana Tholibah
    1 Replies
    507 Views
    Last post 05 December, 2013, 09:34:42 AM
    by elsanxs